Sygn. akt: KIO 3140/24
WYROK
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę Climamedic sp. z o.o. sp. k. w Michałowicach
w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej,
Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu
Medycznego w Łodzi
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy ZAB-BUD sp. z o.o. w
Warszawie
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Climamedic sp. z o.o., sp. k. w
Michałowicach i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł
gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Climamedic sp. z o.o., sp. k. w Michałowicach tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………….…
Sygn. akt: KIO 3140/24
U z a s a d n i e n i e
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Centralny Szpital Kliniczny
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, zwany dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp” lub
„Pzp”, którego przedmiotem jest nadbudowa z lądowiskiem, przebudowa i doposażenie
Uniwersyteckiego Centrum Pediatrii im. M. Konopnickiej przy ul. Pankiewicza 16 w
Łodzi.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 21 lutego 2024 r., Dz.U. S: 37/2024 nr 108273-2024.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 29 sierpnia
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wniósł odwołanie wykonawca Climamedic sp.
z o.o. sp. k. w Michałowicach, zwany dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp przez niezasadne odrzucenie jego oferty, pomimo że
wyposażenie niemedyczne, którego on nie wycenił nie wchodziło w zakres przedmiotu
zamówienia,
2) art. 226 ust. 1 pkt 5 i art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia ofert
wykonawców ZAB – BUD Sp. z o.o. oraz Grupa KDM Sp. z o.o., pomimo że wykonawcy
zaoferowali dostarczenie wyposażenia niemedycznego, które nie było przedmiotem
zamówienia, co stanowi o niezgodności treści oferty z treścią SWZ i przesądza o
zaistnieniu błędu w cenie,
3) a
rt. 226 ust. 1 pkt 12 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp przez nieprzedłużenie
przez wykonawcę Grupa KDM terminu związania ofertą oraz przez niewniesienie wadium
w sposób prawidłowy i nieutrzymanie wadium nieprzerwanie na cały okres do upływu
terminu związania ofertą.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu unieważnienia odrzucenia jego oferty i
wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 19.08.2024 r., dokonania ponownej oceny i badania
ofert, w tym
dokonanie odrzucenia ofert wykonawców ZAB – BUD i Grupa KDM z
postępowania.
W uzasadnieniu zarzutu nr 1 i 2
odwołania odwołujący wskazał, że zgodnie z Rozdziałem
IV SWZ:
Wykonawca w ramach Umowy zobowiązany jest, w szczególności do dostawy:
1. Zestawu 2 -
lamp operacyjnych z monitorem i kamerą – 2 szt.
2. Kolumny anestezjologicznej
– sufitowej – 6 szt.
3. Kolumny chirurgicznej sufitowej
– 4 szt.
4. Systemu integra basic do zarządzania salami operacyjnymi – 4 szt.
5. Lampy zabiegowej
– 3 szt.
1. Opis przedmiotu zamówienia, parametry i wymagania techniczne oraz szczegółowe
warunki i wymagania wykonania przedmiotu zamówienia określa „Dokumentacja
projektowa”, „Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych” oraz
wzór umowy stanowiące załączniki do SWZ.
Kolejno odwołujący wskazał, że stosownie do Roz. IX.1 SWZ:
Wykonawca składa wraz z ofertą:
1. FORMULARZ OFERTOWY -
wypełniony i sporządzony z wykorzystaniem wzoru
stanowiącego – Załącznik Nr 1.
PRZEDMIOTOWE ŚRODKI DOWODOWE - OPIS – WYPOSAŻENIA – Załącznik Nr
3. DOKUMENTY / PEŁNOMOCNICTWO - do reprezentowania Wykonawcy osoby /osób,
podpisującej/ podpisujących ofertę, dokumenty lub oświadczenia załączone do oferty,
3. OŚWIADCZENIE WYKONAWCÓW WSPÓLNIE UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UDZIELENIE
ZAMÓWIENIA – Załącznik Nr 5.
4. DOWÓD WNIESIENIA WADIUM (w przypadku wadium złożonego w formie poręczeń lub
gwarancji).
5. ZOBOWIĄZANIE ZASOBY – Załącznik Nr 4
Kolejno odwołujący wskazał, że Zamawiający ustanowił wzór formularza oferty
stanowiący załącznik nr 1 do SWZ, który przewidywał podanie ceny w 4 pozycjach w podziale
na:
1. Roboty budowlane
2. Roboty instalacyjne
3. Wyposażenie medyczne
4. Wyposażenie niemedyczne
Kolejno odwołujący wskazał, że w odpowiedzi na pytanie nr 1 zestaw 18 z dnia
22.04.2024 r.:
Zwracamy się z prośbą o podanie istotnych parametrów dla każdej pozycji wyposażenia z
zestawienia w punkcie 3.5 części opisowej projektu architektury (330-IP-00-XX-TD-A-00001-
OPIS TECHNICZNY.pdf)
Zamawiający udzielił odpowiedzi:
Pozycje wyposażenia niemedycznego są poza zakresem.
Odwołujący wskazał również, że w odpowiedzi na pytanie nr 8 zestaw 18 z dnia
22.04.2024 r.:
8. Proszę o informację, jakie wyposażenie niemedyczne należy ująć w Załączniku nr 1 –
Formularz oferty w L.P. 4 “Wyposażenie niemedyczne”.
Zamawiający udzielił odpowiedzi:
Wyposażenie niemedyczne poza zakresem postępowania.
Odwołujący wskazał również, że do upływu terminu składania ofert w postępowaniu
wpłynęło 5 ofert. Argumentował, że część wykonawców, w tym znajdujący się na 1 i 2 miejscu
w kwalifikacji zaoferowała w formularzu ofertowym ceny dla wszystkich 4 pozycji formularza
ofertowego tj. również wyposażenia niemedycznego, przy czym ceny dla tej pozycji były
następujące:
ZAB
– BUD – ponad 1,6 mln zł,
Grupa KDM
– ponad 1,9 mln zł,
Adamietz
– ponad 1,3 mln zł.
Kolejno odwołujący wskazał, że on i wykonawca Budomal nie zaoferowali ceny dla tej
pozycji, zgodnie z
odpowiedzią na pytanie z dnia 22.04.2024 r. W tym stanie rzeczy
Zamawiający dokonał wyboru oferty wykonawcy ZAB-BUD Sp. z o.o w dniu 12.07.2024 r.,
którą to czynność zaskarżył Odwołujący. Odwołanie zmierzało do odrzucenia oferty
wykonawców ZAB BUD i Grupa KDK z uwagi na to, że ww. wykonawcy zaoferowali zakup
wyposażenia niemedycznego, które zgodnie z odpowiedziami na pytania do SWZ nie
wchodziło w zakres przedmiotu zamówienia. Zamawiający w dniu 29.07.2024 r. dokonał
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i powiadomił o ponownej ocenie i
badaniu ofert. Krajowa Izba Odwoławcza umorzyła postępowanie w sprawie.
Kolejno w
dniu 19.08.2024 r. Zamawiający powiadomił o ponownym wyborze oferty
wykonawcy ZAB
– BUD jako najkorzystniejszej i dokonaniu odrzucenia jego oferty z uwagi na
jej
niezgodność z treścią SWZ. Odwołujący wskazał, że Zamawiający uznał, iż on nie dokonał
wyceny
wyposażenia niemedycznego. Jak wynika z uzasadnienia odrzucenia zawartego w
piśmie z dnia 19.08.2024 r.: Zamawiający w opisie jak i aktualizacji opisu przedmiotu
zamówienia wskazał na dostawę wyposażenia niemedycznego, ponadto jak wskazano wyżej,
w Formularzu oferty należało podać wartość wyposażenia niemedycznego.
Ze wskazanych wyżej przyczyn Zamawiający zastosował wobec niego art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp.
W ocenie o
dwołującego, w świetle SWZ, wyposażenie niemedyczne nie stanowiło
przedmiotu
zamówienia, a co za tym idzie żaden z wykonawców nie powinien był tego
wyposażenia kalkulować w cenie oferty. Zdaniem odwołującego specyfikacja nie przewidywała
bowiem ani rodzaju tego
wyposażenia ani skali dostawy. Nie było wobec tego wiadome jaki
asortyment należało uwzględnić w ofercie. Dokumentacja projektowa zawierała wskazanie
jedynie przykładowego wyposażenia. Zawarte w punkcie 3.5 części opisowej projektu
architektury (330-IP-00-XXTD-A-00001-
OPIS TECHNICZNY zestawienie wyposażenia nie
precyzowało natomiast jaki konkretnie sprzęt o jakich parametrach i właściwościach zamierza
nabyć Zamawiający.
Odwołujący argumentował, że wobec nieokreślenia w OPZ zakresu dostawy
wyposażenia niemedycznego, na etapie wyjaśnień SWZ, wykonawcy podnieśli kwestię, co
konkretnie należy wycenić w pozycji nr 4 formularza oferty. Zamawiający dwukrotnie w
odpowiedziach z dnia 22.04.2024 r.
doprecyzował, iż wyposażenie niemedyczne pozostaje
poza zakresem zamówienia.
Odwołujący wskazywał, że Zamawiający wprawdzie nie dokonał zmiany formularza
oferty jednak należy uznać, że odpowiedzi na pytania stanowią integralną część SWZ i są
obowiązujące dla wszystkich uczestników postępowania. Ponadto, zgodnie z odpowiedzią nr
6 zestaw 16 z dnia 22.04.2024r., Zamawiający wskazał, że „Wykonawca może dostosować
formularz ofertowy do własnych potrzeb.” Zdaniem odwołującego powyższe wskazuje, że w
obliczu oświadczenia Zamawiającego o tym, że wyroby niemedyczne nie podlegają
zamówieniu wykonawca powinien był dostosować formularz ofertowy, przykładowo tak jak
uczynił to on.
Odwołujący argumentował, że niezgodność treści oferty z treścią SWZ zachodzi, gdy
zawartość merytoryczna złożonej w danym postępowaniu oferty nie odpowiada
ukształtowanym przez zamawiającego i zawartym w SWZ wymaganiom. Odrzucenie oferty,
jako niezgodnej z warunkami zamówienia, wymaga, aby zamawiający powziął pewność na
podstawie treści oferty, że dana oferta nie spełnia określonego jednoznacznie w SWZ
wymogu. Niezgodność taka musi mieć charakter merytoryczny. Niezgodność treści oferty z
treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinna być oceniania z uwzględnieniem
definicji oferty zawartej w art. 66 k.c.,
tj. niezgodności oświadczenia woli wykonawcy z
oczekiwaniami zamawiającego, odnoszącymi się do merytorycznego zakresu przedmiotu
zamówienia, a więc materialnej sprzeczności zakresu zobowiązania zawartego w ofercie z
zakresem zobowiązania, którego zamawiający oczekuje, zgodnie z postanowieniami
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Odwołujący argumentował, że skoro więc zakresem, którego Zamawiający żądał nie
było wyposażenie niemedyczne oczywistym jest, że owa niezgodność nie zachodzi gdy
wykonawca takiego wyposażenia nie zaoferował, jak również oczywiste jest, że niezgodna z
SWZ jest oferta, która zawiera zobowiązanie do jego dostarczenia. W tym względzie oferta
ZAB BUD i Grupa KDM jest niezgodna w warstwie merytorycznej ze
stanowiącymi integralną
część SWZ odpowiedziami na pytania z dnia 22.04.2024 r., które jednoznacznie klarują jaki
jest zakres zamówienia tj. że wyposażenie niemedyczne jest poza zakresem postępowania.
Uznanie, iż oferty przewidujące ww. elementy, nie wymagane w SWZ są prawidłowe implikuje
stan niemożności porównania ofert złożonych w postępowaniu. Wykonawcy wyceniali bowiem
różne zakresy, co narusza zasadę równego traktowania wyrażoną w art. 16 ustawy Pzp.
Z kolei odnosząc się do podstaw odrzucenia swej oferty Odwołujący podniósł, że
znamienne jest,
iż zamawiający jedynie enigmatycznie stwierdził w piśmie z 19.08.2024 r., że
w OPZ i jego
aktualizacji wskazał na dostawę wyposażenia niemedycznego. Zamawiający w
ogóle nie przytoczył postanowień SWZ potwierdzających takie twierdzenie, które stoi w
sprzeczności z cytowanymi wyżej odpowiedziami na pytania wykonawców. Sam fakt, że
Zamawiający przewidział w formularzu oferty miejsce na wycenę wyposażenia
niemedycznego nie
determinuje konieczności jego zaoferowania wobec jednoznacznego
stanowiska
Zamawiającego z dnia 22.04.24 r., że sprzęt ten pozostaje poza zakresem
zamówienia.
Zdaniem odwołującego Zamawiający nie uzasadnił więc należycie swojego
rozstrzygnięcia wobec jego oferty i choćby z tego powodu decyzja o odrzuceniu jego oferty
jest
nieprawidłowa. Odwołujący wskazywał bowiem, że nie ma świadomości z jakiego
postanowienia OPZ i z
jakiej aktualizacji Zamawiający wywodzi, iż wyposażenie to stanowiło
element zamówienia. Nie jest więc możliwa skuteczna polemika ze stanowiskiem
Zamawiającego. Zamawiający uznając za zasadne odrzucenie z uwagi na brak zaoferowania
jakiegoś elementu zamówienia powinien był asortyment ten wskazać, opisać konkretnie co
powinno być zgodnie z SWZ zaoferowane i czego wykonawca konkretnie nie zaoferował.
Takich informacji w piśmie z dnia 19.08.2024 r. brak.
Odwołujący argumentował, że zarówno treść SWZ, jak i treść oferty stanowią
merytoryczne postanowienia oświadczeń woli odpowiednio: zamawiającego, który w
szczególności przez opis przedmiotu zamówienia oświadcza jakiego świadczenia oczekuje po
zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, oraz wykonawcy, który jednostronnie
zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie wyboru złożonej przez siebie oferty
jako najkorzystniejszej. Wobec tego,
co do zasady, to porównanie zaoferowanego przez
wykonawcę świadczenia z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w SWZ przesądza o tym,
czy treść złożonej oferty odpowiada treści SWZ. Zdaniem odwołującego nie budzi również
wątpliwości, że z uwagi na odpłatny charakter zamówień publicznych, nieodzownym
elementem treści oferty jest określenie ceny za jaką wykonawca zobowiązuje się wykonać
zamawiane świadczenie. Jednakże zakres wymaganej treści oferty ustala Zamawiający przez
wskazanie w SWZ elementów, z których ma się składać oświadczenie woli wykonawcy.
Zdaniem odwołującego przy ocenie adekwatności treści oferty do wymagań
Zamawiającego określonych w SWZ i innych dokumentach składających się na dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, uwzględnia się również zawodowy
charakter działalności wykonawcy i zwiększone w związku z tym oczekiwania, co do jego
profesjonalizmu, obejmującego znajomość przepisów prawa i warunków prowadzenia
działalności, w tym realiów danego segmentu rynku.
Według odwołującego wykonawcy ZAB-BUD i Grupa KDM w niniejszym postępowaniu
nie zachowali należytej staranności, pomimo że są podmiotami profesjonalnymi i błędnie
ustalili zakres zamówienia pomimo jednoznacznych oświadczeń Zamawiającego. Zdaniem
odwołującego powyższy stan faktyczny wypełnia również znamiona błędu w cenie, o którym
mowa w art.
226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, który stanowi podstawę odrzucenia oferty bez
możliwości jej sanowania.
Odwołujący argumentował, że część wykonawców błędnie ustaliła stan faktyczny i
zaoferowała inny zakres świadczenia niż przewidziany w SWZ, pomimo że Zamawiający
wskazał w toku postępowania jasno, iż wyposażenie niemedyczne nie stanowi przedmiotu
zamówienia. Wobec tego, to nie Zamawiający a wykonawcy, działający jako profesjonaliści w
reżimie podwyższonej staranności powinni zostać obciążeni skutkami owego błędu.
Odwołujący podkreślał, że w orzecznictwie ugruntowany jest pogląd, iż do oceny
czynności wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, stosuje się przepisy Kodeksu
cywilnego, co wynika z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 355 § 1 Kodeksu cywilnego
dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju
(należyta staranność). W tym zakresie odwołujący dodawał, że w stosunku do profesjonalistów
miernik ten ulega
podwyższeniu - jak stanowi art. 355 § 2 Kodeksu cywilnego należytą
staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa
się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Należyta staranność
określana przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności
gospodarczej uzasadnia zwiększone oczekiwanie co do umiejętności, wiedzy, skrupulatności
i rzetelności, zapobiegliwości i zdolności przewidywania. W związku z powyższym, wykonawca
– profesjonalista na rynku zamówień publicznych ubiegając się o zamówienie publiczne
powinien w myśl powyższego wzorca staranności zapoznać się ze wszystkimi wymogami
OPZ, jak również śledzić odpowiedzi na pytania i wyjaśnienia publikowane przez
Zamawiającego. Są one bowiem wiążące od chwili ich publikacji a każdy wykonawca ma
równe szanse, aby się z nimi zapoznać i uwzględnić je w składanej ofercie. W świetle
powyższej argumentacji odwołujący podniósł, że nie ma więc postanowienia SWZ, z którym
jego oferta
byłaby niezgodna. Wobec uwzględnienia przez wykonawców ZAB – BUD i Grupa
KDM zakresu świadczenia innego niż zakres wymagany w SWZ należało oferty ww.
wykonawców odrzucić czego Zamawiający zaniechał.
W uzasadnieniu zarzutu nr 3 odwołania odwołujący podniósł, że Zamawiający
ustanowił w SWZ obowiązek wniesienia wadium w wysokości 500 000 zł, co znajduje
umocowanie w Roz. XXII SWZ. Stosownie do Roz. XXII pkt. 2 SWZ:
Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert i utrzymuje nieprzerwanie do
dnia
upływu terminu związania ofertą, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust.
1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że jak wynika z dokumentów przekazanych mu przez
Zamawiającego Wykonawca Grupa KDM złożył wraz z ofertą jedynie aneks nr 1 do gwarancji
wadialnej nie
przedkładając dokumentu zasadniczego. Złożony aneks został wystawiony w
dniu 20.05.2024
r. przez UNIQA TU S.A. i wskazuje termin obowiązywania do dnia 20.08.2024
r. jednak poza
okresem obowiązywania, wskazaniem kwoty ubezpieczenia i wskazaniem
zobowiązanego i beneficjenta złożony dokument nie przewiduje żadnych innych postanowień.
Zamawiający nie otrzymał więc ważnego i prawidłowego dokumentu gwarancji
ubezpieczeniowej, który mógłby być podstawą roszczeń w przypadku zaistnienia okoliczności
skutkujących koniecznością zatrzymania wadium. Z treści gwarancji wadialnej musi bowiem
wynikać na jakich warunkach i w jakich okolicznościach nastąpi wypłata gwarantowanej kwoty.
Z tego powodu oferta wykonawcy Grupa KDM powinna zostać odrzucona na podstawie art.
226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp.
Stosownie do ww. przepisu Zamawiający odrzuca ofertę
wykonawcy, jeżeli nie wniósł wadium lub wniósł w sposób nieprawidłowy lub nie utrzymywał
wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą lub złożył wniosek o zwrot wadium
w przypadku, o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3.
Odwołujący argumentował, że złożenie jedynie aneksu bez dokumentu zasadniczego
przesądza o tym, że wykonawca wadium nie wniósł wadium w sposób prawidłowy a
skorzystanie przez Zamawiającego z wypłaty sumy gwarancyjnej byłoby niemożliwe.
Niezależnie od powyższych rozważań, nawet gdyby uznać wadium jako wniesione w sposób
prawidłowy należy wskazać, że wykonawca Grupa KDM na wezwanie Zamawiającego z dnia
16.08.2024 r. do przedłużenia terminu związania ofertą i przedłużenia okresu wadium nie
złożył stosownego oświadczenia ani kolejnego aneksu gwarancji wadialnej. Z tego powodu
Zamawiający zobowiązany był dokonać odrzucenia oferty tego wykonawcy na mocy art. 226
ust. 1 pkt 12 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp.
Odwołujący argumentował, że przepis art. 226 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp ma charakter
obligatoryjny i znajduje zastosowanie,
gdy Zamawiający wystosował wezwanie a wykonawca
nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. Wykonawca był
związany ofertą od dnia 20.05.2024 r. do dnia 17.08.2024 r. Stosownie do Roz. XII pkt 1 SWZ:
Wykonawca związany jest złożoną ofertą zgodnie z art. 220 ust. 1 pkt. 1 ustawy Pzp przez
okres 90 dni od dnia upływu terminu składania ofert do dnia 17.08.2024 r., przy czym
pierwszym dniem terminu związania ofertą jest dzień, w którym upływa termin składania ofert.
Odwołujący wskazywał, że Zamawiający dokonał rozstrzygnięcia postępowania w dniu
19.08.2024 r., a co za tym idzie,
skoro wykonawca Grupa KDM nie złożył pisemnego
oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą jego ofertę należało odrzucić. Niejako
w konsekwencji ww. zaniechania wykonawcy Zamawiający winien był również zastosować art.
226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp, gdyż wykonawca nie tylko nie przedłużył okresu związania, ale
również nie wniósł wadium na przedłużony okres wyznaczony przez Zamawiającego w
wezwaniu.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. W
odpowiedzi i w
trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego
stanowiska.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił przystąpienie
wykonawca ZAB-BUD sp. z o.o. w Warszawie.
Złożył pismo procesowe, w którym wniósł o
oddalenie odwołania. W odpowiedzi i w trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i
prawne swego stanowiska.
Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególności: ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia specyfikacji warunków
zamówienia (SWZ), odpowiedzi na pytania dotyczące treści SWZ, modyfikacje SWZ,
oferty
wykonawców, wezwania zamawiającego kierowane do wykonawców w toku
postępowania, odpowiedzi wykonawców na ww. wezwania, zawiadomienie o wyborze
oferty najkorzystniejszej
i odrzuceniu oferty odwołującego, załączniki do pism
procesowych stron i uczestnika,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia,
stanowiska i dokumenty złożone przez strony i uczestnika postępowania w trakcie
posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Art. 226 ust. 1
Pzp stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
5) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu;
wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania
ofertą;
wykonawca nie wniósł wadium, lub wniósł w sposób nieprawidłowy lub nie utrzymywał
wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą lub złożył wniosek o zwrot wadium
w przypadku, o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3;
Ustalono, że przedmiotem zamówienia jest nadbudowa z lądowiskiem, przebudowa i
doposażenie Uniwersyteckiego Centrum Pediatrii im. M. Konopnickiej przy ul. Pankiewicza 16
w Łodzi.
Kolejno ustalono, że w SWZ zamawiający przewidział m.in., co następuje:
IV. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Przedmiotem
zamówienia jest realizacja zdania pn.: „Nadbudowa z lądowiskiem, przebudowa
i doposażenie Uniwersyteckiego Centrum Pediatrii im. M. Konopnickiej przy ul. Pankiewicza
16 w Łodzi” na potrzeby SP ZOZ CSK UM w Łodzi. Zadanie jest realizowane w ramach umowy
Nr: DOI/FM/SIS/9/305/388/2023 na udzielenie dotacji celowej na finansowanie realizacji
programu inwestycyjnego pn.: „Przebudowa i doposażenie Uniwersyteckiego Centrum
Pediatrii im. M. Konopnickiej oraz Ponadregionalnego Ośrodka Onkologii Dziecięcej” z
Ministerstwem Zdrowia.
Zakres zamówienia obejmuje optymalizację dokumentacji projektowej i wykonanie robót
budowlanych, wraz z uzyskaniem na rzecz Zamawiającego wszelkich niezbędnych decyzji,
uzgodnień, ekspertyz, opinii, pozwoleń i innych dokumentów umożliwiających uzyskanie
po
zwolenia na użytkowanie i uruchomienie działalności lądowiska w uzgodnieniu z Lotniczym
Pogotowiem Ratunkowym oraz Urzędem Lotnictwa Cywilnego, a także dostawę, montaż,
uruchomienie wskazanych w dokumentacji urządzeń. Szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia stanowi w szczególności: dokumentacja projektowa obejmująca projekt
technologii medycznej oraz branżowe projekty wykonawcze, specyfikacje techniczne
wykonania i odbioru robót, wykaz i opis wyposażenia przewidzianego do zakupu i montażu w
ramach zamówienia. Powyższą dokumentację należy traktować jako poglądową. Konieczne
jest dostosowanie, przyjętych w ramach pozwolenia na budowę, rozwiązań do uzyskania
pozwoleń na użytkowanie lądowiska. Dokumentację projektową będącą w posiadaniu
Zamawiającego, Wykonawca winien zweryfikować, zaktualizować oraz dostosować do
wymagań Zamawiającego określonych w SWZ oraz do obowiązujących przepisów, norm,
warunków technicznych, wymagań LPR.
Wykonawca w ramach Umowy zobowiązany jest, w szczególności do dostawy:
Zestawu 2 -
lamp operacyjnych z monitorem i kamerą – 2 szt.
Kolumny anestezjologicznej
– sufitowej – 6 szt.
Kolumny chirurgicznej sufitowej
– 4 szt.
Systemu integra basic do zarządzania salami operacyjnymi – 4 szt.
Lampy zabiegowej
– 3 szt.
Opis przedmiotu zamówienia, parametry i wymagania techniczne oraz szczegółowe
warunki i wymagania wykonania przedmiotu zamówienia określa „Dokumentacja projektowa”,
„Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych” oraz wzór umowy
stanowiące załączniki do SWZ.
IX. WYKAZ OŚWIADCZEŃ I DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ WRAZ
Z OFERTĄ – I etap
IX.I. Wykonawca składa wraz z ofertą:
1. FORMULARZ OFERTOWY -
wypełniony i sporządzony z wykorzystaniem wzoru
stanowiącego – Załącznik Nr 1.
PRZEDMIOTOWE ŚRODKI DOWODOWE - OPIS – WYPOSAŻENIA,
DOKUMENTY / PEŁNOMOCNICTWO - do reprezentowania Wykonawcy osoby /osób,
podpisującej/ podpisujących ofertę, dokumenty lub oświadczenia załączone do oferty,
OŚWIADCZENIE WYKONAWCÓW WSPÓLNIE UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UDZIELENIE
ZAMÓWIENIA – Załącznik Nr 5.
DOWÓD WNIESIENIA WADIUM (w przypadku wadium złożonego w formie poręczeń lub
gwarancji).
ZOBOWIĄZANIE ZASOBY – Załącznik Nr 4
XXII. WYMAGANIA DOTYCZĄCE WADIUM
Wykonawca zobowiązany jest do zabezpieczenia swojej oferty wadium w wysokości: 500
000,00 zł (słownie: pięćset tysięcy złotych 00/100);
Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert i utrzymuje nieprzerwanie do dnia
upływu terminu związania ofertą, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1
pkt 2 i 3 oraz ust. 2.
Wadium może być wnoszone według wyboru Wykonawcy w jednej lub kilku następujących
formach:
pieniądzu;
2) gwarancjach bankowych;
3) gwarancjach ubezpieczeniowych;
poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy
z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.
U. z 2020 r. poz. 299).
Wadium wnoszone w formie poręczeń lub gwarancji musi spełniać co najmniej poniższe
wymagania:
musi obejmować odpowiedzialność za wszystkie przypadki powodujące utratę wadium
przez Wykonawcę określone w p.z.p., bez potwierdzania tych okoliczności;
z jej treści powinno jednoznacznej wynikać zobowiązanie gwaranta do zapłaty całej
kwoty wadium;
powinno być nieodwołalne i bezwarunkowe oraz płatne na pierwsze żądanie;
termin obowiązywania poręczenia lub gwarancji nie może być krótszy niż termin
związania ofertą (z zastrzeżeniem iż pierwszym dniem związania ofertą jest dzień składania
ofert);
w treści poręczenia lub gwarancji powinna znaleźć się nazwa oraz numer
przedmiotowego postępowania;
beneficjentem poręczenia lub gwarancji jest: SP ZOZ CSK UM w Łodzi, ul. Pomorska
213 Łódź.
w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (art. 58
p.z.p.), Zamawiający wymaga, aby poręczenie lub gwarancja obejmowała swą treścią (tj.
zobowiązanych z tytułu poręczenia lub gwarancji) wszystkich Wykonawców wspólnie
ubieg
ających się o udzielenie zamówienia lub aby z jej treści wynikało, że zabezpiecza
ofertę Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (konsorcjum);
musi zostać złożone w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem
elektronicznym przez wystawcę poręczenia lub gwarancji.
W przypadku wniesienia wadium w formie:
pieniężnej - zaleca się, by dowód dokonania przelewu został dołączony do oferty;
poręczeń lub gwarancji - wymaga się, by oryginał dokumentu został złożony wraz z
ofertą.
Oferta wykonawcy, który nie wniesie wadium lub wniesie w sposób nieprawidłowy lub nie
utrzyma wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą lub złoży wniosek o
zwrot wadium w przypadku, o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3 p.z.p. zostanie odrzucona.
Kolejno ustalono, że w załączniku nr 1 do SWZ (wzór formularza ofertowego)
zamawiający przewidział m.in.:
Zobowiązania Wykonawcy:
Oferujemy wykonanie zamówienia publicznego na zadanie pn.: „Nadbudowa z lądowiskiem,
przebudowa i doposażenie Uniwersyteckiego Centrum Pediatrii im. M. Konopnickiej
przy ul. Pankiewicza 16 w Łodzi” na potrzeby SP ZOZ CSK UM w Łodzi, zgodnie z opisem
przedmiotu zamówienia zawartym w Specyfikacji Warunków Zamówienia, w szczególności:
za cenę:
LP.
Przedmiot zamówienia
Wartość wynagrodzenia
ryczałtowego
w PLN
Roboty budowlane
Roboty instalacyjne
Wyposażenie medyczne
Wyposażenie niemedyczne
Wartość wynagrodzenia netto
Kolejno ustalono, że w dniu 22 kwietnia 2024 r. zamawiający udzielił m.in.
następujących odpowiedzi na pytanie dotyczące treści SWZ.
Zestaw 18
Zwracamy się z prośbą o podanie istotnych parametrów dla każdej pozycji wyposażenia z
zestawienia w punkcie 3.5 części opisowej projektu architektury (330-IP-00-XX-TD-A-00001-
OPIS TECHNICZNY.pdf)
Odpowiedź: Pozycje wyposażenia niemedycznego są poza zakresem.
Proszę o informację, jakie wyposażenie niemedyczne należy ująć w Załączniku nr 1 –
Formularz oferty w L.P. 4 “Wyposażenie niemedyczne”.
Odpowiedź: Wyposażenie niemedyczne poza zakresem postępowania.
Zestaw 19
18. Proszę o potwierdzenie że w zakresie wyposażenia objętego postępowaniem są jedynie
pozycje wyszczególnione w punkcie 2 OPZ, a pozostałe wyposażenie opisane w części
opisowej projektu architektury (od strony 86) jest poza zakresem.
Pozycje z OPZ:
1. Zestaw 2 -
lamp operacyjnych z monitorem i kamerą – 2 szt.
2. Kolumna anestezjologiczna
– sufitowa – 6 szt
3. Kolumna chirurgiczna sufitowa
– 4 szt.
4. System integra basic do zarządzania salami operacyjnymi – 1 kpl. obsługujący 4 sale
operacyjne
5. Lampa zabiegowa
– 2 szt.
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza. Wykonawca ma dostarczyć wyposażenie zawarte w
OPZ.
Kolejno ustalono, że w dniu 2 maja 2024 r. zamawiający udzielił m.in. następujących
odpowiedzi na pytanie dotyczące treści SWZ.
1. W treści odpowiedzi numer 17 do zestawu pytań nr 19 Zamawiający odniósł się do kwestii
zakresu dostaw
wymaganych w postępowaniu. Wykonawca zadający pytanie zwracał uwagę
na fakt, że wielokrotnie pojawiały się już, w innych pytaniach, wątpliwości Wykonawców co do
tego, jaki konkretnie asortyment
dostarczyć ma Wykonawca. Wykonawca wniósł zatem, aby
Zamawiający dokładnie sprecyzował, co Wykonawca ma w postępowaniu dostarczyć.
W odpowiedzi Zamawiający wskazał (podkreślenie nasze):
Zamawiający w SWZ pisząc poniższe „Wykonawca…..” sprecyzował zapis w zakresie dostawy
urządzeń, sprzętu, systemu enumeratywnie wskazanego poniżej.
„Wykonawca w ramach Umowy zobowiązany jest, w szczególności do dostawy:
1. Zestawu 2 -
lamp operacyjnych z monitorem i kamerą – 2 szt.
2. Kolumny anestezjologicznej
– sufitowej – 6 szt.
3. Kolumny chirurgicznej sufitowej
– 4 szt.
4. Systemu integra basic do zarządzania salami operacyjnymi – 4 szt.
5. Lampy zabiegowej
– 3 szt.”
Biorąc pod uwagę, że Zamawiający z jednej strony pisze o wyliczeniu enumeratywnym, z
drugiej zaś utrzymuje sformułowanie „w szczególności”, prosimy o jednoznaczne
potwierdzenie, że w zakresie postępowania ZP/32/2024 Wykonawca nie dostarcza żadnych
innych elementów poza:
1. Zestawem 2 - lamp operacyjnych z monitorem
– 2 szt.
2. Kolumną anestezjologiczną – sufitową – 6 szt.
3. Kolumną chirurgiczną sufitową – 4 szt.
4. Systemem integra basic do zarządzania 4 salami operacyjnymi – 1 szt.
5. Lampą zabiegowej – 3 szt.”
Prosimy tym samym o potwierdzenie, że nieaktualne są wcześniejsze odpowiedzi
Zamawiającego w takim zakresie, w jakim wskazują na konieczność dostawy innych
elementów. Przykładem są chociażby odpowiedzi Zamawiającego z dnia 22 kwietnia br.: nr
15 z Zestawu 8 oraz numer 69 z Zestawu 25, w
których Zamawiający wskazywał na
konieczność dostawy 6 szt. kolumn do sal wybudzeń, a więc elementu, który nie jest ujęty w
powyższym, wyczerpującym wykazie z pkt 1-5.
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza konieczność dostarczenia sprzętu z wykazu 1-5.
Zamawiający zaznacza jednocześnie, że w ramach prac budowlanych należy dostarczyć
również inne elementy wyposażenia trwale związane z budynkiem wykazane w postępowaniu,
np. kolumny do sal wybudzeń.
K
olejno ustalono, że do upływu terminu składania ofert, ofertę zamawiającemu złożyli
następujący wykonawcy:
Nr
oferty
Nazwa (firma) i adres Wykonawcy
Cena
brutto
oferty w PLN
Okres
gwarancji
jakości
„BUDOMAL”
Przedsiębiorstwo
Remontowo-Budowlane R. L.
, ŁÓDŹ
84 miesiące
Adamietz Warszawa Sp. z o.o. (lider),
Adamietz Sp. z o.o. (partner), Strzelce
Opolskie
84 miesiące
odwołujący
84 miesiące
Przystępujący ZAB-BUD Sp. z o.o.,
Warszawa
84 miesiące
GRUPA KDM Sp. z o.o., Warszawa
84 miesiące
(por. informacja z otwarcia ofert, na nośniku elektronicznym przekazanym przez
zamawiającego).
Kolejno ustalono, że konsorcjum Adamietz, a także wykonawca Grupa KDM sp. z o.o.
oraz
przystępujący ZAB-BUD sp. z o.o. w swych formularzach ofertowych wskazali ceny dla
wszystkich 4 pozycji formularza ofertowego
, w tym również dla wyposażenia niemedycznego.
Z kolei odwołujący oraz wykonawca Budomal, R. L. w swych formularzach ofertowych nie
zaoferowali wyposażenia niemedycznego.
(por. oferty
wykonawców, w aktach sprawy na nośniku elektronicznym przekazanym przez
zamawiającego).
Ustalono także, że wykonawca Grupa KDM sp. z o.o. złożył wraz z ofertą aneks nr 1 z
dnia 20-05-2024 r. do Polisy ubezpieczeniowej Nr 727500137238 z dnia 21-03-2024 r.
dotyczący zmiany okresu obowiązywania gwarancji. Aneks został wystawiony przez UNIQA
Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. W dokumencie tym jako zobowiązany (ubezpieczający)
widnieje: GRUPA KDM sp. z o.o., a jako beneficjent (ubezpieczony): Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi na
kwotę 500.000 zł, w którym zmienia się początek okresu obowiązywania z 04.04.2024 r. na
20.05.2024 r.
oraz koniec okresu obowiązywania z 4.07.2024 r. na 20.08.2024 r.
(por. oferta wykonawcy Grupa KDM sp. z o.o.
, w aktach sprawy na nośniku elektronicznym
przekazanym przez zamawiającego).
Kolejno ustalono, że w dniu 19 sierpnia 2024 r. zamawiający zawiadomił odwołującego
o wyborze oferty przystępującego Zab-Bud sp. z o.o. jako najkorzystniejszej. Oferta
wykonawcy Grupa KDM sp. z o.o. została sklasyfikowana na miejscu drugim.
(por. ww. zawiadomienie z dnia 19 sierpnia
2024 r., w aktach sprawy na nośniku
elektronicznym przekazanym przez zamawiającego).
Kolejno ustalono, że w dniu 19 sierpnia 2024 r. zamawiający zawiadomił odwołującego
o odrzuceniu jego oferty
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp. W uzasadnieniu czynności
odrzucenia oferty odwołującego zamawiający wskazał, co następuje.
Zamawiający w Formularzu ofertowym wskazał, iż Wykonawcy zobowiązani byli do
wyceny poszczególnych kategorii kosztów mających wpływ na wartość całkowitą oferty.
Wykonawcy zobowiązani byli podać wartość: robót budowlanych, robót instalacyjnych,
wyposażenia medycznego, wyposażenia niemedycznego oraz wynagrodzenia netto, podatku
VAT 23%, podatku VAT 8%, wynagrodzenia brutto.
Zamawiający w opisie jak i aktualizacji opisu przedmiotu zamówienia wskazał na
dostawę wyposażenia niemedycznego, ponadto jak wskazano wyżej, w Formularzu oferty
należało podać wartość wyposażenia niemedycznego.
W Państwa ofercie brak jest wyceny wyposażenia niemedycznego, co stanowi o
niezgodności treści oferty z treścią Specyfikacją Warunków Zamówienia. W związku z
powyższym Zamawiający odrzucił ofertę z przedmiotowego postępowania.
(por. ww. zawiadomienie z dnia 19 sierpnia
2024 r., w aktach sprawy na nośniku
elektronicznym przekazanym przez zamawiającego).
Odwołanie podlegało oddaleniu, gdyż nie stwierdzono takich naruszeń ustawy,
które miały lub mogą mieć wpływ na wynik postępowania.
Zasadny okazał się zarzut nr 1.
Zarzut
nr 1 odwołania został skierowany przez odwołującego wobec czynności
odrzucenia jego oferty z dnia 19 sierpnia 2024 r. W uzasadnieniu
tej czynności zamawiający
ograniczył się do wskazania, że w ofercie odwołującego brak jest wyceny wyposażenia
niemedycznego, co stanowi o niezgodności treści oferty z treścią Specyfikacją Warunków
Zamówienia. Dodatkowo zamawiający podniósł, że w OPZ i jego aktualizacji wskazał na
dostawę wyposażenia niemedycznego.
Izba stwierdziła, że rację ma odwołujący, który stwierdził, iż tak uzasadniona czynność
odrzucenia jego oferty nie odpowiada
ła prawu. Dostrzeżenia wymagało, że zgodnie z art. 253
ust. 1 pkt 2 Pzp obowiązkiem zamawiającego jest sporządzenie i przesłanie wykonawcy
stosownego uzasadnienia faktycznego i prawnego czynności odrzucenia jego oferty.
Obowiązek podania uzasadniania faktycznego czynności odrzucenia oferty stanowi przejaw
zasady przejrzystości postępowania, o której mowa w art. 16 Pzp. Naruszenie obowiązku
uzasadnienia czynności wyboru sprawia, że postępowanie staje się bowiem nietransparentne.
Odstąpienie od obowiązku uzasadnienia narusza także zasadę jawności postępowania.
Podkreślenia wymagało również, że podanie podstawy faktycznej czynności
odrzucenia jest kluczowe celem zapewnienia wykonawcy pełnej i rzetelnej wiedzy na temat
przyczyn podjęcia określonych czynności przez zamawiającego. Poznanie motywacji
zamawiającego ma wpływ nie tylko na podjęcie przez wykonawcę decyzji o skorzystaniu ze
środków ochrony prawnej ale także na kształt i treść środka odwoławczego. Dopiero należycie
uzasadniona czynność odrzucenia oferty pozwala wykonawcy prawidłowo sformułować i
uzasadnić zarzuty odwołania. W konsekwencji dopiero uzasadniona czynność zamawiającego
podlegać może kontroli pod kątem merytorycznej jej poprawności.
Analiza uzasadnienia faktycznego czynności odrzucenia oferty odwołującego
prowadziła do wniosku, że zamawiający nie sprostał obowiązkom wynikającym z tego
przepisu. Jak słusznie wskazał odwołujący, w oparciu o tak sporządzone uzasadnienie nie
sposób było ustalić, jakiego konkretnie asortymentu odwołujący nie zaoferował. Zamawiający
nie wskazał, czego dokładnie odwołujący nie zaoferował i z jakich konkretnie postanowień
SWZ wynikał obowiązek zaoferowania brakującego asortymentu. Znamienne w sprawie było
również to, że o konkretnych powodach odrzucenia oferty odwołującego zamawiający nie
zdołał poinformować tego wykonawcy nawet w treści odpowiedzi na odwołanie. W odpowiedzi
tej nadal bowiem próżno było szukać informacji o tym, jakiego konkretnie asortymentu
odwołujący nie zaoferował ani z których konkretnie postanowień SWZ wynikał obowiązek ich
zaoferowania.
Kierując się powyższymi rozważaniami Izba stwierdziła, że czynność odrzucenia oferty
odwołującego z takim uzasadnieniem faktycznym, jakie zaprezentowano przy piśmie z dnia
19 sierpnia 2024 r.,
nie odpowiadała prawu. Potwierdził się zatem zarzut nr 1 odwołania.
Chybione okazało się natomiast odwołanie w części objętej zarzutem nr 2 odwołania,
w której odwołujący zarzucał, iż oferty przystępującego Zab-Bud sp. z o.o. oraz wykonawcy
Grupa KDM sp. z o.o.
podlegały odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i art. 226 ust.1
pkt 10 Pzp z powodu zaoferowania w pozycji formularza ofertowego „wyposażenie
niemedyczne” asortymentu niewymaganego w SWZ.
Izba stwierdziła, że odwołujący nie udowodnił, że przedmiotem oferty przystępującego
Zab-Bud i wykonawcy KDM
były elementy nadmiarowe, nie objęte przedmiotem zamówienia.
Dostrzeżenia wymagało, że odwołujący zdecydował się sformułować swój zarzut niejako „w
ciemno” nie wiedząc, co obaj wykonawcy zaoferowali w pozycji formularza ofertowego
zatytułowanej „wyposażenie niemedyczne”. Pomimo to sformułował w odwołaniu zarzut
podnosząc, że na pewno jest to świadczenie nieobjęte przedmiotem zamówienia.
Tak sformułowany zarzut okazał się nietrafny.
Jak wynikało z pisma procesowego przystępującego Zab-Bud sp. z o.o., w wierszu
tabeli „wyposażenie niemedyczne” uwzględnił on system do zarządzania salami operacyjnymi
na który składa się dostawa m.in. klasycznych komputerów All in One, monitorów 27”,
monitorów 43”, serwer typu „rack”, cyfrowe video crosspointów, kamery, głośniki,
wzmacniaczy, mikrofonów, oprogramowania i licencji. Przystępujący udowodnił także, że
przed złożeniem oferty uzyskał na potrzeby tego konkretnego postępowania ofertę handlową
na s
ystem zarządzania salami operacyjnymi oraz na dostawę systemu anestezjologicznego,
która również była objęta przedmiotem zamówienia. Wykazał także, że jeśli chodzi o system
zarządzania salami operacyjnymi, to oferta jego kontrahenta została opatrzona stawką
podatku VAT wynoszącą 23%, czyli stawką podstawową, właściwą dla wyrobów
niemedycznych. Wobec uzyskania takiej oferty
powyższy element świadczenia przystępujący
ujął w wierszu formularza ofertowego zatytułowanego „wyposażenie niemedyczne”. Z kolei na
dos
tawę systemu anestezjologicznego przystępujący uzyskał od swego kontrahenta ofertę ze
stawką podatku VAT 8%. Przystępujący wyjaśnił zatem, że wobec uzyskania takiej oferty,
system zarządzania salami operacyjnymi ujął w pozycji formularza „dostawa wyposażenia
niemedycznego”, zaś system anestezjologiczny zakwalifikował do wiersza tabeli formularza
„wyposażenie medyczne”. Treść takiej oferty uzyskanej przez przystępującego od jego
kontrahenta
wynikała jednoznacznie z dowodu załączonego do jego pisma procesowego.
W dalszej kolejności nie ulegało również wątpliwości, że system do zarządzania salami
operacyjnymi był objęty przedmiotem zamówienia. Odwołujący oświadczył też, że sam
również zaoferował zamawiającemu dostawę takiego systemu.
Wobec powyższego zarzut odwołującego dotyczący zaniechania odrzucenia oferty
przystępującego Zab-Bud na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i pkt 10 Pzp, z powodu
zaoferowania w pozycji formularza ofertowego „wyposażenie niemedyczne” asortymentu
niewymaganego w SWZ,
okazał się chybiony.
Zarzut okazał się gołosłowny w części dotyczącej zaniechania odrzucenia z takiego
samego powodu oferty wykonawcy Grupa KDM sp. z o.o..
Odwołujący nie wykazał bowiem
również w tym przypadku, aby w pozycji formularza ofertowego „wyposażenie niemedyczne”
wykonawca Grupa KDM sp. z o.o.
zaoferował asortyment niewymagany w SWZ.
W trakcie rozprawy odwołujący sformułował dodatkowo zarzut, że system do
zarządzania salami operacyjnymi jest wyrobem medycznym, który powinien być objęty stawką
podatku VAT w wysokości 8% i powinien być ujęty przez przystępującego Zab-Bud w pozycji
formularza ofertowego „wyposażenie medyczne”. Na okoliczność wykazania, iż system
integracji sal operacyjnych jest wyrobem medycznym odwołujący złożył:
1) fragment oferty Climamedic w postępowaniu prowadzonym przez Centralny Szpital
Kliniczny MSWiA w Warszawie o nr CSKDZP-2375/29/04/01/221;
2) fragment oferty wykonawcy Wod-
Pol złożony w postępowaniu prowadzonym przez
Wojewódzki Szpital Zespolony w Kielcach w przedmiocie dostawy zintegrowanego systemu
sal operacyjnych;
3) deklaracj
ę zgodności CE nr CC/ZEUS/10/15 z dnia 16 października 2015 r. dot. systemu
integracji sali operacyjnej ZEUS wystawiona przez Climatic sp. z o.o. w Regułach;
4) ofert
ę Climatic sp. z o.o. sp. k. z dnia 3 stycznia 2023 r. nr 001/01/2023/ZEKB złożoną w
postępowaniu prowadzonym na rozbudowę i zastosowanie budynków ortopedyczno-
rehabilitacyjnego Szpitala Klinicznego im. Wiktora Degi w Poznaniu;
5) ofert
ę Climatic sp. z o.o. sp. k. z dnia 10 grudnia 2018 r. nr 01/12/2018/ZEKB złożoną w
postępowaniu na rozbudowę i przebudowę Szpitala Wojewódzkiego im. prymasa Kardynała
Stefana Wyszyńskiego w Sieradzu.
Przypomnienia wymagało w tym miejscu, że zgodnie z art. 555 ustawy Pzp, Izba nie
mo
że orzekać co do zarzutów, które nie zostały przedstawione w odwołaniu. Za zarzut zaś
uznaje się opisanie przez odwołującego okoliczności faktycznych, które świadczą o
naruszeniu przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp. Wskazanie nowych okoliczności
faktycznych, nawet wypełniejących dyspozycję tego samego przepisu, świadczy o
sformułowaniu nowego zarzutu. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku Sądu Okręgowego w
Gliwicach z 29 czerwca 2009 r. w spr. X Ga 110/09, „O tym jakie twierdzenia lub zarzuty
podnosi strona
w postępowaniu nie przesądza bowiem proponowana przez nią kwalifikacja
prawna ale okoliczności faktyczne wskazane przez tę stronę. Jeśli więc strona nie odwołuje
się do konkretnych okoliczności faktycznych to skład orzekający nie może samodzielnie ich
wpr
owadzić do postępowania tylko dlatego, że można je przyporządkować określonej,
wskazanej w odwołaniu kwalifikacji prawnej.”.
Izba stwierdziła, że w rozpoznawanym odwołaniu próżno było szukać zarzutu jakoby
system do zarządzania salami operacyjnymi, który został zaoferowany przez przystępującego
Zab-Bud
był wyrobem medycznym, który powinien być objęty stawką podatku VAT w
wysokości 8% i powinien zostać ujęty przez tego wykonawcę w pozycji formularza ofertowego
„wyposażenie medyczne”. Wobec powyższego taki nowosformułowany dopiero na rozprawie
zarzut nie mógł być rozpoznany przez Izbę.
Dodatkowo odwołujący w trakcie rozprawy podniósł, że zamawiający zaniechał w toku
post
ępowania wezwania wykonawcy Zab-Bud do złożenia wyjaśnień treści złożonej oferty
przez sprecyzowanie co zostało zaoferowane przez przystępującego w pozycji formularza
ofertowego „wyposażenie niemedyczne”. Wniósł aby Izba nakazała zamawiającemu
w
ezwanie przystępującego do złożenia wyjaśnień w tym zakresie w trybie art. 223 ust. 1 Pzp.
Izba stwierdziła, że w treści odwołania wniesionego przez odwołującego próżno było
szukać zarzutu naruszenia art. 223 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania przystępującego
Zab-B
ud do wyjaśnienia treści oferty przez wskazanie, co zostało przez niego zaoferowane w
wierszu formularza ofertowego zatytułowanego „wyposażenie niemedyczne”.
Nie można było się zgodzić z odwołującym jakoby taki zarzut został sformułowany w
odwołaniu. Przeciwnie, istota zarzutu nr 2 odwołania sprowadzała się do stanowczej tezy
odwołującego, że obaj wykonawcy w pozycji formularza ofertowego zatytułowanej
„wyposażenie niemedyczne” zaoferowali asortyment na pewno nieobjęty przedmiotem
zamówienia. Zatem odwołujący, pomimo, iż nie wiedział co obaj wykonawcy zaoferowali w tej
pozycji formularza ofertowego, s
formułował stanowczą tezę, że jest to asortyment nieobjęty
przedmiotem zamówienia. Przedmiotem zarzutu nie było zatem, wbrew twierdzeniom
od
wołującego, stanowisko, że zamawiający zaniechał wyjaśnienia treści obu ofert w tych
obszarach na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp.
Wobec powyższego, zgodnie z art. 555 ustawy
Pzp,
Izba nie mogła rozpoznać zarzutu, który nie został przedstawiony w odwołaniu.
W dalszej kolejności Izba stwierdziła, że zasadny okazał się zarzut nr 3 odwołania.
Zdaniem Izby odwołujący prawidłowo zarzucił, że zamawiający naruszył art. 226 ust. 1 pkt 14
Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Grupa KDM sp. z o.o.
, który nie wniósł
prawidłowego wadium.
Nie było sporne, że zgodnie z pkt XXII SWZ zamawiający wymagał od wykonawców
wniesienia wadium. Zdaniem Izby wykonawca Grupa KDM sp. z o.o.
nie sprostał ww.
obowiązkowi.
Dostrzeżenia wymagało, że wykonawca Grupa KDM sp. z o.o. złożył wraz z ofertą
jedynie aneks nr 1 z dnia 20-05-2024 r. do Polisy ubezpieczeniowej Nr 727500137238 z dnia
2024 r. dotyczący zmiany okresu obowiązywania gwarancji. Aneks został wystawiony
przez UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. W dokumencie tym jako zobowiązany
(ubezpieczaj
ący) widniała: GRUPA KDM sp. z o.o., a jako beneficjent (ubezpieczony):
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu
Medycznego
w Łodzi na kwotę 500.000 zł, w którym zmienia się początek okresu
obowiązywania z 04.04.2024 r. na 20.05.2024 r. oraz koniec okresu obowiązywania z
4.07.2024 r. na 20.08.2024 r.
Wykonawca Grupa KDM sp. z o.o. z
łożył ponadto aneks nr 1 z dnia 20-05-2024 r. do
Gwarancji ubezpieczeniowej zapłaty wadium Nr 727500137238 z 28 marca 2024 r.
wystawiony przez UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie,
w
którym jako zobowiązanego wymieniono Grupa KDM sp. z o.o., a jako beneficjenta –
zamawiającego. W aneksie tym zmieniono okres obowiązywania gwarancji na od 20 maja
2024 r. do 20 sierpnia 2024 r.
J
ak wynikało z opisanego powyżej stanu faktycznego wykonawca Grupa KDM Sp. z
o.o. złożył wraz z ofertą jedynie dwa aneksy do gwarancji wadialnej. Oprócz przytoczonych
wyżej informacji, z aneksów nie wynikały żadne inne obligatoryjne elementy gwarancji
wadialnej. W szczególności z aneksów tych nie wynikały okoliczności ani warunki wypłaty z
gwarancji, jak również zabezpieczony gwarancją skutek.
Zamawiający, mimo że został wezwany do złożenia odpowiedzi na odwołanie, nie
przedstawił jakiejkolwiek argumentacji przemawiającej za prawidłowością dokonanej przez
siebie czynności. Z kolei wykonawca Grupa KDM sp. z o.o. nie zgłosił przystąpienia do
postępowania odwoławczego i nie podjął próby obrony swej oferty.
Wobec powyższego Izba stwierdziła, że oferta wykonawcy Grupa KDM sp. z o.o.
podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 Pzp z powodu niezłożenia
wymaganego przez zamawiającego wadium. Zamawiający nie odrzucając oferty ww.
wykonawcy w opisanej sytuacji
naruszył dyspozycję ww. przepisu. Zarzut naruszenia art. 226
ust. 1 pkt 14 Pzp okazał się zatem zasadny.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że brak było podstaw do rozpoznawania zarzutu
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 12 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Grupa
KDM sp. z o.o. z po
wodu nieprzedłużenia wadium. Jak wskazano wcześniej, wykonawca ten
nie złożył w ogóle prawidłowego wadium, zaś w ocenie Izby instytucja przedłużenia ważności
dotyczy jedynie wadium prawidłowo wniesionego.
Stosownie do art. 553 ustawy Pzp,
o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu Izba
orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie Izby, o
którym mowa w pkt 1 sentencji, miało charakter merytoryczny, gdyż odnosiło się do oddalenia
odwołania. Z kolei orzeczenie Izby zawarte w pkt 2 sentencji miało charakter formalny, gdyż
dotyczyło kosztów postępowania, a zatem było postanowieniem. O tym, że orzeczenie o
kosztach zawarte w wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd Najwyższy w uchwale z
8 grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006
/11/182). Z powołanego przepisu art. 553 ust. 1
ustawy
Pzp wynika zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w
innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym orzeczeniu rozstrzygnięć o
charakterze merytorycznym (pkt 1 sentencji) i formalnym (pkt 2
sentencji), całe orzeczenie
musiało przybrać postać wyroku.
Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W analizowanej sprawie
stwierdzone naruszenia ustawy Pzp nie
miały i nie mogą mieć wpływu na wynik postępowania.
I
zba stwierdziła, że pomimo zasadności zarzutów nr 1 i nr 3 odwołania, stwierdzone w
ramach tych zarzutów naruszenia nie miały i nie mogą mieć istotnego wpływu na wynik
postępowania. Za wynik postępowania uważa się wybranie danej oferty jako
najkorzystniejszej.
Zamawiający wybrał bowiem prawidłowo jako najkorzystniejszą ofertę
przystępującego Zab-Bud. Zarzut nr 2 okazał się wszak bezzasadny, a oferta tego wykonawcy
nie podlegała odrzuceniu z przyczyn wskazywanych przez odwołującego.
W tej sytuacji wykazane przez od
wołującego naruszenia ustawy Pzp przejawiające się
w bezzasadnym
odrzuceniu oferty odwołującego i w zaniechaniu odrzucenia oferty Grupa
KDM sp. z o.o. z powodu niewniesienia wadium
okazały się naruszeniami niewywierającymi
wpływu na wynik postępowania. W dalszym ciągu bowiem oferta przystępującego Zab-Bud
pozostaje ofert
ą prawidłowo wybraną jako najkorzystniejsza. Wynik postępowania nie ulega
zatem zmianie. W konsekwencji zatem
całe odwołanie podlegało oddaleniu.
Wobec powyższego, na podstawie art. 553 ustawy Pzp, orzeczono jak w pkt 1
sentencji.
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei
w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie, reguła ponoszenia przez strony kosztów
postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza,
że „obowiązuje w nim, analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za wynik
procesu, według której koszty postępowania obciążają ostatecznie stronę „przegrywającą”
sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192 ustawy - Prawo
zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M. Prawo zamówień
publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.
W analizowanej sprawie Izba
oddaliła odwołanie. Odpowiedzialność za wynik
postępowania ponosił zatem odwołujący. Na koszty postępowania składał się wpis od
odwołania uiszczony przez odwołującego w kwocie 20.000 zł.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………….…