Sygn. akt: KIO 3103/24
WYROK
Warszawa, dnia 24
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Monika Banaszkiewicz
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez
wykonawców P. F. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą P. F. – wspólnik spółki cywilnej CARACAS i M. L. prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą M. L. – wspólnik spółki cywilnej CARACAS działających wspólnie w
ramach spółki cywilnej pod firmą CARACAS s.c. P.F., M. L. w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Puszcza Mariańska
orzeka:
odrzuca odwołanie w zakresie zarzutów nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 8 odwołania,
oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
3. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców P.
F.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą P. F. – wspólnik spółki cywilnej
CARACAS i M.L.
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą M.L. – wspólnik
spółki cywilnej CARACAS działających wspólnie w ramach spółki cywilnej pod firmą
CARACAS s.c. P. F., M. L. w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3
600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
zamawiającego Gminę Puszcza Mariańska tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od wykonawców P. F. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
P. F.
– wspólnik spółki cywilnej CARACAS i M. L. prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą M.L. – wspólnik spółki cywilnej CARACAS działających
wspólnie w ramach spółki cywilnej pod firmą CARACAS s.c. P. F., M.L. w Warszawie
na rzecz zamawiającego Gminy Puszcza Mariańska kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez zamawiającego.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu
zamówień publicznych.
Przewodnicząca:
………….................
Sygn. akt: KIO 3103/24
Uzasadnienie
Z
amawiający Gmina Puszcza Mariańska (dalej: „Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem
przepisów ustawy z 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r.
poz.1605 ze zm. dalej: „ustawa Pzp”) w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie pn.
„Świadczenie usługi cateringowej do placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę
Puszcza Mariańska w okresie od 01.09.2024 r. do 31.12.2025 r." (znak sprawy: Z.271.8.2024).
Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu
ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2024 r. pod nr 297746-
Dnia 26 sierpnia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, w
przedmiotowym postępowaniu odwołanie złożyli wykonawcy P. F. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą P. F. – wspólnik spółki cywilnej CARACAS i M. L. prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą M. L. – wspólnik spółki cywilnej CARACAS działający
wspólnie w ramach spółki cywilnej pod firmą CARACAS s.c. P. F., M. L. w Warszawie (dalej:
„Odwołujący”).
Odwołanie złożono od czynności podjętych przez Zamawiającego dnia 20 sierpnia 2024 r. tj.:
badania i oceny ofert zakończonego dnia 20 sierpnia 2024 r,
odrzucenia oferty
Odwołującego oraz wyboru oferty wykonawcy M. K. prowadzącej
działalność gospodarczą pod firmą Studio Smaku Catering M. K. w Piasecznie
wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawcę M. K.
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Studio Smaku Catering M. K. w Piasecznie
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp
przez niedookreślenie jaki próg unijny wartości
zamówienia jest przekroczony w tym postępowaniu przetargowym, a poprzestanie na
stwierdzeniu, że „Szacunkowa wartość zamówienia przekracza kwotę określoną w
obwieszczeniu Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wydanym na podstawie art. 3 ust.
2 p.z.p.” w związku z OBWIESZCZENIEM PREZESA URZĘDU ZAMÓWIEŃ
PUBLICZNYCH z dnia 3 grudnia 2023 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich
równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego
kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień
publicznych lub konkursów,
2. art. 7 pkt 34 ustawy Pzp
poprzez pominięcie zawartej w nim definicji oraz nieuwzględnienie,
iż zamawiane usługi mają charakter usług społecznych,
3. naruszenie art. 4 lit. b dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26
lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz.
Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, z późn. zm.2), zwanej dalej „dyrektywą 2014/24/UE”-
przez nieuwzględnienie w postępowaniu, iż zamawiane usługi mają charakter usług
społecznych dla których próg unijny wnosi 750000 Euro,
4. art. 63 ust. 2 ustawy Pzp przez jego niezastosowanie i postawienie warunku sprzecznego
z art. 63 ust. 2 ustawy Pzp
, że oferty w postępowaniu Z.271.8.2024 mogą być podpisane
tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym i odrzucenia oferty odwołującego się
podpisanej podpisem elektronicznym zaufanym,
5. naruszenie art. 63 ust. 2 ustawy Pzp
przez uznanie, że oferta odwołującego się jest
niezgodna z przepisami ustawy oraz nie została sporządzona lub przekazana w sposób
zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub
przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez
zamawiającego.
zamówienie jest powyżej nieokreślonego dokładnie progu unijnego i wymaga podpisywania
ofert tylko w formie elektronicznego podpisu kwalifikowanego,
7. art. 226 ust. 1 pkt 3 i 6 2 ustawy Pzp
przez uznanie, że oferta odwołującego się została
zamówienie jest powyżej nieokreślonego dokładnie progu unijnego i wymaga podpisywania
ofert tylko w formie elektronicznego podpisu kwalifikowanego i odrzucenia oferty podpisanej
podpisem elektronicznym zaufanym,
8. naruszenie art. 4 lit. b dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26
lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz.
Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, z późn. zm.2)), zwanej dalej „dyrektywą 2014/24/UE”-
przez nieuwzględnienie w postępowaniu, iż zamawiane usługi mają charakter usług
społecznych dla których próg unijny wnosi 750000 Euro.
Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia decyzji o wyborze oferty najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności badania i oceny ofert,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia badania i oceny ofert,
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania. Wskazał on, że oferta
Odwołującego przy pominięciu faktu odrzucenia jej przez Zamawiającego była pod względem
ceny najkorzystniejszą ofertą na liście rankingowej. Fakt ten jak wskazał Odwołujący wynika z
informacji z otwarcia ofert.
Odwołujący wskazał, że gdyby nie odrzucenie jego oferty musiałaby
ona
zostać uznana za najkorzystniejszą i uzyskałaby maksymalna liczbę punktów.
Odwołanie w zakresie zarzutu nr 7 zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu
określonego w art. 515 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę do
wniesienia odwołania Odwołujący uzyskał 20 sierpnia 2024r. -
Zawiadomienie o wyborze
najkorzystniejszej oferty oraz odrzuceniu
oferty Odwołującego. W związku z powyższym
odwołanie wniesione w dniu 26 sierpnia 2024 r. należy uznać za wniesione w wymaganym
zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy) został
uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący
prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył potwierdzenie
przekazania odwołania Zamawiającemu.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący podał, że usługi cateringowe to tylko nazwa
potoczna/handlowa.
W języku zamówień publicznych oraz innych przepisów nie są to usługi
jednorodne.
Są rozbite na szereg usług pojedynczych oznaczonych kodami. A kody mają
znaczenie przy kwalifikowaniu usług jako usługi społeczne. Odwołujący wskazał, że niestety
Zamawiający w jakikolwiek sposób nie uwzględnił w zamówieniu, że dotyczy ono usług
społecznych. A tym samym próg unijny to 750 000 Euro. Swoim działaniem i zaniechaniem
doprowadził do tego, że w jego ocenie postępowanie dotyczyło zamówienia powyżej bliżej nie
określonego progu unijnego i stosownie do art. 63 ust. 1 prawa zamówień publicznych oferta
wymagała tylko kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Doszło zatem do pominięcia art. 63
ust. 2 prawa zamówień publicznych i niezgodnego z prawem uznania, że oferta nie może być
odpisana podpisem zaufanym.
Zamawiający według Odwołującego bezpodstawnie uznał, że
zamówienie nie dotyczy usług społecznych i w związku z tym nie ma progu unijnego w kwocie
750 000 Euro -
co doprowadziło do nieprawidłowej oceny ofert i odrzucenia oferty
Odwołującego. Odwołujący wskazał, że obowiązkowa elektronizacja wszystkich zamówień z
sektora publicznego nałożyła na strony uczestniczące w postępowaniach przetargowych
obowiązek dysponowania kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Ale nie jest to jak
zauważył Odwołujący wymagane zawsze. Przepisy dopuszczając inną formę podpisu
elektronicznego niż podpis elektroniczny kwalifikowany. Odwołujący wskazał, że od 1 stycznia
2024 roku obowiązują nowe progi unijne w zamówieniach publicznych oraz nowy kurs euro,
który stosujemy do przeliczania wartości zamówień publicznych.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający:
nie uznał usług oznaczonych 55321000-6 Usługi przygotowywania posiłków oraz
1 Usługi dostarczania posiłków za usługi społeczne z wyższym progiem unijnym, a
tym samym nie zastosował art. 63 ust. 2 ustawy Pzp; lub
pomimo uznania ich za usługi społeczne dał prymat zapisom SWZ oraz ustanowionemu
w niej wg własnego wyboru wymogu podpisu kwalifikowanego- do czego w świetle dyrektyw
oraz przepisów prawa zamówień publicznych nie miał uprawnienia.
Odwołujący zauważył, że z SWZ nie wynika jaki tak naprawdę próg unijny jest stosowany przez
Zamawiającego.
Odwołujący wskazał, że w przypadku odrzucenia oferty jako sporządzonej lub przekazanej w
sposób niezgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub
przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez
Zamawiającego - zamawiający powinien wskazać na konkretne postanowienie, warunki z
którym sprzeczna jest oferta wykonawcy. Obowiązkiem zamawiającego jest również podanie,
który konkretnie element oferty wykonawcy jest sprzeczny z warunkami zamówienia.
Uzas
adnienie faktyczne przyczyny prawnej określonej w art. 226 ust. 1 pkt 6 prawa zamówień
publicznych nie stanowi
według Odwołującego prawidłowego uzasadnienia faktycznego. Nie
pozwala ono jego zdaniem na ustalenie jakie konkretnie warunki techniczne lub organizacyjne
zostały złamane przy składaniu oferty.
W dniu
5 września 2024 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania w całości, wskazując jednocześnie, że zarzuty naruszenia z art.
3 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, art. 7 pkt 34 ustawy Pzp, art. 63 ust. 2 ustawy Pzp oraz art. 4 lit. b
Dyrektywy 2014/24/UE są spóźnione i powinny zostać odrzucone, ewentualnie pominięte,
bowiem nie dotyczą etapu badania i oceny ofert, a wyłącznie treści SWZ na etapie ogłoszenia
postępowania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie zgromadzonego w sprawie
materiału dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk stron, Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła i zważyła, co następuje:
W zakresie zarzutów nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 8 odwołania Izba uwzględniła wniosek Zamawiającego
o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp w związku z tym, że zostało
wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Zgodnie z art. 515 ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp:
„2. Odwołanie wobec treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia
lub konkurs lub wobec treści dokumentów zamówienia wnosi się w terminie:
(…)
10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub
zamieszczenia dokumentów zamówienia na stronie internetowej, w przypadku
zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne.”
Zgodnie zaś z art. 528 pkt 3 ustawy Pzp:
„Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że:
(…)
3) odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.”
Jak wynika z dokumentacji postępowania, ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane dnia
22 maja 2024 r. Zarzuty nr 1-
6 i 8 dotyczą tego, że Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu
wskazał, że wartość zamówienia przekracza progi unijne. Konsekwencją tego było
wprowadzenie w SWZ wymogu posługiwania się podpisem kwalifikowanym m.in. przy
podpisywaniu ofert składanych przez wykonawców, co doprowadziło do odrzucenia oferty
Odwołującego. Odwołujący wskazał, że zamówienie dotyczy nieokreślonego dokładnie progu
unijnego (zarzut nr 6
– stanowiący drugie zdanie zarzutu nr 5, jak dookreślił podczas
posiedzenia przed Izbą Odwołujący), jak również, że Zamawiający pominął definicję wskazaną
w art. 7 pkt 34 ustawy Pzp oraz nie uwzględnił, że zamawiane usługi mają charakter usług
społecznych (zarzuty nr 1, 2, 3). Wskazać jednak należy, że Odwołujący posiadał wiedzę o tym,
do zamówień o jakiej wartości (poniżej czy powyżej progów unijnych) Zamawiający
zakwalifikował przedmiotowe zamówienie już w momencie ogłoszenia o zamówieniu. To
wówczas powinien w związku z tym skorzystać ze środków ochrony prawnej i wskazać na
elementy podniesione w zarzutach nr 1-6 i 8
, jeżeli uznał, że czynności i zaniechania
Zamawiającego są niezgodne z ustawą Pzp. Odwołujący jak sam wskazał miał wówczas taką
wiedzę, jednak działając w oparciu o własne wieloletnie doświadczenie i przekonanie własne w
oparciu o kody CPV
zastosowane przez Zamawiającego założył, że jest uprawniony do
zastosowania przepisów właściwych dla zamówień poniżej progów unijnych, ponieważ mają
one zastosowanie przed postanowieniami ustalonymi przez Zamawiającego z uwagi na ich
charakter rangi ustawowej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że nie zastosował w
przedmiotowym postępowaniu art. 63 ust. 2 ustawy Pzp i postawił warunek z nim sprzeczny
(zarzut nr 4), co doprowadziło do naruszenia wskazanego w zarzucie nr 5 i 6 (Odwołujący
podczas posiedzenia doprecyzował, że zarzut nr 6 stanowi drugie zdanie zarzutu nr 5 i
omyłkowo zostało opatrzone cyfrą 6 jako odrębny zarzut). Ponownie należy wskazać, że wiedzę
o tym, że Zamawiający w prowadzonym przez siebie postępowaniu nie zastosował wskazanego
przepisu Odwołujący posiadł już 22 maja 2024 r. To wówczas wszyscy wykonawcy zostali
poinformowani, że zamówienie zostało zakwalifikowane powyżej progów unijnych i to wówczas
posiedli wiedzę, że ich oferta zostanie odrzucona, jeśli nie złożą oferty w formie określonej w
SWZ.
Mając na uwadze powyższe zdaniem Izby odwołanie w zakresie zarzutów nr 1-6 i 8
należało uznać za spóźnione.
Izba
stwierdziła, że w zakresie zarzutu o nr 7 podniesionego w odwołaniu nie została
wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdziła, że odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze środków
ochrony prawnej. Interes we wniesieniu odwołania wynika z faktu, iż w przypadku
uwzględnienia zarzutów podniesionych w odwołaniu oferta Odwołującego uplasuje się na
pierwszym miejscu w rankingu ofert
, a tym samym Odwołujący będzie miał szansę na
uzyskanie zamówienia.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca
M. K.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Studio Smaku Catering M. K. w
Piasecznie.
Strony nie wniosły zastrzeżeń co do skuteczności przystąpienia tego wykonawcy
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, ani nie zgłosiły opozycji.
Izba postanowiła nie dopuścić wykonawcy M. K. prowadzącej działalność gospodarczą pod
firmą Studio Smaku Catering M. K. w Piasecznie do udziału w postępowaniu odwoławczym po
stronie Zamawiającego z uwagi na to, że wykonawca ten nie zgłosił skutecznie przystąpienia w
ustawowym terminie.
Zgodnie z art. 525 ust. 1 i 2 ustawy P
zp: „1. Wykonawca może zgłosić przystąpienie do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując
stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której
przystępuje. 2. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby, a jego kopię przesyła się
zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Do zgłoszenia przystąpienia
dołącza się dowód przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia zamawiającemu oraz wykonawcy
wnoszącemu odwołanie.” Odnosząc się do formy zgłoszenia przystąpienia wskazania wymaga,
że zgłoszenie przystąpienia wnosi się w formie pisemnej bądź w postaci elektronicznej poprzez
przekazanie zgłoszenia na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu, co wynika z art. 508
ustawy P
zp: „1. Pisma w postępowaniu odwoławczym wnosi się w formie pisemnej albo w
formie elektronicznej albo w postaci elektronicznej, z tym że odwołanie i przystąpienie do
postępowania odwoławczego, wniesione w postaci elektronicznej, wymagają opatrzenia
podpise
m zaufanym. 2. Pisma w formie pisemnej wnosi się za pośrednictwem operatora
pocztowego, w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r.
– Prawo pocztowe, osobiście, za
pośrednictwem posłańca, a pisma w postaci elektronicznej wnosi się przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej, w tym na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art.
2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz.
285).” oraz § 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r.,
poz. 2453): „1. Pisma w postępowaniu odwoławczym w postaci elektronicznej wnoszone przy
użyciu środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z art. 508 ust. 2 ustawy, przekazuje się na
elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu lub na wskazany adres poczty elektronicznej, przy
użyciu których obsługiwana jest korespondencja Izby, przy czym odwołanie i zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego przekazuje się na elektroniczną skrzynkę
podawczą Urzędu.” Wykonawcy mogą zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego
w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii
odwołania. Zgłoszenie przystąpienia po upływie
terminu wskazanego w art. 525 ust. 1 ustawy P
zp jest bezskuteczne. Zgłoszenie przystąpienia
doręcza się Prezesowi Izby w jednej z ww. postaci. Oznacza to, że zgłoszenie przystąpienia
musi dotrzeć do Prezesa Izby w terminie 3 dni od otrzymania przez wykonawcę kopii odwołania
i jest to termin zawity.
Izba ustaliła, że Przystępujący przesłał do Izby dokument przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego za pośrednictwem operatora pocztowego.
Oświadczenie o przystąpieniu zawierało jedynie wydruk podpisu elektronicznego M. K.
Dokument nie został opatrzony podpisem własnoręcznym. Jak wskazano powyżej pisma w
postaci elektronicznej wnosi się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w tym na adres
do doręczeń elektronicznych. Podczas posiedzenia wykonawca wskazał, że nie miał możliwości
złożenia podpisu pod dokumentem przystąpienia z uwagi na urlop. Izba wskazuje jednak, że
należało w związku z tym zgłosić przystąpienie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
i wówczas opatrzyć go podpisem elektronicznym. Zgodnie z art. 78
§ 2 kodeksu cywilnego
oświadczenie woli w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w
formie pisemnej.
Wymogi zachowania formy pisemnej określa art. 78 kodeksu cywilnego. Dla zachowania formy
pisemnej wymagane jest złożenie własnoręcznego podpisu (nie może to być kopia lub
odwzorowanie podpisu, a w tym przypadku wydruk podpisu elektronicznego).
Mając na uwadze powyższe Izba postanowiła nie dopuścić wykonawcy M. K. prowadzącej
działalność gospodarczą pod firmą Studio Smaku Catering M. K. w Piasecznie.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, odwołania
wraz z załącznikami, odpowiedzi na odwołanie złożonej przez Zamawiającego oraz pisma
procesowego z dnia złożonego przez 9 września 2024 r. przez Odwołującego stanowiącego
polemikę co do stanowiska Zamawiającego.
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron i zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie i podlegało oddaleniu.
W zakresie podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie pn. „Świadczenie
usługi cateringowej do placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę Puszcza Mariańska
w okresie od 01.09.2024 r. do 31.12.2025 r."
W dniu 22 maja 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 297746-2024
ukazało się ogłoszenie dotyczące przedmiotowego zamówienia.
Na stronie tytułowej SWZ Zamawiający zawarł następującą informację:
„Zamawiający: Gmina Puszcza Mariańska Zaprasza do złożenia oferty w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na
usługi o wartości zamówienia przekraczającej progi unijne, o jakich stanowi art. 3 ustawy z 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023r. poz.1605 z późn. zm.) – dalej
p.z.p. na.:
„Świadczenie usługi cateringowej do placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę
Puszcza Mariańska w okresie od 01.09.2024 r. do 31.12.2025 r.”
Rodzaj zamówienia: usługi.”
Zgodnie z rozdziałem III pkt 2 SWZ:
„2. Szacunkowa wartość zamówienia przekracza kwotę określoną w obwieszczeniu Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych wydanym na podstawie art. 3 ust. 2 p.z.p.”
Zgodnie z rozdziałem IV pkt 9 SWZ:
„Nazwy i kody Wspólnego Słownika Zamówień (CPV):
6 Usługi przygotowywania posiłków
1 Usługi dostarczania posiłków.”
Zgodnie z rozdziałem XIV pkt 5,6 i 10 SWZ:
5.Ofer
tę, w tym Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (ESPD) sporządza się pod rygorem
nieważności w formie elektronicznej (podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym).
6. O
ferta oraz przedmiotowe środki dowodowe (jeżeli były wymagane) składane elektronicznie
musza zostać podpisane podpisem elektronicznym kwalifikowanym, w procesie składania
oferty, kwalifikowany podpis wykonawca
składa bezpośrednio na dokumencie, który następnie
przesyła do systemu.
Ofert
a powinna być:
a) sporządzona na podstawie załączników niniejszej SWZ w języku polskim,
b) złożona przy użyciu środków komunikacji elektronicznej tzn. za pośrednictwem
https://platformazakupowa.pl/pn/puszcza_marianska/proceedings
c) podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę/osoby uprawnione.”
Zgodnie z rozdziałem XVIII pkt 4 SWZ:
„Oferta składana elektronicznie musi zostać podpisana elektronicznym podpisem
kwalifikowanym.
W procesie składania oferty za pośrednictwem platformazakupowa.pl,
Wykonawca
powinien złożyć podpis bezpośrednio na dokumentach przesłanych za
pośrednictwem platformazakupowa.pl . Zalecamy stosowanie podpisu na każdym załączonym
pliku osobno, w szczególności wskazanych w aft. 63 ust 1 oraz ust.2 Pzp, gdzie zaznaczona,
i
ż oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenie, o którym
mowa w art. 125 ust.
1 sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci lub formie
elektronicznej i opatruje się odpowiednio kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”
Dnia 20 sierpnia 2024 r.
Zamawiający poinformował Odwołującego o dokonaniu wyboru jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy M. K.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą
Studio Smaku Catering M. K.
oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego. W uzasadnieniu
odrzucenia oferty Zamawiający podał, że odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy
Pzp, ponieważ złożona przez niego oferta jest niezgodna z przepisami
ustawy oraz nie została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami
technicznymi oraz organizacyjnymi
sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej
określonym i przez zamawiającego. Zamawiający wskazał, że
stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy Pzp -
w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie
o wartości równej lub przekraczającej progi unijne ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie, wniosek, o którym mowa w art. 371
ust. 3, oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, składa się, pod rygorem
niewa
żności, w formie elektronicznej (tj. opatruje się ją kwalifikowanym podpisem
elektronicznym).
Wykonawca w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego powinien
więc złożyć ofertę, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej, podpisaną
kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W przypadku braku podpisu lub b
łędnego podpisu
elektronicznego, złożona oferta jest nieważna.
Zamawiający wskazał, że zgodnie z zapisem SWZ zawartym w rozdziale XlV ust. 5 SWZ ofertę,
w tym Jednolity
Europejski Dokument Zamówienia (ESPD) należało sporządzić pod rygorem
nieważności w formie elektronicznej oraz podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zamawiający wskazał, że oferta złożona przez Odwołującego została podpisana podpisem
zaufanym, który w postępowaniach przekraczających progi unijne jest podpisem
nieprawidłowym, powodującym nieważność złożonej oferty. Zamawiający podał, że Odwołujacy
z
łożył ofertę, która nie spełnia wymogu wynikającego z treści art. 63 ust.1 ustawy Pzp. W takiej
sytuacji oferta
Odwołującego podlega odrzuceniu na podstawie art.226 ust.1 pkt 3 ustawy Pzp.
Zamawiający wskazał, że przepis ten stanowi, iż zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest
niezgodna z przepisami ustawy. Ponadto
Zamawiający zauważył, że oferta Odwołującego nie
została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi
określonymi przez Zamawiającego w Specyfikacji Warunków Zamówienia, wobec czego
podlega odrzuceniu także na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6 pzp. Przepis ten stanowi, że
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli nie została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny
z wymaganiami technicznymi oraz
organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy
użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez Zamawiającego. Zamawiający
wskazał, że weryfikacja oferty Wykonawcy w programie do sprawdzania podpisu
elektronicznego,
potwierdziła, że podpis pochodzi od Ministra Cyfryzacji, zatem jest podpisem
zaufanym, a nie kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Z taką decyzją Zamawiającego nie zgodził się Odwołujący składając w dniu 26 sierpnia 2024 r.
odwołanie.
Przedmiotem rozpoznania niniejszej sprawy było ustalenie czy Zamawiający dopuścił się
naruszenia przepisów ustawy Pzp poprzez:
przez uznanie, że oferta Odwołującego podlega odrzuceniu, z uwagi na to, że zamówienie jest
powyżej nieokreślonego dokładnie progu unijnego i wymaga podpisywania ofert tylko w formie
elektronicznego podpisu kwalifikowanego
, podczas gdy Odwołujący podpisał ofertę podpisem
zaufanym.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy Pzp:
„1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
(…)
3) jest niezgodna z przepisami ustawy;
(…)
nie została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz
organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej określonymi przez zamawiającego”.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy Pzp:
„1. W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości równej lub
przekraczającej progi unijne ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia lub w konkursie, wniosek, o którym mowa w art. 371 ust. 3, oraz
oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, składa się, pod rygorem nieważności, w formie
elektronicznej.
”
W dniu
22 maja 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się ogłoszenie o
przedmiotowym zamówieniu. W dokumentacji postępowania Zamawiający wskazał, że
postępowanie jest prowadzone według przepisów właściwych dla zamówień powyżej progów
unijnych. Kw
estia ta była bezsporna między stronami. Sporne było to, czy Odwołujący był
uprawniony do opatrzenia oferty podpisem zaufanym, czy powinien użyć elektronicznego
podpisu kwalifikowanego. Izba wskazuje, że sam Odwołujący podczas posiedzenia i rozprawy
wskazał, że był przekonany, że Zamawiający popełnił błąd wskazując, że w prowadzonym
postępowaniu będzie stosował przepisy właściwe dla postępowań powyżej progów unijnych.
Był on jednak przekonany, że Zamawiający popełnił błąd, w związku z czym jest on uprawniony
do stosowania w jego ocenie przepisów nadrzędnych nad SWZ. Przekonanie swoje opierał na
wieloletnim doświadczeniu, w tym zamówieniu realizowanym m.in. na rzecz Zamawiającego.
Izba wskazuje, że nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, że skoro mamy do
czynienia z usługami społecznymi, a próg w przypadku takich usług jest wyższy, to powinniśmy
zawsze
stosować przepisy dotyczące zamówień poniżej progów unijnych. Tym bardziej, że jak
podniósł Odwołujący, Zamawiający wraz z ogłoszeniem o zamówieniu dokładnej wartości
zamówienia nie podał. Jak wskazał Zamawiający zakwalifikowanie przedmiotowego
zamówienia do zamówień powyżej progów unijnych wynikało ze zsumowania przez niego
zamówień realizowanych w danym roku. Izba wskazuje, że zdarza się tak, że zamawiający
opierają się na planie zamówień na dany rok. Ma miejsce wówczas sytuacja jak w
przedmiotowej sprawie, że wartość pojedynczego zamówienia nie przekracza progów unijnych,
podczas gdy ich suma
w planie zamówień na dany rok już tak. Determinuje to konieczność
stosowania przez Zamawiającego przepisów właściwych dla sumy zamówień.
W przedmiotowej sprawie Zamawiający w dokumentacji wielokrotnie wskazał na konieczność
użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego (np. rozdział XIV ust. 5, 6 i 10 SWZ, rozdział
XVIII pkt 4 SWZ)
. Nawet jeżeli Odwołujący był przekonany, że Zamawiający w dokumentacji
postępowania popełnił błąd, powinien w ustawowym terminie skorzystać ze środków ochrony
prawnej i wnieść w tym zakresie odwołanie. Zaniechał jednak tej czynności, podobnie jak nie
skorzystał z przysługującego mu uprawnienia do zadania Zamawiającemu pytań.
Prawdopodobnie już samo zadanie pytania Zamawiającemu pozwoliłoby Odwołującemu
uzyskać wiedzę, z czego wynika zakwalifikowanie przez Zamawiającego zamówienia do
zamówień powyżej progów unijnych, a tym samym nie pozostawałby on w błędnym
przekonaniu, że wystarczające będzie złożenie pod ofertą podpisu zaufanego. Zdaniem Izby są
to czynności, które Odwołujący jako profesjonalista w obrocie powinien był wykonać, ponieważ
jest podmiotem od którego wymaga się należytej staranności.
Podczas posiedzenia i rozprawy Odwołujący podniósł, że swoje przekonanie o możliwości
stosowania przepisów właściwych dla zamówień publicznych opierał również o to, że jednym z
warunków udziału w postępowaniu było wykazanie, że w okresie ostatnich 3 latach przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym
okresie, wykonawca
zrealizował co najmniej 1 zamówienie o wartości nie niższej niż 1 800
000,00 zł brutto polegające j na przygotowaniu i dostawie wyżywienia dla dzieci lub młodzieży
szkolnej.
Izba w pierwszej kolejności wskazuje, że argumentacja ta nie została podniesiona w
złożonym odwołaniu, w związku z czym należy ją uznać za spóźnioną. Niezależnie od tego Izba
wskazuje, że warunki udziału w postępowaniu muszą być postrzegane przez pryzmat
przedmiotu zamówienia, ale nie muszą być z nim tożsame.
Jak wynika z Komentarza do ustawy Pzp pod redakcją H. Nowak. i M. Winiarza do
przykładowych uchybień skutkujących odrzuceniem oferty należy np. brak zachowania
właściwej formy oferty, która pod rygorem nieważności została określona w ustawie Pzp. Forma
taka wynika z art. 63 ustawy Pzp.
Odwołujący formy tej nie zachował, w związku z czym
Zamawiający zobowiązany był do odrzucenia jego oferty. W złożonym odwołaniu Odwołujący
podniósł, że Zamawiający nie wskazał na warunki techniczne lub organizacyjne, które również
legły u podstaw odrzucenia jego oferty. Izba wskazuje, że w uzasadnieniu odrzucenia oferty
Odwołującego Zamawiający wielokrotnie podkreślił, że warunkiem tym była konieczność użycia
kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Reasumując Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, a w działaniach
Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b) w zw. z § 8 ust.
2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze zmianami), orzekając
w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania odwoławczego stronę przegrywającą, czyli
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………….................