Sygn. akt: KIO 2902/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
4 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agata Mikołajczyk
na posiedzeniu be
z udziału stron postępowania odwoławczego w dniu 4 września 2024 r. w
Warszawie w sprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
12 sierpnia 2024 r. przez
Odwołującego: M. G. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą: M. G. EKODREN Naturalne Systemy Oczyszczania z/s w Warszawie (ul.
Penelopy 17, 03642 Warszawa) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Gmina Świnice Warckie (ul. Szkolna 1, 99140 Świnice Warckie),
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze;
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
O
dwołującego: M. G. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: M. G. EKODREN
Naturalne Systemy Oczyszczania z/s w Warszawie
(ul. Penelopy 17, 03642 Warszawa)
kwotę 10.000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą kwotę
wpisu uiszczonego przez odwołującego od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
…………………………
Sygn. akt: KIO 2902/24
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia
2024r. przez
wykonawcę M. G. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: M. G.
EKODREN Naturalne Systemy Oczyszczania z/s w Warszawie (Odwołujący) w
postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa
PZP] przez zamawiającego: Gmina Świnice Warckie. Przedmiotem zamówienia publicznego
jest:
„Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Świnice Warckie”
(numer referencyjny: IKZP.271.7.2024;
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 26 czerwca 2024 r. pod numerem: 2024/BZP
Wykonawca podał, że wnosi odwołanie (...) wobec niezgodnej z przepisami ustawy PZP
czynności Zamawiającego polegającej na:
I.
niewykonaniu oświadczenia Zamawiającego o uznaniu odwołania z dnia 1 lipca 2024 r.,
pomimo uwzględnienia odwołania w całości, a następnie dokonaniu modyfikacji SWZ w
dniu 30 lipca 2024 niezgodnie z żądaniami uwzględnionego odwołania tj.:
w zakresie zarzutu I.1 uwzględnionego odwołania polegającego na braku określenia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej
zgodnie z żądaniem wskazanym w odwołaniu z dnia 1 lipca 2024 r. - co
w
efekcie
stanowiło naruszenie przepisu art. 522 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 568 pkt. 3)
ustawy Pzp, w związku z art. 562 ust. 1 ustawy Pzp w związku art. 112 ust. 1 i 2 pkt. 4)
ustawy PZP w związku z art. 286 ust. 1 ustawy PZP w związku z art. 16 pkt 1), 2) i 3)
ustawy PZP w związku z art. 8 ustawy Pzp w związku z art. 61 kodeksu cywilnego
w zakresie zarzutu I.2 uwzględnionego odwołania polegającego na braku określenia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie wykazu przedmiotowych środków
dowodowych zgodnie z żądaniem wskazanym w odwołaniu z dnia 1 lipca 2024 r., poprzez
wprowadzenie modyfikacji do SWZ jedynie dwóch z trzech uwzględnionych żądań
odwołania, co w konsekwencji dalej prowadzi do określenia warunków udziału w
postępowaniu w sposób wewnętrznie sprzeczny pomiędzy postanowieniami SWZ a
pkt.1.1 STWiORB (str. 3) oraz w sposób niejednoznaczny, niejasny i uniemożliwiający
przygotowanie oferty oraz w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców; -
co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu art.
522 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 568 pkt. 3) ustawy Pzp, w związku z art. 562 ust.
1 ustawy Pzp w związku art. 106 ustawy PZP w związku z art. 286 ust. 1 ustawy PZP w
związku z art. 16 pkt 1), 2) i 3) ustawy PZP w związku z art. 8 ustawy Pzp w związku z
art. 61 kodeksu cywilnego
w zakresie zarzutu II.2 uwzględnionego odwołania polegającego na braku opisania treści
warunków zamówienia określonych w SWZ oraz STWiORB zgodnie z żądaniami
określonymi w uwzględnionym odwołaniu w części z dnia 1 lipca 2024 r., pomimo
wprowadzenia modyfikacji SWZ w dniu 6 sierpnia 2024 r. Odwołujący w uzasadnieniu
szczegółowo wykaże które żądania wskazane w odwołaniu z 1 lipca 2024 r. nie zostały
wykonane przez Zamawiającego; -
co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu art.
522 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 568 pkt. 3) ustawy Pzp, w związku z art. 562 ust. 1
ustawy Pz w związku z art. 99 ust. 2, ust. 4, ust. 5 i ust. 6 ustawy PZP, w związku z art.
286 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 16 i 17 ustawy PZP w związku z art. 8 ustawy Pzp
w związku z art. 61 kodeksu cywilnego.
II. W
noszę o wykonanie w całości oświadczenia Zamawiającego w zakresie uwzględnionych
zarzutów odwołania z dnia 1 lipca 2024 poprzez dokonanie odpowiednich modyfikacji SWZ,
w tym STWiORB w zakresie wskazanym w Odwołaniu, poprzez zmianę zaskarżonych
postanowień w sposób określony w żądaniach zawartych we wcześniej uwzględnionym
odwołaniu z dnia 1 lipca 2024 r.
III.
wnoszę o dokonanie odpowiednich zmian w treści dokumentów postępowania
dotyczących przedmiotowego postępowania, w takim zakresie, w jakim treść postanowień
pozostałej dokumentacji postępowania będzie stała w sprzeczności z treścią SWZ, w tym z
treścią STWiORB po zmianach wynikających z Odwołania.
IV.
wnoszę o przedłużenie terminu składania ofert o czas niezbędny na sporządzenie oferty;
V.
wnoszę o dopuszczenie i przeprowadzanie dowodów wskazanych w Odwołaniu.
Odwołujący spełnia materialnoprawną przesłankę wniesienia odwołania z art. 505 ust. 1 PZP,
ponieważ ma interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp. Odwołujący, działając w ramach
prowadzonej działalności gospodarczej w obszarze objętym zakresem zamówienia, jest
zainteresowany udziałem w Postępowaniu oraz złożeniem oferty w Postępowaniu. Jednakże
obecne postanowienia SWZ, sformułowane z naruszeniem wskazanych w odwołaniu
przepisów prawa, uniemożliwiają Odwołującemu skuteczny udział w Postępowaniu w
warunkach uczciwej konkurencji. Pozbawia to Odwołującego szans na uzyskanie
przedmiotowego zamówienia oraz jego wykonanie w warunkach uczciwej konkurencji, a tym
samym możliwości osiągnięcia korzyści z tytułu wykonania zamówienia. Odwołujący
wykazuje, że w następstwie ww. czynności i zaniechań czynności wymaganych przepisami
Prawa zamówień publicznych może ponieść rzeczywistą szkodę majątkową, polegającą na
braku możliwości złożenia oferty w Postępowaniu, a następnie jej wyboru jako oferty
najkorzystniejszej, a w konsekwencji nieuzyskaniu zamówienia.
Do postępowania odwoławczego przystąpienia, w tym po stronie zamawiającego
nie zgłosił żaden z wykonawców. Zgodnie z informacją przekazaną przez zamawiającego w
piśmie z dnia 21/09/2024 pkt 4): „Ad 4) W dniu 13.08.2024 r. Zamawiający zamieścił na
stronie internetowej prowadzonego postępowania https://sidaspzp.pl informację o wniesieniu
odwołania przez Wykonawcę M. G. EKODREN - NATURALNE SYSTEMY OCZYSZCZANIA,
wezwał Wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego oraz zamieścił kopię
wniesionego odwołania.”.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 30/08/24) podał: (...)
I.
Uwzględniam odwołanie co do zarzutu określonego w pkt I.2 Odwołania, w zakresie
maksymalnej mocy urządzeń poprzez zmianę treści STWIORB w następujący sposób:
„Maksymalne zużycie energii elektrycznej podczas badania efektywności oczyszczania
zgodnie z
normą PN-EN 12566-3:2005+A2:2013 dla testowanej oczyszczalni ścieków,
w
ykazane w raporcie badań — 1,5 KWh na dobę";
II.
W pozostałym zakresie wnoszę o oddalenie odwołania jak bezzasadne.
III.
Ponadto wnoszę o:
Dopuszczenie dowodów wymienionych w uzasadnieniu niniejszego pisma, w
szczególności wnoszę o włączenie w poczet materiału dowodowego postępowania
odwoławczego sygn. akt KIO 2324/24, w tym:
odwołania z dnia 1 lipca 2024 r.;
odpowiedzi na odwołanie z dnia 10 lipca 2024 r. wraz z dowodami;
na okoliczności podniesione w uzasadnieniu niniejszej odpowiedzi; (...)
Odwołujący w piśmie z dnia 3/09/2024 r. przekazanym mailem do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 4 września 2024 r. wskazując na art. 520 ust. 1 ustawy - Prawo
zamówień publicznych podał: (...) w związku z odpowiedzią Zamawiającego na odwołanie z
dnia 29 sierpnia 2024 r., w której Zamawiający uwzględnił w części odwołanie Odwołującego
tj. w zakresie zarzutu określonego w pkt. I.2 Odwołania w zakresie maksymalnej mocy
urządzeń, niniejszym cofam odwołanie w pozostałej części tj. części nieuwzględnionej przez
Zamawiającego. Wnoszę o zniesienie terminu rozprawy wyznaczonej na dzień 5 września
2024 r. na godzinę 10:00”.
Izba
zważyła, co następuje:
Działając na podstawie art. 522 ust. 3 ustawy Pzp postanowiła umorzyć
postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron.
W myśl art. 522 ust. 3 Pzp: „W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w
zakresie uwzględnionych zarzutów”.
Tak jak wskazano
Zamawiający – Gmina Świnice Warckie w odpowiedzi na
odwołanie z dnia 30 sierpnia 2024 r. oświadczył, że uwzględnił w części zarzuty odwołania w
zakresie:
zarzutu określonego w pkt. I.2 Odwołania co do maksymalnej mocy urządzeń. Z
kolei wnoszący odwołanie wykonawca – M. G. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą: M. G. EKODREN Naturalne Systemy Oczyszczania z/s w Warszawie w piśmie z 3
września 2024 r. oświadczył w nawiązaniu do powyższej decyzji Zamawiającego, że w
zakresie w jakim nie zostały uwzględnione zarzuty przez Zamawiającego wycofuje
odwołanie.
P
rzystąpienia po stronie zamawiającego do tego postępowania odwoławczego w
wymaganym terminie
uwzględniając art. 525 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 509 ust. 2 Pzp -
do dnia
16 września 2024 r. nie zostały zgłoszone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniała § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz.
W niniejszej sprawie koszty znosi się wzajemnie z uwagi na to, że Zamawiający
uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu, pozostałe zarzuty zostały przez
O
dwołującego wycofane. W takim przypadku Izba orzeka również o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu w
pełnej wysokości.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.