Sygn. akt KIO 2916/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron w dniu 28 sierpnia 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 r.
przez wykonawcę Suntar spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie
przy ul. Marii Drozd 12 (33-
100 Tarnów) w postępowaniu prowadzonym przez Państwowe
Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej z siedzibą
w Warszawie przy ul.
Żelaznej 59A (00-848 Warszawa)
postanawia:
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze.
2. N
akazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Suntar
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie
kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 2916/24
Uzasadnienie
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
z siedzibą w Warszawie
zwane
dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp”,
w trybie przetargu nieograniczonego, pn.:
„Dostawa sprzętu komputerowego dla
Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie” w podziale na 5 części o numerze:
KZGW/KI/17/2024
, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 2 sierpnia 2024 r., pod numerem publikacji 465966-2024 (nr wydania Dz.
U. S: 150/2024).
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 12 sierpnia 2024 r. wykonawca Suntar Sp. z o.o.
z siedzibą w Tarnowie
(zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu oraz
specyfikacji warunków zamówienia wraz z załącznikami.
Czynnościom i zaniechaniom zamawiającego, odwołujący postawił zarzut naruszenia
art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 99 ust. 2 zw. z art. 99 ust. 4 Pzp
poprzez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób ograniczający uczciwą
konkurencję, niewynikający z uzasadnionych potrzeb zamawiającego oraz nieproporcjonalny
do
wartości
i celów jakie chciałby osiągnąć zamawiający.
Wskazując na powyższe, odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu, aby dokonał zmiany treści SWZ w zakresie wskazanym w uzasadnieniu
oraz przedłużył termin składania ofert w postępowaniu o co najmniej dodatkowe 7 dni od
dnia dokonania zmian treści SWZ.
W ocenie o
dwołującego, zamawiający w sposób nieuprawniony postawił następujące
wymagania:
1) w
pozycji Komputery przenośne – laptopy (540 laptopów typ 1), 2. Ekran, zamawiający
wymaga
ł: „Matryca o przekątnej dokładnie 15,6”;
2) w
pozycji Komputery przenośne – laptopy (188 laptopów typ 3), 2. Ekran, zamawiający
wymaga
ł: „Matryca o przekątnej dokładnie 17,3”;
3) d
la pozycji: Komputery przenośne – laptopy (540 laptopów typ 1), 4. Płyta główna
Komputery przenośne – laptopy (435 laptopów typ 2), 4. Płyta główna Komputery przenośne
– laptopy (188 laptopów typ 3), 4. Płyta główna Komputery przenośne – laptopy (81 laptopów
typ 4), 4. Płyta główna – zamawiający wymagał: „Wyposażona w interfejsy SATA III (6 Gb/s)
oraz M.2 do obsługi dysków twardych lub rozwiązanie oparte na interfejsach M.2
umożliwiające obsługę 2 dysków twardych.”;
4) w
pozycjach: Komputery przenośne – laptopy (540 laptopów typ 1), 11. Porty/złącza
Komputery przenośne – laptopy (435 laptopów typ 2), 11. Porty/złącza Komputery przenośne
– laptopy (188 laptopów typ 3), 11. Porty/złącza Komputery przenośne – laptopy (81
laptopów typ 4), 11. Porty/złącza – zamawiający wymagał: „11. Porty/złącza, – czytnik kart
multimedialnych.”;
5) w pozycjach: Zestaw klawiatura i mysz
– (540 kompletów typ 1), Mysz Zestaw klawiatura
i mysz (435 kompletów typ 2), Mysz Zestaw klawiatura i mysz (188 kompletów typ 3), Mysz
Zestaw klawiatura i mysz (81 kompletów typ 4), Mysz – zamawiający wymagał: „1.
Wyposażenie dodatkowe – zestaw klawiatura i mysz, Kółko przewijania: Tak, optyczne”;
6) w
pozycjach: Monitory 23,8” - (838 sztuk monitorów typu 1), 5. Wyposażenie, 10. Głośniki
Monitory 27” - (708 sztuk monitorów typu 2), 5. Wyposażenie, 10. Głośniki – zamawiający
wymaga: „Wbudowane głośniki”.
W ramach postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie odwołującego
zgłosił wykonawca Immitis Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy. Izba stwierdziła, że
przystąpienie zgłoszone przez ww. wykonawcę zostało zgłoszone nieskutecznie. Zgodnie z
art. 525 ust. 1 Pzp w
ykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego
w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje,
i
interes
w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Z powyżej wskazanego
przepisu wynika m. in., że wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania
odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania. Jak ustaliła Izba
i
nformacja o wniesieniu odwołania wraz z kopią odwołania złożonego przez odwołującego,
została zamieszczona na platformie zakupowej zamawiającego w dniu 13 sierpnia 2024 r.
Tym samym trzydniowy termin na zgłoszenie przystąpienia upłynął w dniu 16 sierpnia 2024 r.
(dzień ten nie był dniem ustawowo wolnym od pracy, ani też nie wypadał w sobotę).
Tymczasem wykonawca Immitis Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy złożył do Prezesa Izby
pismo zawierające zgłoszenie przystąpienia w dniu 19 sierpnia 2024 r. (prezentata na
piśmie), czyli już po upływie terminu na zgłoszenie przystąpienia. Termin na zgłoszenie
przystąpienia jest terminem zawitym, nie podlega wydłużeniu ani przywróceniu. Uchybienie
terminowi do zgłoszenia przystąpienia powoduje, że tak zgłoszone przystąpienie należy
uznać za nieskuteczne (liczy się data wniesienia przystąpienia do Prezesa Izby, to znaczy
data, w której Prezes Izby to przystąpienie otrzyma). W związku z powyższym Izba uznała,
że wykonawca Immitis Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy zgłosił przystąpienie
nieskutecznie,
tj.
z uchybieniem terminu za jego
zgłoszenie, co skutkowało tym, że nie uzyskał on statusu
uczestnika postępowania odwoławczego.
Zamawiający w dniu 27 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wynikało, że uwzględnił odwołanie w części dotyczącej zarzutów odnoszących się do
wymagań wskazanych powyżej w pkt 1, 3, 4 i 5. Ponadto zamawiający na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron potwierdził, że uwzględnił zarzuty odwołania w powyżej
wskazanym zakresie.
W dniu 28 sierpnia 2024 r.
odwołujący złożył pismo procesowe, w którym oświadczył,
że cofa odwołanie w zakresie nieuwzględnionym przez zamawiającego i wniósł o umorzenie
postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 522 ust. 3 Pzp, W
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w
zakresie uwzględnionych zarzutów.
Mając na uwadze przedstawione powyżej stanowisko zamawiającego wynikające
z
odpowiedzi na odwołanie oraz oświadczenia odwołującego zawartego w piśmie złożonym
w dniu 28 sierpnia 2024 r.
Izba uznała, że zamawiający uwzględnił w części zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a pozostałe zarzuty odwołujący cofnął, wobec czego hipoteza
normy prawnej
wynikającej art. 522 ust. 3 Pzp została spełniona – co uzasadniało umorzenie
postępowania odwoławczego na podstawie tego przepisu.
Wobec powyższego orzeczono jak w pkt 1 postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 Pzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 2) lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania. Zgodnie z art. 557 Pzp w wyroku
oraz w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego, stosownie zaś do § 9 ust. 1 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia
w
przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości, koszty, o których
mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający
uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu i pozostałe zarzuty zostały przez
odwołującego wycofane, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił po
stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego
w
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka
o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
W związku z powyższym w pkt 2 postanowienia Izba nakazała dokonanie zwrotu na
rzecz odwołującego kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: …………………………….