Sygn. akt: KIO 2964/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 6 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Beata Konik
Aleksandra Kot
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników w dniu 6
września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 16 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Mostostal Warszawa S.A. z
siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Szpital Wojewódzki w Poznaniu
przy udziale uczestników po stronie zamawiającego w postępowaniu o sygn. akt
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Warbud S.A. z
siedzibą w Warszawie, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe Tel-Poż-System
"Iskra" sp. z o.o.
z siedzibą w Poznaniu;
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść koszty postępowania odwoławczego wzajemnie i nakazać zwrot z
rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy Mostostal Warszawa S.A. z
siedzibą w Warszawie kwoty 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:……………………….
…………………………
…………………………
Sygn. akt: KIO 2964/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Szpital Wojewódzki w Poznaniu wszczął postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonego pod nazwą: „Budowa Centrum Medycyny
Ratunkowej, Wielkopolskiego Centrum Lecznictwa Ambulatoryjnego i Rehabilitacyjnego wraz
z obszarem przyjęć planowych oraz zapleczem socjalnym, magazynowym, technicznym i
archiwalnym w filii nr 1 Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu” — znak sprawy
SZW/DZP/129/2023.
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 14 listopada 2023 r. pod numerem: S219/2023 00690776-2023, tego
samego dnia dokumenty zamówienia zostały opublikowane na stronie Zamawiającego.
Informacja o
wyborze złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Warbud S.A. z siedzibą w Warszawie, Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Handlowo-
Usługowe Tel-Poż-System "Iskra" sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu
oferty i odrzuceniu oferty
Odwołującego: Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie
w p
ostępowaniu została przekazana wykonawcom przez Zamawiającego przy użyciu
środków komunikacji elektronicznej w dniu 6 sierpnia 2024 r.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 16
sierpnia 2024 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec:
(i)
dokonania wyboru oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienie w składzie: (1) Warbud S.A. z siedzibą w Warszawie oraz (2)
Przedsiębiorstwo Produkcyjno–Handlowo-Usługowe Tel-Poż-System „Iskra” Sp. z o.o. z
siedzibą w Poznaniu jako oferty najkorzystniejszej w postępowaniu;
(ii)
zaniechania
odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum Warbud;
(iii)
zaniechania wykluczenia Konsorcjum
Warbud z Postępowania;
ewentualnie
(iv)
zaniechania wezwania
Konsorcjum Warbud
do
uzupełnienia
lub
wyjaśnienia podmiotowych środków dowodowych w celu wykazania spełniania
warunku udziału w postępowaniu; a także
(v)
odrzucenia
oferty złożonej przez Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów :
(1) art. 226 ust. 1 pkt 7
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp lub PZP
poprzez zaniechanie jego zastosowania pomimo tego, że oferta złożona przez Konsorcjum
Warbud została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r.
poz. 1233 z późn. zm. – „UZNK”);
(2) art. 108 ust. 1 pkt 6 PZP poprzez zaniechanie jego zastosowania pomimo tego,
że jeden z członków Konsorcjum Warbud dokonywał czynności związane z przygotowaniem
postępowania, a zaistniałego w ten sposób zakłócenia konkurencji nie można wyeliminować
w inny sposób;
(3) art. 128 ust. 1 PZP w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 PZP oraz art. 226 ust. 1 pkt 2)
lit. b) i c) PZP poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum Warbud
do uzupełnienia lub
wyjaśnienie podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu, o którym mowa w SWZ w pkt 9.2. 1) pkt 1 w tabeli, w zakresie
zdolności technicznej i zawodowej, tj. w zakresie doświadczenia wykonawcy, pomimo, iż
treść dokumentów budzi wątpliwości co do dopuszczalności powoływania się przez Warbud
S.A. na całość doświadczenia wynikającego z realizacji robót budowlanych na rzecz
Uniwersytetu
Jagiellońskiego - Collegium Medicum;
(4) art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP, art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b PZP oraz art. 226 ust. 1 pkt 3
PZP poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego na podstawie nieprawomocnego wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej („KIO”), który został zaskarżony skargą do Sądu Zamówień
Publicznych
– Sądu Okręgowego w Warszawie.
Jednocześnie Odwołujący wnosił o:
(I)
uwzględnienie odwołania w całości,
(II)
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty złożonej
przez Konsorcjum
Warbud oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu,
(III)
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty
złożonej przez Odwołującego;
(IV)
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia badania i oceny ofert, a w jej
następstwie odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum Warbud, ewentualnie wezwania
Konsorcjum Warbud do
wyjaśnienia lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w
celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu;
(V)
zasądzenie od
Zamawiającego
na
rzecz
Odwołującego
kosztów
postępowania odwoławczego zgodnie ze spisem kosztów, który
zostanie przedstawiony na rozprawie przed KIO,
(VI)
przeprowadzenie dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania, na
wskazane tam okoliczności.
Izba zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 568 pkt.
2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp.
W dniu
4 września 2024 r. przed wyznaczoną rozprawą do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło pismo Odwołującego informujące o zbędności prowadzenia
przedmiotowego post
ępowania odwoławczego, wraz z wnioskiem o umorzenie
postępowania.
W uzasadnieniu do przedmiotowego wniosku Odwołujący motywował, co następuje:
„(…) informuję, że w dniu 03 września 2024 r. Sąd Okręgowy w Warszawie XXIII
Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych w sprawie o sygn. akt XXIII Zs
77/24 ze skargi Mostostal na wyrok KIO z dnia 8 kwietnia 2024 r., wydany w sprawie o sygn.
akt KIO 875/24, zmienił zaskarżony wyrok KIO i nakazał wezwanie Mostostal do
uzupełnienia wykazu osób w zakresie doświadczenia osób wskazanych do pełnienia funkcji
kierownika budowy, kierownika robót sanitarnych oraz kierownika robót elektrycznych,
elektroenergetycznych i teletechnicznych. Powyższe rozstrzygniecie Sądu Okręgowego w
Warszawie skutkuje zatem zmianą wyroku KIO z dnia 8 kwietnia 2024 r., wydanego w
sprawie o sygn. akt KIO 875/24, w zakresie nakazania Zamawiającemu odrzucenia oferty
Mostostal.
W tych zatem okolicznościach odpadła podstawa faktyczna i prawna, jaką był wyrok
KIO z dnia 8 kwietnia 2024 r. wydany w sprawie o sygn. akt KIO 875/24, czynności
Zamawiającego
obejmujących
odrzucenie
oferty
Mostostal
oraz
wybór
jako
najkorzystniejszej oferty Konsorcjum Warbud. W wyniku wyroku Sądu Okręgowego w
Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych z dnia 3
września 2024 r., sygn. akt XXIII Zs 77/24, dalsze postępowanie odwoławcze w niniejszej
sprawie stało się zatem zbędne. Z informacji uzyskanych przez Mostostal wynika, że
Zamawiający dokona unieważnienia czynności wyboru jako oferty najkorzystniejszej
Konsorcjum Warbud oraz unieważnienia czynności odrzucenia oferty Mostostal. Wyrok Sądu
Okręgowego w Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych
z dnia 3 września 2024 r., sygn. akt XXIII Zs 77/24, unicestwia zatem substrat zaskarżenia
objęty odwołaniem Mostostal z dnia 16 sierpnia 2024 r.(…)”.
Jednocześnie w odrębnym piśmie przekazanym do Krajowej Izby Odwoławczej w tym
samym dniu Odwołujący dokonał doprecyzowania intencji wcześniej sformułowanego
powyższego oświadczenia w ten sposób, że: „(…) zwraca uwagę, że w treści pisma ww.
procesowego nie zostało złożone oświadczenie o cofnięciu odwołania z dnia 16 sierpnia
2024 r., w związku z czym pismo procesowe z dnia 4 września 2024 r. (pomimo wadliwego
tytułu) nie stanowi cofnięcia odwołania z dnia 16 sierpnia 2024 r. Natomiast okoliczności
faktyczne i prawne
przytoczone w piśmie procesowym z dnia 4 września 2024 r.
odwołując się do przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego na podstawie art.
568 pkt 2 PZP, czyli z uwagi fakt, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne.
W związku z powyższym, pomimo wadliwego zatytułowania pisma procesowego nie
jest ono oświadczeniem o cofnięciu odwołania, lecz wnioskiem o umorzenie
postępowania odwoławczego z uwagi na zbędność prowadzenia postępowania z uwagi
na wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie zmieniający wyrok KIO będący podstawą
czynności Zamawiającego zaskarżonej odwołaniem wniesionym w niniejszej sprawie.(…)”.
Z powyższych względów Izba postanowiła rozpoznać przedmiotowe odwołanie,
biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Odwołującego i uznając, że tym samym niniejsze
postępowanie odwoławcze stało się zbędne i bezprzedmiotowe.
W związku z powyższym należy wskazać, że dyspozycja przepisu art. 568 pkt 2
ustawy Pzp przewiduje, że Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia,
w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne.
Według zapatrywania Izby – dalsze prowadzenie tego postępowania odwoławczego
jest zbędne z powodu przyznania przez Odwołującego, że w wyniku wyroku Sądu
Okręgowego zmieniającego wyrok Izby spór wywołany rozpoznawanym odwołaniem stracił
na aktualności.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść przepisu art.574 i
576 ustawy Pzp oraz § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz.
Ze wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości ze względu na stwierdzenie, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy,
koszty znosi się wzajemnie.
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art. 568 pkt 2 w związku z art. 553 zd. 2
ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:………………………..
…………………………
…………………………