Sygn. akt: KIO 3036/24
Warszawa, 30 sierpnia 2024 r.
POSTANOWIENIE
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 30 sierpnia 2024 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 sierpnia 2024 r.
przez wykonawcę Cristal Travelnet spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Ełku
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego, którym jest Wojewódzki Urząd Pracy
w Kielcach
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego wykonawcy Cristal Travelnet spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Ełku kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy)
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3036/24
U z a s a d n i e n i e
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach (dalej „zamawiający”) prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym, na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1605
ze zm.) -
dalej: „ustawa Pzp”, pn. „Usługa kompleksowej organizacji dwóch pięciodniowych
zagranicznych wizyt studyjnych do Ośrodków Lifelong Learning w krajach Unii europejskiej
oraz/lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) dla 7 osób”; znak postępowania:
OKA-II.271.26.2024
(dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 1 lipca 2024 r. pod nr 2024/BZP 00390540/01.
W dniu 21 sierpnia
2024 r. przez wykonawcę Cristal Travelnet spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku (dalej „odwołujący”) zostało wniesione, do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej, odwołanie na czynności zamawiającego polegające na:
1. wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy M. B.
prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą B. Travel M. B. w Rudzie Śląskiej (dalej jako „B. Travel”);
2. zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy B.
Travel, mimo że treść oferty tego
w
ykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia;
umożliwieniu wykonawcy B. Travel dokonania zmiany treści oferty, wskutek wezwania
tego w
ykonawcy do uzupełnienia treści oferty i zaakceptowania złożonych przez niego
wyjaśnień;
4. zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy B.
Travel w warunkach, w których oferta tego
w
ykonawcy powinna zostać odrzucona z uwagi na fakt, że zawiera rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia, co doprowadziło do nieprawidłowości w zakresie
wyboru oferty najkorzystniejszej.
O
dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu:
1. u
nieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. dokonania ponownej oceny ofert i odrzucenia oferty wykonawcy B. Travel;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania, według
rachunków, które zostaną przedłożone na posiedzeniu bądź rozprawie.
Izba ustaliła, że zamawiający wezwał wykonawców do zgłoszenia przystąpienia
do postępowania odwoławczego, w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania.
We wskazanym terminie do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden
wykonawca.
Ponadto ustalono, że pismem z dnia 22 sierpnia 2024 r. zamawiający przekazał
wykonawcom zawiadomienie o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
którą to czynność zaskarżył odwołujący w odwołaniu z dnia 21 sierpnia 2024 r.
Izba w konsekwencji stwierdz
iła, że w przedmiotowym przypadku zachodzi podstawa
do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. Zgodnie
z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Zgodnie ze stanowiskiem doktryny: Podstawą do umorzenia postępowania jest
również stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie sytuacje chodzi. Z pewnością
dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę odwołania,
na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia
zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy unieważni postępowanie,
wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze
odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego (tak: Komentarz Prawo
Zamówień Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
str. 1236).
Wyżej opisana sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego oraz postępowaniu odwoławczym.
Zamawiający, po wniesieniu odwołania, dokonał nowych czynności, zgodnych z tymi,
do których odnosiły się zarzuty odwołania. Zamawiający poinformował, że w przedmiotowym
postępowaniu unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty, zaskarżony przez odwołującego,
gdyż wybrany wykonawca odstąpił od podpisania umowy z zamawiającym.
Izba zwraca uwagę, że zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 ustawy Pzp Izba, wydając
orzeczenie, bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia postępowania
odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może dojść do zmian
w toku postępowania o udzielenie zamówienia, co Izba zobowiązana jest uwzględnić
wydając orzeczenie.
Należy również wskazać, że przepisy ustawy Pzp nie zobowiązują zamawiającego
do zawieszenia postępowania o udzielenie zamówienia w sytuacji, w której wykonawca
wniesie odwołanie. Zgodnie z treścią przepisu art. 552 ust. 1 ustawy Pzp, podobnie jak
w przypadku art. 316 § 1 kpc, w myśl którego podstawą wydania przez sąd wyroku jest stan
rzeczy istniejący w chwili zamknięcia rozprawy - nakazuje uwzględnienie aktualnego stanu
faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ponadto stan rzeczy, o którym mowa
w przepisie art. 552 ust. 1 ustawy Pzp należy analogicznie, jak w art. 316 § 1 kpc,
interpretować jako okoliczności faktyczne ustalone przed zamknięciem rozprawy oraz stan
prawny
tj. obowiązujące przepisy, które mogą stanowić podstawę rozstrzygnięcia (wyrok SN
z 25 czerwca 2015 r., sygn. akt: V CSK 535/14, wyrok Sądu Apelacyjnego ze Szczecina
z 13 września 2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18).
Rolą ustalenia stanu rzeczy na moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest
uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego. Izba jest więc w takim przypadku zobowiązana uwzględnić czynności
zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu odwołania, do czasu wydania orzeczenia
w sprawie. Skoro zamawiający unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty, tym
samym czynność stanowiąca podstawę wniesienia środka ochrony prawnej przestała istnieć.
Zaskarżenie czynności, która w kształcie wskazanym w odwołaniu już nie istnieje, nie daje
podstaw Izbie do stwierdzenia naruszenia przepisów przez zamawiającego i nie może być
podstawą do wydania orzeczenia merytorycznego. Uznać w takiej sytuacji w ocenie składu
orzekającego Izby należało, że prowadzenie dalszego postępowania odwoławczego było
bezcelowe, czyli jak stanowi przepis Pzp -
zbędne. Jest to przesłanka umożliwiająca
umorzenie postępowania odwoławczego i zdaniem Izby może być ona wykorzystywana
właśnie w podobnych sytuacjach.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, art. 574
i
art. 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U.
z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca: ……………………………..