Sygn. akt: KIO 3052/24
WYROK
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Danuta Dziubińska
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 23 sierpnia
2024 r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów
Spółka Akcyjna z siedzibą w Gliwicach w postępowaniu prowadzonym przez Wspólnego
Zamawiającego: Gminę Sosnowiec - Miasto posiadające prawa powiatu i Sosnowieckie
Wodociągi Spółka Akcyjna z siedzibą w Sosnowcu
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: J. K.-T. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą JKT J. K.-
T., T. T.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Budowlano Drogowo
Melioracyjny T. T.
orzeka:
1. oddala
odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………….
Sygn. akt: KIO 3052/24
U z a s a d n i e n i e
Wspólny Zamawiający: Gmina Sosnowiec – Miasto posiadające prawa powiatu oraz
Sosnowieckie Wodociągi S.A. (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie
ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
Budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z tłocznią ścieków, sieci wodociągowej oraz budowa
sieci kanalizacji deszczowej wraz z przebudową drogi w rejonie ulic: Aleksandra Fredry i
Nowej”: Zadanie 1: “Budowa sieci kanalizacji deszczowej wraz z przebudową drogi w rejonie
ulic: Aleksandra Fredry i Nowej”, Zadanie 2: “Budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z
tłocznią ścieków oraz sieci wodociągowej w rejonie ulic Nowej, Fredry”, znak sprawy:
WZP.271.1.17.2024.JD. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 21 marca 2024 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej numer ogłoszenia: 171300-2024.
sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: J. K.-T. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą JKT J. K.-T., T. T.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Budowlano Drogowo Melioracyjny T.
T. (dalej: Konsorcjum JKT-ZBDM). Wykonawca
Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów
S.A.
(dalej: „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec ww. czynności zarzucając
Zamawiającemu naruszenie przepisów:
art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp przez bezpodstawne
odrzucenie oferty złożonej przez Odwołującego, jako oferty z rażąco niską ceną, podczas
gdy jej treść jest zgodna z warunkami zamówienia i spełnia wszystkie wymagania
określone przez Zamawiającego, w tym w szczególności nie stanowi oferty z rażąco
niską ceną, a równocześnie art. 16 ustawy Pzp przez zaniechanie przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, w tym wadliwe zaniechanie
czynności badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty Odwołującego;
art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp przez bezpodstawne
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum JKT-ZBDM, jako oferty z
rażąco niską ceną, pomimo niewykazania przez Konsorcjum JKT-ZBDM, że jego oferta
nie zawiera
rażąco niskiej ceny, a równocześnie art. 16 ustawy Pzp przez zaniechanie
przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,
polegające m.in. na braku dokonania oceny ofert wykonawców w kontekście zarzutu
rażąco niskiej ceny w sposób zapewniający zastosowania jednej miary do wszystkich
wykonawców znajdujących się w tej samej lub podobnej sytuacji.
Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w
całości oraz nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
3) odrzucenia oferty Konsorcjum JKT-ZBDM;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z:
informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz informacji o wykonawcach, których
oferty zostały odrzucone z 13 sierpnia 2024 r. – co do daty zaskarżonej czynności,
podstaw odrzucenia, treści uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego;
wezwania Zamawiającego do złożenia wyjaśnień dotyczących ceny oferty Odwołującego
z 7 czerwca 2024 r. oraz wyjaśnienia Odwołującego z dnia 11 czerwca 2024 r. wraz z
załącznikami – co do faktu wykazania przez Odwołującego, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny;
dokumentu Zamawiającego dot. ustalenia wartości zamówienia - co do podstaw i
ustalenia wartości szacunkowej zamówienia;
wezwania Zamawiającego do złożenia wyjaśnień do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej
ceny z 24 czerwca 2024 r. oraz wyjaśnienia Odwołującego z dnia 27 czerwca 2024 r.
wraz z załącznikami - co do faktu wykazania przez Odwołującego, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny;
informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z 29 września 2023 r. w postępowaniu o
udzielenie zamówienia sektorowego, prowadzonego w trybie sektorowego przetargu
nieograniczonego dla zadania pod nazwą „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej i sieci
wodociągowej w ul. Schonów w Sosnowcu” – co do faktu realizacji przez Odwołującego
zbliżonej przedmiotowo inwestycji w mieście Sosnowiec na rzecz jednego z
Zamawiających w Postępowaniu;
ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Dz.U./S S237z dnia 8 grudnia 2023 r. - co do faktu
realizacji przez Odwołującego zbliżonej przedmiotowo inwestycji w mieście Sosnowiec
na obu Zamawiających w Postępowaniu;
7) umowa najmu nr 05/WO/D/2021 wraz z aneksami - co do faktu posiadania zaplecza w
mieście Sosnowiec oraz kosztów z nim związanych;
oferty w zakresie obsługi geodezyjnej – co do faktu kosztów obsługi geodezyjnej;
wezwanie Zamawiającego do złożenia wyjaśnień dotyczących ceny oferty Konsorcjum
JKTZBDM z 7 czerwca 2024 r. oraz wyjaśnienia Konsorcjum JKT-ZBDM z 12 czerwca
2024 r. wraz z załącznikami – co do faktu niewykazania przez Konsorcjum JKT-ZBDM, że
oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny;
wezwanie Zamawiającego Konsorcjum JKT-ZBDM do złożenia wyjaśnień do wyjaśnień w
zakresie rażąco niskiej ceny z 24 czerwca 2024 r. oraz wyjaśnienia Konsorcjum JKT-
ZBDM z 27 czerwca 2024 r.
– co do faktu niewykazania przez Konsorcjum JKT-ZBDM,
że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W uzasadnieniu interesu we wniesieniu odwołania Odwołujący stwierdził:
„Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia będącego przedmiotem niniejszego
postępowania oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów pzp, albowiem w przypadku potwierdzenia podniesionych zarzutów
bezpodstawnie odrzucona oferta Odwołującego zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza, a
w konsekwencji Odwołujący uzyskałby przedmiotowe zamówienie publiczne.”
Do
odwołania zostały załączone ww. dowody: Informacja o wyborze
najkorzystniejszej oferty oraz informacji o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone z
dnia 13 sierpnia 2024 r., W
ezwanie Zamawiającego do złożenia wyjaśnień dotyczących ceny
oferty Odwołującego z dnia 7 czerwca 2024 r. oraz wyjaśnienia Odwołującego z dnia 11
czerwca 2024 r. wraz z załącznikami, Dokument Zamawiającego dot. ustalenia wartości
zamówienia objętego Postępowaniem, Wezwanie Zamawiającego do złożenia wyjaśnień do
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny z dnia 24 czerwca 2024 r. oraz wyjaśnienia
Odwołującego z dnia 27 czerwca 2024 r. wraz z załącznikami, Informacja o wyborze
najkorzystniejszej oferty z dnia 29 września 2023 r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia
sektorowego, prowadzonego w trybie sektorowego przetargu nieograniczonego dla zadania
pod nazwą „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej w ul. Schonów w
Sosnowcu”, Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia Dz.U./S S237z dnia 8 grudnia 2023 r.,
kopia umowy najmu nr 05/WO/D/2021 wraz z aneksami, oferty w zakresie obsługi
geodezyjnej, W
ezwanie Zamawiającego do złożenia wyjaśnień dotyczących ceny oferty
Konsorcjum JKT-
ZBDM z dnia 7 czerwca 2024 r. oraz wyjaśnienia Konsorcjum JKT-ZBDM z
dnia 12 czerwca 2024 r. wraz z załącznikami, Wezwanie Zamawiającego Konsorcjum JKT-
ZBDM do złożenia wyjaśnień do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny z dnia 24 czerwca
2024 r. oraz wyjaśnienia Konsorcjum JKT-ZBDM z dnia 27 czerwca 2024 r.
Z zachowaniem wymogów ustawowych wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia: J. K.-T. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą JKT J. K.-T.,
T. T.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Budowlano Drogowo
Melioracyjny T. T.
(dalej wspólnie: „Przystępujący”) zgłosili przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, stając się uczestnikiem postępowania. W
pisemnym stanowisku Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
W pisemnej odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wniósł o jego oddalenie w całości,
przedstawiając argumentację wskazująca jego zdaniem na bezzasadność zarzutów
odwołania, a także o niedopuszczenie i nieprzeprowadzenie dowodów wskazanych przez
Odwołującego w postaci: umowy najmu nr 05/WO/D/2021 wraz z aneksami - co do faktu
posiadania zaplecza w mieście Sosnowiec oraz kosztów z nim związanych; oferty w zakresie
obsługi geodezyjnej – co do faktu kosztów obsługi geodezyjnej.
Zamawiający stwierdził, że Odwołujący nie wykazał interesu prawnego w rozumieniu
przepisów ustawy Pzp w rozstrzygnięciu odwołania w zakresie odrzucenia oferty
Przystępującego. Okoliczność czy wyjaśnienia Przystępującego uzasadniają domniemanie
rażąco niskiej ceny oferty tego Wykonawcy nie ma znaczenia dla oceny posiadania przez
Odwołującego interesu prawnego - wykazania materialno-prawnej przesłanki umożliwiającej
rozpoznanie zarzutów niniejszego odwołania w tym zakresie. Wybór oferty Przystępującego
nie stanowi przyczyny odrzucenia oferty Odwołującego. Naruszenie interesu prawnego
Odwołującego polegało na Jego eliminacji z kręgu wykonawców ubiegających się o
udzielenie zamówienia w związku z czym - wniesieniem odwołania, Odwołujący zmierza do
odzyskania statusu uczestnika niniejszego postępowania co nie pozostaje w żadnym
związku z nieodrzuceniem oferty Przystępującego, albowiem w przypadku potwierdzenia
podniesionych zarzutów w zakresie odrzucenia oferty Odwołującego zostałaby ona wybrana
jako oferta najkorzystniejsza. Uznać należy zatem, że przesłanki materialnoprawne
skorzystania przez Odwołującego ze środka ochrony prawnej w zakresie naruszenia przez
Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum JKT-ZBDM - nie zostały spełnione.
W
zakresie kosztów ogólnych, na które m.in. wskazał w informacji o odrzuceniu oferty
Odwołującego, a na które Odwołujący szczególnie zwraca uwagę w odwołaniu, nie
zgadzając się ze stanowiskiem zawartym w informacji o odrzuceniu odwołania, Zamawiający
stwierdził, że zakres kosztów ogólnych, który Odwołujący zawarł w złożonych wyjaśnieniach
dot
yczących rażąco niskiej ceny nie jest tożsamy ekonomicznie z zakresem tych kosztów
zawartym w odwołaniu. W złożonych wyjaśnieniach Odwołującego łączne koszty ogólne to
150 000,00 zł netto (zadanie 1 i 2), natomiast według informacji zawartych w odwołaniu
łączne koszty ogólne to 331 362,96 zł netto (zadanie 1 i 2). W złożonych wyjaśnieniach
Odw
ołującego łączne koszty ogólne obejmują tylko koszty zaplecza budowy natomiast
według informacji zawartych w odwołaniu łączne koszty ogólne obejmują, oprócz kosztów
zaplecza budowy, również koszty zajęcia pasa drogowego, koszty obsługi geodezyjnej,
koszty nadzorów branżowych i organizacji ruchu. W odwołaniu w zakresie kosztów ogólnych
Odwołujący wskazuje również, że „koszty badania wody, zagęszczenia gruntu i inspekcja tv
zostały ujęte w cenie metra wykonanej sieci”. Zamawiający stwierdził, że mógł zapoznać się
z powyższym twierdzeniem dopiero w wyniku zapoznania się z treścią odwołania, ponieważ
Odwołujący nie wyjaśnił powyższego w toku badania rażąco niskiej ceny. Odwołujący
dopiero w treści odwołania wykazał wartość poszczególnych zakresów kosztów ogólnych,
opierając je o uzasadnienie faktyczne odrzucenia Jego oferty, zawarte w piśmie z dnia
13.08.2024., w którym Zamawiający stwierdził, że „(…) pozycja koszty ogólne w kosztorysie
ofertowym dla Zadania 2 nie dotyczy jedynie kosztów zaplecza budowy: powinna ona
uwzględniać między innymi koszty: zajęcia pasa drogowego, nadzory branżowe, organizacji
ruchu drogowego, obsługa geodezyjna przed, po i w trakcie prowadzenia robót, roboty
budowlane w zakresie przygotowania terenu pod budowę, badania i pomiary (w
szczególności badania wody, zagęszczenia gruntu oraz inspekcja TV)”. Dopiero w odwołaniu
Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów między innymi z udziałem
oferty w zakresie obsługi geodezyjnej (co do faktu kosztów obsługi geodezyjnej), której nie
złożył jako dowód na potwierdzenie ujęcia w pozycji Kosztów ogólnych wymaganej obsługi
geodezyjnej przed, po i w trakcie prowadzenia robót. Załączona do odwołania oferta z dnia
24.04.2024 r. (ważna 30 dni – czyli do 24.05.2024 r.), której Odwołujący nie załączył jako
dowód do złożonych wyjaśnień w zakresie ceny oferty po aukcji, wskazuje, że
Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycji FORMAT Sp. j. A. S., A. S. (ul. Sikorskiego 115 a, 44-
103 Gliwice) oferuje Odwołującemu obsługę geodezyjną budowy wraz z pomiarem
powykonawczym i naniesieniem na zasoby:
w zakresie Zadania 1: za cenę w wysokości 37 925,78 zł netto (po doliczeniu wartości
podatku VAT w wysokości 23%: 46 648,71 zł brutto),
w zakresie Zadania 2: za cenę w wysokości 32 074,28 zł netto (po doliczeniu wartości
podatku VAT w wysokości 23% daje cenę: 39 451,36 zł brutto).
Zamawiający podał, że gdyby, oceniając złożone przez Odwołującego wyjaśnienia i
dowody, miał wiedzę o wysokości oferty obsługi geodezyjnej i mógł się z nią zapoznać to i
tak
nie jest prawdziwe twierdzenie złożone w wyjaśnieniach, że realny koszt wynajmu
zaplecza budowy w wysokości (52 500,00 zł netto z tytułu najmu nieruchomości wraz z
kosztami mediów – co zostało doprecyzowane dopiero w odwołaniu) pozwala Mu osiągnąć
łączną korzyść finansową w wysokości 97 500,00 zł netto (48 750,00 zł netto dla Zadania 1 i
48 750,00 zł netto dla Zadania 2) w zakresie kosztów ogólnych. Sama obsługa geodezyjna
zamówienia, zgodnie z przywołaną powyżej ofertą, kosztować będzie Odwołującego łącznie
70 000,06 zł netto (86 100,07 zł brutto). Nie jest możliwe zatem, aby Odwołujący w kwocie
27 499,94 zł netto, pozostałej po odjęciu wartości usług geodezyjnych od łącznej wysokości
kosztów ogólnych - 150 000,00 zł (zgodnie z wartością wskazaną w wyjaśnieniach) mógł
pomieścić nie tylko zysk, ale również pozostałe koszty, w tym koszty: zajęcia pasa
drogowego
(30 000,00 zł netto dla Zadania 2 i odpowiednio dla Zadania 1), nadzorów
branżowych (5 000,00 zł netto dla Zadania 2 i odpowiednio dla Zadania 1), organizacji ruchu
(7 000,00 zł netto dla Zadania 2 i odpowiednio dla Zadania 1).
Izba stwierdziła, że Odwołanie nie zawiera braków formalnych. Wpis w prawidłowej
wysokości został wniesiony w ustawowym terminie. Nie została wypełniona żadna z
przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, o których mowa w art. 528 ustawy Pzp.
W ocenie Izby Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do skorzystania w
przedmiotowym postępowaniu ze środków ochrony prawnej. Zostały bowiem wypełnione
przesłanki, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba ustaliła:
Zamawiający przewidział przeprowadzenie aukcji elektronicznej, o której mowa w art.
227 ust. 1 ustawy Pzp.
Zgodnie z postanowieniami SWZ dla zamówienia ustala się wynagrodzenie: dla
Zadania nr 1 -
ryczałtowe, a dla Zadnia 2 - kosztorysowe. Podstawą wyliczenia
wynagrodzenia dla Zadania 2 jest kosztorys ofertowy zgodny z załącznikiem nr 1.4 do OPZ
dla Zadania 2.
W p
ostępowaniu zostało złożonych 7 ofert. W ramach przeprowadzonej przez
Zamawiającego w dniu 4 czerwca 2024 r. aukcji elektronicznej, 5 wykonawców złożyło nowe
oferty:
l.p. Wykonawca
Cena brutto [zł]
TKS Sp. z o.o.
TERS Sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A.
Konsorcjum:
1. JKT J. K.-T.
2. Zakład Budowlano Drogowo Melioracyjny T. T.
Konsorcjum:
1. Silesia Invest Sp. z o.o. S. K. Sp.k.
2. Zakład Instalacji Budowlanych II Sp. z o.o.
Pismem z 5 czerwca 2024 r. Z
amawiający wezwał Odwołującego do wyjaśnień ceny
oferty wskazując:
„Zgodnie z art. 224 ust. 2 pkt. 1) ustawy Pzp Zamawiający wzywa Wykonawcę do złożenia
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów dotyczących wyliczenia ceny w przedmiotowym
postępowaniu
Przedmiotowe wyjaśnienia mają na celu ustalenie, czy cena zaoferowana w toku aukcji
elektronicznej nie jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Złożone wyjaśnienia muszą dotyczyć w szczególności następujących czynników
wpływających na wysokość ceny, takich jak:
zgodność z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej
stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października
2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz.
2207, z 2023 r. poz. 1667) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest realizowane zamówienie,
zgodność z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie,
Obok powyższych czynników Wykonawca może powołać się w wyjaśnieniach również na
istnienie innych szczególnych dla Niego okoliczności, dzięki którym był w stanie złożyć
ofertę z ceną na zaoferowanym poziomie. Nie jest wystarczające przy tym samo powołanie
się Wykonawcy na istnienie tego rodzaju okoliczności - konieczne jest wykazanie w jaki
sposób wpłynęły one na obniżenie kosztów realizacji niniejszego zamówienia oraz jakie
mają przełożenie na poszczególne elementy składowe ceny ofertowej Wykonawcy.
Jak wskazuje orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej [dalej: „KIO”] w tej materii (por. np.
wyrok KIO z dnia 5 sierpnia 2020 r. [sygn. akt: KIO 1477/20], wyrok KIO z dnia 26 lutego
2021 r. [sygn. akt: KIO 235/21], wyrok KIO z dnia 23 lipca 2021 r. [sygn. akt: KIO 1806/21]),
to na Wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, jakie elementy mają wpływ na wysokość
ceny i w jaki sposób dokonano ich kalkulacji, tak aby udowodnić, że zaproponowana cena
nie jest rażąco niską.
Wobec powyższego złożone przez Wykonawcę wyjaśnienia muszą być rzeczowe oraz
poparte stosownym materiałem dowodowym i powinny cechować się podwyższonym
miernikiem staranności. Niespełnienie tego warunku powoduje, że Wykonawcy w
konsekwencji ponoszą negatywne skutki niewykazania zasadności swoich twierdzeń co do
tego, że zaoferowana cena lub koszt nie są rażąco niskie. Wykonawca nie może zatem
oprzeć się jedynie na ogólnych i powszechnie istniejących tezach. Niezbędne są obiektywne
dowody na potwierdzenie pr
zywołanych w wyjaśnieniach Wykonawcy czynników
(okoliczności) ponieważ nie dysponując dowodami zamawiający nie jest w stanie dokonać
oceny czy czynniki (okoliczności), powodujące obniżenie ceny, na które powołuje się
wykonawca, faktycznie zachodzą.
Jeżeli Wykonawca nie wyjaśni i/lub nie udowodni, że cena jego oferty nie jest rażąco niska,
jest to równoznaczne z potwierdzeniem, że oferta zawiera rażąco niską cenę i podlega
odrzuceniu m.in. na podstawie art. 224 ust. 6 ustawy Pzp. Odrzuceniu jako oferta z rażąco
niską ceną podlega również oferta Wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie.”
W zastrzeżonym terminie Odwołujący złożył wyjaśnienia zastrzegając jej jako
tajemnicę przedsiębiorstwa.
Następnie pismem z 24 czerwca 2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do
wyjaśnień ceny oferty wskazując:
„Zgodnie z art. 224 ust. 2 pkt. 1) ustawy dnia 11 września 2019 roku Pzp, Zamawiający
wzywa Wykonawcę do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących
wyliczenia ceny oferty
w przedmiotowym postępowaniu.
Zamawiający pismem z dnia 07.06.2024 r., działając w oparciu o art. 224 ust. 2 pkt 1) w
związku z art. 224 ust. 4 ustawy Pzp, wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia ceny oferty, w szczególności dotyczących:
− zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej
stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października
2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz.
2207, z 2023 r. poz. 1667) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest realizowane zamówienie,
− zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.
Obok powyższych czynników Wykonawca mógł powołać się w wyjaśnieniach również na
istnienie innych szczególnych dla Niego okoliczności, dzięki którym był w stanie złożyć ofertę
z ceną na zaoferowanym poziomie.
Wykonawca w wyznaczonym terminie, tj. do dnia 12.06.2024 r. do godziny 10:00 złożył
wyjaśnienia. W ocenie Zamawiającego złożone wyjaśnienia są niejednoznaczne i
pozostawiają wątpliwości czy oferta Wykonawcy nie jest rażąco niską.
Wykonawca w złożonych wyjaśnieniach wskazuje, że magazynuje i przetwarza odpady
wytwarzane podczas prac remontowych nawierzchni oraz, że wykorzystuje je na innych
inwestycjach lub sprzedaje przetworzony materiał podmiotom trzecim. Zamawiający prosi o
doprecyzowanie jaki wpływ kosztowy na zaoferowaną cenę w przedmiotowym postępowaniu
mają powyższe okoliczności.
Ponadto Wykonawca w wyjaśnieniach przywołuje argumenty takie jak: bliskość zaplecza
budowy a lokalizacja inwestycji oraz zastosowanie nowoczesnego sprzętu. Zamawiający
prosi o doprecyzowani jaki w/w argumenty mają kosztowy wpływ na realizację przedmiotowej
inwestycji.
W zastrzeżonym terminie Odwołujący złożył wyjaśnienia.
W informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego Zamawiający podał:
„Uzasadnienie prawne odrzucenia oferty w/w Wykonawcy:
− art. 226 ust. 1 pkt 8) ustawy Pzp który stanowi, że: „Zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli zawiera rażąco niską cenę (…) w stosunku do przedmiotu zamówienia”,
− art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, który stanowi, że: „Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską
ceną (…), podlega oferta wykonawcy (…) jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny”.
Uzasadnienie faktyczne odrzucenia oferty w/w Wykonawcy:
Zamawiający pismem z dnia 07.06.2024 r., działając w trybie art. 224 ust. 2 pkt 1) w
związku z art. 224 ust. 4 ustawy Pzp wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny oferty, wyznaczając w piśmie termin na ich
złożenie do dnia 12.06.2024r. do godziny 10:00.
W wyznaczonym przez Zamawiającego terminie, Wykonawca złożył wyjaśnienia, w treści
których wskazał, iż praktyka w zakresie organizacji robót i doświadczenie w realizacji
zamówień o tożsamym zakresie (…) pozwala na zdobywanie wiedzy i doświadczenia,
ulepszanie praktyk wpływających na poprawę organizacji robót poprzez odpowiedni dobór
zasobów ludzkich i sprzętowych (…).Wykonawca wyjaśnił, iż na podstawie powyższego
wynegocjował znaczące upusty cenowe materiałów, co pozwoliło Mu na obniżenie cen w
przedmiotowym postępowaniu – nie załączył jednak jakiegokolwiek dowodu w tym
zakresie. Ponadto, jako inne
szczególne dla Wykonawcy okoliczności, dzięki którym był w
stanie złożyć ofertę z ceną na zaoferowanym poziomie wskazał, że:
posiada zgodę nadaną decyzją Prezydenta Miasta Gliwice na magazynowanie i
przetwarzanie odpadów wytwarzanych podczas prac remontowych nawierzchni,
jest właścicielem wytwórni produkującej beton, a także współwłaścicielem Spółki Silesia
Asfalty Sp. z o.o. -
wytwórcy mas mineralno-bitumicznych,
posiada kompletny zakres sprzętów lekkich, średnich i ciężkich do zagęszczania oraz
własny warsztat mobilny i magazyn części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.
W ocenie Zamawiającego złożone wyjaśnienia były niejednoznaczne i pozostawiały
wątpliwości czy oferta Wykonawcy nie jest rażąco niską w związku z czym Zamawiający w
dniu 24.06.2024 r. wezwał Wykonawcę do doprecyzowania w terminie do dnia 27.06.2024 r.
do godziny 10: 00
jaki wpływ kosztowy na zaoferowaną przez Wykonawcę cenę w
niniejszym
postępowaniu mają powyższe okoliczności. Wykonawca zwrócił się do
Zamawiającego o wydłużenie wyznaczonego terminu, na co Zamawiający wyraził zgodę i
wydłużył termin na złożenie wyjaśnień w powyższym zakresie do dnia 27.06.2024 r. do
godziny 15:00. Wykonawca, w wyznaczonym terminie,
złożył wyjaśnienia, w których załączył
Decyzję Prezydenta Miasta Gliwice na magazynowanie i przetwarzanie odpadów oraz opisał
między innymi koszty zaplecza budowy i wskazał, iż w Kosztach ogólnych w kosztorysie dla
Zadania 2 założył kwotę 150 000,00 zł jako koszty zaplecza budowy dla zadania 1 i 2, a
realny koszt za wynajem zaplecza na czas trwania kontraktu wyniesie 52
500,00 zł i to
pozwala wykonawcy uzyskać korzyść finansową w wysokości 97 500,00 zł. Należy jednakże
zauważyć, iż pozycja Koszty ogólne w kosztorysie Zadania 2 nie dotyczy jedynie kosztów
zaplecza budowy: powinna ona
zawierać między innymi koszty: zajęcia pasa drogowego,
nadzory branżowe, organizacji ruchu drogowego, obsługa geodezyjna przed, po i w trakcie
prowadzenia robót, roboty budowlane w zakresie przygotowania terenu pod budowę,
badania i pomiary (w szczególności badania wody, zagęszczenia gruntu oraz inspekcja TV).
W związku z powyższym, w ocenie Zamawiającego, złożone wyjaśnienia nie są
wystarczające do skutecznego obalenia powstałego domniemania, że cena oferty
Wykonawcy jest rażąco niska. Wykonawca nie udowodnił, że cena jego oferty, wylicytowana
w toku aukcji elektronicznej,
została skalkulowana rzetelnie, jest realna i zapewnia
wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszym
postępowaniu. Wykonawca nie poparł wyjaśnień szczegółową wyceną wszystkich
wykazanych w złożonych wyjaśnieniach czynników i okoliczności dzięki którym był w stanie
wylicytować cenę na zaoferowanym poziomie.
Celem Zamawiającego, który w wezwaniu określił swoje oczekiwania co do wyjaśnień
kalkulacji ceny ofertowej Wykonawcy
, było umożliwienie Mu wzruszenia przyjętego przez
Zamawiającego domniemania, że cena oferty tego Wykonawcy jest ceną rażąco niską.
Poprzestanie na formalnym i nieprecyzyjnym
wyjaśnieniu ceny oferty oraz brak złożenia
dowodów na twierdzenia Wykonawcy zawarte w wyjaśnieniach nie jest wywiązaniem się
Wykonawcy z obowiązku wyjaśnienia zaoferowanej ceny, a akceptacja i uznanie takich
wyjaśnień nie jest wywiązaniem się Zamawiającego z dokonania obiektywnej oceny oferty w
zakresie rażąco niskiej ceny. Tym samym dokonana ocena złożonych przez w/w Wykonawcę
potwierdza, że Jego oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia, w konsekwencji czego oferta Wykonawcy podlega odrzuceniu na podstawie art.
226 ust. 1 pkt 8, w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.”
Izba
przyjęła dokumentację postępowania przekazaną przez Zamawiającego i
dopuściła dowody ww. dowody załączone do odwołania oraz złożony przez Zamawiającego
na rozprawie wydruk ze strony podolski-
kruszywa na okoliczność wagi m3 kruszywa.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. Nie potwierdziły się bowiem zarzuty
odwołania, w granicach których Krajowa Izba Odwoławcza (dalej: KIO) orzeka.
Ad zarzut
y nr 1 i 2 dotyczące naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 w zw. z
art. 224 ust. 5 ustawy Pzp
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
Stosownie do art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp:
5. Obowiązek wykazania, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. 6. Odrzuceniu, jako oferta z
rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w
wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Na wstępie wskazania wymaga, że ocena czy oferta zawiera rażąco niską cenę
winna się odnosić do przedmiotu zamówienia. Zgodnie z ukształtowanym orzecznictwem za
cenę rażąco niską uznaje się cenę, która jest nierealistyczna, nierynkowa, nie pozwala na
należyte wykonanie przedmiotu zamówienia, cenę wskazującą na zamiar wykonania
zamówienia poniżej kosztów jego realizacji. Wystosowanie przez zamawiającego wezwania
do wyjaśnień ceny oferty wykonawcy skutkuje powstaniem domniemania istnienia w tej
ofercie rażąco niskiej ceny, którego obalenie obciąża wykonawcę. W związku z tym,
odpowiedź wykonawcy na takie wezwanie powinna zawierać w szczególności wyjaśnienia
wątpliwości zgłoszonych przez zamawiającego, powinna być rzeczowa, spójna, w pełni
uzasadniać podaną w ofercie cenę, wykazywać, że jest możliwe wykonanie przedmiotu
zamówienia za zaoferowaną cenę bez ponoszenia straty na tym zamówieniu.
R
ozstrzygając spór co do zaistnienia przesłanki odrzucenia oferty wykonawcy, o
której mowa w 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, Izba ocenia czynność zamawiającego,
polegającą na ocenie złożonych przez wykonawcę wyjaśnień ceny. Każdy przypadek
rozpatrywany jest indywidualnie, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy. Izba bierze
pod uwagę w szczególności przedmiot zamówienia, treść wezwania do wyjaśnień ceny
oferty i treść udzielonej przez wykonawcę odpowiedzi, a także treść zarzutów odwołania i
sposób ich wykazania.
Przechodząc od tych rozważań na grunt analizowanej sprawy, w pierwszej kolejności
zauważenia wymaga, że zarzut naruszenia ww. przepisów ustawy Pzp Odwołujący ujął w
dwóch jednostkach redakcyjnych (zarzuty nr 1 i nr 2), przy czym zarzut nr 1 odnosi się do
odrzucenia jego
oferty, zaś zarzut nr 2 odnosi się do zaniechania odrzucenia oferty
Przystępującego.
Ze stanowiska
Odwołującego zaprezentowanego w odwołaniu wynika, że jego
zdaniem
Zamawiający dokonał oceny wyjaśnień ceny złożonych przez Odwołującego i
Przystępującego wbrew wymogom wynikającym z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, który stanowi, iż
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, oraz
niezasadnie odrzucił ofertę Odwołującego a jednocześnie zaniechał odrzucenia oferty
Przystępującego. Tym samym Odwołujący dał wyraz temu, że w jego ocenie jedna z ofert
podlegała odrzuceniu na ww. podstawie, z tym, że tą ofertą powinna być oferta
Przystępującego. Oznacza, że w ocenie Odwołującego złożone przez niego wyjaśnienia,
należy ocenić jako te, które w większym stopniu są odpowiadają wezwanie Zamawiającego.
Zważywszy na sposób postawienia zarzutów oraz to, że gdyby nie odrzucenie oferty
Odwołującego, byłaby ona najwyżej oceniona, a zatem ewentualne odrzucenie oferty
Przystępującego, nie wpływa na pozycję Odwołującego w rankingu ofert, skład orzekający
KIO w niniejszej sprawie nie rozstrzyga,
czy wyjaśnienia złożone przez Przystępującego były
wystarczające do uznania, że wykonawca ten obalił domniemanie istnienia w jego ofercie
rażąc niskiej ceny, lecz ocenia, czy Zamawiający uchybił zasadzie równego traktowania
wykonawców, przez to, że uznał wyjaśnienia złożone przez Odwołującego za
ni
ewystarczające do obalenia istnienia w ofercie tego wykonawcy rażąco niskiej ceny.
Dla oceny w tym zakresie
kluczowe znaczenie ma treść pierwszego wezwania do
wyjaśnień oraz treść udzielonych przez Odwołującego i Przystępującego odpowiedzi.
W okolicznościach analizowanej sprawy zwraca uwagę, że pierwsze wezwania
Zamawiającego skierowane do Odwołującego i Przystępującego po zakończeniu aukcji
elektronicznej s
ą analogicznej treści. Zamawiający oczekiwał wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów dotyczących wyliczenia ceny, wskazując w szczególności na te czynniki
wpływające na wysokość ceny, do żądania których, zważywszy na to, iż przedmiotem
zamówienia są roboty budowlane, zobowiązuje go przepis art. 224 ust. 4 ustawy Pzp, tj.
dotyczące zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy oraz zgodności z przepisami
z zakresu
prawa pracy i zabezpieczenia społecznego oraz dopuszczając powołanie się na
inne, szczególne dla danego wykonawcy, okoliczności, które pozwoliły mu na obniżenie
ceny. Z
amawiający zaznaczył, że takiemu wskazaniu powinno towarzyszyć wykazanie w jaki
sposób to nastąpiło, jakie ma przełożenie na poszczególne elementy składowe ceny oferty, a
także wskazał, że wyjaśnienia mają być rzeczowe i poparte stosownym materiałem
dowodowym, jak te
ż, że powinny się cechować podwyższonym poziomem staranności.
Z wezwania zatem jasno wynikało, że nie wystarczy sam fakt złożenia wyjaśnień, ale,
że mają to być wyjaśnienia, które pozwolą na obalenie domniemania istnienia w ofercie
wykonawcy
rażąco niskiej ceny. Nie mogą to być zatem wyjaśnienia ogólnikowe, nie
wykazujące wyliczeń ceny oferty złożonej w postępowaniu. Już na wstępie Zamawiający
wskazał bowiem, że oczekuje „złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów dotyczących
wyliczenia ceny w przedmiotowym postepowaniu
.” Zamawiający zaznaczył, że wyjaśnienia
muszą dotyczyć w szczególności zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy oraz
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego.
Odwołujący nie złożył kalkulacji kosztów pracy, obejmujących m.in. wynagrodzenia,
liczbę pracowników przewidzianych do realizacji zamówienia oraz koszty pracownicze
obciążające pracodawcę. Na okoliczność działania w zgodzie z przepisami w zakresie
prawa pracy i zabezpieczenia społecznego Odwołujący złożył jedynie dowód w postaci
oświadczenia Starszego specjalisty ds. Kadr i Płac w brzmieniu: „Oświadczam, iż umowy o
pracę są zgodne z obowiązującymi przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia
społecznego”, zaś w zakresie przyjętych stawek podał wysokość stawki jedynie dla
robotników drogowych, na co przedłożył dowód w postaci informacji Starszego specjalisty ds.
Kadr i Płac w brzmieniu: „Informujemy, że średnia stawka roboczogodziny dla pracowników
fizycznych wynosi (stawka godzinowa brutto przy założeniu średnio 15% dodatku stażowego
+ koszty pracodawcy): - robotnicy drogowi brutto /godz. (
zastrzegając tę stawkę jako
tajemnicę przedsiębiorstwa. W wyjaśnień nie wynika, jakie wynagrodzenie zostało
skalkulowane dla pozostałych pracowników, których udział przy realizacji zamówienia jest
konieczny. Wyjaśnienia Odwołującego nie zawierają żadnych danych i wyliczeń w tym
zakresie.
Tymczasem jak Zamawiający zauważył w odpowiedzi na odwołanie, zgodnie z
zapisami w Rozdziale III SWZ wymaga zatrudnienia, przez Wykonawcę lub podwykonawcę,
na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r., poz. 1465, ze zmianami)
robotników
budowlanych wykonujących roboty drogowe, sanitarne, teletechniczne i elektryczne. Ponadto
jako warunek udziału w zakresie zdolności zawodowej w niniejszym zamówieniu wymaga,
aby wykonawca skierował do realizacji zamówienia:
a)
jedną osobę posiadającą uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w
specjalności inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń zgodnie z przepisami ustawy
Prawo Budowlane i Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia
2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2019 r., poz. 831) lub im odpowiadające, ważne
uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów. Osoba ta będzie pełnić funkcję Kierownika Budowy dla Zadania 1 i
kierownika robót drogowych dla Zadania 2;
b)
jedną osobę posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
dla telekomunikacji przewodowej oraz powiązaną infrastrukturą telekomunikacyjną w
zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu umowy zgodnie z przywołanymi wyżej
przepisami. Osoba ta będzie pełnić funkcję Kierownika robót telekomunikacyjnych dla
Zadania 1;
c)
jedną osobę posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń zgodnie
z przywołanymi wyżej przepisami Osoba ta będzie pełnić funkcję Kierownika Budowy
dla Zadania 2 i kierownika robót sanitarnych dla Zadania 1;
d)
jedną osobę posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych
i elektroenergetycznych bez ograniczeń zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami.
Osoba te będzie pełnić funkcję Kierownika robót elektrycznych dla Zadania 2.
Wyjaśnienia Przystępującego przedstawiają natomiast przyjętą liczbę i koszty
pracowników przewidzianych do realizacji zamówienia, chociaż z podaniem stawki (wyższej
niż wskazana przez Odwołującego) bez rozróżnienia stanowiska/branży. Jakkolwiek
zauważenia wymaga, że wykonawca ten załączył tylko jeden dowód wskazujący na niższą
stawkę, niż przyjęta w kalkulacji, to jednak, inaczej niż Odwołujący, wyjaśnił sposób
skalkulowania ceny oferty w omawianym zakresie.
Wyjaśnienia Odwołującego w zakresie dotyczącym art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6 ustawy Pzp,
należy zatem uznać za nieadekwatne do treści wezwania.
Podobnie należy ocenić pozostałą część wyjaśnień ceny złożonych przez
Odwołującego. Wyjaśnienia złożone przez Odwołującego w fakultatywnym (według treści
wezwania) zakresie
, inaczej niż wyjaśnienia Przystępującego, nie zawierają żadnych
wyliczeń ceny. W odniesieniu do przedstawionej części opisowej, wskazującej na główne
obszary, gdzie jego zdaniem doszło do redukcji kosztów, Odwołujący nie wykazał w sposób
miarodajny
wpływu tych czynników na wysokość ceny jego oferty.
W szczególności wskazania wymaga, że jak wynika z treści wyjaśnień, Odwołujący
dokonał kalkulacji na podstawie m.in. ofert dostawców materiałów, ofert potencjalnych
podwykonawców, oferty wykonawców usług towarzyszących i pomocniczych oraz wskazał
m.in. na otrzymywane upusty. Jak
zauważył Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie,
Odwołujący w złożonej ofercie (w JEDZ) oświadczył, że zamierza ewentualnie zlecić
podwykonawcom następującą część (procentową) zamówienia: 35%. W złożonych
wyjaśnieniach stwierdził, że planuje zlecić podwykonawcy „(…) częściowo roboty drogowe,
kanalizację deszczową i sanitarną, wodociąg, elektroenergetykę”. Do złożonych wyjaśnień
Odwołujący nie załączył jednak żadnej z ofert potwierdzających przedstawione twierdzenia i
nie wykazał, jak te okoliczności wpłynęły na możliwość zaoferowania ceny jego oferty na
zaproponowanym poziomie,
nie przedstawił kalkulacji.
Odwołujący powołał się na szereg okoliczności, które jego zdaniem wpływały na
możliwość obniżenia ceny oferty, w tym na decyzję zezwalającą na magazynowanie i
przetwarzanie odpadów wytwarzanych podczas prac remontowych nawierzchni, jak również,
że jest właścicielem wytwórni produkującej beton oraz współwłaścicielem Silesia Asfalty Sp.
z o.o. -
wytwórcy mas mineralno-bitumicznych, jednak także w tym aspekcie nie wykazał, jak
te okoliczności wpłynęły na wysokość ceny jego oferty.
Nie sposób zatem uznać, aby wyjaśnienia Odwołującego spełniały wymóg należytej
staranności.
Tymczasem Przystępujący, zaopatrując niektóre pozycje w komentarz, podał m.in.
kalkulacj
ę kosztów netto realizacji inwestycji z podziałem na poszczególne zadania, w tym
koszty
zajęcia nieruchomości związanych i niezwiązanych z pasem drogowym, wykonania
tymczasowej organizacji ruchu na czas robót, jej utrzymanie i likwidacja (w tym aktualizacja
projektu tymczasowej organizacji ruchu),
zakupu materiałów do realizacji inwestycji,
materiału do podsypki, zasypki, obsypki, wymiany gruntu, zakupu kruszywa, koszty utylizacji
gruntu.-
Przystępujący podał także przyjęta liczbę i koszty pracowników przewidzianych do
realizacji zamówienia, koszty paliwa sprzętu wykorzystywanego do realizacji inwestycji, koszt
obsługi geodezyjnej inwestycji, koszt wykonania nawierzchni ze stabilizacją dla każdego z
zadań. Nadto przewidział kwotę na nieprzewidziane koszty, niemożliwe do przewidzenia na
etapie przetargowym.
W informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego Zamawiający podniósł brak dowodów
w zakresie upustów cenowych materiałów i wyjaśnił powód, dla którego wystąpił o kolejne
wyjaśnienia, wskazując, że podane w wyjaśnieniach okoliczności, dzięki którym wykonawca
mógł złożyć ofertę na zaoferowanym poziomie były niejednoznaczne i pozostawiały
wątpliwości czy oferta nie jest rażąco niska i zwrócił się o doprecyzowanie we wskazanych
aspektach.
W okolicznościach analizowanego stanu faktycznego kolejne wezwanie, miało na
celu wykazanie
, jaki wpływ kosztowy na zaoferowaną cenę mają te okoliczności, a zatem
służyło uzupełnieniu wyjaśnień o treści, które powinny znaleźć się już w pierwszych
wyjaśnieniach. Zamawiający, pomimo, że dostrzegł braki wyjaśnień i dał temu wyraz w
wezwaniu,
stworzył wykonawcy kolejną szansę na wykazanie realności ceny oferty.
W okolicznościach analizowanej sprawy, to, że Zamawiający wystąpił o drugie
wyjaśnienia zakreślając w wezwaniu ich zakres, nie oznacza, że w pozostałym zakresie
pierwsze wyjaśnienia były wystarczające. W wezwaniu z 24 czerwca 2024 r. Zamawiający
potwierdził otrzymanie wyjaśnień na pierwsze wezwanie, jednak wyraźnie stwierdził, że w
jego ocenie są one niejednoznaczne i pozostawiają wątpliwości czy oferta nie jest rażąco
niska. To, że w tym wezwaniu zwrócił uwagę na dwa aspekty, nie przesądza o tym, że w
pozostałym zakresie treść wyjaśnień ma być pomijana przy ocenie, czy Odwołujący obalił
domniemanie istnienia w jego ofercie rażąco niskiej ceny. W konsekwencji to, że Odwołujący
literalnie rzecz ujmując odniósł się do poruszonych w drugim wezwaniu kwestii, załączył
decyzję Prezydenta Miasta Gliwice na magazynowanie i przetwarzanie odpadów, podał
wielkości liczbowe uzyskiwanych korzyści finansowych nie oznacza, że wyjaśnienia te
powinny być czytane w oderwaniu od wyjaśnień złożonych na pierwsze wezwanie.
W informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego Zamawiający wskakując m.in. na brak
załączenia do wyjaśnień dowodów, jak też odnosząc się do odpowiedzi na drugie z wezwań,
wskakując na jej niejednoznaczność co kosztów ogólnych zadania nr 2, stwierdził, że
otrzymane wyjaśnienia nie są wystarczające do skutecznego obalenia domniemania, że cena
oferty
Odwołującego jest rażąco niska. Stwierdził, że Odwołujący nie udowodnił, że cena
jego oferty została skalkulowana rzetelnie, jest realna, zapewnia wykonanie przedmiotu
zamówienia zgodnie z postawionymi przez niego wymogami. Zamawiający stwierdził, że
Odwołujący nie poparł wyjaśnień szczegółową wyceną wszystkich wskazanych w złożonych
wyjaśnieniach czynników i okoliczności, dzięki którym był w stanie wylicytować cenę na
zaoferowanym poziomie.
Zamawiający stwierdził również: Poprzestanie na formalnym i
nieprecyzyjnym
wyjaśnieniu ceny oferty oraz brak złożenia dowodów na twierdzenia
Wykonawcy zawarte w wyjaśnieniach nie jest wywiązaniem się Wykonawcy z obowiązku
wyjaśnienia zaoferowanej ceny, a akceptacja i uznanie takich wyjaśnień nie jest
wywiązaniem się Zamawiającego z dokonania obiektywnej oceny oferty w zakresie rażąco
niskiej ceny.
Nie jest więc tak, jak sugeruje Odwołujący, że o odrzuceniu jego oferty przesądziła
ocena Zamawiającego wyłącznie w zakresie przez niego podanym w drugich wyjaśnianiach
w odniesieniu do kosztów ogólnych zadania nr. 2.
W ocenie składu orzekającego KIO Zamawiający słusznie ocenił wyjaśnienia
Odwołującego jako niewystarczające do obalenia domniemania istnienia w jego ofercie
rażąco niskiej ceny, uznając, że Odwołujący w złożonych wyjaśnieniach nie wykazał
prawidłowości i realności zaoferowanej ceny.
Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
Izba uwzględnia odwołanie w
całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub
może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub
systemu kwalifikowania wykonawców. W analizowanej sprawie zostało stwierdzone
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia.
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do wyniku postępowania na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437).
Przewodnicząca: ………….…………………