Sygn. akt KIO 2946/24
WYROK
Warszawa, dnia
4 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 sierpnia 2024 roku
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 sierpnia 2024 roku przez wykonawcę P. Ł.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą TRANSPORT CIĘŻAROWY I ROBOTY
ZIEMNE P.
Ł. w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Państwowe
Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie
przy udziale uczestnik
ów po stronie:
Odwołującego
1. DREW-
KOS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCI z siedzibą
w Koszalinie
Zamawiającego
Ł. R. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą USŁUGI MELIORACYJNE Ł. R.
2. P. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
"PAWKARD" Firma Produkcyjno-
Handlowo -
Usługowa – P. K.
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów oznaczonych jako 2, 3, 4 i 5
w petitum
odwołania
Uwzględnia odwołanie w pozostałym zakresie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w zakresie części 1, powtórzenie czynności
badania i oceny ofert, a w jej ramach odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oferty uczestnika Ł. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą USŁUGI MELIORACYJNE Ł. R.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża uczestnika Ł. R. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą USŁUGI MELIORACYJNE Ł. R. i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy), kwotę 338 zł 00 gr (słownie: trzysta trzydzieści
osiem złotych zero groszy), kwotę 17 zł 00 gr (słownie: siedemnaście złotych zero
groszy)
poniesioną przez wykonawcę P. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą TRANSPORT CIĘŻAROWY I ROBOTY ZIEMNE P. Ł. tytułem wpisu od
odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika, dojazdu, opłaty skarbowej od
pełnomocnictwa oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy)
poniesioną przez ww. uczestnika tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza od uczestnika Ł. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
USŁUGI MELIORACYJNE Ł. R. na rzecz wykonawcy P. Ł. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą TRANSPORT CIĘŻAROWY I ROBOTY ZIEMNE P. Ł. kwotę
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy dziewięćset pięćdziesiąt pięć złotych
zero groszy)
stanowiącą koszt poniesiony przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od
odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika, dojazdu oraz opłaty skarbowej od
pełnomocnictwa.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 2946/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd
Gospodarki Wodnej w Szczecinie prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Konserwacja wałów
przeciwpowodziowych
na terenie działania Zarządu Zlewni w Szczecinie poprzez wykonanie
koszenia oraz naprawy szkód wyrządzonych przez dzikie zwierzęta”, nr referencyjny:
SZ.ROZ.2710.5.2024.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej:
„ustawa Pzp”.
Szacunkowa wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne określone
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 14 maja 2024 r. pod numerem: 283336-2024.
W postępowaniu tym wykonawca P. Ł. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą TRANSPORT CIĘŻAROWY I ROBOTY ZIEMNE P. Ł. (dalej: „Odwołujący”) w dniu
16 sierpnia 2024 r.
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego w części numer 1: „NW Chojna”, części numer 2: „NW
Gryfino”, części numer 4: „NW Szczecin” oraz części numer 5: „NW Świnoujście”,
a mianowicie:
czynność wyboru jako oferty najkorzystniejszej w zakresie części numer 1 oferty
wykonawcy Ł. R., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „Usługi Melioracyjne Ł.
R.
” [dalej: „Usługi Melioracyjne”];
czynność wyboru jako oferty najkorzystniejszej w zakresie części numer 2, części numer
4 oraz części numer 5 oferty wykonawcy P. K., prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą „Pawkard FPHU K. P.” [dalej: „Pawkard”];
zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Usługi Melioracyjne w zakresie
części numer 1;
zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy w zakresie części numer 2, części
numer 4 oraz części numer 5.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy Usługi Melioracyjne w zakresie części numer 1, podczas
gdy oferta tego wykonawcy jest niezgodna z treścią SWZ, a konkretnie z punktem 6.3
SWZ;
zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard w zakresie części numer 4, podczas gdy oferta
tego wykonawcy jest niezgodna z treścią SWZ, a konkretnie z punktem 6.13 SWZ;
zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard w zakresie części numer 5, podczas gdy oferta
tego wykonawcy jest niezgodna z treścią SWZ, a konkretnie z punktem 6.13 SWZ;
zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard w zakresie części numer
2, podczas gdy oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia, a wykonawca złożył wyjaśnienia, które nie wykazały, że oferta
nie zawiera rażąco niskiej ceny;
zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard w zakresie części numer
4, podczas gdy oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia, a wykonawca złożył wyjaśnienia, które nie wykazały, że oferta
nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w
zakresie części numer 1, części numer 2, części numer 4 oraz części numer 5;
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym:
a) nakazanie odrzucenia oferty
wykonawcy Usługi Melioracyjne w zakresie części
numer 1;
b)
nakazanie odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard w zakresie części numer 2, części
numer 4 oraz części numer 5;
obciążenie kosztami postępowania Zamawiającego oraz zasądzenie od Zamawiającego
na rzecz Odwołującego kwoty 15 000 zł stanowiącej koszty poniesione z tytułu wpisu,
a
także kwoty wskazanej przez Odwołującego na rozprawie według przedłożonych na
niej dokumentów.
W
uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał:
Odnosząc się do zarzutu nr 1 (dotyczy części numer 1 – „NW Chojna”) Odwołujący
wskazał, że Zamawiający nie przewidział zastosowania prawa opcji w zakresie części
numer
1. Wykonawca Usługi Melioracyjne załączył do swojej oferty plik o nazwie
„2024_chojna_kosztorys_nakladczy_____i_koszenie”. Plik ten zawiera kosztorys ofertowy
wykonawcy Usługi Melioracyjne. Jednakże, pomimo nazwy pliku, wykonawca Usługi
Melioracyjne nie załączył kosztorysu opartego na kosztorysie nakładczym, a na przedmiarze.
Odwołujący wskazał, że kosztorys ofertowy, który został załączony przez wykonawcę
Usługi Melioracyjne to uproszczony kosztorys oparty na przedmiarze, co stanowi poważne
odstępstwo od wymagań przedstawionych przez Zamawiającego w punkcie 6.3 SWZ.
Odwołujący podniósł, że charakter przedmiaru różni się od charakteru kosztorysu
nakładczego. Przedmiar jest dokumentem uproszczonym i nie zapewnia pełnej
szczegółowości potrzebnej do dokładnej wyceny wszystkich elementów zamówienia.
Przedmiar nie zawiera szczegółowego podziału na poszczególne składniki kosztowe, takie
jak robocizna, materiały, sprzęt, koszty pośrednie oraz zysk, co uniemożliwia precyzyjne
określenie kosztów związanych z realizacją zamówienia.
W przeciwieństwie do przedmiaru, kosztorys nakładczy, na którym zgodnie
z
wymogami Zamawiającego powinien opierać się kosztorys ofertowy, zawiera szczegółowy
podział na poszczególne kategorie kosztów. Wykorzystanie kosztorysu nakładczego pozwala
na dokładne wyliczenie kosztów robocizny, materiałów i sprzętu, a także na właściwe
zastosowanie narzutów kosztów pośrednich i zysku. Dzięki temu kosztorys nakładczy
zapewnia pełną transparentność wyceny i pozwala na zachowanie jednolitości cen dla
wszystkich wycenianych pozycji, co było jednym z kluczowych wymogów zamawiającego.
Decyzja wykonawcy Usługi Melioracyjne o sporządzeniu uproszczonego kosztorysu
na podstawie przedmiaru skutkowała zatem przygotowaniem dokumentu, który nie spełniał
wymagań postawionych przez Zamawiającego wprost w punkcie 6.3 SWZ. Taki kosztorys,
ze względu na swój uproszczony charakter, nie jest w stanie dostarczyć precyzyjnej
i
kompleksowej wyceny wszystkich elementów zamówienia. W rezultacie oferta wykonawcy
Usługi Melioracyjne, oparta na niewłaściwym dokumencie, nie spełniała warunków
określonych w SWZ.
Nadto, Odwołujący zwrócił uwagę, że pozostali wykonawcy, zgodnie z SWZ, musieli
opracować szczegółowe kosztorysy na podstawie kosztorysów nakładczych, które wymagały
precyzyjnego rozdzielenia kosztów robocizny, materiałów i sprzętu, a także dokładnego
wyliczenia narzutów kosztów pośrednich i zysku. Taka szczegółowość i dokładność były
niezbędne do zapewnienia, że oferta jest rzetelna, transparentna i zgodna z potrzebami
Zamawiającego. Wszyscy uczestnicy przetargu powinni być traktowani według tych samych
kryteriów i wymagań, aby zapewnić równe szanse na uzyskanie zamówienia, a odstępstwa
od tych zasad nie mogą być tolerowane.
Podsumowując, Odwołujący wskazał, że przygotowanie przez wykonawcę Usługi
Melioracyjne kosztorysu ofertowego na podstawie przedmiaru, a nie kosztorysu
nakładczego, stanowiło naruszenie podstawowych zasad wyceny określonych przez
zamawiającego, podważając tym samym rzetelność i zgodność tej oferty z wymaganiami
postępowania.
W złożonej pismem z dnia 29 sierpnia 2024 r. odpowiedzi na odwołanie,
Zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu, tj.:
a)
nr 1 odwołania tj. zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Usługi Melioracyjne w zakresie
części numer 1, podczas gdy oferta tego wykonawcy jest niezgodna z treścią SWZ,
a konkretnie z punktem 6.3 SWZ;
b)
nr 4 odwołania tj. zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6
ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard
w
zakresie części numer 2, podczas gdy oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a wykonawca złożył wyjaśnienia, które
nie wykazały, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny;
c)
nr 5 odwołania tj. zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6
ustawy Pzp
poprzez zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard
w
zakresie części numer 4, podczas gdy oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a wykonawca złożył wyjaśnienia, które
nie wykazały, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Izba pominęła argumentację Odwołującego w zakresie zarzutów oznaczonych jako:
2, i 3 w petitum
odwołania uznając ją za zbędną wobec ich cofnięcie przez Odwołującego.
Izba pominęła argumentację Odwołującego i Zamawiającego w zakresie zarzutów
oznaczonych jako: 4
i 5 w petitum odwołania z uwagi na uwzględnienie ww. zarzutów przez
Zamawiającego i braku sprzeciwu w tym zakresie.
Wykonawca DREW-
KOS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCI
z
siedzibą w Koszalinie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Odwołującego. Pismem z dnia 29 sierpnia 2024 r. odniósł się do zarzutów podniesionych
przez
Odwołującego wnosząc o ich uwzględnienie w całości.
Wykonawca P. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
"PAWKARD"
Firma Produkcyjno-Handlowo -
Usługowa – P. K. .
Pismem z dnia 28 sierpnia 2024 r.
odniósł
się do zarzutów podniesionych przez Odwołującego i wniósł o oddalenie odwołania w
całości.
Wykonawca
Ł. R. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą USŁUGI
MELIORACYJNE Ł. R. zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Pismem z dnia 28 sierpnia 2024 r. odniósł się do zarzutów podniesionych
przez Odwołującego w zakresie zarzutu nr 1 i wniósł o jego oddalenie.
W uzasadnienie
Przystępujący wskazał, że wymagania sformułowane przez
zamawiającego w dokumentach zamówienia nie były jasne i precyzyjne.
Nie ulega wątpliwości, że zamawiający wymagał, aby wykonawca dołączył do oferty
kosztorys
ofertowy. Nigdzie jednak w dokumentach zamówienia, zamawiający nie używa
pojęcia kosztorysu szczegółowego. W konsekwencji teza odwołującego, jakoby wykonawcy
zobowiązani byli do opracowania szczegółowych kosztorysów na podstawie kosztorysów
nakładczych (pkt 21 odwołania) jest więc tezą nieuprawnioną, gdyż nie wynika ona z
literalnej
treści specyfikacji.
Przystępujący podkreślił, że niejednokrotnie brał udział w postępowaniach
zamawiającego. Jeśli zamawiający ten żąda złożenia kosztorysów szczegółowych, wyraźnie
zaznacza to w dokumentach zamówienia. Przykładem jest postępowanie na usługi
utrzymania
wód i urządzeń wodnych w 2024 roku. W punkcie 6.5 SWZ zamawiający wskazał, że
„Wykonawca zobowiązany jest do sporządzenia kosztorysu ofertowego w formie kosztorysu
szczegółowego z wyszczególnieniem opisu pracy, ilości przedmiarowej, jednostki pracy,
ceny jednostkowej
czynnika produkcji (R, M, S) oraz wartości pracy stanowiącej iloczyn ilości
przedmiarowej i ceny
jednostkowej.” Ponadto w punkcie 10.1.1 pkt 1 SWZ wyraźnie
wskazano, że wraz z ofertą ma być złożony kosztorys ofertowy szczegółowy.
Przystępujący podniósł, że w pkt 6.2 SWZ zamawiający wskazał, że „kosztorys
ofertowy
powinien uwzględniać wymagania określone w opisie przedmiotu zamówienia,
przedmiarach robót/kosztorysach nakładczych…”.
Użycie przez zamawiającego ukośnika prawego („/”) oddzielającego pojęcia sformułowania
„przedmiarach robót” oraz „kosztorysach nakładczych” wskazuje na użycie przez
zamawiającego alternatywy rozłącznej „albo”.
Rozumienie znaku specjalnego ukośnika prawego („/”) jako alternatywy rozłącznej („albo”)
jest
powszechne, o czym może świadczyć choćby fakt, że takie znaczenie prawego ukośnika
podaje Wikipedia (
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ukośnik): (przykładowy wyraz) / (przykładowy
wyraz)
– prawy ukośnik oznacza tu słowo „albo”. Przykładowo: „duży/mały” w rozwinięciu
skrótu będzie równoznaczne z „duży albo mały” (Wikipedia podaje to rozumienie za
Januszem Bieniem,
„Znaki specjalne”, Poradnia Językowa PWN SA).
Zdaniem Przystępującego punkt 6.2 SWZ należy więc czytać „kosztorys ofertowy
powinien uwzględniać wymagania określone w opisie przedmiotu zamówienia, przedmiarach
robót albo kosztorysach nakładczych…”.
Ponadto konieczność uwzględnienia („powinien uwzględniać”) w kosztorysie
ofertowym nie
oznacza konieczności zaprezentowania danych zgodnie ze strukturą
wynikającą przedmiaru albo kosztorysu nakładczego. Zamawiający wymagał, aby „wszystkie
pozycje w podsumowaniu
(pozycji) muszą zawierać cenę jednostkową z narzutami oraz
wartość pozycji z narzutami”.
Złożony wraz z ofertą przez przystępującego kosztorys spełnia to wymaganie.
Wskazuje bowiem
narzuty a także (dla każdej pozycji) cenę jednostkową oraz jej wartość
(wraz z narzutami).
Z kolei w ostatnim tiret punktu 6.3 SWZ
zamawiający wymagał już „dokonania wyceny
każdej pozycji przedmiaru” i sankcję odrzucenia oferty przewidział w sytuacji wpisania zera
jako
wartości pozycji.
W pkt. 9 odwołania pkt 6.3 SWZ zacytowany więc został przez odwołującego
wybiórczo i w sposób, który ma potwierdzać prawdziwość tezy o obowiązku złożenia
szczegółowych kosztorysów. Interpretacja całości tego punktu mogła jednak nastręczać
wątpliwości, co do oczekiwań zamawiającego. Jak wskazano jednak powyżej, aby
skutecznie odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, niezbędne jest
stwierdzenie i wskazanie w sposób jednoznaczny niezgodności treści oferty danego
wykonawcy z określonymi przez zamawiającego warunkami zamówienia, przy czym
podnoszona rozbieżność nie może budzić żadnych wątpliwości (tak np. w wyroku KIO
W dalszej części uzasadnienia Przystępujący wskazał, że pismem z 2.07.2024 r.
zamawiający wezwał przystępującego do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. Żądanie
wynikało z faktu, iż zaoferowana przez przystępującego cena była o ponad 30% niższa niż
szacunkowa wartość zamówienia powiększona o VAT. Zamawiający w zakresie żądanych
wyjaśnień przytoczył fragment przepisu art. 224 ust. 3 Pzp. Przystępujący odpowiedział na to
żądanie pismem z 10.07.2024 r. Zaprezentował szczegółowe okoliczności wpływające na
zaoferowaną cenę. Jednocześnie dołączył do pisma (z własnej inicjatywy) kosztorys
szczegółowy (załącznik nr 4 do wyjaśnień).
W podsumowaniu Przystępujący wskazał, że:
Zamawiający w żadnym miejscu SWZ i innych dokumentów zamówienia nie wymagał
złożenia kosztorysu ofertowego szczegółowego. W szczególności zapisu takiego nie
zawiera punkt 10.1. SWZ, który wymienia dokumenty, które powinny być złożone wraz
z
ofertą.
Jeżeli zamawiający żąda kosztorysu ofertowego szczegółowego, wyraźnie wskazuje to
w
SWZ, o czym świadczy przytoczony w uzasadnieniu przykład postępowania nr
D.ROZ.2710.3.2024.
Wymagania zawarte w SWZ co do treści kosztorysu, który należało złożyć wraz z ofertą,
były niejasne i niejednoznaczne.
Odrzucenie oferty wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, jako najdalej idąca
sankcja, dopuszczalne jest wyłącznie w przypadku oczywistej i nie budzącej wątpliwości
niezgodności treści oferty z jasno i precyzyjnie opisanymi warunkami zamówienia.
W
badanym przypadku natomiast o takiej niezgodności nie można mówić.
Przystępujący złożył ofertę (rozumianą sensu largo), w której zaprezentował również
koszty robocizny, materiałów i sprzętu, gdyż w ramach wyjaśnień w trybie art. 224 Pzp,
złożył kosztorys ofertowy szczegółowy, a wyjaśnienia te były prawidłowe i dozwolone
przez prawo, czego odwołujący nie kwestionuje.
6) W tym stanie rzeczy zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 jest bezpodstawny i powinien
zostać oddalony.
Przystępujący Ł. R. wniósł sprzeciw co do uwzględnienia zarzutu oznaczonego jako
nr 1 w petitum
odwołania przez Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz
Uczestnik
ów postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron oraz
Uczestników postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, pismach procesowych, a także wyrażone ustnie na
rozprawie i odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych
czynności Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców:
DREW-
KOS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCI z siedzibą w Koszalinie;
Ł. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą USŁUGI MELIORACYJNE Ł. R.; P.
K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
"PAWKARD" Firma Produkcyjno-
Handlowo -
Usługowa – P. K.
Wszystkie warunki formalne związane ze zgłoszonymi
przystąpieniami zostały spełnione. Co za tym idzie ww. wykonawcy skutecznie zgłosili swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego, stając się Uczestnikami postępowania
odwoławczego.
Izba nie
zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez:
1. Uczestnika
Ł. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą USŁUGI
MELIORACYJNE Ł. R. wraz z pismem procesowym, tj. SWZ postępowania nr
D.ROZ.2710.3.2024
Odwołującego na posiedzeniu z udziałem Stron oraz Uczestników postępowania, tj.
informację o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 7 czerwca 2024 r.
W ocenie Izby przeprowadzenie zgłoszonych dowodów pozostaje nieistotne dla
rozstrzygnięcia sprawy.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Stan faktyczny nie był sporny. Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia
publicznego,
którego
przedmiotem
jest
k
onserwacja
wałów
przeciwpowodziowych na terenie działania Zarządu Zlewni w Szczecinie poprzez wykonanie
koszenia oraz naprawy szkód wyrządzonych przez dzikie zwierzęta.
Zamawiający w specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) w dziale 6. Opis
przedmiotu zamówienia wskazał:
6.1 Ceną oferty dla każdej części zamówienia jest kwota wymieniona w Formularzu Oferty
i
wynikająca z kosztorysu ofertowego – dla danej części zamówienia, który stanowy
załącznik do Formularza oferty.
Dla każdej części Zamówienia Wykonawca zobowiązany jest dołączyć kosztorys
ofertowy.
6.2 Kosztorys ofertowy powinien uwzględniać wymagania określone w Opisie przedmiotu
zamówienia, Przedmiarach robót/kosztorysach nakładczych, stanowiących załączniki do
niniejszej SWZ.
6.3 Wykonawca określi ceny na wszystkie elementy zamówienia wymienione w kosztorysach
nakładczych, na podstawie których sporządzi kosztorysy ofertowe, które stanowić będą
załączniki do oferty według następujących zasad:
wszystkie pozycje w podsumowaniu (pozycji) muszą zawierać cenę jednostkową z
narzutami oraz wartość pozycji z narzutami,
cena jednostkowa każdej pozycji kosztorysu ofertowego musi obejmować wszystkie koszty
realizacji poszczególnych prac zgodnie z treścią SWZ,
Wykonawca jest zobowiązany do wypełnienia i określenia wartości we wszystkich
pozycjach występujących w kosztorysach nakładczych. Brak wypełnienia i określenia
wartości pozycji w kosztorysie ofertowym spowoduje odrzucenie oferty Wykonawcy, jako
niezgodnej z treścią SWZ,
Zamawiający wymaga dokonania wyceny każdej pozycji przedmiaru. Wstawienie w pozycji
w
kosztorysie ofertowym zera jako wartości pozycji, spowoduje odrzucenie oferty jako
niezgodnej z treścią SWZ.
Poza sporem było również to, że uczestnik Ł. R. przedłożył wraz z ofertą kosztorys
ofertowy oparty na przedmiarze. W rozpoznawanej sprawie
spór sprowadzał się do
rozstrzygnięcia czy w świetle brzmienia pkt. 6.2, 6.3 SWZ wykonawca zobowiązany był
przedłożyć wraz z ofertą kosztorys ofertowy opracowany na podstawie kosztorysu
nakładczego.
Izba zważyła, co następuje:
Art.
520 ustawy Pzp stanowi, że: w ust 1 – odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamknięcia rozprawy, a w ust. 2 – cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych,
jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby.
Zgodnie z art. 522 ust. 4 ustawy Pzp
W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze w części dotyczącej tych zarzutów, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia tych zarzutów. W takim przypadku Izba rozpoznaje
pozostałe zarzuty odwołania. Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w
zakresie uwzględnionych zarzutów.
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów oznaczonych jako: 2,
i 3 w petitum
odwołania wobec ich cofnięcie przez Odwołującego.
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów oznaczonych jako: 4
i
5 w petitum odwołania wobec ich uwzględnienia przez Zamawiającego i braku sprzeciwu w
tym zakresie.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 559 ust. 2 ustawy Pzp, przepisy
stanowiące podstawą prawną zapadłego rozstrzygnięcia wskazać należy, że zgodnie z art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: jej treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia.
Izba co do zasady
zgadza się z uczestnikiem
Ł. R., że w sytuacji gdy możliwa jest co
najmniej dwutorowa interpretacja
zapisów specyfikacji warunków zamówienia, to wszelkie
niejasności w tym zakresie należy odczytywać na korzyść wykonawców. Jednak w
przedmiotowej sprawie takie niejasności nie wystąpiły. Izba uznała, iż błędna, i wbrew logice,
pozostaje interpretacja
zapisów specyfikacji warunków zamówienia poczyniona przez
Uczestnika postępowania, zgodnie z którą kosztorys ofertowy powinien uwzględniać
wymagania
określone w opisie przedmiotu zamówienia, przedmiarach robót albo
kosztorysach
nakładczych.
Niejako na marginesie,
Uczestnik postępowania jako profesjonalista zapoznał się
z
dokumentami zamówienia, zatem miał możliwość zarówno zadawania pytań, jak
i
zaskarżenia postanowień specyfikacji warunków zamówienia. Skoro żaden z wykonawców
nie kwestionował postanowień ww. zakresie, stały się one wiążące zarówno dla
zamawiającego jak i wykonawców i Krajowa Izba Odwoławcza orzekać może wyłącznie w
ich ramach.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 1 pkt 2 w związku
z
§ 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 pkt 1 lit. a i 2) lit. a, b i d rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości wpisu od odwołania (Dz. U.
poz. 2437).
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………