KIO 3141/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 26 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 27.11.2024

Sygn. akt: KIO 3141/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 

26 września 2024 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:     Danuta Dziubińska  

na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  26  września  2024  r.  w Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 29  sierpnia  2024  r. 

przez wykonawców: A. W. – K., J. K. działających wspólnie jako PPHU A’TU Service s.c., ul. 

Urocza  1,  95-020 Andrespol  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Samodzielny  Publiczny 

Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, ul. 

Pomorska 251, 92-213 Łódź 

przy  udziale  wykonawcy  Toruńskie  Zakłady  Materiałów  Opatrunkowych  S.A.  z  siedzibą  

w Toruniu, ul. Żółkiewskiego 20/26, 87-100 Toruń 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje 

zwrot 

rachunku 

bankowego 

Urzędu 

Zamówień 

Publicznych 

na rzecz 

odwołującego  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero 

groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga 

za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych.  

Przewodnicząca:     ……………….………………… 


Sygn. akt: KIO 3141/24 

U z a s a d n i e n i e 

Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  Centralny  Szpital  Kliniczny 

Uniwersytetu  Medycznego  w  Łodzi  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi w  trybie  przetargu 

nieograniczonego na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2023  r.,  poz. 1605  ze  zm.  -  dalej  „ustawa  Pzp”)  postępowanie  pn. 

„Świadczenie kompleksowej usługi konserwacji i dzierżawy bielizny szpitalnej oraz dzierżawy 

wraz ze sprzętem systemów do jej identyfikacji i zliczania we wszystkich obiektach CSK UM 

w Łodzi”, numer referencyjny: ZP/120/2024.  Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 19 sierpnia 2024 r. pod numerem 494472-2024.  

Wykonawcy A. W. – K., J. K. działający wspólnie jako PPHU A’TU Service s.c. (dalej: 

„Odwołujący”)  wnieśli  odwołanie  wobec  postanowień  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia 

(dalej: „SWZ”).  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów art. 99 ust. 1, 2 , 4 i 6 w 

związku  z  art.  16  pkt.  1  i  2  oraz  art.  17  ust.  2    i  art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp  przez  opisanie 

przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny oraz niewyczerpujący a także w sposób 

naruszający uczciwą konkurencję i zasadę przejrzystości, w zakresie w jakim Zamawiający w 

załączniku nr 3 do SWZ Opis Przedmiotu Zamówienia pkt V wskazuje: Zamawiający planuje 

w  okresie  obowiązywania  umowy  zawartej  w  niniejszym  postępowaniu,  dzierżawę  od 

Wykonawcy co najmniej 2 par dystrybutorów i wrzutni do odzieży operacyjnej przy blokach 

operacyjnych.  O  ile  Zamawiający  zamówi  w  oddzielnym  postępowaniu  przetargowym  ww. 

urządzenia, wówczas muszą one być kompatybilne z systemem identyfikacji brudnej i czystej 

bielizny dostarczonej przez Wykonawcę w niniejszym postępowaniu, co stanowi także próbę 

obejścia przepisów ustawy jako prowadzące do podziału zamówienia na części oraz zawarcia 

przyszłej,  nie  objętej  postępowaniem  umowy  o  dostawę  dystrybutorów  wyłącznie  z 

Wykonawcą  wybranym  w  postępowaniu  i  to  przy  braku  wskazań  minimalnych  warunków 

równoważności.  

Wskazując  na  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  zmiany  SWZ  w  zakresie  pkt  V  Opisu  Przedmiotu 

Zamówienia  przez  wykreślenie:  Zamawiający  planuje  w  okresie  obowiązywania  umowy 

zawartej  w  niniejszym  postępowaniu,  dzierżawę  od  Wykonawcy  co  najmniej  2  par 

dystrybutorów i wrzutni do odzieży operacyjnej przy blokach operacyjnych. O ile Zamawiający 

zamówi w oddzielnym postępowaniu przetargowym ww. urządzenia, wówczas muszą one być 

kompatybilne  z  systemem  identyfikacji  brudnej  i  czystej  bielizny  dostarczonej  przez 

Wykonawcę  w  niniejszym  postępowaniu.  Informacja  ta  nie  stanowi  zobowiązania 


Zamawiającego  do  zawarcia  umowy  na  dzierżawę  dystrybutorów  i  wrzutni,  o  której  mowa 

powyżej  a  jedynie  obowiązek  uwzględnienia  w  systemie  przyszłego  podłączenia 

dystrybutorów  i  wrzutni.  Oferowany  w  niniejszym  postępowaniu  system  musi  umożliwić  w 

przyszłości bezproblemowe podłączenie dystrybutorów i wrzutni.  

Z  zachowaniem  wymogów  ustawowych  wykonawca  Toruńskie  Zakłady  Materiałów 

Opatrunkowych  S.  A.  z  siedzibą  w  Toruniu  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego stając się uczestnikiem postępowania.   

W odpowiedzi na odwołanie z 17 września 2024 r., Zamawiający wniósł o oddalenie 

odwołania, wskazując, że w dniu 3 września 2024 r. dokonał zmiany SWZ zgodnie z żądaniem 

odwołania przez wykreślenie zakwestionowanego w odwołaniu postanowienia. Zamawiający 

z

łożył dokumenty potwierdzające dokonanie przez niego zmiany SWZ. 

W  piśmie  z  dnia  20  września  2024  r.  Odwołujący,  wskazując  na  dokonanie  przez 

Zamawiającego zmian SWZ, które są zgodne z jego żądaniem zawartym w odwołaniu, wniósł 

o umorzenie post

ępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. 

W  konsekwencji 

wykreślenia  zakwestionowanego  w  odwołaniu  postanowienia  SWZ, 

czynność, wobec której zostało wniesione odwołanie, utraciła swój byt. Tym samym nie istnieje 

substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba mogła merytorycznie rozpoznać odwołanie 

i  wypowiedzieć  się  czy  Zamawiający  dopuścił  się  zarzucanego  w  odwołaniu  naruszenia 

przepisów ustawy Pzp.  

Powyższe  powoduje,  że postępowanie  odwoławcze  stało  się  zbędne,  co stanowi 

podstawę umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o przepis art. 568 pkt 2 ustawy 

Pzp, zgodnie z którym Izba umarza postępowania odwoławcze w przypadku stwierdzenia, że 

dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.  

Z tych względów Izba postanowiła jak w pkt 1 sentencji. 

Izba  orzekła  o  wzajemnym  zniesieniu  kosztów  postępowania  odwoławczego  oraz 

nakazała zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania, stosownie do 

art. 574 i 575 ustawy Pzp i § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 

2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 

Przewodnicząca:  

…………………………