Sygn. akt: KIO 3132/24
WYROK
Warszawa, dnia 19 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Anna Wojciechowska
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu
16 września 2024 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę K. D. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Usługi
Transportowe K. D.
z siedzibą w Legnicy w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Legnickie Pole
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Przedsiębiorstwo
Komunikacji Samochodowej sp. z o.o. z
siedzibą w Kamiennej Górze
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę K. D. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Usługi Transportowe K. D. z siedzibą w Legnicy i zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę K. D. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Usługi Transportowe K. D. z siedzibą w Legnicy
t
ytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………..
Sygn. akt KIO 3132/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Legnickie Pole - prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym z możliwością negocjacji na podstawie art.
275 pkt 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity
Dz. U. 2023 r., poz. 1605
z późn. zm. – dalej „ustawa pzp”), pn. „Dowóz dzieci i uczniów do
placówek oświatowych w roku szkolnym 2024/2025 IV”, Oznaczenie sprawy:
ORG.271.20.2024.U.TP.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie
Zamówień Publicznych w dniu 13 sierpnia 2024 r., za numerem 2024/BZP 00456741/01.
W dniu 28 sierpnia 2024
r. odwołanie wniósł wykonawca K. D. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Usługi Transportowe K. D. z siedzibą w Legnicy – dalej
Odwołujący. Odwołujący wniósł odwołanie wobec wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej sp. z o.o. w Kamiennej Górze –
dalej Przystępującym lub PKS.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 pkt 1 ustawy pzp poprzez niezapewnienie zachowania zasady uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców, co jest związane z naruszeniem przepisów ustawy
wskazanych lub wynikających z uzasadnienia odwołania.
2. art. 239 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 128 oraz art. 17 ust. 2 ustawy pzp poprzez wadliwy
i
przedwczesny wybór oferty PKS jako najkorzystniejszej, pomimo istnienia wątpliwości co do
zgodności tej oferty z treścią SWZ i OPZ, oraz wadliwe wezwanie PKS do złożenia
wyjaśnień w trybie art. 128 ustawy pzp już po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty, co
w rezultacie nie doprowadziło do jednoznacznego wyjaśnienia wątpliwości. Te wątpliwości
wynikają z zaoferowania realizacji przedmiotowego zamówienia przez PKS w sposób
niezgodny z
warunkami określonymi przez Zamawiającego w SWZ i OPZ, tj. przy użyciu
autobusów, które nie spełniają wymagań i parametrów opisanych w OPZ oraz SWZ:
a. z
godnie z ust. 14 rozdz. IV „Opis przedmiotu zamówienia” SWZ, przedmiotowe usługi
transportowe powinny być świadczone z wykorzystaniem co najmniej 3 autobusów, w tym
jednego autobusu do przewozu minimum 35 osób o długości 9 metrów. Tymczasem żaden
z
pojazdów zaoferowanych przez Wykonawcę nie posiada długości 9 metrów ani nawet
długości zbliżonej do 9 metrów.
b. z
godnie z ust. 5 lit. c rozdziału I „Opisu przedmiotu zamówienia”, realizacja zamówienia
może odbywać się wyłącznie przy użyciu autobusów spełniających określone warunki, w tym
posiadających klimatyzację, czego zaoferowane przez PKS pojazdy w ocenie Odwołującego
w pełni nie spełniają.
Odwołujący w oparciu o wyżej wskazane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania,
jak
również nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na wyborze oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej
w postępowaniu,
powtórzenia czynności oceny ofert w przedmiotowym postępowaniu, w tym w
szczególności wezwanie wykonawcy PKS do złożenia wyjaśnień w trybie art. 223 ustawy
pzp w zakresie spełniania wymagań określonych w ust. 14 rozdz. IV „Opis przedmiotu
zamówienia” SWZ oraz ust. 5 lit. c rozdziału I załącznika do SWZ „Opis przedmiotu
zamówienia”.
Odwołujący uzasadniając zarzuty odwołania wskazał, że celem przystąpienia do
przetargu konieczne było złożenie oferty, w której należało m.in. (zgodnie ze wzorem
formularza ofertowego stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ) wskazać oferowane pojazdy
z
uwagi na fakt, że rok produkcji autobusów stanowił kryterium oceny ofert: Zgodnie z ust. 14
rozdz. IV "Opis przedmiotu zamówienia" SWZ, „Transport powinien być realizowany
z
wykorzystaniem co najmniej 3 autobusów, z których jeden musi umożliwiać przewóz
minimum 35 osób i mieć długość co najmniej 9 m”. Z kolei, zgodnie z Opisem Przedmiotu
Zamówienia (OPZ) stanowiącym załącznik nr 1 do SWZ, w rozdziale I ust. 5 lit. c) OPZ,
„realizacja zamówienia może odbywać się wyłącznie przy użyciu autobusów spełniających
określone warunki, w tym wyposażonych w klimatyzację”.
W dniu 22 sierpnia 2024
r. Zamawiający dokonał otwarcia ofert, a informacja o
otwarciu została opublikowana na stronie internetowej Zamawiającego o godzinie 11:29,
zgodnie z
Rejestrem zmian. W przedmiotowym postępowaniu, oprócz Odwołującego, ofertę
złożył także PKS. Odwołujący, w dniu 22 sierpnia 2024 r. o godzinie 11:41, zwrócił się z
wnioskiem o udostępnienie dokumentów dotyczących przetargu, w tym dokumentów
złożonych przez PKS, z prośbą o ich przesłanie na adres e-mail Odwołującego.
Wnioskowane dokumenty, w
tym oferta złożona przez PKS, zostały udostępnione za
pośrednictwem platformy obsługującej postępowanie w dniu 22 sierpnia 2024 r. o godzinie
Z udostępnionej przez Zamawiającego w dniu 22 sierpnia 2024 r. oferty PKS,
stanowiącej załącznik nr 1 do SWZ, sporządzonej przez PKS, wyraźnie wynika, że na stronie
3 PKS zaoferował świadczenie usług z wykorzystaniem pojazdów o określonych
parametrach.
Dnia 23 sierpnia
2024 r. o godzinie 13:22 Zamawiający przesłał Odwołującemu
informację o wyborze najkorzystniejszej oferty. Odwołujący, tego samego dnia, tj. 23 sierpnia
2024 r. o godzinie 13:29, za pośrednictwem platformy e-Zamówienia przekazał
Zamawiającemu pismo, w którym zwrócił uwagę na nieścisłości oferty wykonawcy PKS
w
odniesieniu do postanowień SWZ i OPZ oraz zwrócił uwagę na następujące kwestie,
wnosząc jednocześnie o podjęcie odpowiednich działań:
Wymóg, zgodnie z którym przedmiotowe usługi transportowe powinny być świadczone
z
wykorzystaniem co najmniej 3 autobusów, w tym jednego do przewozu minimum 35 osób
o
długości 9 metrów.
Odwołujący podkreślił, że to postanowienie zostało wprowadzone przez Zamawiającego
nieprzypadkowo. Wskazał, że zapis ten jest uzasadniony ze względu na specyfikę
zamówienia, ponieważ niektóre przystanki są zlokalizowane w miejscach, gdzie próba
zawracania lub wycofania dłuższym pojazdem stanowi bezpośrednie zagrożenie dla
przewożonych dzieci oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo, zawracanie
w
tych miejscach jest niemożliwe z uwagi na brak niezbędnej infrastruktury, szczególnie
w okresie zimowym.
Odwołujący, powołując się na własne doświadczenie oraz ogólnie dostępne informacje
o
danych technicznych pojazdów, zwrócił uwagę, że żaden z autobusów oferowanych przez
PKS nie spełnia wymagań określonych przez Zamawiającego w SWZ, tj. nie posiada
długości 9 metrów, ani nawet długości zbliżonej do 9 metrów.
Odwołujący, opierając się na informacjach uzyskanych z rządowej strony internetowej, na
której gromadzone są najważniejsze dane o pojazdach, takie jak ważność badania
technicznego
i
polisy
OC
(https://bezpiecznyautobus.gov.pl/),
oraz
na
innych
ogólnodostępnych informacjach technicznych dotyczących pojazdów oferowanych przez
PKS, wskazał na niezgodność co do liczby miejsc siedzących, które wskazał PKS, a które są
udostępnione na ww. stronie.
Odwołujący wyraził również wątpliwości, czy oferowane przez PKS pojazdy spełniają
wymóg posiadania klimatyzacji, zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku "Opis
przedmiotu zamówienia" w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na „Dowóz
dzieci i uczniów do placówek oświatowych w roku szkolnym 2024/2025 IV”, określonym
w rozdziale I ust. 5 lit. c).
Odwołujący wniósł o szczegółową i rzetelną weryfikację, czy wykonawca PKS oferuje
wykonanie przedmiotowego zamówienia zgodnie z warunkami określonymi w Specyfikacji
Warunków Zamówienia (SWZ). W związku z powyższymi uwagami oraz twierdzeniami,
Odwołujący zwrócił się do Zamawiającego z wnioskiem o wezwanie PKS do wyjaśnienia
następujących kwestii:
a.
Który z oferowanych pojazdów, i czy co najmniej jeden z nich, spełnia wymagania
określone w ustępie 14 rozdziału IV Opisu przedmiotu zamówienia SWZ, w szczególności
dotyczące długości wynoszącej 9 metrów?
b.
Wyjaśnienia dotyczącego liczby miejsc siedzących w oferowanych pojazdach.
c.
Potwierdzenia, czy wszystkie oferowane przez PKS pojazdy są wyposażone w
klimatyzację.
Dnia 23 sierpnia
2024 r. o godz. 14:27 Odwołujący wystąpił do Zamawiającego
o
udostępnienie dokumentacji, w szczególności korespondencji prowadzonej między
Zamawiającym a PKS, w tym wiadomości e-mail, pisemnych zapytań, odpowiedzi oraz
innych form komunikacji, jak również dokumentów złożonych przez PKS w celu
potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający udostępnił
przedmiotowe dokumenty dnia 27 sierpnia 2024 r. o godzinie 14:26. Dodatkowo, tego
samego dnia, Zamawiający przesłał do wiadomości Odwołującego wezwanie do wyjaśnień
adresowane do PKS, datowane na 26 sierpnia
2024 r., w którym, działając na podstawie art.
128 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z
2023 r. poz. 1605 z
późn. zm.), wzywa PKS do wyjaśnienia i udzielenia odpowiedzi na
poniższe pytania:
Pytanie nr 1/ „Który z oferowanych pojazdów, i czy co najmniej jeden z nich, spełnia
wymagania określone w ustępie 14 rozdziału IV Opisu przedmiotu zamówienia SWZ,
w
szczególności dotyczące długości wynoszącej 9 metrów?
Pytanie nr 2/ „Wyjaśnienia dotyczącego liczby miejsc siedzących w oferowanych
pojazdach.
Pytanie nr 3/ „Czy wszystkie oferowane przez Wykonawcę pojazdy są wyposażone
w
klimatyzację?
Dodatkowo, tego samego dnia, Zamawiający przesłał Odwołującemu kopię
wiadomości skierowanej do PKS, której załącznikiem było wezwanie do wyjaśnień z dnia 27
sierpnia
2024 r. W tym wezwaniu, Zamawiający, działając na podstawie art. 128 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.
1605 z
późn. zm.), doprecyzował i rozszerzył Pytanie nr 2 zadane w wezwaniu z dnia
poprzedniego, jednocześnie Zamawiający w wezwaniu nie wskazał terminu na udzielenie
odpowiedzi.
Zgodnie z pismem PKS z dnia 27 sierpnia
2024 r., nr PKS/DPP/259/2024, które
zostało przekazane przez Zamawiającego na wniosek Odwołującego, i które, jak
domniemywa Odwołujący, stanowi odpowiedź na wezwanie do wyjaśnień z dnia 26 sierpnia
2024 r., PKS nie odpowiedział wprost na pytania zadane przez Zamawiającego. W piśmie
tym PKS wskazał, że przewozy będą realizowane pojazdami spełniającymi zapisy zawarte w
SWZ w rozdziale IV pkt. 17. Dodatkowo PKS oświadczył, że z chwilą zaproszenia
Wykonawcy do zawarcia umowy przedstawi Zamawiającemu wykaz pojazdów (wykaz
narzędzi z postępowania uzupełniony o dodatkowe pojazdy dedykowane do realizacji
przedmiotowego zamówienia), które będą zgodne z kryteriami oceny oraz zapewnią
zgodność z OPZ.
Ponadto PKS stwierdził, że wymóg „Transport powinien być świadczony
z
wykorzystaniem co najmniej 3 autobusów, w tym 1 do przewozu minimum 35 osób o
długości 9 metrów” odnosi się do etapu realizacji zamówienia, a nie do etapu ubiegania się o
udzielenie zamówienia. W związku z tym, w ramach wykazu narzędzi, Wykonawca wykazał,
że dysponuje odpowiednimi środkami transportu, zgodnie z wymaganiami określonymi w
SWZ, tj. „Wykonawca wykaże, że dysponuje odpowiednimi środkami transportu, w tym 3
autobusami przystosowanymi do bezpiecznego przewozu dzieci i młodzieży, w tym 2
autobusami wyposażonymi każdy w minimum 41 miejsc siedzących, 1 autobusem z
minimum 35 miejsc siedzących oraz 2 autokarami rezerwowymi bez określenia liczby miejsc.
Warunki przewozu uczniów powinny być zorganizowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia
6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Każdy środek transportu musi posiadać
aktualne badania techniczne oraz ubezpieczenie OC.”
Odwołujący nie ma wiedzy, czy PKS udzielił odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z dnia 27 sierpnia 024 r.
Odwołujący wskazuje, iż wymagania stawiane Wykonawcom przez Zamawiającego
w
zakresie sposobu realizacji zamówienia były wyraźnie i jasno określone w SWZ, wzorze
formularza ofertowego oraz Opisie przedmiotu zamówienia. Wymagania te nie były
kwestionowane przez
Zgodnie z ust. 14 rozdz. IV „Opis przedmiotu zamówienia” SWZ, przedmiotowe usługi
transportowe powinny być świadczone z wykorzystaniem co najmniej 3 autobusów, w tym
jednego autobusu do przewozu minimum 35 osób o długości 9 metrów.
Zgodnie z ust. 5 lit. c rozdziału I „Opisu przedmiotu zamówienia”, realizacja zamówienia
może odbywać się wyłącznie przy użyciu autobusów spełniających określone warunki, w tym
posiadających klimatyzację.
•
Zgodnie z ust. 5 rozdz. XXII SWZ, Zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty
będzie oceniał rok produkcji autobusów, przy czym znaczenie tego kryterium zostało
określone na 30%/30 punktów. Zgodnie z ad. 2 lit. a rozdz. XXII Zamawiający oceniając rok
produkcji pojazdów przeznaczonych do realizacji zamówienia, weźmie pod uwagę 5
pojazdów zaoferowanych wraz z ofertą, przyznając punkty za rok produkcji zgłoszonych
pojazdów.
W formularzu ofertowym, który stanowił załącznik do SWZ, Wykonawca miał obowiązek
oświadczyć, że oferuje świadczenie usług z wykorzystaniem konkretnych pojazdów
o
określonych parametrach, jednocześnie podając numer rejestracyjny i model pojazdu.
Oferowane autokary miały istotne znaczenie w przedmiotowym postępowaniu. Z jednej
strony, wykazanie posiadania odpowiedniej zdolności technicznej warunkowało możliwość
udziału w postępowaniu, a z drugiej strony, oferowane autobusy były oceniane pod kątem
jakości oferowanych usług. Te dwie kwestie należy wyraźnie rozróżnić.
Oferta PKS, która została uznana za najkorzystniejszą zawierała liczne nieścisłości
i
nieprawidłowości w zakresie oferowanych autobusów, a mianowicie:
PKS, pomimo wyraźnego wymogu podania numeru rejestracyjnego autobusu i modelu
pojazdu, w swojej ofercie podał wyłącznie numery rejestracyjne autobusów, bez wskazania
modeli pojazdów, co znacznie utrudniało ustalenie czy pojazdy są zgodne z wymaganiami
stawianymi przez Zamawiającego w OPZ i SWZ.
- Pojazdy o numerach rejestracyjnych DKA57VJ, DKA58VJ, DKA43UF, zgodnie z raportami
pozyskanymi ze strony bezpiecznyautobus.gov.pl, na której gromadzone są najważniejsze
dane o pojazdach, takie jak ważność badania technicznego i polisy OC, oraz na podstawie
innych ogólnodostępnych informacji technicznych dotyczących tych pojazdów, mają inną
liczbę miejsc siedzących niż ta, która wynika z oświadczeń złożonych przez PKS.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 128 ustawy pzp z dnia 26 sierpnia
2024 r., w którym PKS został wezwany do złożenia wyjaśnień poprzez odpowiedź na
konkretne pytania, PKS w piśmie z dnia 27 sierpnia 2024 r., nr PKS/DPP/259/2024, nie
udzielił jednoznacznej odpowiedzi na zadane przez Zamawiającego pytania. Jednocześnie
PKS oświadczył, że z chwilą zaproszenia Wykonawcy do zawarcia umowy przedstawi
Zamawiającemu wykaz pojazdów (wykaz narzędzi z postępowania uzupełniony o dodatkowe
pojazdy dedykowane do realizacji przedmiotowego zamówienia), które będą zgodne
z
kryteriami oceny oraz zapewnią zgodność z OPZ.
Odwołujący wskazał, że w oparciu o wyjaśnienia udzielone przez PKS oraz kolejne
wezwanie do wyjaśnień z dnia 27 sierpnia 2024 r., tj. już po wyborze oferty, treść oferty budzi
uzasadnione wątpliwości co do zgodności z SWZ i OPZ. W ocenie Odwołującego, PKS
zaoferował realizację zamówienia pojazdami, które nie spełniają wymagań określonych w
tych dokumentach, oraz nie udzielił konkretnych odpowiedzi na pytania zadane przez
Zamawiającego.
Odwołujący podkreślił, że Zamawiający jest zobowiązany do odrzucenia ofert tych
wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny z wymaganiami
określonymi w SWZ, w szczególności w zakresie zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji
i innych istotnych elementów zamówienia. Odwołujący zaznaczył, że w przedmiotowym
postępowaniu Zamawiający, w związku z uzasadnionymi wątpliwościami, dwukrotnie wzywał
PKS do udzielenia wyjaśnień dotyczących oferowanych autobusów, a czynności te miały
miejsce już po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty. Działania te, zdaniem
Odwołującego, jednoznacznie wskazują, że tempo procedowania zamówienia nie pozwoliło
na rzetelne przeprowadzenie badania i oceny ofert, a pomimo dokonania wyboru
najkorzystniejszej oferty trwało nadal.
Odwołujący podkreślił, że kluczową kwestią jest ustalenie, czy w konkretnym
przypadku możliwe jest precyzyjne określenie treści oświadczenia woli Wykonawcy, które nie
naruszałoby zasady uczciwej konkurencji między wykonawcami. W niniejszym postępowaniu
nie było to możliwe z uwagi na fakt, że najpierw dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty,
a
dopiero później badano, czy oferta spełnia warunki SWZ i OPZ.
Odwołujący dodatkowo wskazał, że sposób prowadzenia postępowania znacząco
utrudniał przygotowanie stanowiska i odwołania, z uwagi na fakt, że w okresie, w którym
biegł termin na złożenie odwołania, Zamawiający dokonywał kolejnych czynności w zakresie
oceny i badania ofert, a wykonawca PKS przesyłał dokumenty oraz odpowiedzi. Dodatkowo,
zgodnie z wiedzą Odwołującego, ostatnie pytanie zostało skierowane do PKS w dniu 27
sierpnia
2024 r. bez wskazania terminu na udzielenie odpowiedzi. Odwołujący nie posiada
informacji, czy PKS udzielił odpowiedzi oraz jaka była jej treść.
W kontekście niniejszej sprawy Odwołujący zwrócił uwagę, że PKS złożył
oświadczenie, iż będzie świadczył usługi określonymi autobusami, podając ich konkretne
numery rejestracyjne. Zdaniem Odwołującego, te pojazdy nie spełniają wymagań
określonych przez Zamawiającego. Odwołujący nie kwestionuje, że PKS spełnia warunki
udziału w postępowaniu, w szczególności w zakresie zdolności technicznej, jednak z
oświadczeń i wyjaśnień PKS jednoznacznie wynika, że do realizacji zamówienia przeznacza
pojazdy, które nie spełniają wymagań w zakresie jakości i warunków realizacji.
Mając na uwadze powyższe, Odwołujący wskazał na naruszenie procedury pzp, które
miało miejsce po opublikowaniu informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty. Zamiast
oczekiwać na upływ wymaganych terminów, Zamawiający wezwał PKS do złożenia
dodatkowych wyjaśnień w trybie art. 128 ustawy pzp bez określenia konkretnego terminu na
udzielenie odpowiedzi. Takie działania budzą wątpliwości co do prawidłowości i
przejrzystości procesu oceny ofert, który zdaniem Odwołującego powinien zostać
powtórzony.
Fakt, że dodatkowe wezwania zostały wystosowane już po ogłoszeniu decyzji
o
wyborze, może sugerować, że procedura badania oferty PKS nie została zakończona
w
sposób rzetelny i transparentny. Dodatkowo, szybkie tempo prowadzenia postępowania
może wskazywać na pośpiech i brak staranności, co z kolei może naruszać zasady uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Takie działania Zamawiającego mogą
podważać zaufanie do procesu przetargowego i sugerować brak bezstronności oraz
skrupulatności w ocenie złożonych ofert.
Odwołujący zwrócił uwagę na wymóg dotyczący pojazdów, określony w ust. 14 rozdz.
IV SWZ, zgodnie z którym Zamawiający wymaga, aby usługi transportowe były świadczone
z
wykorzystaniem co najmniej 3 autobusów, w tym jednego autobusu o długości 9 metrów do
przewozu minimum 35 osób. Ten zapis jest uzasadniony, ponieważ niektóre przystanki
znajdują się w miejscach, gdzie manewrowanie dłuższym pojazdem mogłoby stanowić
zagrożenie dla dzieci oraz innych uczestników ruchu. Dodatkowo, brak odpowiedniej
infrastruktury, szczególnie zimą, uniemożliwia bezpieczne zawracanie.
Odwołujący wskazał, że jego oferta w pełni spełnia te wymagania. Przykładem jest
pojazd marki AUTOSAN, model A0909L, o numerze rejestracyjnym DL 4112F, którego
długość wynosi 9300 mm, co odpowiada wymaganiom Zamawiającego. Informację tę można
potwierdzić w dostępnych źródłach oraz homologacji, którą Odwołujący może przedłożyć
w razie potrzeby.,
Dopuszczenie wykonawcy, który oferuje realizację zamówienia pojazdami
niespełniającymi powyższych wymagań, narusza zasadę równego traktowania i powinno
zostać wyjaśnione przez Zamawiającego. Jednocześnie Odwołujący podkreślił, że
wykonawcy nie powinni ponosić konsekwencji wynikających z faktu, iż Zamawiający nie
zarezerwował odpowiedniego czasu na przeprowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia. W rezultacie, aby zdążyć przed terminem rozpoczęcia realizacji zamówienia
określonym w SWZ, Zamawiający prowadzi postępowanie z naruszeniem podstawowych
zasad, takich jak równe traktowanie wykonawców oraz przejrzystość postępowania.
W związku z powyższym czynność wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 23 sierpnia
2024 r. powinna zostać unieważniona, a czynności oceny ofert powtórzone. W szczególności
należy wezwać wykonawcę PKS do złożenia wyjaśnień w trybie art. 223 ustawy pzp w
zakresie spełniania wymagań określonych w ust. 14 rozdz. IV „Opis przedmiotu zamówienia”
SWZ oraz ust. 5 lit. c rozdziału I załącznika do SWZ „Opis przedmiotu zamówienia”.
W dniu
11 września 2024 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie wniesionego odwołania w całości. W złożonej odpowiedzi oraz na
rozprawie przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swojego stanowiska.
W dniu 11 września 2024 r. pismo procesowe ze stanowiskiem w sprawie złożył
Przystępujący wnosząc o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
Izba ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale
IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie
zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone w art.
505 ust. 1 i 2 ustawy pzp, tj. posiadanie interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy pzp.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, zachowując termin ustawowy
oraz wskazując interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego zgłosił
skuteczne
przystąpienie wykonawca Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej sp. z o.o.
w Kamiennej Górze.
Izba
postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania,
odwołanie wraz z załącznikami, odpowiedź na odwołanie wraz z załącznikami, zgłoszenie
przystąpienia wraz z załącznikami oraz pismo procesowe Przystępującego.
Na
podstawie tych dokumentów, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia,
stanowiska i dowody złożone przez strony i uczestnika postępowania w trakcie
posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła:
Odwołanie podlegało oddaleniu.
W zakresie podniesionych zarzut
ów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zgodnie z SWZ:
„IV. Opis przedmiotu zamówienia (…) 14. Transport powinien być świadczony
z
wykorzystaniem co najmniej 3 autobusów w tym 1 do przewozu min. 35 osób o długości
9 m.
(…) 17. Autobusy, którymi Wykonawca będzie wykonywał transport muszą posiadać
aktualne badania techniczne i ubezpieczenie OC. Co najmniej 3 autobusy muszą być
wyposażone w układ hamulcowy ABS oraz automatycznie otwierane drzwi. W okresie
zimowym pojazdy dowożące dzieci muszą być ogrzewane oraz dodatkowo posiadać
ogrzewanie postojowe WEBASTO, na stopniach wejściowych do autobusów nie może
zalegać śnieg, ani lód. W okresie zimowym Wykonawca musi zwrócić szczególną uwagę,
aby zapewnić bezpieczeństwo podczas wsiadania i wysiadania. W okresie letnim autobusy
muszą być efektywnie klimatyzowane. Przez cały rok w autobusach musi być utrzymywana
czystość. 18. Wykonawca zobowiązany jest realizować zamówienie z wykorzystaniem
zgłoszonych w ofercie autobusów. Na etapie realizacji umowy każdy ze zgłoszonych
pojazdów może zostać zastąpiony innym, o nie niższych parametrach (np. autobus
zgłoszony w ofercie z rocznika 2016 musi zostać zastąpiony pojazdem z rocznika 2016 lub
młodszym). 19. Zamawiający dopuści zmianę zaoferowanego środka transportu w trakcie
realizacji umowy na pisemny umotywowany wniosek Wykonawcy. Zmiana autobusu na
autobus o mniejszej ilości miejsc siedzących może mieć miejsce w przypadku mniejszej
ilości uczniów na trasach dowożenia dzieci. Autobus zaoferowany jako zamienny nie może
być starszy od autobusu zamienianego oraz musi posiadać ważną polisę OC, a także ważne
badania techniczne. Zmiana środka transportu nie powoduje zmiany wysokości
wynagrodzenia Wykonawcy. Zmiana środka transportu będzie każdorazowo zależna od
decyzji Zamawiającego.”
„XV. Informacja o warunkach udziału w postępowaniu (…) 2. Zamawiający wymaga
wykazania przez Wykonawcę spełnienia warunków określonych w art. 112 ust. 2 ustawy pzp
dotyczących: (…) 4) zdolności technicznej lub zawodowej Zamawiający uzna, że
Wykonawca spełnia warunek w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych,
doświadczenia, potencjału technicznego Wykonawcy lub osób skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację zamówienia na odpowiednim
poziomie jakości jeżeli: (…) b) Warunek w zakresie potencjału technicznego: Wykonawca
wykaże, że dysponuje odpowiednimi środkami transportu, 3 autobusami przystosowanymi do
bezpiecznego przewozu dzieci i młodzieży, w tym 2 autobusami wyposażonymi każdy w
minimum 41 miejsc siedzących, 1 autobusem z min. 35 miejsc siedzących oraz 2 autokarami
rezerwowymi bez określenia miejsc. Warunki przewozu uczniów powinny być zorganizowane
zgodnie z
przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Każdy
środek transportu musi posiadać aktualne badania techniczne, ubezpieczenie OC. W
przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie dwóch lub więcej Wykonawców, warunek
ten można spełniać łącznie.”
„XXII. Opis kryteriów oceny wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert (…)
2. Rok produkcji autobusów 30% 30 pkt (…) Ad. 2 Rok produkcji autobusów 30%
a) Zamawiający, oceniając rok produkcji pojazdów przeznaczonych do realizacji zamówienia,
weźmie pod uwagę 5 pojazdów zaoferowanych wraz z ofertą. Zamawiający będzie
przyznawał punkty za rok produkcji zgłoszonych pojazdów.
b) Maksymalna liczba punktów to 30 punktów.
c) Zamawiający będzie oceniał 5 autobusów przedstawionych przez Wykonawcę wraz z
ofertą. Autobusy muszą spełniać warunki określone w warunkach udziału w postępowaniu
oraz Opisie Przedmiotu Zamówienia.
d) Punkty zostaną przyznane dla 5 zgłoszonych pojazdów oraz zsumowane. Wykonawca
zobowiązany jest realizować zamówienie z wykorzystaniem obu zgłoszonych pojazdów.
e) Ocena powyższego kryterium zostanie dokonana wg następującej tabeli:
[2021 lub młodszy – 6; 2020 – 5; 2019 – 4; 2018 – 3; 2017 – 2; 2016 – 1; 2015 lub starsze -
Na etapie realizacji umowy każdy ze zgłoszonych pojazdów może zostać zastąpiony innym,
o
nie niższych parametrach (np. pojazd zgłoszony w ofercie z rocznika 2016 musi zostać
zastąpiony pojazdem z 2016 r. o nie niższym wyposażeniu).
Wykonawca deklaruje roczniki pojazdów którymi będzie realizował usługę, w tabeli
wskazanej w formularzu ofertowym rok produkcji pojazdów. Niewypełnienie tego załącznika
wraz z ofertą skutkować będzie przyznaniem 0 punktów w tym kryterium. Zamawiający
informuje, że dokument ten nie podlega uzupełnieniu.
W sytuacji, w której Wykonawca wskaże w tabeli większą liczbę autobusów niż wymagane
przez Zamawiającego, ocenie w ramach przedmiotowego kryterium zostaną poddane trzy
pierwsze w kolejności wskazane pojazdy. W sytuacji, w której dane wskazane w treści tabeli
nie będą jednoznacznie wskazywały danych pozwalających na dokonanie oceny w ramach
przedmiotowego kryterium (np. brak wszystkich wymaganych informacji) Zamawiający
przyzna 0 pkt za pojazd, w stosunku,
do którego podano te niepełne lub niejednoznaczne
informacje.
Pojazdy z 2015 roku i starsze otrzymają 0 pkt.
Oferta może otrzymać maksymalnie 30 pkt (1% = 1 pkt) w zakresie kryterium rok produkcji
pojazdów wyznaczonych do realizacji zamówienia.”
Zgodnie z OPZ:
„4. Wykonawca zobowiązany jest opracować rozkład jazdy dla poszczególnych tras
zawierający: przystanki, godziny odjazdów i przyjazdów autobusów, długość linii
komunikacyjnej podaną w kilometrach oraz liczbę autobusów niezbędnych do wykonania
przewozu uczniów dla danej trasy – nie mniej niż 3 autobusy, spełniające warunki określone
w pkt 5. Rozkład jazdy autobusów zostanie opracowany i uzgodniony po podpisaniu umowy
z
wybranym Wykonawcą, przy uwzględnieniu terminów zajęć (dni i godzin) w
poszczególnych szkołach.
5. Ze względu na bezpieczeństwo przewozu dzieci, realizacja przedmiotu zamówienia może
odbyć się autobusami spełniającymi następujące warunki:
a) sprawne technicznie i dopuszczone do ruchu drogowego, z aktualnym badaniem
technicznym, spełniające wymagania określone w przepisach prawa, zawarte w ustawie z
dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z późn.
zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (t. j. Dz. U. z
2024 r. poz. 502 z późn. zm.),
b) spełniającymi wymogi sanitarne i estetyczne,
c) posiadające pasy bezpieczeństwa, ogrzewanie postojowe, układ hamulcowy ABS,
klimatyzację.”
Zgodnie z par. 2 ust. 6 projektu umowy:
„6. Wykonawca zobowiązany jest realizować
zamówienie z wykorzystaniem zgłoszonych w ofercie autobusów. Na etapie realizacji umowy
każdy ze zgłoszonych pojazdów może zostać zastąpiony innym, o nie niższych parametrach
(np. autobus zgłoszony w ofercie z rocznika 2016 musi zostać zastąpiony pojazdem z
rocznika 2016 lub młodszym).”
Na wezwanie Zamawiającego do złożenia przedmiotowych środków dowodowych
Przystępujący złożył wykaz narzędzi, w którym wskazał:
W formularzu ofertowym na potrzeby kryterium oceny ofert Wykonawca wskazał:
3. KRYTERIUM NR 2 - ROK PRODUKCJI
AUTOBUSÓW:
Zgodnie z informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 23 sierpnia 2024 r.
Przystępujący otrzymał 0 pkt w kryterium „Rok produkcji autobusów.”
Odwołujący w dniu 23 sierpnia 2024 r. poinformował Zamawiającego o wątpliwościach
w
zakresie prawdziwości oświadczeń Przystępującego co do oferowanych środków
transportu.
Pismem z dnia 26 sierpnia 2024 r. Zamawiający zwrócił się w trybie art. 128 ust. 1 ustawy
pzp do Przystępującego o wyjaśnienia: „Pytanie nr 1/ „Który z oferowanych pojazdów, i czy
co najmniej jeden z nich, spełnia wymagania określone w ustępie 14 rozdziału IV Opisu
przedmiotu zamówienia SWZ, w szczególności dotyczące długości wynoszącej 9 metrów?
Pytanie nr 2/ „Wyjaśnienia dotyczącego liczby miejsc siedzących w oferowanych pojazdach.
Pytanie nr 3/ „Czy wszystkie oferowane przez Wykonawcę pojazdy są wyposażone
w
klimatyzację?”
W dniu 27 sierpnia 2024 r. Przystępujący złożył wyjaśnienia, w których wskazał, że będzie
realizował zamówienie pojazdami zgodnymi z wymaganiami opisanymi w dokumentach
zamówienia. Przystępujący zaznaczył, że część wymogów OPZ nie została powiązana
z
warunkami ani kryteriami oceny ofert, a więc dotyczy zobowiązania na etapie realizacji
umowy.
W dniu 27 sierpnia 2024 r.
Zamawiający zwrócił się w trybie art. 128 ust. 1 ustawy pzp do
Przystępującego o wyjaśnienia w zakresie liczby miejsc siedzących w pojazdach.
Przedmiot sporu w niniejszej sprawie sprowadzał się do odpowiedzi na pytanie czy
Zamawiający naruszył zasady postępowania jak również dyspozycje art. 223 ust. 1 ustawy
poprzez zaniechanie wezwania Przystępującego do wyjaśnienia treści oferty na etapie
badania i oceny ofert
. Analiza dokumentacji postępowania doprowadziła Izbę do
przekonania, że zarzuty odwołania nie potwierdziły się.
W pierwszej kolejności Izba zwraca uwagę, że co prawda w petitum odwołania Odwołujący
nie wskazuje na naruszenie art. 223 ust. 1 ustawy pzp, niemniej jednak z uzasadnienia
odwołania wynika, że Odwołujący upatruje naruszenia przez Zamawiającego zasad
postępowania oraz art. 128 ust. 1 ustawy pzp poprzez skierowanie do Przystępującego
wadliwego (po wyborze oferty) wezwania do wyjaśnień i zaniechania dokonania takiego
wezwania na etapie badania i oceny ofert. Podkreślić należy, że to nie podstawa prawna
wskazana w odwołaniu, ale przede wszystkim okoliczności faktyczne i prawne podniesione w
uzasadnieniu kształtują określone zarzuty odwołania. Stąd Izba, na podstawie powołanych w
uzasadnieniu okoliczności faktycznych i prawnych uznała, że istotą podniesionych zarzutów
jest
zaniechanie wezwanie Przystępującego do wyjaśnień treści oferty, w czym Odwołujący
upatruje naruszenia art. 223 ust. 1 ustawy pzp oraz wezwanie do
wyjaśnień po wyborze
najkorzystniejszej oferty z
naruszeniem zasad postępowania w tym zasady przejrzystości,
równości i uczciwej konkurencji.
W odniesieniu do powyższego wskazania wymaga, że w myśl art. 554 ust. 1 ustawy pzp Izba
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia. Podkreślić należy, że bezsporna okoliczność, iż Zamawiający prowadził po
wyborze najkorzystniejszej oferty korespondencję z Przystępującym zainicjowaną zresztą
pismem Odwołującego prezentującym wątpliwości Wykonawcy względem oferty
Przystępującego nie stanowi sama w sobie naruszenia przepisów ustawy, które miały lub
mogłyby mieć wpływ na wynik postępowania. Odwołujący powinien więc wykazać, że
Zamawiający był zobligowany wezwać Przystępującego do wyjaśnień na etapie badania
i
oceny ofert, czego zaniechał. W tym zakresie Odwołujący podnosił, że Zamawiający nie
wyjaśnił wątpliwości względem oferty Przystępującego, a dotyczących spełniania wymagań
określonych w ust. 14 rozdz. IV „Opis przedmiotu zamówienia” SWZ oraz ust. 5 lit. c
rozdziału I załącznika do SWZ „Opis przedmiotu zamówienia”. Zdaniem Izby, w świetle
dokumentacji postępowania, podnoszone zarzuty dotyczące naruszenia art. 223 ust. 1
ustawy pzp nie zasługiwały na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy pzp:
„W toku badania i oceny ofert zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych
środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne
jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej
oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej
treści.” Zaznaczenia wymaga, że zastosowanie powyższego przepisu będzie uzasadnione,
gdy cel wyjaśnień nakierowany będzie na dokonanie wykładni treści oświadczenia woli
wykonawcy niejasnego dla zamawiającego. Zamawiający jest zatem uprawniony zwrócić się
do wykonawcy o wyjaśnienie w trybie art. 223 ust. 1 ustawy pzp w sytuacji powzięcia
uzasadnionych wątpliwości przykładowo co do poprawności zaoferowania przedmiotu
zamówienia. W tym znaczeniu wyjaśnianie treści oferty zmierza do wyeliminowania
wewnętrznych sprzeczności. Niedozwolone jest w tym trybie uzupełnianie ofert, czy też
negocjowanie ich treści, co w konsekwencji prowadziłoby do zmiany treści oferty.
Wyjaśnienia powinny sprowadzać się do ustalenia jak należy rozumieć treść zawartą w
ofercie, a nie rozszerzać tą treść bądź ją ograniczać.
Przenosząc powyższe na kanwę niniejszej sprawy, w ocenie Izby nie ulega wątpliwości, że
Zamawiający słusznie nie wezwał Przystępującego na etapie badania i oceny ofert do
wyjaśnienia kwestii, które podnosił Odwołujący w odwołaniu.
Izba zauważa, że Zamawiający w dokumentach zamówienia postawił szereg wymagań
względem pojazdów, którymi realizowane będzie zamówienie: wykorzystanie co najmniej
autobusów w tym 1 do przewozu min. 35 osób o długości 9 m., wyposażenia w układ
hamulcowy ABS, automatycznie otwierane drzwi, ogrzewanie, klimatyzację, posiadanie
aktualnych bada
ń technicznych i ubezpieczenia OC. Zamawiający zastrzegł w dokumentach
zamówienia, że wykonawca musi zapewnić odpowiednią do rozkładu jazdy i poszczególnych
tras liczbę autobusów niezbędnych do wykonania przewozu – nie mniej niż 3 autobusy.
Wszystkie te wymagania składały się na opis przedmiotu zamówienia, który Wykonawca
składając ofertę zobowiązał się spełnić realizując zamówienie. Co jednak kluczowe, nie
wszystkie powyższe wymagania zostały poddane postanowieniami SWZ weryfikacji na
etapie badania i oceny ofert
, w tym podnoszone przez Odwołującego kwestie dotyczące
posiadania jednego pojazdu o długości 9 m czy klimatyzacji.
Dalej podkreślić należy, że Zamawiający rozdzielił poszczególne wymogi w postawionym
warunku udziału w postępowaniu czy też kryterium oceny ofert. Bezspornym było w sprawie,
że warunek udziału w postępowaniu dotyczący potencjału technicznego, nie obejmował
swoim zakresem dysponowania pojazdem o długości 9 m. Warunek nie służył również
wykazaniu, że wszystkie wskazane pojazdy posiadają klimatyzację. Zamawiający opisał
warunek w sposób jednoznaczny i precyzyjny, na minimalnych poziomach zdolności,
mających na celu zbadanie możliwości wykonawcy do należytego wykonania zamówienia.
Odwołujący nie kwestionował, że Przystępujący warunek spełnił. W zakresie natomiast
kryterium oceny ofert, Zamawiający zdecydował się premiować młodsze rocznikowo pojazdy
na podstawie podanych przez wykonawców w ofercie autobusów. Co istotne a jednocześnie
przesądzające, że wskazane w ofercie pojazdy dotyczyły wyłącznie kryterium oceny ofert to
postanowienie SWZ, zgodnie z
którym, w przypadku braku podania pojazdów w ofercie
Zamawiający zastrzegł, że przyzna ofercie 0 pkt. Zamawiający nie przewidział, że brak
podania tych pojazdów będzie skutkował odrzuceniem oferty. Niewypełnienie tabeli na
potrzeby kryterium nie oznaczałoby zatem, że wykonawca wykona zamówienie z
wykorzystaniem pojazdów niezgodnych z wymogami SWZ. Jest to kluczowe dla prawidłowej
wykładni poszczególnych postanowień SWZ, które jednoznacznie rozdzielają wymagania co
do warunków, kryterium oraz opisu przedmiotu zamówienia koniecznego do spełnienia na
etapie realizacji zamówienia. Słusznie poniósł Odwołujący, że Zamawiający zastrzegł, że
wykonawca będzie zobowiązany wykonać zamówienie z wykorzystaniem pojazdów
wskazanych w ofercie. Zastrzeżenie to jednak po pierwsze nie wykluczało rozszerzenia floty
autobusów o kwestionowany przez Odwołującego pojazd 9 m na etapie realizacji umowy. Po
drugie,
co do posiadania klimatyzacji, to Odwołujący wyłącznie przedstawił swoje wątpliwości
co do braku
spełnienia przez Przystępującego tego elementu opisu, co pozostawia
twierdzenia Odwołującego gołosłownymi. Po trzecie, Zamawiający premiując rocznikowo
młodsze pojazdy musiał wymagać, aby te pojazdy, za które wykonawca otrzymał punkty były
wykorzystywane w trakcie wykonywania zamówienia, w przeciwnym razie kryterium oceny
ofert pozostawałoby kryterium pozornym. Temu celowi służyły również zapisy dotyczące
zmiany pojazdów na nie gorsze rocznikowo od podanych w ofercie. Bezsporne jednak było,
że Przystępujący w ogóle nie otrzymał punktów w ww. kryterium.
Podnieść należy, że nawet jeśliby uznać, że kompilacja postanowień dokumentów
zamówienia była niejednoznaczna co do formułowanych względem pojazdów wymagań to
zgodnie z
jednolitym orzecznictwem Izby, wszelkie niejasności postanowień SWZ należy
interpretować na korzyść wykonawcy. Wykonawca nie może bowiem ponosić negatywnych
konsekwencji
wynikających z niewłaściwego opisu przez zamawiającego własnych potrzeb.
Konkludując podkreślić należy, że zarówno w zakresie elementu opisu przedmiotu
zamówienia dotyczącego posiadania przez pojazdy klimatyzacji, jak i wykonywania
zamówienia z użyciem jednego pojazdu 9 m, to w świetle dokumentów zamówienia, nie były
to kwestie stanowiące przedmiot badania i oceny. Zamawiający nie przewidział weryfikacji
spełnienia wszystkich elementów opisu przedmiotu zamówienia. Chybione zatem okazały się
zarzuty Odwołującego, że Zamawiający był zobowiązany powyższe wyjaśnić co do pojazdów
podanych w ofercie przez Przystępującego. Pojazdy te zostały wskazane wyłącznie na
potrzeby kryterium oceny ofert i
nie muszą wyczerpywać floty, którą wykonawca będzie
następnie realizował zamówienie. Zamawiający kierując przed wyborem oferty wezwanie do
Wykonawcy do wyjaśnień wykroczyłby poza postanowienia dokumentów zamówienia, gdyż
kwestie te nie miały być badane na tym etapie. Zamawiający nie mógł mieć wątpliwości
względem oferty Przystępującego, które determinowałyby wezwanie w trybie art. 223 ust. 1
ustawy pzp stąd zarzuty odwołania należało oddalić.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 575 oraz art. 574 ustawy pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust.
2 zdanie 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.)
zaliczając na poczet niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania
uiszczony przez Odwołującego.
Przewodniczący: ………………………………