Sygn. akt:
KIO 2993/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 3
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestnika postępowania odwoławczego w
dniu 3
września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę „Alma” S.A. z siedzibą w
Poznaniu w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Centrum Zasobów
Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych z siedzibą w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy INNERGO Systems
sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15
00,00 złotych (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
„Alma” S.A. z siedzibą w Poznaniu, uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………….…….…
Sygn. akt:
KIO 2993/24
Uzasadnienie
Centrum
Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych z siedzibą w Warszawie (dalej:
„Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm. dalej: „ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu ograniczonego
w
dziedzinach obronności i bezpieczeństwa pn.: „Multipleksery MPLS-TP” (znak
postępowania: 2616.17.2024.MP). Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej progów
unijnych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 18 kwietnia 2024 r. pod numerem
W
dniu 19 sierpnia 2024 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca „Alma” S.A. z siedzibą w Poznaniu
(dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono od niezgodnych z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego,
podjętych w Postępowaniu oraz od zaniechania czynności, do których Zamawiający jest
zobowiązany na podstawie ustawy Pzp, tj. od :
− czynności badania i oceny złożonych ofert,
− czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
− czynności wyboru oferty złożonej przez INNERGO Systems sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie (dalej: Innergo),
− jako oferty najkorzystniejszej,
− zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Innergo, pomimo że treść ww. oferty jest
niezgodna z warunkami zamówienia,
− zaniechania udostępnienia całości wyjaśnień ceny złożonych przez wykonawcę
Innergo w dniu 24 lipca 2024 r. oraz zaniechania udostępnienia całości wyjaśnień
ceny złożonych przez konsorcjum firm: Intertrading Systems Technology Sp. z o.o.
i
FCA S.A. (dalej „konsorcjum IST”) w dniu 24 lipca 2024 r.,
− zaniechania dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej spośród pozostałych ofert.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp w zw. z art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
podania niezbędnego uzasadnienia faktycznego odrzucenia oferty Odwołującego, tj. takiego
uzasadnienia faktycznego, które wskazywałoby, w czym konkretnie Zamawiający upatruje
niezgodności treści oferty Odwołującego z warunkami zamówienia;
2. z ostrożności procesowej art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy
Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty złożonej przez Odwołującego, w sytuacji
w
której treść oferty Odwołującego jest zgodna z warunkami zamówienia,
3. art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Innergo, pomimo że treść ww. oferty jest niezgodna z warunkami
zamówienia,
4. art. 16 pkt 1) i 2) ustawy Pzp w zw. z art. 18 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: „ustawa ZNK”)
w zw. z art. 74 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie udostępnienia całości wyjaśnień
ceny złożonych przez Innergo w dniu 24 lipca 2024 r. oraz zaniechanie udostępnienia całości
wyjaśnień ceny złożonych przez konsorcjum IST w dniu 24 lipca 2024 r., pomimo
że Zamawiający prawidłowo uznał, że informacje zastrzeżone jako tajemnica
przedsiębiorstwa, wskazane w ww. wyjaśnieniach ceny, nie zostały skutecznie zastrzeżone
i
zawiadomił odpowiednio Innergo oraz konsorcjum IST o odtajnieniu dokumentów
zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa,
5. art. 16 pkt 1) i 2) ustawy Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne
dokonanie wyboru oferty Innergo jako najkorzystniejszej, która to oferta nie jest ofertą
najkorzystniejszą, a przez to nierówne traktowanie wykonawców, brak zachowania zasady
uczciwej konkurencji, przez co postępowanie straciło walor przejrzystości.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu, aby:
a) unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty,
b) unieważnił czynność odrzucenia oferty Odwołującego,
c) dokonał ponownego badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty złożonej przez
Odwołującego,
d) udostępnił Odwołującemu całość wyjaśnień ceny złożonych przez Innergo w dniu 24 lipca
2024 r. oraz udostępnił Odwołującemu całość wyjaśnień ceny złożonych przez konsorcjum
IST w dniu 24 lipca 2024 r.
e) dokonał odrzucenia oferty Innergo ze względu na niezgodność treści ww. oferty
z
warunkami zamówienia, opisaną w uzasadnieniu odwołania,
f) dokonał ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia. Odwołujący
jest zainteresowany udzieleniem mu przedmiotowego zamówienia. W tym celu Odwołujący
złożył ofertę, która nie podlega odrzuceniu, oraz wstępnie wykazał spełnianie warunków
udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia z Postępowania. Ponadto
Odwołujący wskazuje, że w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy
Odwołujący poniósł szkodę. Gdyby Zamawiający postąpił zgodnie z przepisami ustawy Pzp,
to nie dokonałby odrzucenia oferty Odwołującego, natomiast dokonałby odrzucenia oferty
Innergo, co w konsekwencji skutkowałoby wyborem oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej oraz uzyskaniem przedmiotowego zamówienia przez Odwołującego.
Oferta Odwołującego uplasowała się bowiem na trzeciej pozycji w rankingu ofert, za ofertą
Innergo i
za ofertą konsorcjum IST, przy czym oferta konsorcjum IST została odrzucona
przez Zamawiającego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp. Ponadto cena oferty
złożonej przez Odwołującego mieści się w kwocie, którą Zamawiający przeznaczył
na
realizację zamówienia. Ponadto, zakładając, że oferta Innergo oraz oferta konsorcjum IST
zawiera cenę rażąco niską – co Odwołujący będzie weryfikował i ewentualnie udowadniał
po
uzyskaniu wglądu w wyjaśnienia ceny objęte tajemnicą przedsiębiorstwa – oferta
Odwołującego może uzyskać najwyższą ilość punktów i zostać sklasyfikowana na pierwszym
miejscu rankingu ofert. Poprzez dokonanie i zaniechanie powyższych czynności
Zamawiający doprowadził zatem do sytuacji, w której Odwołujący może utracić szansę
na
uzyskanie zamówienia oraz na osiągnięcie zysku, który Odwołujący planował osiągnąć
w
wyniku jego realizacji (lucrum cessans). Powyższe stanowi wystarczającą przesłankę
do
skorzystania przez Odwołującego ze środków ochrony prawnej przewidzianych w art. 505
ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący wskazuje ponadto, że naruszenie wskazanych powyżej
przepisów ustawy Pzp niewątpliwie może mieć istotny wpływ na wynik postępowania,
a
zatem biorąc pod uwagę art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp Izba winna uwzględnić
odwołanie. Efektem wskazanych powyżej czynności i zaniechań Zamawiającego może być
bowiem uniemożliwienie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej oferty,
co w
istotny sposób może wpłynąć i wpłynęło na wynik postępowania.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust.
1 pkt 1) lit. a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 7 sierpnia 2024 r. (zawiadomienie o wyborze oferty
najkorzystniejszej). W
związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 19 sierpnia 2024 r.
należy uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie przystąpienie po stronie
Zamawiającego zgłosił wykonawca Innergo.
Zamawiający pismem z dnia 3 września 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc
o
oddalenie odwołania w całości. Jednocześnie Zamawiający poinformował, iż: „w
następstwie analizy stawianych zarzutów, dokonał korekty podjętych czynności, zmierzając
do
przeprowadzenia postępowania w sposób prawidłowy i zgodny z przepisami. Wyrazem tej
korekty jest unieważnienie w dniu 03 września 2024 r. czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty w celu dokonania ponownego badania oceny ofert i naprawienia wcześniej
popełnionych błędów. Zawiadomienie o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty przekazano Wykonawcom”. Zamawiający wskazał też, że: „Wykonawca Innergo
Systems Sp.
z o.o. pismem z dnia 16.08.2024 r. wniósł odwołanie żądając uwzględnienia
odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności uznania za bezskuteczne
zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa w ramach wyjaśnień rażąco niskiej
ceny złożonych pismem z dnia 24 lipca 2024 r. oraz podtrzymania zastrzeżenia oraz
podtrzymania zastrzeżenia dokonanego przez Wykonawcę Innergo Systems Sp. z o.o.
Zamawiający pismem z dnia 27.08.2024 r. uwzględnił wyżej wskazane odwołanie w całości
(sprawa KIO 2956/24)
”. Ponadto Zamawiający poinformował, że: „w dniu 30.08.2024 r.
udostępnił żądane przez Odwołującego informacje tj. całość wyjaśnień ceny złożonych przez
konsorcjum IST w
dniu 24 lipca 2024 r.”. Do pisma Zamawiający załączył m. in.
zawiadomienie z dnia 3
września 2024 r. o unieważnieniu czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty dokonanej w dniu 7 sierpnia 2024 r. oraz informacj
ę z dnia 2
września 2024 r. o skutecznym zastrzeżeniu przez Innergo informacji jako tajemnica
przedsiębiorstwa w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych pismem z dnia 24 lipca
2024 r.
Pismem z dnia 3 września 2024 r. Innergo wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Pismem z dnia 3
września 2024 r., w związku z opublikowanym przez Zamawiającego w
dniu 3 września 2024 r. zawiadomieniem o unieważnieniu czynności wyboru
najkorzystniejszej, której Zamawiający dokonał w dniu 7 sierpnia 2024 r. oraz o przystąpieniu
przez Zamawiającego ponownie do oceny i badania złożonych ofert, a także w związku
ze
stanowiskiem przedstawionym przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie z dnia
września 2024 r., Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego wskazując,
że: „dalsze jego prowadzenie stało się zbędne oraz bezprzedmiotowe. (…). Skoro
Zamawiający unieważnił czynności będące podstawą wniesienia odwołania, w tym czynność
wyboru, jak i odrzucenie oferty Odwołującego, to czynności stanowiące podstawę wniesienia
środka ochrony prawnej przestały istnieć. Odwołujący wskazał nadto, że: „zasadne jest
umorzenie postępowania odwoławczego także w zakresie zarzutu nr 4 z petitum odwołania”.
W odniesieniu do tego, iż w sprawie o sygn. akt: KIO 2956/24 Zamawiający pismem z dnia
sierpnia 2024 r. uwzględnił to odwołanie w całości, Odwołujący wskazał, że: „działając
jako przystępujący w sprawie KIO 2956/24, zdecydował się nie wnosić sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez Zamawiającego ww. odwołania w całości. Odpowiednio do tego w dniu
30.08.2024 r. zostało ogłoszone postanowienie Izby w sprawie KIO 2956/24”. Odwołujący
zwrócił też uwagę, iż: „Zamawiający w odpowiedzi na odwołania wskazał również, że w dniu
30.08.2024 r. udostępnił żądane przez Odwołującego informacje, tj. całość wyjaśnień ceny
złożonych przez konsorcjum IST w dniu 24 lipca 2024 r. Odwołujący potwierdza powyższe.
W
rezultacie również w zakresie zarzutu nr 4 z petitum odwołania dalsze prowadzenie
postępowania odwoławczego stało się zbędne oraz bezprzedmiotowe, bowiem Odwołujący
otrzymał od Zamawiającego żądane informacje, tj. całość wyjaśnień ceny złożonych przez
konsorcjum IST, natomiast wykonawca Innergo Systems Sp. z o.o. skutecznie zastrzegł
informacje jako tajemnicę przedsiębiorstwa w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny.
Z
ostrożności procesowej, na wypadek gdyby Izba uznała, że w zakresie zarzutu nr 4 z
petitum odwołania brak jest podstaw do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o
przepis art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, Odwołujący cofa ww. zarzut”.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Analiza stanu faktycznego sprawy pozwala na wniosek, że w związku z:
− unieważnieniem przez Zamawiającego w dniu 3 września 2024 r. czynności
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 7 sierpnia 2024 r.,
− udostępnieniem Odwołującemu przez Zamawiającego w dniu 30 sierpnia 2024 r.
całości wyjaśnień ceny Konsorcjum IST z dnia 24 lipca 2024 r. (co zgodnie
potwierdzili Odwołujący i Zamawiający),
− uwzględnieniem przez Zamawiającego w dniu 27 sierpnia 2024 r. w całości zarzutów
odwołania w sprawie o sygn. akt: KIO 2956/24 na czynność uznania za
bezskuteczni
e zastrzeżone przez Innergo jako tajemnica przedsiębiorstwa informacje
w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez Innergo w dniu 24 lipca
2024 r., wobec
czego Odwołujący nie wniósł sprzeciwu i co doprowadziło do
skuteczności zastrzeżenia jako tajemnica przedsiębiorstwa tychże informacji,
oraz
mając na uwadze wcześniej opisane czynności oraz zaniechania czynności
Zamawiającego, wobec których wniósł odwołanie Odwołujący, przy jednoczesnym wniosku
Odwołującego o umorzenie postępowania, może znaleźć zastosowanie art. 568 pkt 2)
ustawy Pzp, zgodnie z którym Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w
przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie konkretnie
sytuacje chodzi, wobec czego zawsze należy dokonać indywidualnej oceny stanu
faktycznego.
Należy również wskazać, że przepisy ustawy Pzp nie zobowiązują
zamawiającego do zawieszenia postępowania o udzielenie zamówienia w sytuacji, w której
wykonawca wniesie odwołanie. Należy bowiem podkreślić, że przepis art. 552 ust. 1 ustawy
Pzp obliguje Izbę do uwzględnienia za podstawę stanu rzeczy ustalonego w toku
postępowania odwoławczego. Izba jest więc w takim przypadku zobowiązana uwzględnić
czynności zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu odwołania, do czasu wydania
orzeczenia w sprawie. Skoro Z
amawiający unieważnił po pierwsze czynność dokonania
wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 7 sierpnia 2024 r., po drugie
udostępnił
Odwołującemu całość wyjaśnień ceny Konsorcjum IST z dnia 24 lipca 2024 r., a po trzecie
uwzględnił w całości odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 2956/24, a Odwołujący nie wniósł
sprzeciwu,
co doprowadziło do skuteczności zastrzeżenia jako tajemnica przedsiębiorstwa
wyjaśnień ceny Innergo z dnia 24 lipca 2024 r., tym samym czynności i zaniechania
czynności stanowiące podstawę wniesienia środka ochrony prawnej przestały istnieć.
Zaskarżenie czynności, która w kształcie wskazanym w odwołaniu już nie istnieje, nie daje
podstaw Izbie do stwierdzenia naruszenia przepisów przez zamawiającego i nie może być
podstawą do wydania orzeczenia merytorycznego. Uznać w takiej sytuacji w ocenie Izby
należało, że prowadzenie dalszego postępowania odwoławczego było bezcelowe, czyli jak
stanowi przepis ustawy Pzp -
zbędne. Izba zatem uznała, że podstawa umorzenia
postępowania, o której mowa w art. 568 pkt 2) ustawy Pzp zachodzi w okolicznościach tej
sprawy.
Reasumując, mając na względzie okoliczności przedmiotowej sprawy oraz brzmienie art. 568
pkt 2)
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji umarzając postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Prawa
zamówień publicznych w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
………………..…….