Sygn. akt KIO 3027/24
WYROK
Warszawa, dnia 6
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolantka:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2
września 2024 roku odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę M. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
MAKARTRONIC P.P.H.U. M. B.
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Uniwersytet Medyczny w Łodzi
przy udziale uczestnika po stronie
Zamawiającego X3D SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Bytowie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów oznaczonych nr 1, 3 i 4 w petitum odwołania
i nakazuje
Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, a w jej ramach odrzucenie na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
oferty uczestnika
X3D SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w Bytowie
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę M. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą MAKARTRONIC P.P.H.U. M. B. w części 1/4 oraz
Zamawiającego w części 3/4 i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy), kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy), kwotę 34 zł 00 gr (słownie: trzydzieści cztery
złote zero groszy) poniesioną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od odwołania,
wynagrodzenia pełnomocnika oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictw oraz kwotę 3
600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza od zamawiającego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi na rzecz wykonawcy
M. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą MAKARTRONIC P.P.H.U.
M. B.
kwotę 7 451 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy czterysta pięćdziesiąt jeden
złotych zero groszy) stanowiącą po potrąceniu 3/4 sumy kosztów poniesiony przez
ww.
wykonawcę tytułem wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika oraz
opłaty skarbowej od pełnomocnictw.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 3027/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający Uniwersytet Medyczny w Łodzi prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn: „Sukcesywna
dostawa akcesoriów komputerowych”, nr referencyjny: ZP/50/2024.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej:
„ustawa Pzp”.
Szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych określonych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 11 czerwca 2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00360808.
W postępowaniu tym wykonawca M. B. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą
MAKARTRONIC P.P.H.U. M. B.
(dalej:
„Odwołujący”) w dniu 19 sierpnia 2024 r. wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności i zaniechań
Zamawiającego, polegających na:
wyborze oferty X3D sp. z o.o. jako najkorzystniejszej, w sytuacji gdy treść oferty
Wykonawcy nie spełniała warunków zamówienia oraz podlegała odrzuceniu;
zaniechania przez Zamawiającego podjęcia czynności w postępowaniu, do której był
zobowiązany przepisami ustawy p.z.p., w postaci zaniechania odrzucenia oferty
X3D sp. z
o.o, która nie spełniała warunków zamówienia, a mianowicie:
a)
nie zawierała kompletnych informacji merytorycznych na temat oferowanego
produktu, względnie
b)
X3D sp. z o.o. w zakreślonym terminie nie przedstawił dokumentów i informacji
pozwalających na stwierdzenie zgodności oferty z wymaganiami merytorycznymi
zamawiającego,
względnie
c)
przedstawione przez X3D sp. z o.o. wyjaśnienia nie zawierały kompletnych informacji
potwierdzających zgodność oferty z wymaganiami zamawiającego nadto treść
wyjaśnień zmierzała do uzupełnienia i modyfikacji oferty,
względnie
d)
przedstawiony przez X3D sp. z o.o. wykaz dostaw nie potwierdza, że wykonawca
zrealizował dostawy akcesoriów komputerowych o wartości 50.000 złotych, tak jak
wymagał tego Zamawiający.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty X3D sp. z o.o z
uwagi na niezłożenie przez Wykonawcę przedmiotowych środków dowodowych dla pkt
5.5 Załącznika nr 2 do SWZ względnie przedstawione przez niego dokumenty i
informacje nie potwierdzają zgodności oferty wykonawcy z wymaganiami merytorycznymi
zamawiającego;
art. 226 ust. 1 pkt 2b i 2 c w zw. z art. 274 Pzp polegającego na zaniechaniu odrzucenia
oferty X3D sp. z o.o. jako niespełniającej warunku udziału w postepowaniu poprzez
wykazanie dostawy akcesoriów komputerowych o wartości 50 000 zł brutto w okresie 3
lat przed upływem terminu składania ofert.;
3) art. 239 ust. 1 Pzp, przez dokonanie wyboru oferty wykonawcy X3D sp. z o. o jako oferty
najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu, podczas gdy oferta ww. wykonawcy
podlega odrzuceniu z powodu braku spełnienia przez Wykonawcę warunków
zamówienia.
4) art. 16 pkt 1) i pkt 2) i pkt 3) P
zp poprzez niezapewnienie przez Zamawiającego w toku
postępowania zasady zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania wszystkich
wykonawców oraz zasady przejrzystości poprzez:
a) brak odrzucenia oferty Wykonawcy X3D sp. z o.o w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z dni 20.06.2024 r. i 27.06.2024 r. do uzupełnienia dokumentów
poprzez wyjaśnienie co składa się na zaproponowany zestaw Tracer Maverick pkt 5.5
Załącznika nr 2 do SWZ, gdy wykonawca nie wyjaśnił co składa się na zestaw
określony w załączniku, a wymagany w SWZ,
b) brak odrzucenia oferty Wykonawcy X3D sp. z o.o mimo wskazanie przez w/w podmiot
w piśmie z dnia 24 lipca 2024 r. wyjaśnienia dot. proponowanego zestawu poprzez
odesłanie do strony sklepu internetowego z uwagi na niespełnienie wymogów SWZ
i
faktyczny brak istnienia zestawu o nazwie Tracer Maverick, gdzie pod tą nazwa
można byłoby zidentyfikować klawiaturę i mysz spełniającą wymogi SWZ
art. 16 pkt 1,2 i 3 w związku z art. 107 ust 1 i 2 i art. 223 ust 1 Pzp poprzez
niezapewnianie przez Zamawiającego zasady uczciwej konkurencji i brak odrzucenia
oferty Wykonawcy, który w ogóle nie złożył elementu oferty w postaci załącznika nr do
SWZ w terminie do dnia składania ofert.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
i dokonanie ponownego badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej;
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz wyboru
oferty najkorzystniejszej z równoczesnym nakazaniem Zamawiającemu odrzucenia oferty
złożonej przez Wykonawcy X3D sp. z o.o,
nakazanie dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez Odwołującego;
zasądzenie zwrotu kosztów wniesienia wpisu od odwołania oraz kosztów zastępstwa
procesowego wg faktur przedstawionych przez
pełnomocnika na rozprawie.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał:
Odwołujący wskazał, że w dniu 23 lipca 2024 r. Zamawiający dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty wybierając ofertę Odwołującego i jednocześnie dokonując
odrzucenia oferty X3D sp. z o.o z uwagi fakt, że oferowana klawiatura Tracer Maverik nie
występuje w zestawie z myszą (wskazany przez X3D sp. z o.o. model obejmuje wyłącznie
klawiaturę), tym samy Zamawiający uznał ofertę X3D sp. z o.o. za niezgodną z warunkami
zamówienia. Mając na uwadze, że producent nie oferuje takiego zestawu jaki wskazał
wykonawca Zamawiający zwrócił się do X3D sp. z o.o. o wyjaśnienie, zapytując wykonawcę
„Czy zaproponowana mysz jest produktem firmy Tracer Maveric?” W odpowiedzi na
wezwanie do przedłożenia wyjaśnień wykonawca oświadczył jedynie, że klawiatura
występuje również w wariancie z myszą optyczną przewodową, nie przedstawiając jednak
żadnych dowodów lub informacji potwierdzających prawdziwość tych informacji. Na kolejne
wezwanie do wyjaśnień wykonawca X3D sp. z o.o. kolejny raz oświadczył że
„zaproponowany przez nas zestaw to produkt firmy Tracer” oraz że „Firma Tracer jest
producentem oferowanego zestawu” Powyższe wyjaśnienia nie zawierają więc żadnego
potwierdzenia, że oferta wykonawcy X3D sp. z o.o. spełnia wymagania zamawiającego,
albowiem złożony przez X3D sp. z o.o. wypełniony załącznik nr 2 do SWZ zawiera
niekompletne i nieprawdziwe informacje. Producent nie oferuje takiego zestawu, nadto
załącznik oraz wyjaśnienia definiują parametrów myszy. Po dokonaniu opisanych powyżej
czynności firma X3D sp. z o.o zakwestionowała wybór oferty Odwołującego i wniosła o
unieważnienie tego wyboru, podnosząc w piśmie z dnia 24 lipca 2024 r. że zaoferowany
przez nich produkt (tzn. zestaw klawiatura i mysz Tracer model Maveric) istnieje na rynku i
zostało to potwierdzone w ofercie i dwukrotnych wyjaśnieniach. Firma X3D sp. z o.o. w tym
piśmie powołała się na link do sklepu komputerowego na której znajdował się rzekomo taki
zestaw (klawiatura + mysz). W wyniku w/w pisma Zamawiający dokonał w dniu 26 lipca 2024
r. unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty i następnie w dniu 12 sierpnia dokonał
ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty tj. oferty X3D sp. z o.o którą to czynnością
naruszył wskazane powyżej przepisy ustawy pzp.
W ocenie Odwołującego przedłożone przez Wykonawcę wyjaśnienia po dniu
23 lipca
2024 r. należy uznać za spóźnione i dodatkowo ciągle nie spełniające kryteriów
opisanych w punkcie 5.5 załącznika nr 2 do SWZ. Link wskazany przez firmę X3D sp. z o.o.
zawierał wyłącznie informacje o klawiaturze, nie zawierał natomiast żadnej informacji o
myszy. Wykonawca nie przedstawił oświadczeń producenta, ani żadnych certyfikatów lub
innych dokumentów wskazujących, że wraz z klawiatura Tracer Maverik przewidziana jest
również mysz i że spełnia wymagania opisane przez Zamawiającego w SWZ. Odwołujący
wskazał, że firma Tacer oferuje kilka mysz o różnych parametrach i żadna z nich nie jest
opatrzona nazw
ą Maveric. W toku dalszej korespondencji Odwołujący uzyskał odpowiedź od
przywołanego sklepu, w którym sprzedawca wprost potwierdził, że producent nie oferuje
takiego zestawu, tym samy oświadczenie X3D sp. z o.o. że „producentem zestawu” jest
firma Tracer było niezgodne ze stanem faktycznym. Analogicznie do tego dystrybutor
produktów firmy Tracer również potwierdził, że klawiatura Maveric nie ma dołączonej myszy.
Tym samym
, zdaniem Odwołującego, zgromadzone przez niego materiały jasno
wskazują, że firma Tracer nie oferuje zestawu pod nazwa Tracer Maveric obejmujący
kalwiaturę i mysz. Taki zestaw nie jest dostępny i nie występuje na rynku, tak jak to stwierdził
Zamawiający przy pierwszym wyborze oferty Odwołującego.
Odwołujący podkreślił, że sprzedawca, którego link miał potwierdzać dostępność
„zestawu”, w ostatniej korespondencji (e-mail z dnia 19.08.2024) potwierdził, że zestaw nie
jest dostępny, zaś link nie istnieje i takiego zestawu nie ma na stronie tego sprzedawcy.
Zdaniem Odwołującego powyższe oznacza, że wskazany w załączniku do oferty
zestaw nie istnieje, zaś przedłożone przez X3D sp. z o.o. wyjaśnienia nie potwierdzają w
żaden sposób, że zestaw wskazany w ofercie wykonawcy spełnia wymagania merytoryczne
zamawiającego (brak myszy w zestawie, brak parametrów myszy).
W dalszej części uzasadnienia Odwołujący wskazał, że wybór oferty X3D sp. z o.o.
był niezgodny z przepisami ustawy także z tego względu, że wskazany Wykonawca nie
wykazał spełnienia warunku dotyczącego zdolności technicznych i zawodowych.
Zamawiający żądał wykazu dostaw obejmujących dostawę akcesoriów komputerowych o
wartości co najmniej 50 000 złotych brutto. Wykonawca na potwierdzenie tego warunku
przedstawił list referencyjny oraz fakturę, z treści których wynika, że dostawa akcesoriów nie
opiewa na łączną kwotę 50.000 zł. O ile wartość załączonej faktury wynosi 115 128,00
złotych brutto, to jednak obejmuje ona w większości pozycje, które nie mogą być
kwalifikowane jako akcesoria komputerowe. Pozycje wskazane na fakturze pod numerem 1,
2, 3, 5, 6, 7,8, 10, 11, 12, 13 oraz 14 nie są akcesoriami komputerowymi. Zdaniem
Odwołującego nie można kwalifikować jako akcesoriów samych komputerów, tabletów i
telefonów. Co równie istotne, nie jest akcesoryjnym urządzeniem drukarka przemysłowa,
która ma samodzielne funkcje, podobnie nie jest nim monitor. Potwierdzenie tego jest
odwołanie się do właściwych klasyfikacji, które wskazują że urządzenia takie jak drukarki czy
monitory są klasyfikowane odrębnie od akcesoriów komputerowych. Tak więc wedle
przepisów celnych i klasyfikacja CN monitory są klasyfikowane w Nomenklaturze Scalonej
(CN) jako osobne urządzenia. • 8528 – Monitory i projektory używane w systemach
komputerowych. Kod ten różni się od tych, które dotyczą akcesoriów komputerowych, takich
jak części do komputerów (CN 8473). Klasyfikacja VAT i PKWiU: W Polskiej Klasyfikacji
Wyrobów i Usług (PKWiU), monitory są także klasyfikowane oddzielnie od akcesoriów
komputerowych: • 26.20.14.0 – Monitory i projektory, głównie używane w systemach
automatycznego przetwarzania danych.
To samo można odnieść do drukarka przemysłowej Zebra ZT610 RFID. Przepisy celne
i Nomenklatura scalona (CN).
W nomenklaturze celnej CN drukarki są klasyfikowane oddzielnie od akcesoriów
komputerowych. Drukarki, w tym przemysłowe, znajdziemy w grupie: • 8443 – Maszyny
drukujące (w tym drukarki komputerowe). Natomiast akcesoria komputerowe są
klasyfikowane w sekcji związanej z częściami i akcesoriami do urządzeń przetwarzania
danych (kod CN 8473).
Klasyfikacja VAT i PKWiU: W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) drukarki
przemysłowe także są klasyfikowane jako oddzielne urządzenia, a nie jako akcesoria
komputerowe: • 28.23.13.0 – Maszyny drukarskie wykorzystywane w przemyśle.
Odwołujący wskazał ponadto, że wybór firmy X3D sp. z o.o. jako oferty
najkorzystniejszej i zaniechanie odrzucenia tej oferty naruszało również zasady uczciwej
konkurencji, albowiem opierało się wyłącznie na oświadczeniu wykonawcy, bez jakiejkolwiek
weryfikacji zgodności oferty wykonawcy z wymaganiami zamawiającego.
Końcowo, Odwołujący podkreślił, że przewidziana przez Zamawiającego w SWZ
możliwość wezwania do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych musi być
odczytywana z poszanowaniem zasady niezmienności treści oferty. Oznacza to, że
Zamawiający nie ma podstaw do przyjęcia takiego uzupełnienia środków dowodowych, które
modyfikuje pierwotnie złożoną ofertę. Skoro Zamawiający ukształtował wymaganą treść
oferty, w tym wzór formularza ofertowego, w taki sposób, że nie wymagały one określenia,
co jest przedmiotem oferty (co należy ocenić negatywnie), Zamawiający zatem naruszył
przepisy art. 226 ust. 1 pkt 5 oraz art. 223 ust. 1 w zw. z art. 107 ust. 2 i art. 16 ustawy Pzp,
a w konsekwencji również art. 239 ust. 1 ustawy Pzp. (zob. wyrok KIO z dnia 1.02.2022 r.,
KIO 122/22).
W złożonej pismem z dnia 30 sierpnia 2024 r. stanowiącym odpowiedź na odwołanie,
Zamawiający ustosunkował się do zarzutów podniesionych przez Odwołującego i wniósł o
ich oddalenie.
W uzasadnienie Zamawiający wskazał m.in.:
Zamawiający wskazał, że w ust. 7 SWZ zawarł informacje o przedmiotowych
środkach dowodowych w brzmieniu:
7.1 W celu potwierdzenia spełniania przez oferowane dostawy wymagań Zamawiający żąda
od wykonawcy wraz z ofertą:
Wypełniony i podpisany Opis Przedmiotu Zamówienia stanowiący załącznik nr 2 do
SWZ
7.2 Jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do ich złożenia lub
uzupełnienia w wyznaczonym terminie.
Tak ukształtowane postanowienie SWZ jest zgodne z przepisem art. 107 ust. 2 i 3 pzp, który
to przepis stanowi, że zamawiający wzywa do złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym
terminie przedmiotowych środków dowodowych, o ile przewidział to w ogłoszeniu
o
zamówieniu lub dokumentach zamówienia. Nie dotyczy to jedynie sytuacji, gdyby
przedmiotowy środek dowodowy służył potwierdzeniu cech/kryteriów, ocenianych w ramach
kryteriów oceny ofert, co nie miało miejsce w przedmiotowej sprawie.
Przystępujący pismem z dnia 20 czerwca 2024 r. został wezwany do uzupełnienia
przedmiotowego środka dowodowego i zrobił to w wyznaczonym przez Zamawiającego
terminie.
Następnie Zamawiający dwukrotnie w trybie art. 107 ust. 4 pzp wzywał
Przystępującego do wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowego środka dowodowego.
W wyjaśnieniach z dnia 1 lipca 2024 r. Przystępujący potwierdził, że klawiatura Tracer
Maverick występuje również w wariancie z myszą przewodową optyczną. W wyjaśnieniach
z
dnia 3 lipca 2024 r. Przystępujący potwierdził, że firma Tracer jest producentem
oferowanego zestawu.
Pierwotnie Zamawiający dokonuje wyboru oferty Odwołującego. Następnie w dniu
lipca 2024 r. Zamawiający w wyniku samokontroli unieważnia czynność wyboru oferty
Odwołującego i czynności odrzucenia dwóch innych ofert (w tym oferty Przystępującego)
i
przystępuję do ponownego badania ofert.
Po przeprowadzeniu ponownego badania ofert z uwzględnieniem tego, że zgodnie
z
ust. 7 SWZ na potwierdzenie spełnienia przez oferowane dostawy wymagań Zamawiający
żądał wyłącznie wypełnionego i podpisanego Opisu Przedmiotu Zamówienia, Zamawiający
d
okonał oceny oferty Przystępującego jako zgodnej z warunkami zamówienia.
Zamawiający zaprzeczył, aby brał pod uwagę – jak zdaje się to sugerować
Odwołujący – jakieś wyjaśnienia Przystępującego składane po dniu 23 lipca 2024r.
Zamawiający podkreśla, że nie żądał od wykonawców wskazywania numerów katalogowych
produktów, kart katalogowych produktów, oświadczeń producentów towaru czy też
określonych certyfikatów. Dokumentem potwierdzającym spełnienie przez dostawy wymagań
Zamawiającego był wypełniony i podpisany Opis przedmiotu zamówienia.
Odwołujący podnosi nadto, że Przystępujący nie wykazał spełnienia warunku udziału
dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej.
Zamawiający podkreślił, że wskazane warunki mają umożliwić mu ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności służy temu wyrażenie
warunków jako minimalnych poziomów zdolności. Zamawiający określając opisany powyżej
warunek zmierzał do uzyskania zapewnienia, że zamówienie uzyska wykonawca zdolny do
jego realizacji. Wykonawca, który wykaże się prawidłową realizacją podobnej dostawy.
Zamawiający, mając świadomość ciążącego na nim obowiązku określania warunków
udziału w sposób jednoznaczny i precyzyjny, nie odwoływał się przy opisie warunków do
klasyfikacji CN czy też klasyfikacji PKWiU.
Zamawiający podniósł, że akcesoria w powszechnym rozumieniu oznaczają elementy
uzupełniające, powiększające lub wzbogacające, elementy przydatne do wykonywania
jakichś czynności. Zdaniem Zamawiającego nieuzasadniona jest próba ograniczenia
określenia użytego przez Zamawiającego do konkretnych klasyfikacji, jak stara się to
obecnie czynić Odwołujący.
Zamawiający wskazał, że Przystępujący wykazał spełnienie wyżej wymienionego
warunku udziału. W piśmie z dnia 9 sierpnia 2024 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie
Zamawiającego do wyjaśnień, Przystępujący szczegółowo wykazał wartość poszczególnych
akcesoriów komputerowych, wchodzących w skład dostawy wymienionej w Wykazie dostaw.
Wykonawca
X3D SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w Bytowie
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przystępujący, pomimo wezwania, nie doręczył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
pisemnego stanowiska zawierającego ustosunkowanie się do zarzutów podniesionych
w
odwołaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron
uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron wyrażone odpowiednio
w
odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie i
odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych
czynności Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę
X3D SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Bytowie. Wszystkie
warunki formalne związane ze zgłoszonymi przystąpieniami zostały spełnione. Co za tym
idzie ww. wykonawca
skutecznie zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego, stając się Uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez
Odwołującego wraz z odwołaniem, a mianowicie: korespondencję z firmą 4officesklep.pl oraz
z firmą Megabajt na fakt: nieistnienia zaoferowanego przez Uczestnika postępowania
zestawu: klawiatura + mysz firmy Tracer Maverik.
Izba
ustaliła następujący stan faktyczny:
Stan faktyczny między Stronami nie był sporny. Zamawiający prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest sukcesywna dostawa
akcesoriów komputerowych.
Zgodnie z
rozdziałem 3 pkt 3.1. Opis przedmiotu zamówienia specyfikacji warunków
zamówienia (SWZ) Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia - parametry jakościowe
stanowi
załącznik nr 2 do SWZ.
Zgodnie z rozdziałem 5 Warunki udziału w postępowaniu i podstawy wykluczenia, pkt
5.3. Określenie warunków udziału w postępowaniu ppkt 4 lit. a SWZ
4) Wykonawca spełni warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, o którym
mowa w ust. 5.2 pkt 1 lit. d) SWZ, jeżeli Wykonawca wykaże, że:
a) Wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje, w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie:
− wykonał co najmniej 1 dostawę polegającą na dostawie akcesoriów komputerowych
o
wartości co najmniej 50 tys. zł brutto.
Przy czym, w przypadku umów ciągłych, np. sukcesywnej dostawy, łączna wartość
realizacji musi wynieść nie mniej niż 50 000,00 zł brutto.
Wykonawca potwierdzi spełnienie warunku przedstawiając dowody określające, czy dostawy
zostały wykonane w sposób należyty.
W przypadku, gdy wartość dostaw wyrażona będzie w walucie innej niż PLN, Zamawiający
do oceny spełnienia warunku przez danego Wykonawcę przeliczy podane wartości po
średnim kursie tej waluty w stosunku do PLN publikowanym przez NBP w dniu publikacji
ogłoszenia o zamówieniu. Jeżeli w dniu publikacji ogłoszenia postępowania NBP nie
opublikuje kursu walut, Zamawiający przyjmie kurs opublikowany w pierwszym dniu
roboczym po tej dacie.
Zgodnie z rozdziałem 6 Wykaz podmiotowych środków dowodowych, pkt 6.1. pkt 1
SWZ w
celu potwierdzenia spełniania warunków dotyczących zdolności technicznej lub
zawodowej określonych w ust. 5.3 pkt 4) SWZ zamawiający żąda od Wykonawcy: wykazu
dostaw wykonanych
, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również
wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy
– w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na
rzecz których dostawy zostały wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów
określających, czy te dostawy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym
dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot,
na rzecz którego dostawy zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się
lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest
w
stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty
potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3
miesięcy. Wzór stanowi załącznik nr 5 do SWZ. (…)
Zgodnie z rozdziałem 7 Informacja o przedmiotowych środkach dowodowych, pkt.
7.1. lit. a SWZ
W celu potwierdzenia spełniania przez oferowane dostawy wymagań
Zamawiający żąda od wykonawcy wraz z ofertą: a) Wypełniony i podpisany Opis Przedmiotu
Zamówienia stanowiący załącznik nr 2 do SWZ.
W przedmiotowym postępowaniu złożono trzy oferty:
Oferta nr 1 - X3D SP. z o.o. ; Ceynowy 21 , 77-
100 Bytów; NIP 8421781039
Oferta nr 2 - P.P.H.U. MAKARTRONIC M. B.
; ul. Pilota Stanisława Wigury 15/21,90-302
Łódź, NIP 7251659792
Oferta nr 3 - CEZAR C. M. i P. G.
Sp. z o.o.; ul. Wolność 8 lok. 4, 26-600 Radom, NIP
Poza sporem było również Uczestnik postępowania na wezwanie Zamawiającego
przedłożył wykaz dostaw oraz list referencyjny, o treści jak w dokumentach. Opisany w treści
odwołania oraz w odpowiedzi na odwołanie stan faktyczny w tym zakresie odpowiada
rzeczywistości, wobec czego za zbędne należy uznać jego powtarzanie.
Pismem z dnia 23 lipca 2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze
najkorzystniejszej oferty
, tj. oferty Odwołującego oraz o odrzuceniu pozostałych oferty.
Zamawiający odrzucił ofertę Uczestnika postępowania w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp wskazując w uzasadnieniu: Zamawiający odrzuca ofertę, jako niezgodną z
zapisami SWZ w załączniku nr 2 Opis przedmiotu zamówienia zaproponowany zestaw przez
Wykonawcę:
„Tracer Klawiatura Maverick czarna typ klawiatury tradycyjna komunikacja
przewodowa przyciski membranowe interfejs USB wersja produktu BOX kolor czarny
mysz w
komplecie tak typ myszy przewodowa optyczna ilość przycisków myszy
2rolka przewijania w myszce tak” nie występuje na rynku tj. zestaw klawiatura + mysz
firmy Tracer model Maverick. Pod tym modelem jest tylko klawiatura a nie zestaw klawiatura
+ mysz. Ponadto w kontekście zestawów klawiatura + mysz, określenie "wersja box" odnosi
się do sposobu pakowania i sprzedaży produktów. "Box" oznacza, że zestaw jest
zapakowany w
oryginalne pudełko producenta i zazwyczaj zawiera wszystkie niezbędne
akcesoria, dokumentację oraz pełną gwarancję. W związku z powyższym nie spełnia
naszego wymogu jako zestaw : klawiatura + mysz.
Mając na uwadze stwierdzone różnice, Zamawiający wezwał Wykonawcę do wyjaśnienia
rozbieżności, które zachodzą pomiędzy wymaganiami w załączniku nr 2 pkt.5.5
a
zaproponowanym produktem: „Czy zaproponowana mysz jest produktem firmy Tracer
Maverick? W odpowiedzi otrzymaliśmy potwierdzenie zapisów z załącznika nr.2 złożonych
przez Wykonawcę.
W ponownym wezwaniu skierowanym do wyjaśnień przez Zamawiającego
potwierdzenie Wykonawcy iż „Firma Tracer jest producentem oferowanego zestawu”
(klawiatura + mysz) nie odnajdujemy tej informacji na stronie producenta takiego zestawu.
Pismem z dnia 24 lipca 2024 r. Uczestnik postępowania wniósł o -unieważnienie
wyboru ofert i unieważnienie odrzucenia naszej oferty, -dokonanie ponownej oceny ofert.
Uzasadniając wniosek Uczestnik postępowania wskazał m.in.: W uzasadnieniu odrzucenia
naszej oferty wskazano, że zaproponowany przez nas zestaw klawiatura + mysz firmy Tracer
model Maverick nie występuje na rynku. Pragniemy jednak podkreślić, że taki produkt
istnieje, co potwierdziliśmy w naszej ofercie oraz w dodatkowych wyjaśnieniach dwukrotnie
złożonych na Państwa prośbę.
Zamawiający nie wymagał podawania publicznych źródeł ani informacji, aby każdy produkt
w
ofercie znajdował się w internecie lub publicznie w katalogach producenta. Wskazany
przez nas zestaw spełnia wszystkie określone wymagania, co zostało jasno i precyzyjnie
opisane w
naszej ofercie. Nasze wyjaśnienia potwierdzały, że mysz znajduje się w
oferowanym zestawie klawiatura + mysz.
(…)
Uzasadnienie odrzucenia oferty "podany towar nie występuje na stronie producenta" jest
niewystarczające i w żaden sposób nie wskazuje w jaki sposób oferowany przez nas towar
nie spełnia podanych wymogów
Potwierdzenie że taki zestaw (klawiatura + mysz) widnieje na stronach internetowych:
https://www.4officesklep.pl/Klawiatura-Tracer-Maverick-USB
(…)
Pismem z dnia 26 lipca 2024 r. Zamawiający poinformował wykonawców
o
unieważnieniu czynności odrzucenia oferty firmy X3D SP. z o.o.; Ceynowy 21 , 77-100
Bytów oraz CEZAR C. M. i P. G. Sp. z o.o.; ul. Wolność 8 lok. 4, 26-600 Radom oraz
o przeprowadzeniu ponownego badania ofert.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie w części, tj. w zakresie zarzutów oznaczonych nr 1,
3 i 4 w petitum
odwołania.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 559 ust. 2 ustawy Pzp, przepisy
stanowiące podstawą prawną zapadłego rozstrzygnięcia wskazać należy, że zgodnie z art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: jej treść jest niezgodna z
warunkami
zamówienia.
A
rt. 16 ustawy Pzp stanowi, że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Zgodnie z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp
Treść oferty musi być zgodna z wymaganiami
zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
W przedmiotowej sprawie
Załącznik nr 2 do SWZ stanowił podstawę weryfikacji czy
oferowana dostawa spełnia określone przez Zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria.
Co więcej, w przedmiotowej sprawie wskazany załącznik były odzwierciedleniem oferty.
Zakresem dyspozycji normy art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
objęta jest również
sytuacja, w której zadeklarowana przez wykonawcę treść oferty nie znajdzie potwierdzenia
w
żądanych przez zamawiającego i złożonych przez wykonawcę wraz z ofertą
przedmiotowych środków dowodowych. Dokumenty te należy rozpatrywać jako
kwalifikowaną formę potwierdzenia zgodności oferowanego świadczenia z wymaganiami
Zamawiającego.
W konsekwencji brak takiego kwalifikowanego potwierdzenia
(również w aspekcie
formalnym)
jest podstawą do odrzucenia oferty jako niezgodnej z warunkami zamówienia.
Uczestnik postępowania, wbrew wymaganiom Zamawiającego, w załączniku nr 2 do
SWZ nie wskazał producenta i modelu myszy. Z kolej, wyjaśnienia Uczestnika
postępowania, że producentem zestawu: klawiatura i mysz jest Tracer Maverik nie dały się
zweryfikować pozytywnie. Brak jest jakiegokolwiek dowodu na potwierdzenie, że faktycznie
taki zestaw istnieje, z kolei z dowodów przedłożonych przez Odwołującego, tj.
korespondencji mailowej
(których Zamawiający nie kwestionował) jak również z
wcześniejszych ustaleń Zamawiającego wynika, że zestaw klawiatura + mysz firmy Tracer
model Maverick nie jest dostępny na rynku.
Jeżeli chodzi o zarzut nr 2 – w tym zakresie odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie, bowiem zarzut okazał się przedwczesny.
Art. 128 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia,
o
którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub
poprawienie lub 2)
zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. Powyższe oznacza,
że Zamawiający nie może wykluczyć wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego przed zastosowaniem art. 128 ustawy Pzp.
Odwołujący nie zarzucił zaniechania wezwania Uczestnika postępowania do
uzupełnienia wykazu dostaw. Z kolei zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może orzekać
co do zarzutów, które nie zostały zawarte w odwołaniu. Niejako na marginesie, nawet gdyby
Odwołujący taki zarzut sformułował i tak nie zostałby on przez Izbę uwzględniony, bowiem
oferta Uczestnika postępowania podlegała odrzuceniu.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557,
574 i 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 2 pkt 1, ust. 3 pkt 1 i 2 oraz ust. 6 w
zw. z
§ 5 pkt 1 lit. a oraz 2 lit. b i d w zw. z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z dyspozycją art. 557 ustawy Prawo zamówień publicznych w wyroku oraz
w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego. Zgodnie z art. 574 ustawy Pzp do kosztów postępowania
odwoławczego zalicza się wpis i uzasadnione koszty stron i uczestników postępowania
odwoławczego wnoszących sprzeciw. Dalej, zgodnie z art. 575 ustawy Pzp strony oraz
uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania
odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Z § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego
w postępowaniu na usługi o wartości mniejszej niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych, wynosi 7 500 złotych.
Zgodnie z § 5 pkt 1 lit. a i 2 lit. b i d rozporządzenia do kosztów postępowania
odwoławczego zalicza się wpis oraz uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego
w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu kosztów, złożonych do akt
sprawy, obejmujące m.in. koszty związane wynagrodzeniem i wydatkami jednego
pełnomocnika, nieprzekraczające łącznie kwoty 3 600 PLN oraz inne uzasadnione wydatki.
§ 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia stanowi, że W przypadku uwzględnienia odwołania
przez Izbę w części, koszty ponoszą: odwołujący i zamawiający, jeżeli w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu w całości albo w części.
§ 7 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia stanowi, że W przypadku, o którym mowa w ust. 2
pkt 1 i 2, Izba rozdziela: 1) wpis stosunkowo, zasądzając odpowiednio od zamawiającego
albo uczestnika postępowania odwoławczego wnoszącego sprzeciw na rzecz odwołującego
kwotę, której wysokość ustali, obliczając proporcję liczby zarzutów przedstawionych w
odwołaniu, które Izba uwzględniła, do liczby zarzutów, których Izba nie uwzględniła; 2)
koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, w sposób określony w pkt 1 lub znosi te koszty
wzajemnie między odwołującym i odpowiednio zamawiającym albo uczestnikiem
postępowania odwoławczego wnoszącym sprzeciw.
Zgodnie z
§ 7 ust. 6 rozporządzenia Koszty rozdzielone stosunkowo zaokrągla się
w
górę do pełnych złotych.
Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 PLN
uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania, kwotę po 3 600 PLN poniesioną
przez Odwołującego oraz Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę
34 PLN
poniesioną przez Odwołującego tytułem opłaty skarbowej od pełnomocnictw.
Z czterech
zarzutów 3 okazały się zasadne. Odpowiedzialność za wynik
postępowania ponosił zatem Odwołujący w części 1/4 i Zamawiający w części 3/4.
Łącznie koszty postępowania odwoławczego – 14 734 PLN.
Odwołujący poniósł dotychczas koszty postępowania odwoławczego w wysokości
PLN, tytułem wpisu od odwołania, wynagrodzenia swego pełnomocnika oraz opłaty
skarbowej (7 500 PLN +3 600 PLN + 34 PLN
), tymczasem odpowiadał za nie jedynie do
wysokości 3 683,50 PLN (14 734 PLN x 1/4).
Zamawiający poniósł dotychczas koszty postępowania odwoławczego w wysokości 3 600
PLN tytułem wynagrodzenia swego pełnomocnika tymczasem odpowiadała za nie do
wysokości 11 050,50 PLN (14 734 PLN x 3/4). Wobec powyższego Izba zasądziła od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 7 451 PLN stanowiącą różnicę pomiędzy
kosztami poniesionymi dotychczas przez Zamawiającego, a kosztami postępowania, za jakie
odpowiadał w świetle jego wyniku.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………