Sygn. akt: KIO 3042/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 19 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Monika Szymanowska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu z
udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 19 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 22 sierpnia 2024 r. przez odwołującego Partner Sp. z o.o. Sp. k.
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Nieporęt przy
udziale uczestnika
po stronie zamawiającego MS-EKO Sp. z o.o. w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot na rzecz odwołującego Partner
Sp. z o.o. Sp. k. w Warszawie kwoty 13
500,00 zł (trzynaście tysięcy pięćset złotych)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 3042/24
Uzasadnienie
Izba ustaliła, że oświadczeniem przesłanym w dniu 18 września 2024 r. pełnomocnik
odwołującego Partner Sp. z o.o. Sp. k. Al. Jana Pawła II 80, lok. 158, 00-175 Warszawa,
skutecznie wycofa
ł odwołanie wniesione dniu 22 sierpnia 2024 r. w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy z terenu
gminy Nieporęt oraz z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych
w
Nieporęcie”, o ogłoszeniu o zamówieniu publicznym opublikowanym w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 1 lipca 2023 r. pod nr 389474-2024, prowadzonym
przez zamawiającego – Gminę Nieporęt Plac Wolności 1, 05-126 Nieporęt.
Skład orzekający stwierdził spełnienie przesłanek opisanych w dyspozycji art. 568 pkt
1 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz.
1320) i
był zobligowany umorzyć postępowanie odwoławcze, w związku z czym orzeczono
jak w sentencji.
Ponadto, wobec spełnienia przesłanek art. 525 ust. 1 - 3 p.z.p., Izba postanowiła
dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę MS-EKO Sp. z o.o.
ul.
Modlińska 129 lok. U7, 03-186 Warszawa, który zgłosił przystąpienie po stronie
zamawiającego. Do udziału w postępowaniu odwoławczym nie dopuszczono natomiast
wykonawcy RDF Sp. z o.o.
ul. Kołobrzeska 5, 07-401 Ostrołęka, który zgłosił przystąpienie
po stronie odwołującego wskazując, że „Mam interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia odwołania
na korzyść ww. strony, ponieważ oddalenie odwołania pozwoli nam na uzyskanie zadania
ogłoszonego w postępowaniu.”, bowiem zgodnie z art. 525 ust. 1 p.z.p. interes
w
przystąpieniu polega na chęci uzyskania rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której
wykonawca przystępuje, zaś wskazane przez RDF Sp. z o.o. w Ostrołęce oddalenie
odwołania jest jednoznacznie sprzeczne z interesem i żądaniami odwołującego. Warto także
dodać, że ustawa p.z.p. nie przewiduje możliwości uzupełnienia\poprawienia zgłoszenia
przystąpienia. Brak właściwego wykazania wszystkich przesłanek art. 525 p.z.p., w zawitym
ustawowym terminie na zgłoszenie przystąpienia, obciąża wykonawcę, który chce zgłosić
swoje uczestnictwo w procesie. Zaistniała wada w zgłoszeniu przystąpienia czyni je
nieskutecznym. Wykonawca RDF Sp. z o.o. w Ostrołęce powoływał się na interes
w
uzyskaniu rozstrzygnięcia, które jest niezgodne z interesem strony, do której chciał
przystąpić, w szczególności, że czynności uczestnika postępowania odwoławczego nie
mogą pozostawać w sprzeczności z czynnościami i oświadczeniami strony, do której
przystąpił (art. 525 ust. 4 p.z.p.).
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
zgodnie z którym Izba nakazała dokonanie zwrotu na rzecz odwołującego 90% kwoty
uiszczonej z tytułu wpisu od odwołania.
Skład orzekający nie mógł uwzględnić wniosku zamawiającego o obciążenie
odwołującego kosztami wynagrodzenia pełnomocnika, ponieważ zgodnie § 9 ust. 1 pkt 3 lit.
b ww. rozporządzenia koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 (wynagrodzenie pełnomocnika),
zasądza się na rzecz zamawiającego od odwołującego jedynie w przypadku wycofania
odwołania w dniu, na który został wyznaczony termin rozprawy/posiedzenia z udziałem stron
(tj. 19 września 2024 r.). Zgodnie z materiałem procesowym oświadczenie o wycofaniu
odwołania zostało skutecznie doręczone Izbie i zamawiającemu w dniu 18 września 2024 r.
(tak korespondencja elektroniczna z 18.09.2024 r., godz. 18:00) W tym wypadku
ustawodawca uregulował, że decyduje data wpływu oświadczenia procesowego, a nie
pierwszy możliwy termin, w którym zamawiający mógł się z nim zapoznać, zatem skład
orzekający nie mógł zasądzić wnioskowanych kosztów.
Przewodniczący:
…………………………