sygn. akt: KIO 3008/24
WYROK
Warszawa, dnia
19 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata
Protokolantka:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę „MOST” sp. z o.o., ul. Kujawska 51A; 81-862
Sopot
, w postępowaniu prowadzonym przez Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
działająca w imieniu i na rzecz Gminy Miasta Gdańska, ul. Żaglowa 11; 80–560 Gdańsk,
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego - STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska
800 Pruszków,
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę „MOST” sp. z o.o., ul. Kujawska 51A; 81-862
Sopot i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę „MOST” sp. z o.o.,
ul. Kujawska 51A; 81-862 Sopot,
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 617 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych zero groszy) poniesioną przez
wykonawcę STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska 10; 05-800 Pruszków, tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa,
. zasądza od wykonawcy „MOST” sp. z o.o., ul. Kujawska 51A; 81-862 Sopot, na rzecz
wykonawcy STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska 10; 05-
800 Pruszków, kwotę 3 617 zł
00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych zero groszy) poniesioną
przez wykonawcę STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska 10; 05-800 Pruszków, tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, stanowiącą
koszty
postępowania odwoławczego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………
sygn. akt: KIO 3008/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska działająca w imieniu i na rzecz
Gminy Miasta Gdańska - prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, pn.
„Przebudowa wiaduktu nad linią kolejową do Portu Północnego w ciągu ul. Elbląskiej
w Gdańsku – kierunek Centrum”.
19 sierpnia 2024 roku, wykonawca
„MOST” sp. z o.o., ul. Kujawska 51A; 81-862 Sopot
(dalej „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od
niezgodnych z Pzp:
czynności wyboru oferty złożonej przez STRABAG sp. z o.o. (dalej jako: „STRABAG”)
jako najkorzystniejszej;
2) zaniechania przez z
amawiającego odrzucenia oferty złożonej przez STRABAG,
pomimo że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia oraz, pomimo że istotna
część składowa ceny oferty (poz. 21 i 22 Szczegółowej Kalkulacji Ceny Ofertowej,
stanowiącej zał. nr 1 do wyjaśnień STRABAG z 18.04.2024 r.) została skalkulowana
nieprawidłowo, w sposób rażąco zaniżony, co miało wpływ na całkowitą cenę oferty i
jej rażące zaniżenie oraz na wynik postępowania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
STRABAG, pomimo że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia z powodów
szczegółowo wskazanych w uzasadnieniu odwołania;
art. 226 ust. 1 pkt 8 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
STRABAG, pomimo że istotna część składowa ceny oferty (poz. 21 i 22 Szczegółowej
Kalkulacji Ceny Ofertowej, stanowiącej zał. nr 1 do wyjaśnień STRABAG z 18.04.2024
r.) została skalkulowana nieprawidłowo, w sposób rażąco zaniżony, co miało wpływ na
całkowitą cenę oferty i jej rażące zaniżenie oraz na wynik postępowania;
art. 226 ust. 1 pkt 10 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
STRABAG, pomimo że zawiera ona błędy w obliczeniu ceny, wskazane w
uzasadnieniu odwołania;
art. 239 ust. 1 w zw. z art. 17 ust. 2 i art. 16 pkt 1 i 2 PZP poprzez wybór oferty
STRABAG niezgodnie z przepisami PZP oraz z naruszeniem podstawowych zasad
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, tj. zasady uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców oraz zasady przejrzystości postępowania.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
a)
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
b)
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, a w konsekwencji odrzucenia oferty
złożonej przez STRAGBAG;
przeprowadzenie dowodów powołanych w odwołaniu na okoliczności wskazane
w uzasadnieniu odwołania;
obciążenie zamawiającego w całości kosztami postępowania odwoławczego, tj.
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów wpisu od odwołania
w wysokości 20.000,00 zł wraz z uzasadnionymi kosztami postępowania, w tym
wynagrodzeniem pełnomocnika w wysokości określonej w fakturze przedłożonej do
akt sprawy na rozprawie oraz opłatą skarbową od pełnomocnictwa.
Odwołujący wskazał, że jest legitymowany do wniesienia odwołania, stosownie do
wymagań określonych w art. 505 ust. 1 PZP. W wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów PZP, wskazanych w petitum odwołania i wynikających z jego uzasadnienia,
interes o
dwołującego doznał uszczerbku, w związku z czym odwołujący może ponieść
szkodę, wyrażającą się w pozbawieniu odwołującego możliwości pozyskania zamówienia i
otrzymania wynagrodzenia za jego realizację. W przypadku uznania przez Krajową Izbę
Odwoławczą zasadności niniejszego odwołania, zamawiający będzie zobowiązany do
ponownego badania i oceny ofert oraz odrzucenia oferty złożonej przez STRABAG, a w
konsekwencji o
dwołujący będzie miał możliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia,
ponieważ złożył ofertę najkorzystniejszą spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
Powyższe dowodzi posiadanie przez odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia, co
czyni zadość wymaganiom określonym w art. 505 ust. 1 PZP do wniesienia niniejszego
odwołania.
Odwołujący uzasadniając zarzuty odwołania wskazał, co następuje.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazuje, iż pomimo że zamawiający wezwał STRABAG, zgodnie z
sentencją wyroku KIO o sygn. KIO 2069/24, do uzasadnienia przyjęcia w poz. 21 i 22
Szczegółowej Kalkulacji Ceny Ofertowej innych ilości niż wskazane w poz. 21 i 22
przedmiaru robót zamiennego branży mostowej, STRABAG w odpowiedzi przedstawił
wyjaśnienia polegające na niemalże 0:1 zacytowaniu prezentowanego w odwołaniu sposobu
kalkulacji i własnych obliczeń, opartych na rysunkach z Projektu Wykonawczego. Złożone
przez STRABAG wyjaśnienia nie wniosły niczego nowego do sprawy. Stanowią powielenie
argumentacji podniesionej w odwołaniu. Zauważenie wymaga, iż pomimo przedstawienia
takiej samej argumentacji w odwołaniu, Izba uznała, że „Skoro Odwołujący dokonał własnych
obmiarów
i przyjął inną ilość prac, przy założeniu zawartym w SWZ, że przedmiary Zamawiającego nie
są wiążące oraz w związku z tym, że wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy, zaś
Odwołujący zobowiązał się w ofercie do wykonania całości przedmiotu zamówienia za
podaną cenę – nie jest jednoznaczne, że Odwołujący zaoferował wykonanie przedmiotu
zamówienia niezgodnie z jego warunkami. Nie zostało przesądzone, że oferowane
świadczenie nie jest tym, którego zamawiający oczekuje”.
W ocenie o
dwołującego w złożonych wyjaśnieniach STRABAG w sposób nieuprawniony
(i intencjonalny) rozszerza zaaprobowane przez KIO stanowisko STRABAG co do
pomocniczego, niewiążącego charakteru przedmiaru robót i niezmienności postanowień pkt.
3.4.1 OPZ (pomimo udzielenia odpowiedzi na pyt. nr 15 do SWZ), na stwierdzenie, iż Izba „w
następstwie” potwierdziła również prawidłowość przyjętych przez STRABAG w odwołaniu
założeń ofertowych w kwestii skalkulowania kosztu poz. 21 i 22 (s. 2 wyjaśnień). STRABAG
wręcz stawia tezę, iż zaprezentowana w wyjaśnieniach kalkulacja poz. 21 i 22 (taką samą
STRABAG prezentował w odwołaniu) „została poddana pod osąd Krajowej Izby
Odwoławczej i spotkała się z jej aprobatą” (s. 6 in fine wyjaśnień). Z tezą taką nie sposób się
zgodzić.
Po pierwsze przyjęcie stanowiska, iż Izba „zaaprobowała założenia ofertowe” STRABAG
w kwestii skalkulowania kosztu poz. 21 i 22 nie znajduje uzasadnienia w treści ww. wyroku.
Izba w uzasadnieniu wyroku wskazała, że – pomimo udzielenia odpowiedzi na pyt. nr 15 do
SWZ
– nadal obowiązują niezmienione postanowienia pkt 3.4.1 OPZ, zgodnie z którymi
szczegółowy zakres rzeczowy przedmiotu zamówienia, określony został w dokumentacji
projektowej oraz specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych,
a przedmiary mają charakter pomocniczy. W konsekwencji Izba stwierdziła, że zakres
rzeczowy przedmiotu zamówienia wyznaczony został dokumentacją projektową, a wobec
niewiążącego charakteru przedmiarów udostępnionych przez zamawiającego STRABAG
miał prawo dokonać własnych obmiarów. Nie potwierdziła jednak prawidłowości oparcia
kalkulacji przez STRABAG na rysunkach z Projektu Wykonawczego
ani nie potwierdziła
prawidłowości wyliczeń kosztu poz. 21 i 22. Tę kwestię pozostawiła otwartą – do wyjaśnienia
w toku nowej czynności badania i oceny ofert. Izba uwzględniła odwołanie, ale w zakresie
zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP wskazała, że zamawiający przedwcześnie
odrzucił ofertę odwołującego i nakazała zamawiającemu wezwanie STRABAG do
wyjaśnienia treści złożonej oferty, w szczególności poprzez uzasadnienie przyjęcia w poz. 21
i 22 innych ilości niż wskazane w przedmiarze robót zamiennym (branża mostowa).
Po drugie, przyjęcie stanowiska, iż Izba jednocześnie: 1) zaaprobowała przedstawione
w odwołaniu przez STRABAG założenia ofertowe i kalkulację poz. 21 i 22 oraz 2) nakazała
wezwanie do uzasadnienia przez STRABAG przyjęcia w tych pozycjach odmiennych ilości
niż wskazane przez zamawiającego, nie da się pogodzić z zasadami logiki. Gdyby Izba
rzeczywiście potwierdziła, że STRABAG w poz. 21 i 22 prawidłowo przyjął wymagane ilości,
wówczas zobowiązanie do wyjaśnienia/uzasadnienia podstaw ich przyjęcia byłoby zbędne.
Izba uznałaby, że treść oferty jest zgodna z warunkami zamówienia, bez konieczności
przeprowadzenia dodatkowych wyjaśnień.
W związku z taką treścią wyjaśnień jaką zaprezentował STRABAG, zamawiający nie miał
podstaw do przesądzenia, że oferowane świadczenie jest tym, którego oczekuje. Powielona
z odwołania argumentacja zaprezentowana w złożonych przez STRABAG wyjaśnieniach
z 28.06.2024 r. była zamawiającemu znana 13.06.2024 r. Zamawiający nie zgadzał się z nią,
wskazywał konsekwentnie, że oferta STRABAG nie uwzględnia wszystkich elementów
koniecznych do wykonania zamówienia i wnosił o oddalenie odwołania. Pomimo tego przyjął
ją ponownie, jako mającą przesądzać o tym, że treść oferty STRABAG jest zgodna
z warunkami zamówienia. Odwołujący wskazuje, iż zamawiający po wyroku KIO 2069/24
z 26.06.2024 r. unieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej i powtarzał czynności
badania i oceny ofert. W toku nowej czynności badania i oceny ofert wezwał STRABAG do
udzielenia wyjaśnień, ale powinien był je przeanalizować, uwzględniając nie tylko
okoliczność, że odpowiedź na pytanie nr 15 do SWZ – wbrew jego intencji – nie zmieniła
postanowień OPZ (w tym pkt. 3.4.1), co przesądziła Izba w wyroku KIO 2069/24, ale też
powinien na nowo zweryfikować, czy złożone przez STRABAG wyjaśnienia uzasadniają
przyjęcie w poz. 21 i 22 znacząco mniejszych ilości, biorąc pod uwagę również potwierdzone
ww. wyrokiem stanowisko, że zakres zamówienia wyznacza dokumentacja projektowa, której
elementy z
amawiający wymienił w pkt 4.3.1 OPZ. Bezsporne jest, że STRABAG oparł swoją
kalkulację poz. 21 i 22 na rysunkach (nr 7 i 1) z Projektu Wykonawczego, podczas gdy to
informacje zawarte w Projekcie zagospodarowania terenu branży: mostowej, elektrycznej i
sanitarnej (dalej jako: „PZT”) definiują dojazdy i wskazują na obowiązek objęcia zakresem
oferty oraz przyjęcia w kalkulacji ceny ofertowej ilości zgodnych z ilościami wskazanymi w
poz. 21 i 22 przedmiaru robót, opracowanym przez zamawiającego. Odwołujący w tym
miejscu podnosi, że PZT stanowi część Projektu Budowlanego, co wynika z art. 34 ust. 3 pkt
1 Prawa budowlanego oraz dodatkowo z pkt 4.3.1 OPZ. Zaś Projekt Budowlany jest
opracowaniem nadrzędnym wobec Projektu Wykonawczego. W części opisowej PZT pkt 2
Ulica (s. 20) określono, że dojazdy do wiaduktu mają długość około 40 m. Tym samym
zdefiniowano długość przebudowy dojazdów. Ponadto, jak napisano, szerokość jezdni na
dojazdach
ma
7 m. Już na podstawie samego Opisu technicznego (bez analizowania rysunków), mnożąc te
cyfry razy siebie i razy dwa dojazdy (40x7x2), dalece otrzymujemy większą powierzchnię
dojazdów niż wylicza STRABAG, a do ilości tych należy przecież jeszcze dodać poszerzenie
ulicy na dojeździe od strony Elbląga.
W części rysunkowej PZT, na s. 26, na rysunku nr 1.0/1 (ten rysunek jest przywoływany
wielokrotnie w opiniach i uzgodnieniach do Projektu Budowalnego) zdefiniowano
jednoznacznie zakres (ilość) dojazdu poprzez zakropkowanie w kolorze zgodnym z legendą.
Ilości te (zakropkowany obszar opisany jako przebudowa dojazdów) są zbieżne
z przedmiarem robót udostępnionym przez zamawiającego. W żadnym innym miejscu
w dokumentacji projektowej, w tym w Projekcie Wykonawczym, nie zdefiniowano czym są
dojazdy i nie podano ich zakresów do wykonania. Biorąc pod uwagę powyższe, należało
przyjąć w ofercie do wykonania i wyceny ilość koniecznych prac na dojazdach w zakresie
(KŁSMO grub. 20 cm betonu asfaltowego AC 32P o grub. 14 cm) wynikającą z PZT.
Zatem nie ma znaczenia, że przedmiar robót miał charakter pomocniczy. Zakres robót
związanych z wykonaniem konstrukcji nawierzchni jezdni na dojazdach, w tym ich ilości
zostały jednoznacznie zdefiniowane w PZT, stanowiącym element PB i to ten zakres
obowiązywał wszystkich wykonawców.
Natomiast STRABAG w swoim odwołaniu oraz wyjaśnieniach z 5.07.2024 r. błędnie
przyjął zbyt małe ilości, wyliczone na podstawie rysunków z Projektu Wykonawczego.
Podstawę wyliczeń stanowił rys. nr 7 PW Płyty przejściowe (nie dojazdy), co wprost wynika z
treści odwołania oraz z treści wyjaśnień. Nazwa rysunku nr 7 z PW jest tu istotna – znaczy,
że co do zasady rysunek szczegółowo opisuje jedynie szczegóły konstrukcyjne płyty
przejściowej, a na pewno już w swej istocie nie dotyczy dojazdów. Już pobieżny ogląd
rysunku nr 7 pozwala na ustalenie, że dotyczy on płyty przejściowej (szczegółowo opisano
jej gabaryty i zbrojenie).
Ponadto w odwołaniu i wyjaśnieniach STRABAG powołuje się na rys nr 1 PW – Widok
z góry. Na tym rysunku nie ma jednak wcale poddziału na jakoby dwa rodzaje dojazdów
(dwóch rodzajów konstrukcji nawierzchni), jak twierdzi STRABAG. Nie ma żadnego
zakolorowania ani linii, która by to sugerowała. Zakolorowania, które poczynił STRABAG, są
jego zakolorowaniami (stanowią jego inwencję), nie mają oparcia w dokumentacji
projektowej.
Odwołujący wskazuje również, że powoływanie się przez STRABAG zarówno w
odwołaniu, jak i w wyjaśnieniach na ryczałtowy charakter zamówienia nie jest zasadne.
STRABAG wskazuje (s. 7 wyjaśnień), że ze względu na ryczałtowy model wynagrodzenia i
biorąc pod uwagę projektowane postanowienia umowy (przede wszystkim § 3 ust. 2 i 3),
dokonał w swojej ofercie skalkulowania ryzyk związanych z wykonaniem także tych robót,
które są niezbędne dla kompleksowej realizacji przedmiotu zamówienia. Należy jednak
zauważyć, że ze Szczegółowej Kalkulacji Ceny Ofertowej, stanowiącej załącznik do
wyjaśnień z dnia 18.04.2024 r., jak i ze stanowiska prezentowanego w odwołaniu oraz w
wyjaśnieniach z dnia 5.07.2024 r. niezbicie wynika, że ani zakresem swojej oferty, ani ceną
ryczałtową STRABAG nie ujął wykonania robót ujętych w poz. 21 i 22 przedmiaru zgodnie z
wymaganiami z
amawiającego.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8, art. 226 ust. 1 pkt 10 oraz art. 239 ust. 1 w zw. z
art. 17 ust. 2 i art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu wyroku KIO 2069/2024 (s. 15) Izba uznała, że „Odrzucenie oferty
STRABAG na podstawie art. 224 ust. 5 i 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 było nieprawidłowe,
ponieważ Wykonawca ten złożył szczegółowe i rzetelne wyjaśnienia dotyczące sposobu
skalkulowania ceny oferty, korespondujące z wezwaniem Zamawiającego, wobec czego
wywiązał się z obowiązku przewidzianego w art. 224 ust. 5 PZP”. Izba wskazała, że „Nie
sposób uznać, że wyjaśnienia STRABAG nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub są
niekompletne, skoro Odwołujący odniósł się w wyjaśnieniach do wszystkich kwestii mających
wpływ na obliczenie ceny, wskazanych wezwaniu. Sam fakt, że wykonawca ten przyjął inne
ilości prac niż zamawiający nie może stanowić o zaniżaniu ceny ofertowej – skoro
w wyjaśnieniach wykonawca ma wykazać nie dlaczego przyjął dane ilości prac lecz dlaczego
przyjął taką a nie inną cenę”.
Izba słusznie przy tym zwróciła uwagę, iż „Wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny,
w ocenie Izby, w rzeczonym przypadku Zamawiający może oceniać dopiero po uznaniu,
że treść oferty odpowiada warunkom zamówienia – wówczas dopiero można zbadać, czy
zaoferowana cena pozwala wykonawcy na wykonanie przedmiotu zamówienia”.
Co istotne, w uzasadnieniu Izba wskazała również, że „wbrew Odwołującemu uznała,
że zakwestionowane pozycje 21 i 22 kalkulacji stanowią istotną część składową zamówienia,
skoro bez należytego wykonania dojazdów, wiadukt nad linią kolejową nie spełni swojej
funkcji, niemniej stwierdzenie to nie wystarcza do przyjęcia, że przyjęcie mniejszej ilości prac
a co za tym idzie niższej ceny w tym zakresie wprost świadczy o tym, że miało to wpływ na
całkowitą cenę oferty i jej rażące zaniżenie”.
Zatem, w ocenie o
dwołującego, Izba przesądziła, że:
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny formalnie były prawidłowe, ale będzie można je
ostatecznie ocenić dopiero po uznaniu, że treść oferty odpowiada warunkom zamówienia,
sporne poz. 21 i 22 stanowią istotną część składową zamówienia.
Jak wskazano w pkt II niniejszego odwołania, zaniżenie przez STRABAG ilości w poz. 21
i 22 Szczegółowej Kalkulacji Ceny Ofertowej, stanowi o niezgodności treści oferty z
warunkami zamówienia. STRABAG zakresem swojego zobowiązania w ofercie nie objął
pełnego zakresu zamówienia, co znacząco wpłynęło na wysokość zaoferowanej przez tego
w
ykonawcę całkowitej ceny oferty i wynik postępowania. Przedłożona przez STRABAG
Szczegółowa Kalkulacja Ceny Ofertowej, jak i wyjaśnienia złożone 5.07.2024 r.
jednoznacznie wskazują na brak możliwości należytego wykonania dojazdów, uznanych
przez Izbę w ww. wyroku jako istotna część zamówienia, we wskazanym w poz. 21 i 22
koszcie.
Odwołujący złożył ofertę z ceną wyższą jedynie o 34.944,22 zł netto (42.981,39 zł brutto)
od zaoferowanej przez STRABAG.
Gdyby o
dwołujący przyjął w poz. 21 i 22 ilości przyjęte nieprawidłowo przez STRABAG, to
oferta o
dwołującego byłaby ofertą najkorzystniejszą. Jak wynika z poz. 21 i 22 kosztorysu
złożonego przez odwołującego wraz z wyjaśnieniami z 18.04.2024 r. (kosztorys w całości
został skutecznie utajniony, znajduje się w aktach postępowania), odwołujący wycenił
wykonanie robót w poz. 21 i 22 na łączną kwotę 209.032,72 zł netto.
Zamawiający – nie odrzucając oferty STRABAG – naruszył również art. 239 ust. 1 PZP
oraz podstawowe zasady prowadzenia i udzielania zamówień. Zamawiający naruszył zasadę
przejrzystości postępowania dokonując badania oferty STRABAG w oderwaniu od wymagań
określonych w OPZ (w tym określonych w PZT). Naruszył także zasadę uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, udzielając zamówienia wykonawcy, którego oferta
powinna podlegać odrzuceniu. W konsekwencji udzielił zamówienia wykonawcy, którego nie
wybrał zgodnie z przepisami ustawy, czym naruszył zasadę legalizmu udzielanych
zamówień, określoną w art. 17 ust. 2 PZP.
Odwołujący w tym miejscu wyjaśnia, że celowo nie stawia zarzutu zaniechania wezwania
STRABAG do złożenia dalszych wyjaśnień w trybie art. 223 ust. 1 PZP. Złożone przez
STABAG 5.07.2024 r. wyjaśnienia, jak i stanowisko prezentowane w odwołaniu, wskazują
jednoznacznie na przyjęcie przez tego wykonawcę błędnych, niezgodnych z warunkami
zamówienia założeń, które legły u podstaw wyliczenia kosztu robót w poz. 21 i 22. Przyjęcie
nieprawidłowych podstaw wyliczenia ceny stanowi o błędnym wyliczeniu ceny
i w konsekwencji powinno skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10
PZP. Zamawiający ustalając wystąpienie przesłanki odrzucenia oferty, o której mowa w art.
226 ust. 1 pkt 10 PZP, zobowiązany jest bowiem do sprawdzenia, czy cena oferty obliczona
została w oparciu o prawidłowo ustalony przez wykonawcę zakres wymagań, określony
w dokumentach zamówienia, w szczególności czy uwzględnia wszystkie elementy
cenotwórcze konieczne do prawidłowego wykonania zamówienia. W przedmiotowym
p
ostępowaniu STRABAG nieprawidłowo rozpoznał wymagania określone w opisie
przedmiotu zamówienia. W sposób nieuprawniony przyjął ilości konieczne do wykonania
robót budowlanych na dojazdach na podstawie rysunków z PW (nie odnoszących się do
dojazdów), zamiast na podstawie informacji ujętych w PZT, stanowiącym nadrzędne
opracowanie wobec PW. W związku z tym zamawiający naruszył również art. 226 ust. 1 pkt
10 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez STRABAG, pomimo że
zawiera
ona
błędy
w obliczeniu ceny.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia
zarzuty odwołania w całości.
Przystępujący Strabag oświadczył, że wnosi sprzeciw wobec uwzględnienia przez
zamawiającego zarzutów odwołania w całości. Odnosząc się merytorycznie do postawionych
zarzutów wskazał, co następuje.
W
zakresie zarzutów z pkt 2) - 4) odwołania MOST, przystępujący wniósł o jego
odrzucenie na podstawie art. 528 pkt 5) pzp, a w pozostałym zakresie tj. co do zarzutu z pkt
1) odwołania o jego oddalenie; w przypadku nieuwzględnienia wniosku o odrzucenie
odwołania
MOST
w ww. zakresie
odwołujący wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Na podstawie art. 523 ust. 1 i 2 pzp
przystępujący wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia
przez z
amawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu MOST.
W
związku ze zgłoszonym sprzeciwem, na podstawie art. 573 pzp przystępujący wniósł
o zasądzenie od odwołującego na rzecz przystępującego zwrotu kosztów postępowania
obejmujących opłatę skarbową od pełnomocnictwa w kwocie 17 zł oraz koszty zastępstwa
procesowego według norm przepisanych, które zostaną udokumentowane fakturą VAT
złożoną na rozprawie;
Przystępujący wniósł również o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z wymienionych
poniżej dokumentów, jak również dokumentów zgromadzonych w aktach postępowania
prowadzonego przez z
amawiającego, na które powołano się w dalszych fragmentach tego
pisma:
Odwołania STRABAG z 13.06.2024 r. wniesionego w postępowaniu o sygn. KIO
2069/24 (załączonego do odwołania MOST);
- Pisma STRABAG z 05.07.2024 r. (w aktach p
ostępowania),
− ww. dowody celem wykazania następujących faktów: treści ww. dokumentów; sposobu
i podstaw skalkulowania kosztu wykonania pozycji nr 21 i 22 kosztorysu ofertowego
dotyczących wykonania podbudowy pomocniczej z KŁSM grub. 20 cm oraz wykonania
podbudowy zasadniczej z betonu asfalt AC 32P grub. 14 cm; argumentacji STRABAG
prezentowanej w postępowaniu o sygn. KIO 2069/24;
Projektu zagospodarowania terenu stanowiącego element Projektu Budowlanego, w tym
rysunku nr 1.0/1 Projektu zagospodarowania terenu (w aktach p
ostępowania – załącznik nr 1
do Opisu Przedmiotu Zamówienia, folder „Projekt zagospodarowania terenu, plik pn. „2.pdf”)
− ww. dowód w celu wykazania następujących faktów: zakresu informacji wynikających z
tego dokumentu w odniesieniu do przebudowy dojazdów, konstrukcji nawierzchni na
dojazdach oraz warstw tej nawierzchni; braku objęcia Projektem zagospodarowania terenu
sposobu przebudowy oraz zakresu warstw konstrukcji nawierzchni, które mają być
przebudowane
w związku z inwestycją zamawiającego;
Rysunku nr 1 Projektu Wykonawczego branży mostowej pn. „Widok z góry” (w aktach
Postępowania – załącznik nr 2 do Opisu Przedmiotu Zamówienia, plik pn. „rys-1.pdf”)
− ww. dowód celem wykazania następujących faktów: treści ww. rysunku oraz wynikających
z niego danych; tożsamości zakresu przebudowy wynikającego z tego dokumentu oraz
rysunku nr 1.0/1 z Projektu zagospodarowania terenu; długości dojazdów do obiektu,
Rysunku nr 7 Projektu Wykonawczego branży mostowej pn. „Płyty Przejściowe” (w
aktach p
ostępowania - załącznik nr 2 do Opisu Przedmiotu Zamówienia, plik pn. „rys-7.pdf”)
− ww. dowód celem wykazania następujących faktów: treści ww. rysunku oraz wynikających
z niego danych; długości przebudowywanych dojazdów do wiaduktu od strony Gdańska
i Elbląga; zaprojektowania warstwy podbudowy opisanych w pozycji nr 21 i 22 jedynie na 7
mb z każdej strony obiektu objętego inwestycją; układu warstw konstrukcyjnych dojazdów do
obiektu z obu stron; braku przewidzenia w dokumentacji projektowej konieczności wykonania
podbudowy z betonu asfaltowego oraz podbudowy pomocniczej na całym obszarze
przebudowywanych dojazdów;
- Rysunku nr 1 Projektu Architektoniczno
– budowlanego pn. „Widok z góry” (w aktach
p
ostępowania - załącznik nr 1 do Opisu Przedmiotu Zamówienia, folder „Projekt
architektoniczno-
budowlany”, plik pn. „2.pdf”)
− ww. dowód celem wykazania następujących faktów: treści ww. rysunku oraz wynikających
z niego danych; braku przewidzenia w dokumentacji projektowej konieczności wykonania
podbudowy z betonu asfaltowego oraz podbudowy pomocniczej na całym obszarze
przebudowywanych dojazdów;
Pisma STRABAG z 18.04.2024 r. wraz z załącznikami, a w szczególności Szczegółową
Kalkulacją Ceny Ofertowej, która stanowi załącznik nr 1 do ww. pisma (w aktach
p
ostępowania)
− ww. dowód celem wykazania następujących faktów: uwzględnienia przez STRABAG
w złożonej ofercie wykonania nawierzchni (tj. warstwy wiążącej i ścieralnej) na całym
obszarze dojazdów zgodnie z dokumentacją projektową, natomiast w przypadku podbudów
na odcinku 7 mb po każdej ze stron;
Projektu Wykonawczego branży mostowej - OPIS TECHNICZNY do projektu
przebudowy wiaduktu nad linią kolejową do Portu Północnego w ciągu ul. Elbląskiej w
Gdańsku - kier. Centrum (w aktach postępowania – załącznik nr 2 do Opisu Przedmiotu
Zamówienia, plik pn. „opis tech PW.pdf”)
− celem wykazania następujących faktów: uwzględnienia w pkt 4.7 Projektu Wykonawczego
Opis Techniczny informacji dotyczących dojazdów do obiektu;
Na wstępie STRABAG wyjaśnia, iż chcąc uniknąć zbędnych powtórzeń będzie się
posługiwał pojęciami zdefiniowanymi w piśmie z 23.06.2024 r., tak więc zawarte w
niniejszym piśmie określenia pisane z wielkiej litery będą miały znaczenie takie, jakie zostało
im przypisane w piśmie z dnia 23.08.2024 r. Celem uporządkowania dalszej argumentacji
STRABAG wskazuje, że w pierwszej kolejności odniesie się do twierdzeń i zarzutów
odwołania w zakresie, który nie został poruszony w piśmie przystępującego z 23.08.2024 r.
W tym aspekcie STRABAG w szczególności skupi się na kontrargumentacji w stosunku do
zarzut nr 1 i 3 odwołania tj. rzekomego naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5) pzp i art. 226 ust. 1
pkt 10) pzp w zakresie, w jakim nie jest on objęty wnioskiem o odrzucenie odwołania. Dążąc
do unikania powieleń STRABAG nie będzie przytaczać stanu faktycznego związanego z
przebiegiem p
ostępowania prowadzonego przez zamawiającego uznając, że wynika on z
dokumentów postępowania i został w wystarczającym zakresie przedstawiony w
dotychczasowym pismach stron. Odrębnie STRABAG ustosunkuje się do odpowiedzi
z
amawiającego na odwołanie.
Konsekwentność wyjaśnień oferty STRABAG.
W nb 15 i 16 uzasadnienia odwołania MOST wskazuje, że STRABAG w wyjaśnieniach
treści oferty zawartych w piśmie z 05.07.2024 r. „przedstawił zaprezentowany już w
odwołaniu z dnia 13.06.2024 r. sposób dokonanej przez siebie kalkulacji oraz własnych
obliczeń, opartych na rysunkach nr 7 oraz rys. 1 Projektu Wykonawczego”. STRABAG
potwierdza,
że w piśmie z 05.07.2024 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie zamawiającego w trybie
art. 223 ust. 1 pzp rzeczywiście przedstawił ten sam sposób wyjaśnienia i argumentację dla
kalkulacji oferty w odniesieniu do pozycji nr 21 i 22 Szczegółowej Kalkulacji Ceny Ofertowej,
jaki prezentował w postępowaniu odwoławczym w sprawie KIO 2069/24.
STRABAG uważa, że z tego tytułu nie sposób czynić mu żadnych zarzutów, jak próbuje to
prezentować MOST podnosząc w nb 16 odwołania, że wyjaśnienia polegają „na niemalże
0:1 zacytowaniu prezentowanego w odwołaniu sposobu kalkulacji i własnych obliczeń,
opartych na rysunkach z Projektu Wykonawczego
”. Tożsamość stanowiska STRABAG
świadczy
o konsekwentności w prezentowanym przez niego stanowisku i nie stanowi elementu taktyki
procesowej, lecz dowód na rzetelność i spójność argumentacji przystępującego. Co więcej,
argumentacja o
dwołującego w tym względzie nie idzie w parze z logiką. Gdyby bowiem
STRABAG przedstawił zamawiającemu w piśmie z 05.07.2024 r. odmienne wyjaśnienia
sposobu kalkulacji ceny dla pozycji nr 21 i 22, wówczas zarzucono by mu, że w sprawie KIO
2069/24 wprowadzał Izbę i zamawiającego w błąd, kluczył w swoim stanowisku i jest
niewiarygodny. Tak jednak nie jest - d
owód: odwołanie STRABAG z 13.06.2024 r.
wniesionego w postępowaniu o sygn. KIO 2069/24 (załączonego do odwołania MOST);
pismo STRABAG z dnia 05.07.2024 r. (w aktach p
ostępowania).
MOST eksponuje w tym względzie fragmenty uzasadnienia orzeczenia Izby w sprawie
o sygn. KIO 2069/24 podkreślając poszczególne frazy, jak „dokonanie własnych obmiarów”,
„przyjęcie innej ilości prac”, które uwypuklić mają rzekomą niezgodność oferty STRABAG
z warunkami zamówienia. Przystępujący nie kwestionuje oczywiście treści uzasadnienia ww.
orzeczenia Izby, niemniej zwraca uwagę, że:
− dokonanie własnych obmiarów przez STRABAG nie jest równoznaczne z ich dowolnością,
a tym samym z zarzucaną STRABAG niezgodnością z SWZ. STRABAG wielokrotnie w toku
sprawy o sygn. KIO 2069/24, a także aktualnie wskazuje, że jego obliczenia znajdują
potwierdzenie w dokumentacji projektowej i wynikają z jej wnikliwej analizy;
− przyjęcie innej ilości prac nie oznacza, że STRABAG dopuścił się niezgodności w swojej
ofercie, ani błędu w obliczeniu ceny. Ponownie należy wskazać, że odmienność w tym
względzie sprowadza się do różnicy w ilościach przedmiarowych dla pozycji nr 21 i 22 (ale
nie dla rodzaju i grubości warstw konstrukcyjnych). Izba w sprawie o sygn. KIO 2069/24
uwzględniając m.in. sformułowany przez STRABAG zarzut naruszenia art. 65 § 1 k.c. w zw.
z art. 8 ust. 1 pzp w zw. z pkt. 3.4.1. OPZ, art. 226 ust. 1 pkt 5) pzp i art. 99 ust. 1 pzp
potwierdziła, że ilości prac dla ww. pozycji wskazane w przedmiarze nie są wiążące,
przedmiar w tym aspekcie ma charakter wyłącznie pomocniczy. STRABAG nie przyjął więc
„innych ilości prac”, lecz ilości, które wynikają ze szczegółowej dokumentacji projektowej.
W nb 21 odwołania MOST argumentuje, że „Zamawiający nie miał podstaw do
przesądzenia, że oferowane świadczenie jest tym, którego oczekuje. Powielona z odwołania
argumentacja zaprezentowana w złożonych przez STRABAG wyjaśnieniach z dnia
28.06.2024 r. była Zamawiającemu znana w dniu 13.06.2024 r. Zamawiający nie zgadzał się
z nią, wskazywał konsekwentnie, że oferta STRABAG nie uwzględnia wszystkich elementów
koniecznych do wykonania zamówienia i wnosił o oddalenie odwołania. Pomimo tego przyjął
ją ponownie, jako mającą przesądzać o tym, że treść oferty STRABAG jest zgodna
z warunkami zamówienia”.
MOST jednak pomija w swojej wypowiedzi, że ocena wyjaśnień STRABAG złożonych
pismem z 05.07.2024 r. dokonywana była z uwzględnieniem treści wyroku Izby w sprawie
KIO 2069/24, którym przesądzono, że przedmiar w zakresie ilości pozycji nr 21 i 22 nie miał
charakteru wiążącego, a był wyłącznie pomocniczy. Przy ponownym badaniu oferty
STRABAG z
amawiający nie był uprawniony do powoływania się na uprzednio prezentowaną
przez niego interpretację odpowiedzi na pytanie nr 15, z której wywodził wiążący charakter
przedmiaru
w odniesieniu do całości pozycji nr 21 i 22. Izba bowiem definitywnie przesądziła,
że interpretacja ta (z której zamawiający uczynił zasadniczy argument swojego stanowiska
o odrzuceniu oferty p
rzystępującego) była nieuzasadniona.
Oferta STRABAG w zakresie pozycji nr 21 i 22 jest zgodna z warunkami zamówienia
i koresponduje z dokumentacją projektową.
Argumentacja MOST dotycząca rzekomej niezgodności oferty STRABAG w pierwszej
kolejności odnosi się do znajdującego się w dokumentacji projektowej Projektu
zagospodarowania terenu („PZT”) – zob. nb 23 odwołania. MOST twierdzi, że PZT jako
element projektu budowlanego ma charakter nadrzędny względem pozostałych dokumentów
projektowych, a „zakres robót związanych z wykonaniem konstrukcji nawierzchni jezdni na
dojazdach, w tym ich ilości zostały jednoznacznie zdefiniowane w PZT, stanowiącym
element PB i to ten zakres obowiązywał wszystkich wykonawców”.
STRABAG nie kwestionuje, że PZT zgodnie z art. 34 ust. 3 pkt 1) Prawa budowlanego
stanowi
część składową Projektu Budowlanego. MOST jednak odwołując się do PZT
i argumentacji o nadrzędności Projektu Budowlanego dokonuje nie tyle „spłycenia” całego
zagadnienia starając się wywodzić z tego dokumentu treści, których próżno tam szukać.
Po pierwsze, twierdzenia o nadrzędności Projektu Budowlanego (w tym PZT) nad
Projektem Wykonawczym są bezprzedmiotowe w tej sprawie. STRABAG przypomina,
że pozycje nr 21 i 22 dotyczą odpowiednio:
−
wykonania podbudowy pomocniczej z KŁSM grub. 20 cm;
−
wykonania podbudowy zasadniczej z betonu asfalt AC 32P grub. 14 cm,
a więc warstw konstrukcji nawierzchni.
PZT stanowi zaś widok terenu „z góry”. Ujęty jest więc na nim cały zakres przebudowy
dojazdów do obiektu. Innymi słowy, PZT określa tylko plan sytuacyjny, czyli na jakim
obszarze powinny zostać przebudowane dojazdy. To co zatem widzi czytelnik na PZT
(a w szczególności na rysunku nr 1.0/1) to warstwa wierzchnia drogi, czyli tzw. warstwa
ścieralna. Aby ustalić natomiast jak i w jakim zakresie wykonywane są podbudowy, czyli
dolna część konstrukcyjna nawierzchni, służąca do przenoszenia obciążeń od ruchu na
podłoże, konieczne jest również sięgnięcie do dokumentacji szczegółowej zawartej w
Projekcie Wykonawczym, gdzie zawarto m.in. przekroje poprzeczne. Nie można poprzestać
jedynie na PZT. Wykonanie poszczególnych warstw podbudowy nie następuje bowiem na
całym obszarze w taki sam sposób. Omawiane pozycje nr 21 i 22 nie są wykonywane na
całym obszarze dojazdów, który czytelnik widzi „patrząc z góry” na obszar przebudowy
przedstawiony w PZT, lecz jedynie na 7 m od strony obiektu.
STRABAG podkreśla, że swoją kalkulację dla pozycji nr 21 i 22 oparł zarówno na analizie
rysunków z Projektu Wykonawczego, jak i PZT, jako całości. Dane przedstawione przez
STRABAG nie tylko,
więc nie są sprzeczne z PZT, wręcz odwrotnie – w pełni z tym PZT
korespondują. Zarówno w wyjaśnieniach treści oferty zawartych w piśmie z 05.07.2024 r., jak
i wcześniej w odwołaniu w sprawie KIO 2069/24 STRABAG faktycznie powoływał się na
rysunek nr 1 z Projektu Wykonawczego branży mostowej, który jest zgodny z zakresem
przebudowy zobrazowanym
na rysunku nr 1.0/1 z PZT, na który powołuje się MOST -
d
owód: Projekt zagospodarowania terenu (w aktach postępowania), Rysunek nr 1 Projektu
Wykonawczego branży mostowej pn. „Widok z góry” (w aktach postępowania).
Uszło przy tym uwadze MOST, jak i samego zamawiającego, który bezrefleksyjnie
podzielił narrację odwołania, że PZT nie określa sposobu przebudowy oraz zakresu warstw
konstrukcji nawierzchni, które mają być przebudowane. Innymi słowy, na podstawie samego
PZT i danych w nim zawartych nie tylko nie można przebudować dojazdów, ale również nie
można skalkulować prac w tym względzie. Taka możliwość istnieje dopiero wówczas, gdy
sięgniemy po dokumentację o wyższym stopniu szczegółowości, która zawarta jest w
Projekcie Wykonawczym branży mostowej na rysunku nr 7.
MOST w nb. 24 odwołania wskazuje, że „w części opisowej PZT pkt 2 Ulica (s. 20)
określono, że dojazdy do wiaduktu mają długość około 40 m. Tym samym zdefiniowano
długość przebudowy dojazdów. Ponadto, jak napisano, szerokość jezdni na dojazdach ma 7
m
”. STRABAG nie kwestionował i nie kwestionuje, że dojazdy są przebudowywane na
długości ok. 40 m. Zarówno w PZT jak i Projekt Wykonawczy są w tym względzie ze sobą
zbieżne określając długość dojazdów na ok. 40 m z każdej strony. Co więcej, w Projekcie
Wykonawczym została zaznaczona konkretna linia, która stanowiła KONIEC ZAKRESU
ROBÓT. Projekt Wykonawczy więc uszczegółowił PZT, określając dokładne długości
przebudowywanych dojazdów na 39,0 mb w kierunku Elbląga i 38,2 mb w kierunku
Gdańska.
MOST jednak w swojej narracji pomija fakt, że:
− dojazdy zbudowane są z kilku warstw,
− warstwy podbudowy opisane w pozycji nr 21 i 22 są zaprojektowane tylko na 7 mb
z każdej strony obiektu,
co szczegółowo wynika z przekroju zawartego na rysunku nr 7 z Projektu Wykonawczego.
Dojazdy podzielone są na 2 odcinki o 2 dwóch różnych układach warstw konstrukcyjnych.
Granicę wyznacza linia opisana jako „Zakres rozbiórki konstrukcji jezdni” na rysunku nr 7
w szczególe pod nazwą „POŁĄCZENIE Z DOJAZDAMI”.
Pierwszy rodzaj konstrukcji nawierzchni na dojazdach występuje na długości łącznej 7 mb
od obiektu, z czego 5 mb nad płytą przejściową oraz 2 mb jako najazd na płytę. Projekt
Wykonawczy wskazuje, że w tym przypadku zaprojektowana została konstrukcja
nawierzchni o warstwach:
Rysunek 4 -
Konstrukcja nawierzchni na I odcinku dojazdu. Wycinek z PW branża mostowa
rys nr 7. „PŁYTY PRZEJŚCIOWE”. Pozycja 21 Wykonanie podbudowy pomocniczej z KŁSM
grub. 20 cm, Pozycja 22 Podbudowa zasadnicza z betonu asfal AC32P grub. 14 cm.
Drugi rodzaj konstrukcji nawierzchni występuje na długości 32,0 mb w kierunku Elbląga
oraz 31,2 mb w kierunku Gdańska. Rozpoczyna się on od końca pierwszego rodzaju
konstrukcji i biegnie do końca zakresu robót. Zgodnie z Projektem Wykonawczym branży
mostowej dla tej części zaprojektowana została konstrukcja nawierzchni o warstwach:
Rysunek 5 -
Konstrukcja nawierzchni na II odcinku dojazdu. Wycinek z PW branża mostowa
rys nr 7. „PŁYTY PRZEJŚCIOWE”. Pozycja 21 i 22 nie występuje. Warstwy nawierzchni
budowane na istniejących warstwach.
Jeśli porównamy przedstawione powyżej konstrukcje nawierzchni dla obu rodzajów bez
trudu stwierdzimy, że dla drugiego rodzaju konstrukcji nie przewidziano podbudowy z betonu
asfaltowego oraz podbudowy pomocniczej. Zamiast tego, w przypadku drugiego rodzaju
konstrukcji przewidziano wykonanie warstwy ścieralnej i wiążącej na istniejącej nawierzchni
i konstrukcji jezdni po sfrezowaniu. Nie jest to dziełem przypadku ani omyłką. Uwzględnienie
w konstrukcji istniejącej nawierzchni i konstrukcji jezdni po sfrezowaniu pojawia się na
omawianym rysunku nr 7 „PŁYTY PRZEJŚCIOWE” dwa razy. Na początku tj. po
wspomnianych 7 mb i na końcu przed 40 mb - dowód: Rysunek nr 7 Projektu
Wykonawczego branży mostowej pn. „Płyty Przejściowe” (w aktach postępowania).
Co więcej, analogiczna uwaga dotycząca wykonania warstwy wiążącej na istniejącej
nawierzchni i konstrukcji jezdni po sfrezowaniu warstw bitumicznych pojawia się w
odniesieniu do przekrojów na dojazdach (przez opaski) na rysunkach nr 1 Projektu
Wykonawczego branży mostowej, jak również nr 1 Projektu Architektonicznobudowlanego.
W Projekcie Wykonawczym dla omawianego drugiego rodzaju konstrukcji nie ma informacji
o zastosowaniu podbudowy pomocniczej z KŁSM grub. 20 cm oraz podbudowy zasadniczej
z betonu asfalt AC 32P grub. 14 cm właśnie z uwagi na wykonanie warstwy ścieralnej
i wiążącej na istniejącym nawierzchni i konstrukcji jezdni po sfrezowaniu warstw
bitumicznych. Nie było potrzeby czy obowiązku uwzględniać ww. podbudowy na ww.
fragmencie. Co więcej, takie działanie, które sugeruje swoimi wywodami MOST, jest
nieuzasadnione i przeczy dokumentacji projektowej - d
owód: Rysunek nr 7 Projektu
Wykonawczego branży mostowej pn. „Płyty Przejściowe” (w aktach postępowania), Rysunek
nr 1 Projektu Architektoniczno
– budowlanego pn. „Widok z góry” (w aktach postępowania).
Z tego też względu, STRABAG w zaprezentowanej zamawiającemu Szczegółowej
Kalkulacji Ceny Ofertowej wskazał, że nawierzchnie (tj. wykonanie warstwy wiążącej
i ścieralnej) wykonuje na całym obszarze dojazdów zgodnie z dokumentacją projektową
(czyli na obszarze, na który w PZT wskazuje MOST), natomiast w przypadku podbudów
wykonuje je zgodnie z dokumentacją szczegółową – przekrojami poprzecznymi tam, gdzie je
wskazano do wykonania, a więc na wspomnianym odcinku 7 mb po każdej ze stron.
Rysunek 8 -
fragment kosztorysu szczegółowego załączonego do pisma STRABAG
z 18.04.2024 r. w przedmiocie wyjaśnień rażąco niskiej ceny - dowód: pismo STRABAG
z 18.04.2024 r. wraz z załącznikami, a w szczególności Szczegółową Kalkulacją Ceny
Ofertowej (w aktach p
ostępowania).
W nb
24 odwołania MOST twierdzi, że przeprowadzenie prostego działania
matematycznego ma unaoczniać nieprawidłowość stanowiska STRABAG i skalę błędu
popełnionego rzekomo przez przystępującego. Ta „uproszczona matematyka” nie podważa
jednak stanowiska STRABAG. Przypomnijmy, że zgodnie z dokumentacją projektową
istnieją dwa dojazdy do mostu. Pierwszy od strony Gdańska, a drugi od Elbląga.
Poszczególne dojazdy nieznacznie różnią się długością, na co wskazano w nb 15 powyżej.
Ich dokładna długość została określona zarówno na planie sytuacyjnym Projektu
Wykonawczego branża mostowa rysunek nr 1. „WIDOK Z GÓRY”, jak i na rysunku nr 7.
„PŁYTY PRZEJŚCIOWE” Projektu Wykonawczego branża mostowa, przedstawiającym
połączenie obiektu z dojazdami.
Zwróćmy teraz uwagę, jak przedstawiają się dokładne długości poszczególnych warstw
nawierzchni na tych dojazdach. Wszak pozycje nr 21
– 24 przedmiaru i Szczegółowej
Kalkulacji Ceny Ofertowej dotyczą właśnie warstw konstrukcji.
Tabela 1 -
Długość warstw konstrukcyjnych na dojazdach od strony Elbląga, opracowanie
własne:
Długości Warstw Konstrukcyjnych na dojazdach - od strony
Elbląga
Jednostka
I
konstrukcja
nawierzchni
II
konstrukcja
nawierzchni
Łączna
długość
Wykonanie podbudowy pomocniczej z KŁSM grub. 20 cm
m
NIE
WYSTĘPUJE
Wykonanie podbudowy zasadniczej z betonu asfalt AC 32P grub.
14 cm
m
NIE
WYSTĘPUJE
Wykonanie warstwy wiążącej (wyrównawczej) z betonu asfalt AC
16 W grub. 5-15 cm
m
Wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki SMA 11 grub. 4 cm
m
Tabela 2 -
Długość warstw konstrukcyjnych na dojazdach - od strony Gdańska, opracowanie
własne.
Długości Warstw Konstrukcyjnych na dojazdach - od strony
Gdańska
Jednostka
I
konstrukcja
nawierzchni
II
konstrukcja
nawierzchni
Łączna
długość
Wykonanie podbudowy pomocniczej z KŁSM grub. 20 cm
m
NIE
WYSTĘPUJE
Wykonanie podbudowy zasadniczej z betonu asfalt AC 32P grub.
14 cm
m
NIE
WYSTĘPUJE
Wykonanie warstwy wiążącej (wyrównawczej) z betonu asfalt AC
16 W grub. 5-15 cm
m
Wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki SMA 11 grub. 4 cm
m
Tytułem wyjaśnienia, antycypując ewentualny zarzut MOST, STRABAG wskazuje, że dane
zawarte tych tabelach zostały odczytane z dokumentacji projektowej, w tym rysunków
wskazanych w poprzednich fragmentach tego pisma. Nie jest to więc wynik własnych,
dowolnych obliczeń przystępującego.
Powierzchnia została natomiast faktycznie policzona poprzez przemnożenie długości
dojazdów z każdej ze stron z ich szerokością, która w przypadku jezdni jak wskazuje MOST
wynosi 7 m, co dodatkowo należy jeszcze zwiększyć m.in. o opaski. W tym względzie
p
rzystępujący już w odwołaniu w sprawie o sygn. KIO 2069/24 wyjaśniał, że „Do
dokumentacji projektowej nie został dołączony przekrój poprzeczny drogi na dojazdach,
dlatego szerokość warstw konstrukcyjnych przyjęto na podstawie pomiarów w programie
PDF-X-
Change dokonanych na rysunku Projektu wykonawczego branży mostowej rys nr 1.
„WIDOK Z GÓRY”. Szerokość warstw konstrukcyjnych została przyjęta na poziomie 8 m”.
Wyjaśnienia te STRABAG podtrzymał także w piśmie z 05.07.2024 r. i pozostają one dalej
aktualne.
Szczegółowe wyjaśnienia obliczenia powierzchni STRABAG zaprezentował w nb.
– 54 uzasadnienia odwołania, które wniósł w sprawie o sygn. KIO 2069/24, a następnie
zaprezentował w piśmie do zamawiającego z 05.07.2024 r. Argumentacja ta znajduje się już
w aktach, w związku z czym przystępujący zamiast ją powielać odsyła do ww. dokumentów.
Z obliczeń zawartych w ww. pismach wynika, że STRABAG nie dokonał zaniżenia ilości
dla pozycji nr 21 i 22. Wręcz przeciwnie, ilości te są zgodne z dokumentacją projektową. W
tym względzie bez znaczenia pozostają ilości dla ww. pozycji przewidziane przez
z
amawiającego w przedmiarze, gdyż w tym aspekcie przedmiar nie miał charakteru
wiążącego, a wyłącznie pomocniczy, co przesądzono już wyrokiem w sprawie o sygn. KIO
2069/24 - d
owód: odwołanie STRABAG z 13.06.2024 r. wniesione w postępowaniu o sygn.
KIO 2069/24 (załączone do odwołania MOST), pismo STRABAG z 05.07.2024 r. (w aktach
p
ostępowania).
Jeśli zaś chodzi o pozycje nr 23 i 24 dotyczące odpowiednio wykonania warstwy wiążącej
(wyrównawczej) z betonu asfalt AC 16 W grub. 5-15 cm oraz warstwy ścieralnej z mieszanki
SMA 11 grub. 4 to ich powierzchnie przyjęte przez STRABAG w kosztorysie ofertowym
i następnie w ofercie są tożsame zarówno z przedmiarem, jak i Projektem Wykonawczym
oraz PZT.
W związku z powyższym chybiona jest argumentacja przedstawiona w nb 26 odwołania,
która odnosi się do rysunku nr 1.0/1 z PZT oraz zakropkowanej tam powierzchni dojazdów.
Jeszcze raz należy podkreślić, że zakres przebudowy dojazdów widziany „z góry” na
rysunkach PZT nie jest tożsamy z zakresem wykonania pozycji nr 21 i 22. Pomiędzy
zakresem przebudowy dojazdów, a pozycjami nr 21 i 22 nie można postawić znaku
równości. Jak wskazał już przystępujący, pozycje nr 21 i 22 to jedynie część zakresu
przebudowy dojazdów.
Odwołujący w swojej narracji powołuje się w tym przypadku na legendę do rysunku nr
1.0/1 PZT, która ma nie pozostawiać wątpliwości. Faktycznie, legenda nie pozostawia
wątpliwości, ale co do globalnej powierzchni przebudowy dojazdów, a nie co do powierzchni
podbudów. Legenda i wynikający z niej „zakropkowany” obszar, jak to już wspomniano,
pokazuje powierzchnię warstwy ścieralnej, czyli pierwszej warstwy widocznej od góry, która
w kosztorysie ofertowym STRABAG jest tożsama z PZT i Projektem Wykonawczym.
W dalszych fragmentach odwołania MOST stwierdza, że „w dokumentacji projektowej,
w tym w Projekcie Wykonawczym, nie zdefiniowano czym są dojazdy i nie podano ich
zakresów do wykonania. Biorąc pod uwagę powyższe, należało przyjąć w ofercie do
wykonania i wyceny ilość koniecznych prac na dojazdach w zakresie (KŁSMO grub. 20 cm
betonu asfaltowego AC 32P o grub. 14 cm) wynikającą z PZT”. Twierdzenie to nie jest
jednak zgodne z rzeczywistością.
Po pierwsze, informacje dotyczące dojazdów zostały zawarte m.in. w:
− pkt 4.7 Projektu Wykonawczego branży mostowej,
− na rysunkach nr 1 i 7 Projektu Wykonawczego branży mostowej,
d
owód: Projekt Wykonawczy branży mostowej - OPIS TECHNICZNY do projektu
przebudowy wiaduktu nad linią kolejową do Portu Północnego w ciągu ul. Elbląskiej w
Gdańsku - kier. Centrum (w aktach Postępowania) – pkt 4.7, Rysunek nr 1 Projektu
Wykonawczego branży mostowej pn. „Widok z góry” (w aktach postępowania), Rysunek nr 7
Projektu Wykonawczego branży mostowej pn. „Płyty Przejściowe” (w aktach postępowania).
Po drugie, w PZT, zarówno w Opisie Technicznym, jak i na rysunkach do niego brak jest
zapisów dotyczących choćby tego jaką dobrać konstrukcję nawierzchni. Nie sposób więc
twierdzić, aby to właśnie na podstawie PZT wykonawca miał możliwość wycenić/oszacować
warstwy konstrukcji. Sięgnięcie do Projektu Wykonawczego było nieodzowne, tym bardziej,
że jest on uszczegółowieniem Projektu Budowlanego (a więc również PZT).
Z powyższego wyraźnie wynika, że szczegółów związanych z zakresem przebudowy
dojazdów należało szukać nie tylko PZT, jak twierdzi MOST, ale również w Projekcie
Wykonawczym, który w tym względzie zawierał o wiele precyzyjniejsze dane.
MOST w nb 29 odwołania argumentuje, że skoro rysunek nr 7 Projektu Wykonawczego
nosi tytuł „Płyty przejściowe” to nie dotyczy on dojazdów. Z takim stanowiskiem nie można
się zgodzić. Nazwa rysunku nie determinuje bowiem faktycznej treści danego rysunku i tego
co on przedstawia. Przekornie należy zapytać, czy gdyby projektant omawianemu rysunkowi
nadał tytuł „Klatka schodowa” to oznaczałoby to, że na wskazanym rysunku mamy do
czynienia właśnie z takim elementem? Nazwa rysunku nie jest w ocenie STRABAG
rozstrzygająca, liczy się jego faktyczna zawartość.
Ponadto, p
rzystępujący zwraca uwagę, że rysunek nr 7 Projektu Wykonawczego branży
mostowej składa się w istocie z dwóch części. Pierwsza i zarazem mniejsza (znajdująca się
w dolnym fragmencie) rzeczywiście obrazuje zbrojenie płyt przejściowych. Druga, która nota
bene
nazwana została jako „Połączenie z dojazdami” obrazuje rzeczone dojazdy i przekrój
ich konstrukcji.
Równie dobrze ww. rysunek mógłby zostać podzielony na dwa odrębne - oddzielnie jako
połączenie z dojazdami i zbrojenie płyt przejściowych. Kwestia graficznego ujęcia obu ww.
elementów na jednym rysunku nie ma jednak większego znaczenia, ponieważ obydwa są
wiążące. Zamawiający na żadnym etapie postępowania, ani w żadnym dokumencie
p
ostępowania nie wskazał, że wyceny przedmiotu zamówienia należy dokonać z
pominięciem górnej części rysunku nr 7 Projektu Wykonawczego branży mostowej.
Co więcej, ów rysunek jako jedyny rysunek w całej dokumentacji projektowej zawiera
szczegółowe informacje dotyczące konstrukcji nawierzchni i jej poszczególnych warstw.
Należy więc retorycznie zapytać czemu miałby on służyć, jak nie oszacowaniu/ustaleniu
warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
Jeśli zaś chodzi o rysunek nr 1 Projektu Wykonawczego branży mostowej pn. „Widok
z góry”, MOST w nb 31 odwołania podnosi, że brak jest na nim podziału na dwa rodzaje
dojazdów, jak również zakolorowań, które były własną inwencją przystępującego.
Bezspornie ww. rysunek faktycznie nie przewiduje podziału na dwa rodzaje konstrukcji
nawierzchni na dojazdach. Co więcej, nie ma na nim wskazanej również konstrukcji
dojazdów na wiadukcie. Powód takiego stanu rzeczy jest prozaiczny: na „widoku z góry”, a
takim jest przecież rysunek nr 1 Projektu Wykonawczego branży mostowej, ww. informacji
się nie umieszcza. Znajdują się one bowiem na rysunkach z przekrojami jak np. omówiony
poprzednio rysunek nr 7 Projektu Wykonawczego, gdzie dokładnie zaznacza się zakres
stosowania danego typu konstrukcji. Brak kolorów na rysunku nr 1 w stosunku do tego, co
STRABAG przedstawił np. w uzasadnieniu odwołania wniesionego w sprawie o sygn. KIO
2069/24 również nie powinien budzić obiekcji MOST. Zakolorowania rzeczywiście wykonane
zostały przez przystępującego na ww. rysunku po to, żeby ułatwić zrozumienie argumentacji
STRABAG czytelnikowi, który miał pierwszy raz do czynienia z dokumentacją projektową
tego p
ostępowania. Zresztą, w nb 41 odwołania STRABAG wniesionego w sprawie KIO
2069/24 wskazano, że rzeczone zakolorowania mają charakter pomocniczy: „na rysunku
poniżej [rysunku nr 1 z Projektu wykonawczego branży mostowej – przyp. autora]
schematycznie zaznaczono kolorem żółtym pierwszy rodzaj konstrukcji nawierzchni
dojazdów, a kolorem niebieskim drugi rodzaj konstrukcji nawierzchni dojazdów”.
STRABAG wyjaśnia dodatkowo, że zakolorowania, których dokonał są zbieżne
z informacjami zawartymi w rysunku nr 7 Projektu Wykonawczego branży mostowej.
Rekapitulując swoje stanowisko w zakresie rzekomej niezgodności oferty STRABAG
z warunkami zamówienia MOST w nb 32 ponawia stanowisko, iż z odwołania STRABAG
w postępowaniu o sygn. KIO 2069/24, jak i wyjaśnień, które przystępujący złożył
z
amawiającemu w postępowaniu pismami z 18.04.2024 r. i 05.07.2024 r. wynikać ma
rzekomo, że oferta STRABAG nie uwzględnia wykonania robót z pozycji nr 21 i 22
przedmiaru. Twierdzenie to nie znajduje jednak odzwierciedlenia w rzeczywistości. Oferta
STRABAG jest spójna i kompletna. Pozycje nr 21 i 22 zostały wycenione z uwzględnieniem
dokumentacji projektowej, a także przedmiaru, w zakresie w jakim ten ostatni miał charakter
wiążący
tj. z wyłączeniem wskazanych w tym dokumencie ilości, ale nie warstw konstrukcyjnych i ich
grubości. STRABAG stoi więc na stanowisku, że jego oferta, w szczególności, jeśli chodzi
o pozycje nr 21 i 22 zgodna jest z warunkami zamówienia. Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1
pkt 5) pzp jest w tym względzie chybiony. Nieuzasadnione są również dalsze zarzuty
odwołania. Oferta STRABAG nie zawiera błędu w obliczeniu ceny (art. 226 ust. 1 pkt 10)
pzp).
Nietrafny jest również zarzut związany z rzekomy rażącym zaniżeniem przez STRABAG
ceny oferty w zakresie pozycji nr 21 i 22. Przyjęta dla tych pozycji wartości wynika z rzetelnej
analizy dokumentacji projektowej. Przystępujący uważa zresztą, że kwestia zarzutu
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8) pzp w tym postępowaniu nie powinna być ponownie
rozpatrywana mając na uwadze treść orzeczenia wydanego przez Izbę w sprawie KIO
2069/24 i zakres tamtego postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1
ustawy Pzp, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz przystępującego (uczestnika), złożone w pismach procesowych, jak też
podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne. Krajowa Izba
Odwoławcza podzielając w całości stanowisko przystępującego (bez konieczności
powielania tej argumentacji w dalszej części uzasadnienia) (za wyrokiem Sądu Okręgowego
w Warszawie z 25.08.2015 r., sygn. akt: XXIII Ga 1072/15: „Izba ma prawo podzielić zarzuty
i wartościową argumentację jednego z uczestników, zgodnie z zasadą swobodnej oceny
dowodów”), wskazuje, co następuje.
Zamawiający wykonując wyrok KIO 2069/24, pismem z 28.06.2024 r. wezwał STRABAG
do wyjaśnienia treści złożonej oferty poprzez uzasadnienie przyjęcia w poz. 21 i 22
Szczegółowej Kalkulacji Ceny Ofertowej, innych ilości niż wskazane w poz. 21 i 22
przedmiaru robót zamiennego (branża mostowa). Zamawiający wskazał, że STRABAG
przyjął w: poz. 21 – 126 m2; poz. 22 – 112 m2, podczas gdy w przedmiarze robót
zamiennych (branża mostowa) wskazano: - poz. 21 – 676 m2; poz. 22 676 m2.
Zamawiający w wezwaniu wskazał również, że zgodnie z odpowiedzią na pyt. nr 15 do
treści SWZ: „Zamawiający wyjaśnia, iż konstrukcję nawierzchni jezdni na dojazdach należy
przyjąć zgodnie z poz. 21 do poz. 24 przedmiaru robót branży mostowej ZAMIENNYM oraz
zgodnie z STWIOR
”.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie STRABAG pismem z 5.07.2024 r. powołał się na
ustalenia przyjęte przez Izbę w wyroku o sygn. KIO 2069/24, iż ilości ujęte w poz. 21 i 22
przedmiaru robót branży mostowej miały pomocniczy charakter. Ponownie przytoczył treść
pkt. 3.4.1 OPZ oraz wskazał, że nie uległa ona zmianie na skutek dokonania przez
z
amawiającego odpowiedzi na pyt. nr 15 do SWZ, co również potwierdził ww. wyrok.
Oświadczył, że przyjęte w Szczegółowej Kalkulacji Ceny Ofertowej ilości 126 m2 dla poz. nr
21 oraz 112 m2 dla poz. nr 22 wynikają z dokumentacji projektowej. Następnie przedstawił
zaprezentowany już w odwołaniu z 13.06.2024 r. sposób dokonanej przez siebie kalkulacji
oraz własnych obliczeń, opartych na rysunkach nr 7 oraz rys. 1 Projektu Wykonawczego.
Izba przyznała rację odwołującemu STRABAG, iż: „wskutek wyjaśnień Zamawiającego
z dnia 26 marca 2024 r. treść pkt 3.4.1. OPZ nie uległa zmianie” (s. 14), „przedmiary robót
przygotowane przez Zamawiającego pełnią rolę wyłącznie pomocniczą przy obliczeniu ceny
ofertowej przez wykonawcę, w tym co do ilości i typów robót” (s. 13).
Izba wskazuje, że PZT stanowi widok terenu „z góry”. Ujęty jest więc na nim cały zakres
przebudowy dojazdów do obiektu. PZT określa plan sytuacyjny, czyli na jakim obszarze
powinny zostać przebudowane dojazdy. To co zatem widać na PZT (a w szczególności na
rysunku nr 1.0/1) to warstwa wierzchnia drogi, czyli tzw. warstwa ścieralna. Aby ustalić
natomiast jak i w jakim zakresie wykonywane są podbudowy, czyli dolna część konstrukcyjna
nawierzchni, służąca do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże, konieczne jest również
sięgnięcie do dokumentacji szczegółowej zawartej w Projekcie Wykonawczym, gdzie
zawarto m.in. przekroje poprzeczne. Nie można poprzestać jedynie na PZT. Wykonanie
poszczególnych warstw podbudowy nie następuje bowiem na całym obszarze w taki sam
sposób. Pozycje nr 21 i 22 nie są wykonywane na całym obszarze dojazdów, lecz jedynie na
7 m od strony obiektu.
Jak słusznie wskazał przystępujący, który twierdził, że swoją kalkulację dla pozycji nr 21
i 22 oparł zarówno na analizie rysunków z Projektu Wykonawczego, jak i PZT, jako całości, a
dane przedstawione przez
przystępującego nie tylko, więc nie są sprzeczne z PZT, wręcz
odwrotnie
– w pełni z tym PZT korespondują. PZT nie określa sposobu przebudowy oraz
zakresu warstw konstrukcji nawierzchni, które mają być przebudowane. Na podstawie
samego PZT i danych w nim zawartych nie tylko nie można przebudować dojazdów, ale
również nie można skalkulować prac w tym względzie. Taka możliwość istnieje dopiero
wówczas, gdy sięgniemy po dokumentację o wyższym stopniu szczegółowości, która
zawarta
jest
w Projekcie Wykonawczym branży mostowej na rysunku nr 7.
Przystępujący, w zaprezentowanej zamawiającemu Szczegółowej Kalkulacji Ceny
Ofertowej wskazał, że nawierzchnie (tj. wykonanie warstwy wiążącej i ścieralnej) wykonuje
na całym obszarze dojazdów zgodnie z dokumentacją projektową (czyli na obszarze, na
który
w PZT wskazuje
odwołujący), natomiast w przypadku podbudów wykonuje je zgodnie
z dokumentacją szczegółową – przekrojami poprzecznymi tam, gdzie je wskazano do
wykonania, a więc na wspomnianym odcinku 7 mb po każdej ze stron.
Z obliczeń zawartych w ww. pismach wynika, że przystępujący nie dokonał zaniżenia
ilości dla pozycji nr 21 i 22. Wręcz przeciwnie, ilości te są zgodne z dokumentacją
projektową.
W tym względzie bez znaczenia pozostają ilości dla ww. pozycji przewidziane przez
zamawiającego w przedmiarze, gdyż w tym aspekcie przedmiar nie miał charakteru
wiążącego, a wyłącznie pomocniczy, co przesądzono już wyrokiem w sprawie o sygn. KIO
Reasumując, w ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne.
Wskazać bowiem należy, iż dokumentację projektową należy czytać całościowo
ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich okoliczności mających wpływ na prawidłową
realizację przedmiotu zamówienia. Jak wynika z okoliczności przedmiotowej sprawy,
w szczególności z dowodów powoływanych przez strony, bezsprzecznie wynika, że zakres
podbudowy dotyczący pozycji 21 i 22 dotyczył li tylko długości 7 metrów, co wynika z
rysunku nr 7
Projektu Wykonawczego branży mostowej. Natomiast cały zakres prac
polegający na przebudowie podjazdów (w tym w szczególności polegającej na wykonaniu
warstwy wiążącej i ścieralnej) wynikał z rys. nr 1.
Fakt, iż odwołujący odmiennie od przystępującego odczytał treść dokumentacji
projektowej
przygotowanej przez zamawiającego, z uwzględnieniem okoliczności, iż zgodnie
z informacją zamawiającego, że „przedmiary robót przygotowane przez Zamawiającego
pełnią rolę wyłącznie pomocniczą przy obliczeniu ceny ofertowej przez wykonawcę, w tym co
do
ilości
i typów robót” nie mogą negatywnie wpływać na ocenę oferty przystępującego.
Oceniając zasadność podniesionych przez odwołującego zarzutów odwołania, Izba wzięła
również pod uwagę oświadczenie zamawiającego złożone w toku prowadzonej rozprawy,
gdzie zamawiający na pytanie Przewodniczącego oświadczył, że z informacji przekazanych
pełnomocnikowi zamawiającego przez odpowiednie służby techniczne zamawiającego nie
zachodzi podstawa do stwierdzenia, że rozwiązanie przyjęte przez przystępujący
uniemożliwi korzystanie z obiektu, czy też zagraża w jego prawidłowym użytkowaniu.
Dokumentacja przygotowana przez zamawiający dawała zatem podstawy do ustalenia
i przygotowania wyceny ofertowej przynajmniej w dwojaki sposób, tj. w taki jaki
zaprezentował to odwołujący oraz w taki w jaki zaprezentował to przystępujący. Zdaniem
Izby
jedno i drugie rozwiązanie było prawidłowe, nie uchybiało obowiązującej w tym zakresie
odpowiedniej wiedzy technicznej i zawodowej wynikającej z profesjonalnego charakteru
prowadzonej przez strony i uczestnika działalności.
Tym samym, wychodząc od podstawowego zarzutu odwołania dotyczącego naruszenia
przez zamawiającego przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, Izba stwierdziła, że oferta
przystępującego nie jest sprzeczna z warunkami zamówienia (zarzut bezzasadny), a co za
tym idzie pozostałe zarzuty odwołującego dotyczące naruszenia przepisów art. 226 ust. 1 pkt
8 i 10 ustawy Pzp oraz zarzut wynikowy dotyczący naruszenia przepisu art. 239 ust. 1 w zw.
z art. 17 ust. 2 i art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp,
są również niezasadne.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
ustawy Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz.
U. poz. 2437).
Przewodniczący:
………………………