Sygn. akt: KIO 3122/24
WYROK
Warszawa, dnia
9 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
28 sierpnia 2024 r. przez w
ykonawcę J. P., prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą „Garden Service” J. P. w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Ludwin
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża wykonawcę J. P., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą „Garden Service” J. P. i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy),
uiszczoną przez ww. wykonawcę
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3122/24
UZASADNIENIE
Zamawiający – Gmina Ludwin prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na
podstawie przepisów ustawy z dnia
września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605, ze zm.),
zwanej dalej „ustawą Pzp”, na realizację zadania pn.: „Świadczenie usług w zakresie
transportu osobowego dzieci do szkół z terenu Gminy Ludwin w drodze do szkół oraz w
drodze powrotnej wraz z zapewnieniem opieki w roku szkolnym 2024/2025”, numer
referencyjny: Za.271.13.2024
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 15.07.2024 roku numer: 2024/BZP 00412121
/01. Wartość zamówienia nie przekracza
prog
ów unijnych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 28 sierpnia 2024 roku wykonawca J. P.
, prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą „Garden Service” J. P. (zwany dalej: „Odwołującym”) wniósł odwołanie od
czynności Zamawiającego, polegających na:
1. odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp
z
powodu rzekomego niespełnienia warunków udziału w postępowaniu;
2. wyborze oferty innego wykonawcy jako najkorzystniejszej.
Odwołujący wnosił o:
1. u
chylenie decyzji Zamawiającego o odrzuceniu jego oferty;
2. u
nieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty i zobowiązanie Zamawiającego
do
ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego;
3. uznanie oferty
Odwołującego za najkorzystniejszą w postępowaniu.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podnosił, co następuje.
Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający odrzucił jego ofertę, uznając, że złożone
podmiotowe środki dowodowe, w tym polisa ubezpieczeniowa od odpowiedzialności
cywilnej, nie spełniają wymogu dotyczącego aktualności na dzień składania oferty.
W ocenie Odwołującego stanowisko to jest błędne, co potwierdzają liczne orzeczenia
KIO oraz przepisy ustawy Pzp
. Odwołujący powołał się na przepis art. 274 ust. 1 ustawy
Pzp, zgodnie z którym dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w
postępowaniu powinny być aktualne na dzień ich złożenia, a nie na dzień składania oferty.
Odwołujący zauważył, że Krajowa Izba Odwoławcza wielokrotnie potwierdzała, że
aktualność
dokumentów
należy oceniać
na
dzień
wezwania
Zamawiającego
do ich
uzupełnienia i w tym kontekście przywołał wyrok z dnia 22 października 2021 r., sygn.
akt: KIO 2952/21 oraz z dnia 21 stycznia 2022 r., sygn. akt: KIO 3761/21
. Odwołujący
podkreślił, że polisa OC złożona w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego spełniała
wszystkie wymagania co do
aktualności na dzień jej złożenia. Odwołujący dodał także, iż
Izba
w swoim orzecznictwie zwraca uwagę na konieczność oceny zdolności wykonawcy do
realizacji zamówienia przez cały okres postępowania (w tym zakresie powołał się na wyrok z
dnia 20 stycznia 2023r., sygn. akt: KIO 39/23
) i podkreślił, że jego firma zapewnia ciągłość
ochrony ubezpieczeniowej, co potwierdzają złożone polisy obejmujące odpowiednie okresy.
Według Odwołującego, nawet jeśli wystąpiła przerwa między polisami, to nie miała ona
wpływu na zdolność do realizacji zamówienia, co jest kluczowe z punktu widzenia celu
postępowania przetargowego. Odwołujący zauważył, że w wyroku z dnia 3 stycznia 2022 r.,
sygn. akt: KIO
3628/21, Izba wyraźnie stwierdziła, że „aktualność dokumentów należy
oceniać w kontekście zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia przez cały okres
postępowania, a nie wyłącznie na dzień składania oferty.”.
Następnie Odwołujący podkreślił, że w kontekście oceny zdolności do realizacji
zamówienia, sama polisa ubezpieczeniowa, choć istotna, nie powinna być traktowana
jako
najważniejszy czynnik. Kluczowa jest bowiem rzeczywista zdolność wykonawcy
do
realizacji zamówienia, obejmująca doświadczenie, zasoby techniczne, personel
oraz
zdolności organizacyjne. Odwołujący wskazał na swoje wieloletnie doświadczenie
w zakresie
świadczenia usług transportu dzieci do szkół, posiadane zasoby oraz stosowne
zezwolenia. Odwołujący stwierdził ponadto, że zdążył dostarczyć wymagany dokument
przed
podjęciem decyzji o odrzuceniu oferty, a także przed zawarciem umowy z innym
w
ykonawcą. Zatem, złożona przez niego polisa była ważna w czasie, który jest kluczowy
z
punktu widzenia realizacji zamówienia, co – zdaniem Odwołującego - w pełni potwierdza
spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
W dalszej kolejności Odwołujący stwierdził, że w myśl art. 16 ustawy Pzp,
zamawiający jest zobowiązany do stosowania zasad równego traktowania wykonawców
oraz
proporcjonalności. Dodał, że odrzucenie oferty jest ostatecznym środkiem oraz, że w
jego przypadku
Zamawiający miał możliwość ponownego wezwania do uzupełnienia
dokumentów, co byłoby zgodne z zasadą proporcjonalności. Odwołujący powołał się również
na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 16 października 2003 r., sygn.
akt: C-315/01,
w którym podkreślono, że zasada proporcjonalności jest
kluczowa w
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Odrzucenie oferty
powinno być traktowane jako środek ostateczny i stosowane wyłącznie wtedy, gdy nie jest
możliwe skorygowanie lub uzupełnienie braków w ofercie w sposób zgodny z prawem. W
ocenie Odwołującego w jego przypadku Zamawiający mógł i powinien był zastosować mniej
restrykcyjne środki, takie jak ponowne wezwanie do uzupełnienia dokumentów.
Odwołujący podnosił także, że wybór droższej oferty w sytuacji, gdy oferta
Odwołującego spełnia wszystkie warunki, może skutkować nieefektywnym zarządzaniem
finansami publicznymi, co podlega ocenie przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Zdaniem
Odwołującego, odrzucenie oferty, która w pełni spełnia wymagania, na podstawie
formalnych nieścisłości może prowadzić do nieuzasadnionego obciążenia budżetu
publicznego, co nie służy interesowi społecznemu.
Reasumując swoje stanowisko Odwołujący stwierdził, że zgodnie z zasadą in dubio
pro libertate,
wszelkie wątpliwości co do interpretacji przepisów prawa powinny być
rozstrzygane na korzyść wykonawców, a nie instytucji publicznych. W sytuacjach
niejednoznacznych, interpretacja powinna być korzystna dla uczestników postępowania,
co
sprzyja przejrzystości i obiektywności procedur przetargowych. W ocenie Odwołującego,
nawet jeśli wystąpiłyby wątpliwości co do terminu posiadania polisy, to zgodnie z tą zasadą
powinny one zostać rozstrzygnięte na jego korzyść, szczególnie że dostarczył on wszystkie
wymagane dokumenty przed podjęciem decyzji o odrzuceniu oferty oraz przed zawarciem
umowy z innym wykonawcą. Odwołujący, wskazując na powołany powyżej wyrok Trybunał
Sprawiedliwości Unii Europejskiej, podkreślił, że w przypadku niejasności interpretacyjnych
dotyczących przepisów unijnych, należy je interpretować na korzyść jednostek
oraz
podmiotów prywatnych, co ma na celu ochronę ich praw w relacjach z organami
publicznymi.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług w zakresie transportu osobowego
dzieci do szkół z terenu gminy Ludwin w drodze do szkół oraz w drodze powrotnej
wraz z zapewnieniem opieki w roku szkolnym 2024/2025 -
świadczony wg. kursów
ustalonych dla każdego z 4 szt. autobusów:
1) Autobus nr 1. Kursy od I - do III
2) Autobus nr 2. Kursy od I - do III
3) Autobus nr 3. Kursy od I - do III
4) Autobus nr 4. Kursy od I - do IV.
W rozdziale VIII pkt 2 ppkt
3 Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) Zamawiający
wskazał, że:
2. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki
dotyczące: (…)
3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej:
Spełnieniem tego warunku będzie jeśli Wykonawca wykaże, że jest ubezpieczony
od
odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem
zamówienia na kwotę w wysokości co najmniej: 500 tys. zł (słownie: pięćset tysięcy złotych).
Termin składania ofert został wyznaczony na dzień 23.07.2024 r.
Pismem z dnia 6 sierpnia 2024 roku Zamawiający wezwał Odwołującego –
na podstawie art. 274 ustawy Pzp
– do złożenia aktualnych na dzień złożenia podmiotowych
środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
w tym: P
olisy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę w wysokości co najmniej:
500 tys.
zł (słownie: pięćset tysięcy złotych).
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Odwołujący złożył dwa dokumenty polisy:
Polisę OC deliktowo-kontraktową na sumę gwarancyjną 500 tys. zł na okres
od 20.07.2023 r. do 19.07.2024 r. oraz
Polisę OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej i posiadania mienia
(odpowiedzialność deliktowa i kontraktowa) na sumę gwarancyjną 500 tys. zł na
okres od 9.08.2024 r.
– do 8.08.2025 r.
Pismem z dnia
13 sierpnia 2024 roku Zamawiający wezwał Odwołującego –
na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
– do złożenia aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunków udziału
w
postępowaniu, tj.: Polisy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę w wysokości
co
najmniej: 500 tys. zł (słownie: pięćset tysięcy złotych). W wezwaniu tym Zamawiający
wskazał, że w dniu 12 sierpnia 2024 roku Wykonawca przekazał dwie polisy ubezpieczenia,
jedną obejmującą okres ubezpieczenia 20.07.2023 r. – 19.07.2024, a drugą obejmującą
okres ubezpieczenia 09.08.2024
– 08.08.2025. Termin składania ofert wyznaczony był na
dzień 23.07.2024 r. Wykonawcy składając ofertę w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego potwierdzają spełnianie warunków udziału w postępowaniu na dzień składania
ofert (…). Tym samym, polisa ubezpieczeniowa powinna obejmować dzień składania ofert.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Odwołujący pismem z dnia 14 sierpnia 2024
roku przedstawił swoje stanowisko w sprawie wskazując m.in., że:
„W odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 sierpnia 2024 r. w przedmiocie złożenia dodatkowych
dokumentów (znak sprawy jw.) wskazuję, że w dniu 12.08.2024 r. o godz. 12:04
przekazałem do Zmawiającego dokument stanowiący podmiotowy środek dowodowy, jakim
jest posiadana przeze mnie polisa ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na
wymaganą kwotę na okres od dnia 09.08.2024 r. do dnia 08.08.2025 r.
Pragnę podkreślić, że uprzednie wezwanie Zmawiającego wskazywało termin na złożenie
ww.
podmiotowego środka dowodowego do dnia 13.08.2024 r. godz. 12:00. Oznacza to,
że na dzień weryfikacji (tj. na wspomniany dzień 13.08.2024 r.) spełniłem wymóg wykazania
posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na wymaganą kwotę.”.
Pismem z dnia 23 sierpnia 2024 roku Zamawiający zawiadomił Wykonawców
biorących udział w Postępowaniu o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz o odrzuceniu
oferty Odwołującego. Uzasadniając odrzucenie oferty Odwołującego Zamawiający
wskazywał:
„Uzasadnienie prawne:
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
Uzasadnienie faktyczne:
(…)
W dniu 08.08.2024, 11.08.2024 i 12.08.2024 Wykonawca przesłał podmiotowe środki
dowodowe w tym dwie polisy ubezpieczeniowe o wartość 500 tys. zł (słownie: pięćset tysięcy
złotych) pierwsza: okres ubezpieczenia 20.07.2023 — 19.07.2024 i druga:
okres ubezpieczenia 09.08.2024
— 08.08.2025. Obie polisy ubezpieczeniowe nie
obejmowały dnia składania ofert tj. 23.07.2024 r.
W dniu 13.08.2024 działając na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający wezwał
Wykonawcę Garden Service J. P., ul. Kusocińskiego 64, 21-040 Świdnik do złożenia
aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych: potwierdzających
spełnianie
warunków
udziału
w
postępowaniu,
tj.:
Polisa
ubezpieczenia
od
odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem
zamówienia na kwotę w wysokości co najmniej: 500 tys. zł (słownie: pięćset tysięcy złotych),
która powinna obejmować dzień składania ofert tj. 23.07.2024 r. Zaznaczył również,
że podmiotowe środki dowodowe winny być złożone Zamawiającemu w formie elektronicznej
opatrzonej podpisem kwalifikowanym lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem
zaufanym
lub
podpisem
osobistym
za
pośrednictwem
Platformy
zakupowej
https://zamowienia.gminaludwin.pl w terminie do dnia 14.08.2024 godz. 13.00. Złożenie
podmiotowych środków dowodowych aktualnych na dzień ich złożenia, potwierdzających
spełnianie warunku udziału w postępowaniu na ten dzień, tworzy domniemanie, że warunek
ten wykonawca spełnia przez cały czas trwania postępowania od dnia składania ofert.
W ten
sposób wykonawca potwierdza, że stan w zakresie spełniania warunków udziału
w
postępowaniu nie uległ zmianie i ma charakter ciągły w stosunku do stanu z dnia złożenia
oświadczenia w trybie art. 125 ust. 1 ustawy Pzp.
KIO wskazała, że aktualność środków dowodowych powinna być oceniana z punktu
widzenia celu postępowania o udzielenie zamówienia, jakim jest wyłonienie wykonawcy
zdolnego do
wykonania zamówienia. Zatem aktualność oświadczenia składnego wraz z
ofertą oraz środków dowodowych składanych na dalszym etapie postępowania nie odnosi
się do konkretnego punktu na osi czasu, tylko do całego okresu prowadzenia postępowania.
Punktem początkowym tego okresu jest więc upływ terminu składania ofert, a punktem
końcowym zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Oznacza to, że wykonawca
ma spełniać warunki udziału w postępowaniu nie tylko na moment składania oferty,
ale
utrzymywać ten stan w toku postępowania, co powoduje, że wykonawca jest
zobowiązany do składania na każde wezwanie zamawiającego stosownych środków
dowodowych. W
ocenie KIO wykładnię taką należy uznać za utrwaloną w doktrynie i
orzecznictwie (wyr. KIO z 20.1.2023 r., KIO 39/23).
Jak trafnie wskazano w uzasadnieniu wyroku z 3 stycznia 2022 r. sygn. akt KIO 3628/21:
...czym innym będzie zatem kwestia spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
które, co nie ulega wątpliwości, winny być przez wykonawcę spełnione już na etapie,
kiedy
wykonawca przystępuje do postępowania, czy jak w tym przypadku w momencie
składania oferty, czym innym natomiast kwestia weryfikacji spełnienia deklarowanych
warunków. Ten moment zależy z kolei od zamawiającego, który najpierw kieruje
do
wykonawcy odpowiednie wezwanie, wyznaczając mu jednocześnie moment, w którym
nastąpi weryfikacja czy deklarowane warunki są spełnione, a co za tym idzie wskazuje, na
jaki dzień winny być aktualne dokumenty przez tego wykonawcę składane.
W wyznaczonym terminie Wykonawca nie przedłożył podmiotowych środków dowodowych
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu w dniu składania oferty.
Złożone dokumenty wskazują, że Wykonawca w dniu składania oferty nie był ubezpieczony
od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem
zamówienia na kwotę w wysokości co najmniej: 500 tys. zł (słownie: pięćset tysięcy złotych),
a tym samym nie spełniał jednego z warunków udziału w postępowaniu. W związku
z
powyższym Zamawiający zmuszony był w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp,
odrzucić ofertę Wykonawcy.”.
Powyższą czynność Odwołujący zaskarżył wniesionym odwołaniem w dniu 28
sierpnia 2024 roku.
Żaden z Wykonawców nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego.
W dniu 5 września 2024 roku Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego Postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska Stron złożone na pismach i podane do protokołu
rozprawy zważyła, co następuje.
Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po
stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez
niego szkody z uwagi na kwestionowane czynności Zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Odwołanie należało oddalić.
W ocenie Izby, Z
amawiający prawidłowo dokonał czynności odrzucenia oferty
Odwołującego w oparciu o przepis art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp, zgodnie z którym
z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę niespełniającego
warunków udziału w postępowaniu.
Zgodnie z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający wzywa wykonawcę, którego oferta
została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni
od
dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia
w
ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych.
Stosownie do art. 128 ust. 1 ustawy Pzp j
eżeli wykonawca nie złożył oświadczenia,
o
którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
W niniejszym P
ostępowaniu o udzielenie zamówienia Zamawiający ustanowił
warunek udziału w postępowaniu dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej w postaci
posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę w wysokości co najmniej 500
tys.
zł.
Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego - wystosowane w trybie
art. 274 ust. 1 ustawy Pzp -
przedstawił dwa dokumenty polis OC, które nie obejmowały dnia
złożenia oferty, tj. obejmowały okresy ubezpieczenia - odpowiednio: od 20.07.2023 r.
do 19.07.2024 r. oraz od 9.08.2024 r. do 8.08.2025 r. Natomiast obie te polisy nie
obejmowały dnia składania ofert, tj. 23.07.2024 r.
Na wezwanie -
wystosowane przez Zamawiającego w trybie art. 128 ust. 1 ustawy
Pzp -
Odwołujący przedstawił pisemne stanowisko w sprawie, stwierdzając, że spełnił
wymóg wykazania posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na wymaganą
kwotę.
Zdaniem Odwołującego, warunek udziału w postępowaniu został spełniony, albowiem
złożone polisy (w szczególności polisa OC obejmująca okres
od 9.08.2024 r. do 8.08.2025
r.)
potwierdzały ich aktualność na dzień złożenia dokumentu, określonego zresztą w
wezwaniu Z
amawiającego do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Odwołujący
ponadto wskazywał na ciągłość ochrony ubezpieczeniowej oraz, że nawet jeśli zaistniała
przerwa w okresie ubezpieczenia, to nie ma ona
wpływu na ocenę zdolności Odwołującego
do
realizacji zamówienia. Odwołujący także podnosił, że dostarczył wymagane dokumenty
przed podjęciem decyzji o odrzuceniu oferty i przed zawarciem umowy z innym wykonawcą.
Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego.
Przede wszystkim nie ulega wątpliwości, że w dacie składania ofert Odwołujący
nie
posiadał wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Co więcej, do oferty
Odwołujący dołączył oświadczenie, że spełnia warunki udziału w postępowaniu,
w tym te
dotyczące sytuacji ekonomicznej lub finansowej.
Izba
w składzie orzekającym, zgadza się z przytoczonym przez Odwołującego
fragmentem wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej, że: „aktualność dokumentów należy
oceniać w kontekście zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia przez cały okres
postępowania, a nie wyłącznie na dzień składania oferty” (wyrok z dnia 3 stycznia 2022 r.,
sygn. akt: KIO 3628/21).
Jednakże powyższe stwierdzenie oznacza właśnie to, że spełnienie
warunków udziału w postępowaniu winno obejmować cały okres postępowania, co najmniej
od
daty składania ofert. Także pozostałe orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej przywołane
przez
Odwołującego potwierdzają wyłącznie to, że dokumenty składane na potwierdzenie
spełniania warunków udziału w postępowaniu winne być aktualne na dzień ich złożenia.
Odwołujący wywodzi jednak nieprawidłowe wnioski w tym zakresie, stwierdzając,
że nie muszą być one aktualne na dzień składania oferty. Nawet przywołane
przez
Odwołującego cytaty z powoływanych orzeczeń przeczą przyjętej przez niego tezie.
Przykładowo: „wykonawca ma spełniać warunki udziału w postępowaniu nie tylko na moment
składania oferty, ale także utrzymywać ten stan w toku postępowania.”. Z powyższego
zdania wynika konkluzja, iż spełnienie warunków udziału w postępowaniu winno obejmować
moment
złożenia oferty, a następnie stan ten winien być utrzymany w toku postępowania.
I
temu służy wymóg przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu „aktualnych na dzień ich złożenia”.
Polisy OC
złożone przez Odwołującego, mimo że obejmują okres przypadający
bezpośrednio przed datą składania ofert, jak i okres następujący kilkanaście dni po tej dacie,
obejmując przy tym dzień, w którym zgodnie z wezwaniem Zamawiającego winny być
złożone, to w żaden sposób nie wykazują one ciągłości okresu ubezpieczenia, który
obejmowałby dzień składania ofert. Tym samym nie potwierdzają spełnienia warunku udziału
w postępowaniu przez Odwołującego dotyczącego sytuacji ekonomicznej lub finansowej.
Dodać też należy, że powoływana przez Odwołującego zasada proporcjonalności
nie
może powodować oceny oferty i dokumentów contra legem, bo w istocie do tego
sprowadza się stanowisko Odwołującego.
Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy jest argumentacja odnosząca się do
kwestii gospodarki finansami publicznymi. W sytuacji bowiem,
gdy wykonawca nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu, Zamawiający nie ma możliwości podjęcia innej
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, jak tylko odrzucenia oferty takiego
wykonawcy, do czego obliguje go przepis art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp.
Z kolei rozważania Odwołującego odnośnie zasady interpretacji przepisów na korzyść
podmiotów prywatnych nie mają w tym przypadku racji bytu, a to z tego względu,
że nie zachodzą tutaj wątpliwości co do interpretacji przepisów prawa w omawianym
zakresie.
Mając powyższe na uwadze, Izba oddaliła odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 8 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z
2020 r. poz. 2437), zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego kwotę
zł uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Wobec braku złożenia przez Zamawiającego spisu kosztów, czy też rachunków
potwierdzających poniesienie kosztów, Izba nie zasądziła na rzecz Zamawiającego kosztów
postępowania odwoławczego. Zgodnie bowiem z § 5 pkt 2 ww. Rozporządzenia do kosztów
postępowania odwoławczego zalicza się uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu kosztów,
złożonych do akt sprawy.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………….…………………