Sygn. akt: KIO 2922/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 3
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 3 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Medplace.pl sp. z
o.o. z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 22
Wojskowy Szpital Uzdrowiskowo-
Rehabilitacyjny Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej z siedzibą w Ciechocinku,
przy udziale
uczestnika po stronie Zamawiającego – wykonawcy Investmed-Investcars-A. sp.
k.
z siedzibą w Koninie,
postanawia:
Odrzuca odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego Medplace.pl sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500,00 zł
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………………..
Sygn. akt: KIO 2922/24
Uzasadnienie
22 Wojskowy Szpital Uzdrowiskowo-
Rehabilitacyjny Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej z siedzibą w Ciechocinku (dalej: „Zamawiający” oraz „Szpital”) prowadzi na
podstawie art. 275 pkt 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz.U. z 2023 r. poz. 1605
ze zm., dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie podstawowym bez przeprowadzenia negocjacji p
od nazwą: „Dostawa
urządzenia do bezinwazyjnej elastografii wątroby dla 22 Wojskowego Szpitala Uzdrowiskowo-
Rehabilitacyjnego SPZOZ w Ciechocinku” (Nr referencyjny: 6/TP1/D/7, dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 15 lipca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00412819/01.
12 sierpnia 2024 r. wykonawca
Medplace.pl sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej:
„Odwołujący” lub „Medplace.pl”) wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
działanie niezgodne z przepisami ustawy Pzp poprzez podjęcie następujących czynności i
zaniechania następujących czynności w Postępowaniu:
1. naruszenie przepisu art. 99 ust. 4 ustawy Pzp
przez wybór przedmiotu zamówienia
na podstawie wskazania tylko znaków towarowych jako kryterium wyboru wybranego
przedmiotu zamówienia, naruszając tym samym zasadę równego traktowania wykonawców i
uczciwej konkurencji pomimo posiadanej wiedzy o funkcjonującej i uznanej w nomenklaturze
medycznej i technologicznej suwerennej i obiektywnej nazwie wymaganej technologii;
2. naruszenie przepisu art. 99 ust. 5 ustawy Pzp
przez wybór przedmiotu zamówienia
z
wykorzystaniem tylko znaków towarowych bez uwzględnienia „lub równoważne” wykluczając
możliwości złożenia ofert równoważnych naruszając tym samym zasadę równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji;
3. naruszenie przepisu art. 99 ust. 6 ustawy Pzp
przez wybór przedmiotu zamówienia
na podstawie wskazania tylko znaków towarowych jako kryterium wyboru wybranego
przedmiotu zamówienia bez obiektywnych kryteriów stosowanych w celu oceny
równoważności naruszając tym samym zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji;
4. naruszenie art. 239 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp poprzez odrzucenie najkorzystniejszej
oferty na podstawie kryteriów oceny określonych w dokumentacji zamówienia.
W ocenie Odwołującego powyższe czynności mogą stanowić naruszenie przez
Zamawiającego:
1. art. 99 ust. 4, ust. 5, ust. 6 ustawy Pzp;
2. art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 594 ze zm., dalej: „u.o.k.i.k.”);
3. art. 3 ust. 1, art. 3. ust. 2, art. 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1233, dalej: „u.z.n.k.”);
4. art. 17 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r.
o
odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz.
104, dalej: „u.o.n.d.f.p.”).
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o:
„1. Unieważnienie czynność wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie art. 253 ust.1 PZP
na podstawie w/w naruszeń i uzasadnienia;
2. Unieważnienie odrzucenia oferty firmy Medplace.pl sp. z o.o. na podstawie art. 226 ust.1
PZP;
3. Wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie art. 253 ust.1 PZP z przestrzeganiem art. 99
ust. 4, ust. 5, ust. 6 ustawy PZP; art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o Ochronie Konkurencji
i
Konsumentów z dnia 16 lutego 2007 Dz. U. 2007 Nr 50 poz. 331 z dalszymi zmianami Dz. U.
z 2024 r. poz. 594, art. 3 ust. 1, art. 3. ust. 2, art. 15 ustawy o Zwalczaniu Nieuczciwej
Konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. Dz. U. 1993 Nr 47 poz. 211 z dalszymi zmianami Dz. U.
z 2022 r. poz. 1233 oraz zgodnie ze stanem faktycznym złożonych ofert”.
W treści uzasadnienia zarzutów odwołania wykonawca Medplace.pl wskazał, że
Szpital
w zawiadomieniu o rozstrzygnięciu Postępowania z dnia 7 sierpnia 2024 r. w
uzasadnieniu odrzucenia określił wymagania dla przedmiotu zamówienia w zakresie pkt 3 –
„Pomiar włóknienia wykonywany w technologii typu Vibration-Controlled Transient
Elastography
– wynik ilościowy wyrażony w kPa” bez możliwości zgłoszenia technologii
równoważnej. Odwołujący podkreślił, że Vibration-Controlled Transient Elastography
(VCTE
™) jak i Controlled Attenuation Parmater (CAP™) jest znakiem towarowym firmy
Echosens i zarezerwowanym tylko i wyłącznie dla produktów firmy Echosens. Niezależną
nazwą technologii, do której odnosi się znak handlowy VCTE™, jest nazwa Transient
Elastography jak zawarte w ramach technologii równoczesne oznaczanie Attenuation
Parameter ujęta we wszystkich najważniejszych rekomendacjach światowych Towarzystw
Naukowych jako w skrócie TE. Medplace.pl podniósł, że światowe towarzystwa naukowe, w
tym European Association for the Study of the Liver (EASL),
w rekomendacjach dotyczących
nieinwazyjnej diagnostyki wątroby wymieniają literalnie technologię Transient Elastography
(TE) i pomiar sztywności wątroby (LSM) jako parametr służący do diagnostyki chorób wątroby
wyrażony ilościowo w jednostkach kPa, a ocenę Parametru Atenuacji wyrażona ilościowo za
pomocą jednostki Db/m. Różne aparaty oferujące technologię TE były również objęte
postępowaniem walidacyjnym przez Polskie Towarzystwo Hepatologiczne, a wyniki walidacji
zostały ogłoszone w trakcie XXIII Konferencji Polskiego Towarzystwa Hepatologicznego przez
Prezesa Towarzystwa prof. J. J. i prof. R. F.
Prezesa Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i
Lekarzy Chorób Zakaźnych w dniu 24 lipca 2024 r. w Katowicach. Odwołujący zaznaczył, że
o
becnie technologię TE wykonującą pomiar sztywności wątroby i pomiar Parametru Atenuacji,
który jest wyrażony ilościowo w jednostkach kPa i Db/m, oferuje na rynku EU przynajmniej 3
producentów medycznych urządzeń diagnostycznych. Kolejno Medplace.pl nadmienił, że
zgodnie z art. 99 ust. 4 i ust. 5 ustawy Pzp
przedmiotu zamówienia nie można wskazywać i
wybierać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez
wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu,
który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli
mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub
produktów. Odwołujący zaznaczył, że w tym Postępowaniu Zamawiający otrzymał w ramach
wniosku o wyjaśnienie złożonego przez Medplace.pl w dniu 18 lipca 2024 r. informacje o
niezależnej i uznanej przez międzynarodowe gremia nazwie dla wymaganej technologii, jak
również informację, że obecnie funkcjonuje na rynku 3 producentów posiadających
pozwolenie na sprzedaż aparatury medycznej oferującej wyżej wymienioną technologię TE,
dokonującej pomiaru w wymaganych przez Szpital jednostkach kPa i Db/m. Pomimo tego
Zamawiający arbitralnie odrzucił wniosek Medplace.pl o wyjaśnienie dotyczący naruszenia art.
99 ust. 4 ustawy Pzp. Odwo
łujący podkreślił, że z przepisu art. 99 ust. 4 ustawy Pzp wynika
zasada zakazu wskazywania i
wybierania przedmiotu zamówienia nie tylko w sposób, który
mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, ale również zakaz opisywania przedmiotu zamówienia
przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego
procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane tylko przez konkretnego
wykonawcę, a z taką sytuacja mamy do czynienia w przypadku tego Postępowania.
Medplace.pl
nadmienił, że zwrócił się do Szpitala we wniosku o wyjaśnienie z dnia 18 lipca
2024 r.
o uwzględnienie zapisu o równoważności i dopuszczenie ofert równoważnych z
powołaniem się na zapisy ustawy Pzp. Zamawiający odrzucił arbitralnie wyjaśnienie zawarte
we wniosku wskazując na „niezliczoną ilość badań klinicznych, stanowiska najważniejszych
towarzystw naukowych na świecie, stanowiska ekspertów na konferencjach i kongresach
naukowych” jakoby zarezerwowanych tylko dla znaku towarowego VCTE™ i CAP™ w sposób
nieprawdziwy i rażąco mijając się z faktami naukowymi. Odwołujący zaznaczył, że w
rekomendacjach kilkudzies
ięciokrotnie wskazuje się Transient Elastography (TE) a nie
VCTE
™ jako wskazywaną technologię służącą do diagnostyki chorób wątroby o różnej
etiologii. W ocenie Medplace.pl
Zamawiający w sposób nieuprawniony i nieprawdziwy
zakwestionował decyzje niezależnych organów UE i Urzędu Rejestracji Produktów
Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wydających certyfikat CE dla
wyrobów medycznych konkurencji i wydających pozwolenia na ich zastosowanie
w
diagnostyce chorób wątroby zarówno na rynku Unii Europejskiej jak i w Polsce. Odwołujący
podniósł, że Szpital posiadał pełną wiedzę o istnieniu równoważnych i konkurencyjnych
wyrobów medycznych oferujących tożsamą technologię medyczną, a więc był zobowiązany do
wzięcia pod uwagę oferty równoważne. Zdaniem Medplace.pl Zamawiający odrzucając
w odpowiedzi na wniosek o
wyjaśnienie możliwość złożenia ofert równoważnych i nie
uwzględniając arbitralnie w procesie podejmowania decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty
parametru równoważności ofert, naruszył nie tylko art. 99 ust. 6 ustawy Pzp, ale również art. 6
ust. 1 pkt 7 u.o.k.i.k. jak i art. 3 ust. 1, art. 3. ust. 2, art. 15 u.z.n.k.,
a wybór oferty droższej
o
144 800,00 zł może stanowić naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 4 u.o.n.d.f.p.
Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie
po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca Investmed-Investcars-A. sp. k. z siedzibą w
Koninie
(dalej: „Przystępujący” lub „Investmed-Investcars-A.”).
W złożonej pismem z dnia 27 sierpnia 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
W piśmie z dnia 27 sierpnia 2024 r. wykonawca Investmed-Investcars-A. sp. k.
z
siedzibą w Koninie wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez Szpital zarzutów
przedstawionych w
odwołaniu w całości. Ponadto Przystępujący wniósł o odrzucenie
odwołania w całości jako wniesionego po terminie ustawowym. Investmed-Investcars-A.
wskazał, że podstawą odwołania są zarzuty dotyczące niewłaściwego określenia przedmiotu
zamówienia. Przystępujący podkreślił, że Medplace.pl wniósł odwołanie w terminie 5 dni od
dnia zawiadomienia o rozstrzygnięciu Postępowania, a zatem po upływie terminu określonego
w ustawie Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdzi
ła, że zaszła przesłanka do odrzucenia odwołania, o której mowa w art.
528 pkt 3 ustawy Pzp
, gdyż odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego
w ustawie Pzp.
Izba ustaliła, że Zamawiający 15 lipca 2024 r. udostępnił na stronie internetowej
prowadzonego Postępowania treść Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”).
Zgodnie z
postanowieniem Części II pkt 3 SWZ:
„Zamawiający dopuszcza możliwość złożenia oferty z rozwiązaniami równoważnymi. Przez
rozwiązanie równoważne Zamawiający rozumie takie rozwiązanie, które umożliwia uzyskanie
założonego w opisie przedmiotu zamówienia efektu, funkcji, przeznaczenia za pomocą innych
rozwiązań technicznych przy równoczesnym zapewnieniu rezultatów ekonomicznych.
Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywane przez
Zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy spełniają
wymagania określone przez Zamawiającego”.
W „Zestawieniu warunków i parametrów wymaganych – formularz techniczny”
stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ Szpital dokonał opisu parametrów wymaganych dla
przedmiotu zamówienia – urządzenia do bezinwazyjnej elastografii wątroby:
„Pomiar
włóknienia
wykonywany
w
technologii
typu
Vibration-
ControlledTransientElastography
– wynik ilościowy wyrażony w kPa” – pkt 3;
„Pomiar stłuszczenia wykonywany w technologii typu ControlledAttenuationParameter
– wynik ilościowy wyrażony w dB/m” – pkt 4.
Kolejno, pismem z dnia 22 lipca 2024 r.,
udostępnionym na stronie internetowej
prowadzonego Postępowania 22 lipca 2024 r., Zamawiający poinformował, że w
Postępowaniu wpłynęły następujące pytania do treści SWZ (pismo Medplace.pl z dnia 18 lipca
2024 r.):
„1. Czy w związku z zapisami SWZ „Część II – Opis przedmiotu zamówienia pkt 3”
a
niejednoznacznymi zapisami Załącznika nr 2 do SWZ „ZESTAWIENIE WARUNKÓW
I
PARAMETRÓW WYMAGANYCH – formularz techniczny” zamawiający dopuszcza złożenie
oferty z rozwiązaniami równoważnymi na przedmiot zamówienia określony jako urządzenie do
„bezinwazyjnej elastografii wątroby rehabilitacyjnych” z równoważną technologią pomiaru
i
zbliżonymi parametrami technicznymi określonymi w załączniku nr 2 do postępowania?
2. W związku z zapisami SWZ „Część II – Opis przedmiotu zamówienia pkt 3”
a
niejednoznacznymi zapisami Załącznika nr 2 do SWZ „ZESTAWIENIE WARUNKÓW
I
PARAMETRÓW WYMAGANYCH – formularz techniczny” wnoszę o dokładne wyjaśnienie
zakresu równoważności i wskazanie zasad jej oceny.
3. W związku z zapisami SWZ „Część II – Opis przedmiotu zamówienia pkt 3” wnoszę
o
wyjaśnienie w jaki sposób i kiedy Wykonawca ma spełnić zobowiązanie dotyczące
wykazania, że „rozwiązanie, które umożliwia uzyskanie założonego w opisie przedmiotu
zamówienia efektu, funkcji, przeznaczenia za pomocą innych rozwiązań technicznych przy
równoczesnym zapewnieniu rezultatów ekonomicznych”.
W odpowiedzi na powyższe pytania Szpital poinformował, że:
„(…) wymagane urządzenia muszą spełniać wszystkie parametry wskazane w formularzu
technicznym. Wskazane parametry i
technologie są niezbędne dla działalności
Zamawiającego, a jednocześnie w sposób wystarczający zabezpieczą zakres badań i
diagnostyki przeprowadzanej u pacjentów. Badania naukowe wskazują na bardziej efektywne
wykorzystywanie
badań elastografii metodą VCTE. Dwie, trzy pozostałe metody pewnie
można byłoby wykorzystywać do badań naukowych, a praktycznie u pacjentów
metabolicznych tylko metoda VCTE ma sens. Alternatywna metoda SWE to zaawansowane
aparaty USG, znacznie większe, zdecydowanie bardziej skomplikowane i trudniejsze w
obsłudze oraz badania muszą być przeprowadzane przez lekarza wyspecjalizowanego w
wykonywaniu USG, co nie jest możliwe do realizacji w warunkach działalności
Zamawiającego, który chce wykorzystywać urządzenie w praktyce klinicznej. Podsumowując,
mając na uwadze niezliczoną ilość badań klinicznych, stanowiska najważniejszych towarzystw
naukowych na świecie, stanowiska ekspertów na konferencjach i kongresach naukowych,
stanowiska ekspertów w szpitalu Zamawiającego oraz możliwości wykorzystania urządzenia w
praktyce klinicznej, mobilność, obsługa wskazują jednoznacznie na konieczność zakup
urządzenia tylko w technologii VCTE.
Mając na uwadze powyższe na podstawie art. 286 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający dokonuje
modyfikacji treści SWZ w następującym zakresie:
Część II pkt 3 otrzymuje brzmienie:
Zaproponowane w ofercie urządzenie musi spełniać wszystkie parametry wskazane
w formularzu technicznym
stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ”.
Jednocześnie Zamawiający zmienił termin składania ofert na dzień 25 lipca 2024 r. na
godz. 10:00.
7 sierpnia 2024 r.
Zamawiający poinformował wykonawców, którzy złożyli oferty
w
Postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej złożonej przez wykonawcę Investmed-
Investcars-A.
sp. k. z siedzibą w Koninie oraz o odrzuceniu oferty wykonawcy Medplace.pl sp.
z o.o. z siedzibą we Wrocławiu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. W uzasadnieniu
czynności odrzucenia oferty Odwołującego Szpital wskazał, co następuje: „Zamawiający w Cz.
II pkt 3 SWZ zawarł wymóg, że „zaproponowane w ofercie urządzenie musi spełniać wszystkie
parametry wskazane w formularzu technicznym stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ”.
Wykonawca
– firma MEDPLACE.PL zaproponował urządzenie, które jest niezgodne z
wymaganiami zawartymi w pkt 3 i 4 formularza technicznego tzn.
Pkt 3
– Zamawiający wymagał zastosowania technologii VCTE – wykonawca zaoferował
urządzenie z technologią TE
Pkt 4
– Zamawiający wymagał zastosowania technologii CAP – wykonawca zaoferował
urządzenie z technologią ATE
Powyższe powoduje, że jego oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia określnymi w
SWZ
i w związku z powyższym podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
pzp”.
Tytułem wstępu należy wskazać, że zgodnie z art. 528 pkt 3 ustawy Pzp „Izba odrzuca
odwołanie, jeżeli stwierdzi, że: (…); 3) odwołanie zostało wniesione po upływie terminu
określonego w ustawie; (…)”.
Art. 529 ustawy Pzp stanowi:
„1. Izba może odrzucić odwołanie na posiedzeniu niejawnym.
2. Izba, jeżeli uzna to za konieczne, może dopuścić do udziału w posiedzeniu strony,
uczestników postępowania odwoławczego, świadków lub biegłych”.
W myśl art. 530 ustawy Pzp „W przypadku stwierdzenia, że nie zachodzą podstawy do
odrzucenia odwołania, Izba kieruje sprawę na rozprawę”.
Stosownie do brzmienia przepisu art. 515 ust. 1-3 ustawy Pzp:
„1. Odwołanie wnosi się:
1) w przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne,
w terminie:
a) 10 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej,
b) 15 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana w sposób inny niż określony w lit. a;
2) w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne, w terminie:
a) 5 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej,
b) 10 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana w sposób inny niż określony w lit. a.
2. Odwołanie wobec treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie
zamówienia lub konkurs lub wobec treści dokumentów zamówienia wnosi się w terminie:
1) 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub
zamieszczenia dokumentów zamówienia na stronie internetowej, w przypadku zamówień,
których wartość jest równa albo przekracza progi unijne;
2) 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub
dokumentów zamówienia na stronie internetowej, w przypadku zamówień, których wartość jest
mniejsza niż progi unijne.
3. Odwołanie w przypadkach innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi się w terminie:
1) 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było
powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, w przypadku
zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne;
2) 5 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było
powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, w przypadku
zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne”.
Mając na uwadze powyższe należy w pierwszej kolejności wskazać, że przepis art. 528
ustawy Pzp zawiera
zamknięty katalog przesłanek formalnych odrzucenia odwołania, których
zaistnienie w danej sprawie Izba zobowiązana jest wziąć pod uwagę z urzędu, gdyż z jednej
strony art. 529 ust. 1 ustawy Pzp pozwala Izbie na odrzucenie odwołania już na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania odwoławczego, z drugiej strony
według art. 530 ustawy Pzp w przypadku stwierdzenia, że nie zachodzą podstawy do
odrzucenia odwołania, Izba kieruje sprawę na rozprawę. Potwierdzenie się którejkolwiek
okoliczności z art. 528 ustawy Pzp uniemożliwia zatem merytoryczne rozpoznanie środka
odwoławczego i skutkuje jego odrzuceniem.
Jedną z podstaw odrzucenia odwołania wynikającą z art. 528 pkt 3 ustawy Pzp jest
okoliczność, zgodnie z którą odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego
w ustawie Pzp.
Skład orzekający zauważa, że termin na wniesienie odwołania jest terminem
zawitym i
nie podlega przywróceniu, a zatem
spełnienie przesłanki dotyczącej wniesienia
odwołania po terminie obliguje Izbę do jego odrzucenia.
Biorąc pod uwagę poczynione ustalenia Izba uznała, że niniejsze odwołanie podlega
odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
Należy wskazać, że Odwołujący policzył
termin na wniesienie odwołania od czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz odrzucenia
jego oferty z dnia 7 sierpnia 2024 r.,
jednakże istotą zarzutów odwołania są nie tyle wyżej
wymienione czynno
ści, a polemika z brzmieniem postanowień SWZ, które doprowadziły do
tych
czynności i – w ocenie Medplace.pl – są wadliwe. Głównym celem wniesionego
odwołania jest bowiem podważenie prawidłowości opisu przedmiotu zamówienia. Niesporne
pomiędzy stronami i uczestnikiem postępowania odwoławczego było, że wykonawca
Medplace.pl
zaoferował urządzenie, które jest niezgodne z wymaganiami zawartymi w pkt 3 i
4 formularza technicznego (Załącznik nr 2 do SWZ). Odwołujący zaproponował urządzenie z
inną technologią niż wskazane przez Szpital w pkt 3 i 4 „Zestawienia warunków i parametrów
wymaganych
– formularz techniczny”, pomimo że zgodnie z wymogiem zawartym w Części II
pkt 3 SWZ „Zaproponowane w ofercie urządzenie musi spełniać wszystkie parametry
wskazane w
formularzu technicznym stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ”. Przywołane
brzmienie postanowienia
Części II pkt 3 SWZ zostało wprowadzone modyfikacją treści SWZ
udostępnioną na stronie internetowej prowadzonego Postępowania w dniu 22 lipca 2024 r.
Zamawiający rzeczoną zmianą treści SWZ nie dopuścił możliwości złożenia oferty z
rozwiązaniami równoważnymi. Ani wykonawca Medplace.pl ani żaden inny wykonawca nie
wniósł odwołania od powyższej czynności Szpitala z dnia 22 lipca 2024 r. w terminie
ustawowym 5 dni. Postanowienia SWZ w
zakresie opisu przedmiotu zamówienia przyjęły więc
charakter ostatecznych i
stały się wiążące zarówno Zamawiającego jak i wykonawców
biorących udział w Postępowaniu. W związku z powyższymi okolicznościami Zamawiający
odrzuc
ił ofertę Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZp oraz dokonał
wyboru
jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Przystępującego. W ocenie Izby za
niezasadne
należy uznać twierdzenia Medplace.pl jakoby wiadomość o okolicznościach
stanowiących podstawę do wniesienia odwołania powziął dopiero w dniu 7 sierpnia 2024 r.
Istot
ę zarzutów odwołania stanowi bowiem polemika ze zmienioną treścią SWZ, a wszelka
dalsza argumentacja wywodzona jest
z czynności Szpitala, której Odwołujący nie zaskarżył w
ustawowym terminie.
Izba zwróciła uwagę, że czynność odrzucenia oferty Medplace.pl została
dokonana na podstawie zmodyfikowanej
treści SWZ, której brzmienie dopiero na obecnym
etapie
kwestionuje Odwołujący. Czynność odrzucenia oferty Medplace.pl nie stanowi
natomiast pierwotnej podstawy zarzutów odwołania, które de facto koncentrują się wokół
naruszenia art. 99 ust. 4-6 ustawy Pzp
. Skład orzekający dostrzega, że Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie również art. 239 ust. 1-2 ustawy Pzp – zarzut z pkt I.4 petitum
odwołania, który jest zarzutem wynikowym w stosunku do zarzutów z pkt I.1-3 petitum
odwołania. Medplace.pl nie postawił jednak zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
Pzp. Tym samym
Odwołujący nie zaprzeczył, że treść jego oferty jest niezgodna z warunkami
zamówienia, jak to stwierdził Szpital w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty Medplace.pl. Mając
zatem na uwadze konstrukcję zarzutów odwołania, sformułowanie blankietowego zarzutu
naruszenia art. 239 ust. 1-2 ustawy Pzp
nie mogło przesądzić o tym, że odwołanie winno
podlegać merytorycznemu rozpoznaniu.
W tym miejscu
wymaga przypomnienia, że określone w art. 516 ust. 1 pkt 7-10 ustawy
Pzp wymogi formalne dotyczące treści odwołania przesądzają, że treść zarzutu nie jest
ograniczona wyłącznie do twierdzeń zawartych we wstępnej części odwołania (petitum),
a
dotyczy również okoliczności faktycznych i prawnych zawartych w sformułowanej przez
odwołującego się wykonawcę argumentacji. Odwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia wobec
dokonanych przez zamawiającego czynności lub zaniechań, co oznacza obowiązek
zaprezentowania przez odwołującego nie tylko podstawy prawnej takich zastrzeżeń, ale
przede wszystkim argumentacji odnoszącej się do postulowanej oceny. Oznacza to zatem
konieczność odniesienia się do wszystkich elementów stanu faktycznego, jak również
podjętych czynności lub zaniechań zamawiającego w taki sposób, który pozwoli na uznanie,
że podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności lub zaniechań przypisanych
zamawiającemu (tak: Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 3 czerwca 2020 r. o sygn.
akt: KIO 401/20, KIO 403/20).
Innymi słowy na zarzut składają się nie tylko przywołanie
podstawy prawnej, ale również wszystkich okoliczności faktycznych, z których odwołujący
wywodzi skutki prawne, dlatego też powoływanie na późniejszym etapie postępowania
odwoławczego nowych okoliczności faktycznych nie może być przez Izbę brane pod uwagę
przy rozpatrywaniu zarzutów odwołania. Izba jest bowiem związana podniesionymi w
odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami zaskarżenia. Jeżeli więc odwołujący
na późniejszym etapie postępowania odwoławczego podnosi okoliczności, które nie zostały
wyraźnie i wprost ujęte w treści wniesionego odwołania, to mogą one zostać uznane za
spóźnione i to również w sytuacji, gdy odwołujący próbowałby powiązać nowe zarzuty z
ogólnie opisanymi w uzasadnieniu odwołania okolicznościami faktycznymi (zob. m.in.: wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 kwietnia 2023 r. o sygn. akt KIO 955/23 oraz wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 marca 2020 r. o sygn. akt KIO 431/20). To na
wykonawcy, będącym profesjonalistą, spoczywa ciężar przedstawienia w treści odwołania
jasnych i
szczegółowych zarzutów zbudowanych z dwóch warstw, tj. prawnej i faktycznej,
które wyznaczają granice rozstrzygnięcia Izby, która zgodnie z dyspozycją przepisu art. 555
ustawy Pzp może orzekać wyłącznie w zakresie zarzutów zawartych w odwołaniu. Stąd
niezależnie od wskazanego w odwołaniu przepisu, którego naruszenie jest zarzucane
zamawiającemu, Izba jest uprawniona do oceny prawidłowości zachowania zamawiającego
(podjętych lub zaniechanych czynności) jedynie przez pryzmat sprecyzowanych w odwołaniu
dla uzasadnienia jego wniesienia okoliczności faktycznych i prawnych. Mają one decydujące
znaczenie dla ustalenia granic kognicji Izby przy rozpoznaniu sprawy, gdyż konstytuują zarzut
podlegający rozpoznaniu (zob.: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 sierpnia 2022 r.
o sygn. akt: KIO 1889/22, KIO 1891/22, KIO 1904/22).
Ponadto zgodnie z najnowszym orzecznictwem
Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych „(…) zarówno w postępowaniu odwoławczym przed Krajową
Izbą Odwoławczą, jak i w postępowaniu skargowym przed Sądem Okręgowym – Sądem
Zamówień Publicznych obowiązuje zasada kontradyktoryjności. Czynności w ramach tychże
postępowań inicjowane są przez strony i uczestników. To właśnie czynności stron,
uczestników kreują zakres rozpoznawanej sprawy. Krajowa Izba Odwoławcza nie jest
strażnikiem całości postępowania w sprawie zamówienia publicznego, nie może też
wykazywać inicjatywy na rzecz którejkolwiek ze stron (…); (…) Izba nie może orzekać co do
zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu (art. 555 ustawy PZP). Postępowanie
odwoławcze przed Krajową Izbą Odwoławczą nie ma charakteru całościowego postępowania
kontrolnego, obejmującego ogólną prawidłowość przeprowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przez zamawiającego, a Izba jest władna badać ściśle konkretnie te
kwestie, które zostały jej poddane przez Odwołującego, a następnie zmodyfikowane
uwzględnieniem odwołania przez Zamawiającego i sprzeciwem Przystępującego – i tak
przedstawiony jej zakres zaskarżenia i zarzutów poddać konfrontacji z regulacją art. 554 ust 1
pkt 1 ustawy PZP oraz art 555 ustawy
PZP (…)” (tak: Sąd Okręgowy w Warszawie XXIII
Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 18 października
2023 r. o sygn. akt. XXIII Zs 77/23).
Sąd Zamówień Publicznych z całą mocą podkreślił, że
niedopuszczalne jest orzekanie przez Izbę w zakresie niespornym oraz co do zarzutów
niezawartych w odwołaniu. Krajowa Izba Odwoławcza nie jest bowiem uprawniona do
dowolnego zakresu rozpoznania odwołania (ustalenia substratu zaskarżenia), gdyż w
systemie środków ochrony prawnej na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych
dysponentem odwołania jest odwołujący, a także zamawiający (uznając bądź nie zarzuty
odwołania) oraz jego uczestnicy (korzystając z prawa do wniesienia sprzeciwu). Stąd
orzekanie przez Izbę w zakresie nieobjętym sprzeciwem, a zatem w zakresie niespornym jest
niedopuszczalne. Również orzekanie co do zarzutów niezawartych w odwołaniu jest
niedopuszczalne.
Zważywszy na powyższe, Izba wskazuje, że okoliczności faktyczne i prawne
podniesione przez Odwołującego dopiero w piśmie procesowym z dnia 3 września 2024 r.
oraz na posiedzeniu z udziałem stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, nie mogły
być wzięte pod uwagę z uwagi na specyfikę postępowania odwoławczego wynikającą
z uregulowania zawartego w art. 555 ustawy Pzp.
Reasumując stwierdzić należy, że wobec okoliczności, iż w tym postępowaniu
odwoławczym zaistniała przesłanka odrzucenia odwołania, o której mowa w art. 528 pkt 3
ustawy Pzp, orzeczono jak w pkt 1 sentencji orzeczenia.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 8
ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437) zaliczając na
poczet niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez
Odwołującego.
Przewodnicząca: