Sygn. akt: KIO 2896/24
WYROK
Warszawa, dnia
19 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Joanna Gawdzik-Zawalska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 12 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę ubiegającego się o udzielenie zamówienia
Naprzód Catering Sp. z o.o. Łódź w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Warszawskie Centrum Opieki Medycznej "KOPERNIK" Sp. z o.o. Warszawa, przy
udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy ubiegającego się o udzielnie
zamówienia:
Dussmann Polska Sp. z o.o. Warszawa
orzeka:
1. Umarza
odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania odtajnienia i udostępnienia
uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez
wykonawc
ę Dussmann Polska sp. z o.o. Warszawa;
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania odtajnienia i
udostępnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez wykonawcę Dussmann Polska
sp. z o.o. Warszawa
i nakazuje zamawiającemu: unieważnić czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej
; odtajnić i udostępnić odwołującemu wyjaśnienia rażąco niskiej ceny
złożone przez Dussmann Polska sp. z o.o. Warszawa; dokonać ponownej czynności badania
i oceny ofert;
3. Oddala
odwołanie w pozostałym zakresie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego i zamawiającego po połowie i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego poniesione przez
odwołującego koszty: 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
tytułem wpisu od odwołania oraz poniesione przez odwołującego i zamawiającego
koszty po 3
600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem
wynagrodzenia
i wydatków pełnomocnika oraz koszty odwołującego 17 zł 00 gr
(słownie: siedemnaście złotych zero groszy) opłaty skarbowej od pełnomocnictwa i 88
zł 40 gr (słownie: osiemdziesiąt osiem złotych czterdzieści groszy) dojazdu na
posiedzenie;
Sygnatura akt: KIO 2896/24
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 7 552 zł 70 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset pięćdziesiąt dwa złote i siedemdziesiąt groszy) tytułem zwrotu
kosztów postępowania odwoławczego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
……..…....………………..
Sygnatura akt: KIO 2896/24
U z a s a d n i e n i e
Warszawskie Centrum Opieki Medycznej „KOPERNIK” Sp. z o. o. Warszawa (ul.
Mikołaja Kopernika 43, 00-328 Warszawa, KRS: 0001004272) (dalej Zamawiający) prowadzi
na podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.:
Dz.U.2023.1605 z
późn. zm.) (dalej Ustawa lub Pzp) postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
na usługi w trybie przetargu nieograniczonego o wartości zamówienia powyżej
progów unijnych pn. „Usługa żywienia zbiorowego pacjentów Warszawskiego Centrum
Opieki Medycznej „KOPERNIK” Sp. z o. o” ogłoszonego w Suplemencie do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 21 maja 2024 roku pod numerem: 296365-2024,
numer referencyjny: WCOM.KZ.270.4.2024; (dalej
Postępowanie). Zasady, warunki i
przedmiot zamówienia opisuje specyfikacja warunków zamówienia (dalej również: SWZ).
W dniu 12 sierpnia 2024 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie
wpłynęło odwołanie wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia Naprzód
Catering sp
. z o.o. Łódź (ul. Traktorowa 126 lok. 301 , 91-204 Łódź KRS: 0000601008) (dalej
Odwołujący).
Po udostępnieniu w dniu 14 sierpnia 2024 r. przez Zamawiającego kopii odwołania w
dniu 19 sierpnia 2024 r.
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego zgłosił wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia Dussmann
Polska Sp. z o.o. Warszawa (ul. Twarda 18, 00-105 Warszawa, KRS: 0000036200)
, którego
oferta została oceniona jako najkorzystniejsza spośród złożonych ofert i została wybrana
przez Zamawiającego (dalej Przystępujący). Izba wobec zgłoszenia przystąpienia w terminie
i wykazania przesłanek z art. 525 Ustawy uznała przystąpienia za skuteczne.
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu zaniechanie podjęcia czynności w
P
ostępowaniu oraz niezgodną z przepisami Ustawy czynność Zamawiającego, tj.
zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego jako niezgodnej z warunkami
zamówienia;
zaniechanie przesłania przez Zamawiającego Odwołującemu zastrzeżenia
wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny ofertowej wraz z uzasadnieniem złożonych przez
Przystępującego oraz zaniechanie odtajnienia tych wyjaśnień i w konsekwencji:
wybór oferty Przystępującego najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
226 ust. 1 pkt 5) Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego
jako niezgodnej z warunkami zamówienia, podczas gdy złożony wraz ofertą dokument -
„Formularz asortymentowy Opis przedmiotu zamówienia” stanowiący załącznik nr 2a do
Sygnatura akt: KIO 2896/24
SWZ jest nieaktualny, z uwagi na modyfikacje SWZ
, co skutkuje, iż oferta ta jest
niezgodna z warunkami zamówienia;
art. 18 ust. 1, 2 i 3 Pzp w związku z art. 11 ust. 2 z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 poz. 1233 dalej UZNK) poprzez
zaniechanie przesłania przez Zamawiającego Odwołującemu zastrzeżenia wyjaśnień
sposobu kalkulacji ceny ofertowej złożonych przez Przystępującego wraz z uzasadnieniem
oraz zaniechanie odtajnienia tych wyjaśnień pomimo tego, że:
a.
nie wynika aby wybrany wykonawca wykazał (udowodnił), że dokumenty te
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa;
b.
Zamawiający nie potwierdził wystąpienia okoliczności, o których mowa w art.
11 ust. 2 UZNK;
art. 239 ust. 1 Pzp w zw. art. 17 ust. 2 Pzp poprzez wybór oferty
Przystępującego jako oferty najkorzystniejszej podczas gdy oferta ta podlegała odrzuceniu
jako niezgodna z warunkami zamówienia.
Wobec powyższego Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu: 1.
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 2. odrzucenia oferty
Przystępującego; 3. ewentualnie w razie nieuwzględnienia żądania z pkt nr 2 udostępnienie
zastrzeżenia wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny ofertowej wraz z uzasadnieniem względnie
wyjaśnień Przystępującego w zakresie rażąco niskiej ceny lub kosztu; 4. dokonanie
ponownie czynności badania i oceny ofert w postępowaniu i wyboru oferty najkorzystniejszej.
Zamawiający pismem z dnia 4 września 2024. wnosił o: 1. odrzucenie odwołania,
jako wniesionego przez podmiot nieuprawnion
y przywołując nieścisłości w oznaczeniu
podmiotu w ofercie tj, że 1) w nagłówku oferty wskazano Catermed Sp. z o.o. Łódź, 2. w
treści pisma wskazano, że osoba podpisująca ofertę działa w imieniu Naprzód Catering sp. z
o.o.
Łódź, 3. w załączniku nr 9 do oferty - INFORMACJA DOTYCZĄCA DOSTĘPU DO
PODMIOTOWYCH ŚRODKÓW DOWODOWYCH: składający ofertę wskazał na podmiotowe
środki dowodowe, które można uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz
danych, oraz dane umożliwiające dostęp do tych środków wskazując KRS Catermed sp. z
o.o. Łódź; lub 2. lub ewentualnie oddalenie odwołanie.
Zamawiający dodatkowo wskazywał również, że w dniu 16 sierpnia 2024 r. wysłał do
wykonawców pismo, informujące, że dokonuje odtajnienia uzasadnienia zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa znajdujących się na stronach od 8 do strony 14 w złożonych
wyjaśnieniach w zakresie rażąco niskiej ceny i że informacje te będą podlegały
udostępnieniu po upływie terminu na wniesienie odwołania od czynności odtajnienia, tj.
zgodnie z art. 515 ust. 1 pkt 1 po upływie 10 dni od przekazania pisma. W związku z
upływem terminu Zamawiający przekazał Odwołującemu 27 sierpnia 2024 r. uzasadnienie
Sygnatura akt: KIO 2896/24
zastrzeżenia tajemnicy wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Powyższe okoliczności nie były
sporne pomiędzy stronami.
Odwołujący popierał odwołanie.
Przystępujący popierał stanowisko Zamawiającego.
Strony powoływały się na dokumenty postępowania, w szczególności SWZ, ofertę
Przystępującego, wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz wyjaśnienia udzielone
przez
Przystępującego wraz z uzasadnieniem zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w
stosunku do wyjaśnień.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba nie stwierdziła podstaw odrzucenia odwołania. W tym także w zakresie
wskazanym przez Zamawiającego. Tutaj w ocenie Izby wykonawcą składającym ofertę i
odwołanie jest podmiot tożsamy tj. Odwołujący.
Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy tj. istnienie po stronie
Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez niego
szkody z uwagi na kwestionowane czynności i zaniechania Zamawiającego.
I
zba w zakresie zarzutu dotyczącego zastrzeżenia tajemnicy w odniesieniu do
uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy wyjaśnień rażąco niskiej ceny Przystępującego ustaliła,
że Zamawiający udostępnił wykonawcom uzasadnienie. Tym samym w odniesieniu do
uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wyjaśnień rażąco niskiej ceny utracił
byt substrat zaskarżenia. Izba uznała, że okoliczności zaistniałe po wniesieniu odwołania
do
prowadziły do bezprzedmiotowości postępowania odwoławczego w zakresie żądania
odtajnienia uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy - zarzut odwołania utracił tutaj swoją
aktualność. Tym samym w dacie zamknięcia rozprawy i wydania orzeczenia prowadzenie
postępowania odwoławczego było zbędne i bezprzedmiotowe. W tej sytuacji zastosowanie
znajduje norma art. 568 pkt. 2) Ustawy.
Zgodnie z brzmieniem
przepisu art. 568 pkt 2 Ustawy, w którym wskazana została
dodatkowa podstawa do umorzenia postępowania odwoławczego w przypadku stwierdzenia,
że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, należało
uznać, iż opisany stan faktyczny w zakresie dokonanych przez Zamawiającego czynności w
ramach P
ostępowania wypełnia przesłankę innej przyczyny, niż spowodowana
oświadczeniem odwołującego o wycofaniu odwołania w całości lub oświadczeniem
zamawiającego o uwzględnieniu odwołania (również w części), prowadzącej do zbędności
postępowania odwoławczego.
Sygnatura akt: KIO 2896/24
W zakresie zarzutu niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia Izba ze
względu na niewykazanie zaistnienia naruszeń Ustawy, które miało lub mogło mieć istotny
wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia oddaliła odwołanie.
W zakresie zarzutu niezgodnych z Ustawą czynności Zamawiającego odmowy
ujawnienia i przesłania Odwołującemu wyjaśnień rażąco niskiej ceny i utajnienia ich w
oparciu o
zastrzeżenie tajemnicy dokonane przez Przystępującego Izba uznała odwołanie za
uzasadnione i w tym zakresie je uwzględniła.
Izba
w oparciu o dokumenty postępowania (w szczególności SWZ, pytania i
wyjaśnienia do SWZ, oferty wykonawców, wezwania Zamawiającego kierowane do
Przystępującego wraz z odpowiedziami, w tym w szczególności wezwanie do wyjaśnień
rażąco niskiej ceny oraz udzielona odpowiedź) ustaliła, że:
W dniu 21 maja 2024 r. roku Zamawiający wszczął Postępowanie;
Zgodnie z rozdziałem XII SWZ:
Wykonawcy składali zapytania co do przedmiotu zamówienia, w których
wyniku
Załącznik nr 2a został zmodyfikowany przez Zamawiającego w drodze udzielanych
odpowiedzi poprzez wskazanie nowego brzmienia niektórych postanowień; Zamawiający nie
opracował tekstu jednolitego Załącznika nr 2a;
Zamawiający w SWZ wymagał wypełnienia i podpisania formularza oferty,
formularza cenowego, oświadczeń wymienionych w rozdziale VII pkt. 1.1. SWZ ;
Zamawiający nie wymagał ani treść Załącznika nr 2a nie wskazuje na obowiązek
uzupełnienia ani podpisania go przez wykonawców (powyższe potwierdzają również
stanowiska Zamawiającego i Przystępującego); SWZ nie wprowadzał uprawnienia ani
obowiązku aktualizacji treści Załącznika nr 2a przez wykonawców na wypadek jego zmiany
w drodze pytań i wyjaśnień do SWZ;
Wykonawcy nie żądali wyjaśnień treści SWZ, co do zakresu składanych z
ofertą załączników;
10. Ofertę składa się na
Formularzu ofertowym,
którego wzór stanowi
Załącznik nr 1
do SWZ. Musi ona
zawierać następujące oświadczenia i dokumenty:
wypełniony
Formularz ofertowy
sporządzony z wykorzystaniem wzoru stanowiącego
Załącznik nr 1 do
SWZ (odpowiednio do części, w której Wykonawca składa swoją ofertę);
Formularz asortymentowy Opis przedmiotu zamówienia
stanowiący
Załącznik nr 2a do SWZ
2. wypełniony
Formularz cenowy
stanowiący
Załącznik nr 2b do SWZ
3. wypełnione
oświadczenia
wymienione w rozdziale VII pkt 1.1. SWZ;
odpis lub informację z Krajowego Rejestru Sądowego / Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej
lub innego właściwego rejestru, w celu potwierdzenia, że osoba działająca w imieniu
wykonawcy jest umocowana do jego reprezentowania;
pełnomocnictwa
- jeżeli w imieniu wykonawcy działa osoba, której umocowanie do jego
reprezentowania nie wynika z dokumentów, o których mowa w pkt. 3 (jeżeli dotyczy);
Sygnatura akt: KIO 2896/24
Składając ofertę wykonawcy potwierdzali, że: „Składamy ofertę na wykonanie
przedmiotu zamówienia zgodnie ze Specyfikacją Warunków Zamówienia, zwaną dalej
„SWZ”; „Oświadczamy, że zaoferowany w ofercie przedmiot zamówienia jest zgodny z
opisem przedmiotu
zamówienia przez co spełnia wymagania zawarte w SWZ.”;
Treść pkt 10 rozdziału XII SWZ ma kształt standardowy i stosowana jest, co
do zasady przez Zamawiającego przy zamówieniach dzielonych na części w treści ofert,
gdzie oczekuje się zaznaczenia części, co do której składana jest oferta, co nie ma miejsca
w Postępowaniu. Pomimo, że zamówienie nie było podzielone na części, postanowienie o
składaniu oferty na wzorze oferty wypełnionej w części, w której wykonawca tę ofertę składa,
zostało umieszczone w SWZ (co Izba ustaliła dając wiarę stanowisku Zamawiającego,
niesprzecznym z treścią dokumentów postępowania i zachowaniem Zamawiającego oraz
logicznym i znajdującym uzasadnienie w doświadczeniu życiowym a nadto nie
kwestionowanym przez pozostałe strony i uczestnika);
W P
ostępowaniu oferty złożyły dwa podmioty - Odwołujący oraz Przystępujący
Przystępujący z ofertą nie przedłożył Załącznika nr 2a;
Przystępujący w dniu 19 lipca 2024 r. złożył Zamawiającemu oświadczenie, że
„usługę żywienia zbiorowego pacjentów Warszawskiego Centrum Opieki Medycznej „
KOPERNIK” Sp. z o.o. będzie realizować zgodnie z zapisami Formularza asortymentowego
Opis
przedmiotu zamówienia stanowiącego załącznik nr 2a do SWZ.” oraz, że zgodnie z
punktem XII.10.2 SWZ załącza przedmiotowy Formularz asortymentowy Opis przedmiotu
zamówienia
W dniu 2 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej.
Zarzut niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia sprowadzał się do stwierdzenia,
że uzupełnienie oferty o Załącznik nr 2a dokonane przez Przystępującego było niezgodne z
Ustawą (Ustawa nie przewiduje uzupełnień w tym zakresie) a nadto uzupełniony załącznik
nie był zaktualizowany o wprowadzone w drodze wyjaśnień do SWZ zmiany.
Izba stwierdza, że:
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt. 5 Pzp z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia
musi mieć charakter zasadniczy oraz nieusuwalny, a to ze względu na przewidziany w art.
223 ust. 2 Pzp
obowiązek zamawiającego polegający na poprawieniu w ofercie omyłek także
tych
polegających na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujących
istotnych zmian w treści oferty. Niezgodność powinna dotyczyć sfery merytorycznej
Sygnatura akt: KIO 2896/24
zobowiązania określonego w dokumentach zamówienia oraz zobowiązania zaoferowanego
w ofercie przez wykonawcę bądź może polegać na sporządzeniu i przedstawieniu oferty w
sposób niezgodny z wymaganiami dokumentów zamówienia, dotyczącymi zwłaszcza
sposobu wyrażenia, opisania i potwierdzenia zobowiązania ofertowego, a więc wymaganiami
co do treści oferty, a nie wymaganiami co do jej formy.
W
świetle art. 226 ust. 1 pkt. 5 Pzp zamawiający uprawniony jest do odrzucenia
oferty,
wyłącznie jeżeli możliwe jest uchwycenie określonej niezgodności pomiędzy ofertą
wykonawcy
lub jego określonym oświadczeniem / informacją a warunkami zamówienia, które
zostały skonkretyzowane, skwantyfikowane i jednoznacznie ustalone przez zamawiającego
lub wynikają z przepisu prawa, który zgodnie z wolą zamawiającego lub z mocy prawa
stosuje się do wykonawcy. Dla odrzucenia oferty niezbędne jest stwierdzenie i wykazanie
niezgodności treści oferty lub oświadczenia / informacji przedstawionej przez wykonawcę z
określonymi warunkami zamówienia lub przepisem, przy czym podnoszona rozbieżność nie
może budzić wątpliwości. Zgodnie bowiem z art. 223 ust. 1 w toku badania i oceny ofert
zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert
oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub
oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą
negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie
jakiejkolwiek zmiany w jej treści. Norma art. 107 ust. 1 i 4 przewiduje zaś , że Jeżeli
zamawiający żąda złożenia przedmiotowych środków dowodowych, wykonawca składa je
wraz z ofertą i zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści
przedmiotowych środków dowodowych.
Powyższe normy odczytywane powinny być więc jako nakładające na zamawiającego
obowiązek wezwania do wyjaśnień w sytuacji, gdy treść oferty rodzi wątpliwości takiego
rodzaju, których pozostawienie może zrodzić konsekwencję w postaci odrzucenia oferty.
W niniejszej sprawie
Zamawiający nie miał wątpliwości, co do treści oferty jako
obejmującej pełny zakres zamówienia zgodny z treścią zmienionego w toku Postępowania
SWZ (opisu przedmiotu zamówienia stanowiącego załącznik nr 2a do SWZ). Odwołujący nie
wykazał by doszło do jakiejkolwiek negocjacji treści oferty z Przystępującym, ani by w
następstwie złożenia oświadczenia wraz z załącznikiem 2a do SWZ oferta uległa zmianie.
Złożenie oświadczenia i załącznika nr 2a nie miało wpływu na treść oferty, w której
wykonawca już pierwotnie oświadczył, że jego wolą jest realizacja zamówienia zgodnie z
SWZ, w tym także aktualnym opisem przedmiotu zamówienia. Izba wskazuje, że w
niniejszej sprawie wymagany Załącznik nr 2a stanowił wyłącznie część SWZ. Przystępujący
przedłożył Zamawiającemu całość dokumentów określających i kształtujących treść oferty a
co za tym idzie oferowany Zamawiającemu przedmiot zamówienia zgodny z SWZ. Załącznik
Sygnatura akt: KIO 2896/24
2a do SWZ
nie stanowił treści oferty w tym znaczeniu, że nie kształtował treści oświadczenia
woli wykonawc
y, co było zgodne zarówno z oczekiwaniami Zamawiającego jak i wolą
wykonawcy wyrażoną bezpośrednio z ofercie. Załącznik składał się na część warunków
postępowania – określał przedmiot zamówienia. W ocenie Izby nie załączenie załącznika 2a
– stanowiącego opis przedmiotu zamówienia pozostawało bez wpływu na treści oferty i
kształt zobowiązania wykonawcy i miało charakter uchybienia formalnego a fakt jego
załączenia lub nie był irrelewantny dla ustalenia treści oferty, co czyni także niezasadnym
twierdzenia o sprzeczności z Ustawą wyboru oferty Przystępującego, wobec niezłożenia
opisu przedmiotu zamówienia wraz z oferta, braku podstaw wzywania do uzupełnienia oferty
o opis przedmiotu zamówienia czy niezasadności późniejszego złożenia tego dokumentu
przez Przystępującego.
Stąd Izba uznała zarzut za niewykazany, niezasadny i oddaliła odwołanie w
pozostałym zakresie.
Dalej Izba ustaliła, że:
W dniu 21 czerwca 2024 r. Zamawiający w związku z tym, że oferta
Przystępującego zawiera cenę 1 059 699,02 zł brutto a więc ponad 30% niższą od
szacowanej wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, która
została ustalona przez Zamawiającego na kwotę 1 586 365,77 zł brutto, zwrócił się do
Przystępującego z żądaniem wyjaśnień czy oferta złożona ta zawiera rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia. Zamawiający oczekiwał udzielenia wyjaśnień
dotyczących zaoferowanej ceny za wykonanie całości przedmiotu zamówienia, w tym
złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny, przywołując przykładowe okoliczności
mogące mieć wpływ na cenę określone norma art. 224 Ustawy;
Przystępujący w terminie w dniu 1 lipca 2024 r. udzielił wyjaśnień rażąco
niskiej ceny zastrzegając jednocześnie ich tajemnicę. Zastrzeżenie tajemnicy
przedsiębiorstwa Przystępującego sprowadzało się do: przytoczenia szerokich definicji
przesłanek uznania informacji za stanowiącą tajemnice przedsiębiorstwa w rozumieniu
UZNK; oświadczenia, że informacje zawarte w wyjaśnieniach spełniają przesłanki tajemnicy
przedsiębiorstwa z UZNK wraz z przytoczeniem orzeczeń wydawanych w innych w
sprawach oraz ogólnym opisem rodzaju danych i ich zakresu z wyjaśnień rażąco niskiej ceny
oraz ocenę, że dane zawarte w wyjaśnieniach są danymi analogicznymi do tych, jakie
skutecznie objęte zostały tajemnicą w innych postępowaniach, w których Izba wydawała
orzeczenia; na poparcie twierdzeń o podjęciu kroków zmierzających do zachowania danych
w poufności Przystępujący załączył politykę bezpieczeństwa (ustanawiającą środki ochrony
nośników danych) i wskazał, że w przygotowanie oferty zaangażowane były wyłącznie osoby
Sygnatura akt: KIO 2896/24
na „najwyższym szczeblu hierarchii” i wykonawcę wiąże umowa o poufności.
Zarzut sprowadzał się do wskazania, że Zamawiający dokonał bezpodstawnego
zaniechania odtajnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny gdyż wybrany wykonawca nie wykazał
(nie
udowodnił), że wyjaśnienia stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i Zamawiający nie
potwierdził wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 11 ust. 2 UZNK. Odwołujący
podnosił w odwołaniu również m.in., że: „Kalkulacja ceny ofertowej w tym konkretnym
postępowaniu nie jest dokumentem ilustrującym autorski model wykonania usługi, w tym
strategii cenowej, ale stanowi odzwierciedlenie wykonania usługi wymaganej i opisanej w
dokumentacji postępowania (...), „kalkulacje sporządzone przez wybranego wykonawcę na
potrzeby niniejszego postępowania nie zawierają kompleksowych informacji o zakresie,
sposobie i modelu jego działalności w pełnym jego spektrum. Zamówienie to zostanie
zrealizowane w sposób narzucony przez zamawiającego a nie w oparciu o autorki pomysł
wybranego wykonawcy.
Dane zawarte w ww. kalkulacjach nie są poufnymi rozwiązaniami
technologicznymi lub autorskimi koncepcjami wykonania usługi, przejawianymi strategii
cenowych skoro rozwiązania te ze względu na obowiązujące przepisu o minimalnym
wynagrodzeniu oraz treść SWZ są jednakowe dla wszystkich wykonawców ubiegających się
o zamówienie i zostały narzucone w SWZ. Wyjaśnienia sposobu kalkulacji ceny w
postępowaniu nie świadczą o szczególnej wiedzy wymagającej ochrony w szczególności,
gdy wymagania co do sposobu zatrudnienia oraz sposobu realizacji usługi zostały określone
w treści SWZ.” Zarzut postawiony został w ciemno bez zapoznania się z treścią zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa wyjaśnień rażąco niskiej ceny
Izba stwierdza, że:
Zgodnie z art. 18 Pzp: 1.
Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. 2.
Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem
o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie. 3. Nie ujawnia się
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów UZNK, jeżeli
wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one
udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 UZNK
przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i
zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym
rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do
korzystania
z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej
Sygnatura akt: KIO 2896/24
staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Zgodnie z art. 16 Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Mając na uwadze powyższe Izba stwierdza, że zasadą jest prowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób jawny. Oznacza to, że w pierwszej
kolejności należy dążyć do zachowania jawności, zaś dopuszczone przez ustawodawcę
wyjątki należy traktować w sposób ścisły. Wyjątkiem od zachowania jawności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia jest m.in. sytuacja, w której wymagana jest ochrona
tajemnicy przedsiębiorstwa. W art. 18 ust. 3 Pzp ustawodawca uzależnił zaniechanie
ujawnienia określonych informacji od tego, czy wykonawca „wykazał, iż zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa”, czyli udowodnił, że w stosunku do tych
informacji ziściły się przesłanki, o których mowa w art. 11 ust. 2 UZNK. Powyższa zasada
wykazania przesłanek nie doznaje ograniczenia w świetle art. 21 ust. 1 Dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień
publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE i znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciu
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) z dnia 17 listopada 2022r., o sygn. akt
C-54-21 (Antea Polska
), które jedynie wskazało na możliwość zastrzegania tajemnicy nie
tylko w stosunku do informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
UZNK
, lecz również innych które mogłoby zaszkodzić uzasadnionym interesom handlowym
wykonawcy
. Tutaj jednak powstaje potrzeba wykazania możliwości naruszenia interesów
handlow
ych wykonawcy i możliwości zakłócenia konkurencji w wyniku ujawnienia
zastrzeganej informacji
, co jednak nie było przedmiotem oświadczenia o zastrzeżeniu i
odwołania a uzasadnienie zastrzeżenia nie wykazało także tej przesłanki.
W ocenie Izby Przystępujący nie sprostał obowiązkowi wykazania spełnienia
przesłanek zastrzeżenia informacji w świetle UZNK. Izba podzieliła w zakresie oceny
uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy stanowisko Odwołującego, postawione w ciemno, lecz
odmawiające uznania ich za wystarczające. Izba uznała, że w oświadczeniu o zastrzeżeniu
nie wykazano przesłanek zastrzeżenia tajemnicy UZNK. W ocenie Izby, Przystępujący nie
wykazał i uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy nie pozwala na stwierdzenie, że informacje
objęte zastrzeżeniem są takiego charakteru, że powodowały lub mogły spowodować
zakłócenia konkurencji, dawały przewagę wykonawcom, w tym także by pozwalały na
określenie i przewidzenie sposobu ustalania cen lub innych wskaźników w przyszłych
postępowaniach lub dały przewagę w niniejszym. W ocenie Izby treść uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w oświadczeniu jest ogólnikowa i uniwersalna, w
tym znaczeniu, że mogłaby w zasadzie być wykorzystana w treści dowolnego uzasadnienia
Sygnatura akt: KIO 2896/24
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa sporządzonego przez dowolnego innego
wykonawcę w każdym postępowaniu. Uzasadnienie zawiera wyłącznie deklaracje o
posiadaniu przez zastrzeżone informacje
wartości gospodarczej, wpływie na zakłócenie
konkurencji lub wartości handlowej, bez doprecyzowania na czym ona polega w świetle
treści konkretnych dokumentów i zastrzeganych informacji i bez wykazania choćby tego, na
czym miałaby polegać strata grożąca wykonawcy w razie ujawnienia tych informacji czy też
zakłócenie konkurencji. Same deklaracje czy oświadczenia, nie stanowią „wykazania”, o
którym mowa w art. 18 ust. 3 Pzp. Ogólnikowość zastrzeżenia tajemnicy nie pozwala na
ustalenie, w jaki sposób ujawnienie tych danych dałoby przewagę konkurencji lub naruszyło
konkurencyjność w Postępowaniu lub na rynku innym wykonawcom. Izba uznała również, że
brak jest szczegółowego opisu przyjętych procedur zabezpieczających przed ujawnieniem
informacji poufnych i zabrakło tutaj elementu wykazania zastosowania i wdrożenia tychże w
odniesieniu do konkretnych zastrzeganych informacji objętych zastrzeżeniem i
skonkretyzowanych mających dostęp do zastrzeganych informacji osób. Sam fakt, że jakiś
podmiot (nie wskazany nawet w zastrzeżeniu), od którego zastrzegane dokumenty pochodzą
zastrzegł ich poufność nie jest równoznaczny z ich zastrzeżeniem i wdrożeniem procedur u
wykonawcy. Oświadczenie o zastrzeżeniu nie wskazuje i nie wykazuje również, że
obowiązkiem zachowania tajemnicy obciążono wszystkie osoby zaangażowane w
przygotowanie oferty ani tym bardziej, że obowiązywało także wszystkie osoby mające
dostęp do wszystkich informacji, które zastrzeżone zostały przez wykonawcę.
Biorąc zatem pod uwagę zarówno przepisy UZNK, Pzp oraz dyrektywy klasycznej
Izba stwierdziła, że wykonawca nie wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 UZNK, ani, że ujawnienie tych informacji mogło
realnie zakłócić konkurencję i wpłynąć na warunki prowadzenia przez niego działalności
gospodarczej. Natomiast nieujawnienie tych informacji może zamknąć innym wykonawcom
drogę do wiedzy, która pozwolić może na ocenę składanej przez wykonawcę oferty, co
stanowi naruszenie art. 16 Pzp i przesądza o niezgodności decyzji Zamawiającego w tym
zakresie z Pzp.
Izba stwierdza, że treść zarzutu w zestawieniu z ogólnikowością treści zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa i brakiem dowodów wystarczających dla wykazania przesłanek
UZNK
była podstawą uwzględnienia odwołania w tym zakresie.
Stąd Izba uwzględniła zarzut ten odwołania i nakazała unieważnienie decyzji wyboru
oferty najkorzystniejszej i odtajnienie zastrzeżonych informacji.
W świetle art. 555 ust. 1 w zw. z art. 516 ust. 1 pkt. 8-10 Ustawy „Izba nie może
orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu” zaś „Odwołanie zawiera: (…) 8)
Sygnatura akt: KIO 2896/24
zwięzłe przedstawienie zarzutów; 9) żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania; 10)
wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania oraz
dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności”. W niniejszej sprawie w zakresie
oddalonym
odwołanie nie zawierało uzasadnienia faktycznego, które pozwoliłoby na
zrekonstruowanie sprzecznego z Ustawą zachowania Zamawiającego czy zdarzenia,
wypełniającego przepisy prawa, których naruszenie zarzucił Odwołujący. Zgodnie z art. 554
ust. 1 Ustawy „Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi: 1)
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców”,
co nie zostało wykazane odwołaniem, w tym również w zakresie następstw zaniechania
przekazania ogłoszenia – istotności wpływu zaniechania na wynik postępowania. Nie
wskazano ani nie wykazano przesłanek unieważnienia umowy.
Wobec powyższego, Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na
podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt. 1) Ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, mając na uwadze, że
jeden zarzut został oddalony i jeden uwzględniony na podstawie art. 575 i art. 574 Ustawy
oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b)
Rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca :
………………………………