Sygn. akt: KIO 2932/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 26 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 26 sierpnia 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
13 sierpnia 2024 r. przez wykonaw
cę R. W., prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą: ITINET R. W. w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Gorzów Wielkopolski
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz wykonawcy R. W.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: ITINET
R. W. kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 2932/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miasto Gorzów Wielkopolski - prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez przeprowadzenia negocjacji
na po
dstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, ze zm.
), zwanej dalej „Pzp” na realizację zadania
pn.:
„Modernizacja oświetlenia ulicznego wraz z wykonaniem audytu i inwentaryzacji
oświetlenia”, numer referencyjny: BZP.271.24.2024.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
nr 024/BZP 00362780/01 z dnia 12.06.2024 r.
Wartość zamówienia nie przekracza progów
unijnych,
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawca R. W.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: ITINET R. W.
(zwany dalej:
„Odwołującym”) w dniu 13 sierpnia 2024 r. wniósł odwołanie na czynność:
wyboru oferty wykonawcy TECHMAK Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M. M. (zwanego
dalej:
„Techmak”) jako najkorzystniejszej, podczas gdy powinna podlegać ona odrzuceniu;
2) zaniechania odrzucenia oferty Techmak;
3) zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy Techmak, podczas gdy Wykonawca Techmak:
a) w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień z dnia 23 lipca 2024 r. złożył ogólne,
lakoniczne wyjaśnienia, które w rzeczywistości nie umożliwiają Zamawiającemu weryfikacji
prawidłowości zaoferowanej przez Wykonawcę Techmak ceny, sprowadzające się
w
zasadzie do oświadczeń o posiadanym przez Wykonawcę doświadczeniu w zakresie
konserwacji na rzecz Zamawiającego, posiadanych warunkach handlowych, posiadanej
własnej bazy magazynowej, bez jednoczesnego wskazania w jaki sposób powyższe czynniki
wpływają na obniżenie ceny w stosunku do innych podmiotów biorących udział
w
Postępowaniu,
b) Wykonawca Techmak nie wykazał, że przewidywane wynagrodzenie pracowników
skierowanych do realizacji zamówienia jest zgodne z przepisami dotyczącymi kosztów pracy,
których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie
przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz.
U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest realizowane zamówienie oraz z przepisami z zakresu prawa pracy
i
zabezpieczenia społecznego obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest
zamówienie, mając na uwadze, że wyjaśnienia Wykonawcy w tym zakresie ograniczają się
wyłącznie do stwierdzenia, iż „pracownicy (…) otrzymują za pracę stawkę godzinową
w
wysokości 30 zł” oraz do oświadczeń, że wszelkie koszty związane z realizacją zadania
przez Wykonawcę Techmak „nie będą obciążane kosztami związanymi z m.in. pracą
w
delegacji”, przy czym Wykonawca Techmak nie przedstawił żadnych dowodów
potwierdzających zatrudnianie pracowników na umowie o pracę, odprowadzania składek
na
ubezpieczenia społeczne oraz wysokości stosowanych stawek,
c) prawidłowa analiza przez Zamawiającego wskazanej przez Wykonawcę Techmak
w
wyjaśnieniach stawki za roboczogodzinę w kwocie 30 zł powinna prowadzić do wniosku,
że stawka ta nie pozwala na pokrycie wszystkich kosztów związanych z zatrudnieniem
pracownika na podstawie umowy o pracę, mając na uwadze, że od dnia 1 lipca 2024 r.
pokrycie wszystkich kosztów związanych z zatrudnieniem pracownika na podstawie umowy
o pracy wymaga przyjęcia co najmniej kwoty 31,48 zł brutto za jedną roboczogodzinę,
d) przedstawiona przez Wykonawcę Techmak Tabela nr 1 pn. „Zestawienie liczby rbg”
ma
charakter skrótowy, a Wykonawcy nie wyjaśnił skąd wywodzi przyjętą do obliczeń liczbę
roboczogodzin przeznaczoną na realizację poszczególnych zadań, co uniemożliwia
Zamawiającemu zbadanie prawidłowości wskazanych przez Wykonawcę Techmak
obliczeń poszczególnych cen składowych oraz potwierdzenie, że realnie istnieje możliwości
realizacji zamówienia przez Wykonawcę przy założeniu liczby roboczogodziny wskazanej
w Tabeli nr 1,
e) Wykonawca nie złożył żadnych dowodów potwierdzających przyjęte ceny jednostkowe
w
Tabeli nr 2 „Zestawienie szczegółowe i kalkulacja kosztów” przewidywane
za m.in.
transport i składowanie odpadów czy pracę sprzętu (podnośnika z operatorem),
jak
również nie wyjaśnił podstawy dysponowania sprzętem oraz szczegółowych kosztów
związanych z jego wykorzystaniem do realizacji zamówienia, co uniemożliwia
Zamawiającemu weryfikację czy przyjęta w tym zakresie cena nie jest rażąco niską,
f)
Wykonawca nie uwzględnił, pomimo wynikającego wprost z wezwania do wyjaśnień z dnia
23 lipca 2024 r. żądania Zamawiającego, kosztów związanych z
zakupem polisy
ubezpieczenia OC, jak również nie zawarł oświadczenia o braku konieczności poniesienia
kosztów z tego tytułu, a tym samym, należy stwierdzić, iż Wykonawca Techmak w tym
zakresie nie zastosował się do wezwania Zamawiającego oraz nie uwzględnił kosztów
związanych z koniecznością zakupu ubezpieczenia OC - a tym samym Wykonawca
Techmak złożył wyjaśnienia, które nie uzasadniają przyjętej w ofercie ceny
oraz
poszczególnych istotnych części składowych ceny, co jednocześnie skutkuje
koniecznością stwierdzenia, że zaoferowana przez Wykonawcę Techmak cena jest rażąco
niską;
2) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy
Techmak, podczas gdy oferta Wykonawcy powinna podlegać odrzuceniu jako zawierająca
rażąco niską cenę.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o:
1) uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, tj. oferty Techmak,
b) odrzucenia oferty Techmak,
c) powtórzenia czynności badania i oceny ofert w Postępowaniu, z pominięciem oferty
wykonawcy Techmak,
d) wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej;
2) obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 14 sierpnia 2024 roku
Zamawiający przekazał Wykonawcom informację
o
wniesionym odwołaniu wraz z jego kopią za pośrednictwem platformy zakupowej.
Do
postępowania odwoławczego, na dzień wydania postanowienia, nie zgłosił
przystąpienia żaden z Wykonawców (termin na zgłoszenie przystąpienia upływał w dniu
19 sierpnia 2024 r.).
W dniu 23 sierpnia 2024 r. Z
amawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu i wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego.
Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę upoważnioną
do
reprezentowania Zamawiającego.
Zgodnie
z
art.
ust.
ustawy
Pzp
w przypadku uwzględnienia
przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
Wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu, a także wobec braku przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego, Izba, mając na względzie treść powołanych powyżej przepisów ustawy Pzp,
umorzyła postępowanie odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła stosownie do jego wyniku
na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. rozporządzenia w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości: koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi
się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
nie
przystąpił
żaden
wykonawca
albo
uczestnik
postępowania
odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Wobec powyższego Izba orzekła o dokonaniu zwrotu z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 10 000,00 zł, uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………….………..………