Sygn. akt: KIO 3107/24
WYROK
Warszawa, dnia 23
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23
września 2024 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez
Odwołującego – Wykonawcę Light On Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul.
Zygmunta Krasińskiego 18/97, 01-581 Warszawa, w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego – Gmina Tyczyn, ul. Rynek 18, 36020 Tyczyn
przy udziale przystępującego po stronie Zamawiającego – Wykonawcy Energosieci
Podkarpackie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Św. Maksymiliana Kolbego
060 Głogów Małopolski
orzeka:
Oddala odwołanie
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – Wykonawcę Light On
Sp. z o.o. i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr. (słownie:
dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy)
stanowiącą koszty wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszty strony poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………
KIO 3107/24
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Gminę Tyczyn, w trybie
podstawowym bez negocjacji na
rozbudowę oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Tyczyn
– etap 2 (nr postępowania: SIP.271.9.2024), ogłoszonym w Biuletynie Zamówień
Publicznych 09.07.2024 r., nr 2024/BZP 00403131, wobec
czynności oceny i wyboru oferty
najkorzystniejszej,
wniesione zostało 26.08.2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wykonawcy Light On Sp. z o.o. z/s w Warszawie (,KIO 3107/24).
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp przez zaniechanie
czynności odrzucenia oferty wykonawcy Elektrosieci, podczas gdy oferta zawiera
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a wykonawca złożył
wyjaśnienia, które nie wykazały, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny;
2) art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy El-
Sek, podczas gdy oferta tego wykonawcy została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji, tj. wykonawca sporządził kosztorysy ofertowe dołączone do
oferty z wykorzystaniem nielegalnego oprogramowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie unieważnienia wyboru
oferty najkorzystniejszej, nakazanie powtórzenia badania i oceny ofert, w tym odrzucenie
ofert wykonawców Elektrosieci i El-Sek.
Zamawiający poinformował odwołującego o wyborze oferty najkorzystniejszej 19.08.2024 r.
W uzasadnieniu zarzutów dotyczących oferty wybranej odwołujący zakwestionował ocenę
złożonych w postępowaniu wyjaśnień dotyczących ceny z 07.08.2024 r. Odwołujący wskazał
na uchybienia wynikające z braku zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy oraz
przepisami z zakresu prawa pracy i ubezpieczenia społecznego, braku przedstawienia
kalkulacji kosztów wykonania zamówienia, zaniżenia drastycznego poszczególnych pozycji i
niedostatecznych dowodów dla istotnych elementów kosztowych. W szczególności,
o
dwołujący odniósł się do kalkulacji kosztów zatrudniania 4 osób (w tym kierownika budowy),
w których uwzględniono wyłącznie kwotę wynagrodzenia brutto bez pozostałych kosztów
związanych z zatrudnieniem pracowników, których łączna wysokość wyniesie 20,48%
wynagrodzenia (koszty pracodawcy).
Ponadto wskazał na błąd matematyczny przy wyliczaniu kosztów zatrudnieni, prowadzący do
dalszych błędów i różnicy kosztów na poziomie 23.535,88 zł., której nie pokryje zysk przyjęty
na poziomie 17.634,76 zł. Koszty zatrudnienia zostały zdaniem odwołującego drastycznie
zaniżone z uwagi na przyjętą liczbę godzin roboczych (168 w miesiącu). Jako zaniżone
wskazał również koszty geodezji, koszty skrzynek energetycznych i koszty przycisków.
W odniesieniu do oferty wykonawcy El-Sek o
dwołujący wskazał na wykorzystanie
nielegalnego oprogramowania przy sporządzaniu kosztorysu.
Do postępowania odwoławczego przystąpił w terminie po stronie zamawiającego wykonawca
– Energosieci Podkarpackie Sp. z o.o. z/s w Głogowie Małopolskim. Uczestnik wniósł pismo
procesowe, w którym odniósł się do postawionych zarzutów (pismo z 05.09.2024 r.).
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie (pismo z 06.09.2024
r.).
Stanowisko izby.
Do rozpoznania odwołania zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst
jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.), dalej jako Ustawa.
Rozpoznając odwołanie izba miała na uwadze stan faktyczny ustalony w oparciu o
dokumentację postępowania złożoną do akt sprawy, a także stanowiska stron i uczestnika
prezentowane ustnie na rozprawie i w pismach procesowych.
W poczet materiału dowodowego włączona została dokumentacja postępowania przekazana
w wersji elektronicznej przez zamawiającego.
Izba ustaliła i zważyła.
Okoliczności sprawy sprowadzały się do treści wyjaśnień dotyczących ceny oferty wybranej i
ich oceny
przez zamawiającego jako rozwiewających podejrzenie zaoferowania rażąco
niskiej ceny. Ponadto, zarzut nr 2 dotyczy oferty wykonawcy El-
Sek, która miała być
przygotowana z wykorzystaniem nielegalnego oprogramowania przy sporządzaniu
kosztorysu.
W rozdziale XV swz zamawiający określił wynagrodzenie jako ryczałtowe ustalane na
pod
stawie projektu i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót. Załączony przedmiar
robót miał charakter pomocniczy i nie stanowił podstawy wyceny robót. Zamawiający zalecił
dołączyć do oferty uproszczony kosztorys ofertowy, który służyć będzie w celach
poglądowych jako materiał pomocniczy i informacyjny, który nie stanowi treści oferty i nie
będzie służył do jej oceny. W formularzu oferty wykonawcy wskazywali cenę ryczałtową
netto i brutto, w tym podatek VAT.
Zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia 1 701 000,00 zł.
W postępowaniu złożonych zostało siedem ofert z cenami brutto: 1 463 700,00 zł (ELBRES),
000,00 zł (Light On), 1 119 300,00 zł (Linter), 1 090 026,00 zł (El-Sek), 1 187 138,30 zł
(FHU INSIDE), 953
000,00 zł (Energosieci), 1 981 707,96 zł (El-Mar).
Do oferty Energosieci załączony został uproszczony kosztorys.
Wykonawca El-
Sek załączył kosztorysy uproszczone dla wskazanych lokalizacji.
Zamawiający wezwał czterech wykonawców do złożenia wyjaśnień, w tym do uczestnika
Energosieci
. W wezwaniu z 31.07.2024 r. zamawiający oczekiwał wyjaśnień w zakresie:
1. Wyjątkowo korzystnych warunków dostaw i usług związanych z realizacją robót
budowlanych
– przez wskazanie warunków dostaw i usług kształtujących cenę
przedstawionej oferty.
2. Zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z
którymi związane jest realizowane zamówienie;
3. Zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie – przez wskazanie jaka
podstawa będzie przyjęta do wypłaty wynagrodzenia pracownikom i odprowadzona składka
na ubezpieczenia społeczne.
W wyjaśnieniach z 07.08.2024 r. wykonawca wskazał i wykazał cenę materiałów
potwierdzoną ofertami handlowymi, które zostały dodatkowo w ofercie obłożone marżą i
wycenione w wyższej kwocie. Koszty robocizny i sprzętu zostały przyjęte uwzględniając
własny sprzęt wskazany w wyjaśnieniach. Cena w kosztorysie została zawyżona do poziomu
średnich cen rynkowych najmu. Koszty robocizny zostały wyliczone dla czterech osób
zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, dla których wskazana została kwota
wynagrodzenia 5
384 zł brutto (dla pracownika) i 6 850,14 zł brutto (dla 1 kierownika).
Wykonawca wskazał również na przyjęte koszty pośrednie w łącznej wysokości 60 425,21 zł,
uwzględniające zysk 17 634,76 zł. Wykonawca przyjął mniejszą ilość roboczogodzin od
wskazanej w kosztorysie inwestorskim.
Izba oddaliła odwołanie w całości.
Rozstrzygającą o wyniku odwołania była ocena wyjaśnień dotyczących ceny oferty wybranej.
Odwołujący nie wykazał zasadności zarzutu błędnej oceny wyjaśnień przez zamawiającego.
Okoliczności podniesione w odwołaniu nie przekonały do stwierdzenia, iż wyjaśnienia były
niedostateczne, obarczone błędami i brakami uniemożliwiającymi uznanie kalkulacji za
rynkową, usprawiedliwioną kosztami, jakie przyjął wykonawca.
Na wstępie izba podkreśla, iż zakres wyjaśnień podyktowany został wezwaniem, w którym
zamawiający zakreślił wątpliwości jakie uzasadniać miały podejrzenie zaoferowania rażąco
niskiej ceny. Skład orzekający uznał, iż żądanie sformułowane w wezwaniu pozwoliło w
wystarczającym stopniu wyjaśnić istotne składowe ceny, tj. koszty materiałów, robocizny i
zatrudnienia
dedykowanego dla tego zamówienia personelu. Wykonawca przedstawił
rzetelne informacje, oparte na wyliczeniach i ofertach handlowych,
co dowiodło poważnego
charakteru oferty i pozwoliło rozwiać wątpliwości towarzyszące wezwaniu. Prowadzona
procedura wyjaśniająca nie ma na celu przekonania konkurentów o rzetelności kalkulacji.
Zmierzać ma natomiast do rozwiania wątpliwości w sposób obiektywnie weryfikowalny
okolicznościami podniesionymi w wyjaśnieniach, które mają mieć odniesienie do
zakomunikowanego przez zamawiającego zakresu. Stanowi mechanizm dodatkowej
weryfikacji oferty, który nie musi być odniesiony do wszystkich uczestników postępowania,
co wymaga zachowania zasad przejrzystości w badaniu i ocenie. W szczególności nie
można akceptować automatyzmu w odrzucaniu ofert opartego na samym kryterium
matematycznym. Wykonawca wezwany może przedstawić bowiem przekonujące argumenty
i dowody, które uzasadnią w stopniu zadawalającym niższy poziom kosztów lub ceny. Nie
można również formułować kategorycznego zakazu ponownego wezwania do złożenia
dalszych wyjaśnień elementów kalkulacji, jeżeli zamawiający posiada wątpliwości, które
można nadal wyjaśnić. Zasada jednokrotności wezwania nie jest bowiem opisana w Ustawie,
w szczególności nie ma w niej wytycznych co do ustalenia w jaki sposób należy ją stosować.
Została wypracowana w orzecznictwie w oparciu o różne stany faktyczne i wielokrotnie nie
stanowi o jej naruszeniu fakt ponownego wezwania do wyjaśnień.
W badanej sprawie
ocenie zamawiającego podlegały wyjaśnienia z 07.08.2024 r., których
punktem odniesienia była cena ryczałtowa obejmująca całość zamówienia i to w odniesieniu
do tej ceny na odwołującym spoczywał ciężar przedstawienia takich argumentów, które
pozwoliłyby uznać, że okoliczności wskazane w odwołaniu prowadzić muszą do uznania, iż
cena całkowita nie pokryje wszystkich kosztów świadczenia (jest rażąco niska).
Tymczasem odwołujący skupił uwagę na wybranych aspektach kosztowych, w jego ocenie
znacząco zaniżonych, bez odniesienia ich znaczenia dla ceny ryczałtowej. Ponadto,
przedstawiając wyliczenia kosztów pracy przyjął jako punkt odniesienia wysokość
wynagrodzenia powiększając ją o składki obciążające pracodawcę, opierając na własnych
wyliczenia wniosek o niezgodności z przepisami prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
co nie miało odzwierciedlenia w wyjaśnieniach (wykonawca nie wskazał tych składek).
Podobnie
rzekome drastyczne zaniżenie poszczególnych pozycji, nie uwzględniało
indywidualnych założeń wykonawcy, odbiegających od ilości zakładanej do wyliczenia
wartości kosztorysu inwestorskiego (ilość roboczogodzin).
Izba oceniła wyjaśnienia, jako konkretne osadzone w realiach zamówienia, w którym
zasadniczym elementem kosztowym jest cena materiałów i robocizny. Wskazane w
odwołaniu nieścisłości, w szczególności odnoszone do kosztów pracy, które odwołujący
powiększył o obowiązkowe składki ponoszone przez pracodawcę, nie prowadziły do
podważenia kalkulacji ceny stanowiącej cenę ryczałtową. Uwzględnia ona założoną marżę
na samych materiałach, jak również zysk, znacząco przekraczające wyliczoną w odwołaniu
różnicę na poziomie 23 535,88 zł. Odwołujący pominął również możliwość pokrycia tej
różnicy kwotą wskazaną w kosztach pośrednich (60 425,21 zł łącznie z zyskiem). Samo
matematyczne wyliczenie kosztów pracowniczych, bez ich odniesienia do elementów
kosztowych pozwalających na ich pokrycie w cenie ryczałtowej, nie mogło uzasadniać
twierdzenia o nierzetelności kalkulacji ceny ofertowej.
Ponownie należy podkreślić, iż dla stwierdzenia podstawy do odrzucenia oferty, jako
zawierającej rażąco niską cenę, odwołujący powinien był wykazać w jaki sposób okoliczności
przez niego wywodzone miały znaczenie dla ceny całkowitej oferty. Tymczasem prezentował
on
w sposób wybiórczy wybrane elementy kalkulacyjne, nie odnosząc się do ceny jako
całości, co obrazują jego wyliczenia. Oceniając wyjaśnienia należało również uwzględnić
okoliczność pominiętą w odwołaniu a dotyczącą wielkości kosztów pośrednich, które również
stanowią składową ceny, pozwalającą przyjąć możliwość korekty tej części kalkulacji
kosztów, które odnosiły się do kosztów pracy, w tym składek pracodawcy, wprost nie ujętych
w wyjaśnieniach. Jako element kalkulacji możliwy do ustalenia przy znajomości wysokości
wynagrodzenia wskazanej w wyjaśnieniach, jego pominięcie w wyjaśnieniach nie mogło
automatycznie przesądzać o ocenie. Zamawiający miał możliwość oceny realności kalkulacji
ceny, w tym możliwości pokrycia kosztów pracy, dokonując samodzielnie analizy, tak jak
uczynił to odwołujący. Odwołujący również nie odniósł się do marży, wykazanej w
wyjaśnieniach, uwzględnionej w cenie materiałów, która również powiększa zysk wskazany
odrębnie w wyjaśnieniach.
Podsumowując, izba uznała, że wykonawca podał najważniejsze dane i przedstawił dowody
pozwalające zamawiającemu ocenić wyjaśnienia w tym przede wszystkim rozwiać jego
wątpliwości. Izba pominęła nowe okoliczności podnoszone w piśmie procesowym
odwołującego (str. 6-8), wykraczające poza podstawę zarzutów, w którym nie kwestionował
poszczególnych pozycji kosztorysu uproszczonego, jako zaniżonych.
Odnosząc się natomiast do drugiej oferty, jej ocena w tych okolicznościach miała wtórne
znaczenie
w sytuacji, gdy oddalony został zarzut dotyczący oferty wybranej. Niezależnie
bowiem od oceny zarzutu nr 2, wybór oferty najkorzystniejszej nie ulegnie zmianie. Już tylko
na tej podstawie odwołanie podlegałoby oddaleniu (art. 554 ust. 1 pkt 1 Ustawy).
W ocenie składu orzekającego, zarzut nie mógł również być uwzględniony z uwagi na
kwestie merytoryczne. Przede wszystkim, dla stwierdzenia że oferta El-Sek powinna
podlegać odrzuceniu należałoby odnieść się do znaczenia kosztorysów uproszczonych dla
oceny ofert i ich treści. Zamawiający wprost w rozdziale XV swz wyłącznie zalecił dołączyć
do oferty uproszczony kosztorys ofertowy, w celach poglądowych jako materiał pomocniczy i
informacyjny, który nie stanowi treści oferty i nie będzie służył do jej oceny. Przy takim
znaczeniu dokumentu, przy którego sporządzaniu miało dojść do naruszenia praw
autorskich, okoliczności te nie mogły rzutować na ocenę merytoryczną oferty.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 575 Ustawy
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
I
zba zaliczyła do kosztów postępowania wpis w wysokości 10.000 zł oraz uzasadnione
koszty
pełnomocnika zamawiającego wykazane rachunkiem złożonymi przed zamknięciem
rozprawy
i obciążyła nimi w całości odwołującego.
Przewodnicząca:
……………………..….