Sygn. akt: KIO 3038/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
2 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 2 września 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 21 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę POL-DRÓG Drawsko Pomorskie S.A.
z
siedzibą w Drawsku Pomorskim w postępowaniu prowadzonym przez Powiatowy Zarząd
Dróg w Wągrowcu
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz wykonawcy POL-
DRÓG Drawsko Pomorskie S.A. z siedzibą w Drawsku
Pomorskim kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy),
uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 3038/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Powiatowy Zarząd Dróg w Wągrowcu - prowadzi postępowanie
o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez przeprowadzenia
negocjacji na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, ze zm.), zwanej dalej:
„ustawą Pzp” na realizację
zadania pn.:
„Remont Drogi Powiatowej nr 1602P odc. Kamienica – Kopaszyn, etap II”
numer referencyjny: PZD-DM.2410/7/2024.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
nr 2024/BZP
00373799/01 z dnia 19.06.2024 r.
Wartość zamówienia nie przekracza progów
unijnych,
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawca
POL-
DRÓG Drawsko Pomorskie S.A. z siedzibą w Drawsku Pomorskim
(zwany dalej:
„Odwołującym”) w dniu 21 sierpnia 2024 r. wniósł odwołanie wobec czynności
i
zaniechań Zamawiającego, polegających na
wyborze jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy Transbruk M. B.
Spółka komandytowo-akcyjna (dalej jako: „Transbruk”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1. art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Transbruk,
w
sytuacji gdy Zamawiający może stwierdzić, na podstawie wiarygodnych przesłanek,
że wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie
konkurencji, z konkurencyjnym wykonawcą - Firma Drogowa B. S. Spółka komandytowo-
akcyjna (wykonawca zajmujący poz. 1 w rankingu ofert odrzucony na podstawie art. 226 ust
1 pkt 2 ustawy
Pzp), który złożył odrębną ofertę, naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp
w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy uznk poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Transbruk w sytuacji
gdy oferta została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Transbruk
jako złożonej przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu –
co
wobec podania w ramach złożonych podmiotowych środków dowodowych (Wykaz osób)
nieprawdziwych informacji dotyczących posiadanych przez kandydata na stanowisko
kierownika
budowy
wymaganych
uprawnień
budowlanych–wyklucza
możliwość
zastosowania w takim przypadku trybu art. 128 ust. 1 ustawy
Pzp celem zastąpienia
informacji nieprawdziwych prawdziwymi, naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp
w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy uznk,
w sytuacji gdy oferta została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
ewentualnie w przypadku uznania braku podstaw do odrzucenia oferty Transbruk
3. art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy Transbruk
do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych celem wykazania spełnienia
warunków
udziału dotyczących kierownika budowy,
co skutkuje naruszeniem art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez wadliwy
wybór oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu a przy uwzględnieniu danych zawartych
w ofercie
Odwołującego i postanowień SWZ ma bezpośredni wpływ na zaniechanie wyboru
oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o:
• merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie odwołania,
• dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji Postępowania –
na
okoliczności wskazane odwołaniem
• oraz o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej wadą
mającą wpływ na wynik Postępowania,
powtórzenie czynności oceny ofert w Postępowaniu i w jej wyniku:
odrzucenie
oferty
wykonawcy
Transbruk
na
podstawie
wskazanej
w
uzasadnieniu odwołania,
ewentualnie
wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 23 sierpnia 2024 roku
Zamawiający przekazał Wykonawcom informację
o
wniesionym odwołaniu wraz z jego kopią poprzez platformę e-zamówienia.
Do
postępowania odwoławczego, na dzień wydania postanowienia, nie zgłosił
przystąpienia żaden z Wykonawców (termin na zgłoszenie przystąpienia upływał w dniu
26 sierpnia 2024 r.).
W dniu 29 sierpnia 2024 r. Z
amawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż postanowił uwzględnić odwołanie
oraz,
że unieważni czynność wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzy czynności
oceny ofert w Postępowaniu. Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę
upoważnioną do reprezentowania Zamawiającego.
Zgodnie
z
art.
ust.
ustawy
Pzp
w przypadku uwzględnienia
przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
Wobec uwzględnienia przez Zamawiającego odwołania w całości, a także wobec
braku przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, Izba, mając
na względzie treść powołanych powyżej przepisów ustawy Pzp, umorzyła postępowanie
odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła stosownie do jego wyniku
na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. rozporządzenia w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości: koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi
się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
nie
przystąpił
żaden
wykonawca
albo
uczestnik
postępowania
odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Wobec powyższego Izba orzekła o dokonaniu zwrotu z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 10 000,00 zł, uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………….………..………