Sygn. akt:
KIO 3037/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 28 sierpnia 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 sierpnia 2024 r.
przez wykonawcę IMKS sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Biuro Polskiej Komisji Akredytacyjnej z siedzibą
w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7 500,00
złotych (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
IMKS sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Warszawie, uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………….…….…
Sygn. akt:
KIO 3037/24
Uzasadnienie
Biuro Polskiej Komisji Akredytacyjnej z siedzibą w Warszawie (dalej: „Zamawiający”),
prowadzi z
zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze
zm. dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn.: „Świadczenie usług
polegających na udostępnianiu miejsc noclegowych na terenie Polski na potrzeby osób
skierowanych przez Biuro Polskiej Komisji Akredytacyjnej” (znak postępowania: BPKA-
ZamP-251-01-
24). Wartość szacunkowa zamówienia jest poniżej progów unijnych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
28 lipca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00433389.
W dniu 21 sierpnia
2024 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca IMKS sp. z o.o. sp.k. z siedzibą
w
Warszawie (dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono wobec dokonania nieprawidłowej oceny i badania ofert,
a w
konsekwencji niezasadnego dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez
UpHotel sp. z o.o. (dalej również jako „UpHotel”) pomimo, iż wykonawca zaoferował
przedmiot zamówienia niezgodny z wymaganiami Zamawiającego, a ponadto jego oferta
zawiera rażąco niską cenę i powinna zostać odrzucona.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5)
ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty UpHotel, której
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie dotyczącym: lokalizacji hotelu
w
obrębie danej miejscowości, wymogu miejsca lokalizacji hoteli w centralnej części
miejscowości oraz dostępu do parkingu dla gości hotelowych.
2) art. 226 ust. 1 pkt 8)
w zw. z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp oraz w związku z art. 226 ust. 1
pkt 7)
ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania do wyjaśnień i finalnie zaniechanie
odrzucenia oferty UpHotel, która zawiera rażąco niskie istotne części składowe ceny oraz
została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
3) art. 74 ust. 2 ustawy Pzp poprzez brak udostępnienia załączników do protokołu
obejmujących korespondencję z wykonawcami po terminie składania ofert;
4) art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez wybór oferty UpHotel niezgodnie z przepisami ustawy
Pzp.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
dokonanie ponownej oceny i badania ofert, w tym odrzucenie oferty UpHotel sp. z o.o.
Odwołujący wskazał, że jako wykonawca znajdujący się na 2 miejscu w rankingu oceny ofert
ma interes we wniesieniu odwołania, gdyż zaniechania Zamawiającego skutkują
niemożnością udzielenia zamówienia Odwołującemu, co spowoduje jego szkodę w postaci
utraconych korzyści.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust.
1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 16 sierpnia 2024 r. (zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej
oferty). W
związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 21 sierpnia 2024 r. należy
uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 7 500,00 złotych (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy) został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Izba ustaliła, że do upływu 3-dniowego terminu z art. 525 ust. 1 ustawy Pzp do postępowania
odwoławczego w tej sprawie nie zgłoszono żadnego przystąpienia.
Pismem z dnia 28 sierpnia
2024 r. Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego wskazując, że: „w dniu 26.08.2024 r. Zamawiający dokonał unieważnienia
skarżonej decyzji wybory oferty najkorzystniejszej i dokonał ponownej czynności wyboru
oferty Odwołującego – zawiadomienie w załączeniu. W związku z powyższym zachodzi
podstawa do umorzenia postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy
Pzp” oraz że: „Unieważnienie czynności skarżonej i dokonanie czynności nowej zgodnej z
interesem Odwołującego sprawia, że postępowanie w sprawie staje się zbędne”. Do pisma
Odwołujący załączył pismo Zamawiającego z dnia 26 sierpnia 2024 r. informujące o
unieważnieniu wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 16 sierpnia 2024 r. oraz o dokonaniu
ponownego wyboru i
wybraniu jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Analiza stanu faktycznego sprawy pozwala na wniosek, że na dzień rozpoznania odwołania,
w związku z unieważnieniem czynności dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia
sierpnia 2024 r., wobec której to odwołanie zostało wniesione, przy jednoczesnym
wniosku Odwołującego o umorzenie postępowania, może znaleźć zastosowanie art. 568 pkt
2) ustawy Pzp, zgodnie z którym Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w
przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. Należy bowiem podkreślić, że przepis art. 552 ust. 1
ustawy Pzp obliguje Izbę do uwzględnienia za podstawę stanu rzeczy ustalonego w toku
postępowania odwoławczego. Podstawą do umorzenia postępowania jest również
stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie konkretnie sytuacje chodzi, wobec
czego zawsze należy dokonać indywidualnej oceny stanu faktycznego. Izba zatem uznała,
że podstawa umorzenia postępowania, o której mowa w art. 568 pkt 2) ustawy Pzp zachodzi
w okolicznościach tej sprawy.
Reasumując, mając na względzie okoliczności przedmiotowej sprawy oraz brzmienie art. 568
pkt 2)
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji umarzając postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Prawa
zamówień publicznych w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
………………..…….