Sygn. akt KIO 3031/24
WYROK
Warszawa, dnia 6
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolant:
Adam
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
4 września 2024 roku odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 sierpnia 2024 roku przez wykonawcę M. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M., PPHU ”ANMAX” w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Gminę Jastków
przy udziale uczestnika po stronie
Zamawiającego POLLIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu oznaczonego jako
w petitum
odwołania
Uwzględnia odwołanie w pozostałym zakresie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
a w jej ramach odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6
ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oferty wykonawcy M. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
M.
S.
Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe EKOEL
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę
M. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M., PPHU ”ANMAX”
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez ww. wykonawcę oraz Zamawiającego
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza od zamawiającego Gminy Jastków na rzecz wykonawcy M. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M., PPHU ”ANMAX” kwotę 11
zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszt
poniesiony przez ww.
wykonawcę tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy M. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M., PPHU
”ANMAX” kwoty 2 500 zł 00 gr (słownie: dwa tysiące pięćset złotych zero groszy)
stanowiącą nadpłatę uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 3031/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający Gmina Jastków prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn: „Wymiana opraw oświetleniowych
w
Gminie Jastków”, nr referencyjny: IN.271.1.7.2024.CT.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej:
„ustawa Pzp”.
Szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych określonych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 17 maja 2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00329110.
W postępowaniu tym wykonawca M. M. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą M. M., PPHU ”ANMAX” (dalej: „Odwołujący”) w dniu 21 sierpnia 2024 r. wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od czynności wyboru jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy M. S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe EKOEL M. S.(dalej „Ekoel”) i zaniechania czynności
odrzucenia oferty tego wykonawcy, ewentualnie wezwania Ekoel do dalszych wyjaśnień
dotyczących zaoferowanej ceny, jak również uznania skutecznego zastrzeżenia jako
tajemnicy przedsiębiorstwa wyjaśnień dotyczących ceny zaoferowanej przez Pollight sp. z
o.o. i zaniechania ich udostępnienia Odwołującemu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 i art. 16 pkt 1 i 17 ust. 2 Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Ekoel, mimo że oferta Ekoel zawiera rażąco niską cenę, w
szczególności wyjaśnienia z 26 lipca 2024 roku (dalej „Wyjaśnienia 1) i 6 sierpnia 2024
roku (dalej „Wyjaśnienia 2”) łącznie zwane „Wyjaśnieniami” nie pozwalają uznać, że
Ekoel wykazał, iż cena zaoferowana przez niego nie jest rażąco niska w stosunku do
przedmiotu zamówienia, w tym uwzględnia wszystkie koszty realizacji zamówienia, w tym
koszty pracy, sprzętu, materiałów, a w konsekwencji bezzasadne wybranie oferty Ekoel
jako najkorzystniejszej, tym samym naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców poprzez wybranie jako najkorzystniejszej oferty, która powinna
zostać odrzucona,
ewentualnie (na wypadek uznania, że ocena, iż zaoferowana przez wykonawcę Ekoel
ceną jest rażąco niska, jest przedwczesne), naruszenie art. 224 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16
pkt 1 i 17 ust. 2 Pzp poprzez zaniechanie wezwania do dalszych wyjaśnień, w tym
przedstawienia dowodów, w zakresie dotyczącym zaoferowanej ceny, w szczególności
w
zakresie dotyczącym kosztów pracy, sprzętu oraz materiałów, 3. art. 18 ust. 3 Pzp w
zw. z art. 74 ust. 2 pkt 1 Pzp i art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
poprzez uznanie, że wykonawca Pollight sp. z o.o. skutecznie zastrzegł jako tajemnicę
przedsiębiorstwa wszystkie informacje zawarte w wyjaśnieniach dotyczących
zaoferowanej ceny z 26 lipca 2024 roku oraz odmowę przez Zamawiającego 16 sierpnia
2024 roku udostępnienia Odwołującemu wyjaśnień tego wykonawcy dotyczących
zaoferowanej ceny.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
2. odrzucenie oferty wykonawcy Ekoel, a ewentualnie wezwanie tego wykonawcy do
dalszych wyjaśnień dotyczących ceny, 2. udostępnienia wyjaśnień dotyczących
zaoferowanej ceny z 26 lipca 2024 roku złożonych przez wykonawcę Pollight sp. z o.o.
W
uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał:
W ocenie Odwołującego analiza wyjaśnień jednoznacznie wskazuje, że Ekoel nie
sprostał spoczywającemu na nim ciężarowi dowodu, że zaoferowana przez niego cena nie
jest rażąco niska, co uzasadnia odrzucenie oferty tego wykonawcy.
Odwołujący wskazał, że z wyjaśnień Ekoel nie dają odpowiedzi na pytanie odnośnie
wskazanych kosztów. Z kolei przedstawione dowody ograniczają się do zaprezentowania
cen opraw
oraz wymienienia środków trwałych. Nie przedstawiono żadnych dowodów na
potwierdzenie kosztów pracy (np. umów z pracownikami) oraz kosztów sprzętu, a także
kosztów innych materiałów niż oprawy np. przewód. Wyjaśniania zatem, niezależnie od ich
ogólnikowości i braków merytorycznych, pozostają gołosłowne. Zaznaczenia przy tym
wymaga, że braki dowodowe nie mogą być konwalidowane na etapie postępowania
odwoławczego, czy w ramach dodatkowych wyjaśnień, gdyż Zamawiający jednoznacznie
wymagał dowodów już w pierwszym wezwaniu. Już sam fakt zatem gołosłowności wyjaśnień
przesądza o zasadności odwołania, bowiem Ekoel nie wykazał (nie przedstawił dowodów),
że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska.
Odwołujący zwrócił uwagę, że pierwsze wyjaśnienia adresowane do Gminy Miejskiej
Dynów (wyjaśnienia w części opisowej dotyczą innej sprawy, niż przedmiotowe
p
ostępowanie, a z pewnością dowodzą braku staranności Ekoel w przygotowaniu wyjaśnień
na wezwanie
Zamawiającego) Ekoel wymienił w nich załączniki do pisma, nie przedstawiając
żadnych konkretnych informacji (poza lakonicznym stwierdzeniem, że zamówienie zostanie
wykonane własnym sprzętem i przy udziale zatrudnionych przez wykonawcę pracowników)
pozwalających na ocenę, czy zaoferowana cena nie jest rażąco niska. Nie jest wiadomym,
jakie okoliczności faktyczne czy prawne pozwoliły Ekoel zaoferować wskazaną w ofercie
cenę, odbiegającą od wartości szacunkowej zamówienia o 67,84%. Sam kosztorys
uproszczony załączony do wyjaśnień prezentuje jedynie ceny jednostkowe oraz ilości
(zgodnie z
załączonym do SWZ przedmiarem), nie wyjaśniając jednak, dlaczego możliwe
było zaoferowanie wskazanych cen, a finalnie podanej w ofercie ceny ryczałtowej. Nie jest
w
szczególności wiadomym, jak na podaną cenę przekłada się podana w piśmie możliwość
korzystania z własnego sprzętu, czy zatrudniania pracowników. Nie są możliwe do
zweryfikowania na podstawie
wyjaśnień ani koszt materiałów (poza oprawami), ani sprzętu.
Natomiast podana stawka roboczogodziny w wysokości 22,50 zł brutto nie odpowiada
obowiązującym przepisom.
Odwołujący podniósł, że kosztorys uproszczony załączony do wyjaśnień nie wskazuje
w poszczególnych pozycjach jednostkowych kosztorysu nakładów: materiałów, robocizny
oraz sprzętu, przez co nie jest możliwa weryfikacja, jak Ekoel kalkulował poszczególne
pozycje jednostkowe, a tym samym, czy cena jest realna w stosunku do przedmiotu
zamówienia. Przykładowo w pozycji numer 1.2 Ekoel wskazuje, że prace polegające na
podłączeniu przewodów pod zaciski lub bolce, przewód kabelkowy do 2,5˙mm
wykona w
cenie 399,00 zł, 0,75 zł za jedną sztukę. Nie wiadomo jednak:
Ile w tej cenie 399,00 zł stanowi koszt materiałów, ile koszt robocizny, a ile koszt pracy
sprzętu,
Jakie materiały zostaną użyte do wykonania tej pozycji oraz w jakiej ilości.
W jakiej cenie wykonawca zakupi materiały.
Ile roboczogodzin wykonawca planuje przeznaczyć na realizację tej pozycji.
Jaki sprzęt zostanie wykorzystany do wykonania tej pozycji.
Jaki jest koszty pracy sprzętu do wykonania tej pozycji.
Wadliwość wyjaśnień dostrzegł Zamawiający domagając się od Ekoel w kolejnym
wezwaniu podania informacji pozwalających na zweryfikowanie wiarygodności kosztorysu,
co byłoby możliwe w przypadku podania nakładów odnośnie poszczególnych pozycji. 15.
W odpowiedzi na wezwanie nr 2
jednak Ekoel załączył ponownie kosztorys uproszczony,
który także nie pozwala - wbrew wezwaniu - na sprawdzenie poprawności kosztorysu, a tym
samym realności zaoferowanej ceny. Z wezwania 2 wynika, że Zamawiający nie miał
możliwości zweryfikowania kosztorysu, w tym nakładów, stąd wystąpił do Ekoel o dodatkowe
informacje. Dodatkowe w
yjaśnienia nie czynią jednak zadość Wezwaniu 2 Zamawiającego.
W
szczególności nakłady dalej pozostają niewiadomą. Nakłady w kosztorysie to zasoby
potrzebne do wykonania określonych prac budowlanych. Są one kluczowym elementem przy
sporządzaniu kosztorysów, a tym samym ustalenia kosztów realizacji projektu budowlanego.
Nakłady te dzielą się – jak już zaznaczono - na trzy główne kategorie:
• robocizna: koszty związane z pracą ludzką, czyli wynagrodzenia dla pracowników,
• materiały: koszty materiałów potrzebnych do wykonania prac,
• sprzęt: koszty związane z użyciem maszyn i urządzeń budowlanych.
Koszt pracy
Odwołujący zwrócił uwagę, że poza kosztem materiałów, w tym opraw oraz pracy
sprzętu kluczowym elementem cenotwórczym w ofercie Ekoel w niniejszej sprawie są koszty
zatrudnienia pracowników.
Ekoel powinien przy tym w wycenie uwzględnić obowiązujące przepisy prawa
dotyczące kosztów pracy, w tym minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej
stawki godzinowej, ustalonych na podstawie ustawy z 10 października 2002 roku o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z
którymi związane jest realizowane zamówienie, jak również kosztów z zakresu prawa pracy i
związanych z zabezpieczeniem społecznym.
Ekoel zamierza wykonać zadanie przy pomocy swoich pracowników. Zatem
wskazana w kosztorysie uproszczonym stawka roboczogodziny w wysokości 22,50 zł
powinna stanowić co najmniej stawkę minimalnego wynagrodzenia osób zatrudnionych na
umowę o pracę lub na podstawie umowy zlecenie.
Żeby ustalić właściwą stawkę roboczogodziny dla niniejszego zamówienia należy
najpierw policzyć, jaki jest minimalny koszt robocizny zgodny z przepisami ustawy
o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz zgodny z przepisami prawa pracy
i
zabezpieczenia społecznego. Zgodnie z rozporządzeniem z 14 września 2023 roku
w sprawie minimalnego
wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki
godzinowej w 2024 roku minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 lipca 2024 roku wynosi
4300 zł oznacza wzrost o 700 zł w stosunku do kwoty z 1 lipca 2023 r. (3600 zł), czyli o 19,4
proc.
Natomiast minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych od
1 lipca
2024 r. to 28,10 zł, co oznacza wzrost o 4,6 zł w stosunku do kwoty z 1 lipca 2023 r.,
czyli o 19,5 proc.
Podsumowując, stawka roboczogodziny powinna być obliczona w następujący
sposób: • Pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę: należy podzielić płacę
minimalną przez liczbę godzin pracy w danym miesiącu. Zatem np. jeśli w styczniu 2024 r.
jest do przepracowania 168 godzin, to minimalna stawka godzinowa wyniesie 25,25 zł.
Pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie - minimalna stawka
godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych od 1 lipca 2024 r. to 28,10 zł.
Ponadto poza wynagrodzeniem brutto wykonawca ma obowiązek również ponieść
inne koszty związane z zatrudnieniem pracownika. Są to następujące koszty:
Koszty wynikające z ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych:
a)
Art. 16 ust. 1 Składki na ubezpieczenia emerytalne pracowników – finansują
z
własnych środków, w równych częściach, ubezpieczeni i płatnicy składek (zgodnie
z
treścią art. 22 ust. 1 składka na ubezpieczenie emerytalne wynosi 19,52%
podstawy wymiaru).
b)
Art. 16 ust. 1b Składki na ubezpieczenia rentowe osób, o których mowa w ust. 1
(pracowników), finansują z własnych środków, w wysokości 1,5% podstawy wymiaru
ubezpieczeni i w wysokości 6,5% podstawy wymiaru płatnicy składek.
c)
Art. 16 ust. 3 Składki na ubezpieczenie wypadkowe osób wymienionych w ust. 1 pkt 1
[pracownicy] i finansują w całości, z własnych środków, płatnicy składek.
Koszty wynikające ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy: a) składka na Fundusz Pracy wynosi 1,0% podstawy wymiaru
składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, natomiast składka na Fundusz
Solidarnościowy to 1,45% tej podstawy. Składka jest finansowana i opłacana przez
płatnika składek (pracodawcę);
Koszty wynikające z ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych
w
razie niewypłacalności pracodawcy:
a)
Stopa procentowa składki na FGŚP wynosi 0,10% kwoty, od której obliczane są
składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Składka jest finansowana i opłacana
przez płatnika składek (pracodawcę). Łączny dodatkowy koszt zatrudnienia
pracownika (poza kwotą wynagrodzenia brutto) wynosi więc 20,48% wysokości
wynagrodzenia brutto. Wykonawca kalkulując cenę musi wziąć pod uwagę również te
koszty. Oznacza to, że kalkulując cenę roboczogodziny nie można brać pod uwagę
wyłącznie kwoty wynagrodzenia brutto, lecz trzeba wziąć pod uwagę całkowity koszt
związany z zatrudnieniem pracownika (nazywany czasem potocznie „duże brutto” lub
„brutto brutto”). Całkowity koszt pracodawcy, zgodnie z ww. założeniami wynosi więc
5180,64 zł (zakładając zatrudnienie pracownika na podstawie umowy o pracę
z
wynagrodzeniem równym minimalnemu wynagrodzeniu za pracę). W związku
z
powyższym należy całkowity miesięczny koszt pracodawcy (5180,64 zł) podzielić
przez przeciętną liczbę godzin roboczych w miesiącu (168). Otrzymujemy wartość
30,84 zł.
Koszty związane z dojazdem na budowę
Odwołujący zwrócił uwagę, że zamówienie będzie realizowane na terenie gminy
Jastków. Siedziba Ekoel mieści się w Stanisławowie 108, 23-460 Józefów i jest oddalona od
inwestycji o 200 km. W ofercie nie uwzględniono ani diet pracowniczych, zakwaterowania
pracowników czy kosztu dojazdu do budowy. Koszty wynajmu znaków drogowych oraz
utylizacji opraw
Ekoel nie przedstawił żadnego dowodu potwierdzającego możliwość wynajmu
znaków drogowych za 1,00 zł. Jest to cena niemożliwa do uzyskania na rynku
gospodarczym. Podobnie podane koszty utylizacji opraw z demontażu w kwocie 1000 zł za
532 szt. są niewiarygodne i nieudowodnione. Łatwo wykalkulować, że koszt utylizacji jednej
oprawy u
wykonawcy Ekoel wynosi 1,88 zł.
Koszty kierowania pracami przez uprawnione osoby
Zgodnie z rozdziałem 16 pkt 16.1 SWZ Ekoel również powinien w cenie oferty
uwzględnić koszty kierowania pracami przez osobę posiadającą wymagane prawem
uprawnienia. Jednakże również ten koszt został pominięty w wyliczeniach wykonawcy Ekoel.
Koszty sprzętu
Wykonawca Ekoel w w
yjaśnieniach 1 stwierdził, że wykona zamówienie przy pomocy
własnego sprzętu. Odwołujący podkreślił, że w cenie motogodziny własnego sprzętu nadal
należy przewidzieć koszty typu: obsługi etatowej, paliwa, amortyzacji. Niezależnie bowiem,
czy sprzęt jest własny, czy wynajęty tego rodzaju koszty będą musiały być poniesione.
Koszty te jednak pozostają niewiadomą. Jednocześnie stwierdzić można na podstawie
Wyjaśnień 1 – załącznik Ewidencja środków trwałych, że choćby koszty amortyzacji
wykonawca Ekoel ponosi -
koszty amortyzacji rocznej w kwocie 134 872,22 zł (strona 4
Ewidencja środków trwałych Ekoel -sig (1). Nie jest ponadto wiadome, które z urządzeń i w
jakim zakresie będą wykorzystane do realizacji zamówienia.
W wyliczeniu poszczególnych składników ceny motogogodziny posiadanego na
własność sprzętu budowlanego nie powinno zabraknąć: Koszty amortyzacji. Wysokość
rocznych stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych kategorii i rodzajów środków trwałych
zostały określone w załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stawki amortyzacyjne są ustalane
w
procentach od wartości początkowej maszyn i sprzętu. Koszty napraw i obsług
technicznych obejmują naprawy główne, naprawy bieżące planowe - zapobiegawcze,
naprawy awaryjne oraz okresowe przeglądy techniczne i konserwacje.
Koszty osobowe obsługi etatowej sprzętu ustala się na jedną maszynogodzinę
sprzętu. Stawki godzinowe płac obsługi sprzętu obejmują: stawki godzinowe płac
zasadniczych, premie, płace dodatkowe, dodatki za obsługę codzienną sprzętu, obciążenia z
tytułu składki ZUS i na fundusz pracy oraz odpisów na fundusze świadczeń socjalnych, o ile
powyższe występują. Sposób wyliczenia godzinowych płac obsługi sprzętu nie różni się od
sposobu kalkulacji godzinowej stawkirobocizny kosztorysowej przy ustalaniu kosztów
bezpośrednich robocizny dla robót budowlanych. Koszty zużycia paliw oraz smarów i olejów,
a także energii elektrycznej ustala się, przyjmując: • zużycie paliw określonych według
dokumentacji techniczno-
ruchowej maszyny lub posiadanych własnych norm dla danego
rodzaju sprzętu, • zużycie olejów i smarów obliczone zgodnie z normami w dokumentacji
techniczno-
ruchowej maszyny, • zużycie energii elektrycznej dla urządzeń o napędzie
elektrycznym na podstawie mocy znamionowej silników zainstalowanych w sprzęcie oraz
czasu efektywnej pracy silnika, • aktualnych cen paliw, olejów i smarów oraz energii
elektrycznej. Koszty ogólne bazy sprzętowej ustalane są na podstawie własnych, zebranych
danych księgowych z poprzednich okresów. Są to koszty niezbędne dla wykonawcy Ekoel z
uwagi na odległość od miejsca realizacji. Koszty jednorazowe sprzętu. Są to koszty
związane z dostarczeniem sprzętu z bazy sprzętowej na plac budowy oraz doprowadzeniem
sprzętu do stanu roboczego. Wyjaśnienia nie pozwalają na zweryfikowanie ceny w
omawianym zakresie.
Aby wykazać, że wykonawca Ekoel w kosztorysie uproszczonym nie ujął kosztów
sprzętu lub ujął w znikomej kwocie Odwołujący opracował kalkulację kosztorysu na
podstawie przedmiaru robót załączonego do SWZ w takim samym programie
kosztorysowym, na którym pracował Ekoel (program kosztorysowy Zuzia).
Brak podstaw do kolejnego wezwania do wyjaśnień
Odwołujący podkreślił, że Zamawiający w pierwszym wezwaniu wprost wymagał
podania dowodów dotyczących elementów oferty mających wpływ na cenę, Ekoel jednak
żadnych dowodów (poza wycenami opraw i Ewidencją środków trwałych) nie przedstawił.
Tym samym aktualnie kolejne wezwanie, w szczególności w zakresie przedstawienia
dowodów, rażąco naruszałoby zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji wyrażoną w art. 16 pkt 1 Pzp. Wezwanie do dodatkowych wyjaśnień służyć
bowiem może jedynie uszczegółowieniu już pierwotnie przedstawionych, rzetelnych i
odpowiadających wezwaniu informacji. Nie może natomiast stanowić „drugiej szansy” (w tym
przypadku już trzeciej) dla wykonawcy, który nie uczynił zadość dotychczasowym
wezwaniom Zamawiającego, w tym wbrew oczekiwaniom zaniechał przedstawienia
dowodów.
Jedynie z ostrożności procesowej Odwołujący wskazuje na zasadność
kontynuowania procesy wyjaśnienia ceny zaoferowanej przez Ekoel, w tym przedstawienia
nakładów oraz dowodów.
W złożonej (w formie skanu) pismem z dnia 3 września 2024 r. odpowiedzi na
odwołanie, Zamawiający ustosunkował się do zarzutów podniesionych przez Odwołującego
i
wniósł o ich oddalenie w całości.
W uzasadnienie Zamawiający wskazał m.in.:
W ocenie Zamawiającego zarzuty Odwołującego są niezasadne i bezpodstawne.
a)
Po pierwsze: Zamawiający słusznie wybrał ofertę M. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Ekoel, jako najkorzystniejszą, gdyż oferta nie jest ofertą z
rażąco niską ceną, i tym samym nie naruszył zasad uczciwej konkurencji i równego
traktowania Wykonawców, z uwagi na to, że oferta nie podlegała odrzuceniu.
b)
Po drugie: Zamawiający postąpił słusznie zaniechując odrzucenia oferty M. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Ekoel, gdyż oferta była
najkorzystniejsza.
c)
Po trzecie: Zamawiający nie wezwał Wykonawcy do wyjaśnień, gdyż wyjaśnienia złożone
wcześniej przez Wykonawcę M. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Ekoel w ocenie Zamawiającego były wystarczające,
Zamawiający wskazał, że wykonawca Ekoel postąpił zgodnie z wymogami
Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ). Zgodnie z ich wymogami wykonawca
uwzględnił
w kosztorysie
koszty
materiałów,
robocizny,
sprzętu,
dokumentacji
powykonawczej, pomiarów, ekspertyz technicznych, dopuszczenia do pracy, jak i kosztów
zajęcia pasa drogowego.
Pismem z dnia 23 lipca 2024 roku Zamawiający wezwał Wykonawcę do wyjaśnień
a
Wykonawca wyjaśnień udzielił. Udzielił między innymi informacji w zakresie tego, że
dysponuje wszelkim sprzętem potrzebnym do wykonania zadania tj. minikoparką,
samochodem terenowym z dźwigiem HDS, podnośnikami koszowymi, urządzeniami do
wykonania przewiertów sterowanych pod przeszkodami, tj. chodniki, drogi asfaltowe.
Wykonawca wskazał również, że dysponuje wykwalifikowaną kadrą pracowników, która jest
doświadczona w wykonywaniu robót energooszczędnych, co pozwala na sprawne i szybsze
wykonywanie zadań niż konkurencja. Poinformował także, że prace wykonują własnym
sprzętem, przy udziale pracowników, którzy są zatrudnieni w firmie. Nie zachodzi
konieczność najmu sprzętu od zewnętrznych firm, co znacznie ogranicza koszty realizacji
inwestycji. Wykonawca załączył również do wyjaśnień ofertę na materiały potrzebne do
realizacji inwestycji. W ten sposób Wykonawca wykazał, że zaoferowana przez niego cena
nie jest rażąco niska.
Odnosząc się natomiast do kwestii podniesionej przez Odwołującego w zakresie
wyjaśnień skierowanych do Gminy Miejskiej Dynów to uznać to należy za oczywistą omyłkę
pisarską.
Pismem z dnia 5 sierpnia 2024 roku Zamawiający wezwał Wykonawcę Ekoel do
udzielenia dodatkowych
wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 2 pkt 1 p.z.p. dotyczących
wyliczenia ceny za realizację zamówienia. Wykonawca udzielił odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego a Zamawiający uznał wyjaśnia za wystarczające, tym samym uznać należy,
że przesłany kosztorys w ocenie Zamawiającego pozwalał na sprawdzenie jego poprawności
i realności zaoferowanej przez Wykonawcę Ekoel ceny.
Ekoel składając ofertę, następnie udzielając wyjaśnień w odpowiedzi na skierowane
do niego pisma Zamawiającego wykazał, że cena zaoferowana przez niego w ofercie nie jest
rażąco niska i tym samym spełnił przesłanki art. 586 ust. 1 p.z.p. Wyjaśnienia złożone przez
Zamawiającego skierowane są do Gminy Jastków, a zawarty w nich zwrot o skierowaniu ich
do Gminy Miejskiej Dynów nie stanowią o braku staranności Wykonawcy, a wynikają
z
oczywistej omyłki pisarskiej. Zamawiający zaznaczył, że zwykła omyłka pisarska nie może
przesądzać o rażąco niskiej cenie z oferty.
W ocenie Zamawiającego Ekoel sprostał wykazaniu spoczywającemu na nim
ciężarowi dowodu, a Zamawiający słusznie uznał wyjaśnienia Wykonawcy za wystarczające.
Ponadto jak już wcześniej wskazano omyłka pisarska w nazwie Gminy nie może przesądzać
o uznaniu ceny za rażąco niską.
Ponadto to Zamawiający ocenia, czy wyjaśnienia Wykonawcy czynią zadość jego
wezwaniom i w tym przypadku miało to miejsce, Zamawiający bowiem uznał, że wyjaśnienia
Wykonawcy są wystarczające.
Wykonawca wykazał również:
a) koszty pracy -
określił wynagrodzenia pracowników na kwotę 22.50 zł netto (nie brutto jak
wskazuje Odwołujący);
b)
podał ceny materiałów potrzebnych do wykonania prac w pozycjach 1.1, 1.2, 1.4, 1.5,
c)
koszty sprzętu- Wykonawca wskazał, że będzie korzystał z własnych urządzeń, przez co
nie zachodzi konieczność najmu sprzętu od zewnętrznych firm, co znacznie ogranicza
koszty realizacji inwestycji.
Zamawiający zwrócił uwagę, że nie jest możliwe wykazanie kosztów związanych ze
zużyciem maszyn i urządzeń budowlanych dopóki ich faktycznie nie poniesie. Przykładowo
koszty związane z naprawą popsutej części maszyny Wykonawca nie może lub też nie
powinien uwzględnić dopóki nie poniesie ich faktycznego kosztu. Wynika to z faktu, że nie
posiada on odpowiedniej wiedzy co do ich wysokości, z uwagi na brak możliwości
przewidzenia która część zostanie zużyta/ popsuta, jaki będzie jej koszt, jaki będzie koszt
robocizny. Oszacowanie takich kosztów wiązałoby się z potencjalnym zawyżeniem
kosztorysu poprzez wykazywanie w nim nieistniejących na dzień sporządzenia kosztorysu
kosztów, niemożliwych do wyliczenia bez realizacji danej naprawy bądź wymiany.
Wykonawca bowiem musiałby określić koszt każdej części sprzętu z osobna (gdyż każda
część potencjalnie może się zepsuć) i podać jej cenę oraz cenę naprawy bądź wymiany tj.
koszty robocizny z tym związane, co nie jest możliwe gdyż nie posiada fachowej wiedzy w
tym zakresie. Ponadto ceny części, robocizny mogą w różnym czasie osiągać różne
wartości.
Jak już wcześniej wskazano koszt 22,50 zł za roboczogodzinę w kosztorysie
wykonawcy jest ceną netto (nie brutto jak wskazuje Odwołujący). Aktualnie minimalna
stawka w przypadku umowy zlecenia wynosi 28,10 zł brutto tj. 22,01 zł netto. Przeliczając
stawkę godzinową w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
łatwo wyliczyć, że stawka za godzinę pracy kształtuje się podobnie. Przyjąć zatem należy, że
w
końcowej kwocie z kosztorysu, tj. kwocie 366 921,95 zł brutto uwzględnione zostały
również w zależności od formy współpracy koszty pracy pracowników, zleceniobiorców,
ewentualnie wykonawców.
Jak zatem wynika z powyższego końcowy koszt Wykonawcy związany z
utrzymaniem pracowników czy zleceniobiorców również został uwzględniony w kosztorysie.
Zamawiający zaznaczył, że zarówno pracownicy, jak i zleceniobiorcy, którzy będą
realizować inwestycję mogą być również mieszkańcami w Gminy Jastków, którzy nie muszą
dojeżdżać do Gminy w celu wykonywania prac związanych z inwestycją. W związku
z
powyższym jest to kolejny, nietrafny zarzut ze strony Odwołującego, bowiem Wykonawca
składając ofertę nie ma obowiązku wykazywania miejsca zamieszkania swoich pracowników.
Izba pominęła argumentację Odwołującego i Zamawiającego w zakresie zarzutu
oznaczonego jak 3 w petitum
odwołania uznając ją za zbędną z uwagi na cofnięcie zarzutu
przez Odwołującego.
Wykonawca
POLLIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
z
siedzibą w Warszawie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron
uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
w
tym w szczególności wezwanie do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny,
odpowiedź na wezwanie, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron
wyrażone w odwołaniu, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych
czynności Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę
POLLIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie.
Wszystkie warunki formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem zostały spełnione. Co
za tym idzie ww. wykonawca skutecznie
zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego, stając się Uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez
Odwołującego wraz z odwołaniem, a mianowicie: Kosztorys ofertowy wersja 1 oraz kosztorys
ofertowy wersja 2
oraz na posiedzeniu z udziałem Stron, tj. zestawienie kosztów zamówienia
wraz z załącznikami: załącznik nr 4, załącznik nr 1 wynagrodzenie kierownika budowy,
załącznik nr 2 oferty cenowe, oferta handlowa nr 2263/OFH/24 na fakt: nieujęcia przez
wykonawcę M. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. S. Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe EKOEL (dalej jako: „EKOEL) wszystkich kosztów związanych z realizacją
zamówienia; że cena jest rażąco niska.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest
wymiana opraw oświetleniowych w Gminie Jastków.
W przedmiotowym
postępowaniu złożono 20 ofert, w tym 13 ofert nie było ocenianych
przez Zamawiającego.
Pismem z dnia 23 lipca 2024
r. Zamawiający, działając na podstawie art. 224 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, wezwał wykonawcę M. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą
M. S.
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe EKOEL
(dalej: „EKOEL”)
do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny.
Wykonawca EKOEL pismem z dnia 26 lipca 2024
r. złożył wyjaśnienia, o
następującej treści:
W odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień z dnia 23.07.2024r., informujemy
iż cena przedstawiona w ofercie została przygotowana na podstawie wielu czynników,
głównie w oparciu o dotychczasowe doświadczenie w wykonywaniu tego typu robót. Została
przeprowadzona wizja lokalna
w terenie a materiały potrzebne do wykonania zadania zostały
dokładnie obliczone i wycenione w oparciu o przedmiar robót oraz dokumentację
przetargową. W związku z powyższym oświadczam, że przedmiot zamówienia został
wyceniony zgodnie z
SWZ i załącznikami do SWZ, oraz potwierdzam że zaproponowana
cena jest realna, a w
związku z tym, będzie możliwe wykonanie przedmiotu zamówienia
zgodnie wymaganiami określonymi przez zamawiającego w SWZ i załącznikami do SWZ
oraz normami technicznymi wynikającymi z odrębnych przepisów.. Oświadczamy również że
nasza
oferta uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w SWZ, załączonym wzorze umowy
oraz
dokumentacji przetargowej, a zaoferowana cena obejmuje całkowity koszt wykonania
przedmiotu
zamówienia, w tym również wszelkie koszty towarzyszące jej wykonaniu. Na
dowód, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny załączam do niniejszego pisma ofertę na
materiały potrzebne do zrealizowania inwestycji. Oferta jest dostawcy z którym nasza firma
współpracowała przy realizacji kilkunastu projektów.
Dodatkowym czynnikiem wpływającym na konkurencyjną cenę jest dysponowanie
wszelkim
sprzętem potrzebnym do wykonania zadania, np.: minikoparki, samochód terenowy
z dźwigiem HDS, podnośniki koszowe, urządzenie do wykonywania przewiertów
sterowanych pod przeszkodami
(chodniki, drogi asfaltowe). Dysponujemy również
wykwalifikowaną kadrą pracowników mającą doświadczenie w wykonywaniu robót
elektroenergetycznych dzięki której wykonujemy powierzone zadania sprawniej i szybciej od
konkurencji. Powierzone zadania wykonujemy własnym sprzętem i przy udziale
zatrudnionych w naszej firmie pracowników bez potrzeby wynajmu sprzętu od innych firm.
(…)
Wykonawca EKOEL do wyjaśnień załączył:
1. Kosztorys,
2. Oferta na materiały elektryczne / oprawy,
3. Zestawienie środków trwałych.
4. Dokumentacja opraw oświetleniowych.
Następnie pismem z dnia 5 sierpnia 2024 r. Zamawiający, działając na podstawie
art. 224 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, wezwał EKOEL do złożenia
dodatkowych wyjaśnień wskazując, że (…) Cena jednostkowa powinna zawierać wszelkie
koszty związane z realizacją zamówienia opisane w specyfikacji zamówienia, w efekcie
czego iloczyn ilości i ceny jednostkowej powinien odpowiadać wartości pozycji. Nakłady
powinny być uwzględnione w cenie jednostkowej poszczególnych pozycji kosztorysowych.
W
przedstawionym kosztorysie ofertowym, Zamawiający nie ma możliwości sprawdzenia
poprawności złożonego kosztorysu, ponieważ iloczyn ilości i ceny jednostkowej nie
odpowiada wartości pozycji. W związku z powyższym prosimy o przesłanie Zamawiającemu
poprawionego kosztorysu oraz ewentualnych wyjaśnień.
W odpowiedzi na powyższe EKOEL w piśmie z dnia 6 sierpnia 2024 r. wskazał:
W odpowiedzi pismo z dnia 05.08.2024r., pragnę poinformować że kosztorys który
został przesłany razem z wyjaśnieniami dotyczącymi RNC z dnia 26.07.2024r. był obliczony
metodą kalkulacji szczegółowej. Niezgodność wartości pozycji po przemnożeniu ilości i ceny
jednostkowej wynikała z tego, że przy obliczaniu metodą kalkulacji program dolicza ukryty
nakład pomocniczy który jest ułamkiem procenta wyliczonej wartości pozycji.
Do niniejszego pisma załączam poprawiony kosztorys ofertowy wyliczony metodą
kalkulacji
uproszczonej. Metoda ta nie uwzględnia żadnych dodatkowych nakładów i po
przeliczeniu iloczynu
ilości i ceny jednostkowej wynik odpowiada wartości pozycji.
W poprawionym kosztorysie minimalnie
zmieniły się wartości jednostkowe i wartości
końcowe pozycji, natomiast narzuty i oczywiście cena finalna pozostaje bez zmian.
Do
wyjaśnień EKOEL załączył poprawiony kosztorys.
Izba zważyła, co następuje:
Art.
520 ustawy Pzp stanowi, że: w ust. 1 – odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamknięcia rozprawy, a w ust. 2 – cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych,
jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby.
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu oznaczonego jako 3
w petitum
odwołania wobec jego cofnięcie przez Odwołującego.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 559 ust. 2 ustawy Pzp, przepisy
stanowiące podstawą prawną zapadłego rozstrzygnięcia wskazać należy, że zgodnie z art.
226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, jeżeli zawiera rażąco
niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Z kolei zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską
ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie
ceny lub kosztu.
Zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp
obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Art. 537 ust. 2 ustawy Pzp
stanowi, że ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny, spoczywa na: zamawiającym, jeżeli wykonawca, który złożył ofertę, nie jest
uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Izba za zbędne uznała przytaczanie definicji rażąco niskiej ceny opartej na
piśmiennictwie i orzecznictwie wobec ich powszechnej dostępności.
W pierwszej kolejności niezbędne jest uczynienie klika uwag natury ogólnej, które
rzutowały na ocenę wyjaśnień EKOEL w zakresie rażąco niskiej ceny.
W orzecznictwie wielokrotnie podkreślano i z tym należy się zgodzić, że obowiązkiem
wykonawcy jest
dostarczenie konkretnych, spójnych, jasnych, logicznych i wyczerpujących
wyjaśnień wraz z dowodami na ich potwierdzenie. Wykonawca winien podać
zamawiającemu wszystkie informacje dotyczące kalkulacji zaoferowanej ceny, m.in. sposoby
kalkulacji, założenia do kalkulacji, istotne elementy mające wpływ na wysokość zaoferowanej
ceny etc. Wyjaśnienia mają rozwiać wątpliwości zamawiającego (a w postępowaniu
odwoławczym Krajową Izbę Odwoławczą) co do wystąpienia rażąco niskiej ceny.
Wystosowanie wezwania w trybie art. 224 ust. 2 ustawy Pzp oznacza dla wykonawcy
obowiązek wykazania, że zaproponowana przez niego cena lub proponowany koszt
(względnie ich istotne części składowe) nie ma charakteru rażąco niskiego. Obowiązkiem
wykonawcy jest więc dostarczenie wyczerpujących wyjaśnień.
Co istotne, nawet skierowanie
do wykonawców wezwanie o standardowej treści, bez skonkretyzowania swoich wątpliwości
odnośnie ceny ofertowej nie zwalnia wykonawcy z obowiązku złożenia wyjaśnień, które
w
zakresie przedstawionych przez niego informacji są konkretne, spójne i wyczerpujące.
Wymaga podkreślenia, że wyjaśnienia wykonawcy nie mogą stanowić jedynie
formalnej odpowiedzi na wezwanie zamawiającego. Wyjaśnienia wykonawcy muszą być na
tyle konkretne i szczegółowe, aby na ich podstawie zamawiający był w stanie dowiedzieć się,
jakie okoliczności właściwe wzywanemu do wyjaśnień wykonawcy, spowodowały obniżenie
ceny jego oferty, w jaki sposób okoliczności te spowodowały obniżenie ceny i jakich
oszczędności wykonawca mógł dzięki nim dokonać. Obowiązkiem wykonawcy jest zatem
przedstawienie takich składników i wykazanie indywidualnych czynników wpływających na
to, że wykonawca mógł zaoferować niższą cenę. Dodatkowo, ustawodawca wymaga, aby
wskazane w wyjaśnieniach informacje były poparte dowodami.
J
eżeli zamawiający wzywa wykonawcę do udzielenia wyjaśnień, w
tym złożenia
dowodów dotyczących wyliczenia ceny oferty, to jego obowiązkiem, jako profesjonalisty
biorącego udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jest
zadośćuczynienie temu wezwaniu. Składanie wyjaśnień ogólnych, niepopartych dowodami
powoduje, że wykonawca ponosi negatywne skutki niewykazania zasadności swoich
twierdzeń.
Przechodząc do zarzutów odwołania wskazać należy, co następuje:
W ocenie Izby wyjaśnienia udzielone przez EKOEL nie były szczegółowe, kompletne
ani też rzetelne. Powyższe niejako potwierdził sam Zamawiający, który w odpowiedzi na
odwołanie snuł domysły odnośnie kosztów pracy, próbując wyliczyć średnią stawkę godziną
– nota bene w sposób nieprawidłowy. Z kolei na rozprawie nie potrafił udzielić odpowiedzi na
pytania Składu orzekającego.
Izba z ostrożnością podchodzi do kalkulacji własnych przedkładanych przez innych
wykonawców na etapie postępowania odwoławczego, jednakże w przedmiotowej sprawie,
w
związku z brakiem jakiegokolwiek odniesienia się przez Zamawiającego do wyliczeń
przedstawionych przez Odwołującego, Izba uznała ja za wiarygodne. W oparciu o
szablonowe wyjaśnienia EKOEL oraz wyliczenia przedstawione przez Odwołującego Izba
uznała, że oferta EKOEL zawiera rażąco niską cenę. Z uwagi na ubogą argumentację
Zamawiającego, w zasadzie jej brak, twierdzenia Odwołującego Izba podziela w całości i
przyjmuje za własne, zatem nie powiela.
Izba zwraca również uwagę, że weryfikacja wyjaśnień wykonawcy nie może
ograniczać się do bezrefleksyjnego przyjęcia przez Zamawiającego założeń wykonawcy za
prawidłowe.
Kończąc, zgodnie z art. 537 pkt 2 ustawy Pzp ciężar dowodu, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny spoczywa na zamawiającym, jeżeli wykonawca, który złożył ofertę, nie
jest uczestnikiem postępowania odwoławczego. W realiach niniejszej sprawy z całą
stanowczością stwierdzić należy, że obowiązkowi temu Zamawiający nie podołał.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 1 pkt 1 w związku
z
§ 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 lit. a oraz 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
W przedmiotowej sprawie Odwołujący uiścił wpis od odwołania w wysokości jak
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane. Z kolei
przedmiotowe
zamówienie dotyczy dostaw. Z tego względu Izba nakazała zwrot z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 2 500 zł
stanowiącą nadpłatę uiszczonego wpisu od odwołania.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………