Sygn. akt: KIO 2905/24
WYROK
Warszawa, dnia 4
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 12 sierpnia 2024
r. przez wykonawcę Instal Kraków S.A. z siedzibą w Krakowie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gmina Miasto Zakopane - Urząd
Miasta Zakopane z siedzibą w Zakopanem, SEWIK Tatrzańska Komunalna Grupa
Kapitałowa Spółka z o.o. z siedzibą w Zakopanem, w imieniu których działa Gmina Miasto
Zakopane
– Urząd Miasta Zakopane z siedzibą w Zakopanem
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Inżynieria Rzeszów S.A.
z
siedzibą w Rzeszowie
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Instal Kraków S.A. z siedzibą w Krakowie
i zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Instal Kraków S.A.
z
siedzibą w Krakowie tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………..
Sygn. akt:
KIO 2905/24
UZASADNIENIE
Gmina Miasto Zakopane -
Urząd Miasta Zakopane z siedzibą w Zakopanem, SEWIK
Tatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa Spółka z o.o. z siedzibą w Zakopanem, w imieniu
których działa Gmina Miasto Zakopane – Urząd Miasta Zakopane z siedzibą w Zakopanem
(dalej: „Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm. dalej: „ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pn.:
Budowa węzła gospodarki biogazowo – osadowej w ramach realizacji II etapu zadania
„Rozbudowa oczyszczalni ścieków Łęgi w Zakopanem” (znak postępowania:
BZP.271.28.2024
). Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej progów unijnych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 8 maja
2024 r.
pod numerem
W dniu 12 sierpnia 2024 r.
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca Instal Kraków S.A. z siedzibą
w Krakowie
(dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono od niezgodnych z prawem czynności Zamawiającego polegających na:
zaniechaniu czynności wyjaśnienia treści złożonej przez Odwołującego oferty,
odrzuceniu oferty Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
I. art. 223 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności wyjaśnienia treści oferty
Odwołującego,
II. art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp w związku z art. 99 ust. 5 i ust. 6 poprzez odrzucenie
oferty Odwołującego pomimo, iż jest ona zgodna z SWZ i oferuje zgodne z zapisami SWZ
urządzenia równoważne.
III. art. 16 i art. 18 ustawy Pzp poprzez dokonanie czynności odrzucenia oferty Odwołującego
w sposób naruszający zasadę zapewnienia zachowania uczciwej konkurencji, zasadę
przejrzystości i zasadę jawności poprzez nie wskazanie uzasadnienia faktycznego
rzekomego braku równoważności.
Odwołujący wniósł o:
a. uwzględnienie odwołania w całości, i
b. unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego, i
c. powtórzenie czynności badania i oceny oferty, i
d. wybór oferty Odwołującego się jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w złożeniu odwołania bowiem uwzględnienie
odwołania i uznanie oferty Odwołującego jako oferty zgodnej z SWZ winno prowadzić
do
wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej, gdyż to ważna oferta
Odwołującego będzie wykazywać najkorzystniejszy bilans wszystkich kryteriów oceny ofert
i
jest najtańsza w postępowaniu. Dokonane przez Zamawiającego naruszenia i zaniechania
pozbawiają Odwołującego możliwości uzyskania pozytywnego dla niego rozstrzygnięcia
postępowania poprzez wybór jego oferty jako najkorzystniejszej, co stanowi jego szkodę
uzasadniającą złożenie odwołania. Odwołujący ma szansę na uzyskanie przedmiotowego
zamówienia, a niezgodna z prawem decyzja Zamawiającego pozbawia go tego. Fakt
wykazania możliwości poniesienia szkody przez Odwołującego jest więc oczywisty.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust. 1 pkt 1) lit. a) ustawy
Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 2 sierpnia 2024 r. (przekazanie informacji o odrzuceniu oferty).
W
związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 12 sierpnia 2024 r. należy uznać
za wniesione w
wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 20 000,00 złotych (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy) został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Stanowisko Odwołującego:
Odwołujący w uzasadnieniu odwołania odnosił się kolejno do punktów „Informacji
o
odrzuceniu oferty”. I tak w pierwszej kolejności w nawiązaniu do pkt 1 Informacji, tj. zarzut
Zamawiającego naruszenia przez Odwołującego art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez załączenie
karty technicznej w języku obcym bez tłumaczenia na język polski i tym samym złożenie
oferty której treść jest niezgodna z warunkami zamówienia, Odwołujący wskazał, że domyśla
się, że to co Zamawiający nazywa kartą techniczną to zgodnie załączoną do oferty
„Specyfikacją techniczną – Dane techniczne” agregatu kogeneracyjnego CENTO 200 jest
rysunkiem gabarytowym typoszeregu agregatów kogeneracyjnych CENTO 160-200 200.
Na
ostatniej stronie nr 4 w/w Specyfikacji Technicznej agregatu są wyszczególnione
„Dokumenty powiązane” i jednym z nich jest „rysunek gabarytowy SE” o oznaczeniu R1240.
Zdaniem Odwołującego, jak sama nazwa tego rysunku wskazuje główną informacją, którą
on
podaje i celem dla którego został przez Odwołującego dołączony do oferty są gabaryty
oferowanego agregatu kogeneracyjnego.
Z rysunku wprost można odczytać gabaryty
urządzenia np. długość wynoszącą 3350 mm, szerokość 1250 mm, wysokość 2150 mm
(z
króćcem 2155+65 = 2220 mm). Informacje te nie wymagają tłumaczenia, wynikają wprost
z załączonego rysunku technicznego. Z ostrożności procesowej Odwołujący podniósł,
iż Zamawiający nie wymagał przedmiotowych środków dowodowych oraz, że skoro
Zamawiający uznał, że Odwołujący nie załączył tłumaczenia rysunku technicznego (w tym
przypadku gabarytowego) to powinien wezwać Odwołującego do uzupełnienia i złożenia
tłumaczenia na język polski rysunku gabarytowego agregatu kogeneracyjnego CENTO.
W odniesieniu do pkt 2 Informacji,
tj. zarzut Zamawiającego naruszenia przez Odwołującego
art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaoferowanie wersji podstawowej urządzenia jakim jest
system neutralizacji odorów BIOROK typ BR-2500, który w wersji podstawowej
wg
Zamawiającego nie spełnia wymagań SWZ, natomiast jak sam oświadcza Zamawiający
system neutralizacji odorów typu BIOROK BR-2500 spełnia w wersji w którą
wg
Zamawiającego, Wykonawca oferuje za dodatkową opłatą, Odwołujący wyjaśnił,
że w swojej ofercie załączył ofertę spółki Ekofinn z dnia 10.06.2024 r. na dostawę i montaż
systemu neutralizacji odorów BIOROK typ BR-2500. W ofercie dostawcy można znaleźć
zapis, że opcjonalnie jest dopłata do wypełnienia z lawy wulkanicznej i że opcjonalnie
dostawca proponuje: wykonanie komunikacji Profinet lub Modbus TCP IP, wykonanie
komunikacji Modbus RTU, wykonanie komunikacji Profibus DP, wykonanie wentylatora
z
silnikiem w wersji EXII 3 Gc II T3, system dozowania pożywek, system monitorowania H2S.
Odwołujący podkreślił, że załączył ofertę podwykonawcy, który pewne zakresy wpisał jako
opcjonalne, przy czym Odwołujący zwrócił uwagę, iż zakresy te oferowane były
Odwołującemu, a nie Zamawiającemu. Odwołujący wyjaśniał, że składając w ofercie Wykaz
urządzeń równoważnych w pkt 1 napisał, iż: „Biofiltr jest w wykonaniu kontenerowym z lawą
wulkaniczną i węglem aktywnym produkcji Ekofinn typ BR” co jednoznacznie potwierdza
w
ocenie Odwołującego, iż Zamawiający nie poniesie dodatkowej opłaty za lawę
wulkaniczną i węgiel aktywny. Odwołujący podniósł też, iż w ofercie złożył oświadczenie,
że oferta spełnia wszystkie wymagania i warunki ustalone w SWZ. Dalej Odwołujący
podkreślił, co potwierdził poprzez złożenie i podpisanie „Wykazu elementów kalkulacji
ryczałtowej ceny ofertowej”. Zdaniem Odwołującego, zgodnie z oświadczeniami złożonymi
w
ofercie przez Odwołującego, sformułowanie Zamawiającego, że dopiero za dodatkową
opłatą oferuje wersję urządzenia spełniającą wymogi Zamawiającego jest stwierdzeniem
nieuprawnionym. Oferta Odwołującego w pozycji 15 „Filtr dezodoracyjny FDB (ob. 75)
Wykazu elementów kalkulacji ryczałtowej ceny ofertowej – Etap II (Zakres podstawowy
zamówienia)” obejmuje wymagany dokumentacją przetargową zakres, gdyż w wycenie
Odwołującego tej pozycji dla Zamawiającego uwzględnił pełny zakres z oferty Ekofinn wraz
pozycjami opcjonalnymi, które Ekofinn zaoferował Odwołującemu. Dalej Odwołujący
p
orównał wyceny pozycji 15 Wykazu elementów kalkulacji ryczałtowej z innymi
wykonawcam
i. W konkluzji Odwołujący wskazał, że zaoferowany przez Odwołującego
system neutralizacji odorów typu BIOROK BR-2500 spełnia wymagania dokumentacji
przetargowej a w
ybór oferty Odwołującego nie będzie się wiązał z dodatkową opłatą
ze
strony Zamawiającego, gdyż wszelkie koszty wyszczególnione w ofercie Ekofinn jako
opcjonalne, Odwołujący uwzględnił w wycenie poz. 15 Wykazu elementów kalkulacji
ryczałtowej ceny ofertowej.
W stosunku do pkt 3 Informacji
, tj. zarzut Zamawiającego: „że co najmniej jeden z produktów
nie spełnia minimalnych parametrów jakościowych, określonych w opisie przedmiotu
zamówienia (…)”, Odwołujący wskazał, że zarzut Zamawiającego wobec oferty
Odwołującego został postawiony nieprecyzyjnie. Odwołujący podkreślił, że Zamawiający
w
postępowaniu nie określił parametrów równoważności na podstawie, których dokona
oceny czy dane urządzenie jest równoważne oraz minimalnych parametrów jakościowych
istotnych dla niego przy
ocenianiu równoważności. Dalej Odwołujący odnosił się do treści
Projektu Wykonawczego
, tom VI „Węzeł gospodarki osadowo-biogazowej”, wywodząc,
że podstawowymi minimalnymi parametrami jakościowymi i jednocześnie parametrami
równoważności dla agregatów kogeneracyjnych są:
- moc elektryczna 200 kWe,
- moc grzewczej min. 218 kW,
przy temperaturach czynnika grzewczego 90/70 °C, które w ocenie Odwołującego spełnia
agregat kogeneracyjny zaoferowany przez Odwołującego.
Odwołujący podnosił dalej, że Zamawiający w sposób jednoznaczny wskazał, jakich
parametrów technicznych wymaga od kogeneratorów, aby spełniały jego wymagania co do
zakresu rzeczowego realizowanej inwestycji.
Dodatkowo wskaz
ał Odwołujący, że sprawność
całkowita oferowanego kogeneratora jest wyższa (nie gorsza) niż wymagana przez
Zamawiającego i wynosi 87%, podczas gdy podana przez Zamawiającego wymagana
sprawność całkowita agregatu kogeneracyjnego wynosi 82,4%. W zakresie drugiego
urządzenia zaoferowanego jako urządzenie równoważne tj. biofiltra produkcji Ekofinn typ
Biorok BR-
2500 w wykonaniu kontenerowym z lawą wulkaniczną i węglem aktywnym,
Odwołujący, powołując się na argumentację z pkt 2 odwołania, wskazał, że również spełnia
ono wymogi równoważności.
Stanowisko Zamawiającego:
Zamawiający pismem z dnia 29 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc
o
oddalenie odwołania w całości.
Stanowisko
Przystępującego:
Pismem z dnia 27 sierpnia 2024 r.
Inżynieria Rzeszów S.A. z siedzibą w Rzeszowie wniósł
o
oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy, na podstawie zgromadzonego w
sprawie materiału
dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i
zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła ponadto, że Odwołujący wykazał przesłanki skorzystania ze środków ochrony
prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie po stronie
Zamawiającego zgłosił Inżynieria Rzeszów S.A. z siedzibą w Rzeszowie. Strony nie zgłosiły
zastrzeżeń co do skuteczności przystąpienia ani opozycji przeciw przystąpieniu
do
postępowania odwoławczego, w związku z czym Izba stwierdziła skuteczność
przystąpienia do postępowania odwoławczego zgłoszonego przez Inżynieria Rzeszów S.A.
z
siedzibą w Rzeszowie po stronie Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania,
załączone do odwołania, do pisma procesowego Przystępującego oraz przedłożone przez
Odwołującego na posiedzeniu i przez Przystępującego na rozprawie.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron, uczestnika postępowania odwoławczego
oraz
zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało
na
uwzględnienie i podlegało oddaleniu.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
W Rozdziale III pkt 4
SWZ Zamawiający wskazał, że:
„4. Równoważność:
1) Wszędzie tam, gdzie Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia przez odniesienie
do
norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych,
o
których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 Pzp, Zamawiający dopuszcza rozwiązania
równoważne opisywanym zgodnie z art. 99 ust. 6 i art. 101 ust. 4 Pzp.
2) Jako równoważne dopuszcza się inne rozwiązania, niż podane w opisie przedmiotu
zamówienia pod warunkiem zagwarantowania równorzędnych parametrów technicznych
i
technologicznych nie gorszych oraz zgodności z obowiązującymi wymaganiami prawnymi.
3) Jeżeli Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym w Opisie
Przedmiotu Zamówienia, ale nie podaje minimalnych parametrów, które by tę równoważność
potwierdzały – Wykonawca obowiązany jest zaoferować produkt o właściwościach
zbliżonych, nadający się funkcjonalnie do zapotrzebowanego zastosowania. Poprzez zapis
dotyczący minimalnych wymagań parametrów jakościowych Zamawiający rozumie
wymagania towarów zawarte w ogólnie dostępnych źródłach, katalogach, stronach
internetowych producentów.
4) Wskazane w opisie przedmiotu zamówienia, który stanowi integralną część specyfikacji
warunków zamówienia, nazwy własne materiałów i urządzeń należy czytać „lub
równoważne”.
5) Gdziekolwiek w dokumentacji zamówienia powołane są konkretne normy i przepisy, które
spełniać mają materiały, sprzęt i inne towary oraz wykonane i zbadane roboty, będą
obowiązywać postanowienia najnowszego wydania lub poprawionego wydania powołanych
norm i przepisów. W przypadku gdy powołane normy i przepisy państwowe lub odnoszące
się do konkretnego kraju lub regionu, mogą być również stosowane inne odpowiednie normy
zapewniające równy lub wyższy poziom wykonania, niż powołane normy i przepisy.
6) Zamawiający zobowiązuje Wykonawców do wykazania rozwiązań równoważnych
do
zastosowania w stosunku do załączników do SWZ. W myśl art. 101 ust. 5 Pzp
Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne (w sytuacji, gdy opis przedmiotu
zamówienia odnosi się do norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów
referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 Pzp), jest obowiązany
udowodnić w ofercie, że oferowane przez niego rozwiązania spełniają wymagania określone
w SWZ. Brak wskazania tych elementów będzie traktowane, jako wybór elementów
opisanych w SWZ.
7) Zamawiający zobowiązuje Wykonawców do wykazania rozwiązań równoważnych
do zastosowania w stosunku do dokumentacji projektowo-
wykonawczej. W myśl art. 101
ust.
6 Pzp, Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne (w sytuacji, gdy opis
przedmiotu zamówienia odnosi się do wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności,
o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 1 Pzp) jest obowiązany udowodnić w ofercie, że obiekt
budowlany, dostawa lub usługa, spełniają wymagania dotyczące wydajności lub
funkcjonalności, określonej przez Zamawiającego”.
W Rozdziale XV SWZ pkt 2 wskazano, że: „Postępowanie prowadzone jest w języku polskim
w formie elektronicznej za pośrednictwem platformazakupowa.pl pod adresem:
www.
zakopane.pl >>> Zamówienia publiczne”.
W rozdziale XVIII pkt 3 SWZ Zamawiający wskazał, iż: „Ofertę sporządza się w języku
polskim na Formularzu Ofertowym -
zgodnie z załącznikiem nr 1 do SWZ”.
W rozdziale XVIII pkt 10 SWZ określono też, że: „Dokumenty lub oświadczenia, o których
mowa w rozporządzeniu w sprawie dokumentów, sporządzone w języku obcym są składane
wraz z tłumaczeniem na język polski”.
Do oferty
Odwołujący załączył Wykaz urządzeń równoważnych dotyczący urządzeń:
1. Biofiltr w wykonaniu kontenerowym z lawą wulkaniczną i węglem aktywnym produkcji
Ekofinn typ BR.
2. Agregaty kogeneracyjne produkcji TEDOM model Cento 200.
Odwołujący przy tym oświadczył, że zgodnie z wymogiem Rozdziału III pkt 4
„Równoważność” SWZ, oferuje ww. urządzenia o właściwościach zbliżonych, nadających się
funkcjonalnie do zapotrzebowanego zastosowania.
Do Wykazu
urządzeń równoważnych Odwołujący załączył ofertę na dostawę i montaż
systemu neutralizacji odorów BIOROK® typ BR 2500 z dnia 10 czerwca 2024 r.,
Specyfikację Techniczną - Dane Techniczne TEDOM Cento 200 oraz dokument w językach
obcych przedstawiający rysunek.
W dniu 2 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o odrzuceniu jego
oferty, podając następujące uzasadnienie faktyczne i prawne (zawarte w Informacji
o odrzuceniu oferty z dnia 31 lipca 2024 r.):
„Uzasadnienie prawne: Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Uzasadnienie faktyczne: Oferta Wykonawcy INSTAL KRAKÓW S.A. podlega odrzuceniu
jako oferta o treści niezgodnej z warunkami zamówienia.
1. Zgodnie z treścią rozdziału III ust. 6 (omyłkowo 4) pkt 6 SWZ Wykonawca, który powołuje
się na rozwiązania równoważne jest obowiązany udowodnić w ofercie, że oferowane przez
niego rozwiązania spełniają wymagania określone w SWZ. Wykonawca w tym celu złożył
wraz z ofertą dokumentację techniczną, a w niej kartę techniczną w języku obcym bez
tłumaczenia na język polski. W związku z warunkiem zamówienia opisanym w rozdziale XV
ust. 2 SWZ -
postępowanie prowadzone jest w języku polskim oraz zgodnie z treścią
rozdziału XVIII ust. 10 SWZ, dokumenty lub oświadczenia sporządzone w języku obcym
są składane wraz z tłumaczeniem na język polski, treść oferty jest niezgodna z warunkami
zamówienia co stanowi przesłankę do odrzucenia oferty, o której mowa w art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy Pzp.
2. Wykonawca złożył wraz z ofertą dokumenty, z których wynika, że proponowany sprzęt
w
wersji podstawowej nie spełnia wymagań Zamawiającego, a wersję spełniającą te wymogi
wykonawca oferuje za dodatkową opłatą. Takie sformułowanie treści oferty jest niezgodne
z
zapisami Specyfikacji warunków zamówienia, która w rozdziale XX ust. 4 mówi, że kwota
oferty musi zawierać całkowite wynagrodzenie wykonawcy. W związku z tym, że kwota oferty
zawiera wycenę produktów w wersji niespełniającej warunków zamawiającego, natomiast
urządzenia spełniające wymagania są zaoferowane przy dodatkowym wynagrodzeniu
co
sprawia że kwota oferty nie jest całkowitym wynagrodzeniem wykonawcy, treść oferty jest
niezgodna z warunkami zamówienia co stanowi przesłankę do odrzucenia oferty, o której
mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
3. Wykonawca INSTAL KRAKÓW S.A. dołączył do oferty wykaz produktów równoważnych,
jednakże z przedłożonych dokumentów wynika, że co najmniej jeden z produktów nie spełnia
minimalnych parametrów jakościowych, określonych w opisie przedmiotu zamówienia, tym
samym treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia co stanowi przesłankę
do
odrzucenia oferty, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp”.
Według art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać
od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, której treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Oferta nie może być niezgodna z warunkami
zamówienia. Warunki zamówienia należy rozumieć zgodnie z definicją wyrażoną w art. 7
pkt
29) ustawy Pzp, która stanowi, że poprzez warunki zamówienia należy rozumieć warunki,
które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające
w
szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją
zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych
postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W art. 16 ustawy Pzp, wprowadzono podstawowe zasady przygotowania i przeprowadzania
postępowania o udzielenie zamówienia: zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców (art. 16 pkt 1) ustawy Pzp), przejrzystości (art. 16 pkt 2) ustawy
Pzp) i proporcjonalności (art. 16 pkt 3) ustawy Pzp). Z kolei w art. 18 ustawy Pzp mowa jest
o zasadzie jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny oraz prawny, Izba zważyła, co następuje. Mając
na względzie konstrukcję uzasadnienia odwołania, w którym Odwołujący odnosił się kolejno
do każdego z punktów Informacji o odrzuceniu oferty z dnia 31 lipca 2024 r., Izba przyjęła
tożsamą systematykę w niniejszym uzasadnieniu, co finalnie pozwoli na ocenę postawionych
w odwołaniu zarzutów I, II i III.
Bezsprzecznie podstawą prawną odrzucenia oferty Odwołującego był art. 226 ust. 1 pkt 5)
ustawy Pzp, natomiast jako podstawy faktyczne Zamawiający wskazał okoliczności opisane
w pkt 1.-3. Informacji o odrzuceniu oferty z dnia 31 lipca 2024 r.
W pierwszej kolejności w nawiązaniu do pkt 1. Informacji o odrzuceniu oferty z dnia 31 lipca
2024 r.,
należy wskazać, iż podana przez Zamawiającego faktyczna podstawa odrzucenia
oferty Odwołującego w tym zakresie sprowadzała się tego, że Odwołujący w celu wykazania,
że oferowane przez niego rozwiązania równoważne spełniają wymagania określone w SWZ,
złożył w ofercie kartę techniczną w języku obcym bez tłumaczenia na język polski.
Bezspornym było to, iż załączony do wykazu urządzeń równoważnych przez Odwołującego
dokument (w postaci karty technicznej -
jak nazywa go Zamawiający, bądź rysunku
gabarytowego jak nazywa go
Odwołujący) nie został złożony w języku polskim. Zgodnie
z art. 20 ust. 2 ustawy Pzp, p
ostępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku
polskim.
Natomiast w § 5
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w
sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań
technicznych dla
dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz.U. z 2020 r.
poz.
2452) określono, że podmiotowe środki dowodowe, przedmiotowe środki dowodowe
oraz inne dokumenty lub oświadczenia, sporządzone w języku obcym przekazuje się wraz
z
tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie nie jest wymagane, jeżeli zamawiający wyraził
zgodę, w przypadkach, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy. Przepis nakłada więc
na
wykonawców obowiązek
przekazywania
tłumaczeń
dokumentów, jeśli
składane
są w postępowaniu o udzielenie zamówienia w języku obcym. Obowiązek złożenia
tłumaczeń dotyczy wszystkich dokumentów, w tym podmiotowych środków dowodowych,
przedmiotowych
środków
dowodowych
oraz
innych
dokumentów
lub
oświadczeń. Na konieczność przedłożenia tłumaczenia nie ma wpływu okoliczność, iż dany
dokument prezentuje w głównej mierze rysunek. W tym przypadku nie zaszły natomiast
okoliczności pozwalające na odstąpienie od obowiązku przedłożenia tłumaczenia. Należy też
zaznaczyć, że brak w zakresie tłumaczenia ww. dokumentu nie podlegał uzupełnieniu, ani
też wyjaśnieniu, gdyż okoliczność braku tłumaczenia była oczywista. Konkludując powyższe,
w ocenie Izby,
podana przez Zamawiającego w pkt 1. Informacji o odrzuceniu oferty z dnia
31 lipca 2024 r. podstawa
odrzucenia oferty Odwołującego była zasadna.
Przechodząc do pkt 2. Informacji o odrzuceniu oferty z dnia 31 lipca 2024 r. należy wskazać,
iż podana przez Zamawiającego faktyczna podstawa odrzucenia oferty Odwołującego w tym
zakresie sprowadzała się tego, że Odwołujący złożył wraz z ofertą dokumenty, z których
wynika, że proponowany sprzęt w wersji podstawowej nie spełnia wymagań Zamawiającego,
a wersję spełniającą te wymogi wykonawca oferuje za dodatkową opłatą. Jak już wyżej
ustalono,
Odwołujący w ofercie załączył Wykaz urządzeń równoważnych obejmujący m. in.
Biofiltr w wykonaniu kontenerowym z lawą wulkaniczną i węglem aktywnym produkcji
Ekofinn typ BR. Do Wykazu
urządzeń równoważnych Odwołujący załączył m. in. ofertę
na
dostawę i montaż systemu neutralizacji odorów BIOROK® typ BR 2500 z dnia
10 czerwca 2024 r. Z przedstawionej oferty podwykonawczej wynika jednoznacznie,
że pewne parametry czy funkcje urządzenia wykraczają poza standard producenta
i
są rozwiązaniami opcjonalnymi, dodatkowo płatnymi. Z oferty podwykonawczej wprost
wynika, że:
− w pkt III.: „Opcjonalnie dopłata do wypełnienia z lawy wulkanicznej”, „Opcjonalnie
proponujemy - wykonanie komunikacji Profinet lub Modbus TCP IP - wykonanie
komunikacji Modbus RTU - wykonanie komunikacji Profibus DP - wykonanie
wentylatora z silnikiem w wersji EXII 3Gc IIB T3 -
system dozowania pożywek
w cenie - nagrzewnica powietrza -
system monitoringu H2S”,
− w pkt IV.A.: „wentylator RM2-250 z silnikiem 3 kW (wersja EX dodatkowo płatna) (…)”
− w pkt IV.C.: „Opcjonalnie za dodatkową opłatą można wyposażyć sterownik
urządzenia w moduł umożliwiający komunikację z nadrzędnym systemem sterowania
za pomocą popularnych protokołów komunikacyjnych jak np. Profibus, Profinet,
Modbus itp.
”.
− w pkt IV.E.:
„
Opcja dodatkowo płatna: System dozowania pożywek i zasilania złoża
roztworem mikrobiologicznym wyposażony w pompę dozującą TEKNA typu 803
o mocy 40W.
− w pkt IV.F.: Opcja dodatkowo płatna: Nagrzewnica powietrza NG3, moc
zainstalowana 11,7 kW
– urządzenie utrzymujące dodatnią temperaturę złoża
w
przypadku zaistnienia temperatur powietrza wentylowanego poniżej 5ºC. Moc
nagrzewnicy dobrano przy założeniu, iż temperatura powietrza wentylowanego nie
będzie niższa niż -15ºC”.
− w pkt IV.G.:
„
Opcja dodatkowo płatna: System monitoringu on-line stężeń gazów
odorotwórczych na wlocie i wylocie z urządzenia składający się z czujników
elektrochemicznych (dla odpowiednich gazów z zakresu pomiaru siarkowodoru,
amoniaku lub metanu), systemu osuszania gazu składającego się z membranowych
filtrów nafionowych, membranowej pompki do poboru próbek, gniazda poboru próbek
na wlocie i wylocie z biofiltra, armatury oraz układu zasilania i przetwarzania
sygnału”.
Przypomnieć należy, iż treść oferty musi odpowiadać wymaganiom zamawiającego
określonym dokumentach zamawiającego. W przedmiotowej sprawie, z oferty
podwykonawczej nie sposób wywieść, jakie parametry urządzenia zamierzał zaoferować
Zamawiającemu Odwołujący. Wyraźnie z treści oferty podwykonawczej wynika, iż pewne
parametry są opcjonalne i dodatkowo płatne. Nie jest rolą Zamawiającego domyślać się,
co
konkretnie oferuje Odwołujący i przyjmować za pewne, że oferta obejmuje zakres zgodny
z wymaganiami SWZ, skoro nie wynika z jej
treści jednoznaczny zakres świadczenia.
Do
obowiązków wykonawcy należy sprecyzowanie oferowanego świadczenia już
w
momencie składania oferty, natomiast doprecyzowanie jej treści po upływie terminu
składania ofert, na etapie postępowania odwoławczego, jest zabronione. Przyjęcie więc
przez Zamawiającego w tym przypadku, że wymagane rozwiązania opcjonalne niezbędne
dla wymogów SWZ zostały uwzględnione przez Odwołującego, stanowiłoby nieuprawnioną
zgod
ę na dookreślenie zakresu świadczenia przez Odwołującego i prowadziłoby
do naruszenia
zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców. Zawarty w odwołaniu wniosek, że Odwołujący uwzględnił pełny zakres wraz
z pozycjami opcjonalnymi nie wynika bynajmniej z przedstawionego w ofercie dokumentu.
Nie można też zgodzić się ze stwierdzeniem Odwołującego, iż załączona do oferty
Odwołującego oferta podwykonawcza dotyczy pewnych zakresów opcjonalnych, które
to
zakresy były oferowane Odwołującemu, a nie Zamawiającemu. I choć Odwołujący
oświadczył, że zgodnie z wymogiem Rozdziału III pkt 4 „Równoważność” SWZ, oferuje
urządzenia o właściwościach zbliżonych, nadających się funkcjonalnie do zapotrzebowanego
zastosowania, to
dla uznania zgodności treści oferty z warunkami zamówienia nie wystarczy
złożenie przez wykonawcę oświadczenia, wyrażającego ogólne zobowiązanie wykonawcy
do wykonania
zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Zgodność treści oferty
z
warunkami zamówienia powinna wynikać ze wszystkich dokumentów składających się
na
merytoryczną treść oferty, rozumianą jako treść zobowiązania wykonawcy do przyszłego
świadczenia. W kontekście powyższych ustaleń za nieprzydatne dla rozstrzygnięcia dla
sprawy Izba przy tym uznała dowód Odwołującego w postaci „tej samej oferty Ekofinn z dnia
10.06.2024 r., ale z pokazanymi cenami dostawcy”, podobnie jak dowód Przystępującego
w postaci oferty z dnia 5 czerwca 2024 r.
Tym samym podana przez Zamawiającego pkt 2.
Informacji o odrzuceniu oferty z dnia 31 lipca 2024 r. podstawa odrzucenia oferty
Odwołującego była w ocenie Izby prawidłowa.
W odniesieniu zaś do pkt 3.
Informacji o odrzuceniu oferty z dnia 31 lipca 2024 r.
, która
sprowadzała się do tego, iż Odwołujący: „dołączył do oferty wykaz produktów
równoważnych, jednakże z przedłożonych dokumentów wynika, że co najmniej jeden
z
produktów nie spełnia minimalnych parametrów jakościowych, określonych w opisie
przedmiotu zamówienia, tym samym treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia
(…)”, należy wyraźnie podkreślić, iż w tym zakresie sformułowane uzasadnienie faktyczne
było lakoniczne i sprowadzało się do ogólnikowego stwierdzenia, iż co najmniej jeden
z
produktów równoważnych nie spełnia minimalnych parametrów jakościowych, określonych
w OPZ. Należy zgodzić się tu z Odwołującym, iż z treści pkt 3. uzasadnienia odrzucenia
oferty Odwołującego, nie sposób wywieść, w stosunku do którego produktu lub też których
produktów kierował swoje uwagi Zamawiający. Podobnie jak nie wiadomo, które dokładnie
parametry jakościowe nie zostały spełnione przez ten produkt lub produkty. W treści
odwołania Odwołujący co prawda referował do parametrów w oferowanych przez siebie
urządzeniach, zmierzając do konkluzji, iż oba urządzenia spełniają wszystkie parametry
wymagane przez Zamawiającego, jednakże te wywody i przedstawione przez Odwołującego
dowody, podobnie jak argumentacja i dowody Przystępującego stanowiące polemikę
z
wywodami Odwołującego na temat oferowanych parametrów nie były istotne dla
rozstrzygnięcia sprawy w tym zakresie, skoro sam Zamawiający nie sprecyzował
w
uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego, które konkretnie urządzenia zaoferowane
przez Odwołującego i w jakim konkretnie zakresie nie spełniały wymagań SWZ. Wykonawcy
mogą w odwołaniu sensownie podnieść zarzuty jedynie względem takich podstaw
faktycznych czynności, które zostały im zakomunikowane przez zamawiającego
w
uzasadnieniu tej czynności. Nie mogą podnosić zarzutów względem powodów odrzucenia
ich oferty, których mogą się jedynie domyślać lub które zamawiający zakomunikował
im na
przykład dopiero w odpowiedzi na odwołanie czy na rozprawie, a uprzednio nie raczył
wyrazić. Przypomnieć trzeba, że zgodnie z art. 253 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp, niezwłocznie
po
wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający informuje równocześnie wykonawców,
którzy złożyli oferty, o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone – podając
uzasadnienie faktyczne i
prawne. Zatem, informując o czynności odrzucenia danej oferty,
zamawiający ma wskazać przepis prawa odpowiadający przesłance z art. 226 ust. 1 ustawy
Pzp oraz okoliczności faktyczne uzasadniające decyzję o odrzuceniu. Niezbędnym jest, aby
uzasadnienie odnosiło się do wszystkich powodów dokonanego odrzucenia. Zamawiający
zobowiązany jest więc do jednoznacznego wskazania wszystkich podstaw, na których oparł
decyzję o odrzuceniu oferty wykonawcy. Stanowisko zamawiającego powinno być wyrażone
w sposób czytelny, umożliwiający wykonawcy odniesienie się do konkretnych okoliczności
odrzucenia oferty. Niemniej jednak z przyczyn wskazanych w pkt 1. i 2. Informacji
o odrzuceniu oferty z dnia 31 lipca 2024 r.
, Izba stwierdziła, że Zamawiający prawidłowo
uznał, że treść oferty Odwołującego nie jest zgodna z warunkami zamówienia, a zatem
podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp.
W konsekwencji więc za niezasadne należy uznać zarzuty I, II i III postawione w odwołaniu,
gdyż jak już stwierdzono, odrzucenie oferty Odwołującego było zasadne i brak było
obiektywnych podstaw do ewentualnego dalszego wyjaśniania treści oferty Odwołującego.
Przyczyny podane przez Zamawiającego w pkt 1. i 2. Informacji o odrzuceniu oferty z dnia
31 lipca 2024 r. p
otwierdziły w ocenie Izby, iż Zamawiający dokonał prawidłowej oceny oferty
złożonej przez Odwołującego i zasadnie uznał, że oferta ta podlega odrzuceniu w oparciu
o przepis art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 w zw. z § 5 pkt 1) rozporządzenia w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………………..