Sygn. akt: KIO 3007/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
3 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Katarzyna Poprawa
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 3 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 sierpnia 2024 roku
przez wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Wrocławskie
Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu oraz
FCC Śląsk Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zabrzu
w
postępowaniu prowadzonym przez: Miasto Zabrze
Uczestnik po stronie zamawiającego:
PreZero
Service Południe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Rudzie Śląskiej zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn.
akt: 3007/24
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Wrocławskie
Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu oraz
FCC Śląsk Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zabrzu, kwoty
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem
wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………….…….
Sygn. akt: KIO 3007/24
Uzasadnienie
Zamawiający Miasto Zabrze prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na zadanie pn.
„Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta Zabrze” (znak sprawy:
BZP.271.27.2024.JP, ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dz. Urz. UE 124/2024 w
dniu 27 czerwca 2024 pod numerem 381407-2024)
, zwane dalej „Postępowaniem”.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 1605 z późn.
zm.) dalej: „PZP”.
W dniu 19 sierpnia
2024 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA Spółka Akcyjna z siedzibą
we Wrocławiu oraz FCC Śląsk Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Zabrzu
zwanych dalej „Odwołującym” wobec czynności i zaniechań Zamawiającego
polegających na odmowie udostępnienia dokumentów do czasu rozstrzygnięcia
Postępowania.
Powyższym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucił
naruszenie art. 74 ust. 2 PZP w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp i art. 18 ust. 1 Pzp poprzez jego
niewłaściwe zastosowanie przez Zamawiającego, polegające na przyjęciu, że „wszelka”
korespondencja prowadzona pomiędzy Zamawiającym a wykonawcą PreZero Service
Południe Sp. z o.o. (dalej „PreZero” lub „Wykonawca”), w toku przedmiotowego
Postępowania, stanowi załącznik do protokołu Postępowania i podlega udostępnieniu
dopiero po dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania,
podczas gdy poczynione przez Wykonawcę wyjaśnienia treści oferty stanowią część
składową tego oświadczenia woli i nie sposób traktować ich inaczej niż samą ofertę, a
odmienne przyjęcie przez Zamawiającego godzi z kolei w podstawowe zasady udzielania
zamówień publicznych.
W związku z powyżej wskazanymi zarzutami Odwołujący wniósł o:
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą („KIO”) niniejszego
odwołania i jego uwzględnienie w całości,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania, a także
dowodów opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania oraz dowodów, które
zostaną powołane i przedłożone na rozprawie,
nakazanie Zamawiającemu udostępnienia Odwołującemu dokumentów zgodnie
z żądaniem Odwołującego, tj. udostępnienia dotychczasowej korespondencji pomiędzy
Zamawiającym a PreZero w toku Postępowania;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych
i zgodnie z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił przystąpienie wykonawca
PreZero Service Południe Sp. z o.o z siedzibą w Rudzie Śląskiej.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania niniejszej
sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym
w Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie
nie zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła,
że nie zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, które skutkowałyby
odrzuceniem odwołania.
W dniu 23 sierpnia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła
odpowiedź Zamawiającego na odwołanie, w której Zamawiający oświadczył, że:
Po zapoznaniu się z treścią odwołania, w tym zarzutem sformułowanym przez
Odwołującego, uzasadnieniem tego zarzutu oraz żądaniem określonym w odwołaniu,
Zamawiający uwzględnił odwołanie i w dniu 21.08.br. dokonał czynności udostępnienia
dokumentów, o które wnioskował Odwołujący. Udostępnienie nie obejmowało dokumentów
w części zastrzeżonej skutecznie jako tajemnica przedsiębiorstwa. Mając na względzie
przepis art. 568 pkt 2) Pzp Zamawiający wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego
jako bezprzedmiotowego, ponieważ dokumenty, o które wnioskował Wykonawca zostały
udostępnione w związku z czym zarzut stał się bezzasadny.
W ocenie Izby nie budzi wątpliwości, iż w przedmiotowej sprawie, w związku
z
udostępnieniem dokumentów zgodnie z żądaniem Odwołującego, zastosowanie może
znaleźć art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, w myśl którego Izba umarza postępowanie odwoławcze
w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.
Zgodnie ze stanowiskiem doktryny „podstawą do umorzenia postępowania jest również
stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne
lub niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie sytuacje chodzi. Z pewnością
dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę odwołania,
na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia
zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy unieważni postępowanie,
wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze
odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.” (Komentarz Prawo Zamówień
Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021, str. 1236).
Ponadto, jak wynika z uchwały Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 18 stycznia
2019 r. III CZP 55/18, w którym SN analizował rozbieżność orzeczniczą skutku procesowego
następczej utraty interesu prawnego: przyczyna umorzenia postępowania określona w art.
355 § 1 kpc jako zbędność postępowania stanowi ogólny przejaw uznania przez
ustawodawcę,
że nie jest dopuszczalne kontynuowanie postępowania w sytuacji, w której jego cel został
osiągnięty w inny sposób. W rezultacie wydanie wyroku stało się zbędne. Pojęcie zbędności
wydania wyroku jako przyczyny umorzenia postępowania wiązane jest najczęściej z szeroko
pojętą następczą bezprzedmiotowością postępowania. Stanowi ona jej swoisty korelat
(zbędność wydania wyroku jako następstwo odpadnięcia przedmiotu postępowania
ewentualnie inne przypadki niecelowości wydawania wyroku). Dalej Sąd wywiódł, że skoro
wskutek zgaśnięcia interesu prawnego powoda - zazwyczaj w rezultacie uzyskania ochrony
prawnej poszukiwanej w toczącym się postępowaniu poza jego ramami - proces cywilny nie
może doprowadzić do oczekiwanego przez powoda rezultatu (choćby powództwo to w chwili
wniesienia było całkowicie zasadne), to dalsze procedowanie w kierunku wydania wyroku
oddalającego to powództwo staje się zbyteczne i bezcelowe. W konsekwencji trzeba przyjąć,
że w sytuacji, w której potrzeba udzielenia żądanej przez strony ochrony prawnej uległa
dezaktualizacji, wydanie orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie o charakterze
procesowym w postaci umorzenia procesu jest w pełni wystarczające dla uczynienia zadość
prawu stron do sądu i rzetelnego procesu.
W ocenie Izby powyższe rozważania prawne mają zastosowanie w niniejszym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz postępowaniu odwoławczym.
Zamawiający po wniesieniu odwołania udostępnił Odwołującemu wnioskowane dokumenty.
W konsekwencji powyższego, na dzień rozpoznania odwołania na posiedzeniu niejawnym
nie istniała treść dokumentów zamówienia, wobec której zostało wniesione odwołanie.
Oznacza to, że w momencie orzekania przez Izbę nie istniał substrat zaskarżenia, będący
podstawą korzystania ze środków ochrony prawnej przez Odwołującego. Ostatecznie
przedmiotowy spór stał się bezprzedmiotowy. Aby Izba mogła rozpoznać wniesione
odwołanie – musi ono dotyczyć kwestionowanej czynności lub zaniechania Zamawiającego.
Zatem na moment wniesienia odwołania musi istnieć substrat zaskarżenia, będący podstawą
dla
wykonawcy
do wniesienia środka ochrony prawnej. W niniejszej sprawie niewątpliwie substratem
zaskarżenia była zaskarżone działanie Zamawiającego w postaci udostępnienia
Odwołującemu wnioskowanych dokumentów.
Następnie dostrzeżenia wymaga, iż zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 ustawy PZP Izba
wydając orzeczenie bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia
postępowania odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może
dojść do zmian w toku postępowania o udzielenie zamówienia – co Izba zobowiązana jest
uwzględnić wydając orzeczenie w sprawie w toku postępowania przed Izbą. Zauważenia
również wymaga, że przepisy ustawy nie zobowiązują Zamawiającego do zawieszenia
postępowania o udzielenie zamówienia, wobec wniesionego odwołania.
Izba wskazuje, że treść art. 552 ust. 1 ustawy PZP, podobnie jak w przypadku art.
316 § 1 kpc, w myśl którego podstawą wydania przez sąd wyroku jest stan rzeczy istniejący
w chwili zamknięcia rozprawy – nakazuje uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ponadto stan rzeczy - o którym mowa jest
w przepisie art. 552 ust. 1 ustawy Pzp -
należy analogicznie - jak w art. 316 § 1 kpc -
interpretować jako okoliczności faktyczne ustalone przed zamknięciem rozprawy oraz stan
prawny, tj. obowiązujące przepisy, które mogą stanowić podstawę rozstrzygnięcia (wyrok SN
z 25.06.2015 r., sygn. akt: V CSK 535/14, wyrok Sądu Apelacyjnego ze Szczecina
z 13.09.2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18). Celem ustalenia stanu rzeczy na moment
zamknięcia postępowania odwoławczego jest uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba jest więc w takim przypadku zobowiązania
uwzględnić czynności Zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu odwołania, do
czasu wydania orzeczenia w sprawie. Skoro Zamawiający udostępnił wnioskowane przez
Odwołującego dokumenty, tym samym czynność stanowiąca podstawę wniesienia środka
ochrony prawnej przestała istnieć. Zaskarżenie czynności, która już nie istnieje, nie daje
podstaw Izbie do stwierdzenia naruszenia przepisów przez Zamawiającego i nie może być
podstawą do wydania orzeczenia merytorycznego. Uznać w takiej sytuacji w ocenie składu
orzekającego Izby należy, iż prowadzenie dalszego postępowania odwoławczego jest
bezcelowe, czyli jak stanowi przepis ustawy Pzp
– zbędne. Jest to przesłanka umożliwiająca
umorzenie postępowania odwoławczego i zdaniem Izby może być ona wykorzystywana
właśnie w podobnych sytuacjach. W innym wypadku bowiem odwołanie podtrzymywane
przez Odwołującego podlegałoby oddaleniu jako bezzasadne wobec wykonanej zgodnie z
żądaniem Odwołującego czynności Zamawiającego.
Izba wskazuje również, iż w okolicznościach w których wydanie orzeczenia
merytorycznego nie jest możliwe, tj. nie istnieje możliwość rozstrzygnięcia odwołania
na korzyść którejkolwiek ze stron, to pomimo uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
odwołania, wniesienie sprzeciwu przez przystępującego po stronie Zamawiającego stało się
bezprzedmiotowe.
W konsekwencji mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy, orzeczono
jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
, umarzając postępowanie
odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 557 i 575 ustawy PZP
w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2,
znosi się wzajemnie. Na podstawie art. 574 ustawy PZP Izba orzekła o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu uiszczonego wpisu w wysokości 15 000 zł 00 gr, o czym orzeczono w pkt
2 sentencji orzeczenia.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..………..