Sygn. akt: KIO 3005/24
Warszawa, 3
września 2024 r.
POSTANOWIENIE
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska-Banach
Członkowie:
Katarzyna Odrzywolska
Mateusz Paczkowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 3 września 2024 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 sierpnia 2024 r.
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: 1. MAXTO Technology spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modlniczce i 2. PROASISSTANS spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. z siedzibą w Krakowie
w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w
Warszawie
w imieniu której działa Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego - wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: 1. MAXTO
Technology spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modlniczce
i 2. PROAS
ISSTANS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. z siedzibą
w Krakowie kwoty 15 0
00 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
……………………………….………
Członkowie:
……………………………….………
……………………………….………
Sygn. akt: KIO 3005/24
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie w imieniu której działa
Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski (dalej: „zamawiający”) prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2024 r.,
poz. 1320 ze zm.) -
dalej: „ustawa Pzp”, pn.: „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa
urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191
na odcinku
Goleszów – Wisła Głębce w ramach projektu pn.: „Zabudowa Systemu
Dynamicznej
Informacji
Pasażerskiej
–
etap
I
”,
numer
postępowania:
9090/IREZA4/14258/03783/23/P
(dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod nr 2023/S 159-505400 w dniu 21 sierpnia 2023 r.
W dniu 19 sierpnia 2024 r.
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie MAXTO Technology spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Modlniczce, PROAS
ISSTANS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. z siedzibą w
Krakowie
(dalej „odwołujący”) zostało wniesione, do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
odwołanie
na czynności zamawiającego polegające na unieważnieniu przedmiotowego postępowania.
W konsekwencji, zdaniem odwołującego, zamawiający naruszył przepisy:
1. art. 257 ustawy Pzp
poprzez unieważnienie postępowania, pomimo braku ziszczenia się
przesłanki, o której mowa w ww. przepisie, tj. bezpodstawne uznanie, że środki które
zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia nie zostały mu
przyznane;
art. 260 ust. 1 ustawy Pzp poprzez ogólne, lakoniczne i nieprecyzyjne podanie
uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji o unieważnieniu postępowania;
art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób
niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji,
nieprzejrzysty
oraz
nieproporcjonalny.
O
dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania oraz wyboru oferty odwołującego
jako najkorzystniejszej.
Izba ustaliła, że zamawiający wezwał wykonawców do zgłoszenia przystąpienia
do postępowania odwoławczego, w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania.
We wskazanym terminie do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden
wykonawca.
Ponadto
zamawiający, pismem z dnia 3 września 2024 r., poinformował
o unieważnieniu czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, którą to
czynność zaskarżył odwołujący w odwołaniu z dnia 19 sierpnia 2024 r.
Izba w konsekwencji stwierdz
iła, że w przedmiotowym przypadku zachodzi podstawa
do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Zgodnie ze stanowiskiem doktryny: P
odstawą do umorzenia postępowania jest
również stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne
lub
niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie sytuacje chodzi. Z pewnością
dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę odwołania,
na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia
zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy unieważni postępowanie,
wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze
odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego (tak: Komentarz Prawo
Zamówień Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
str. 1236).
Wyżej opisana sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego oraz postępowaniu odwoławczym.
Zamawiający, po wniesieniu odwołania, dokonał nowych czynności, do których
odnosiły się zarzuty odwołania, a mianowicie dokonał unieważnienia czynności
unieważnienia postępowania.
Izba zwraca uwagę, że zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 ustawy Pzp Izba, wydając
orzeczenie, bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia postępowania
odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może dojść do zmian
w toku postępowania o udzielenie zamówienia, co Izba zobowiązana jest uwzględnić
wydając orzeczenie.
Należy również wskazać, że przepisy ustawy Pzp nie zobowiązują zamawiającego
do zawieszenia postępowania o udzielenie zamówienia w sytuacji, w której wykonawca
wniesie odwołanie. Zgodnie z treścią przepisu art. 552 ust. 1 ustawy Pzp, podobnie jak
w przypadku art. 316 § 1 kpc, w myśl którego podstawą wydania przez sąd wyroku jest stan
rzeczy istniejący w chwili zamknięcia rozprawy - nakazuje uwzględnienie aktualnego stanu
faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ponadto stan rzeczy, o którym mowa
w przepisie art. 552 ust. 1 ustawy Pzp należy analogicznie, jak w art. 316 § 1 kpc,
interpretować jako okoliczności faktyczne ustalone przed zamknięciem rozprawy oraz stan
prawny
tj. obowiązujące przepisy, które mogą stanowić podstawę rozstrzygnięcia (wyrok SN
z 25 czerwca 2015 r., sygn. akt: V CSK 535/14, wyrok Sądu Apelacyjnego ze Szczecina
z 13 września 2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18).
Rolą ustalenia stanu rzeczy na moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest
uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego. Izba jest więc w takim przypadku zobowiązana uwzględnić czynności
zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu odwołania, do czasu wydania orzeczenia
w sprawie. Skoro zamawiający unieważnił czynność unieważnienia postępowania, tym
samym czynność stanowiąca podstawę wniesienia środka ochrony prawnej przestała istnieć.
Zaskarżenie czynności, która w kształcie wskazanym w odwołaniu już nie istnieje, nie daje
podstaw Izbie do stwierdzenia naruszenia przepisów przez zamawiającego i nie może być
podstawą do wydania orzeczenia merytorycznego. Uznać w takiej sytuacji w ocenie składu
orzekającego Izby należało, że prowadzenie dalszego postępowania odwoławczego było
bezcelowe, czyli jak stanowi przepis Pzp -
zbędne. Jest to przesłanka umożliwiająca
umorzenie postępowania odwoławczego i zdaniem Izby może być ona wykorzystywana
właśnie w podobnych sytuacjach.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, art. 574
i
art. 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z
2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu z rachunku
Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Z uwagi na powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
Przewodniczący:
……………………………….………
Członkowie:
……………………………….………
……………………………….………