Sygn. akt: KIO 3077/24
WYROK
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Monika Banaszkiewicz
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę MCS SERWIS Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Szpital Wolski im. Dr Anny Gostyńskiej sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy B.S. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą REG-ART B.S. w Warszawie
orzeka:
odrzuca odwołanie w zakresie zarzutów nr 1, 2, 3, 4, 5 i 7 odwołania,
oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
3. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
MCS SERWIS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w
Warszawie
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego Szpital
Wolski im. Dr Anny Gostyńskiej sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od wykonawcy MCS SERWIS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
sp.k. z siedzibą w Warszawie na rzecz zamawiającego Szpital Wolski im. Dr Anny
Gostyńskiej sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez zamawiającego.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu
zamówień publicznych.
Przewodnicząca:
………….................
Sygn. akt: KIO 3077/24
Uzasadnienie
Z
amawiający Szpital Wolski im. Dr Anny Gostyńskiej sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej:
„Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy z 11 września 2019 r. prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie w trybie
podstawowym z
możliwością przeprowadzenia negocjacji na „Zakup, montaż i uruchomienie
klimatyzatorów na potrzeby Szpitala Wolskiego" (sprawa nr EP/48/2024). Wartość szacunkowa
zamówienia jest poniżej progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Biuletynie
Zamówień Publicznych z dnia 20 czerwca 2024 r. pod nr 2024/BZP 00375892
Dnia 26 sierpnia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, w
przedmiotowym postępowaniu na podstawie art. 513 pkt 1 ustawy Pzp odwołanie złożył
wykonawca
MCS SERWIS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w
Warszawie
(dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono od niezgodnej z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego, podjętej
w prowadzonym przez niego
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (dalej:
„Postępowanie"), polegającej na wyborze na podstawie powiadomienia o wyborze
najkorzystniejszej z ofert z dnia 19 sierpnia 2024r. oferty B.S.
prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą REG-ART B.S. w Warszawie, jako najkorzystniejszej z ofert.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 i 2 oraz w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp - poprzez dokonanie
wadliwego wyboru oferty „REG-ART B.K.S." jako najkorzystniejszej, w sytuacji, gdy to oferta
złożona przez Odwołującego jest o prawie 5 tysięcy tańsza, wskazany przez Odwołującego
okres gwarancji uprawnia do otrzymania w ramach oceny maksymalnej liczby punktów tj.
30,00 (punktacja tej wysokości za kryterium gwarancji została przyzna Odwołującemu w
powiadomieniu o wyborze najkorzys
tniejszej oferty z dnia 23 lipca 2023r.) i w świetle
postawionych kryteriów oceny ofert (cena i okres gwarancji), winna zostać wybrana jako
oferta najkorzystniejsza, spośród ofert niepodlegająca odrzuceniu.
2. art. 239 ust. 2 w zw. z art. 16 ust. 1 i 2 oraz w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp - poprzez
błędne uznanie, iż oferta złożona przez „REG-ART. B.K.S." przedstawia najkorzystniejszy
stosunek jakości do ceny podczas, gdy oferta złożona przez Odwołującego jest o prawie 5
tysięcy tańsza, wskazany przez Odwołującego okres gwarancji uprawnia do otrzymania w
ramach oceny maksymalnej liczby punktów tj. 30,00 (punktacja tej wysokości za kryterium
gwarancji została przyzna Odwołującemu w powiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej
oferty z dnia 23 lipca 2023r.) i w świetle postawionych kryteriów oceny ofert (cena i okres
gwarancji), winna zostać wybrana jako oferta najkorzystniejsza, spośród ofert
ni
epodlegająca odrzuceniu.
3. art. 275 ust. 1 i 2 ustawy Pzp -
poprzez wadliwe uznanie przez Zamawiającego, iż oferta
złożona przez „REG-ART B.K.S." jest najbardziej korzystna, skutkiem czego Zamawiający
dokonał wyboru tej oferty, podczas gdy oferta złożona w trakcie Postępowania przez
Odwołującego spełniała warunki do uzyskania większej liczby punków tj. 100,00, będąc tym
samym najkorzystniejszą ofertą złożoną w trakcie Postępowania.
4. art. 240 ust. 2 w zw. z art. 16 ust. 1 i 2 i art. 17 ust. 1 i 2 ustawy
Pzp poprzez sformułowanie
kryterium oceny ofert dotyczącego okresu gwarancji w sposób pozostawiający
Zamawiającemu nieograniczoną swobodę wyboru najkorzystniejszej oferty, polegający na
określeniu w SWZ Postępowania Kryterium nr 2 tj. „Okres gwarancji na wszystkie
urządzenia - 30 pkt" w sposób nieprzejrzysty, gdyż wskazanie okresu gwarancji na okres
48 miesięcy skutkowało przyznaniem zarówno 20 jak i 30 punktów, skutkiem czego z uwagi
na
niejednoznaczne kryteria oceny ofert okresu gwarancji Zamawiający zawiadomieniem z
dnia 06 sierpnia 2024r. unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej z ofert
Odwołującego, następnie powtórzył czynność oceny i badania ofert i dnia 19 sierpnia
dokonał ponownego wyboru jako najkorzystniejszej z ofert oferty „REG- ART B.K.S.” przy
niezmienionej dokumentacji przetargowej oraz niezmiennym kryterium oceny ofert.
5. art. 240 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy
Pzp, poprzez brak sformułowania kryteriów
oceny ofert w sposób jasny i zrozumiały, skutkiem czego błędnie określone kryterium oceny
ofert stwarzało możliwość Zamawiającemu przyznania określonej punktacji w kryterium
gwarancji w sposób dowolny, naruszający zasady równego traktowania wykonawców i
uczciwej konkurencji.
6. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp -
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty „REG-ART B.K.S.",
z uwagi na jej niezgodność z warunkami zamówienia określonymi w SWZ oraz załącznikach
do SWZ, polegające na oferowaniu przez „REG-ART. B.K.S.” świadczenia usługi montażu
i napraw gwarancyjnych przedmiotu zamówienia tj. klimatyzatorów, w sytuacji braku
posiadania ważnego certyfikatu Autoryzowanego Partnera Serwisowego, zwane dalej:
„Certyfikat APS" wydanego przez Generalnego Dystrybutora urządzeń marki „Fujitsu"
(produ
centa klimatyzatorów składających się na przedmiot zamówienia), którego
posiadanie stanowi warunek wykonywania montażu, napraw gwarancyjnych i przeglądów
technicznych urządzeń typu Spli i Multi określony w Warunkach Gwarancji dla urządzeń
marki Fujitsu, zw
ane dalej: „OWU", zaś załączony wraz w ofertą załącznik „Certyfikaty
FUJITSU" na portalu e-
propublico.pl nie został opatrzony podpisem kwalifikowanym, w
związku z czym REG-ART B.K.S." nie ma wymaganych uprawnień do wykonania
oferowanego przedmiotu zamówienia, skutkiem czego nie zostaną osiągnięte cele
Postępowania.
7. art. 106 ust 2 ustawy Pzp -
poprzez zaniechanie żądania przedmiotowych środków
dowodowych w postaci certyfikatu APS i nie uwzględnienie, że Zamawiający żąda od
wykonawcy dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu
oraz dających gwarancję wykonania przedmiotu zamówienia tj. związanych z przedmiotem
zamówienia, podczas gdy posiadanie certyfikatu APS stanowi warunek wykonywania
monta
żu, napraw gwarancyjnych i przeglądów technicznych urządzeń typu Spli i Multi tj.
stanowiących przedmiot zamówienia.
Odwołujący wnosił o:
Uwzględnienie odwołania w całości.
Unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy REG-ART B.K.S., jako
najkorzystniejszej.
Powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem okoliczności
przywołanych w odwołaniu.
Odrzucenie oferty Wykonawcy REG-ART B.K.S..
Żądanie alternatywne: unieważnienie Postępowania jako obarczonego niemożliwą do
usunięcia wadą.
Zobowiązanie REG-ART B.K.S. do przedłożenia Zamawiającemu certyfikatu
Autoryzowanego Partnera Serwisowego wydanego przez Generalnego Dystrybutora
urządzeń marki FUJITSU" w Polsce firmy Klima - Therm sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie w celu potwierdzenia posiadania statusu Autoryzowanego Partnera
Serwisowego, w ty
m możliwości wykonywania montażu, napraw gwarancyjnych i
przeglądów technicznych tj. czynności składających się na przedmiot zamówienia.
Przeprowadzenie dowodu z dokumentacji przetargowej Specyfikacji
Warunków
Zamówienia Postępowania, opublikowanej 20 czerwca 2024r., zwana dalej: „SWZ” tj.
zapisów Działu XVIII Kryterium 2 lit. c (str.22-23) SWZ - na okoliczność postanowień o
sposobie oceny wskazanych przez wykonawców okresów gwarancji, w tym, iż
wskazanie okresu 48 miesięcy gwarancji uprawnia do przyznania 30 pkt
Przeprowadzenie dowodu z dokumentacji przetargowej - Powiadomienie z dnia 23 lipca
2024r. o wyborze najkorzystniejszej oferty -
na okoliczność przyznania ofercie złożonej
przez Odwołującego 30 punktów w „Kryterium 2 - okres gwarancji na wszystkie
urządzenia - 30 pkt" i uzyskanie łącznie 100,00 punktów, przyznania ofercie złożonej
przez REG-ART B.K.S.
punktów w „Kryterium 2 - okres gwarancji na wszystkie
urządzenia - 30 pkt” i uzyskanie łącznie 99,00 punktów.
Zawiadomienie z dnia 06 sierpnia 2024r. o unieważnieniu czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz powtórzeniu czynności oceny i badania ofert - na
okoliczność unieważnienia wyboru oferty Odwołującego oraz dokonaniu ponownej
oceny i badania tych samyc
h ofert o niezmiennej treści i zawartości.
Przeprowadzenie dowodu z dokumentacji przetargowej - Powiadomienie z dnia 19
sierpnia 2024r. o wyborze najkorzystniejszej oferty -
na okoliczność przyznania ofercie
złożonej przez Odwołującego 20 punktów w „Kryterium 2 - okres gwarancji na wszystkie
urządzenia - 30 pkt" i uzyskanie łącznie 90,00 punktów, przyznania ofercie złożonej
przez REG-ART B.K.S.
30 punktów w „Kryterium 2 - okres gwarancji na wszystkie
urządzenia - 30 pkt" i uzyskanie łącznie 99,00 punktów przy niezmienionej dokumentacji
przetargowej wobec wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 23 lipca 2024r.
Załącznik nr 2 do Specyfikacja Warunków Zamówienia - na okoliczność szczegółowego
opisu przedmiotu zamówienia, wykonania prac montażowych urządzeń, świadczenia
nieodpłatnego serwisu gwarancyjnego w okresie gwarancji, wydanie Zamawiającemu
kart gwarancyjnych.
Załącznik nr 2A - Specyfikacja techniczno-eksploatacyjna do Specyfikacji Warunków
Zamówienia - na okoliczność szczegółowego opisu parametrów klimatyzatorów
składających się na przedmiot zamówienia, typu klimatyzatorów, wymogu załączenia
deklaracji zgodność CE wydanej przez producenta FUJITSU GENERAL LIMITED.
Deklaracja zgodności UE - na okoliczność wskazania marki oraz producenta
klimatyzatorów składających się na przedmiot zamówienia.
Przeprowadzenie dowodu z dokumentu Ogólne Zasady Gwarancji - Warunki Gwarancji
dla urządzeń marki FUJITSU 01/2021”, zwane dalej: „OWU" - na okoliczność, iż
obowiązki i prawa gwaranta składające się m.in. na montaż, naprawę gwarancyjną,
przeglądy techniczne może wykonywać jedynie podmiot posiadający status
Autoryzowanego Partnera Serwisowego, iż Autoryzowanym Partnerem Serwisowym
może być firma posiadająca ważny certyfikat APS wydany przez Generalnego
Dystrybutora, brak posiadania ważnego certyfikatu APS uniemożliwia wykonywanie
świadczeń z tytuły udzielonej gwarancji.
Przeprowadzenie dowodu z dokumentu „Certyfikat 2024 Fujitsu” z dnia 06.06.2024r. -
na okoliczność posiadania przez Odwołującego ważnego do dnia 06.06.2025r.
certyfikatu uprawniającego do montażu i serwisu urządzeń klimatyzacyjnych typu
SPLIT/MULIT.
Zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania według norm przepisanych
w tym kosztów zastępstwa procesowego.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania. Wskazał on, że w przypadku
przyznania mu
prawidłowej liczby punktów w ramach kryterium nr 2 określonego SWZ tj.
gwarancji (tak jak to miało miejsce w powiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia
23 lipca 2024r.) Odwołujący ponownie uzyskałby najwyższą łączną ilość punktów i jego oferta
w oparciu o kryteria oceny ofert, zostałaby uznana za najkorzystniejszą.
Odwołanie w zakresie zarzutu nr 6 zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu
określonego w art. 515 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę do
wniesienia odwołania Odwołujący uzyskał 19 sierpnia 2024r. -
Powiadomienie o wyborze
najkorzystniejszej oferty
. W związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 26 sierpnia 2024
r.
należy uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 7 500,00 złotych (siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy)
został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący
prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył potwierdzenie
przekazania odwołania Zamawiającemu.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący podał, że po zapoznaniu się z zamówieniem
opublikowanym dnia 20 czerwca 2024r. przez Zamawiającego na stronie e-ProPublico.pl,
przygotował i złożył ofertę spełniającą wszelkie wymagania. Poza ofertą Odwołującego
wpłynęły dwie inne oferty tj. oferta REG-ART B.K.S. oraz oferta złożona przez Clean Air Norbert
Chodakowski. Ostatnia z ofert została odrzucona wobec braku wniesienia w terminie wadium.
W związku z tym ocenie podlegały tylko oferty Odwołującego oraz REG-ART B.K.S..
Odwołujący wskazał, że powiadomieniem o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 23 lipca
2024r. wybrana została oferta Odwołującego uzyskując maksimum punktów tj. 100,00, zaś
oferta złożona przez REG-ART B.K.S. uzyskała 99,00 pkt Od wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej odwołał się REG-ART B.K.S., w wyniku czego dnia 06 sierpnia 2024r.
Zamawiający zawiadomił o unieważnieniu czynności wyboru oferty Odwołującego i powtórzył
czynność badania i oceny ofert. Powiadomieniem o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 19
sierpnia 2024r. wybrana została oferta B.K.S. uzyskując tym samym liczbę 99,00 pkt, zaś oferta
Odwołującego uzyskała 90,00 pkt (tj. o 10,00 pkt mniej) przy niezmienionych warunkach
zamówienia i kryteriach oceny ofert.
Odwołujący podał, że zgodnie z dokumentem „Specyfikacja Warunków Zamówienia
Postępowania” opublikowanym dnia 20 czerwca 2024r., wybór najkorzystniejszej ofert opierał
się na punktacji przyznanej na podstawie dwóch wskazanych kryteriów tj. Cena i Okres
Gwarancji. Zgodnie z treścią działu XVIII „OPIS KRYTERIÓW OCENY OFERT, WRAZ Z
PODANIEM WAG TYCH KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT" - Kryterium nr 2 - Okres
gwarancji na wszystkie urządzenia - 30 pkt, poszczególna punktacja za wskazany przez
wykonawcę okres gwarancji przedstawiała się następująco tj.
a.
Gwarancja na okres 24 miesięcy - 0 pkt
b.
24 miesiące - 36 miesięcy - 10 pkt
c.
36 miesięcy-48 miesięcy-20 pkt
d.
48 miesięcy - 60 miesięcy - 30 pkt
Zgodnie z postanowieniami
powyższego kryterium gwarancji, wskazanie terminu gwarancji w
okresie 48 miesięcy uprawnia jak zauważył Odwołujący do przyznania zarówno 20 jak i 30
punktów. Mając nawet na uwadze zapis znajdujący się pod opisem kryterium tj. „Okres
gwarancji należy podać tylko w pełnych latach, podanie w latach i miesiącach spowoduje
zaokrąglenie zawsze w dół", Odwołujący wskazując termin gwarancji na okres 49 miesięcy,
nadal uprawniony był w jego ocenie do uzyskania maksymalnej liczby punktów w wysokości 30
pkt
Odwołujący wskazał, że pomiędzy powiadomieniem o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia
23 lipca, na podstawie którego oferta złożona przez Odwołującego została wybrana jako
najkorzystniejsza, uzyskując maksymalną liczbę 30 pkt za kryterium gwarancji a
powiadomieniem o wyborze
najkorzystniejszej oferty z dnia 19 sierpnia, na podstawie którego
wybrana została oferta złożona przez REG-ART B.K.S., zaś oferta Odwołującego uzyskała
niższą punktację tj. 20 pkt za kryterium gwarancji, nie nastąpiła żadna zmiana okoliczności
faktycznyc
h Postępowania, zmiana dokumentacji przetargowej Postępowania czy kryterium
oceny ofert. Stan faktyczny na przestrzeni całego postępowania pozostawał niezmienny, zaś
rozstrzygnięcia podejmowanie przez Zamawiającego były odmienne. Zachowanie
Zamawiającego w Postępowaniu jest dalekie według Odwołującego od respektowania zasady
równego traktowania wykonawców w postępowaniu oraz przeprowadzenia postępowania w
sposób przejrzysty, gdyż z jednej strony bezpodstawnie unieważnił on wybór oferty
Odwołującego nie podając jakichkolwiek powodów podjętej czynności, a z drugiej strony wybrał
jako najkorzystniejszą ofertę
złożoną przez REG-ART B.K.S., przy niezmiennych
okolicznościach faktycznych występujących na przestrzeni całego Postępowania.
W dalszej części uzasadnienia odwołania Odwołujący podał, że w przedmiotowym
postępowaniu czynności podejmowane przez Zamawiającego skutkowały również
naruszeniem art. 240 ust. 1 i 2 ustawy
Pzp poprzez sformułowanie kryterium oceny ofert
dotyczących okresu gwarancji w sposób pozostawiający Zamawiającemu nieograniczoną
swobodę wyboru najkorzystniejszej oferty. Odwołujący wskazał, że warunkiem zachowania
zasady przejrzystości i równego traktowania wykonawców jest nie tylko jednoznaczne
określenie pozacenowych kryteriów oceny ofert, ale również podanie, co w ramach danego
kryterium będzie oceniane oraz w jaki sposób ta ocena będzie przebiegała. Zdaniem
Odwołującego chodzi o to, aby wykonawcy mogli ustalić oraz wziąć pod uwagę przy
przygotowywaniu ofert, jakie są oczekiwania Zamawiającego.
Wykonawcy muszą w
szczególności wiedzieć, jakie warunki zaproponować, aby ich oferta została najwyżej oceniona,
jednoznaczny i jasny opis kryteriów oceny ofert (wynikający wprost z art. 240 ust. 1 ustawy Pzp)
oraz sposób oceny ofert przygotowywany przez Zamawiającego powinny zatem umożliwiać
wykonawcom zrozumienie, co będzie oceniane w ramach danego kryterium, w jaki sposób
będzie oceniane i jakie informacje zawarte w ofertach będą brane pod uwagę przez
Zamawiającego dla celów oceny ofert.
W przedmiotowym postępowaniu opis kryteriów oceny
ofert nie spełniał zdaniem Odwołującego wymogów określonych w art. 240 ustawy Pzp, ze
względu na sformułowanie kryterium gwarancji w sposób niejednoznaczny i pozostawiający
Zamawiającemu dowolność wyboru ofert, skoro wskazanie okresu gwarancji na okres 48
miesięcy skutkowało przyznaniem zarówno 20 jak i 30 punktów, a Zamawiający w trakcie
Postępowania dokonywał różnego wyboru ofert przy niezmiennym warunkach i niezmienionej
dokumentacji przetargowej Postępowania.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt. 2.2 OWU do wykonywania montażu, napraw
gwarancyjnych i przeglądów technicznych urządzeń uprawnione są wyłącznie podmioty mające
status Autoryzowanego Partnera Serwisowego. Status APS wraz z ważnym certyfikatem
wydanym przez Klima-Therm Sp
. z o.o. upoważnia podmiot do montażu, napraw
gwarancyjnych i przeglądów technicznych urządzeń odpowiednio typu Split i Multi tj. brak
posiadania ważnego certyfikatu APS uniemożliwia wykonywanie świadczeń składających się
na przedmiot z
amówienia. Odwołujący zauważył, że według jego najlepszej wiedzy wykonawca
„REG-ART B.K.S.", którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza nie posiada ważnego
certyfikatu APS wydanego
przez Generalnego Dystrybutora urządzeń marki FUJITSU w Polsce
- firmy KLIMA-
THERM sp. z o.o. Tym samym nie ma możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia, gdyż tylko posiadanie ważnego certyfikatu i posiadanie statusu Autoryzowanego
Partnera Serwisowego uprawnia do montażu, napraw gwarancyjnych klimatyzatorów marki
FUJITSU -
przedmiotu zamówienia.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający zaniechał wymogu wskazania przez wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia przedstawienia odpowiednich przedmiotowych
środków dowodowych tj. ważnego certyfikatu APS, w tym kluczowym zakresie z punktu
widzenia możliwości wykonania przedmiotu zamówienia. Odwołujący wskazał, że wątpliwości
dotyczące braku posiadania przez „REG-ART B.K.S." ważnego certyfikatu APS powodują, iż
Zamawiający nie może zignorować, pominąć wskazanej przez Odwołującego okoliczności i
powinien podjąć niezbędne działania mające na celu wyjaśnienie tej kwestii.
Oferowanie przez
„REG-ART B.K.S." świadczenia usługi montażu i napraw gwarancyjnych przedmiotu
zamówienia tj. klimatyzatorów, w sytuacji braku posiadania ważnego Certyfikatu APS
wydanego przez generalnego dystrybutora urządzeń marki „Fujitsu", którego posiadanie
stanowi warunek wykonywan
ia montażu, napraw gwarancyjnych i przeglądów technicznych
klimatyzatorów typu Split sprawia, iż treść wybranej jako najkorzystniejsza oferty jest niezgodna
zdaniem Odwołującego z warunkami zamówienia, co stanowi naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty „REG-ART B.K.S.".
Odwołujący wskazał również, że Zamawiający w sporządzonej na potrzeby Postępowania
Specyfikacji Warunków Zamówienia, zaniechał określenia wśród przedmiotowych środków
dowodowych wymogu posiadania i przedłożenia przez Wykonawców ważnego certyfikatu APS,
którego posiadanie jest warunkiem należytego wykonania przedmiotu zamówienia. Tym samym
Zamawiający dopuścił się według Odwołującego naruszenia art. 106 ust 2 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie żądania przedmiotowych środków dowodowych w postaci certyfikatu APS i nie
uwzględnienie, że Zamawiający żąda od wykonawcy dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu oraz dających gwarancję wykonania przedmiotu
zamówienia, gdyż jak wynika z OWU posiadanie certyfikatu APS stanowi warunek
wykonywani
a montażu, napraw gwarancyjnych i przeglądów technicznych urządzeń typu Spli i
Multi tj. urządzeń stanowiących przedmiot zamówienia.
W dniu
6 września 2024 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt. 3) ustawy Pzp oraz art. 528 pkt. 5) w
związku z art. 527 ustawy Pzp.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania odwoławczego, na
podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń, a także
stanowisk s
tron, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
W zakresie zarzutów nr 1-3 odwołania Izba uwzględniła wniosek Zamawiającego o odrzucenie
odwołania na podstawie art. 528 pkt 5 ustawy Pzp w związku z tym, że odwołanie w tym
zakresie dotyczy czynności, którą Zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby.
Wskazać należy, że dnia 23 lipca 2024 r. Zamawiający opublikował informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty, za która uznał wówczas ofertę Odwołującego. Od czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
dnia 26 lipca 2024 r. zostało wniesione odwołanie, w treści którego
Przystępujący zakwestionował czynność wyboru oferty Odwołującego. Zarzutem odwołania
była niewłaściwie przydzielona ilość punktów w kryterium oceny ofert nr 2 - okres gwarancji na
wszystkie urządzenia. Przystępujący podniósł, że Odwołujący oferując 49 miesięczny okres
gwarancji powinien uzyskać 20 pkt a nie 30 pkt, co w konsekwencji prowadzi do sytuacji w której
to oferta
Przystępującego jest ofertą najkorzystniejszą z punktu widzenia kryteriów oceny ofert.
Zamawiający dnia 30 lipca 2024 r. poinformował wszystkich wykonawców w tym także
Odwołującego o wniesionym przez Przystępującego odwołaniu i wezwał do przystąpienia do
postępowania odwoławczego. Trzydniowy termin na zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego zgodnie z art. 525 ustawy Pzp upłynął w dniu 3 sierpnia 2024 r. W dniu 5 sierpnia
2024 r. Zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania złożonego przez Przystępującego w całości.
Odpowiedź na odwołalnie została przekazana wszystkim wykonawcom w tym również
Odwołującemu. W dniu 6 sierpnia 2024 r. zostało ogłoszone postanowienie o umorzeniu
postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 2643/24. W dniu 6 sierpnia 2024 r. Zamawiający
unieważnił czynność wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego, wskazując, że
dokonał tej czynności na skutek uwzględnienia odwołania w całości. Odwołanie z dnia 26 lipca
2024 r. dotyczyło wadliwego wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej, z uwagi na
przydzielenie ofercie tego wykonawcy 30 pkt, podczas gdy
Przystępujący wywiódł i wykazał na
podstawie SWZ
, że Odwołujący powinien uzyskać 20 pkt w ramach kryterium nr 2 dotyczącego
gwarancji. Zamawiający zgodził się z argumentacją Odwołującego, w związku z czym przy
ponownej ocenie ofert dokonał ponownego przeliczenia punktów w wyniku czego za
najkorzystniejszą uznał ofertę Przystępującego. Odwołujący nie przystąpił do postępowania
odwoławczego prowadzonego w sprawie o sygn. KIO 2643/24 pomimo tego, że to w stosunku
do wyboru jego oferty postawiono zarzuty wskazując, że otrzymał zbyt dużą ilość punktów w
kryterium nr 2.
Izba wskazuje, że zarzuty nr 1-3 dotyczą czynności, którą Zamawiający wykonał zgodnie z
treścią wyroku Izby (przyznanie Odwołującemu mniejszej ilości punktów w kryterium 2 w
zakresie dotyczącym okresu gwarancji, a w konsekwencji dokonanie wyboru jako
najkorzystniejszej oferty Przystępującego).
Zgodnie z art. 528 pkt 5 ustawy Pzp:
„Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że:
(…)
odwołanie dotyczy czynności, którą zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby lub
sądu lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu, którą wykonał
zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”
Mając na uwadze powyższe Izba odrzuciła odwołanie w zakresie zarzutów nr 1-3 na podstawie
wskazanego przepisu ustawy Pzp.
Izba uwzględniła również wniosek Zamawiającego o odrzucenie odwołania w zakresie zarzutów
nr 4-5 i 7
na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp w związku z tym, że zostało wniesione po
upływie terminu określonego w ustawie. Jak wynika z dokumentacji postępowania, co
potwierdził również sam Odwołujący w odwołaniu Zamawiający opublikował dokumentację
postępowania 20 czerwca 2024 r. Zarzuty nr 4 i 5 dotyczą sformułowania przez Zamawiającego
w sposób nieprzejrzysty, niejasny i niezrozumiały kryterium oceny ofert dotyczącego okresu
gwarancji. Zarzut nr 7 dotyczy zaniechania żądania przez Zamawiającego przedmiotowych
środków dowodowych w postaci certyfikatu APS. Jak wynika z powyższego zarzuty nr 4-5 i 7
dotyczą treści SWZ.
Zgodnie z art. 515 ust. 2 pkt 2) ustawy Pzp:
„2. Odwołanie wobec treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia
lub
konkurs lub wobec treści dokumentów zamówienia wnosi się w terminie:
(…)
5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub dokumentów
zamówienia na stronie internetowej, w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż
progi unijne.
”
Zgodnie zaś z art. 528 pkt 3 ustawy Pzp:
„Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że:
(…)
odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.”
Mając na uwadze powyższe Izba odrzuciła odwołanie w zakresie zarzutów nr 4-5 i 7 odwołania.
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutu nr 6 podniesionego w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania. Izba nie podzieliła stanowiska
Zamawiającego, że odwołanie w zakresie tego zarzutu należy uznać za spóźnione. Zarzut nr 6
dotyczył zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego, w związku z czym należy uznać, że
bieg terminu na wniesienie
przez Odwołującego odwołania w tym zakresie rozpoczął się w dniu
zawiadomienia wykonawców o dokonaniu wyboru oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej.
Izba nie podziela stanowiska Zamawiającego, że Odwołujący powinien
wnieść odwołanie w zakresie podstaw do odrzucenia oferty Przystępującego w momencie,
kiedy ten wykonawca zakwestionował wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. Izba
wskazuje, że w tamtym momencie oferta Odwołującego uplasowała się na 1 pozycji, w związku
z czym nie mógłby on wykazać szkody, jaką poniósł lub może ponieść na skutek zaniechania
czynności przez Zamawiającego. Nie zostałaby w związku z tym wypełniona przesłanka z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze środków
ochrony prawnej. Interes we wniesieniu odwołania wynika z faktu, iż w przypadku
uwzględnienia zarzutu podniesionego w odwołaniu oferta Odwołującego uplasuje się na
pierwszym miejscu w rankingu ofert
, a tym samym Odwołujący będzie miał szansę na
uzyskanie zamówienia.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca
B.S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą REG-ART B.S. w Warszawie (Izba
wskazuje, że Odwołujący w odwołaniu posługiwał się nieprawidłowym określeniem firmy
Przystępującego, przy czym na podstawie dokumentacji postępowania nie ulega wątpliwości o
jakiego
wykonawcę chodzi). Strony nie zgłosiły opozycji, ani zastrzeżeń co do skuteczności
przystąpienia tego wykonawcy do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić wykonawcę B.S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
REG-ART B.S. w Warszawie
do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
Zamawiającego (”Przystępujący”).
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, odwołania
wraz z załącznikami 1-10 i 14, odpowiedzi na odwołanie złożonej przez Zamawiającego,
oświadczenia o przystąpieniu do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
pisma procesowego z dnia 29 sierpnia 2024 r. wraz z załącznikami złożonego przez
Przystępującego oraz dowodu nr 1 złożonego przez Przystępującego na posiedzeniu (kopia
postanowienia wraz z uzasadnieniem wydanego w sprawie o sygn. KIO 2643/24).
Dowody
wskazane przez Odwołującego jako załączniki nr 11, 12 i 13 do odwołania nie zostały
włączone w poczet materiału dowodowego z uwagi na to, że zostały one złożone na
potwierdzenie okoliczności faktycznych wskazanych w odwołaniu w zakresie zarzutu nr 7, który
podlegał odrzuceniu.
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron, uczestnika postępowania i zgromadzony materiał
dowodowy, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie i podlegało oddaleniu.
W zakresie podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie podstawowym z możliwością przeprowadzenia
negocjacji na „Zakup, montaż i uruchomienie klimatyzatorów na potrzeby Szpitala Wolskiego".
W przedmiotowym postępowaniu oferty złożyło 3 wykonawców, w tym Odwołujący i
przystępujący. Oferta trzeciego z wykonawców została odrzucona przez Zamawiającego z
uwagi na niewniesienie w terminie wadium.
Zgodnie z treścią działu XVIII „OPIS KRYTERIÓW OCENY OFERT, WRAZ Z PODANIEM WAG
TYCH KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT" - Kryterium nr 2 - Okres gwarancji na
wszystkie urządzenia - 30 pkt Każda oferta z okresem gwarancji otrzyma:
a.
Gwarancja na okres 24 miesięcy - 0 pkt
b.
24 miesiące - 36 miesięcy - 10 pkt
c.
36 miesięcy-48 miesięcy-20 pkt
d.
48 miesięcy - 60 miesięcy - 30 pkt
Pod opisem kryterium wskazano:
„Okres gwarancji należy podać tylko w pełnych latach,
podanie w latach i miesiącach spowoduje zaokrąglenie zawsze w dół".
Odwołujący w złożonej ofercie zaoferował okres gwarancji wynoszący 49 miesięcy.
D
nia 23 lipca 2024 r. Zamawiający opublikował informację o wyborze najkorzystniejszej oferty,
za która uznał wówczas ofertę Odwołującego. Od czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
dnia 26 lipca 2024 r. zostało wniesione odwołanie, w treści którego Przystępujący
zakwestionował czynność wyboru oferty Odwołującego. Zarzutem odwołania była niewłaściwie
przydzielona ilość punktów w kryterium oceny ofert nr 2 - okres gwarancji na wszystkie
urządzenia. Przystępujący podniósł, że Odwołujący oferując 49 miesięczny okres gwarancji
powinien uzyskać 20 pkt, a nie 30 pkt, co w konsekwencji prowadzi do sytuacji w której to oferta
Przystępującego jest ofertą najkorzystniejszą z punktu widzenia kryteriów oceny ofert.
Zamawiający dnia 30 lipca 2024 r. poinformował wszystkich wykonawców w tym także
Odwołującego o wniesionym przez Przystępującego odwołaniu i wezwał do przystąpienia do
postępowania odwoławczego. Trzydniowy termin na zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego zgodnie z art. 525 ustawy Pzp upłynął w dniu 3 sierpnia 2024 r.
W dniu 5 sierpnia 2024 r. Zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania złożonego przez
Przystępującego w całości. Odpowiedź na odwołalnie została przekazana wszystkim
wykonawcom w tym również Odwołującemu.
W dniu 6 sierpnia 2024 r. zostało ogłoszone postanowienie o umorzeniu postępowania w
sprawie o sygn. akt KIO 2643/24.
W dniu 6 sierpnia 2024 r. Zamawiający unieważnił czynność wyboru jako najkorzystniejszej
oferty Odwołującego, wskazując, że dokonał tej czynności na skutek uwzględnienia odwołania
w całości. Odwołanie z dnia 26 lipca 2024 r. dotyczyło wadliwego wyboru oferty Odwołującego
jako najkorzystniejszej, z uwagi na przydzielenie ofercie tego wykonawcy 30 pkt, podczas gdy
Przystępujący wywiódł i wykazał na podstawie SWZ, że Odwołujący powinien uzyskać 20 pkt
w ramach kryterium nr 2 dotyczącego gwarancji. Zamawiający zgodził się z argumentacją
Odwołującego, w związku z czym przy ponownej ocenie ofert dokonał ponownego przeliczenia
punktów w wyniku czego za najkorzystniejszą uznał ofertę Przystępującego.
Odwołujący nie przystąpił do postępowania odwoławczego prowadzonego w sprawie o sygn.
KIO 2643/24 pomimo tego, że to w stosunku do wyboru jego oferty postawiono zarzuty
wskazując, że otrzymał zbyt dużą ilość punktów w kryterium nr 2.
Zgodnie z działem X SWZ INFORMACJA O PRZEDMIOTOWYCH ŚRODKACH
DOWODOWYCH.
Zamawiający żąda złożenia wraz z ofertą złożoną na Formularzu ofertowym – Zał. nr 1
do SWZ, pod rygorem nieważności w formie elektronicznej następujących
przedmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie, że oferowane dostawy
spełniają określone przez Zamawiającego wymagania:
Certyfikat zgodności znak CE – dla oferowanych urządzeń
3. Atest higieniczny
Opisy techniczne, w języku polskim, oferowanych produktów, np. karty katalogowe,
ulotki informacyjne zawierające model, moc zastosowanych urządzeń itd.,
potwierdzające zgodność z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego. W
przypadku dostarczenia dokumen
tów w języku obcym muszą one posiadać
tłumaczenia. Zamawiający wymaga, aby w/w dokumenty były odpowiednio oznaczone,
tj. Wykonawcy powinni w prawym górnym rogu każdego dokumentu oznaczyć, którego
urządzenia dotyczą
Jeżeli Wykonawca nie złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe środki dowodowe będą niekompletne, Zamawiający wezwie do ich złożenia
lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie. Postanowienia dot. uzupełnienia nie dotyczą
formularza asortymentowo-cenowego
– dokument ten musi bezwzględnie zostać załączony
do oferty. W przypadku braku załączenia tego dokumentu oferta zostanie odrzucona bez
wzywania do uzupełnień.
Zgodnie z działem VII. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
„1.
O udzielenie, zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają
wykluczeniu na zasadach określonych w Rozdziale IX SWZ, oraz spełniają określone przez
Zamawiającego warunki udziału w postępowaniu.
O
udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki
dotyczące:
zdolności do występowania w obrocie gospodarczym:
Zamawiający nie precyzuje żadnych wymagań, których spełnienie Wykonawca zobowiązany
jest wykazać w sposób szczególny
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile
wynika to z odrębnych przepisów:
Zamawiający wymaga posiadania przez Wykonawcę Certyfikatu dla przedsiębiorców F-Gaz
wydanego na podstawie art.30 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających
warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz.U. poz.881).
sytuacji ekonomicznej lub finansowej:
Zamawiający nie precyzuje żadnych wymagań, których spełnienie Wykonawca zobowiązany
jest wykazać w sposób szczególny
zdolności technicznej lub zawodowej:
Zamawiający uzna warunek za spełniony Wykonawca wykaże, że dysponuje osobami do
realizacji zamówienia tj.:
a)
dysponuje lub będzie dysponował osobą, która zostanie skierowana przez Wykonawcę do
realizacji zamówienia publicznego:
•
co najmniej dwoma osobami -
montażystami wykonującymi prace montażowe
posiadającymi Świadectwo kwalifikacji E do 1kV
•
co najmniej jedną osobą - montażystą wykonującym prace montażowe posiadającymi
Świadectwo kwalifikacji D do 1kV
•
co najmniej jedną osobą - montażystą wykonującym prace posiadającymi Świadectwo
kwalifikacji D Grupa 2
co najmniej dwie osoby -
montażystami wykonującymi prace montażowe posiadające Certyfikat
dla personelu F-Gaz wydany na podstawie art.20 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach
zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz.U.
poz.881).
Zamawiający, w stosunku do Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia, w odniesieniu do warunku dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej -
dopuszcza łączne spełnianie warunku przez Wykonawców.
W przypadku, o którym mowa w art. 117 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia dołączają odpowiednio do wniosku o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu albo do oferty oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane,
dostawy lub usługi wykonają poszczególni wykonawcy.
Zamawiający może na każdym etapie postępowania, uznać, że wykonawca nie posiada
wymaganych zdolności, jeżeli posiadanie przez Wykonawcę sprzecznych interesów, w
szczególności zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych Wykonawcy w inne
przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację
zamówienia.”
Przedmiotem rozpoznania niniejszej sprawy było ustalenie czy Zamawiający dopuścił się
naruszenia przepisów ustawy Pzp poprzez:
- zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy B.S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą REG-ART B.S. w Warszawie, z uwagi na jej niezgodność z warunkami zamówienia
określonymi w SWZ oraz załącznikach do SWZ, polegające na oferowaniu przez REG-ART
B.K.S.
świadczenia usługi montażu i napraw gwarancyjnych przedmiotu zamówienia tj.
klimatyzatorów, w sytuacji braku posiadania ważnego certyfikatu Autoryzowanego Partnera
Serwisowego wydanego przez Generalnego Dystrybutora urządzeń marki „Fujitsu" (producenta
kl
imatyzatorów składających się na przedmiot zamówienia), którego posiadanie stanowi
warunek wykonywania montażu, napraw gwarancyjnych i przeglądów technicznych urządzeń
typu Spli i Multi określony w Warunkach Gwarancji dla urządzeń marki Fujitsu, zaś załączony
wraz w ofertą załącznik „Certyfikaty FUJITSU" na portalu e-propublico.pl nie został opatrzony
podpisem kwalifik
ownym, w związku z czym Przystępujący nie ma wymaganych uprawnień do
wykonania oferowanego przedmiotu zamówienia, skutkiem czego nie zostaną osiągnięte cele
Postępowania.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia”.
Definicja warunków zamówienia zawarta jest w art. 7 pkt 29 ustawy Pzp ustawy Pzp, zgodnie z
którą są to warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia,
wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją
zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień
umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przedmiotową przesłankę odrzucenia oferty należy
odnieść do określonych wymagań zamawiającego, a nie do określonego dokumentu, w którym
pewne rozwiązania powinny być zawarte (tak też: Komentarz do ustawy Pzp pod redakcją
Huberta Nowaka i Mateusza Winiarza).
Niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia
polega na sporządzeniu oferty w sposób niezgodny z tymi warunkami, tj. w sposób
nieodpowiadający wymaganiom zamawiającego w odniesieniu do przedmiotu zamówienia,
sposobu jego realizacji i innych warunków zamówienia.
W przedmiotowym postępowaniu bezsporne między stronami było to, że Zamawiający w
dokumentacji postępowania nie postawił warunku w postaci konieczności posiadania
Certyfikatu APS. Certyfikat ten nie został złożony przez żadnego z wykonawców. Odwołujący
podn
osił, że certyfikat ten jest niezbędny dla możliwości prawidłowej realizacji zamówienia. Jak
sam jednak przyznał w odwołaniu, dokumentacja postępowania została opublikowana 20
czerwca 2024 r. Po jej opublikowaniu mógł skorzystać ze środków ochrony prawnej i wnieść w
ustawowym terminie
odwołanie. Nie skierował on również do Zamawiającego pytań, które
dotyczyłyby certyfikatu, który jego zdaniem jest niezbędny do tego, aby móc prawidłowo
zrealizować zamówienie. Odwołujący wskazał, że nie było potrzeby złożenia odwołania, czy
skierowania pytań do Zamawiającego na wcześniejszym etapie postępowania. Izba wskazuje,
że właśnie wówczas był moment, aby móc wpłynąć na to, jak będą się kształtowały wymagania
Zamawiającego.
Izba wskazuje, że na poparcie swoich twierdzeń Odwołujący nie przedłożył żadnych dowodów.
Twierdził on, że Przystępujący nie posiadał w momencie złożenia oferty ważnego certyfikatu
APS. Poprzestał jednak wyłącznie na gołosłownym stwierdzeniu o swoim własnym
przekonaniu, że Przystępujący dokumentu nie posiada, a powinien. Co więcej Odwołujący
wskazał, że Zamawiający powinien go wymagać jako przedmiotowego (podczas rozprawy
Odwołujący wskazał, że podmiotowego) środka dowodowego. Z tych twierdzeń Odwołujący
wy
wiódł wniosek, że oferta Przystępującego powinna zostać odrzucona z uwagi na
niezgodność z warunkami zamówienia określonymi w SWZ oraz załącznikach do SWZ. Jak już
jednak zostało wskazane, warunku takiego w dokumentacji postępowania Zamawiający nie
postawił, w związku z czym nie był on zobowiązany do wymagania wskazanego przez
Odwołującego dokumentu.
Reasumując Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, a w działaniach
Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b) w zw. z § 8 ust.
2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze zmianami), orzekając
w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania odwoławczego stronę przegrywającą, czyli
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………….................