Sygn. akt: KIO 3081/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
9 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 9 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Boxmet Medical
sp. z o.o. w Piskorzowie
w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa – Jednostka Wojskowa Nr 4101 w
Lublińcu
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać Urzędowi Zamówień
Publicznych zwrot z rachunku bankowego U
rzędu Zamówień Publicznych kwoty 7.500 zł
gr (słownie: siedmiu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
Boxmet Medical sp. z o.o. w Piskorzowie,
stanowiącej wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt: KIO 3081/24
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Jednostka Wojskowa Nr 4101 w Lublińcu, zwany dalej
„zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz.
1605 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, którego przedmiotem jest dostawa
opatrunków oraz materiałów medycznych dla Jednostki Wojskowej Nr 4101 w Lublińcu.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
19 lipca 2024 r., nr 2024/BZP 00421921.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 26
sierpnia 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wniósł odwołanie wykonawca
Boxmet Medical sp. z o.o. w Piskorzowie, zwany dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy AGIMED T. D.
ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej 6A/41 31-234 Kraków (dalej jako „Agimed”) Agimed jako
niezgodnej z warunkami zamówienia z naruszeniem,
art. 226 ust 1 pkt 10 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Agimed jako zawierającej
błędy w obliczeniu ceny w zakresie zastosowania wadliwej tj. preferencyjnej stawki
podatku VAT,
art. 239 ust 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez wadliwy wybór oferty
najkorzystniejszej w p
ostępowaniu a przy uwzględnieniu danych zawartych w ofercie
o
dwołującego i postanowień SWZ ma bezpośredni wpływ na zaniechanie wyboru oferty
o
dwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej wadą mającą
wpływ na wynik postępowania,
powtórzenie czynności oceny ofert w postępowaniu i w jej wyniku:
odrzucenia oferty wykonawcy Agimed zgodnie z żądaniami odwołania jako niezgodnej z
warunkami zamówienia oraz zawierającej błędy w obliczeniu ceny,
ponowienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej co winno w konsekwencji
doprowadzić do uznania za taką jego oferty.
Ustalono także, że zamawiający pismem z dnia 2 września 2024 r. zawiadomił
wykonawców, iż unieważnia czynność wyboru najkorzystniejszej oferty oraz zawiadamia o
powtórzeniu czynności badania i oceny ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu.
Wobec powyższego, odwołujący pismem z dnia 4 września 2024 r. wniósł o umorzenie
postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp.
K
rajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Izba, działając na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, postanowiła umorzyć
odwoławcze, gdyż dalsze postępowanie stało się zbędne. Stosownie do art. 568 pkt 2
ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne.
Zbędność postępowania odwoławczego wynikała z faktu, że po wniesieniu odwołania
zamawiający pismem z dnia 2 września 2024 r. unieważnił czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej
, która została zaskarżona w odwołaniu oraz powrócił do czynności
badania i oceny ofert.
Na uwagę zasługuje fakt, że czynność wyboru oferty najkorzystniejszej jest tym
momentem, który wyznacza koniec procesu badania i oceny ofert, w tym analizy istnienia
podstaw wykluczenia
wykonawcy z postępowania, podstaw odrzucenia oferty, czy badania
skuteczności zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstw informacji składanych przez
wykonawców. Zamawiający wybierając daną ofertę jako najkorzystniejszą przesądza, że
oferta ta nie podlega odrzucaniu, a wykonawca który ją złożył nie podlega wykluczeniu z
udziału w postępowaniu. Skutkiem unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
było to, że zamawiający powrócił do etapu badania i oceny ofert. O zakończeniu tego
procesu będzie można mówić w momencie zawiadomienia wykonawców o rezultatach
badania (np. zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej
czy unieważnienia
postępowania).
Dostrzeżenia wymaga również, że zgodnie z art. 513 ust. 1 ustawy Pzp odwołanie
przysługuje na:
1) niezgodną z przepisami ustawy czynność zamawiającego, podjętą w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów,
systemie kwalifikowania wykonawców lub konkursie, w tym na projektowane postanowienie
umowy;
2) zaniechanie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy
ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania wykonawców lub
konkursie, do której zamawiający był obowiązany na podstawie ustawy;
3) zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania
konkursu na podstawie ustawy, mimo że zamawiający był do tego obowiązany.
Z przepisu tego wynika zatem, że odwołanie nie przysługuje wobec zamiaru czy
zapowiedzi dokonania bądź niedokonania jakiejś czynności. W tej sytuacji rozstrzyganie w
przedmiocie zarzutów skierowanych wobec historycznych, nieistniejących na moment
wyrokowania, czynności zamawiającego stało się zbędne. Wykonawcom służyć będzie
prawo wniesienia odwołania w terminie liczonym od dnia zawiadomienia o ewentualnej
nowej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej lub czynności unieważnienia
postępowania, gdyż dopiero w tym momencie będzie można mówić o istnieniu substratu
zaskarżenia (to jest czynności lub zaniechania zamawiającego).
Na konieczność umorzenia postępowania odwoławczego w analogicznej sytuacji
wielokrotnie zwracano uwagę w orzecznictwie Izby, por. przykładowo postanowienie Izby z
dnia 4 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3094/21 oraz KIO 3105/21.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei
w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie, reguła ponoszenia przez strony kosztów
postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza,
że „obowiązuje w nim, analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za
wynik procesu, według której koszty postępowania obciążają ostatecznie stronę
„przegrywającą” sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M.
Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.
Izba
, kierując się wynikiem postępowania odwoławczego, stosując przepis § 9 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), postanowiła znieść wzajemnie koszty
postępowania odwoławczego oraz zwrócić odwołującemu kwotę uiszczoną tytułem wpisu od
odwołania.
Przewodniczący: ………….…………