Sygn. akt: KIO 3112/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 19
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
po rozpoznaniu
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 19 września 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
26 sierpnia 2024
r. przez wykonawcę R. Ż. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą: INTERPLASTIC R. Ż. z siedzibą w Tuchomiu w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Miejską Arenę Kultury i Sportu sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy R.
Ż. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: INTERPLASTIC
R.
Ż. z siedzibą w Tuchomiu kwoty 7 500,00 zł (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych 00/100) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….………………….
Sygn. akt: KIO 3112/24
Uzasadnienie
Miejska Arena
Kultury i Sportu sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi (dalej: „Zamawiający” lub
„MAKiS”) prowadzi na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm., dalej: „ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji
pn.: „Dostawa wraz z pierwszym montażem i demontażem sportowej podłogi modułowej”
(Numer referencyjny: MAKiS/D/1/2024
, dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 21 sierpnia 2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00464971/01.
26 sierpnia 2024 r. wykonawca R.
Ż. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą:
INTERPLASTIC R.
Ż. z siedzibą w Tuchomiu (dalej: „Odwołujący” lub „INTERPLASTIC”)
wniósł odwołanie wobec niezgodnej z przepisami ustawy Pzp czynności podjętej przez
Zamawiającego w Postępowaniu, tj: czynności opisania przedmiotu zamówienia w sposób
naruszający zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z
art. 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób naruszający
zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz
dokonanie zmian w OPZ:
a)
usunięcie z rozdziału Definicja fragmentu postanowienia „suszonych w piecu (bez
przyspieszenia tego procesu podciśnieniowo degradującego strukturę drewna),
układanych w układzie przesuniętych paneli”;
b)
zmianę postanowienia „Panele muszą być łączone ze sobą ze wszystkich stron za
pomocą systemu flexi-lock lub podobnego i muszą mieć co najmniej 3 elementy
mocujące” na „Panele muszą być łączone za pomocą systemu łączenia paneli
zgodnego z instrukcją producenta”;
c)
zmianę postanowienia „Panele muszą mieć połączoną z nimi warstwę sklejki
o
grubości ok. 12 mm jako podparcie dla wierzchniej warstwy z litego drzewa” na
„Panele muszą mieć połączoną z nimi warstwę sklejki/legarów ze sklejki o grubości
między 12 a 20 mm jako podparcie dla wierzchniej warstwy z litego drzewa”;
d)
zmianę postanowienia „Całkowita wysokość konstrukcji, w tym 10 mm
zintegrowanego podkładu z poliuretanowej pianki elastycznej wtórnie spienianej,
musi wynosić 44 mm” na „Całkowita wysokość konstrukcji, w tym zintegrowany
podkład z poliuretanowej pianki musi wynosić 44 mm”;
e)
zmianę tabeli zawartej na str. 2 OPZ zgodnie z tabelą przedstawioną w treści
odwołania;
f)
zmianę postanowienia „Dostarczona podłoga musi posiadać klasyfikację A3 zgodnie
z
normą EN 14904 A3 poziom 1” na „Dostarczona podłoga musi posiadać minimum
klasyfikację A3 zgodnie z normą EN 14904” ewentualnie „Dostarczona podłoga musi
posiadać klasyfikację A3 lub A4 zgodnie z normą EN 14904”;
g)
zmianę postanowienia „Podłoga będzie spełniać wymagania oficjalnych przepisów
koszykówki co potwierdzi certyfikat FIBA poziom 1 oraz numer licencji FIBA,
pozytywną opinię Polskiego Związku Piłki Siatkowej oraz certyfikat PZKosz. W
przypadku zgłoszenia przez wyżej wskazane organizację sportowe uwag co do prac
wykonanych przez Wykonawcę dla Zamawiającego lub użytych w ich toku
materiałów, Wykonawca będzie zobowiązany do dostosowania przedmiotu umowy
lub sposobu wykonania przedmiotu zamówienia do wymagań każdej z wyżej
wymienionych organizacji
” na „Podłoga będzie spełniać wymagania oficjalnych
przepisów koszykówki co potwierdzi certyfikat FIBA poziom 1”;
h)
zmianę postanowienia „Podłoga będzie spełniać wymagania „Oficjalnych przepisów
IHF 2020” oraz posiadać certyfikat IHF” na „Podłoga będzie posiadać certyfikat IHF”;
i)
zmianę postanowienia „Boisko zostanie zaprojektowane za pomocą systemu
modułowych paneli drewnianych i będzie miało powierzchnię ok. 726 m
, w tym ok.
m szerokości i 33 m długości” na „Boisko zostanie zaprojektowane za pomocą
systemu modułowych paneli drewnianych i będzie miało powierzchnię ok. 726 m
, w
tym ok. 22 m szerokości i ok. 33 m długości” ewentualnie „Boisko zostanie
zaprojektowane za pomocą systemu modułowych paneli drewnianych i będzie miało
ok. 22 m szerokości i ok. 33 m długości”;
j)
zmianę postanowienia „Wymiar pojedynczego panelu to 2100-2400 mm długość x
700 mm szerokości” na „Wymiar pojedynczego pełnego panelu to 1800-2400
mm długości x 400-700 mm szerokości”;
k)
zmianę postanowienia „Górna warstwa (strona kontaktowa) będzie wykonana z litego
drewna o minimalnej grubości 22 mm, suszona w piecu i pokryta warstwami lakieru
poliuretanowego z suszeniem UV, w tym dwoma końcowymi warstwami lakieru
przeciwzarysowaniowego specjalnie do użytku sportowego. Pod warstwami lakieru
zostaną fabrycznie naniesione linie boiska do koszykówki, a także logotypy,
obramowanie boiska i kolory trumien zgodnie z projektem dostarczonym przez
zamawiającego. Nie dopuszcza się malowania linii i logotypów na wierzchnich
warstwach lakieru
” na „Górna warstwa (strona kontaktowa) będzie wykonana z litego
drewna o minimalnej grubości 22 mm, pokryta warstwami lakieru poliuretanowego
z
suszeniem UV. Przed warstwą wykończeniową lakieru zostaną naniesione linie
boiska do koszykówki, a także logotypy, obramowanie boiska i kolory trumien zgodnie
z załączonym projektem, który stanowi załącznik do OPZ. Nie dopuszcza się
malowania linii i
logotypów na wierzchnich warstwach lakieru”;
l)
zmianę postanowienia „Warstwa 12 mm sklejki będzie gwarantowała odpowiednią
stabilność systemu, a także służyła jako zabezpieczenie elementów łączących
panele
” na „Warstwa 12-20 mm sklejki/legarów ze sklejki będzie gwarantowała
odpowiednią stabilność systemu, a także służyła jako zabezpieczenie elementów
łączących panele”;
m)
zmianę postanowienia „Elastyczna pianka jako element umieszczony pod 12 mm
warstwą sklejki opisaną powyżej w celu zapewnienia systemowi parametrów
zgodnych z wymaganiami sportowymi. Ten element musi być na stałe przymocowany
do panelu
” na „Elastyczna pianka jako element umieszczony pod 12-20 mm warstwą
sklejki/legarów ze sklejki opisanych powyżej w celu zapewnienia systemowi
parametrów zgodnych z wymaganiami sportowymi. Ten element musi być na stałe
przymocowany do panelu
”;
n)
zmianę terminu realizacji umowy na 35 dni od daty zawarcia umowy.
Izba postanowiła nie dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
Odwołującego wykonawcy ERZET-PODŁOGI sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej (dalej:
„ERZET-PODŁOGI”) z uwagi na to, że wykonawca ten zgłosił przystąpienie po upływie
terminu, o którym mowa w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie bowiem z art. 525 ust. 1
ustawy Pzp „Wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w
terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i
interes w
uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje”. Izba – na
podstawie informacji z dnia 30 sierpnia 2024 r. przekazanej przez MAKiS
– ustaliła, że
Zamawiający przesłał kopię odwołania wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego w dniu 27 sierpnia 2024 r. za pośrednictwem platformy
e-zamowienia.gov.pl. Skoro zatem MAKiS w dniu 27 sierpnia 2024
r. wezwał wykonawców
do przystąpienia do postępowania odwoławczego, to 3-dniowy termin na zgłoszenie
przystąpienia upływał z końcem dnia 30 sierpnia 2024 r. Tymczasem zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę ERZET-PODŁOGI zostało
do
ręczone Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 września 2024 r. za
pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r.
Prawo pocztowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1640 ze zm.). W tym miejscu zasadnym jest
podkreślenie, że termin na zgłoszenie przystąpienia jest terminem zawitym, a zatem nie
podlega wydłużeniu ani przywróceniu. Uchybienie terminowi do zgłoszenia przystąpienia
skutkuje nieskutecznością przystąpienia. Liczy się bowiem data wniesienia przystąpienia do
Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej tj. data, w której Prezes Izby to przystąpienie otrzyma
(zob. „Prawo zamówień publicznych” - komentarz pod redakcją Huberta Nowaka i Mateusza
Winiarza, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2023, str. 1356). Ze względu na
powyższe koniecznym jest uznanie, że przystąpienie wykonawcy ERZET-PODŁOGI do
postępowania odwoławczego jest nieskuteczne, gdyż zostało wniesione do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej z uchybieniem terminu, o którym mowa w art. 525 ust. 1 ustawy
Pzp.
Pismem z
12 września 2024 r. Odwołujący – w związku ze zmianami w treści
dokumentacji zamówienia dokonanymi przez Zamawiającego – wniósł o umorzenie
postępowania w zakresie zarzutów, których dotyczyły wnioski określone w ust. 3 lit. a)-m)
petitum odwołania (z uwagi na odpadnięcie substratu zaskarżenia na podstawie art. 568 pkt
2 ustawy Pzp) oraz wycofał odwołanie w zakresie zarzutu, którego dotyczył wniosek
określony w ust. 3 lit. n) petitum odwołania (termin realizacji zamówienia). INSTERPLASTIC
wskazał, że 11 września 2024 r. MAKiS dokonał szeregu zmian w dokumentacji
postępowania. W związku z tymi zmianami doszło do odpadnięcia tzw. substratu
zaskarżenia w zakresie zarzutów wskazanych w ust. ust. 3 lit. a)-m) petitum odwołania.
Odwołujący podniósł, że mając to na uwadze dalsze postępowanie w tym zakresie stało się
zbędne i tym samym podlega umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. Natomiast
INTERPLASTIC wycofa
ł odwołanie w zakresie jednego z zarzutów (dotyczącego terminu
realizacji zamówienia).
Stosownie do art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, „Izba umarza postępowania odwoławcze,
w
formie postanowienia, w przypadku: (…) 2) stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się
z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne”. Zbędność postępowania odwoławczego
wynika z faktu, że czynność, wobec której zostało wniesione odwołanie, nie istnieje na dzień
rozpoznawania przedmiotowej sprawy przez Krajową Izbę Odwoławczą. Rolą ustalenia
stanu rzeczy na moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest uwzględnienie
aktualnego stanu faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba jest więc w
takim przypadku zobowiązana uwzględnić czynności Zamawiającego, które miały miejsce po
wniesieniu odwołania, do czasu wydania orzeczenia w sprawie. Skład orzekający na
podstawie dokumentacji postępowania zamieszczonej na stronie internetowej prowadzonego
Postępowania ustalił, że MAKiS w dniu 11 września 2024 r. dokonał zmian postanowień
OPZ, których brzmienie było kwestionowane przez INTERPLASTIC, zgodnie z wnioskami
określonymi w ust. 3 lit. a)-m) petitum odwołania. Tym samym czynność stanowiąca
podstawę wniesienia środka ochrony prawnej przestała istnieć. Innymi słowy ustał tzw.
substrat zaskarżenia niezbędny do tego, aby Izba mogła rozpoznać odwołanie
merytorycznie. Jak bowiem wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w postanowieniu z dnia 10
sierpnia 2023 r. o
sygn. akt KIO 2263/23 „(…) Jeżeli więc dojdzie do zajścia w sprawie
okoliczności, których wystąpienie negatywnie wpływa na możliwość zbadania sprawy co do
meritum, a dalsze procedowanie staje się bezcelowe, proces powinien zostać umorzony z
powodu zbędności wydania wyroku. Inaczej mówiąc, pojęcie zbędności jako przyczyny
umorzenia postępowania odwoławczego, związane jest z szeroko pojętą następczą
bezprzedmiotowością dalszego prowadzenia postępowania odwoławczego, więc jego wynik
nie powinien mieć charakteru rozstrzygnięcia merytorycznego, a powinien być jedynie jego
formalnym zakończeniem (…)”. W ocenie składu orzekającego w rozpoznawanej sprawie
doszło właśnie do takiej sytuacji. Zmiana SWZ spowodowała bowiem, że zarzuty odwołania
straciły swoją aktualność. Reasumując, Izba działając na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy
Pzp uznała, że zaszła przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego w zakresie
zarzutów, których dotyczyły wnioski określone w ust. 3 lit. a)-m) petitum odwołania, gdyż w
okolicznościach tej sprawy dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.
Natomiast z
uwagi na to, że na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy Pzp odwołanie
można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy, jego cofnięcie, zgodnie art. 568 pkt
1 ustawy Pzp
oznacza, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu. Powyższe
skutkowało umorzeniem postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy
Pzp w zakresie zarzutu
, którego dotyczył wniosek określony w ust. 3 lit. n) petitum
odwołania.
Ponadto, Izba wskazuje, że jak wynika z treści art. 520 ust. 2 ustawy Pzp cofnięte
odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do
Prezesa Izby.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało
się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi
się wzajemnie, a przez art. 574 ustawy Pzp należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu
zwrotu Odwołującemu uiszczonego wpisu od odwołania, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji
orzeczenia. Izba uznała, że w okolicznościach tej sprawy zachodzą przesłanki do zwrotu
uiszczonego wpisu w całości, analogicznie jak ma to miejsce w sytuacji wskazanej w treści §
9 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. rozporządzenia.
Przewodnicząca:
……………….……………………