Sygn. akt: KIO 3141/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
26 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Danuta Dziubińska
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 26 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 sierpnia 2024 r.
przez wykonawców: A. W. – K., J. K. działających wspólnie jako PPHU A’TU Service s.c., ul.
Urocza 1, 95-020 Andrespol w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, ul.
Pomorska 251, 92-213 Łódź
przy udziale wykonawcy Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. z siedzibą
w Toruniu, ul. Żółkiewskiego 20/26, 87-100 Toruń
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz
odwołującego kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 3141/24
U z a s a d n i e n i e
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm. - dalej „ustawa Pzp”) postępowanie pn.
„Świadczenie kompleksowej usługi konserwacji i dzierżawy bielizny szpitalnej oraz dzierżawy
wraz ze sprzętem systemów do jej identyfikacji i zliczania we wszystkich obiektach CSK UM
w Łodzi”, numer referencyjny: ZP/120/2024. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 19 sierpnia 2024 r. pod numerem 494472-2024.
Wykonawcy A. W. – K., J. K. działający wspólnie jako PPHU A’TU Service s.c. (dalej:
„Odwołujący”) wnieśli odwołanie wobec postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia
(dalej: „SWZ”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów art. 99 ust. 1, 2 , 4 i 6 w
związku z art. 16 pkt. 1 i 2 oraz art. 17 ust. 2 i art. 29 ust. 2 ustawy Pzp przez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny oraz niewyczerpujący a także w sposób
naruszający uczciwą konkurencję i zasadę przejrzystości, w zakresie w jakim Zamawiający w
załączniku nr 3 do SWZ Opis Przedmiotu Zamówienia pkt V wskazuje: Zamawiający planuje
w okresie obowiązywania umowy zawartej w niniejszym postępowaniu, dzierżawę od
Wykonawcy co najmniej 2 par dystrybutorów i wrzutni do odzieży operacyjnej przy blokach
operacyjnych. O ile Zamawiający zamówi w oddzielnym postępowaniu przetargowym ww.
urządzenia, wówczas muszą one być kompatybilne z systemem identyfikacji brudnej i czystej
bielizny dostarczonej przez Wykonawcę w niniejszym postępowaniu, co stanowi także próbę
obejścia przepisów ustawy jako prowadzące do podziału zamówienia na części oraz zawarcia
przyszłej, nie objętej postępowaniem umowy o dostawę dystrybutorów wyłącznie z
Wykonawcą wybranym w postępowaniu i to przy braku wskazań minimalnych warunków
równoważności.
Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i
nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany SWZ w zakresie pkt V Opisu Przedmiotu
Zamówienia przez wykreślenie: Zamawiający planuje w okresie obowiązywania umowy
zawartej w niniejszym postępowaniu, dzierżawę od Wykonawcy co najmniej 2 par
dystrybutorów i wrzutni do odzieży operacyjnej przy blokach operacyjnych. O ile Zamawiający
zamówi w oddzielnym postępowaniu przetargowym ww. urządzenia, wówczas muszą one być
kompatybilne z systemem identyfikacji brudnej i czystej bielizny dostarczonej przez
Wykonawcę w niniejszym postępowaniu. Informacja ta nie stanowi zobowiązania
Zamawiającego do zawarcia umowy na dzierżawę dystrybutorów i wrzutni, o której mowa
powyżej a jedynie obowiązek uwzględnienia w systemie przyszłego podłączenia
dystrybutorów i wrzutni. Oferowany w niniejszym postępowaniu system musi umożliwić w
przyszłości bezproblemowe podłączenie dystrybutorów i wrzutni.
Z zachowaniem wymogów ustawowych wykonawca Toruńskie Zakłady Materiałów
Opatrunkowych S. A. z siedzibą w Toruniu zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego stając się uczestnikiem postępowania.
W odpowiedzi na odwołanie z 17 września 2024 r., Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania, wskazując, że w dniu 3 września 2024 r. dokonał zmiany SWZ zgodnie z żądaniem
odwołania przez wykreślenie zakwestionowanego w odwołaniu postanowienia. Zamawiający
z
łożył dokumenty potwierdzające dokonanie przez niego zmiany SWZ.
W piśmie z dnia 20 września 2024 r. Odwołujący, wskazując na dokonanie przez
Zamawiającego zmian SWZ, które są zgodne z jego żądaniem zawartym w odwołaniu, wniósł
o umorzenie post
ępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
W konsekwencji
wykreślenia zakwestionowanego w odwołaniu postanowienia SWZ,
czynność, wobec której zostało wniesione odwołanie, utraciła swój byt. Tym samym nie istnieje
substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba mogła merytorycznie rozpoznać odwołanie
i wypowiedzieć się czy Zamawiający dopuścił się zarzucanego w odwołaniu naruszenia
przepisów ustawy Pzp.
Powyższe powoduje, że postępowanie odwoławcze stało się zbędne, co stanowi
podstawę umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o przepis art. 568 pkt 2 ustawy
Pzp, zgodnie z którym Izba umarza postępowania odwoławcze w przypadku stwierdzenia, że
dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Z tych względów Izba postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Izba orzekła o wzajemnym zniesieniu kosztów postępowania odwoławczego oraz
nakazała zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania, stosownie do
art. 574 i 575 ustawy Pzp i § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodnicząca:
…………………………