Sygn. akt: KIO 3039/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 19
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Katarzyna Poprawa
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 19 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 sierpnia 2024 roku
przez
wykonawc
ę Strabag Infrastruktura Południe Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez
Województwo Lubuskie - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Strabag
Infrastruktura
Południe
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………….…….
Sygn. akt: KIO 3039/24
Uzasadnienie
Zamawiający Województwo Lubuskie - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zadanie pn. „Budowa
obwodnicy Sławy – Etap II – w systemie zaprojektuj i wybuduj (znak postępowania -
WZP.2910.84.2024)
zwane dalej „Postępowaniem”. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane
w Dz. Urz. UE dniu 12 sierpnia 2024 pod numerem 2024/S 156-482889.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 1605 z późn.
zm.) dalej: „PZP”.
W dniu 22 sierpnia
2024 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu (zwanego dalej „Odwołującym”) wobec niezgodnych z ustawą Pzp czynności
Zamawiającego w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) naruszenie art. 99 ust. 1 i ust. 4 PZP w. zw. z art. 433 pkt 3 PZP w zw. z art. 103 ust. 3 i
4 PZP w zw. z §15, §19 pkt 4 lit d) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z 20
grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej,
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-
użytkowego (Dz.U. 2021 poz. 2454), art. 8 ust 1 ustawy pzp w zw. z art. 5
kc i art. 20b ustawy z 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i
realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. 2023 poz. 162) poprzez:
a)
nałożenie na Wykonawcę, w pkt 1.7.3.1. pkt 5) lit h PFU, obowiązku pokrycia
kosztów o których mowa w art. 20b ust 3 ustawy z 10 kwietnia 2003r. o
szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
publicznych (t.j. Dz.U. 2023 poz. 162) tj. kosztów wycinki drzew i krzewów w wieku
do 20 lat i ich usunięcia oraz
b)
nałożenie na wykonawcę obowiązku dokonania wycinki drzew stanowiących
własność innych podmiotów niż Lasy Państwowe a zlokalizowanych w pasie
drogowym i usunięcia karpin po wszystkich dokonanych wycinkach
pomimo, że:
Zamawiający nie zamieścił w PFU, ani SWZ, jakichkolwiek informacji na temat
zakresu ww. wycinek które to informacje mogłyby stanowić podstawę do wyceny ww.
prac,
w szczególności pomimo nie przedstawienia inwentaryzacji zieleni w zakresie drzew
przeznaczanych do wycinki na koszt wykonawcy,
Nałożenie takich obowiązków na wykonawcę jest sprzeczne z art. 20b ustawy z 10
kwietnia 2003
r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji
w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. 2023 poz. 162)
2) naruszenie art. 99 ust. 1 i ust. 4 PZP w. zw. z art. 433 pkt 3 PZP w zw. z art. 103 ust. 3
i 4 PZP w zw. z §15, §19 pkt 4 lit c) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z 20
grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej,
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-
użytkowego (Dz.U. 2021 poz. 2454), art. 8 ust 1 ustawy pzp w zw. z art. 5
kc poprzez nałożenie na Wykonawcę obowiązku uwzględnia w kwocie wynagrodzenia:
a)
wykonania
na
wytypowanych
stanowiskach
wyprzedzających
badań
archeologicznych/ prac archeologicznych o charakterze ratowniczym
b)
kosztu uzyskania wszelkich wymaganych pozwoleń od LWKZ na wszystkie
niezbędne do przeprowadzenia badania archeologiczne
c)
kosztu uzyskania wymaganych przez LWKZ wszelkich zgód/umów z
właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, na których położona
jest trasa obwodnicy i na których należy przeprowadzić badania archeologiczne,
d)
wykonania badań ratowniczych wynikających z okoliczności ujawnionych
w ramach innych badań i prac archeologicznych
pomimo, że:
na etapie składania oferty nie jest w jakikolwiek sposób możliwe ustalenie
zakresu niezbędnych wyprzedzających badań archeologicznych/ prac
archeologicznych
o charakterze ratowniczym;
na etapie składania oferty nie jest w jakikolwiek sposób możliwe ustalenie
prawdopodobieństwa wykrycia w ramach ww. badań – obiektów o znaczeniu
archeologicznym
– i związanych z tym kolejnych wyprzedzających badań
archeologicznych/
prac
archeologicznych
o
charakterze
ratowniczym
w poszerzonym zakresie;
na etapie składania oferty nie jest w jakikolwiek sposób możliwe ustalenie
miarodajnego kosztu niezbędnych wyprzedzających badań archeologicznych/
prac archeologicznych o charakterze ratowniczym
Zamawiający nie dopuszcza podwyższenia wynagrodzenia wykonawcy z tytułu
odkrycia zabytku lub wprowadzenia istotnej dla przedsięwzięcia zmiany formy
jego ochrony; konieczności wprowadzenia zmian do dokumentacji projektowej;
przyczyn za które nie odpowiada Wykonawca; ujawnienia odkryć
archeologicznych wymagających przeprowadzenia badań ratowniczych;
konieczność wykonania wykopalisk.
3) art. 60 pzp w zw. z art. 121 pkt 1 Pzp w zw. z , art. 462 ust. 1 PZP w zw. art. 16 pkt 1
Pzp oraz art. art. 99 ust. 4 Pzp przez:
a)
nieuzasadnione zastrzeżenie przez zamawiającego osobistego wykonania przez
wykonawcę kluczowych części zamówienia, które to zastrzeżenie utrudnia
uczciwą konkurencję i bezzasadnie zawęża krąg potencjalnych wykonawców,
mogących złożyć oferty w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego lub którzy mogliby uczestniczyć w inny sposób w
postępowaniu;
b)
nieuzasadnione włączenie przez zamawiającego możliwości polegania na
zdolnościach technicznych lub zawodowych podmiotów udostępniających
zasoby, które to zastrzeżenie utrudnia uczciwą konkurencję i bezzasadnie
zawęża krąg potencjalnych wykonawców, mogących złożyć oferty w
przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub którzy
mogliby uczestniczyć w inny sposób w postępowaniu;
c)
poprzez opis przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję.
W zakresie w jakim Zamawiający w pkt 38 SWZ zastrzegł obowiązek osobistego
wykonania przez Wykonawcę kluczowych zadań dotyczących zamówień na
usługi
tj. opracowania projektu branży mostowej
4) art. 16 pkt 1, 2 i 3 PZP oraz art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 PZP poprzez naruszenie zasad
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a to przez
zaniechanie przygotowania i prowadzenia postępowania z należytą starannością,
w sposób umożliwiający zachowanie uczciwej konkurencji i wypełnienie obowiązków
Inwestora związanych z przygotowaniem postępowania, w szczególności wobec
niezgodne z ustawą dokonania opisu przedmiotu zamówienia oraz wyznaczenia
niewystarczającego czasu na złożenie oferty.
W oparciu o
przedstawione wyżej zarzuty, Odwołujący wniósł o:
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą niniejszego odwołania i jego
uwzględnienie w całości,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania oraz tych
opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania a także dowodów, które zostaną
przedstawione na rozprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą
nakazanie Zamawiającemu:
a) dokonania zmiany w pkt 1.7.3.1. pkt 5) lit h PFU poprzez nadanie mu brzmienia
udział doradczy w Uzgodnieniu/ach z Lasami Państwowymi terminu/ów wycinki oraz
uprzątnięcia drzew i krzewów z zarządzanych przez Lasy Państwowe nieruchomości,
które zostały objęte decyzją ZRID oraz opracowaniu projektu/ów porozumienia/ń,
o którym mowa w art. 20b ust. 1 ustawy [3.4.], koszty, o których mowa w art. 20b ust.
3 ustawy [3.4.] poniesie Zamawiający;
b) dokonania zmiany w pkt 1.7.3.1. pkt 5) lit j PFU poprzez nadanie mu brzmienia
Dokonaniem na koszt Zamawiającego za osobnym wynagrodzeniem wycinki drzew
i krzewów oraz usunięciem karpin oraz wszelkich innych pozostałości po dokonanych
wycinkach przez Wykonawcę, na pozostałych działkach przeznaczonych pod pas
drogowy;/
nakazanie Zamawiającemu:
a) dokonania zmiany w pkt 11.7.2.1. ppkt 20 PFU poprzez
i.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
wyprzedzających prac/ badań archeologicznych o charakterze ratowniczym
i wskazanie że koszty te poniesie Zamawiający
ii.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
badań i prac archeologicznych jednoznacznie nie wskazanych w dokumentacji
co do miejsca i ilości i wskazanie, że koszty te poniesie Zamawiający
iii.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
badań i prac archeologicznych zleconych na etapie realizacji robót i wskazanie,
że koszty te poniesie Zamawiający
b) dokonania zmiany w pkt 1.7.3.1. ppkt 13 PFU poprzez:
i.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
wyprzedzających prac/ badań archeologicznych o charakterze ratowniczym
i wskazanie że koszty te poniesie Zamawiający
ii.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
badań i prac archeologicznych jednoznacznie nie wskazanych w dokumentacji
co do miejsca i ilości i wskazanie, że koszty te poniesie Zamawiający
iii.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
badań i prac archeologicznych zleconych na etapie realizacji robót i wskazanie,
że koszty te poniesie Zamawiający
c)
dokonania zmiany w DM 00 00 00 WWiORB D-M-00.00.00 -
Wymagania Ogólne
w tym pkt 1.5.13, 1.5.14, 1.5.15 i pkt 9.1 poprzez:
i.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
wyprzedzających prac/ badań archeologicznych o charakterze ratowniczym
i wskazanie że koszty te poniesie Zamawiający
ii.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
badań i prac archeologicznych jednoznacznie nie wskazanych w dokumentacji
co do miejsca i ilości i wskazanie, że koszty te poniesie Zamawiający
iii.
usunięcie obowiązku uwzględnienia przez wykonawcę w wynagrodzeniu kosztów
badań i prac archeologicznych zleconych na etapie realizacji robót i wskazanie że
koszty te poniesie Zamawiający
d)
dokonania zmiany w PFU pkt 2.2.12. ppkt 3 poprzez wykreślenie z niego wskazania,
iż W kwocie wynagrodzenia brutto należy przewidzieć:
i.
przeprowadzenie w trakcie prowadzenia robót ziemnych badań archeologicznych
polegających
na
obserwacji
wykopów
budowlanych
w trakcie prac zimnych z możliwością przekształcenia ich w archeologiczne
badania ratownicze w przypadku odsłonięcia warstw kulturowych, obiektów
archeologicznych itp. Narażonych na zniszczenie, które będą wymagały
przeprowadzenia
dokładnej
eksploracji
i
wykonania
szczegółowej
ich dokumentacji.
ii.
koszty
uzyskania
wymaganych
przez
LWKZ
wszelkich
zgód/umów
z właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, na których
położona jest trasa obwodnicy i na których należy przeprowadzić badania
archeologiczne, koszty wykonania sprawozdań z przeprowadzonych badań.
nakazanie Zamawiającemu:
a)
Dokonanie zmiany SWZ i dokumentacji poprzez usunięcie zastrzeżenia obowiązku
osobistego
wykonania
zadań
dotyczących
zamówień
na
usługi
tj. opracowanie projektu branży mostowej,
b)
Usunięcie z PPU §6 ust 3 PPU.
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych
i zgodnie z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania niniejszej
sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym
w Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie
nie zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła,
że nie zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, które skutkowałyby
odrzuceniem odwołania.
W dniu 17
września 2024 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynął
wniosek Odwołującego o umorzenie postępowania odwoławczego. Odwołujący wskazał, że
w światle
1. dokonanych przez Zamawiającego zmian SWZ z dnia 10.09.2024 r., adresujących
zastrzeżenia Odwołującego zawarte w odwołaniu
2. udzieleniu przez Zamawiającego dodatkowych wyjaśnień adresujących zastrzeżenia
Odwołującego zawarte w odwołaniu – w tym odpowiedzi na pytanie nr 6 z dnia
12.09.2024; odpowiedzi na pytania z dnia 10 września 2024 r.
na podstawie art. 568 pkt 3 i 2 PZP wnoszę o umorzenie postępowania z uwagi na fakt:
• obiektywnego
uwzględnienia
przez
zamawiającego
w
całości
zarzutów
przedstawionych w odwołaniu,
• względnie stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.
W ocenie Izby nie budzi wątpliwości, iż w przedmiotowej sprawie, w związku
z
e zmianą treści SWZ w sposób czyniący zadość żądaniom Odwołującego, zastosowanie
może znaleźć art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, w myśl którego Izba umarza postępowanie
odwoławcze w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne.
Zgodnie ze stanowiskiem doktryny „podstawą do umorzenia postępowania jest również
stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne
lub niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie sytuacje chodzi.
Z pewnością dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę
odwołania, na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa
umorzenia zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy unieważni
postępowanie, wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu
w drodze odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.” (Komentarz Prawo
Zamówień Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021,
str. 1236).
Ponadto, jak wynika z uchwały Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 18 stycznia
2019 r. III CZP 55/18, w którym SN analizował rozbieżność orzeczniczą skutku procesowego
następczej utraty interesu prawnego: przyczyna umorzenia postępowania określona w art.
355 § 1 kpc jako zbędność postępowania stanowi ogólny przejaw uznania przez
ustawodawcę,
że nie jest dopuszczalne kontynuowanie postępowania w sytuacji, w której jego cel został
osiągnięty w inny sposób. W rezultacie wydanie wyroku stało się zbędne. Pojęcie zbędności
wydania wyroku jako przyczyny umorzenia postępowania wiązane jest najczęściej z szeroko
pojętą następczą bezprzedmiotowością postępowania. Stanowi ona jej swoisty korelat
(zbędność wydania wyroku jako następstwo odpadnięcia przedmiotu postępowania
ewentualnie inne przypadki niecelowości wydawania wyroku). Dalej Sąd wywiódł, że skoro
wskutek zgaśnięcia interesu prawnego powoda - zazwyczaj w rezultacie uzyskania ochrony
prawnej poszukiwanej w toczącym się postępowaniu poza jego ramami - proces cywilny nie
może doprowadzić do oczekiwanego przez powoda rezultatu (choćby powództwo to w chwili
wniesienia było całkowicie zasadne), to dalsze procedowanie w kierunku wydania wyroku
oddalającego to powództwo staje się zbyteczne i bezcelowe. W konsekwencji trzeba przyjąć,
że w sytuacji, w której potrzeba udzielenia żądanej przez strony ochrony prawnej uległa
dezaktualizacji, wydanie orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie o charakterze
procesowym w postaci umorzenia procesu jest w pełni wystarczające dla uczynienia zadość
prawu stron do sądu i rzetelnego procesu.
W ocenie Izby powyższe rozważania prawne mają zastosowanie w niniejszym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz postępowaniu odwoławczym.
Zamawiający po wniesieniu odwołania dokonał modyfikacji treści SWZ. W konsekwencji
powyższego, na dzień rozpoznania odwołania na posiedzeniu niejawnym nie istniała treść
postanowień SWZ, wobec której zostało wniesione odwołanie. Oznacza to, że w momencie
orzekania przez Izbę nie istniał substrat zaskarżenia, będący podstawą korzystania
ze środków ochrony prawnej przez Odwołującego. Ostatecznie przedmiotowy spór stał się
bezprzedmiotowy. Aby Izba mogła rozpoznać wniesione odwołanie – musi ono dotyczyć
kwestionowanej
czynności lub zaniechania Zamawiającego. Zatem na moment wniesienia
odwołania musi istnieć substrat zaskarżenia, będący podstawą dla wykonawcy
do wniesienia środka ochrony prawnej. W niniejszej sprawie niewątpliwie substratem
zaskarżenia była treść zaskarżonych postanowień SWZ.
Następnie dostrzeżenia wymaga, iż zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 ustawy PZP Izba
wydając orzeczenie bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia
postępowania odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może
dojść do zmian w toku postępowania o udzielenie zamówienia – co Izba zobowiązana jest
uwzględnić wydając orzeczenie w sprawie w toku postępowania przed Izbą. Zauważenia
również wymaga, że przepisy ustawy nie zobowiązują Zamawiającego do zawieszenia
postępowania o udzielenie zamówienia, wobec wniesionego odwołania.
Izba wskazuje, że treść art. 552 ust. 1 ustawy Pzp, podobnie jak w przypadku art. 316
§ 1 kpc, w myśl którego podstawą wydania przez sąd wyroku jest stan rzeczy istniejący
w chwili zamknięcia rozprawy – nakazuje uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ponadto stan rzeczy - o którym mowa jest
w przepisie art. 552 ust. 1 ustawy Pzp -
należy analogicznie - jak w art. 316 § 1 kpc -
interpretować jako okoliczności faktyczne ustalone przed zamknięciem rozprawy oraz stan
prawny, tj. obowiązujące przepisy, które mogą stanowić podstawę rozstrzygnięcia (wyrok SN
z 25.06.2015 r., sygn. akt: V CSK 535/14, wyrok Sądu Apelacyjnego ze Szczecina
z 13.09.2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18). Celem ustalenia stanu rzeczy na moment
zamknięcia postępowania odwoławczego jest uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba jest więc w takim przypadku zobowiązana
uwzględnić czynności Zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu odwołania, do
czasu wydania orzeczenia w sprawie. Skoro Zamawiający dokonał zmiany treści SWZ, tym
samym czynność stanowiąca podstawę wniesienia środka ochrony prawnej przestała istnieć.
Zaskarżenie czynności, która już nie istnieje, nie daje podstaw Izbie do stwierdzenia
naruszenia przepisów przez Zamawiającego i nie może być podstawą do wydania
orzeczenia merytorycznego. Uznać w takiej sytuacji w ocenie składu orzekającego Izby
należy,
iż prowadzenie dalszego postępowania odwoławczego jest bezcelowe, czyli jak stanowi
przepis ustawy Pzp
– zbędne. Jest to przesłanka umożliwiająca umorzenie postępowania
odwoławczego i zdaniem Izby może być ona wykorzystywana właśnie w podobnych
sytuacjach. W innym wypadku bowiem odwołanie podtrzymywane przez Odwołującego
podlegałoby oddaleniu jako bezzasadne wobec czynności Zamawiającego czyniącej zadość
żądaniu Odwołującego.
W konsekwencji mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy, orzeczono
jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
, umarzając postępowanie
odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 557 i 575 ustawy PZP
w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2,
znosi się wzajemnie. Na podstawie art. 574 ustawy PZP Izba orzekła o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu uiszczonego wpisu w wysokości 20 000 zł 00 gr, o czym orzeczono
w pkt 2 sentencji orzeczenia.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..………..