KIO 3080/24 WYROK Warszawa, dnia 23 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 20.11.2024

Sygn. akt: KIO 3080/24 

WYROK  

Warszawa, dnia 23 września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: 

Elżbieta Dobrenko 

Protokolant: 

Wiktoria Ceyrowska 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  26  sierpnia  2024  r.  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia: Glimera Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku oraz 

UAB „Glimera” w Alytus  

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Płaska 

przy 

udziale 

po 

stronie 

zamawiającego 

– 

wykonawcy 

Ekodrom 

Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Augustowie  

orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  –  Gminie  Płaska  unieważnienie 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz czynności odrzucenia oferty Odwołującego 

oraz powtórzenie czynności oceny i badania ofert. 

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego  –  Gminę  Płaska    i  zalicza  w  poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10.000  zł  00  gr  (słownie:  dziesięć  tysięcy 

złotych 00 groszy), uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia: Glimera Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku 

oraz UAB Glimera w Alytus, tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3.600 zł 00 (słownie: trzy 

tysiące  sześćset  złotych  00  groszy),  poniesioną  przez  ww.  wykonawców  tytułem 

wynagrodzenia pełnomocnika.  

3.  Zasądza od Zamawiającego – Gminy Płaska na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających 

się o udzielenie zamówienia: Glimera Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Białymstoku oraz UAB „Glimera” w Alytus kwotę 13.600,00 zł (słownie: trzynaście tysięcy 

sześćset złotych 00 groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione 

przez ww. wykonawców tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 


Na  orzeczenie  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

………………………….. 


Sygn. akt KIO 3080/24 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  Gmina  Płaska,  dalej:  „Zamawiający”  prowadzi,  na  podstawie  ustawy  z  dnia  

11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych,  dalej:  „ustawa  Pzp”  postępowanie  

o udzielenie zamówienia pn.: „Budowa drogi gminnej w miejscowości Płaska, gmina Płaska”, 

dalej: „Postępowanie”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu  

14 czerwca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00367225. 

W  dniu  23  sierpnia  2024  r.  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Gilmera  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Białymstoku  oraz  UAB 

„Gilmera”  w  Alytus,  dalej:  „Odwołujący”  wnieśli  odwołanie  zaskarżając  czynności 

Zamawiającego w postaci niezgodnego z przepisami prawa: 

- odrzucenia oferty Odwołującego, podczas gdy oferta Odwołującego jest zgodna z warunkami 

zamówienia; 

-  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  Ekodrom  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Augustowie. 

Odwołujący zarzucił naruszenie: 

art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  w  związku  z  art.  16  pkt  1  Pzp  poprzez  uznanie,  iż  oferta 

Odwołującego  nie  spełnia  warunków  zamówienia,  podczas  gdy  oferta  jest  zgodna  

z treścią SWZ i nie może podlegać odrzuceniu na tej podstawie, 

art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w związku z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez przyjęcie, że Odwołujący nie 

wykazał  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu,  podczas  gdy  Odwołujący  wykazał 

spełnienie warunku udziału zgodnie z brzmieniem treści Specyfikacji Warunków Zamówienia. 

Z  ostrożności  procesowej  na  wypadek  nie  uwzględnienia  wyżej  wymienionych  zarzutów 

Odwołujący zarzucił naruszenie art. 128 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie 

wezwania  do  uzupełnienia  podmiotowego  środka  dowodowego,  w  przypadku  uznania  że 

z

łożone w odpowiedzi na wezwanie z art. 274 ust. 1 Pzp podmiotowe środki dowodowe nie 

potwierdzają spełnienia warunków udziału w postępowaniu co doprowadziło do niezgodnego 

z przepisami ustawy wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i odrzucenia 

oferty Odwołującego oraz nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny 

ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego. 


W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  w  przedmiotowym 

postępowaniu  odrzucił  ofertę  Odwołującego  uznając  ją  za  niezgodną  z  warunkami 

zamówienia.  

Z treści uzasadnienia faktycznego decyzji Zamawiającego wynika: 

„Zamawiający  w  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (SWZ),  Rozdział  V.  Podstawy 

wykluczenia  oraz  warunki  udziału  w  postępowaniu,  ust.  2  pkt  4b  wskazał  na  warunek 

dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, Wykonawcy, tj. 

„dysponowanie  następującymi  osobami  skierowanymi  przez  Wykonawcę  do  realizacji 

zamówienia publicznego, odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi: 

min.  1  osobę  posiadającą  uprawnienia  kierownika  budowy  w  specjalności  drogowej  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia,  które  zostały  wydane  na  podstawie  wcześniej 

obowiązujących  przepisów  lub  zagraniczne  uprawnienia  uznane  w  zakresie  i  na  zasadach 

określonych  ustawą  z  22  grudnia  2015  r.  o  zasadach  uznawania  kwalifikacji  zawodowych 

nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 334). 

Proponowana  osoba  musi  także  posiadać  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji  kierownika 

budowy na minimum dwóch budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ostatnich 5 latach.” 

Odwołujący  wskazał,  że  oferta  złożona  przez  Odwołującego  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia.  Zgłoszony  kierownik  robót  drogowych  M.  S.,  powinien  zgodnie  

z zapisami SWZ posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy na minimum 

dwóch budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat. 

Warunek  ten  nie  został  spełniony,  gdyż  przedstawione  jako  potwierdzenie  doświadczenia 

inwestycje nie były zakończone w dniu składania oferty. 

(..) Wobec tego Zamawiający nie może uznać przedstawionego doświadczenia. Zamawiający 

uznaje,  że  konieczne  jest  dysponowanie  doświadczeniami  już  nabytymi  a  nie  nabywanym 

w trakcie składania i rozpatrywania oferty.” 

Odwołujący nie zgodził się z przedstawionym uzasadnieniem Zamawiającego z następujących 

powodów. Po pierwsze z uwagi na  błędne uzasadnienie prawne odrzucenia oferty. 

W doktrynie zamówień publicznych przesłanka odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp 

dotyczy merytorycznego zakresu oferty: 

„dla zastosowania podstawy odrzucenia oferty z ust. 1 pkt 5 konieczne jest uchwycenie, na 

czym konkretnie niezgodność pomiędzy ofertą wykonawcy a warunkami zamówienia polega, 

czyli  co  i  w  jaki  sposób  jest  niezgodne  z  konkretnie  wskazanymi,  skwantyfikowanymi 

i jednoznacznie ustalonymi warunkami zamówienia. W wyroku KIO 9.09.2021 r., KIO 2520/21, 

Izba  wskazała,  że  o  niezgodności  treści  oferty  z  postanowieniami  SWZ  można  mówić  

w przypadku ominięcia pewnego zakresu świadczenia, zaoferowanie odmiennego zakresu lub 

braku jego dookreślenia w sposób umożliwiający ocenę, czy wykonawca złożył ofertę zgodną 

z oczekiwaniami zamawiającego. Izba podkreśliła, że nie ulega wątpliwości, że każdorazowo 


zawarte  w  ofercie  wykonawcy  zobowiązanie  dotyczące  zakresu  przedmiotowego  oraz 

sposobu  realizacji  przedmiotu  zamówienia  jest  elementem  treści  merytorycznej  oferty. 

W  szerszym  ujęciu  za  treść  oferty  należy  uznać  zakres  zobowiązania  wykonawcy,  tj. 

zaoferowan

y  przez  wykonawcę zakres  świadczenia  –  sposób realizacji przedmiotu umowy.  

W  przypadku  postępowań dotyczących robót  budowlanych  –  w  ocenie  KIO  –  należy  uznać 

wszelkie  świadczenia  dotyczące  jakości,  ilości,  ceny  jednostkowej,  ceny  ogólnej,  wielkości 

poszcz

ególnych  narzutów,  terminu  realizacji,  sposobu  realizacji  robót  (zastosowanej 

organizacji  i  prac  i  harmonogramu  tychże  prac),  czyli  wszelkich  elementów  mających 

bezpośredni  wpływ  na  przedmiot  i  zakres  świadczenia,  o  ile zostały  ujęte i  doprecyzowane 

w treści SWZ.”, A. Gawrońska-Baran [w:] E. Wiktorowska, P. Wójcik, A. Gawrońska-Baran, 

Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 226. 

Odwołujący  wskazał,  że  analiza  uzasadnienia  faktycznego  odrzucenia  oferty  nie  zawierała 

żadnego wskazania, których warunków zamówienia nie spełniała oferta Odwołującego, stąd 

odrzucenie oferty na tej podstawie należy uznać za nieprawidłowe. 

Uzasadnienie  faktyczne  odrzucenia  oferty  Odwołującego  wskazuje  na  fakt  uznania  przez 

Zamawiającego, iż wykonawca nie spełnia warunku udziału w postaci dysponowania osobą, 

która  posiada  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  na  minimum  dwóch 

bu

dowach z zakresu infrastruktury drogowej w ostatnich 5 latach. Zamawiający wskazał, że 

osoba z wykazu osób kierowała robotami, które na dzień składania ofert nie były zakończone. 

W  ocenie  Odwołującego  dla  oceny  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  kluczowe 

znaczenie  ma  określenie  warunku  udziału  w  treści  SWZ.  Zamawiający  w  treści  warunku 

udziału w SWZ wskazał, iż osoba musi posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika 

budowy na minimum 2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat. 

Zamawiający w treści SWZ nie zawarł wymogu kierowania robotami budowlanymi na dwóch 

ukończonych  inwestycjach  (nie  wymagał  również,  aby  te  inwestycje  były  prawidłowo 

uk

ończone).  W  istocie  Zamawiający  warunek  udziału  co  do  dysponowania  osobami  opisał  

w sposób lakoniczny – doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy na 2 budowach 

z  zakresu  infrastruktury  drogowej  w  ciągu  ostatnich  5  lat.  Tak  postawiony  warunek  spełnia 

m.in.  osoba,  która  pełniła  funkcję  kierownika  budowy  przez  np.  1  miesiąc  na  2  budowach. 

Zamawiający  nie  wskazał  jak  długim  doświadczeniem  ma  się  legitymować  osoba  czy  też  

w zakresie jakich inwestycji/czynności. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  istocie  w  przedmiotowej  sprawie  Zamawiający  dokonał 

doprecyzowania  warunku  udziału  dopiero  na  etapie  badania  i  oceny  ofert  –  co  w  ocenie 

Odwołującego jest czynnością niedopuszczalną. 

Odwołujący wskazał, że jak wskazuje się w orzecznictwie: 

„Skład  orzekający  zwrócił  uwagę  na  to  rozróżnienie  stwierdzając,  że  o  ile  w  przypadku 

doświadczenia  wykonawcy  konieczne  jest  potwierdzenie  należytego  wykonania  usługi 


dotyczącej  tego  doświadczenia,  to  w  przypadku  osób  jakimi  dysponować  ma  wykonawca 

wystarczające jest, co do zasady, samo doświadczenie. Przepisy Pzp czy też odpowiedniego 

rozporządzenia  również  nie  ograniczają  doświadczenia  osób  do  projektów  zakończonych  

i odebranych, ale wskazują po prostu doświadczenie tych osób, co jest zupełnie naturalne”- 

KIO 557/23. 

„Nie podziela się stanowiska, że skoro wykonawca nie zwracał się wyjaśnienie treści SWZ  

w  zakresie  omawianego  warunku,  to  obecnie  nie  może  powoływać  się  na  wątpliwości 

dotyczące interpretacji tego warunku. Uprawnienie wykonawcy do żądania wyjaśnienia treści 

SWZ  przez  Zamawiającego  jest  uprawnieniem  wykonawcy,  a  nie  jego  obowiązkiem. 

Uprawnienie  to  w  żaden  sposób  nie  zwalnia  Zamawiającego  z  obowiązku  precyzyjnego 

sformułowania postanowień dokumentów zamówienia, tj. tak, aby na etapie badania i oceny 

ofert 

nie budziły one wątpliwości i sporów interpretacyjnych. Podkreślić należy, że wszelkie 

wątpliwości wynikające z treści SWZ należy interpretować na korzyść wykonawcy, ponieważ 

wykonawca  nie  może  ponosić  negatywnych  konsekwencji  błędów  i  nieprecyzyjnych 

pos

tanowień Zamawiającego popełnionych przy formułowaniu postanowień SWZ”-KIO 4/24. 

Odwołujący wskazał, że mając na uwadze treść warunków w zakresie dysponowania osobami 

można  uznać,  że  każda  osoba  posiadająca  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji  kierownika 

budowy na minimum 2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat, 

spełnia postawiony w SWZ warunek. W konsekwencji czynność Zamawiającego polegająca 

na  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  ze  względu  na  brak  spełnienia  warunku  udziału  

w postępowaniu w tym zakresie jest błędna. 

W zakresie zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp Odwołujący wskazał, 

że Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu nie wystosował do Odwołującego wezwania 

z art. 128 ust. 1 Pzp. W konsekwencji jego działanie wprost naruszyło przepisy ustawy. 

Jak podnosi się w doktrynie i orzecznictwie: 

„Dyspozycja  przepisu  art.  128  ust.  1  p.z.p.  również  dotyczy  sytuacji,  w  której  złożone 

formalnie poprawne podmiotowe środki dowodowe nie potwierdzają spełnienia warunku. Takie 

środki  dowodowe  nie  potwierdzające  spełnienia  warunku  należy  uznać  za  niekompletne, 

błędne, a nawet za niezłożone, w rozumieniu wskazanego przypisu”-KIO 5/24, 

„Odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ustęp 1 pkt 2 lit. b p.z.p. z powodu niewykazania 

warunku  udziału  w  postępowaniu  dopuszczalne  jest  dopiero  po  wyczerpaniu  procedury 

uzupełniającej, uregulowanej w art. 128 ust. 1 p.z.p.”-KIO 3002/23. 

W  odpowiedzi  na  odwołanie  –  piśmie  z  dnia  10  września  2024  r.  Zamawiający  wniósł  

o oddalenie odwołania w całości. 

W uzasadnieniu pisma Zamawiający zanegował twierdzenia Odwołującego i wskazał, że SWZ 

wymagało,  żeby  zgłoszony  kierownik  robót  powinien  posiadać  doświadczenie  w  pełnieniu 

funkcji kierownika budowy na minimum dwóch budowach z zakresu infrastruktury drogowej  


w ciągu ostatnich 5 lat. Warunek ten nie został spełniony, gdyż druga z wymienionych robót  

w chwili składania oferty tj. w dniu 2 lipca 2024 r. nie była zakończona.  

Odwołujący twierdził, że Zamawiający nie zawarł warunku kierowania robotami budowlanymi 

na dwóch zakończonych inwestycjach.  

Zapis SWZ w rozdziale V. ust. 2 pkt. 4 lit. b zawiera zapis „Proponowana osoba musi także 

posiadać  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  na  minimum  2  budowach  

z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.”. Zgodnie z definicją słownika języka 

polskiego  przez  doświadczenie  rozumiemy:  „ogół  wiadomości  i  umiejętności  zdobytych  na 

podstawie własnych obserwacji i własnych przeżyć”. 

Zamawiający wskazał, że w tej sytuacji nie można uznać za doświadczenie inwestycji, która  

w dniu 2 lipca 2024 r. nie była ukończona. Konieczne jest legitymowanie się doświadczeniem 

już nabytym, a nie tym które nabędzie się w przyszłości.  

Zamawiający podkreślił, że fałszywe jest twierdzenie Odwołującego o naruszeniu art. 128 Pzp, 

gdyż wskazany w ofercie Pan M. S. był drugą osób a przedstawioną przez Odwołującego się, 

bo pierwsza osoba Pani A. K. K. 

nie spełniała warunków SWZ w zakresie doświadczenia (vide: 

pismo Zamawiającego z dnia 16.07.2024 r. znak ZPP.271.4.4.2024 r.). 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy,  uwzględniając  dokumenty  zamówienia,  jak  również 

biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i uczestnika postępowania zawarte 

w  odwołaniu  i  odpowiedzi  na  odwołanie,  a  także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie,  Izba 

ustaliła i zważyła: 

Izba  stwierdziła,  że  nie  wystąpiła  żadna  z  przesłanek  wskazanych  w  art.  528  ustawy  Pzp, 

których skutkiem jest odrzucenie odwołania.  

Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał spełnienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, 

zarówno  posiadania  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  

w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy. 

Do  postępowania  odwoławczego,  w  terminie  przewidzianym  w  art.  525  ust.  1  ustawy  Pzp,  

po  stronie  Zamawiającego  przystąpienie  zgłosił  wykonawca  Ekodrom  Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Augustowie, dalej: „Przystępujący”. 

Zgłoszenie spełniało warunki określone w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp. 

Przystępujący w piśmie z 16 września 2024 r. wniósł o oddalenie odwołania w całości.  

Na  podstawie  przekazanej  dokumentacji  postępowania  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  – 

Zamawiający Gmina Płaska prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia pn.: „Budowa 

drogi gminnej w miejscowości Płaska, gmina Płaska”. 


Izba ustaliła, że w Rozdziale V. Podstawy wykluczenia oraz warunki udziału w postępowaniu, 

ust. 2 pkt 4b warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej został sformułowany  

w następujący sposób: 

„4) Zdolności technicznej lub zawodowej: 

Wykonawca spełni warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli wykaże: 

b)  dysponowanie  następującymi  osobami  skierowanymi  przez  Wykonawcę  do  realizacji 

zamówienia publicznego, odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi: 

•  min.  1  osobę  posiadającą  uprawnienia  kierownika  budowy  w  specjalności  drogowej  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia,  które  zostały  wydane  na  podstawie  wcześniej 

obowiązujących  przepisów  lub  zagraniczne  uprawnienia  uznane  w  zakresie  i  na  zasadach 

określonych ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych 

nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 334). 

Proponowana  osoba  musi  także  posiadać  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji  kierownika 

budowy na minimum 2 

budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat. 

Kierownik budowy powinien posiadać uprawnienia budowlane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 

1994  r.  Prawo  budowlane  oraz  rozporządzeniem  Ministra  Inwestycji  i  Rozwoju  z  dnia  

29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych 

funkcji technicznych  w  budownictwie lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia budowlane, 

które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów. 

Zgodnie z art. 12a ustawy Prawo budowlane samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,  

określone  w  art.  12  ust.  1  ustawy  mogą  również  wykonywać  osoby,  których  odpowiednie 

kwalifikacje  zawodowe  zostały  uznane  na  zasadach  określonych  w  przepisach  odrębnych. 

Regulację odrębną stanowią przepisy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania 

kwalifikacji  zawodowych  nabytych  w  państwach  członkowskich  Unii  Europejskiej  (Dz.  U.  

z 2023 r. poz. 334).” 

Zamawiający  wezwał  Odwołującego  –  pismo  z  5  lipca  2024  r.  do  złożenia  podmiotowych 

środków dowodowych.  

W  odpowiedzi  na  powyższe pismo  Odwołujący  złożył  wykaz osób,  wskazując p.  A.  K.  jako 

osobę  posiadającą  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  na  minimum  

2  budowach  z  zakresu  infrastruktury  drogowej  w  ciągu  ostatnich  5  lat.  Wykaz  nie  zawierał 

opisu doświadczenia ww. osoby. 

Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełnienia informacji o posiadanym doświadczeniu 

proponowanej przez Odwołującego osoby. 

Odwołujący 16 lipca 2024 r. złożył nowy wykaz osób i wskazał p. M. S. jako osobę posiadającą 

doświadczenie 

pełnieniu 

funkcji 

kierownika 

budowy 

na 

minimum  

2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat. 

W dniu 20 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty Odwołującego na 


podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp oraz wybrał ofertę Przystępującego jako najkorzystniejszą. 

W dniu 23 sierpnia 2024 r. Odwołujący wniósł odwołanie od powyższych czynności. 

Izba  zaliczyła  do  materiału  dowodowego  sprawy  dokumenty  pochodzące  z  akt  sprawy 

odwoławczej. 

Po zapoznaniu się z argumentacją stron i uczestnika postępowania odwoławczego, wyrażoną 

we  wniesionych  w  nim  pismach  oraz  przedstawioną  w  trakcie  rozprawy  Izba  uznała,  że 

odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 oraz 2 podlegało uwzględnieniu. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, Zamawiający obowiązany jest do odrzucenia oferty, 

jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.  

Stosowanie  do  art.  226  ust.  1  pkt    2  lit.  b  ustawy  Pzp,  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunku udziału w postępowaniu. 

Zgodnie z brzmieniem art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, Zamawiający przygotowuje i przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. 

Izba  uznała  pierwszy  oraz  drugi  zarzut  odwołania  za  uzasadniony,  ponieważ  w  Informacji  

o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  20  sierpnia  2024  r.  Zamawiający  w  uzasadnieniu 

faktycznym wskazał, że oferta złożona przez konsorcjum firm Gilmera Sp. z o.o. i UAB Gilmera 

jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Jak  podstawę  prawną  odrzucenia  oferty  ww. 

wykonawców  Zamawiający  wskazał  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp,  który  stanowi  –  cyt.: 

„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli (…) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia”. 

Izba stwierdziła, że Zamawiający nie wskazał warunków zamówienia, z którymi treść oferty 

Odwołującego była niezgodna.  

A zatem w tym zakresie decyzja Zamawiającego była nieprawidłowa. 

Mając na uwadze, że jak wynika z dalszej części uzasadnienia faktycznego, odrzucenie oferty 

Odwołującego  nastąpiło  z  powodu  niespełnienia  przez  Odwołującego  warunku  udziału  

w postępowaniu, Izba oceniła czynność odrzucenia oferty Odwołującego z punktu widzenia 

naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp.          

Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  określił  warunek  udziału  w  postępowaniu  w  ust.  2  pkt  4  lit.  

b w Rozdziale V Podstawy wykluczenia oraz warunki udziału w postępowaniu w następujący 

sposób: 

„4) Zdolności technicznej lub zawodowej: 

Wykonawca spełni warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli wykaże: 

b)  dysponowanie  następującymi  osobami  skierowanymi  przez  Wykonawcę  do  realizacji 

zamówienia publicznego, odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi: 

•  min.  1  osobę  posiadającą  uprawnienia  kierownika  budowy  w  specjalności  drogowej  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia,  które  zostały  wydane  na  podstawie  wcześniej 

obowiązujących  przepisów  lub  zagraniczne  uprawnienia  uznane  w  zakresie  i  na  zasadach 


określonych ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych 

nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 334). 

Proponowana  osoba  musi  także  posiadać  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji  kierownika 

budowy na minimum 2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat. 

Kierownik budowy powinien posiadać uprawnienia budowlane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 

1994  r.  Prawo  budowlane  oraz  rozporządzeniem  Ministra  Inwestycji  i  Rozwoju  z  dnia  

29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych 

funkcji technicznych  w  budownictwie lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia budowlane, 

które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów. 

Zgodnie z art. 12a ustawy Prawo budowlane samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,  

określone  w  art.  12  ust.  1  ustawy  mogą  również  wykonywać  osoby,  których  odpowiednie 

kwalifikacje  zawodowe  zostały  uznane  na  zasadach  określonych  w  przepisach  odrębnych. 

Regulację odrębną stanowią przepisy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania 

kwalifikacji  zawodowych  nabytych  w  państwach  członkowskich  Unii  Europejskiej  (Dz.  U.  

z 2023 r. poz. 334).” 

Zamawiający określił warunek udziału w postępowaniu w zakresie posiadanego przez osobę,  

doświadczenia  w  sposób  ogólnikowy  –  dysponowanie  osobą  posiadającą  uprawnienia 

kierownika budowy w specjalności drogowej lub odpowiadające im ważne uprawnienia oraz 

posiadanie przez proponowaną osobę doświadczenia w pełnieniu funkcji kierownika budowy 

na 

2 budowach z zakresu infrastruktury drogowej w ciągu ostatnich 5 lat.  

W  treści  warunku  dotyczącego  doświadczenia  proponowanej  przez  wykonawcę  osoby 

Zamawiający  nie  sprecyzował,  że  wymaga  doświadczenia  nabytego  w  kontraktach 

zakończonych. Natomiast z tego powodu odrzucił ofertę Odwołującego. 

Co istotne, 

Zamawiający wymagał, aby wykonawcy wykazali, że osoby, skierowane przez nich 

do realizacji zamówienia posiadają doświadczenie, o którym mowa w Rozdziale V, ust. 2 pkt 

4b  SWZ

,  które  to  doświadczenie  należy  odróżnić  od  doświadczenia  wykonawcy.   

Jak słusznie zauważyła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 14 marca 2023 r., sygn. akt 

KIO  557/23

,  że  o  ile  w  przypadku  doświadczenia  wykonawcy  konieczne  jest  potwierdzenie 

należytego  wykonania  usługi  dotyczącej  tego  doświadczenia,  to  w  przypadku  osób,  jakimi 

dysponować ma wykonawca wystarczające jest, co do zasady, samo doświadczenie. Przepisy 

ustawy Prawo zamówień publicznych czy też odpowiedniego rozporządzenia nie ograniczają 

doświadczenia  osób  do  projektów  (w  tym  przypadku  robót  budowalnych)  zakończonych  

i odebranych, ale wskazują po prostu na doświadczenie tych osób. 

Powyższą okoliczność podniósł w odwołaniu również Odwołujący. 

W ocenie Izby, Odwołujący wykazał, że dysponuje osobą  skierowaną do realizacji zamówienia 

publicznego, odpowiedzialną za kierowanie robotami budowlanymi, która posiada wymagane 


przez  Zamawiającego  doświadczenie,  zgodne  z  warunkiem  udziału  w  postępowaniu 

określonym w SWZ.  

Wobec  powyższego,  decyzja  Zamawiającego  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  była 

nieprawidłowa, a odwołanie w powyższym zakresie podlegało uwzględnieniu.  

W związku z uwzględnieniem odwołania we wskazanym powyżej zakresie, Izba nie rozpoznała 

zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania do 

uzupełnienia  podmiotowego  środka  dowodowego,  w  przypadku  uznania  że  złożone  

w  odpowiedzi  na  wezwanie  z  art.  274  ust.  1  Pzp  podmiotowe  środki  dowodowe  nie 

potwierdzają spełnienia warunków udziału w postępowaniu co doprowadziło do niezgodnego 

z przepisami ustawy wyboru oferty najkorzystniejszej, 

ponieważ zarzut ten został podniesiony 

jako zarzut ewentualny, na wypadek nie uwzględnienia zarzutów sformułowanych w pierwszej 

kolejności.  

Ponadto 

Izba pominęła przywołane przez Przystępującego okoliczności: inwestycje, w których 

p.  M.  S. 

miał  pełnić  funkcję  kierownika  robót  drogowych  polegały  na  przebudowie,  a  nie 

budowie,  informacji,  że  Powiat  Sejneński  nie  zawierał  umowy  na  przebudowę  nawierzchni 

drogi dla pieszych na ul. Łąkowej w Sejnach z wykonawcą Zakładem Usług Budowlanych Pat-

Bud  P.  N.

,  oświadczenia  ww.  wykonawcy,  iż  nie  realizował  umowy  na  rzecz  Powiatu 

Sejneńskiego oraz dowody: w postaci oświadczenia p. P. N. z 9 września 2024 r. i informacji 

od Powiatu Sejneńskiego z 10 września 2024 r. z uwagi na fakt, że Izba rozpoznaje odwołanie 

w jego granicach odwołania i jest związana zarzutami podniesionymi w odwołaniu. Izba nie 

może przy orzekaniu brać pod uwagę naruszeń przepisów Pzp, które nie były przedmiotem 

zarzutów, natomiast zostały ujawnione w toku postępowania odwoławczego. 

O  kosztach  postępowania odwoławczego Izba  orzekła,  na  podstawie art.  575  oraz  art.  574 

ustawy Pzp, a także w oparciu o przepis § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5  pkt 1 oraz pkt 2 lit b 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), mając na uwadze wynik 

postępowania odwoławczego, obciążyła tymi kosztami Zamawiającego. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodnicząca: 

………………………