Sygn. akt: KIO 2899/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
2 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników w dniu 2
września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę T-Mobile Polska S.A. z siedzibą w
Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Pocztę Polską S.A. z siedzibą w
Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie odwołującego w postępowaniu o sygn. akt 2899/24
wykonawcy Polkomtel sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie;
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść koszty postępowania odwoławczego wzajemnie i nakazać zwrot z
rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy T-Mobile Polska S.A. z
siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:………………………..
Sygn. akt: KIO 2899/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Miasto Poznań wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonego
pod nazwą: „Dostawa urządzeń i akcesoriów oraz świadczenie
usług telefonii komórkowej i bezprzewodowej transmisji danych”, znak sprawy:
CZ.26.443.2024.DC.
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 1 sierpnia 2024 r. pod numerem: S: 149/2024 462521-2024, tego
samego dnia dokumenty zamówienia zostały opublikowane na stronie Zamawiającego.
Nie zgadzając się z niektórymi postanowieniami dokumentów zamówienia
Odwołujący: T-Mobile Polska S.A. z siedzibą w Warszawie w dniu 12 sierpnia 2024 r. wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1.art. 99 ust. 1, 2 i 4 w zw. z art. 16 pkt 1), 2) i 3) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.), zwanej dalej
ustawą Pzp oraz art. 353¹ w zw. z art. 5 oraz art. 487 § 2 Kodeksu cywilnego w związku z
art. 8 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez sformułowanie postanowień umowy oraz dokonanie opisu
przedmiotu
zamówienia (OPZ) w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań mających
wpływ na przygotowanie oferty, uniemożliwiający przygotowanie i wycenę oferty,
nieadekwatny, nadmierny, naruszający uczciwą konkurencję, naruszający zasady współżycia
społecznego i równowagę stron umowy w zakresie w jakim:
a.
Zamawiający przewidział nierealny termin realizacji zamówienia: „Z zastrzeżeniem
postanowień ust. Błąd! Nie można odnaleźć źródła odwołania. Wykonawca jest zobowiązany
do rozpoczęcia świadczenia Usług dla Zamawiającego od Dnia Uruchomienia Usług,
wskazanego dla
niego w Harmonogramie, który jest częścią Projektu Technicznego, nie
później niż w terminie do 35 Dni Roboczych od dnia zawarcia Umowy, jednak nie wcześniej
niż w następnym dniu po dniu zakończenia świadczenia usług w ramach dotychczasowej
umowy zawartej przez
Zamawiającego z zachowaniem ciągłości Usług. W przypadku gdy
Umowa
zostanie zawarta z dotychczasowym Wykonawcą, powyższe postanowienie nie
będzie miało zastosowania, a rozpoczęcie realizacji Usług przez Wykonawcę nastąpi w dniu
zakończenia świadczenia usług w ramach dotychczasowej umowy zawartej z Zamawiającym
z zachowaniem ciągłości Usług.” (§4 ust. 4 umowy);
b.
Zamawiający składa wykonawcy Zamówienia Cząstkowe a wykonawca
zobowiązany jest do ich realizacji z uwzględnieniem, że „zapewnienie sygnału telefonii
komórkowej z dedykowanej stacji bazowej BTS w Głównej Lokalizacji Zamawiającego - w
terminie nie później niż 35 Dni Roboczych od chwili złożenia Zamówienia Cząstkowego” (§4
ust. 8 pkt 9 umowy);
c.
Zamawiający wskazał, że na następującą nieistotną zmianę umowy: „konieczność
dostarczenia innych Urządzeń lub Akcesoriów (bez zmiany ceny), niż dostępne w momencie
składania przez Wykonawcę Oferty w postępowaniu o udzielenie Zamówienia,
spowodowana zakończeniem produkcji lub wycofaniem Urządzenia lub Akcesorium z
produkcji lub
obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i brakiem jego następcy,
posiadającego parametry nie gorsze od zaproponowanych przez Wykonawcę w Ofercie
złożonej w postępowaniu o udzielenie Zamówienia oraz zgodnie z postanowieniami
Załącznika nr 5 A do OPZ” (§12 ust. 3 pkt 4 umowy);
d.
Zamawiający określił następujący termin wypowiedzenia w przypadku „istotnej
zmiany
” Umowy: „zmian w organizacji Zamawiającego, co wiąże się z prawem do rezygnacji
z uruchomionych Usług, co będzie równoznaczne z ich wypowiedzeniem, w tym z
wyłączeniem Numerów MSISDN. Okres wypowiedzenia wynosi maksymalnie 30 dni, a
wypowiedzenie jest skuteczne z dniem, na który przypada koniec najbliższego Okresu
Rozliczeniowego. W takim przypadku Wykonawcy nie
przysługuje Wynagrodzenie za
wyłączone Usługi od początku następnego Okresu Rozliczeniowego. Zamawiający może
zrezygnować z nie więcej niż łącznie 10 % wartości Usług uruchomionych w ramach
Zamówienia. Podstawowego” (§12 ust. 2 pkt 10 umowy);
2. art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1), 2) i 3) Pzp poprzez dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia (OPZ) w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań mających
wpływ na przygotowanie oferty, uniemożliwiający przygotowanie i wycenę oferty,
nieadekwatny, nadmierny, naruszający uczciwą konkurencję w zakresie w jakim:
a.
Zamawiający określił następujące wymagania w odniesieniu do pakietów
Roamingowych:
• „Wykonawca udostępni pakiety Roamingowe obejmujące obszar następujących
krajów:
a) Pakiet EU - kraje Unii Europejskiej oraz kraje Europejskiego Obszaru
Gospodarczego i terytoria zależne,
b) Pakiet Europa -
Albania, Andora, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra,
Islandia, Liechtenstein,
Macedonia, Mołdawia, Monako, Norwegia, Rosja, San Marino,
Serbia, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Watykan, Wielka Brytania, Kosowo, Naddniestrze,
Gibraltar, Guernsey, Jan Mayen, Jersey, Svalbard, Wyspa Man,
c) Pakiet Afryka - Algieria, Angola, Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Czad,
Demokratyczna Republika Konga, Dżibuti, Egipt, Erytrea, Eswatini, Etiopia, Gabon, Gambia,
Ghana, Gwinea, Gwinea
Bissau, Gwinea Równikowa, Kamerun, Kenia, Komory, Kongo,
Lesotho, Liberia, Libia, Madagaskar, Malawi, Mali, Maroko, Mauretania, Mauritius,
Mozambik, Namibia, Niger, Nigeria, Południowa Afryka, Republika Środkowoafrykańska,
Republika Zielonego Przylądka, Rwanda, Senegal, Seszele, Sierra Leone, Somalia, Sudan,
Sudan
Południowy, Tanzania, Togo, Tunezja, Uganda, Wybrzeże Kości Słoniowej, Wyspy
Świętego Tomasza i Książęca, Zambia, Zimbabwe
d) Pakiet Ameryka Północna - Kanada, Stany Zjednoczone Ameryki,
e) Pakiet Azja -
Afganistan, Arabia Saudyjska, Armenia, Azerbejdżan, Bahrajn,
Bangladesz, Bhutan, Brunei, Chiny, Cypr, Filipiny, Gruzja, Indie, Indonezja, Irak, Iran, Izrael,
Japonia, Jemen, Jordania, Kambodża, Katar, Kazachstan, Kirgistan, Korea Południowa,
Korea Północna, Kuwejt, Laos, Liban, Malediwy, Malezja, Mjanma, Mongolia, Nepal, Oman,
Pakistan, Singapur, Sri
Lanka, Syria, Tadżykistan, Tajlandia, Timor Wschodni, Turkmenistan,
Uzbekistan, Wietnam, Zjednoczone Emiraty Arabskie,
f) Pakiet Egzotyczny -
pozostałe kraje świata nie wymienione powyżej.” (ust. 4 pkt 4
Załącznika nr 5b do OPZ);
• „Koordynator Umowy w ciągu 10 Dni Roboczych może zrezygnować́ z
zamówionego pakietu/pakietów, pod warunkiem, że użytkownik Numeru MSISDN, dla
którego pakiet został zamówiony nie zdążył go aktywować́. Po upływie tego terminu zostanie
naliczona opłata zgodnie z Ofertą Wykonawcy” (ust. 4 pkt 7 Załącznika nr 5b do OPZ);
b.
„Wszelkie zmiany w konfiguracji i oprogramowaniu Obsługi Elektronicznej mające
wpływ na obsługę̨ procesów pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą muszą być́ uzgodnione
z Zamawiającym, z wyprzedzeniem 7 Dni Roboczych. Zmiany będą̨ wykonywane na koszt i
ryzyko Wykonawcy
” (ust. 3 ppkt 4 OPZ);
c.
„Dostarczane przez Wykonawcę Urządzenia i Akcesoria muszą być
wyprodukowane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed datą podpisania przez Zamawiającego
Protokołu Odbioru jakościowego, obejmującego dane Urządzenie i Akcesorium. (...)” (ust. 4
pkt 11 OPZ);
d.
„Wykonawca wskaże linki do swoich stron internetowych zawierających cenniki
dotyczące zakupu Urządzeń dla klienta biznesowego, bez usług i bez aktywacji Karty SIM. W
cennikach tych muszą być wymienione zaoferowane przez Wykonawcę Urządzenia
spełniające wymagania określone w ust. 1. W przypadku braku posiadania przez
Wykonawcę cennika, o którym mowa powyżej, Zamawiający przyjmie ceny detaliczne
Urządzeń sugerowane przez producenta danego Urządzenia dla rynku polskiego (jeśli taką
podaje producent). W momencie, gdy wystąpią znaczne rozbieżności (powyżej 30%) między
cenami zawartymi w cenniku Wykonawcy, a cenami sugerowanymi przez producenta
sprzętu, Zamawiający przyjmie do porównania niższą z cen.” (ust. 11 Załącznika nr 5a do
OPZ);
e.
„Zamawiający wymaga, aby co 6 miesięcy od zawarcia Umowy Wykonawca
przedstawił uaktualniony wykaz modeli Urządzeń, spełniających wymagania określone w ust.
4 i zamieszczał go w Obsłudze Elektronicznej. Uaktualnienie oferowanych modeli nie może
spowodować wzrostu ceny Urządzeń w złożonej Ofercie Wykonawcy. Uaktualniony wykaz
modeli musi uzyskać akceptację Zamawiającego, a w przypadku braku takiej akceptacji
Wykonawca będzie zobowiązany do dostawy Urządzeń z wykazu wcześniej
zaakceptowanego przez Zamawiającego. Zamawiający może zamówić dowolny model
Urządzeń z wykazu o którym mowa powyżej. Ewentualne Zamówienia Cząstkowe dotyczące
modeli
Urządzeń z uaktualnionego wykazu będzie dotyczyło tylko pozostałych do
zamówienia Urządzeń” (ust. 12 Załącznika nr 5a do OPZ).
Jednocześnie Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonania zmiany postanowień SWZ i Załączników, w sposób
uwzględniający argumentację odwołania zawartą w Uzasadnieniu, tj.:
modyfikacji §4 ust. 4 umowy w ten sposób, że rozpoczęcie świadczenia Usług dla
Zamawiającego od Dnia Uruchomienia Usług, wskazanego dla niego w Harmonogramie,
który jest częścią Projektu Technicznego, nastąpi nie później niż w terminie do 45 Dni
Roboczych od dnia zawarcia Umowy, jak również Zamawiający wskaże informację do kiedy
obowiązuje umowa z obecnym operatorem i jaki jest jej okres wypowiedzenia;
doprecyzowania w §4 ust. 8 pkt 9 umowy, że w przypadku przeniesienia Lokalizacji
Głównej Zamawiającego opłata abonamentowa za zapewnienie sygnału BTS dla ww. nowej
Lokalizacji Głównej Zamawiającego będzie uzgodniona z wykonawcą, który potwierdzi
techniczne możliwości świadczenia Usług oraz uzasadni wysokość opłaty w nowej siedzibie,
jak również w takim przypadku strony uzgodnią termin realizacji zapewnienia sygnału BTS;
modyfikacji §12 umowy w ten sposób, że przypadku, gdy wykonawca będzie
zobowiązany zastosować następcę technologicznego Urządzeń lub Akcesoriów może
również dojść do zmiany wynagrodzenia wykonawcy;
Zmiany (§12 ust. 2 pkt 10 umowy w następujący sposób: „zmian w organizacji
Zamawiającego, co wiąże się z prawem do rezygnacji z uruchomionych Usług, co będzie
równoznaczne z ich wypowiedzeniem, w tym z wyłączeniem Numerów MSISDN. Okres
wypowiedzenia wynosi 30 dni, a wypowiedzenie jest skuteczne z
dniem, na który przypada
koniec najbliższego Okresu Rozliczeniowego. W takim przypadku Wykonawcy nie
przysługuje Wynagrodzenie za wyłączone Usługi od początku następnego Okresu
Rozliczeniowego. Zamawiający może zrezygnować z nie więcej niż łącznie 10 % wartości
Usług uruchomionych w ramach Zamówienia. Podstawowego”;
Modyfikacji ust. 4 pkt 4 Załącznika nr 5b do OPZ w ten sposób, że ograniczone
zostaną ilości stref w ramach pakietów w ten sposób, że podział nastąpi na: 1. Unia
Europejska, 2. Europa z wyłączeniem Unii Europejskiej, 3. Świat;
Wykreślenia ust. 4 pkt 7 Załącznika nr 5b do OPZ;
Wykreślenia ust. 3 ppkt 4 OPZ;
Modyfikacji ust. 4 pkt 11 zd. 1 OPZ w ten sposób, że „Dostarczane przez
Wykonawcę Urządzenia i Akcesoria muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż12
miesięcy przed datą podpisania Umowy. (...);
Wykreślenia ust. 11 Załącznika nr 5a do OPZ, ewentualnie: rozszerzenia
możliwości wskazania urządzeń również z cennika urządzeń dla sprzedaży konsumenckiej,
doprecyzowania co w sytuacji, gdy wykonawca nie posiada cennika opublikowanego na
stronie, a producent danego Urządzenia nie podaje jego sugerowanej ceny detalicznej dla
rynku polskiego;
Wykreślenia ust. 12 Załącznika nr 5a do OPZ, ewentualnie w przypadku, gdy
jednak kwestionowane wymaganie byłoby uzasadnione (np. w odniesieniu do urządzeń z
zamówienia opcjonalnego), należałoby wskazać, że uaktualnienie powinno mieć miejsce w
przypadku wyczerpania urządzeń zaoferowanych w ramach niniejszego postępowania, jak
również powinno zostać usunięte zdanie: "Uaktualniony wykaz modeli musi uzyskać
akceptację Zamawiającego, a w przypadku braku takiej akceptacji Wykonawca będzie
zobowiązany do dostawy Urządzeń z wykazu wcześniej zaakceptowanego przez
Zamawiającego".
Izba zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 568 pkt.2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp .
W dniu 29
sierpnia 2024 r. przed wyznaczoną rozprawą do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynął wniosek Odwołującego o umorzenie postępowania odwoławczego na
podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu do przedmiotowego wniosku Odwołujący motywował, co następuje:
Zgodnie z przywołanym przepisem, Izba umarza postępowanie odwoławcze,
w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyn zbędne lub niedopuszczalne.
Dokonanie przez Zamawiającego modyfikacji SWZ wraz z załącznikami w
zakresie,
który dotyczy zarzutów podniesionych w odwołaniu powoduje, że
treść wymagań, wobec której wniesiono odwołanie, nie istnieje. W
dokonanych modyfikacjach
Zamawiający poczynił zmiany na korzyść
wykonawców. Mimo, iż Zamawiający nie złożył oświadczenia o uwzględnieniu
odwołania w całości ani w części, to w większości przypadków zmiany wprost
czynią zadość żądaniom Odwołującego.
Wobec tak istotnych zmian w treści dokumentacji nie istnieje tzw. Substrat
zaskarżenia, będący podstawą dla wykonawcy do wniesienia środka ochrony
prawnej
oraz niezbędny do tego, aby Izba mogła merytorycznie rozpoznać
odwołanie i stwierdzić czy Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów
Pzp. Podsumowując, postępowanie staje się - na tym etapie - zbędne, gdyż
przedmiot zaskarżenia przestał istnieć, co stanowi podstawę umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 Pzp.
Z powyższych względów Izba postanowiła rozpoznać przedmiotowe odwołanie,
biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Odwołującego z wniosku i uznając, że tym samym
niniejsze postępowanie odwoławcze stało się zbędne i bezprzedmiotowe.
W związku z powyższym należy wskazać, że dyspozycja przepisu art.568 pkt 2
ustawy Pzp przewiduje, że Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia,
w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne.
Według zapatrywania Izby – dalsze prowadzenie tego postępowania odwoławczego
jest zbędne z powodu dokonanej przez Zamawiającego zmiany dokumentów zamówienia w
sposób odpowiadający żądaniu Odwołującego, co oznacza, że nie ma już sporu pomiędzy
stronami.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść przepisu art.574 i
576 ustawy Pzp oraz § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz.
Ze wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości ze względu na stwierdzenie, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, zgodnie z art.568 pkt 2 ustawy,
koszty znosi się wzajemnie.
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.568 pkt 2 w związku z art. 553 zd.2
ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:………………………..