Sygn. akt: KIO 2923/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 28 sierpnia 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
12 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę Intaris spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie przy ul. Adama Mickiewicza 57 (01-625 Warszawa) w postępowaniu
prowadzonym przez
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Krajowy Zarząd
Gospodarki Wodnej
z siedzibą w Warszawie przy ul. Żelaznej 59A (00-848 Warszawa)
postanawia:
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Intaris
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………...…….…….
Sygn. akt: KIO 2923/24
Uzasadnienie
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
z siedzibą w Warszawie
zwane
dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp”,
w trybie przetargu nieograniczonego, pn.:
„Dostawa sprzętu komputerowego dla
Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie” w podziale na 5 części o numerze:
KZGW/KI/17/2024
, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 2 sierpnia 2024 r., pod numerem publikacji 465966-2024 (nr wydania Dz.
U. S: 150/2024).
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 12 sierpnia 2024 r. wykonawca Intaris Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie
(zwany
dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie od czynności podjętej przez zamawiającego
polegające na sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję.
Opisanym powyżej czynnościom zamawiającego, odwołujący zarzucił naruszenie art.
99 ust. 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp
poprzez sporządzenie opisu przedmiotu
zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, podczas gdy obowiązkiem
z
amawiającego było takie sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia, który nie
ograniczałby uczciwej konkurencji, a także mając na uwadze okoliczność, że obowiązkiem
z
amawiającego jest sporządzenie takiego opisu przedmiotu zamówienia, który będzie
stanowił
wyraz
prawdziwych
i uzasadnionych potrzeb z
amawiającego, jednocześnie zgodnych z przepisami.
W związku z powyżej wskazanymi zarzutami odwołujący wniósł o:
- merytoryczne rozpatrzenie przez
Izbę odwołania i jego uwzględnienie w całości;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a także
dowodów, które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie;
- nakazanie z
amawiającemu dokonania czynności modyfikacji dokumentów zamówienia
zgodnie z treścią odwołania;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie
z fakturą przedstawioną przez odwołującego na rozprawie.
W treści uzasadnienia odwołania, w kontekście podniesionych zarzutów odwołujący
wskazał na następujące wymagania zawarte w opisie przedmiotu zamówienia:
1) wym
ogów odnoszących się do zestawu akcesoriów – zestaw klawiatura i mysz z
z
ałącznika nr 1a, 1b, 1c i 1d do SWZ (pkt 2.8-2.16 uzasadnienia odwołania) i w tym zakresie
odwołujący wniósł o:
usunięcie wymogu posiadania typu klawiszy „głęboko-profilowych” przez oferowaną
klawiaturę;
usunięcie wymogu posiadania kółka przewijania „optycznego” przez oferowaną mysz;
2) wymogu
odnoszącego się do płyty głównej laptopa z załącznika nr 1b i 1d do SWZ (pkt
uzasadnienia odwołania) i w tym zakresie odwołujący wniósł o nadanie
następującej treści zaskarżonemu wymogowi: Wyposażona w interfejsy SATA III (6 Gb/s)
oraz M.2 do obsługi dysków twardych lub rozwiązanie oparte na interfejsach M.2
umożliwiające obsługę minimum 1 dysku twardego;
3) wymogu
odnoszącego się do portów/złącz laptopa z załącznika nr 1b i 1d do SWZ (pkt
uzasadnienia odwołania) i w tym zakresie odwołujący wniósł o nadanie
następującej treści zaskarżonemu wymogowi: czytnik kart multimedialnych mikro SD lub SD
albo czytnik kart multimedialnych mikro SD / SD podłączany za pomocą portu USB;
4) wymogu
odnoszącego się do zasilacza laptopa z załącznika nr 1c do SWZ (pkt 2.30-2.34
uzasadnienia odwołania) i w tym zakresie odwołujący wniósł o nadanie następującej treści
zaskarżonemu wymogowi: Zasilacz zewnętrzny o mocy maksymalnie 240W;
5) wymogu
odnoszącego się do pamięci operacyjnej laptopa z załącznika nr 1c do SWZ (pkt
4 uzasadnienia odwołania) i w tym zakresie odwołujący wniósł o nadanie
następującej treści zaskarżonemu wymogowi: 16 GB RAM pamięć dostosowana do
zaoferowanej płyty głównej.
W ramach postępowania odwoławczego nie zostały zgłoszone przystąpienia.
Zamawiający w dniu 27 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, z której
wynikało, że uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. Ponadto zamawiający
na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oświadczył, że uwzględnił w całości zarzuty
odwołania.
Izba
umorzyła postępowanie odwoławcze na podstawie art. 568 pkt 3 Pzp w zw. z art.
522 ust. 1 Pzp. Przepis art.
568 pkt 3 Pzp stanowi, że Izba umarza postępowania
odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku o którym mowa w art. 522. Zgodnie
natomiast z art. 522 ust. 1 Pzp
W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu
o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba ustaliła, że w przedmiotowej sprawie zaistniał stan faktyczny wskazany
w powyżej przytoczonym przepisie, tj. zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
nie przystąpił żaden wykonawca. W związku z tym Izba umorzyła postępowanie
odwoławcze, natomiast dalsze czynności, które zamawiający podjął lub podejmie w celu
uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają w przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym poza oceną Izby w związku z ustaleniem zaistnienia przesłanki umorzenia
postępowania.
Tym samym Izba, postanowiła jak w pkt 1 sentencji przedmiotowego orzeczenia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie § 9 ust. 1 pkt 2
lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), zgodnie z
którym koszty stron postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie, a także nakazała
dokonanie zwrotu odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
.…….……………….