Sygn. akt KIO 3123/24
WYROK
Warszawa, dnia 19
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolant:
Tomasz
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16
września 2024 roku odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 sierpnia 2024 roku przez wykonawcę
EKSPLOTERM SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w
Balicach w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego AMW SINEVIA SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Nowym Dworze Mazowieckim
przy udziale uczestnika postępowania po stronie Zamawiającego Z. N. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą EKOL-KOT SYSTEMY GRZEWCZE Z. N.
orzeka:
Oddala odwołanie
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę EKSPLOTERM SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Balicach i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), kwotę 17 zł 00 gr (słownie:
siedemnaście złotych zero groszy) poniesioną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu
od
odwołania i opłaty skarbowej od pełnomocnictwa oraz kwotę po 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez ww. wykonawcę
oraz
Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza
od
wykonawcy
EKSPLOTERM
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Balicach na rzecz zamawiającego AMW
SINEVIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Nowym
Dworze Mazowieckim
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy)
stanowiącą koszt poniesiony przez Zamawiającego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 3123/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający AMW SINEVIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
z
siedzibą w Nowym Dworze Mazowieckim w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „SVA/U/4620-80/2024 Dostawa
ciepła do systemu ciepłowniczego połączona z obsługą i eksploatacją kotłowni na paliwa
stałe w kompl. wojsk. w miejscowości Rząska k. Krakowa.”, nr referencyjny: SVA/U/4620-
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej:
„ustawa Pzp”.
Szacunkowa wartość zamówienia przekracza progi unijne określone w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 28 czerwca 2024 r. pod numerem: 386221-2024.
W postępowaniu tym wykonawca EKSPLOTERM SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Balicach (dalej: „Odwołujący”) w dniu
28 sierpnia 2024r.
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
1. zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy Ekol Kot Systemy Grzewcze Z. N. jako
zawierającej rażąco niską cenę
2. wyborze oferty wykonawcy Ekol Kot Systemy Grzewcze Z. N.
mimo, iż zawierała ona
rażąco niską cenę.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 8
w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 11.09.2019r. Prawo zamówień
publicznych, które miało istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia,
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Ekol Kot Systemy Grzewcze Z. N. z
powodu rażąco niskiej ceny i wybranie oferty tego Wykonawcy po uprzednim uznaniu
wyjaśnień tego wykonawcy za wystarczające i uzasadniające podaną w ofercie cenę,
podczas gdy kalkulacja ceny została wykonana nierzetelnie, bez uwzględnienia wszystkich
koniecznych do zrealizowania zamówienia kosztów, a Wykonawca ten nie zdołał obalić
domniemania, że zaoferowana przez niego cena jest ceną rażąco niską.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia wyboru oferty Wykonawcy Ekol Kot Systemy Grzewcze Z. N. jako
najkorzystniejszej w postępowaniu,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert w postępowaniu,
3) odrzucenia oferty Wykonawcy Ekol Kot Systemy Grzewcze Z. N. w oparciu o art. 226 ust.
1 pkt 7 ustawy PZP,
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania, tym kosztów zastępstwa
adwokackiego, według norm przepisanych.
Nadto
wniósł o dopuszczenie dowodu:
z dokumentu: informacji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr 16/24 z dnia 28.03.2024r.
— na okoliczność średnich cen sprzedaży ciepła dla jednostek opalanych paliwami
węglowymi,
z przesłuchania w charakterze strony Wiceprezesa Zarządu odwołującego Eksploterm
sp. z
o.o. Ł. S., ul. Krakowska 17, 32-083 Balice — na okoliczność prawidłowych zasad
kalkulacji ceny, konieczności uwzględnienia w kalkulacji dotyczącej kotłowni C.O. sprawności
przesyłu, aktualnie obowiązujących stawek energii elektrycznej dla Zamawiającego,
dodatkowych kosztów koniecznych do przewidzenia dla prawidłowego zrealizowania
zamówienia.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał:
Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia wynosiła 4.708.000,00 zł brutto.
Kryterium wyboru ofert, zgodnie z SWZ, była cena ofertowa brutto — 100%.
Odwołujący przedstawił ofertę cenową na kwotę 3.386.243,30 zł netto
(4.165.079,26zł brutto), zaś EKOL KOT Systemy Grzewcze Z. N. na kwotę 2.568.509,00 zł
netto (3.159.266,07 zł brutto).
Odwołujący wskazał, że pismem z dnia 19.07.2024r. Zamawiający zwrócił się do
Wykonawcy EKOL KOT Systemy Grzewcze Z. N.
o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny dotyczących w szczególności zagadnień przepisanych
z art. 224 ust. 3 ustawy PZP.
W odpowiedzi na to wezwanie Wykonawca EKOL KOT Systemy Grzewcze Z. N.
złożył wyjaśnienia w piśmie datowanym na 24.07.2024r.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z opisem zamówienia, przedmiotem zamówienia
była dostawa ciepła do systemu ciepłowniczego połączona z obsługą i eksploatacją kotłowni
na paliwa stałe w kompleksie wojskowym w miejscowości Rząska koło Krakowa. Zakres
zamówienia obejmował dostawę ciepła do systemu ciepłowniczego pracującego na potrzeby
centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej i pary technologicznej w kompleksie
wojskowym z obsługą i eksploatacją kotłowni na paliwo stałe znajdującej się w budynku nr 7
wraz z dostawą opału, sprawowaniem nadzoru nad gospodarką cieplną, usuwaniem awarii,
konserwacją, przeglądami, przygotowaniem urządzeń kotłowni do kolejnego sezonu
grzewczego, czyszczenia i przeglądów kominów, przewodów dymowych i wentylacyjnych
kotłowni zgodnie z załączonym zakresem. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia
zawarty był w Załączniku nr 10 do SWZ.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z SWZ (Część XIII), cena ofertowa winna
uwzględniać wszystkie koszty związane z wykonaniem zamówienia, w tym cła, podatki,
koszty transportu Wykonawcy, rozładunku i inne opłaty.
Zdaniem Odwołującego wyjaśnienia udzielone przez Wykonawcę nie były
wystarczające, by wykazać, że oferowana przez niego cena nie jest ceną rażąco niską —
wręcz z przedstawionych kalkulacji wynika, że Wykonawca nie uwzględnił w cenie
wszystkich jej składowych koniecznych do wykonania zamówienia zgodnie z dokumentacją
zamówienia, a mianowicie:
1. Wykonawca EKOL KOT Systemy Grzewcze Z. N.
wyjaśnił, że jego firma zatrudnia
pracowników na umowę o pracę z wynagrodzeniem na poziomie ustawowego
minimalnego wynagrodzenia, wyliczenia zawierają koszty wynagrodzenia osób
realizujących zamówienie, zastępstw, dodatków nocnych, wynagrodzenie za pracę
w
soboty i niedziele oraz składki ZUS pracodawcy.
Wykonawca w kalkulacji kosztów zatrudnienia 14 pracowników nie uwzględnia jednak
wszystkich wskazanych składników (kalkuluje jedynie koszty w oparciu o minimalne
wynagrodzenie za pracę i ekwiwalent za urlop). Nie zawiera za to wyliczeń — zgodnie
z
wcześniejszymi deklaracjami Wykonawcy — odnośnie kosztu zastępstw, dodatków
nocnych, wynagrodzenia za pracę w soboty i niedziele).
Ponadto Wykonawca był wzywany do poparcia swoich twierdzeń stosownymi dowodami
potwierdzającymi realność wyliczeń, takimi jak m.in. dokumenty związane z kosztami pracy
np. pracowników, czego nie uczynił.
W szacunku dla kotłowni C.O. dla wyliczenia ilości opału Wykonawca przyjął wyłącznie
sprawność wytwarzania energii cieplnej kotłowni, nie uwzględnił jednak sprawności
przesyłu. Ta powinna wynosić ok. 80%, zatem zgodnie z metodyką wyliczenia ilości
paliwa, po uwzględnieniu sprawności przesyłu, ilość opału powinna wynieść: 13300 GJ/
0,7/ 0,8/ 23 GJ/T= 1032,61 T.
W załączniku nr 10 do SWZ to jest w Opisie Przedmiotu Zamówienia dla kotłowni C.O. w pkt
8 podano, że „Pomiar zużycia energii cieplnej [GJ] na podstawie którego Zamawiający
rozliczy się z Wykonawcą, będzie realizowany wg sumy wskazań liczników ciepła
zlokalizowanych na budynkach ogrzewanych z wyjątkiem kotłowni”. Oznacza to, że energia
cieplna jest przesyłana do poszczególnych budynków sieciami cieplnymi, których sprawność
przesyłu wynosi ok. 80% (czasem mniej), czyli strata przesyłu to ok. 20%. W kotłowni C.O.
sytuacja wygląda inaczej niż w kotłowni C.W.U., gdyż w tej ostatniej licznik energii cieplnej
znajduje się w kotłowni, stąd rozliczenie następuje według odczytów dokonywanych w
kotłowni, bez strat przesyłu energii cieplnej.
Niedoszacowanie w tym zakresie wynosi 206,53 T. Przy przyjęciu ceny za 1 T podaną przez
tego Wykonawcę, różnica (niedoszacowanie kosztowe) wynosi 165.224 zł brutto. Do kwoty
niedoszacowania należy dodać koszt opłaty za korzystanie ze środowiska: 30,91 zł x 206,53
x 1,23 (VAT), co daje 7.852 zł brutto, oraz opłatę za utylizację żużla (ilość ton szlaki
Wykonawca wyliczył na poziomie ok. 25% w stosunku do ilości zużytego opału): 206,53 x
25% x 330 zł — 17.038 zł brutto.
Można w tym miejscu wskazać na średnią cenę wytwarzania ciepła w 2023r. podaną
w
Informacji Prezesa URE nr 16/2024 dla jednostek opalanych paliwami węglowymi,
a
wynosiła ona 119,37 zł netto/GJ, to jest wiele więcej niż w swojej ofercie zakłada
Wykonawca EKOL KOT Systemy Grzewcze Z. N.
(w formularzu cenowym stanowiącym
załącznik do oferty tego Wykonawcy podano dla kotłowni C.O. cenę jednostkową za 1GJ
energii cieplnej wartość 41,00 zł netto — Tabela nr 1 kolumna 5).
W szacunku dotyczącym energii elektrycznej przyjęto zużycie na poziomie 228.349 kWh
oraz cenę 1,12 zł/kWh netto. Odwołujący aktualnie eksploatuje przedmiotowy obiekt
i z
tego tytułu jest obciążany opłatą za energię elektryczną, ma też wiedzę odnośnie
ceny, która za miesiąc czerwiec br. wyniosła 1,35 zł netto/kWh. Zatem różnica
w
niedoszacowaniu ceny 1 kWh wynosi 0,23 zł netto, co w kontekście pełnego zużycia
daje 64.600 zł brutto (228.349 kWh x 0,23 zł x 1,23 [VAT]). Nadto, z uwagi na rosnące
ceny energii elektrycznej, w okresie realizacji umowy cena za 1 kWh będzie wyższa,
czego Wykonawca EKOL KOT Systemy Grzewcze Z. N.
nie skalkulował.
Wykonawca nie uwzględnił m.in. kosztów usuwania zaistniałych awarii, zgłoszenia
eksploatacji do RDOŚ, ekspertyz budowlanych kominów, przeglądów obiektów,
nawęglania/pryzmowania paliwa, czyszczenia chemicznego wymienników, które to
koszty są konieczne do poniesienia w toku eksploatacji obiektu. Wszystkie te koszty
wynoszą minimum 185.000 zł brutto (150.000 zł netto). Tymczasem Wykonawca
przeznaczył jedynie kwotę 60.000 zł brutto na „inne wydatki”, które nie pozwolą na
pokrycie ww. kosztów.
Zarówno z zapisów SWZ (zwłaszcza załącznik nr 10), jak i projektu umowy (§6 ust. 1 i 6)
wynika, że Wykonawca zobowiązuje się do nieodpłatnego (jeśli nie są wymagane części
zamienne) wykonywania napraw awaryjnych, mających na celu utrzymanie urządzeń
i
instalacji kotłowni oraz sieci w pełnej sprawności. Zgodnie z §6 ust. 8 umowy, Wykonawca
pokrywa koszty robocizny, sprzętu i pozostałych narzutów kosztorysowych. Koszt napraw
awaryjnych, których jest dużo u Zamawiającego, to ok. 42.000 zł netto, koszy robocizny,
sprzętu i pozostałych narzutów to ok. 50.000 zł netto.
Na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska i
Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji,
których eksploatacja wymaga zgłoszenia, zgłoszenie eksploatacji do RDOŚ jest
obowiązkowe. Koszt opłaty skarbowej od zgłoszenia to 120 zł, jednak do wniosku należy
dołączyć opracowanie techniczne, którego koszt aktualnie wynosi ok. 10.000 zł.
Koszt ekspertyz budowlanych 2 kominów to koszt 10.000 zł netto na rok, podobnie 10.000 zł
netto/rok wynosi koszt przeglądów obiektów.
Nawęglanie/pryzmowanie paliwa wymaga ok. 50 przyjazdów koparki po 3 godz. pracy. Cena
za jedną godzinę pracy koparki to 140 zł netto, co daje łącznie ok. 21.000 zł.
Czyszczenie chemiczne wymienników w kotłowni C.O. to 4.000 zł netto, w kotłowni C.W.U.
3.000 zł netto na rok. Istnieje taka ewentualność, że w miarę potrzeby należy dokonywać
tego czyszczenia częściej.
Odwołujący podniósł, że Wykonawca EKOL KOT Systemy Grzewcze Z. N. wskazał w
wyjaśnieniach, że wszelkie koszty związane z realizacją kontraktu, nie przewidziane w
przedstawionej kalkulacji, realizowane będą z przewidzianego zysku. Przewidział nadto, że
będzie miał zysk w wysokości 302.925,48 zł brutto. Biorąc pod uwagę sumę niedoszacowań
(bez uwzględnienia nawet dodatkowych kosztów pracowniczych, o czym mowa w pkt 1
powyżej i wzrostu kosztów energii elektrycznej (pkt 3 powyżej), to jest kwotę 439.714,00 zł
brutto, prawidłowa kalkulacja musiałaby wykazywać stratę na poziomie 136.788,52 zł brutto.
W złożonej pismem z dnia 13 września 2024 r. stanowiącym odpowiedź na
odwołanie, Zamawiający ustosunkował się do zarzutów podniesionych przez Odwołującego i
wniósł o ich oddalenie.
W uzasadnienie Zamawiający wskazał m.in.:
EKOL-
KOT podkreślił w swojej odpowiedzi, zawierającej wyjaśnienia w zakresie
zaoferowanej ceny m.in., że jako producent kotłów ma wiedzę na temat sprawności,
efektywności cieplnej oraz ekonomiczności, co oznacza, że kotły mogą osiągać właściwe
parametry, zużywając znacznie mniej opału, co w konsekwencji przekłada się na znacznie
niższe koszty eksploatacji kotłowni, a jako wiarygodny partner handlowy zachowuje
zdolność do negocjacji korzystnych warunków umów z dostawcami na oferowane produkty.
Z wiedzy i doświadczenia Zamawiającego wynika, że ceny opału przedstawione na
potwierdzenie kosztu zakupu miału i groszku przedstawione przez Przystępującego
kształtują się na rynku na podobnym poziomie. Należy zwrócić uwagę, że ceny opału nie
uległy znacząco zmianie od zeszłego roku.
Odnosząc się do poszczególnych zarzutów Odwołującego, Zamawiający wskazał:
Odwołujący wskazuje, iż EKOL-KOT nie przedstawił wszystkich wyliczeń odnośnie
kosztu wynagrodzenia za pracę, natomiast Zamawiający zwraca uwagę, że Przystępujący
spełnił wymagania w zakresie wyliczenia ceny dotyczące kosztów pracy, a wyliczenia
odniósł do najniższej płacy krajowej i wyliczenia te należy uznać za wystarczające.
Na nierzetelności obliczeń Odwołującego wskazuje fakt, że Zamawiający wymagał
aby Wykonawca przedmiotu zamówienia dysponował personelem w ilości 12 osób (zgodnie
z opisem przedmiotu zamówienia przywołanym poniżej), natomiast EKOL-KOT w kalkulacji
kosztów zatrudnienia przyjął 14 pracowników. Powyższe powoduje, iż nie zachodzi
konieczność uwzględniania płacy m.in. za pracę w godzinach nadliczbowych lub
zastępstwa.
Zapisy z opisu przedmiotu zamówienia
Kotłownia centralnego ogrzewania
Zamawiający wymaga aby Wykonawca przedmiotu zamówienia dysponował personelem
w
ilości sześć osób posiadających świadectwo kwalifikacji zezwalające na pracę przy
urządzeniach w grupie 2 „Urządzenia wytwarzające, przetwarzające, przesyłające
i
zużywające ciepło oraz inne urządzenia energetyczne". W tym pięć osób posiadające
świadectwo kwalifikacji dopuszczające do pracy na stanowisku eksploatacji „E” (palaczy)
i
jedną osobę posiadającą świadectwo kwalifikacji dopuszczające do pracy na stanowisku
dozoru „D”.
Kotłownia pary technologicznej i CWU
Zamawiający wymaga aby Wykonawca przedmiotu zamówienia dysponował personelem
w
ilości sześć osób posiadających świadectwo kwalifikacji zezwalające na pracę przy
urządzeniach w grupie 2 „Urządzenia wytwarzające, przetwarzające, przesyłające
i
zużywające ciepło oraz inne urządzenia energetyczne” W tym pięć osób posiadające
świadectwo kwalifikacji dopuszczające do pracy na stanowisku eksploatacji „E" (palaczy)
i
jedną osobę posiadającą świadectwo kwalifikacji dopuszczające do pracy na stanowisku
dozoru „D”.
Eksploatacja kotłowni na potrzeby c.o. będzie prowadzona od 01.10.2024 r. do 30.04.2025
r. tj. 212 dni x 24h = 5 088 h / 7 m-c = ok 727 h/m-c
Średnia norma godzin pracy na m-c = 160 h
727 h / 160 h = 4,54 pracownika/palacza
Przyjęto wymagania 5 pracowników, gdyż należy uwzględnić: urlopy, dodatkowe dni wolne
za prace w niedzielę i święta, ewentualne chorobowe, zastępstwa.
Eksploatacja kotłowni na potrzeby c.w.u. będzie prowadzona od 01 .10.2024 r. do
30.09.2025r. tj. 365 dni x 24h = 8 760 h / 12 m-c = ok 730 h/m-c
Średnia norma godzin pracy na m-c = 160 h
730 h / 160 h = 4,56 pracownika/palacza
Przyjęto wymagania 5 pracowników, gdyż należy uwzględnić: urlopy, dodatkowe dni wolne
za prace w niedzielę i święta, ewentualne chorobowe, zastępstwa.
Ad 2
Zamawiający wskazał, że w ramach zarzutu niedoszacowania strat przesyłu energii
cieplnej Odwołujący dokonuje oceny sprawności wytwarzania energii cieplnej kotłowni.
Zamawiający podniósł, że sam Odwołujący nie jest w stanie ocenić tej sprawności, gdyż
w
odwołaniu podaje sprawność na poziomie 80%, po czym w piśmie z dn. 30.08.2024 r.
zmienia wartości i podaje zupełnie inne wyliczenia, jedynie by pokazać większą rzekomą
stratę po stronie EKOL-KOT.
Zamawiający podniósł, że sprawność przesyłu według protokołów z co miesięcznych
odczytów wskazań ciepłomierzy wynosi ok 91%.
Z kolei sprawność kotła kształtuje się na poziomie 84%.
Całkowita sprawność systemu jest iloczynem sprawności kotła i sprawności przesyłu.
Przyjmując zatem:
Sprawność kotła x sprawność przesyłu = całkowita sprawność
84% x 91% = 76%
13 300GJ / 0,76 / 23GJ = 760,87 T
— ilość opału potrzebna do zrealizowania zamówienia
EKOL-
KOT wyliczył/przyjął do wyceny po zaokrągleniu 827 T opału na kotłowni c.o. czyli do
wyceny przyjął większą ilość opału, co nie powoduje niedoszacowania na jakie wskazuje
Odwołujący, zatem wskazanie przez Odwołującego ilości opału potrzebnych do
zrealizowania zamówienia na poziomie 1 112,00 T jest nieprawidłowe.
Zamawiający wyjaśnił, że powołanie się na średnią cenę wytwarzania ciepła podaną
w Informacji Prezesa URE nr 16/2024 jest
nieprawidłowe, ponieważ dotyczy ona
przedsiębiorstw energetycznych, które posiadają koncesje na wytwarzanie i sprzedaż
ciepła, natomiast w omawianym przypadku jest to usługa dostawy ciepła bez konieczności
posiadania koncesji, a ciepło wytwarzane jest na obiektach przekazanych od inwestora.
Ad.3
Zużycie energii eklektycznej za sezon grzewczy 2023/2024 tj. od października 2023
r. do kwietnia 2024 r. wyniosło 179 636 kWh na potrzeby c.o. i c.w.u. dla tej lokalizacji,
natomiast za miesiąc maj 2024 r. zużycie energii wyniosło 2 646 kWh tylko na potrzeby
c.w.u.
Nie mając wiedzy jakie będzie zużycie za miesiące czerwiec- wrzesień 2024 r.,
można przyjąć, że na potrzeby c.w.u. zużycie energii będzie wynosić:
(czerwiec-
wrzesień) 4 m-ce x2 646 kWh (wielkość zużycia za maj) =10 584kWh
Dodając zatem 2 646 kWh (maj) + 10 584kWh (przyjęta ilość zużycia za czerwiec-
wrzesień) +179 636 kWh (zużycie energii elektrycznej za okres październik 2023 —
kwiecień 2024), otrzymamy łączną wartość 192 866 kWh.
Przystępujący przyjął natomiast do kalkulacji zużycie energii elektrycznej na
poziomie 228 349 kWh czyli zakłada wyższe zużycie niż jest przewidywane. Jeśli zaś chodzi
o ceny
kWh (i cenę przyjętą przez Odwołującego), to element ten jest zmienny i nie ma
możliwości na obecnym etapie wyliczenia rzeczywistych kosztów, jakie zostaną poniesione
w tym obszarze. Oznacza to, że także i wyliczenia Odwołującego nie mogą zostać w tym
obszarze uznane za wiarygodne
— jako że cena za zużycie energii elektrycznej ulega
zmianie praktycznie co miesiąc.
Ad 4
Usuwanie zaistniałych awarii nie było przedmiotem wyceny, gdyż każda awaria
będzie osobno rozliczana zgodnie z postanowieniami umowy (§6 ust. 7 i 8 wzoru umowy),
nadto
— jedynie w sytuacji gdy naprawa awarii nie wymaga nakładów finansowych na
części zamienne, Wykonawca jest zobowiązany do niezwłocznego przystąpienia do
usunięcia awarii i nieodpłatnego jej usunięcia (§6 ust. 6 wzoru umowy).
Zamawiający zwrócił uwagę, że w sezonie 2023/2024 było dotychczas 13 awarii na
kwotę ok. 43 500 zł netto, z czego 12 awarii na kwotę 41 924,37 zł netto zostało
rozliczonych i zafakturowanych niezależnie od faktur za energię cieplną (ta ostatnia awaria
jest w trakcie weryfikacji). Nie ma zatem podstaw do wliczania tych kosztów do ceny za
energię cieplną.
Zgłoszenie instalacji wprowadzającej gazy lub pyły do powietrza, z których emisja
nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia, jest po stronie
prowadzącego (czyli Zamawiającego).
Zamawiający wskazał, że w dn. 23.11.2023 r. pismem nr SVA-U-UL-DSE-210-1-
252/21/22/23 E.G. Zamawiający poinformował RDOŚ w Krakowie o zmianie w zakresie
prowadzącego, dlatego bezpodstawne jest wliczanie do kalkulacji kosztów, których nie
poniesie Przystępujący.
Odnosząc się do ekspertyzy budowlanej kominów jako obiektu budowlanego,
Zamawiający wskazał, że nie była ona przedmiotem zamówienia. Wstawienie do kalkulacji
kosztów wykonania ekspertyzy budowlanej 2 kominów na kwotę 10 000 zł jak i kosztów
przeglądu obiektu na kwotę 10 000 zł nie znajduje podstaw.
Wykonanie ekspertyzy stanu technicznego kominów w kompleksie wojskowym w m.
Rząska zostało zlecone i wykonane przez KOMEKS Spółka z o.o., na dowód czego
Zamawiający przedłożył fakturę za ekspertyzę oraz fakturę na wykonanie prac
naprawczych.
Wykonywanie przeglądów obiektów również nie było przedmiotem zamówienia, gdyż
taki przegląd wykonuje administrator obiektu.
Zamawiający zwrócił uwagę, że szczegółowe wyliczenia co do kosztów
nawęglania/pryzmowania
paliwa
pozostają
poza
wymaganiami
Zamawiającego
(Zamawiający nie wymagał w dokumentach postępowania pryzmowania/nawęglania).
Czyszczenie chemiczne wymienników centralnego ogrzewania odbywa się w miarę
potrzeb. Odwołujący (który dostarcza obecnie ciepło do sytemu ciepłowniczego poprzez
eksploatację kotłowni na przedmiotowym terenie na postawie umowy nr SVA/U/4620-
61/BZ/U/2023 z dnia 25.09.2023 r, w okresie od dn. 01 .10.2023 r. do dn. 30.09.3024 r.)
w
toku obecnej eksploatacji systemu nie poniósł takiego kosztu.
Zamawiający podkreślił, że Odwołujący przedstawia jako zarzut wadliwej kalkulacji
koszty, których nie poniesie Przystępujący oraz dodatkowo zawyża kwotę jaką podaje
w
stosunku do swoich wyliczeń.
Nadto, Zamawiający wskazał, że wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny było
ogólne. Zamawiający nie podał elementów oferty, które mają być wyjaśnione i
udowodnione. Dlatego też, Zamawiający analizując wyjaśnia przyjął, że są one realne i
możliwe do przyjęcia, a także że nie budzą wątpliwości. Tym bardziej, że Zamawiający w
dokumentacji postępowania nie żądał przedstawienia kalkulacji ceny. Skoro zatem
Przystępujący, znający swój potencjał wskazuje, że do wyliczenia ceny ofertowej ustalił
odpowiedni czas pracy, wyceniając go w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami oraz
ustalił czas, który w jego ocenie będzie konieczny do wykonywania pracy, to nie sposób
przyjąć aby te wyliczenia były nierzetelne.
Zamawiający, wzywając Przystępującego do złożenia wyjaśnień w sposób ogólny,
nie mógł oczekiwać (i takie oczekiwania nie były formułowane), że Przystępujący
szczegółowo odniesienie się do powyższego wezwania.
Wykonawca Z. N.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą EKOL-KOT
SYSTEMY GRZEWCZE Z. N.
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego. Pismem z dnia 13 września 2024 r. ustosunkował się do zarzutów
podniesionych przez Odwołującego i wniósł o ich oddalenie w całości.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę Z.
N.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą EKOL-KOT SYSTEMY GRZEWCZE Z.
N. .
Wszystkie warunki formalne związane ze zgłoszonymi przystąpieniami zostały
spełnione. Co za tym idzie ww. wykonawca skutecznie zgłosił swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego, stając się Uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz
Uczestnika postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron
oraz Uczestnika postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie na rozprawie i
odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych
czynności Zamawiającego.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez:
Odwołującego wraz z pismem procesowym z dnia 16 września 2024 r., tj. protokoły
odbioru usługi, zestawienie zużytego opału w poszczególnych miesiącach na fakt:
poprawności wyliczeń Odwołującego w zakresie sprawności systemu, niedoszacowania
oferty
przez Uczestnika postępowania; faktur VAT, rozliczenia zużycia energii
elektrycznej na fakt:
niedoszacowania oferty Uczestnika postępowania, kosztów energii
elektrycznej; zgłoszenia do RDOŚ z dnia 20.07.2016 r. wraz z wiadomością e-mail na
fakt:
obowiązku zgłoszenia instalacji, konieczności poniesienia kosztu opracowania
technicznego.
Zamawiającego wraz z odpowiedzią na odwołanie, tj. karty katalogowej producenta kotła
węglowego wraz z odpowiedzią producenta na fakt: 84% sprawności kotła; zestawienia
faktur za awarie dotychczasowego wykonawcy wraz z dokumentami rozliczeniowymi na
fakt:
braku konieczności wliczenia w zaoferowaną cenę kosztów awarii; zgłoszenia do
RDOŚ z dnia 23 listopada 2023 r. na fakt: zgłoszenia instalacji, zmiany w zakresie
prowadzącego, braku konieczności ponoszenia przez wykonawcę kosztów w tym
zakresie; faktury
za ekspertyzę oraz wykonanie prac naprawczych na fakt: zlecenia
innemu podmiotowi wykonania ekspertyzy oraz prac naprawczych, wysokości
poniesionych przez Zamawiającego kosztów.
Uczestnika postępowania wraz z pismem procesowym z dnia 16 września 2024 r., tj:
wiadomości e-mail od Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Krakowie z informacjami
dotyczącymi zużycia energii elektrycznej na fakt: zasadności przyjętych przez Uczestnika
postępowania założeń dotyczących cen energii elektrycznej.
Izba nie zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez:
Odwołującego wraz z odwołaniem, tj. Informacji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr
16/2024 w sprawie średnich cen sprzedaży ciepła wytworzonego w jednostkach
wytwórczych niebędących jednostkami kogeneracji w roku 2023 W ocenie Izby
przeprowadzenie zgłoszonego dowodu pozostaje nieistotne dla rozstrzygnięcia sprawy.
Sam Odwołujący w piśmie procesowym z dnia 16 września 2024 r. podniósł, że realizator
przedmiotowego zamówienia nie jest zobowiązany do stosowania tych przepisów.
Zamawiającego wraz z pismem z dnia 13 września 2024 r., tj. faktur dokumentujących
zużycie energii elektrycznej. W ocenie Izby przeprowadzenie zgłoszonego dowodu
pozostaje nieistotne dla rozstrzygnięcia sprawy. Zamawiający na etapie składania ofert
danych tych nie udostępnił, zatem Uczestnik postępowania nie mógł wziąć ich pod
uwagę przy kalkulacji ceny.
Uczestnika postępowania wraz z pismem procesowym z dnia 13 września 2024 r., tj.
oferty
na dostawę opału; faktury VAT za ocenę stanu technicznego kominów; faktury za
transport węgla. Dokumenty odnoszą się do okoliczności związanych ze złożonymi
wyjaśnieniami rażąco niskiej ceny. Wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień rażąco
niskiej ceny zobowiązany jest składać dowody potwierdzające złożone wyjaśnienia
najpóźniej w terminie wskazanym przez zamawiającego. W związku z powyższym Izba
uznała ww. dowody za niedopuszczalne na tym etapie.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest
dostawa ciepła do systemu ciepłowniczego połączona z obsługą
i
eksploatacją kotłowni na paliwa stałe w kompl. wojsk. w miejscowości Rząska k. Krakowa.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z dnia 19 lipca 2024 r. w postępowaniu zostały
złożone dwie oferty:
Nr
oferty
Wykonawca
Cena oferty
brutto w zł
EKSPLOTERM Sp. z o.o.
ul. Krakowska, nr 17
32-083 Balice
NIP: 6772323835
EKOL-KOT SYSTEMY
GRZEWCZE Z. N.
ul. Wosia Budzysza, nr 7
80-
612 Gdańsk
NIP: 5830269165
Pismem z dnia 19 lipca 2024 r.
Zamawiający wezwał, na podstawie art. 224 ust. 1 i 2
ustawy Pzp,
Uczestnika postępowania do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów
w zakresie wyliczenia ceny.
Zamawiający w treści wezwania wskazał m.in., że zwraca się
o
udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów dotyczących wyliczenia ceny za
przedmiot
zamówienia
w szczególności Zamawiający
wymaga
przedstawienia
szczegółowych wyliczeń (np. kalkulacji kosztów) i poparcia ich stosownymi dowodami
potwierdzającymi realność wyliczeń (takimi jak: dokumenty związane z kosztami pracy np.
pracowników oraz biura, kosztami dojazdu do miejsca realizacji przedmiotu zamówienia,
kosztami dostawy i
rozładunku, kopie umów zawartych z podwykonawcami, oferty handlowe,
zaświadczenia, poświadczenia i informacje wytworzone przez podmioty niezależne od
Wykonawcy.
W odpowiedzi na wezwanie, Uczestnik postępowania w piśmie z dnia 24 lipca 2024 r.
wskazał m.in.:
Do wyliczeń założono, że będzie zatrudnionych 14 osób na pełen etat:
7 etatów na kotłownie C.O która pracuje od 01.10.2024-30.04.2025
7 etatów na kotłownie pary technologicznej i C.W.U., która pracuje od 01.10.2024-
Od 01.07.2024 najniższa krajowa wynosi 4300 zł brutto, co daje koszt pracodawcy za jeden
etat: 5161,29 zł(kosz pracodawcy zawiera: wynagrodzenie pracownika. składki ZUS.
Emerytalne. Rentowe. Wypadkowe, Fundusz Pracy, FGŚP). Wyliczenia zaokrąglono do
5200 zł.
Od 01.01.2025 najniższa krajowa ma wynosić 4626 zł brutto co daje koszt pracodawcy na
jeden etat 5552,59 zł zł(kosz pracodawcy zawiera: wynagrodzenie pracownika. składki
ZUS. Emerytalne. Rentowe. Wypadkowe. Fundusz Pracy, FGŠP) . Wyliczenia zaokrąglono
do
5600 zł.
Kotłownia C.O. 01.10.2024-30.04.2025:
• Okres 01.10.2024-31.12.2024
5200 zł x 7 etatów x 3 miesiące x 1,23 (VAT)= 134 316 zł brutto.
• Okres 01.01.2025-31.04.2024
5600 zł x 7 etatów x 4 miesiące x 1,23 (VAT)= 192 864 zł brutto.
Dodatkowo przyjęto 26 dniowy ekwiwalent urlopowy 9829 zł (bardzo zawyżony) na
osobę wraz z kosztami pracodawcy jak i podatkiem VAT: 9829 x 7 etatów 68 803 zł
brutto.
134 316+192 864+68 803= 395 983 zł brutto.
Kotłownia pary technologicznej oraz C.W.U. 01.10.2024-29.09.2025:
• Okres 01.10.2024-31.12.2024
5200 zł x 7 etatów x 3 miesiące x 1,23 (VAT)= 134 316 zł brutto.
• Okres 01.10.2024-3.12.2024
5600 zł x 7 etatów x 9 miesięcy x 1,23 (VAT): 433 944 zł brutto.
Dodatkowo przyjęto 26 dniowy ekwiwalent urlopowy 9829 zł na osobę wraz z kosztami
pracodawcy jak i podatkiem VAT: 9829 x 7 etatów 68 803 zł brutto.
134 316+433 944 + 68 803 zł = 637 063 zł brutto
Parametry cenotwórcze produkcji energii cieplnej bez kosztów osobowych:
• Jeśli chodzi o opał w przypadku miału węglowego jak i groszku przyjęto
kaloryczność opału uśrednioną w dół na poziomie 23 MJ/KG = 23GJ/Tonę opału.
• Ceny opału przyjęto na podstawie ostatnich zakupów od dostawców z którymi firma
współpracuje wiele lat.
• Sprawność kotłowni oszacowano na poziomie 70%. (zwykle szacuje się na ok. 80%)
• Produkcje odpadu z opału (żużel/szlaka) oszacowano na poziomie 25% z ilości
dostarczonego opału.(Z doświadczenia z eksploatacji innych systemów cieplnych
zostaje odpadu na ok. maksymalnie 15% z dostarczonego opału. )
• Stawkę za korzystanie ze środowiska przyjęto z :”Obwieszczenia Ministra Klimatu
i
Środowiska z dnia 4 sierpnia na 2023r. w sprawie wysokości opłat za korzystanie
ze środowiska na rok 2024” zamieszczonego na stronie bip.malopolska.pl .
Kotłownia C.O- zamawiający szacuje produkcję 13 300 GJ energii cieplnej w okresie
obowiązywania umowy.
• Kaloryczność 23 GJ/T x 0,7 (sprawność): 16,1 GJ z tony opału.
13 300 GJ: 16,1= 826,08 Ton opału, po zaokrągleniu 827 Ton- ilość potrzebnego
opału.
827 Ton x 800 zł brutto= 661 600 zł brutto
• Opłata za korzystanie ze środowiska: 30,91 zł x 827 ton x 1,23(VAT)= 31 442
zł brutto
• Wywóz szlaki 210 Ton x 330 zł brutto = 69 300 zł. (Cena bardzo zawyżona.
Według Obwieszczenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 sierpnia na
2023r. w sprawie wysokości opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2024
jednostkowa stawka opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku
wynosi
25,89 zł/Tonę plus VAT)
661 600zł +31 442zł+ 69 300zł= 762 342 zł brutto.
Kotłownia pary technologicznej oraz C.W.U. – zamawiający szacuje produkcję 7 500 GJ
energii cieplnej w okresie
obowiązywania umowy.
• Kaloryczność 23 GJ/T x 0,7 (sprawność, zamawiający podaje sprawność 0,8)=
16,1 GJ z tony opału.
7 500 GJ: 16,1=
465,83 Ton opału, po zaokrągleniu 466 Ton- ilość potrzebnego
opału.
466 Ton x 1350 zł brutto= 629 100 zł brutto
• Opłata za korzystanie ze środowiska: 30,91 zł x 466 ton x 1,23(VAT)= 17 679 zł
brutto
• Wywóz szlaki 120 Ton x 330 zł brutto = 39 600 zł. (Cena bardzo zawyżona.
Według Obwieszczenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 sierpnia na 2023r.
w sprawie wysokości opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2024
jednostkowa stawka opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku wynosi
25,89 zł/Tonę plus VAT)
zł+17 679 zł +39 600 zł = 686 379 zł brutto
Energia elektryczna;
Na podstawie zużycia energii elektrycznej które wynosiło od 01.10.2023-30.06.2024 194
061 kWh oszacowano, że w całym roku obowiązywania umowy będzie ono wynosiło ok .
228 349 kWh.
228 349 x 1,12 zł (opłata za en. el. + opłata przesyłowa) x 1,23 (VAT): 314 573 59 zł brutto.
Dodatkowo szacuje się ok. 60 000 zł brutto na inne konieczne wydatki, jak przeglądy
kominiarskie, ubrania dla pracowników, wodę, ścieki, sól do zmiękczania wody itp.
Całość kosztów eksploatacji systemu cieplnego oszacowano na 2 856 340, 59 zł brutto.
Co przy ofercie za realizację tego zadania wynoszącą 3 159 266,07 zł brutto daje firmie
zysk
302 925,48 zł brutto czyli 25 243,79 zł miesięcznie.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 559 ust. 2 ustawy Pzp, przepisy
stanowiące podstawą prawną zapadłego rozstrzygnięcia wskazać należy, że zgodnie z art.
226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, jeżeli zawiera rażąco
niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Z kolei zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską
ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie
ceny lub kosztu.
Zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp
obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Art. 537 ust. 1 i 2 ustawy Pzp stanowi, że ciężar dowodu, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny, spoczywa na: 1) wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną albo
uczestnikiem postępowania odwoławczego; 2) zamawiającym, jeżeli wykonawca, który złożył
ofertę, nie jest uczestnikiem postępowania odwoławczego.
W przedmiotowej sprawie poza sporem między Stronami i Uczestnikiem
postępowania było konieczność prawidłowego ustalenia wartości procentowej sprawności
kotła. Bezsporne było, że sprawność przesyłu wynosi 91%. Spór dotyczył wartości
sprawności wytwarzania jaką należało przyjąć do wyliczenia ceny. Uczestnik postępowania
do wyliczenia ceny przyjął sprawność na poziomie 70%, Zamawiający twierdził, że wynosi
ona 84%, z
kolei Odwołujący pierwotnie w odwołaniu przyjął 80%, a w piśmie stanowiącym
uzupełnienie odwołania wskazał na 57% twierdząc, że wyliczenia te zostały dokonane na
podstawie
protokołów odczytów z obiektu. I już wskazana zmiana rodzi szereg wątpliwości
odnośnie prawidłowości wyliczeń Odwołującego. Odwołujący dopiero 30 sierpnia 2024 r., po
wniesieniu odwołania, zweryfikował sprawność wytwarzania energii cieplnej na podstawie
własnych, niemożliwych do zweryfikowania, danych. Powyższe prowadzi do wniosku, że na
etapie składania ofert można było przyjąć sprawność w wysokości 80% - taką wartość musiał
przyjąć i sam Odwołujący, skoro sprawność zweryfikował dopiero na etapie postępowania
odwoławczego. Uczestnik postępowania w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny wskazał, że
sprawność kotłowni zwykle szacuje się na ok. 80% - czyli zgodnie z pierwotnymi założeniami
Odwołującego. Uczestnik postępowania przyjął jednak wartość na poziomie 70%, czyli mniej
niż pierwotnie Odwołujący. Z tego też względu Izba nie dała wiary Odwołującemu, ze jego
wyliczenia są prawidłowe.
Odwołujący na potwierdzenie zgodności swoich wyliczeń, do stanowiska pisemnego
z dnia 16
września 2024 r., dołączył tabelę obrazującą zużycie energii. Izba uznała
wskazany dowód za niewiarygodny z tego względu, że nie referuje do konkretnego okresu,
nie wskazuje danych źródłowych, metody wyliczenia – jak słusznie zauważył Zamawiający,
jest to wycinek z tabeli sporządzonej w Exelu niemożliwy do zweryfikowania.
Niejako na marginesie, nawet uznając, że wyliczenia Odwołującego są prawidłowe
i
opierają się na danych rzeczywistych, to na etapie składania ofert Odwołujący (mimo, że
obecnie realizuje zamówienie), Zamawiający ani też Uczestnik postępowania nie posiadali
wiedzy w powyższym zakresie. A skoro tak, to nie sposób czynić zarzutu Uczestnikowi
postępowania, że na podstawie swojego doświadczenia przyjął do kalkulacji ceny sprawność
kotła na poziomie 70%. Nie ma racji Odwołujący twierdząc, że Uczestnik postępowania mógł
o ww.
dane zapytać Zamawiającego na etapie wyjaśnień – bezsporne było to, że
Z
amawiający takich informacji nie posiadał, co za tym idzie i tak nie mógłby ich przekazać
pozostałym wykonawcom.
Jeżeli chodzi o pozostałe koszty, Odwołujący nie wykazał ich istotności. Nie chodzi
o
to, aby wycenić w sposób rentowny każdy element ceny, nawet taki który nie jest istotnym
elementem składowym ceny, a tym bardziej niemożliwy do przewidzenia. Zarzuty dotyczące
niedoszacowania oferty U
czestnika postępowania, Odwołujący opiera na swoim
doświadczeniu, które nabył realizując obecnie na rzecz Zamawiającego usługę dostawy
ciepła. Odwołujący zapomina jednak, że każdy wykonawca kalkuluje swoją cenę na
podstawie własnego doświadczenia, i na własnych wyliczeniach, a nie na doświadczeniu i
danych
, które posiada wyłącznie Odwołujący i których de facto nie można w żaden sposób
zweryfikować.
Odnosząc się krótko do podnoszonych przez Odwołującego kwestii:
Wynagrodzenie pracowników – Izba doszła do wniosku, że wyjaśnienia Uczestnika w tym
zakresie są wystarczające. Uczestnik postępowania przyjął do wyliczeń czternaście
etatów na dwanaście wymaganych przez Zamawiającego, zatem nie sposób uznać, że w
tym zakresie obowiązany był wliczyć dodatkowo koszty, m.in. zastępstw, dodatków
nocnych.
Izba pominęła twierdzenia Odwołującego dotyczące minimalnego wynagrodzenia za
pracę od dnia 1 stycznia 2025 r. jako spóźnione. Abstrahując od powyższego, alogiczne jest
oczekiwanie
uwzględnienia przez Uczestnika postępowania wynagrodzenia za pracę, które
obowiązywać będzie od 2025 r. zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz
wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. w sytuacji, gdy rozporządzenie zostało
opublikowane 13 września 2024 r., a termin składania ofert minął 15 lipca 2024 r.
Powyższego nie wziął pod uwagę również Odwołujący, bowiem takiej okoliczność w
odwołaniu nie podniósł.
2. Cena energii elektrycznej
– i tutaj ponownie Odwołujący twierdzenia opiera o dane, które
posiada
realizując obecnie umowę na rzecz Zamawiającego. Analizując stanowisko
pisemne z dnia 16
września 2024 r., zauważyć trzeba niekonsekwencję w narracji
proponowanej przez Odwołującego. Odwołujący wskazuje wprost, że Uczestnik
postępowanie, przed składaniem ofert, nie mógł oprzeć się na danych rzeczywistych
bowiem Zamawiający fakturę otrzymał dopiero w dniu 8 sierpnia 2024 r. Z kolei
w
odpowiedzi na zapytanie Odwołującego do treści SWZ Zamawiający wskazał, co
podniósł sam Odwołujący, że nie może podać ceny jednostkowej za 1kWh ponieważ
umowa na dostawę energii z operatorem zawarta jest przez Rejonowy Zarząd
Infrastruktury w Krakowie
. Skoro zatem sam Odwołujący twierdzi, że danych
rzeczywistych Uczestnik postępowania nie mógł uzyskać, to rodzi się pytanie dlaczego
Odwołujący oczekuje, że właśnie takie dany winien był przyjąć do kalkulacji ceny.
Izba wzięła pod uwagę dowód przedłożony przez Uczestnika postępowania,
a mianowicie
: wydruk wiadomości e-mail z informacjami dotyczącymi zużycia energii
elektrycznej
i uznała, że założenia przyjęte przez Uczestnika postępowania były zasadne.
W
konsekwencji zarzut odwołującego należało uznać za bezzasadny.
3. Awarie
– z dowodów przedłożonych przez Zamawiającego wynika, że awarie rozliczane
są oddzielnie. Odwołujący podniósł, że jeżeli wykonawca nie jest zobowiązany do
pokrywania kosztów części zamiennych nie oznacza, że nie ponosi żadnych kosztów
związanych z usunięciem awarii – przedstawione przez Odwołującego twierdzenia
należało uznać za gołosłowne, niepoparte jakimkolwiek materiałem dowodowym.
Ekspertyzy budowlane kominów i koszty przeglądu obiektu – z przedłożonych przez
Zamawiającego faktur wynika, że koszty wskazane przez Odwołującego są znacznie
zawyżone. Nie sposób pominąć również i tego, że Odwołujący nawet nie podjął próby
wykazania
istotności wskazanego kosztu.
Koszt nawęglania/pryzmowania; czyszczenie chemiczne wymienników centralnego
ogrzewania
– również i w tym zakresie przedstawione przez Odwołującego twierdzenia
należało uznać za gołosłowne, niepoparte jakimkolwiek materiałem dowodowym.
Zgłoszenie RDOŚ – Zamawiający zawiadomił RDOŚ w Krakowie o zmianie w zakresie
prowadzącego. Izba uznała zgłoszenie za wiarygodne i nie znalazła podstaw faktycznych
i prawnych do jego zakwestionowania.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1 w związku
z
§ 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 pkt 1 lit. a i 2 lit. b i d rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………