Sygn. akt: KIO 2919/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
3 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Danuta Dziubińska
Elżbieta Dobrenko
Joanna Gawdzik-Zawalska
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w dniu
3 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 12 sierpnia
2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia – Konsorcjum: CLIMATIC Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka komandytowa, TECHKO Spóła z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą lidera
w Michałowicach w postępowaniu prowadzonym przez Agencję Mienia Wojskowego
w Warszawie
Uczestnicy postępowania:
A. ........... wykonawca Budimex S
półka Akcyjna z siedzibą w Warszawie zgłaszający
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
B. ...........
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia - Konsorcjum:
ERBUD S
półka Akcyjna, Pracownia Projektowa SKEB S.K. K. Spółka jawna z siedzibą
lidera w Olsztynie
zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
odrzuca odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………..
………………………….
………………………….
Sygn. akt: KIO 2919/24
Uzasadnienie
Agencja
Mienia Wojskowego (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu
ograniczonego na podstawie ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.)
postępowanie o udzielenie zamówienia
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Budowa dwóch budynków
koszarowych z częścią administracyjno-biurową w technologii modułowej i czterech
mobilnych hal magazynowych wraz z infrastrukturą techniczną - w m. Augustów, numer
referencyjny: DZP-BP.2611.143.2024
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 16
kwietnia 2024 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej, numer ogłoszenia: 224603-2024.
W dniu 23 lipca 2024 r.
Zamawiający poinformował wykonawców za pośrednictwem
poczty elektronicznej
o wynikach oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu. W dniu 12 sierpnia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia - Konsorcjum: CLIMATIC Sp. z o.o. Sp. k., TECHKO Sp. z o.o. (dalej łącznie:
„Odwołujący”) 2024 r. wnieśli odwołanie wobec tej czynności.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 146 ust.1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 oraz pkt 10 ustawy Pzp
w zw. z art. 16 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wykluczenia z p
ostępowania i
odrzucenia wniosku, a w konsekwencji zakwalifikowanie do drugiego etapu
p
ostępowania, wykonawcy Budimex S.A. i wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: ERBUD S.A. oraz Pracownia Projektowa SKEB S.K. K. sp. j.,
pomimo że zmaterializowały się wobec tych wykonawców przesłanki wykluczenia, o
których mowa w przepisach art. 109 ust. 1 pkt 8 oraz pkt 10 ustawy Pzp, ponieważ
zarówno wykonawca Budimex S.A. jak i wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: ERBUD S.A. oraz Pracownia Projektowa SKEB S.K. K. sp. j., w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa, a przynajmniej lekkomyślności lub
niedbalstwa, przedstawili Zamawiającemu informacje wprowadzające go w błąd oraz
mające wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego, a w konsekwencji
uznanie przez Zamawiającego, że wykonawcy ci złożyli wnioski niepodlegające
odrzuceniu;
2) art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia wniosku
wykonawcy Budimex S.A. oraz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ERBUD S.A. oraz Pracownia Projektowa SKEB S.K. K. sp. j. jako
niespełniających warunków udziału w postępowaniu, określonych w Opisie warunków
udziału, a w konsekwencji:
zasady równego traktowania wykonawców i zachowania zasady uczciwej konkurencji
(art. 16 ust. 1 i 2 ustawy Pzp), art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, poprzez dążenie do udzielenia
zamówienia wykonawcy dopuszczonemu do składania ofert niezgodnie z ustawą Pzp, a
także innych przepisów wskazanych z treści uzasadnienia odwołania.
Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
złożonego przez Budimex S.A. oraz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ERBUD S.A. oraz Pracownia Projektowa SKEB S.K. K. sp. j. jako
niespełniających warunków udziału w postępowaniu oraz podlegających wykluczeniu.
W uzasadnieniu zachowania terminu do wniesienia odwołania Odwołujący wskazał w
szczególności, że 13 czerwca 2024 r. zwrócił się do Zamawiającego po raz pierwszy o
udostępnienie wniosków złożonych przez wykonawców. 28 czerwca 2024 r. otrzymał
odpowiedź odmowną. W dniu 23 lipca 2024 r. została opublikowana informacja dotycząca
oceny złożonych wniosków, zaś 2 sierpnia 2024 r. Zamawiający udostępnił SWZ, PFU oraz
projekt Umowy. Odwołujący zwrócił się do Zamawiającego ponownie z wnioskiem o
udostępnienie dokumentów 2 sierpnia 2024 r., a w odpowiedzi z 7 sierpnia 2024 r. otrzymał
wnioski złożone przez wszystkich wykonawców, z treścią których mógł się zapoznać. Od
dnia udostępnienia powyższych wniosków Odwołujący mógł przeanalizować, czy wykonawcy
zostali słusznie zakwalifikowani do drugiego etapu postępowania. Odwołujący wskazał:
„Zgodnie z § 5 ust 4 Rozporządzenia w Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18
grudnia 2020 roku w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, Zamawiający udostępnia wnioskodawcy protokół
postępowania niezwłocznie. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 26 lipca 2016 r.,
sygn. akt KIO 1227/16 wskazała jednak, że opóźnienie w przekazaniu dokumentacji
postępowania na prośbę wykonawcy, w sposób bezpośredni powoduje naruszenie przepisów
ustawy PZP i w ocenie Izby prowadzi do naruszenia uczciwej konkurencji, jawności
postępowania czy nierównego traktowania wykonawców. Z przywołanym wyżej
stanowiskiem Izby należy się zgodzić, bowiem takie działanie Zamawiającego faktycznie
ogranicza prawo wykonawcy do skutecznego i terminowego podniesienia zarzutów, co do
czynności Zamawiającego bądź jego zaniechań. Zamawiający, “jako gospodarz
postępowania, musi w sposób gospodarski tak zarządzać swoimi działaniami, aby nie
wywoływały one uszczerbku w działaniu bądź możliwości działania wykonawców biorących
udział w danym postępowaniu” (wyrok KIO z dnia 26.07.2016 roku sygn. akt KIO 1227/16). Z
kolei termin na wniesienie odwołania, zgodnie z art. 515 ustawy Pzp wynosi 10 dni liczonych
od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego
wniesienia. Całkowite pominięcie kwestii opóźnionego udostępnienia protokołu przy
rozpatrywaniu terminowości odwołania zmuszałoby wykonawców do składania odwołań
“fasadowych”, opartych wyłącznie o przypuszczenia co do ewentualnych naruszeń
zamawiającego. Wykonawca musiałby zatem skonstruować odwołanie nie bazując na
faktach, a jedyną podstawą byłyby jego własne domniemania, tylko po to, aby dotrzymać
terminu ustawowego. Takie podejście wydaje się naruszać podstawowe uprawnienie
wykonawcy do ochrony swoich praw na gruncie PZP i należy je uznać za zbyt daleko idące.
Prawo do odwołania stałoby się bowiem wyłącznie pozorne. Z uwagi na fakt, że termin 10
dni liczony od dnia 7 sierpnia 2024 r. upływa w dniu 17 sierpnia 2024 r., termin na wniesienie
niniejszego Odwołania został zachowany. Tym samym, Odwołanie wniesione w dniu 12
sierpnia 2024 r. jest Odwołaniem wniesionym z zachowaniem ustawowego terminu.”
Kopia odwołania wraz z wezwaniem do przystąpienia do postępowania
odwoławczego została przesłana Wykonawcom w dniu 13 sierpnia 2024 r. za pośrednictwem
poczty elektronicznej. Zgodnie z art. 525 ust. 1 ustawy Pzp
Wykonawca może zgłosić
przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie trzech dni od dnia otrzymania kopii
odwołania. Termin ten upłynął dnia 16 sierpnia 2024 r.
Z zachowaniem wymogów ustawowych wykonawcy: BUDIMEX S.A. (dalej:
„Przystępujący BUDIMEX”) oraz wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia - Konsorcjum: ERBUD S.A., Pracownia Projektowa SKEB S.K. K. Sp. j. zgłosili
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, stając się
uczestnikami postępowania.
Wykonawca UNIBEP S.A. z siedzibą w Bielsku Podlaskim zgłosił przystąpienie do
postępowania odwoławczego 19 sierpnia 2024 r., tj. po upływie ustawowego terminu. W
związku z tym zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego tego wykonawcy
jest nieskuteczne.
Przystępujący BUDIMEX w pisemnym stanowisku, w pierwszej kolejności, wniósł o
odrzucenie odwołania.
Zamawiający, w piśmie złożonym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, wniósł o
odrzucenie odwołania z uwagi na jego wniesienie z uchybieniem ustawowego terminu.
W oparciu o przekazane przez Zamawiającego dokumenty zamówienia oraz
stanowiska zaprezentowane w sprawie przez Strony,
Izba ustaliła i zważyła, co
następuje:
Odwołanie podlega rozpoznaniu jedynie wówczas, gdy nie wystąpiła przesłanka jego
odrzucenia.
W związku z tym Izba bada czy nie wystąpiły przesłanki odrzucenia odwołania,
których katalog zawiera art. 528 ustawy Pzp.
Zważywszy na ww. daty, wskazane przez Odwołującego, w pierwszej kolejności
ustalenia wymaga, czy odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu,
który w niniejszym postępowaniu, zgodnie z art. 515 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp wynosi 10
dni.
Stosownie przepisu art. 513 pkt 1 ustawy Pzp,
odwołanie przysługuje między innymi
na niezgodną z przepisami ustawy czynność zamawiającego, podjętą w postępowaniu o
udzielenie zamówienia.
Odwołanie będące przedmiotem analizy Izby, zostało wniesione wobec czynności
oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. O dokonaniu tej czynności
Odwołujący pozyskał informację 23 lipca 2024 r. Odwołanie zostało wniesione 12 sierpnia
2024 r.
Zdaniem
Odwołującego, termin na wniesienie odwołania należy liczyć od otrzymania
przez niego od Zamawiającego wniosków, złożonych przez konkurencyjnych wykonawców i
innych dokumentów postępowania, tj. od 7 sierpnia 2024 r., a zatem termin ten upływał 17
sierpnia 2024 r.
, czyli wnosząc odwołanie 12 sierpnia 2024 r., uczynił to z dochowaniem
ustawowego terminu.
W ocenie Zamawiaj
ącego i Przystępującego BUDIMEX natomiast, termin na
wniesienie odwołania należy liczyć od otrzymania przez Odwołującego informacji o ocenie
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, tj. od 23 lipca 2024 r., który upływał 2
sierpnia 2024 r.
Tym samym odwołanie zostało wniesione z uchybieniem ustawowego
terminu.
W ocenie Izby nie można podzielić stanowiska Odwołującego.
W okolicznościach analizowanej sprawy, nie jest trafiona argumentacja
Odwołującego, przedstawiona w odwołaniu, z której wynika, że z uwagi na to, że przed
dokonaniem przez Zamawiającego oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu, wystąpił do Zamawiającego o przekazanie określonych dokumentów, których
wówczas nie otrzymał, a następnie 2 sierpnia 2024 r. wystąpił o udostępnienie wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, które otrzymał 7 sierpnia 2024 r., termin na
wniesienie odwołania należy liczyć dopiero od tej daty.
Zauważenia wymaga, że wniosek z 13 czerwca 2024 r., został złożony na podstawie
art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej i
nie dotyczył udostępnienia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, lecz
udostępnienia „złożonych ofert wraz z załącznikami oraz wszelkiej korespondencji
prowadzonej pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcami”. W odpowiedzi z 20 czerwca 2024
r.
Zamawiający poinformował Odwołującego, że zgodnie z art. 1 ust. 2, przepisy tej ustawy
nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do
informacji będących informacjami publicznymi. Dla udostępnienia wnioskowanych informacji,
przepisy ustawy Pzp, określają odmienne zasady i tryb dostępu do tych informacji. Zgodnie z
art. 74 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, protokół postępowania jest jawny i udostępniany na wniosek, a
załączniki do tego protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty
albo unieważnieniu postępowania, z tym, że: oferty wraz z załącznikami udostępnia się
niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert
(…) wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami udostępnia się
od dnia poinformowania o wynikach oceny tych wniosków - przy czym nie udostępnia się
informacji, które mają charakter poufny (…). Zamawiający wskazał też, że wnioski o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami, będą mogły zostać
udostępnione, nie wcześniej niż od dnia poinformowania wykonawców, którzy te wnioski
złożyli, o wynikach oceny tych wniosków, natomiast oferty wraz z załącznikami będą mogły
zostać udostępnione nie wcześniej niż po ich otwarciu, pozostałe załączniki do protokołu
postępowania będą mogły zostać udostępnione po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej
oferty. Zamawiający poprosił o wystąpienie z wnioskiem o udostępnienie żądanych informacji
w trybie i na zasadach określonych w ustawie Pzp. Wskazał również, że informacje te
udostępnione zostaną zgodnie z przepisami tej ustawy, w szczególności z zachowaniem
terminów wynikających z postanowień art. 74 ust. 2 ustawy Pzp. Odwołujący, powołując się
na art. 74 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, zwrócił się do Zamawiającego o udostępnienie wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami w dniu 2 sierpnia 2024 r.,
który był ostatnim dniem na wniesienie odwołania od dokonanej czynności oceny wniosków i
w którym Zamawiający opublikował zaproszenie do składania ofert oraz m.in. treść SWZ,
PFU oraz Umowę.
Trudno zatem uznać, iż Odwołujący dochował aktów staranności w celu pozyskania
informacji, które jego zdaniem pozwalały mu na sformułowanie zarzutów odwołania.
Przeciwnie, Odwołujący z braku należytej staranności wymaganej od profesjonalisty, tj. w
tym przypadku wystąpienia o udostępnienie wniosków wraz z załącznikami niezwłocznie po
otrzymaniu informacji o wyniku ich oceny,
próbuje wykreować uzasadnienie dla terminu na
wniesienie odwołania, z uwzględnieniem wcześniej złożonego wniosku, który z oczywistych
przyczyn
z uwagi na brak na tym etapie ofert postępowania, a także - przyjmując omyłkę
Odwołującego co do oznaczenia żądanych dokumentów - brak oceny wniosków, nie mógł
być uwzględniony przez Zamawiającego.
W podsumowaniu należy stwierdzić, iż skoro odwołanie zostało wniesione wobec
czynności oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, o dokonaniu której
Odwołujący pozyskał informacje w dniu 23 lipca 2024 r., to od tej daty należy liczyć termin na
wniesienie odwołania, który bezskutecznie upłynął w dniu 2 sierpnia 2024 r. Okoliczność, iż
w tej dacie, w miejsce złożenia odwołania, Odwołujący wystąpił do Zamawiającego o
udostępnienie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie może wpływać na
zmianę ustawowego terminu na skorzystanie przez wykonawcę ze środka ochrony prawnej.
Termin do wniesienia odwołania jest terminem zawitym, nie podlega on przywróceniu, jak też
modyfikacjom.
Stosownie do art. 528 pkt 3 ustawy Pzp:
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że
odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Z tych względów odwołanie podlega odrzuceniu.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 575 ustawy Pzp oraz § 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodnicząca:
…………………………..
………………………….
………………………….