Sygn. akt: KIO 3146/24
WYROK
Warszawa, dnia 20 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Beata Konik
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Rembud Trzebinia spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Trzebini, w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Miasta Jaworzno, przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia GAMA spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworznie, J. O. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą EKO-PROJEKT J. O. z siedzibą w Sosnowcu i ECC PAX spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworznie,
orzeka:
1. Oddala odwołanie w zakresie zarzutów 1 i 2 petitum odwołania.
2. Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu 3 petitum odwołania.
3. kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………….
Sygn. akt: KIO 3146/24
Uzasadnienie
Gmina Miasta Jaworzno, Urząd Miejski w Jaworznie (dalej: „Zamawiający”), prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
roboty budowlane pn.: „Budowa ul. Nowoszczakowskiej wraz z przebudową skrzyżowania z
ul. Grunwaldzką DK79 w Jaworznie w ramach zadania „Budowa Obwodnicy Północnej
Miasta””, nr postępowania: ZPU.271.1.5.2024.
Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r.
poz. 1320).
Szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 118018-2024 z dnia 26 lutego 2024 r., numer Dz.U. S: 40/2024.
W postępowaniu tym Rembud Trzebinia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Trzebini (dalej: „Odwołujący”) 29 sierpnia 2024 r. złożył odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 pkt 1) i pkt 2) pzp polegające na przygotowaniu i przeprowadzeniu przez
Zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia w sposób nie zapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowanie wykonawców, poprzez
wybranie oferty jako najkorzystniejszej która została złożona bez należytego
umocowania;
2) art. 58 ust. 1 i ust. 2 pzp w zw. z art. 128 ust. 1 pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 4 w zw.
z art. 95 kc, art. 96 kc i 99 kc poprzez błędne sprawdzenie przez Zamawiającego
dokumentów stanowiących części składowe oferty w postaci pełnomocnictwa i zasad
reprezentacji podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
(konsorcjum), co spowodowało uznanie, że oferta nie zawiera braków formalnych,
podczas gdy oferta została podpisana przez osobę nieupoważnioną do dokonywania
tej czynności, bez dysponowania prawem do reprezentacji konsorcjum w chwili
złożenia oferty;
3) art. 74 ust. 2 pkt 1 pzp poprzez nie udostępnienie Odwołującemu wszystkich pism
złożonych przez Wykonawcę w toku postępowania, pomimo wskazania w
uzasadnieniu wyroku KIO z dnia 31.07.2024 r., że Odwołujący ma rację, iż dokumenty
te nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa Wykonawcy, a zatem Zamawiający winien
był je udostępnić w całości, co uniemożliwiło Odwołującemu weryfikację danych o
których poinformował Zamawiającego w dniu 10.08.2024 r., a wskazujących na
niezgodność z warunkami SWZ oferty Wykonawcy.
W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości z
uwagi na stwierdzenie naruszeń, które miały lub mogły mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej.
Ponadto, Odwołujący wniósł o zobowiązanie Zamawiającego do udostępnienia
dokumentów które złożył Wykonawca wraz z załącznikami w zakresie wyjaśnień i
dodatkowych wyjaśnień w pismach z dnia 26.04.2024 r., 27.05.2024 r. oraz z dnia 14.06.2024
r. bez anonimizacji (utajnienia) danych w nich zawartych (zgodnie z treścią uzasadnienia
wyroku KIO z dnia 31.07.2024 r. sygn. akt 2445/24 dane te nie stanowią tajemnicy
przedsiębiorstwa i winne być odtajnione).
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania i
może ponieść szkodę.
Uzasadniając podniesione w odwołaniu zarzuty, Odwołujący wskazał, że zgodnie z
przepisem art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest nieważna
na podstawie odrębnych przepisów. Zamawiający bada oferty pod kątem dochowania
odpowiedniej formy, w tym również pod względem zgodności z przepisami o reprezentacji.
Odwołujący przypomniał, że w przypadku składania oferty podpisanej przez pełnomocnika
należy złożyć wraz z ofertą stosowne pełnomocnictwo. Udzielenie pełnomocnictwa stanowi
przykład czynności upoważniającej, w wyniku której osoba umocowywana uzyskuje
kompetencję (umocowanie) do działania w imieniu mocodawcy. Odwołujący wskazał, że
podstawową kwestią przy ocenie treści pełnomocnictwa jest istnienie skutecznego
umocowania pełnomocnika. Odwołujący wskazał następujące stanowisko doktryny: „Prawne
znaczenie dla skuteczności reprezentacji ma istnienie umocowania w momencie składania
oświadczenia woli w imieniu reprezentowanego”. Odwołujący podniósł że wynika to wprost z
brzmienia VII PKT 2) SWZ. W myśl VII PKT 2) SWZ Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się
o udzielenie zamówienia (konsorcja, spółki cywilne). W takim przypadku - wraz z ofertą -
należy przedłożyć pełnomocnictwo lub inny dokument potwierdzający umocowanie do
reprezentowania wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
(np. umowa o współdziałaniu). Pełnomocnik może być ustanowiony do reprezentowania
wykonawców w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy.
Odwołujący wskazał, że z VII PKT 8.b) SWZ wynika natomiast, że dokumenty potwierdzające
umocowanie do reprezentowania odpowiednio wykonawcy, wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego lub podmiotu udostępniającego
zasoby, sporządza się i przekazuje w postaci elektronicznej i opatruje kwalifikowanym
podpisem elektronicznym. W przypadku, gdy pełnomocnictwo zostało wystawione w postaci
papierowej i opatrzone własnoręcznym podpisem, dopuszcza się przekazanie cyfrowego
odwzorowania tego dokumentu, które opatrzone jest kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, poświadczającym zgodność cyfrowego odwzorowania z dokumentem w
postaci papierowej. Poświadczenia zgodności cyfrowego odwzorowania z pełnomocnictwem
w postaci papierowej, może dokonać mocodawca (osoba/osoby wystawiające
pełnomocnictwo) lub notariusz. Cyfrowe odwzorowanie pełnomocnictwa nie może być
uwierzytelnione przez osobę, której udzielane jest pełnomocnictwo.
Przedkładając powyższe na grunt niniejszej sprawy, Odwołujący wskazał, że
Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą oferty, która została złożona przez Wykonawcę -
Konsorcjum przez osobę nieumocowaną do dokonania tej czynności oraz bez dysponowania
prawem do reprezentacji Konsorcjum trzech podmiotów GAMA Sp. z o.o. (Lider), ECC PAX
Sp. z o.o (Partner) oraz EKO - PROJEKT J. O. (Partner) w chwili złożenia oferty. Zamawiający
na skutek nieprawomocnego wyroku KIO z dnia 31.07.2024 r. wezwał pismem z dnia 7 sierpnia
2024 r. Wykonawcę do przedłożenia dokumentów potwierdzających umocowanie GAMA Sp.
z o.o. do składania oświadczeń w imieniu konsorcjum składającego ofertę w przedmiotowym
postępowaniu. W odpowiedzi GAMA Sp. z o.o. przedłożyła pełnomocnictwo z datą 29.03.2024
r., które zostało opatrzone podpisami elektronicznymi w dniu 13.08.2024 r. oraz umowę
Konsorcjum z daty 29 marca 2024 r. z podpisami odręcznymi oraz naniesionymi w dniu
13.08.2024 r. podpisami elektronicznymi. Odwołujący wskazuje tym samym, że przedłożone
pełnomocnictwo zostało skutecznie udzielone w dniu 13.08.2024 r., bowiem liczy się data
złożonych podpisów, a nie ta wpisana na dokumencie. W konsekwencji, w ocenie
Odwołującego w chwili składania przez Konsorcjum oferty, nie istniało udzielone na podstawie
tej umowy upoważnienie do działania, ponieważ powstało ono najwcześniej z dniem
13.08.2024 r. Natomiast przedłożona umowa Konsorcjum również, zdaniem Odwołującego,
nie mogła stanowić dowodu udzielenia przez Konsorcjum pełnomocnictwa GAMA Sp. z o.o.,
gdyż zgodnie z § 2 b) Lider jest upoważniony do reprezentowania strony w tym do
„podpisywania dokumentów w imieniu i za uprzednią zgodą Konsorcjantów, w tym do złożenia
oferty(…)”. Wykonawca nie wykazał, zdaniem Odwołującego, istnienia najpóźniej w dniu
złożenia oferty dokumentu, z którego wynika zgoda na złożenie oferty w brzmieniu, w którym
została złożona rzekomo w imieniu Konsorcjum. Przy czym zgoda znajdująca się w
dokumencie pełnomocnictwa z dnia 29.03.2024 r. ale opatrzonego datą podpisu
elektronicznego 13.08.2024 r. (a wiec i chwili skutecznego złożenia oświadczenia woli) nie
może stanowić dowodu zgody uprzedniej. Tym samym należy uznać, w ocenie Odwołującego,
że taki dokument nie istnieje, bowiem gdyby istniał, to Wykonawca by go przedłożył.
Jednocześnie Wykonawca przedkładając tylko te dwa dokumenty na wezwanie
Zamawiającego wykazał, że nie istnieją żadne inne które potwierdzają umocowanie.
Odwołujący podniósł, że czynność złożenia oferty w świetle przepisów Pzp, stanowi
jednostronną czynność prawną. Tym samym, zgodnie z treścią przepisu art. 104 kc
„Jednostronna czynność prawna dokonana w cudzym imieniu bez umocowania lub z
przekroczeniem jego zakresu jest nieważna.”. Odwołujący podniósł ponadto, że na gruncie
przepisów Pzp, nie znajduje zastosowania tryb określony w przepisie art. 103 § 2 kc,
umożliwiający potwierdzenie nieważnej czynności. Zdaniem Odwołującego istotną
okolicznością jest to, że wezwanie Urzędu Miejskiego w Jaworznie z dnia 07.08.2024 r.,
zawierało zobowiązanie do przedstawienia dokumentu umocowania z dnia złożenia oferty, a
nie zobowiązanie do potwierdzenia dokonanej czynności w trybie przepisu art. 103 § 2 kc.
Ponadto z pisma Wykonawcy z dnia 24 lipca 2024 r., które zostało złożone przez Stronę w
toku poprzedniego postępowania odwoławczego toczącego się pod sygn. akt KIO 2445/24
wynika, że złożona oferta przez Wykonawcę miała swoje umocowanie w dwóch
pełnomocnictwach z dnia 02.04.2024 r., a nie nowym pełnomocnictwie z daty 29.03.2024 r. (w
którym to dniu nie powstało) opatrzonym podpisem elektronicznym z dnia 13.08.2024 r.
Niniejsze zostało również potwierdzone przez pełnomocnika Wykonawcy podczas rozprawy w
dniu 26.07.2024 r. w toku postępowania toczącego się przed KIO pod sygn. akt 2445/24. Z
uwagi na powyższe Wykonawca nie udowodnił należytego umocowania dla podmiotu
składającego ofertę w imieniu Konsorcjum, a zatem Zamawiający winien był w konsekwencji
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 ofertę odrzucić.
Co do zaniechania przez Zamawiającego udostępnienia wszystkich pism
zastrzeżonych nieskutecznie tajemnicą przedsiębiorstwa, Odwołujący poniósł, że po wyroku
KIO z sprawie o sygn. akt KIO 2445/24 zwrócił się do Zamawiającego o ich udostępnienie.
Odwołujący wskazał, że zwrócił się do Zamawiającego za pośrednictwem platformy na której
prowadzone jest postępowanie 10 sierpnia 2024 r. Zamawiający udzielił Odwołującemu
odpowiedzi pismem z 19 sierpnia 2024 r. Odwołujący poniósł, że zgodnie SWZ Pkt III. Opis
przedmiotu zamówienia PPkt. 10 „Zamawiający przyjmuje ryczałtową formę wynagrodzenia
dla wykonawcy za realizację przedmiotowego zamówienia. W związku z powyższym, za
podstawę określenia wartości wykonania zadania należy przyjąć dokumentację projektową
oraz wytyczne zamawiającego określone w SWZ. Integralną częścią dokumentacji projektowej
jest Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót W piśmie z dnia 21 maja 2024 r.
skierowanym do Konsorcjum Zamawiający zwraca się o dodatkowe wyjaśnienia, poprzez
szczegółowe wskazanie m.in. sposobu skalkulowania materiału do budowy nasypów
zgodnego z Specyfikacją Techniczną.
Odwołujący podniósł, że w piśmie z dnia 27.05.2024 r. zostały złożone wyjaśnienia
przez firmę Gama – utajnione dla Wykonawców. Następnie w piśmie z dnia 7 czerwca 2024 r.
skierowanym do Konsorcjum, Zamawiający zwraca się o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące
kruszywa betonowego, jako materiału wskazanego do wykonania nasypów. Zgodnie ze
specyfikacją techniczną kruszywo betonowe nie jest wymienione w materiałach możliwych do
wykorzystania i tym samym odpowiedź konsorcjum jeżeli faktycznie zawierała informację o
wykorzystaniu tego materiału, nie powinna zostać zaakceptowana, ponieważ nie spełnia
warunków STWiOR i tym samym jest niezgodna z SWZ. Tym samym, zdaniem Odwołującego,
oferta Konsorcjum powinna zostać odrzucona ze względu na niezgodność przyjętego do oferty
materiału w stosunku do specyfikacji. Zdaniem Odwołującego, że wymienionego kruszywa
betonowego nie można zaliczyć do materiałów budowlanych, ponieważ w rzeczywistości jest
to gruz betonowy z rozbiórek tj. tzw. przekrusz, który nie spełnia wymagań dotyczących
budowy nasypów do dróg a termin kruszywo w tym przypadku jest nadużywany. Niezależnie
od braku możliwości dopuszczenia wynikającego ze specyfikacji, Zamawiający na etapie
postępowania przetargowego udzielając odpowiedzi do pytań Wykonawców nie dopuścił
możliwości stosowania materiałów z rozbiórek. Analizując pisma z pytaniami Zmawiającego w
stronę Konsorcjum, w wyjaśnieniach właśnie taki materiał mógł zostać zastosowany. Ponadto
zwracam uwagę, że jeżeli taki materiał został wymieniony, informacja o nim nie powinna zostać
zatajona, ponieważ nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa oraz nie posiada szczegółowej
receptury jak to może być z innymi materiałami. W związku z powyższym konieczna jest o
szczegółowa analiza odpowiedzi udzielonych przez Konsorcjum pod kątem prawidłowości
zastosowanych materiałów zgodnie ze specyfikacją, której Zamawiający nie wykonał oraz
uniemożliwił jej wykonanie Odwołującemu, nie udostępniając zawnioskowanej dokumentacji.
W złożonej pismem z 12 września 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania w całości. Zamawiający przedstawił argumentację.
W złożonym pismem z 16 września 2024 r. stanowisku wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia GAMA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Jaworznie, J. O. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą EKO-PROJEKT
J. O. z siedzibą w Sosnowcu i ECC PAX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Jaworznie, przedstawili swoje stanowisko wraz z argumentacją i wnieśli o odrzucenie
zarzutu nr 3 odwołania oraz o oddalenie pozostałego zakresu odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza (dalej: „KIO” lub „Izba”), rozpoznając na rozprawie
złożone odwołanie i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do
protokołu rozprawy ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 ustawy Pzp przysługują środki ochrony
prawnej, ponieważ jest wykonawcą biorącym udział w postępowaniu o to zamówienie
publiczne.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego przystąpienie w charakterze
uczestnika postępowania, po stronie Zamawiającego, w ustawowym terminie, skutecznie
zgłosili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia GAMA spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworznie, J. O. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą EKO-PROJEKT J. O. z siedzibą w Sosnowcu i ECC PAX spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworznie, (dalej: „Przystępujący”).
Izba odrzuciła odwołanie w części odnoszącej się do zarzutu nr 3 petitum odwołania, o
czym szerzej będzie mowa w dalszej części uzasadnienia przedmiotowego orzeczenia.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555 ustawy
Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała
na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia 30
grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze
ponadto stanowiska Stron i Przystępującego zaprezentowane zarówno w pismach
procesowych, w tym w odpowiedzi na odwołania jak i podczas rozprawy oraz złożone dowody.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Istotną okolicznością dla rozpoznania przedmiotowej sprawy odwoławczej jest wydanie
przez Krajową Izbę Odwoławczą wyroku z dnia 31 lipca 2024 r. w sprawie o sygn. akt KIO
2445/24. Przedmiotowe odwołanie w zakresie zarzutów wskazanych w pkt 1 i 2 petitum
odwołania, dotyczy bowiem czynności Zamawiającego wykonanych po ww. wyroku, na skutek
zapadłego rozstrzygnięcia.
Izba, w wyniku częściowego uwzględnienia odwołania w sprawie KIO 2445/24
nakazała Zamawiającemu unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie
badania i oceny ofert, w tym wezwanie Przystępującego na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy
Pzp do uzupełnienia dokumentu potwierdzającego umocowanie GAMA Sp. z o.o. w Jaworznie
do składania oświadczeń w imieniu konsorcjum składającego ofertę w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego.
Na skutek powyższego, Zamawiający pismem z 7 sierpnia 2024 r. poinformował o
unieważnieniu czynności wyboru oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej oraz
powtórzeniu czynności badania i oceny ofert. Ponadto, Zamawiający wezwał Przystępującego
do „uzupełnienia dokumentu potwierdzającego umocowanie GAMA sp. z o.o. w Jaworznie do
składania oświadczeń w imieniu konsorcjum składającego ofertę w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego”.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie, udzielonej pismem z 13 sierpnia 2024 r.,
Przystępujący złożył pełnomocnictwo oraz umowę konsorcjum z 29 marca 2024 r. W piśmie
tym Przystępujący wskazał, że odpowiadając na to wezwanie Zamawiającego wziął też pod
uwagę wyrok o sygn. KIO 2445/24 w tym jego uzasadnienie.
Do pisma załączono umowę konsorcjum z 29 marca 2024 r. która została sporządzona
w formie pisemnej, tj. została opatrzona na ostatniej stronie odręcznymi podpisami
przedstawicieli poszczególnych podmiotów wchodzących w skład utworzonego konsorcjum
ponadto umowa ta została opatrzona kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi złożonymi
przez każdego z przedstawicieli podmiotów wchodzących w skład konsorcjum 13 sierpnia
2024 r. Ponadto do pisma tego załączono dokument pełnomocnictwa opatrzony podpisami
elektronicznymi przedstawicieli każdego z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum z datą
13 sierpnia 2024 r.
W zakresie zarzutu nr 3, za istotne dla jego rozstrzygnięcia okoliczności faktyczne Izba
uznała skierowaną przez Odwołującego po wyroku z 31 lipca 2024 r. sygn. akt KIO 2445/24
korespondencję, tj.:
• pismo z 8 sierpnia 2024 r. o treści „Proszę o udostępnienie korespondencji skierowanej
przez Gminę Miasta Jaworzna do firm, które brały udział w w/w przetargu i złożyły
ofertę w terminie, dotyczącej wyjaśnienia rażąco niskiej ceny”;
• korespondencję na platformie, za pośrednictwem której prowadzone jest
postępowanie, tj. wiadomość z 10 sierpnia 2024 r. o treści: „W związku z wyrokiem
KIO, w tym zobowiązaniem Zamawiającego do powtórzenie badania i oceny ofert
Wykonawca wskazuje następujące. Zamawiający w toku postępowania przetargowego
udzielił odpowiedzi na pytania Wykonawców z dnia 27 marca 2024. W dokumencie
znajduje się pytanie nr 12 dotyczące branży drogowej o dopuszczenie częściowego
użycia materiałów pochodzących z rozbiórek, na które Zamawiający w odpowiedzi nie
wyraził zgody. W piśmie z dnia 21 maja 2024 r. skierowanym do firmy GAMA,
Zamawiający zwraca się o dodatkowe wyjaśnienia poprzez szczegółowe wskazanie
m.in. sposobu skalkulowania materiału do budowy nasypów zgodnego z Specyfikacją
Techniczną. W piśmie z dnia 27.05.2024 zostały złożone wyjaśnienia przez firmę Gama
- utajnione dla Wykonawców. Następnie w piśmie z dnia 07 czerwca 2024 r.
skierowanym do firmy GAMA, Zamawiający zwraca się o dodatkowe wyjaśnienia
dotyczące kruszywa betonowego, jako materiału wskazanego do wykonania nasypów.
Nie mniej jednak materiał ten nie został dopuszczony przez Gminę na etapie przetargu
(odpowiedź na pytanie nr 12) . W piśmie z dnia 7 czerwca 2024 zostały złożone
wyjaśnienia przez firmę Gama - utajnione. Z uwagi na powyższe Wykonawca
wskazuje, że prawdopodobnie Wykonawca którego oferta została wybrana jako
najbardziej korzystna a następnie wskutek wyroku KIO uchylona jest niezgodna z
wymaganiami Zamawiającego a nadto zawiera rażąco niską cenę. Z uwagi na
powyższe winna być obecnie odrzucona.”;
• odpowiedź Zamawiającego z 19 sierpnia 2024 r.
Na podstawie treści pkt 20 protokołu postępowania sporządzonego na druku ZP-PN,
Izba ustaliła, że Zamawiający dokonał nowych czynności/powtórzył następujące czynności:
1) 8 sierpnia 2024 r. unieważnienie czynności wyboru oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej;
2) wezwanie Przystępującego w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp;
3) 14 sierpnia 2024 r ponownie zbadano ofertę Przystępującego w zakresie
uzupełnionych na powyższe wezwanie dokumentów i stwierdzono, że dokumenty te
spełniają wymagania wskazane w wyroku 2445/24;
4) 19 sierpnia 2024 r. ponownie wybrano ofertę Przystępującego jako najkorzystniejszą.
Pismo z 19 sierpnia 2024 r. stanowi potwierdzenie ponownego wyboru przez
Zamawiający jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Przystępującego.
Izba zważyła co następuje.
Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Ad zarzutów wskazanych w pkt 1 i 2 petitum odwołania.
W zakresie oceny prawidłowości pełnomocnictwa złożonego w odpowiedzi na
wezwanie skierowane do wykonawcy w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, skład orzekający stoi
na stanowisku, że uzupełnione tak pełnomocnictwo powinno przede wszystkim być
prawidłowe zarówno co do treści jak i formy. Ponadto, powinno również potwierdzać istnienie
umocowania do dokonania danej czynności na dzień jej dokonania. W ocenie Izby nie ma
znaczenia, że uzupełnione na wezwanie pełnomocnictwo jest opatrzone podpisem na dzień
jego uzupełnienia a nie na dzień czynności której dotyczy, o ile z jego treści wynika, że
potwierdza istnienie umocowania na dzień dokonania spornej czynności. Gdyby przyjąć
pogląd odmienny, tj. oczekiwać, że za każdym razem pełnomocnictwo uzupełniane w
odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp będzie datowane na dzień
podjęcia czynności, której dotyczy, przeczyłoby to idei uzupełniania tego dokumentu.
Zatem aby rozstrzygnąć przedmiotowy zarzut, niezbędne było dokonanie oceny
uzupełnionych w odpowiedzi na wezwanie pełnomocnictwa i umowy konsorcjum w celu
ustalenia, czy z ich treści wynika, że pełnomocnik, w tym przypadku lider konsorcjum, był
należycie umocowany do złożenia oferty w chwili dokonania tej czynności.
Po pierwsze, odnosząc się do zarzutu, że wezwanie do Przystępującego zostało
skierowane przez Zamawiającego na podstawie nieprawomocnego wyroku Izby, skład
orzekający zwraca uwagę na treść art. 577 ustawy Pzp, zgodnie z którym w przypadku
wniesienia odwołania zamawiający nie może zawrzeć umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę
wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze. Przepis ten stanowi dla
zamawiającego, będącego gospodarzem postępowania o zamówienie, ograniczenie w postaci
zakazu zawarcia umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę wyroku lub postępowania
kończącego postępowanie odwoławcze i jako taki powinien być ściśle interpretowany.
Ponadto, po ogłoszeniu przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie
odwoławcze, zakaz przestaje obowiązywać. Stąd też Izba nie dopatrzyła się nieprawidłowości
w czynnościach podjętych przez Zamawiającego po otrzymaniu wyroku w sprawie o sygn. KIO
2445/24 tylko z tego powodu, że zostały one podjęte na podstawie nieprawomocnego
orzeczenia.
Po drugie, Odwołujący zarzucił że w jego ocenie złożone na wezwanie pełnomocnictwo
zostało skutecznie udzielone 13 sierpnia 2024 r., ponieważ liczy się data złożenia na nim
podpisu. Uzupełniona wraz z tym pełnomocnictwem umowa konsorcjum, zdaniem
Odwołującego, również nie może stanowić dowodu udzielenia pełnomocnictwa z uwagi na
treść §2 lit. b), który stanowi o konieczności udzielenia uprzedniej zgody Konsorcjanta, w tym
do złożenia oferty. W ocenie Odwołującego, z uwagi na okoliczność, że Przystępujący nie
wykazał istnienia takiej zgody na dzień złożenia oferty, należy uznać że taki dokument nie
istnieje. Ponadto za taką zgodę zdaniem Odwołującego nie może zostać uznane
pełnomocnictwo z 29 marca 2024 r. podpisane elektroniczne 13 sierpnia 2024 r.
Dokonując analizy uzupełnionych na wezwanie dokumentów potwierdzających
umocowanie lidera konsorcjum Izba miała na uwadze zarówno ich treść jak i okoliczności tego
konkretnego stanu faktycznego, towarzyszące ich złożeniu. Skład orzekający w tej sprawie
podziela stanowisko wyrażone przez Izbę w wyroku z dnia 31 marca 2022 r.
KIO 703/22 zgodnie z którym: „Izba podziela stanowisko, że do oceny pełnomocnictw
składanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia, znajduje zastosowanie art. 65 § 1 KC,
określający zasady wykładni oświadczeń woli. Zgodnie z tym przepisem oświadczenie woli
należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone
zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje. Ponadto zwrócić należy
uwagę na wypływające z orzecznictwa Sądu Najwyższego dyrektywy co do powinności
dokonywania życzliwej interpretacji oświadczeń woli, wspomagającej uznanie czynność
prawną za ważną (por. wyrok Sądu Najwyższego z 14 grudnia 2016 r., sygn. akt II PK 276/15).
Nieuwzględnienie tych wytycznych w toku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego
może prowadzić do wniosków i ocen godzących w określoną w art. 7 ust. 1 PrZamPubl zasadę
proporcjonalności, do czego w ocenie Izby doszło w tej sprawie. Ocena umocowania
pełnomocnika powinna być dokonana z uwzględnieniem okoliczności, w jakich
pełnomocnictwo zostało udzielone. W związku z tym ocena taka nie może abstrahować od
celu czynności.”.
W odpowiedzi na wezwanie Przystępujący złożył umowę konsorcjum zawartą w formie
pisemnej 29 marca 2024 r. i opatrzoną podpisami elektronicznymi z 13 sierpnia 2024 r. Z treści
tego dokumentu wynika, że umowa została zawarta 29 marca 2024 r. w Jaworznie i stanowi,
że w skład konsorcjum wchodzą trzy podmioty. Zgodnie z §1 ust. 1 Konsorcjum zostało
utworzone w celu realizacji zamówienia, którego dotyczy postępowanie o udzielenie
zamówienia objęte rozpoznawanym odwołaniem. Jak wynika z ust. 2 w ramach Konsorcjum
Strony są równorzędnymi partnerami, zaś w stosunku do Zamawiającego rolę Lidera pełnić
będzie GAMA sp. z o. o. Jak natomiast wynika z treści § 2 lit. a) Lider upoważniony jest
reprezentowania interesów stron w postępowaniu przetargowym, w tym w szczególności do
reprezentowania Konsorcjum przed Zamawiającym we wszystkich sprawach dotyczących
postępowania przetargowego oraz jak wynika z lit. b) podpisywania dokumentów w imieniu i
za uprzednią zgodą Konsorcjanta, w tym do złożenia oferty i podpisania umowy na realizację
przedmiotu zamówienia. Dodatkowo z § 4 ust. 1 umowy wynika, że każdy członek konsorcjum
jest zobowiązany podczas ubiegania się o realizację zamówienia do m.in. przygotowania
wymaganej dokumentacji w zakresie swojej części oferty.
Przechodząc do analizy treści pełnomocnictwa zwrócić należy, uwagę, że zostało ono
podpisane 13 sierpnia 2024 r. Natomiast z jego treści wynika m.in., że po pierwsze, nawiązuje
wprost do umowy z 29 marca 2024 r. („Mając na uwadze zawartą w dniu 29 marca 2024 r.
umowę o współpracy w ramach konsorcjum (…)”). Po drugie, odwołuje się wprost do treści §2
tego umowy zarówno do treści zawartej w lit a) oraz w lit. b) i zawiera stwierdzenie „(…) w celu
potwierdzenia udzielonego w Umowie Liderowi pełnomocnictwa do reprezentowania
Konsorcjum w w/w postępowaniu, Partnerzy Konsorcjum:
1. EKO – PROJEKT (…)
2. ECC PAX Sp. z o.o. (…)
Udzielają niniejszego pełnomocnictwa Liderowi Konsorcjum – GAMA Sp. z o.o. (…) i
potwierdzają umocowanie Lidera konsorcjum udzielone już w Umowie. Lider Konsorcjum
upoważniony był i jest do: (…) b) opracowania, podpisania, parafowania i złożenia w imieniu
Konsorcjum oferty wraz z załącznikami na rzecz Zamawiającego (…) Jednocześnie Partnerzy
konsorcjum potwierdzają, że Lider jest i był należycie umocowany do wszystkich w/w
czynności od dnia zawarcia umowy tj. od dnia 29 marca 2024 r.”.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Izby zarzuty odwołania są bezzasadne, bowiem
z okoliczności sprawy, w tym z uzupełnionych na wezwanie dokumentów w postaci
pełnomocnictwa i umowy konsorcjum wynika zdaniem Izby, że potwierdzają istnienie
umocowania dla Lidera Konsorcjum do dokonania czynności złożenia oferty w postępowaniu
na dzień jej dokonania. W zakresie poczynionego w umowie zastrzeżenia, co do wyrażenia
uprzedniej zgody przez Konsorcjanta, zwrócić należy uwagę, że strony nie wskazały w umowie
sposobu wyrażenia tej zgody, ani nie wskazały określonej formy. Tym samym zdaniem Izby
zgoda mogła być udzielona w sposób dowolny. Biorąc natomiast pod uwagę, że członkowie
Konsorcjum złożyli swoje podpisy pod uzupełnionymi dokumentami, w tym pod
pełnomocnictwem w treści którego potwierdzili umocowanie dla Lidera do złożenia oferty w
postępowaniu, kwestia wyrażenia zgody o której mowa w umowie konsorcjum nie jest w ocenie
Izby wątpliwa.
Odnosząc się do stanowiska Odwołującego co do niemożności zastosowania instytucji
wskazanych w art. 103 § 2 kc, skład orzekający wskazuje, że nie mamy na gruncie tej sprawy
odwoławczej do czynienia z instytucją wskazaną w ww. przepisie. Zamawiający wezwał
Przystępującego w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp i w odpowiedzi na to wezwanie otrzymał
uzupełnione dokumenty i przedmiotem rozpoznania w tej sprawie jest ocena przez Izbę
prawidłowości oceny tych dokumentów przez Zamawiającego w granicy zarzutów
sformułowanych przez Odwołującego.
Mając na uwadze powyższe, odwołanie zostało w tym zakresie oddalone.
Ad zarzutu wskazanego w pkt 3 petitum odwołania.
Odwołujący podczas posiedzenia z udziałem stron doprecyzował, że zarzut wskazany
w pkt 3 petitum odwołania jest zarzutem ewentualnym i podlega rozpoznaniu dopiero w razie
nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1 i 2 petitum odwołania.
Ten zakres odwołania podlega jednak w ocenie Izby odrzuceniu z następujących
powodów. W zaistniałym w tej sprawie stanie rzeczy uznać należy, że podnosząc narzut nr 3
Odwołujący wpisuje się w przesłanki odrzucenia odwołania wskazane w art. 528 pkt 3), 4) i 5)
ustawy Pzp, zgodnie z którymi Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało
wniesione po upływie terminu określonego w ustawie, a także wówczas, gdy odwołujący
powołuje się wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem rozstrzygnięcia przez
Izbę w sprawie innego odwołania, dotyczącego tego samego postępowania wniesionego przez
tego samego odwołującego, a ponadto odwołanie dotyczy czynności, którą zamawiający
wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby lub sądu lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, którą wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W ocenie Izby w tej sprawie zaszły powyższe przesłanki odrzucenia rozpoznawanego
zakresu odwołania. W sprawie o sygn. akt KIO 2445/24 Odwołujący w treści odwołania
sformułował zarzut naruszenia art. 18 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp w
zw. z art. 11 ust. 3 uznk przez wadliwe uznanie, że wyjaśnienia ceny złożone przez
Przystępującego stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W orzeczeniu tym Izba oceniła, że
zarzut jest zasadny jednakże nie mógł on spowodować uwzględnienia odwołania w tym
zakresie z powodu brzmienia art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp i niepotwierdzenia się zarzutów
dotyczących zaoferowania przez Odwołującego ceny rażąco niskiej (oddalone zarzuty nr 1-5,
7 z petitum odwołania). W konsekwencji Izba rozstrzygając odwołanie przesądziła o oddaleniu
odwołania w tym zakresie. Powyższe skutkowało tym, że Zamawiający nie został
zobowiązany, aby wykonując wyrok Izby w sprawie o sygn. akt KIO 2445/24 dokonać
czynności odtajnienia spornych dokumentów, gdyż ww. wyrok nie nakładał na Zamawiającego
nakazu takiego zachowania. Tym samym nie można zarzucić Zamawiającemu, aby podjęte
przez niego czynności (a także czynności, których Zamawiający zaniechał) nie zostały
wykonane zgodnie z wyrokiem Izby. Stanowisko Izby wyrażone w uzasadnieniu w sprawie KIO
2445/24 należy rozumieć w ten sposób, że Izba wyraziła negatywną ocenę czynności
Zamawiającego co do uznania skuteczności objęcia spornych dokumentów tajemnicą
przedsiębiorstwa ale jednocześnie nie nakazała Zamawiającemu podjęcia czynności ich
odtajnienia i udostępnienia w postępowaniu z uwagi na treść art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Jeśli więc Odwołujący z takim rozstrzygnięciem się nie zgadzał, powinien był wnieść skargę
na ww. wyrok KIO, czego zaniechał.
Po drugie, Izba już orzekała co do odtajnienia spornych dokumentów i zaniechała
nakazania ich udostępnienia nie dopatrując się wpływu na wynik postępowania z uwagi na
konstrukcję zarzutów odwołania w sprawie KIO 2445/24 stąd też mimo, że Odwołujący w tym
postępowaniu odwoławczym przywołał inną podstawę prawną, tak naprawdę dąży do
ponownego rozpoznania przez Izbę kwestii już rozstrzygniętej, co wypełnia przesłankę
wskazaną w pkt 4). Dodatkowo wobec powołania się przez Odwołującego na korespondencję
z 10 sierpnia 2024 r. i okoliczności tam wskazane, Izba zwraca uwagę, że w treści tej
wiadomości Odwołujący powołuje się na pisma z 21 maja 2024 r. i 7 czerwca 2024 r. których
teść, jak wyjaśnił podczas rozprawy, była mu znana już na etapie wnoszenia odwołania w
sprawie o sygn. akt KIO 2445/24, stąd też powoływanie się na te okoliczności na tym etapie
postępowania uznać należy w ocenie Izby za wypełniające podstawę odrzucenia odwołania
wskazaną w pkt 3).
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz.
1605 ze zm.) oraz § 8 ust. 2 związku z § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca:
…………………….