Sygn. akt: KIO 3080/24
WYROK
Warszawa, dnia 23 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Elżbieta Dobrenko
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Glimera Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku oraz
UAB „Glimera” w Alytus
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Płaska
przy
udziale
po
stronie
zamawiającego
–
wykonawcy
Ekodrom
Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Augustowie
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu – Gminie Płaska unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz czynności odrzucenia oferty Odwołującego
oraz powtórzenie czynności oceny i badania ofert.
2. Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego – Gminę Płaska i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy
złotych 00 groszy), uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Glimera Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku
oraz UAB Glimera w Alytus, tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3.600 zł 00 (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych 00 groszy), poniesioną przez ww. wykonawców tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.
3. Zasądza od Zamawiającego – Gminy Płaska na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Glimera Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Białymstoku oraz UAB „Glimera” w Alytus kwotę 13.600,00 zł (słownie: trzynaście tysięcy
sześćset złotych 00 groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
przez ww. wykonawców tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………..
Sygn. akt KIO 3080/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Płaska, dalej: „Zamawiający” prowadzi, na podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, dalej: „ustawa Pzp” postępowanie
o udzielenie zamówienia pn.: „Budowa drogi gminnej w miejscowości Płaska, gmina Płaska”,
dalej: „Postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
14 czerwca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00367225.
W dniu 23 sierpnia 2024 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Gilmera Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku oraz UAB
„Gilmera” w Alytus, dalej: „Odwołujący” wnieśli odwołanie zaskarżając czynności
Zamawiającego w postaci niezgodnego z przepisami prawa:
- odrzucenia oferty Odwołującego, podczas gdy oferta Odwołującego jest zgodna z warunkami
zamówienia;
- wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Ekodrom Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Augustowie.
Odwołujący zarzucił naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w związku z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez uznanie, iż oferta
Odwołującego nie spełnia warunków zamówienia, podczas gdy oferta jest zgodna
z treścią SWZ i nie może podlegać odrzuceniu na tej podstawie,
art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w związku z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez przyjęcie, że Odwołujący nie
wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu, podczas gdy Odwołujący wykazał
spełnienie warunku udziału zgodnie z brzmieniem treści Specyfikacji Warunków Zamówienia.
Z ostrożności procesowej na wypadek nie uwzględnienia wyżej wymienionych zarzutów
Odwołujący zarzucił naruszenie art. 128 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie
wezwania do uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego, w przypadku uznania że
z
łożone w odpowiedzi na wezwanie z art. 274 ust. 1 Pzp podmiotowe środki dowodowe nie
potwierdzają spełnienia warunków udziału w postępowaniu co doprowadziło do niezgodnego
z przepisami ustawy wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i odrzucenia
oferty Odwołującego oraz nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny
ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że Zamawiający w przedmiotowym
postępowaniu odrzucił ofertę Odwołującego uznając ją za niezgodną z warunkami
zamówienia.
Z treści uzasadnienia faktycznego decyzji Zamawiającego wynika:
„Zamawiający w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), Rozdział V. Podstawy
wykluczenia oraz warunki udziału w postępowaniu, ust. 2 pkt 4b wskazał na warunek
dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, Wykonawcy, tj.
„dysponowanie następującymi osobami skierowanymi przez Wykonawcę do realizacji
zamówienia publicznego, odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi:
min. 1 osobę posiadającą uprawnienia kierownika budowy w specjalności drogowej lub
odpowiadające im ważne uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów lub zagraniczne uprawnienia uznane w zakresie i na zasadach
określonych ustawą z 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych
nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 334).
Proponowana osoba musi także posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika
budowy na minimum dwóch budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ostatnich 5 latach.”
Odwołujący wskazał, że oferta złożona przez Odwołującego jest niezgodna z warunkami
zamówienia. Zgłoszony kierownik robót drogowych M. S., powinien zgodnie
z zapisami SWZ posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy na minimum
dwóch budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.
Warunek ten nie został spełniony, gdyż przedstawione jako potwierdzenie doświadczenia
inwestycje nie były zakończone w dniu składania oferty.
(..) Wobec tego Zamawiający nie może uznać przedstawionego doświadczenia. Zamawiający
uznaje, że konieczne jest dysponowanie doświadczeniami już nabytymi a nie nabywanym
w trakcie składania i rozpatrywania oferty.”
Odwołujący nie zgodził się z przedstawionym uzasadnieniem Zamawiającego z następujących
powodów. Po pierwsze z uwagi na błędne uzasadnienie prawne odrzucenia oferty.
W doktrynie zamówień publicznych przesłanka odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
dotyczy merytorycznego zakresu oferty:
„dla zastosowania podstawy odrzucenia oferty z ust. 1 pkt 5 konieczne jest uchwycenie, na
czym konkretnie niezgodność pomiędzy ofertą wykonawcy a warunkami zamówienia polega,
czyli co i w jaki sposób jest niezgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi
i jednoznacznie ustalonymi warunkami zamówienia. W wyroku KIO 9.09.2021 r., KIO 2520/21,
Izba wskazała, że o niezgodności treści oferty z postanowieniami SWZ można mówić
w przypadku ominięcia pewnego zakresu świadczenia, zaoferowanie odmiennego zakresu lub
braku jego dookreślenia w sposób umożliwiający ocenę, czy wykonawca złożył ofertę zgodną
z oczekiwaniami zamawiającego. Izba podkreśliła, że nie ulega wątpliwości, że każdorazowo
zawarte w ofercie wykonawcy zobowiązanie dotyczące zakresu przedmiotowego oraz
sposobu realizacji przedmiotu zamówienia jest elementem treści merytorycznej oferty.
W szerszym ujęciu za treść oferty należy uznać zakres zobowiązania wykonawcy, tj.
zaoferowan
y przez wykonawcę zakres świadczenia – sposób realizacji przedmiotu umowy.
W przypadku postępowań dotyczących robót budowlanych – w ocenie KIO – należy uznać
wszelkie świadczenia dotyczące jakości, ilości, ceny jednostkowej, ceny ogólnej, wielkości
poszcz
ególnych narzutów, terminu realizacji, sposobu realizacji robót (zastosowanej
organizacji i prac i harmonogramu tychże prac), czyli wszelkich elementów mających
bezpośredni wpływ na przedmiot i zakres świadczenia, o ile zostały ujęte i doprecyzowane
w treści SWZ.”, A. Gawrońska-Baran [w:] E. Wiktorowska, P. Wójcik, A. Gawrońska-Baran,
Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 226.
Odwołujący wskazał, że analiza uzasadnienia faktycznego odrzucenia oferty nie zawierała
żadnego wskazania, których warunków zamówienia nie spełniała oferta Odwołującego, stąd
odrzucenie oferty na tej podstawie należy uznać za nieprawidłowe.
Uzasadnienie faktyczne odrzucenia oferty Odwołującego wskazuje na fakt uznania przez
Zamawiającego, iż wykonawca nie spełnia warunku udziału w postaci dysponowania osobą,
która posiada doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy na minimum dwóch
bu
dowach z zakresu infrastruktury drogowej w ostatnich 5 latach. Zamawiający wskazał, że
osoba z wykazu osób kierowała robotami, które na dzień składania ofert nie były zakończone.
W ocenie Odwołującego dla oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu kluczowe
znaczenie ma określenie warunku udziału w treści SWZ. Zamawiający w treści warunku
udziału w SWZ wskazał, iż osoba musi posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika
budowy na minimum 2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.
Zamawiający w treści SWZ nie zawarł wymogu kierowania robotami budowlanymi na dwóch
ukończonych inwestycjach (nie wymagał również, aby te inwestycje były prawidłowo
uk
ończone). W istocie Zamawiający warunek udziału co do dysponowania osobami opisał
w sposób lakoniczny – doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy na 2 budowach
z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat. Tak postawiony warunek spełnia
m.in. osoba, która pełniła funkcję kierownika budowy przez np. 1 miesiąc na 2 budowach.
Zamawiający nie wskazał jak długim doświadczeniem ma się legitymować osoba czy też
w zakresie jakich inwestycji/czynności.
Odwołujący wskazał, że w istocie w przedmiotowej sprawie Zamawiający dokonał
doprecyzowania warunku udziału dopiero na etapie badania i oceny ofert – co w ocenie
Odwołującego jest czynnością niedopuszczalną.
Odwołujący wskazał, że jak wskazuje się w orzecznictwie:
„Skład orzekający zwrócił uwagę na to rozróżnienie stwierdzając, że o ile w przypadku
doświadczenia wykonawcy konieczne jest potwierdzenie należytego wykonania usługi
dotyczącej tego doświadczenia, to w przypadku osób jakimi dysponować ma wykonawca
wystarczające jest, co do zasady, samo doświadczenie. Przepisy Pzp czy też odpowiedniego
rozporządzenia również nie ograniczają doświadczenia osób do projektów zakończonych
i odebranych, ale wskazują po prostu doświadczenie tych osób, co jest zupełnie naturalne”-
KIO 557/23.
„Nie podziela się stanowiska, że skoro wykonawca nie zwracał się wyjaśnienie treści SWZ
w zakresie omawianego warunku, to obecnie nie może powoływać się na wątpliwości
dotyczące interpretacji tego warunku. Uprawnienie wykonawcy do żądania wyjaśnienia treści
SWZ przez Zamawiającego jest uprawnieniem wykonawcy, a nie jego obowiązkiem.
Uprawnienie to w żaden sposób nie zwalnia Zamawiającego z obowiązku precyzyjnego
sformułowania postanowień dokumentów zamówienia, tj. tak, aby na etapie badania i oceny
ofert
nie budziły one wątpliwości i sporów interpretacyjnych. Podkreślić należy, że wszelkie
wątpliwości wynikające z treści SWZ należy interpretować na korzyść wykonawcy, ponieważ
wykonawca nie może ponosić negatywnych konsekwencji błędów i nieprecyzyjnych
pos
tanowień Zamawiającego popełnionych przy formułowaniu postanowień SWZ”-KIO 4/24.
Odwołujący wskazał, że mając na uwadze treść warunków w zakresie dysponowania osobami
można uznać, że każda osoba posiadająca doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika
budowy na minimum 2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat,
spełnia postawiony w SWZ warunek. W konsekwencji czynność Zamawiającego polegająca
na odrzuceniu oferty Odwołującego ze względu na brak spełnienia warunku udziału
w postępowaniu w tym zakresie jest błędna.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp Odwołujący wskazał,
że Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu nie wystosował do Odwołującego wezwania
z art. 128 ust. 1 Pzp. W konsekwencji jego działanie wprost naruszyło przepisy ustawy.
Jak podnosi się w doktrynie i orzecznictwie:
„Dyspozycja przepisu art. 128 ust. 1 p.z.p. również dotyczy sytuacji, w której złożone
formalnie poprawne podmiotowe środki dowodowe nie potwierdzają spełnienia warunku. Takie
środki dowodowe nie potwierdzające spełnienia warunku należy uznać za niekompletne,
błędne, a nawet za niezłożone, w rozumieniu wskazanego przypisu”-KIO 5/24,
„Odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ustęp 1 pkt 2 lit. b p.z.p. z powodu niewykazania
warunku udziału w postępowaniu dopuszczalne jest dopiero po wyczerpaniu procedury
uzupełniającej, uregulowanej w art. 128 ust. 1 p.z.p.”-KIO 3002/23.
W odpowiedzi na odwołanie – piśmie z dnia 10 września 2024 r. Zamawiający wniósł
o oddalenie odwołania w całości.
W uzasadnieniu pisma Zamawiający zanegował twierdzenia Odwołującego i wskazał, że SWZ
wymagało, żeby zgłoszony kierownik robót powinien posiadać doświadczenie w pełnieniu
funkcji kierownika budowy na minimum dwóch budowach z zakresu infrastruktury drogowej
w ciągu ostatnich 5 lat. Warunek ten nie został spełniony, gdyż druga z wymienionych robót
w chwili składania oferty tj. w dniu 2 lipca 2024 r. nie była zakończona.
Odwołujący twierdził, że Zamawiający nie zawarł warunku kierowania robotami budowlanymi
na dwóch zakończonych inwestycjach.
Zapis SWZ w rozdziale V. ust. 2 pkt. 4 lit. b zawiera zapis „Proponowana osoba musi także
posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy na minimum 2 budowach
z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.”. Zgodnie z definicją słownika języka
polskiego przez doświadczenie rozumiemy: „ogół wiadomości i umiejętności zdobytych na
podstawie własnych obserwacji i własnych przeżyć”.
Zamawiający wskazał, że w tej sytuacji nie można uznać za doświadczenie inwestycji, która
w dniu 2 lipca 2024 r. nie była ukończona. Konieczne jest legitymowanie się doświadczeniem
już nabytym, a nie tym które nabędzie się w przyszłości.
Zamawiający podkreślił, że fałszywe jest twierdzenie Odwołującego o naruszeniu art. 128 Pzp,
gdyż wskazany w ofercie Pan M. S. był drugą osób a przedstawioną przez Odwołującego się,
bo pierwsza osoba Pani A. K. K.
nie spełniała warunków SWZ w zakresie doświadczenia (vide:
pismo Zamawiającego z dnia 16.07.2024 r. znak ZPP.271.4.4.2024 r.).
Po przeprowadzeniu rozprawy, uwzględniając dokumenty zamówienia, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i uczestnika postępowania zawarte
w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie, Izba
ustaliła i zważyła:
Izba stwierdziła, że nie wystąpiła żadna z przesłanek wskazanych w art. 528 ustawy Pzp,
których skutkiem jest odrzucenie odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał spełnienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp,
zarówno posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy.
Do postępowania odwoławczego, w terminie przewidzianym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp,
po stronie Zamawiającego przystąpienie zgłosił wykonawca Ekodrom Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Augustowie, dalej: „Przystępujący”.
Zgłoszenie spełniało warunki określone w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp.
Przystępujący w piśmie z 16 września 2024 r. wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Na podstawie przekazanej dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że Zamawiający –
Zamawiający Gmina Płaska prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia pn.: „Budowa
drogi gminnej w miejscowości Płaska, gmina Płaska”.
Izba ustaliła, że w Rozdziale V. Podstawy wykluczenia oraz warunki udziału w postępowaniu,
ust. 2 pkt 4b warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej został sformułowany
w następujący sposób:
„4) Zdolności technicznej lub zawodowej:
Wykonawca spełni warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli wykaże:
b) dysponowanie następującymi osobami skierowanymi przez Wykonawcę do realizacji
zamówienia publicznego, odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi:
• min. 1 osobę posiadającą uprawnienia kierownika budowy w specjalności drogowej lub
odpowiadające im ważne uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów lub zagraniczne uprawnienia uznane w zakresie i na zasadach
określonych ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych
nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 334).
Proponowana osoba musi także posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika
budowy na minimum 2
budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.
Kierownik budowy powinien posiadać uprawnienia budowlane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
1994 r. Prawo budowlane oraz rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia
29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane,
które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów.
Zgodnie z art. 12a ustawy Prawo budowlane samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,
określone w art. 12 ust. 1 ustawy mogą również wykonywać osoby, których odpowiednie
kwalifikacje zawodowe zostały uznane na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
Regulację odrębną stanowią przepisy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania
kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U.
z 2023 r. poz. 334).”
Zamawiający wezwał Odwołującego – pismo z 5 lipca 2024 r. do złożenia podmiotowych
środków dowodowych.
W odpowiedzi na powyższe pismo Odwołujący złożył wykaz osób, wskazując p. A. K. jako
osobę posiadającą doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy na minimum
2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat. Wykaz nie zawierał
opisu doświadczenia ww. osoby.
Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełnienia informacji o posiadanym doświadczeniu
proponowanej przez Odwołującego osoby.
Odwołujący 16 lipca 2024 r. złożył nowy wykaz osób i wskazał p. M. S. jako osobę posiadającą
doświadczenie
w
pełnieniu
funkcji
kierownika
budowy
na
minimum
2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.
W dniu 20 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty Odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp oraz wybrał ofertę Przystępującego jako najkorzystniejszą.
W dniu 23 sierpnia 2024 r. Odwołujący wniósł odwołanie od powyższych czynności.
Izba zaliczyła do materiału dowodowego sprawy dokumenty pochodzące z akt sprawy
odwoławczej.
Po zapoznaniu się z argumentacją stron i uczestnika postępowania odwoławczego, wyrażoną
we wniesionych w nim pismach oraz przedstawioną w trakcie rozprawy Izba uznała, że
odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 oraz 2 podlegało uwzględnieniu.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, Zamawiający obowiązany jest do odrzucenia oferty,
jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Stosowanie do art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunku udziału w postępowaniu.
Zgodnie z brzmieniem art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Izba uznała pierwszy oraz drugi zarzut odwołania za uzasadniony, ponieważ w Informacji
o wyborze oferty najkorzystniejszej z 20 sierpnia 2024 r. Zamawiający w uzasadnieniu
faktycznym wskazał, że oferta złożona przez konsorcjum firm Gilmera Sp. z o.o. i UAB Gilmera
jest niezgodna z warunkami zamówienia. Jak podstawę prawną odrzucenia oferty ww.
wykonawców Zamawiający wskazał art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, który stanowi – cyt.:
„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli (…) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia”.
Izba stwierdziła, że Zamawiający nie wskazał warunków zamówienia, z którymi treść oferty
Odwołującego była niezgodna.
A zatem w tym zakresie decyzja Zamawiającego była nieprawidłowa.
Mając na uwadze, że jak wynika z dalszej części uzasadnienia faktycznego, odrzucenie oferty
Odwołującego nastąpiło z powodu niespełnienia przez Odwołującego warunku udziału
w postępowaniu, Izba oceniła czynność odrzucenia oferty Odwołującego z punktu widzenia
naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że Zamawiający określił warunek udziału w postępowaniu w ust. 2 pkt 4 lit.
b w Rozdziale V Podstawy wykluczenia oraz warunki udziału w postępowaniu w następujący
sposób:
„4) Zdolności technicznej lub zawodowej:
Wykonawca spełni warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli wykaże:
b) dysponowanie następującymi osobami skierowanymi przez Wykonawcę do realizacji
zamówienia publicznego, odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi:
• min. 1 osobę posiadającą uprawnienia kierownika budowy w specjalności drogowej lub
odpowiadające im ważne uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów lub zagraniczne uprawnienia uznane w zakresie i na zasadach
określonych ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych
nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 334).
Proponowana osoba musi także posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika
budowy na minimum 2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.
Kierownik budowy powinien posiadać uprawnienia budowlane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
1994 r. Prawo budowlane oraz rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia
29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane,
które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów.
Zgodnie z art. 12a ustawy Prawo budowlane samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,
określone w art. 12 ust. 1 ustawy mogą również wykonywać osoby, których odpowiednie
kwalifikacje zawodowe zostały uznane na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
Regulację odrębną stanowią przepisy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania
kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U.
z 2023 r. poz. 334).”
Zamawiający określił warunek udziału w postępowaniu w zakresie posiadanego przez osobę,
doświadczenia w sposób ogólnikowy – dysponowanie osobą posiadającą uprawnienia
kierownika budowy w specjalności drogowej lub odpowiadające im ważne uprawnienia oraz
posiadanie przez proponowaną osobę doświadczenia w pełnieniu funkcji kierownika budowy
na
2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.
W treści warunku dotyczącego doświadczenia proponowanej przez wykonawcę osoby
Zamawiający nie sprecyzował, że wymaga doświadczenia nabytego w kontraktach
zakończonych. Natomiast z tego powodu odrzucił ofertę Odwołującego.
Co istotne,
Zamawiający wymagał, aby wykonawcy wykazali, że osoby, skierowane przez nich
do realizacji zamówienia posiadają doświadczenie, o którym mowa w Rozdziale V, ust. 2 pkt
4b SWZ
, które to doświadczenie należy odróżnić od doświadczenia wykonawcy.
Jak słusznie zauważyła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 14 marca 2023 r., sygn. akt
KIO 557/23
, że o ile w przypadku doświadczenia wykonawcy konieczne jest potwierdzenie
należytego wykonania usługi dotyczącej tego doświadczenia, to w przypadku osób, jakimi
dysponować ma wykonawca wystarczające jest, co do zasady, samo doświadczenie. Przepisy
ustawy Prawo zamówień publicznych czy też odpowiedniego rozporządzenia nie ograniczają
doświadczenia osób do projektów (w tym przypadku robót budowalnych) zakończonych
i odebranych, ale wskazują po prostu na doświadczenie tych osób.
Powyższą okoliczność podniósł w odwołaniu również Odwołujący.
W ocenie Izby, Odwołujący wykazał, że dysponuje osobą skierowaną do realizacji zamówienia
publicznego, odpowiedzialną za kierowanie robotami budowlanymi, która posiada wymagane
przez Zamawiającego doświadczenie, zgodne z warunkiem udziału w postępowaniu
określonym w SWZ.
Wobec powyższego, decyzja Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego była
nieprawidłowa, a odwołanie w powyższym zakresie podlegało uwzględnieniu.
W związku z uwzględnieniem odwołania we wskazanym powyżej zakresie, Izba nie rozpoznała
zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania do
uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego, w przypadku uznania że złożone
w odpowiedzi na wezwanie z art. 274 ust. 1 Pzp podmiotowe środki dowodowe nie
potwierdzają spełnienia warunków udziału w postępowaniu co doprowadziło do niezgodnego
z przepisami ustawy wyboru oferty najkorzystniejszej,
ponieważ zarzut ten został podniesiony
jako zarzut ewentualny, na wypadek nie uwzględnienia zarzutów sformułowanych w pierwszej
kolejności.
Ponadto
Izba pominęła przywołane przez Przystępującego okoliczności: inwestycje, w których
p. M. S.
miał pełnić funkcję kierownika robót drogowych polegały na przebudowie, a nie
budowie, informacji, że Powiat Sejneński nie zawierał umowy na przebudowę nawierzchni
drogi dla pieszych na ul. Łąkowej w Sejnach z wykonawcą Zakładem Usług Budowlanych Pat-
Bud P. N.
, oświadczenia ww. wykonawcy, iż nie realizował umowy na rzecz Powiatu
Sejneńskiego oraz dowody: w postaci oświadczenia p. P. N. z 9 września 2024 r. i informacji
od Powiatu Sejneńskiego z 10 września 2024 r. z uwagi na fakt, że Izba rozpoznaje odwołanie
w jego granicach odwołania i jest związana zarzutami podniesionymi w odwołaniu. Izba nie
może przy orzekaniu brać pod uwagę naruszeń przepisów Pzp, które nie były przedmiotem
zarzutów, natomiast zostały ujawnione w toku postępowania odwoławczego.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła, na podstawie art. 575 oraz art. 574
ustawy Pzp, a także w oparciu o przepis § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 oraz pkt 2 lit b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), mając na uwadze wynik
postępowania odwoławczego, obciążyła tymi kosztami Zamawiającego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………………………