Sygn. akt: KIO 2985/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 29.08.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu w dniu 29 sierpnia 2024 r. w Warszawie na posiedzeniu niejawnym bez
udziału Stron i Uczestnika postępowania odwoławczego odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez Odwołującego: Medtronic
Poland Sp. z o.o. z/s w Warszawie
(ul. Polna 11, 00633 Warszawa) w postępowaniu
prowadzonym przez Z
amawiającego: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie (ul.
Żołnierska 18, 10561 Olsztyn),
Uczestnik po stronie Zamawiającego: wykonawca
SUN-
MED Spółka Cywilna D. S. S. N.
z/s Łodzi (ul. Franciszkańska 104/112, 91-845 Łódź),
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze;
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy: Medtronic Poland Sp. z o.o. z/s w Warszawie
(ul. Polna 11, 00633
Warszawa) kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej wniesiony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
……………………………..
Sygn. akt: KIO 2529/24
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 19 sierpnia
2024r. przez
Odwołującego: Medtronic Poland Sp. z o.o. z/s w Warszawie (Odwołujący) w
postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa
PZP] przez Zamawiającego: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie. Przedmiotem
zamówienia publicznego jest „Dostawa wyrobów medycznych na potrzeby bloku
operacyjnego” numer postępowania: DZPZ/2650/18UEPN12024, ogłoszenie zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: 258688-2024 w dniu
30 kwietnia 2024 r. („Postępowanie”). Wykonawca podał, że wnosi odwołanie (...) od
czynności i zaniechań Zamawiającego w Postępowaniu, tj.: 1) czynności wyboru oferty SUN-
MED Spółka Cywilna D. S. S. N. (dalej: „SUN-MED”) jako najkorzystniejszej w zakresie
części zamówienia nr 25; 2) zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy SURG-TECH LEKI I
K.
sp. k. (dalej: „SURG-TECH") w zakresie części zamówienia nr 25; 3) zaniechania
odrzucenia oferty wykonawcy SUN-
MED w zakresie części zamówienia nr 25 oraz
ewentualnie 4) zaniechania wezwania wykonawcy SURG-
TECH do wyjaśnień treści oferty
oraz do wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowego środka dowodowego — karty
katalogowej, jak również 5) zaniechania wezwania wykonawcy SUN-MED do wyjaśnień
treści oferty oraz do wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowego środka dowodowego —
karty katalogowej (...).
Dalej podał:
Il. Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego zarzucam naruszenie:
1 . art. 226 ust. 1 pkt 5 p.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy SURG-
TECH w zakresie części zamówienia nr 25 jako oferty, której treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia, pomimo że w świetle informacji przekazywanych przez samego
wykonawcę SURG-TECH w innym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
zaoferowane przez niego w obecnym Postępowaniu obturatory i kaniule z pozycji 2., 3. i 5.
Formularza Cenowego dla części zamówienia nr 25 nie są wykonane z materiału PEEK,
podczas gdy Zamawiający zawarł w wierszu nr 360 załącznika nr 2 do SWZ — wzoru
Formularza Cenowego (do którego odsyła postanowienie XXIII. Specyfikacji Warunków
Zamówienia dla Postępowania (dalej: „SWZ”)) wyraźne wymaganie, aby wyroby te były
wymagane z materiału PEEK, co Zamawiający potwierdził również w opublikowanych
wyjaśnieniach treści SWZ z dnia 24 maja 2024 r.;
2. art. 226 ust. 1 pkt 7 p.z.p. w zw. z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: „u.z.n.k.”) w zw. z art. 10 ust. 1 u.z.n.k. poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy SURG-
TECH w zakresie części zamówienia nr 25
jako oferty, która została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
u.z.n.k., podczas gdy wykonawca SURG-
TECH oznaczając w ofercie obturatory i kaniule z
pozycji 2., 3. i 5. Formularza Cenowego dla części zamówienia nr 25 jako wykonane z
materiału PEEK, które jednak w świetle deklaracji samego wykonawcy SURG-TECH
złożonej w innym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie są "konane z
materiału PEEK, zastosował w Postępowaniu oznaczenie towarów wprowadzające w błąd,
co stanowiło działanie sprzeczne z prawem i dobrymi obyczajami, mające na celu
naruszenie interesów innych przedsiębiorców;
ewentualnie (zarzuty nr 3. i 4. stawiane są z ostrożności procesowej, na wypadek
nieuwzględnienia żadnego z zarzutów nr 1. i 2.)
3.art. 223 ust. 1 p.z.p. poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy SURG-TECH do
wyjaśnień treści jego oferty w zakresie zadeklarowanego wykonania z materiału PEEK
zaoferowanych przez niego obturatorów i kaniuli z pozycji 2., 3. i 5. Formularza Cenowego
dla części zamówienia nr 25, pomimo że w świetle publicznie dostępnych informacji oraz
treści wniosków o wyjaśnienie treści SWZ wystosowanych w Postępowaniu istnieją
obiektywne wątpliwości odnośnie do tego, czy ww. wyroby zaoferowane przez SURG-TECH
są wykonane z materiału
PEEK;
4.art. 107 ust. 4 p.z.p. poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy SURG-TECH do
wyjaśnień treści złożonego przez niego przedmiotowego środka dowodowego — karty
katalogowej w zakresie zadeklarowanego wykonania z materiału PEEK zaoferowanych
przez niego obturatorów i kaniuli z pozycji 2„ 3. i 5. Formularza Cenowego dla części
zamówienia nr 25, pomimo że w świetle publicznie dostępnych informacji oraz treści
wniosków o wyjaśnienie treści SWZ wystosowanych w Postępowaniu istnieją obiektywne
wątpliwości odnośnie do tego, czy ww. wyroby zaoferowane przez SURG-TECH są "konane
z materiału PEEK;
5.art. 226 ust. 1 pkt 5 p.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy SUN-MED w
zakresie części zamówienia nr 25 jako oferty, której treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia, pomimo że z informacji publicznie dostępnych wynika, że deklarowany przez
"konawcę SUN-MED producent tego wyrobu — Brightness Medical Devices, Co. Ltd nie ma
w ofercie trokaru o rozmiarze 11 mm i co za tym idzie
— SUN-MED nie będzie miał
możliwości jego dostarczenia, podczas gdy Zamawiający zawarł w wierszu nr 358 załącznika
nr 2 do SWZ
— wzoru Formularza Cenowego (do którego odsyła postanowienie XXIII.
Specyfikacji Warunków Zamówienia dla Postępowania (dalej: „SWZ”)) wyraźne wymaganie,
aby trokary miały rozmiar 11 mm;
6.art. 226 ust. 1 pkt 7 p.z.p. w zw. z art. 3 ust. 1 i 2 u.z.n.k. w zw. z art. 14 ust. 1 u.z.n.k. i art.
14 ust. 2 pkt 2) u.z.n.k. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy SUN-MED w
zakresie części zamówienia nr 25 jako oferty, która została złožona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu u.z.n.k., podczas gdy wykonawca SUN-MED
zaoferował w pozycji 2. Formularza Cenowego dla części zamówienia nr 25 dostarczenie
trokaru z ostrzem liniowym w rozmiarze 11 mm, numer katalogowy CCQ-
YI 1 , pomimo że z
informacji publicznie dostępnych wynika, że deklarowany przez wykonawcę SUN-MED
producent tego wyrobu
— Brightness Medical Devices, Co. Ltd nie ma w ofercie trokaru w
takim rozmiarze i co za tym idzie
— SUN-MED nie będzie miał możliwości jego dostarczenia,
a tym samym wykonawca SUN-
MED w celu uzyskania zamówienia w Postępowaniu
rozpowszechnił nieprawdziwe wiadomości o "twarzanych towarach, co stanowi działanie
sprzeczne z prawem i dobrymi obyczajami, ukierunkowane na naruszenie interesów innych
przedsiębiorców;
ewentualnie (zarzuty nr 6. i 7. stawiane są z ostrożności procesowej, na wypadek
nieuwzględnienia zarzutu nr 5.)
7. art. 223 ust. 1 p.z.p. poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy SUN-
MED do wyjaśnień
treści jego oferty w zakresie istnienia w ofercie deklarowanego producenta — Brightness
Medical Devices, Co. Ltd trokarów w rozmiarze 11 mm o numerze katalogowym CCQ-YI 1,
zaoferowanych przez SUN-
MED w pozycji 2. Formularza Cenowego w zakresie części
zamówienia nr 25, pomimo że w świetle publicznie dostępnych informacji istnieją wątpliwości
co do tego, czy taki wyrób jest w ofercie Brightness Medical Devices, Co. Ltd;
8. art. 107 ust. 4 p.z.p. poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy SUN-
MED do wyjaśnień
treści złożonego przez niego podmiotowego środka dowodowego — karty katalogowej w
zakresie istnienia w ofercie deklarowanego producenta
— Brightness Medical Devices, Co.
Ltd trokarów w rozmiarze 11 mm o numerze katalogowym CCQ-YII, zaoferowanych przez
SUN-
MED w pozycji 2. Formularza Cenowego w zakresie części zamówienia nr 25, pomimo
że w świetle publicznie dostępnych informacji istnieją wątpliwości co do tego, czy taki wyrób
jest w ofercie Brightness Medical Devices, Co. Ltd.
W oparciu o powyższe zarzuty wnoszę o uwzględnienie Odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu następujących czynności:
unieważnienia czynności wyboru oferty SUN-MED jako najkorzystniejszej w Postępowaniu
w zakresie części zamówienia nr 25;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert złożonych w Postępowaniu w zakresie części
zamówienia nr 25;
odrzucenia ofert wykonawców SURG-TECH i SUN-MED w zakresie części zamówienia nr
25; ewentualnie
4. wezwania wykonawcy SURG-
TECH do wyjaśnień treści oferty w zakresie części
zamówienia nr 25 i wyjaśnień treści przedmiotowego środka dowodowego, tj. karty
katalogowej wystawionej bezpośrednio przez producenta danego produktu, odnoszącej się
do części zamówienia nr 25 — w celu wyjaśnienia, czy wyroby zaoferowane przez
wykonawcę SURGTECH w pozycjach 2., 3. i 5. Formularza Cenowego w zakresie części
zamówienia nr 25 są wykonane z materiału PEEK;
5.wezwania wykonawcy S UN-
MED do wyjaśnień treści oferty w zakresie części zamówienia
nr 25 i wyjaśnień treści przedmiotowego środka dowodowego, tj. karty katalogowej
wystawionej bezpośrednio przez producenta danego produktu (tutaj Brightness Medical
Devices, Co. Ltd.) odnoszącej się do części zamówienia nr 25 — w celu "jaśnienia, czy w
ofercie tego deklarowanego producenta
— Brightness Medical Devices, Co. Ltd znajdują się
trokary w rozmiarze 1 1 mm o numerze katalogowym CCQ-YI 1 , zaoferowane przez SUN-
MED w pozycji 2. Formularza Cenowego w zakresie części zamówienia nr 25”.
Wykonawca w punkcie V stwierdził ponadto: „V. Odwołujący posiada interes w
uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 505 ust. 1 p.z.p. oraz może ponieść szkodę w
wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy. Odwołujący jest wykonawcą,
który złożył ofertę w Postępowaniu, m.in. w zakresie części zamówienia nr 25. Oferta
Odwołującego w zakresie części zamówienia nr 25 przy zastosowaniu kryteriów oceny ofert
przewidzianych w SWZ została sklasyfikowana przez Zamawiającego na trzecim miejscu, za
wybraną jako najkorzystniejsza ofertą SUN-MED i ocenioną jako druga ofertą SURG-TECH.
Wskutek czynności i zaniechań Zamawiającego w Postępowaniu podjętych z naruszeniem
przepisów ustawy, oferty SUN-MED i SURG-TECH zostały uznane za niepodlegające
odrzuceniu, pomimo że w świetle wskazanych w niniejszym Odwołaniu okoliczności oferty te
powinny zostać odrzucone. Gdyby zatem Zamawiający w prawidłowy sposób zbadał i ocenił
wszystkie oferty, to oferta złożona przez Odwołującego zostałaby najwyżej oceniona i
powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza. Tym samym szkoda, jaką poniósł
Odwołujący w związku z naruszeniem ustawy p.z.p. przez Zamawiającego polega na utracie
możliwości uzyskania zamówienia, jakie zostanie udzielone w Postępowaniu, a w
konsekwencji utracie zysku, jaki Odwołujący mógłby osiągnąć w przyszłości w związku z
wykonywaniem tego zamówienia”.
Do postępowania odwoławczego – jak wynika z akt sprawy odwoławczej -
przystąpienie zgłosił wykonawca:
SUN-
MED Spółka Cywilna D. S. S. N. z/s Łodzi wnosząc
o oddalenie odwołania
. Takie stanowisko wraz z jego uzasadnieniem
przedstawił także w
piśmie z dnia 26/08/2024 r.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 28/08/2024 r.) podał: (...)
Informuje, iż w dniu 27-08-2024r. Zamawiający, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w
Olsztynie dokonał unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej celem
dokonania ponownego badania i oceny ofert. Wobec braku zasadności odwołania,
Zamawiający wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym”.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy
Pzp.
W odwołaniu z dnia 19 sierpnia 2024 r. wykonawca Medtronic Poland Sp. z o.o. z/s
w Warszawie kwestionuje:
1) czynność wyboru oferty SUN-MED Spółka Cywilna D. S. S. N.
(dalej: „SUN-MED”) jako najkorzystniejszej w zakresie części zamówienia nr 25; oraz 2)
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy SURG-TECH LEKI I K.
sp. k. (dalej: „SURG-
TECH") w zakresie części zamówienia nr 25; i 3) zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
SUN-
MED w zakresie części zamówienia nr 25, żądając unieważnienia czynności wyboru
oferty SUN-
MED jako najkorzystniejszej w Postępowaniu w zakresie części zamówienia nr
25 oraz
powtórzenia czynności badania i oceny ofert złożonych w Postępowaniu w zakresie
części zamówienia nr 25 i odrzucenia ofert wykonawców SURG-TECH i SUN-MED w
zakresie części zamówienia nr 25; ewentualnie 4. wezwania wykonawcy SURG-TECH do
wyjaśnień treści oferty w zakresie części zamówienia nr 25.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie jednoznacznie oświadczył, że w dniu 27-
2024 r. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie dokonał unieważnienia czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej celem dokonania ponownego badania i oceny ofert.
Izba m
ając na uwadze powyższe ustalenia uznała że postępowanie odwoławcze w
niniejszej sprawie podlega umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
W myśl
bowiem
tego przepisu: „Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w
przypadku: (...) 2)
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne lub niedopuszczalne;(...)
W stanie faktycznym tej sprawy
postępowanie odwoławcze stało się zbędne w
związku z unieważnieniem w dniu 27 sierpnia 2024 r. postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego,
o czym Zamawiający powiadomił wykonawców. Unieważnienie tego
postępowania o zamówienie publiczne spowodowało, że tym samym zbędnym stało się
rozpoznanie odwołania, którego cel został już osiągnięty na skutek czynności faktycznych
dokonanych przez Zamawiającego. Czynności faktycznie jakich dokonał Zamawiający
spowodowały, że przestał istnieć, de facto substrat zaskarżenia w tym postępowaniu
odwoławczym. Izba zwraca także uwagę, że Zamawiający nie złożył wprost oświadczenia o
uwzględnieniu zarzutów z powołaniem się na art. 522 ustawy Pzp, a dokonane przez
Zamawiającego czynności, które prowadziły do umorzenia postępowania odwoławczego na
podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Izba zakwalifikowała jako czynności dokonane w ramach
samokontroli
do czego także był uprawniony.
W związku z § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę
Odwoławczą (Dz. U. poz. 2453) Izba w sytuacji opisanej w art. 568 pkt 2 Ustawy wydała
postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach w oparciu o przepisy § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. poz. 2437), Izba nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego kwotę wpisu w
pełnej wysokości.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………………