Sygn. akt: KIO 3163/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu bez udziału stron odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 30 sierpnia 2024 roku przez wykonawcę Kolumna Transportu
Sanitarnego TRIOMED spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie ul.
Probostwo nr 4
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Krakowski Szpital
Specjalistyczny im. św. Jana Pawła II z siedzibą w Krakowie, ul. Prądnicka 80
postanawia:
1. umorzyć postępowanie,
2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy Kolumna
Transportu Sanitarnego TRIOMED spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Lublinie ul. Probostwo nr 4 tytułem zwrotu 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………….
Sygn. akt KIO 3163/24
Uzasadnienie
P
ostępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu
nieograniczonego pn.: „Świadczenie usług w zakresie transportu karetką typu "T" pacjentów
krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. św. Jana Pawła II", ogłoszono w Suplemencie
do Dzienn
ika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 20 sierpnia 2024 roku, numer publikacji
ogłoszenia: 499731-2024, numer wydania Dz.U. S: 161/2024, numer referencyjny:
DZ.271.66.2024.
W dniu 30 sierpnia 2024 r. odwołujący Kolumna Transportu Sanitarnego TRIOMED spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie ul. Probostwo nr 4 wniósł odwołanie.
Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie
pełnomocnictwa z dnia 30 sierpnia 2024 r. udzielonego przez prezesa zarządu. Do odwołania
dołączono dowód jego przekazania zamawiającemu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie
art. 246 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy w zw. z art. 266 ustawy, przez
określenie kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert, podczas gdy wobec
nieokreślenia w opisie przedmiotu zamówienia wymagań jakościowych odnoszących się do
co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia zamawiający
był zobowiązany do określenia obok tego kryterium pozacenowego kryterium oceny ofert o
wadze co najmniej 40%.
art. 112 ust. 1 ustawy w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy
przez brak postawienia w postępowaniu, warunku udziału w zakresie zdolności technicznej
lub zawodowej, co może doprowadzić do wyboru przez zamawiającego oferty wykonawcy,
który nie będzie w stanie zrealizować zamówienia, gdyż nie posiada odpowiedniego
doświadczenia w transporcie sanitarnym pacjentów, podczas gdy proporcjonalny do
przedmiotu warunek udziału umożliwia ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania przed
miotu zamówienia i prowadzi do wyboru wykonawcy, który posiada
odpowiednie zdolności i doświadczenie, aby należycie wykonać przedmiotowe zamówienie.
art. 439 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy. w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy w zw. z art. 353(1)
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, przez
brak określenia w projektowanych
postanowieniach umownych minimalnego poziomu zmiany cen materiałów lub kosztów
związanych z realizacją zamówienia uprawniającego wykonawcę do żądania zmiany
wynagrodzenia,
art. 439 ust. 2 pkt 1 i 4 ustawy. w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy w zw. z art. 353(1)
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, przez
określenie w projektowanych
postanowieniach umownych maksymalnej wartości zmiany wynagrodzenia w sposób
iluzoryczny, naruszający zasadę równowagi stron, który sprawia, że nie będzie ona miała
praktycznego zastosowania i w konsekwencji należy uznać takie zastrzeżenie za
przekraczające swobodę kontraktową przez obejście przepisu art. 439 ust. 2 pkt 1 i 4 ustawy.
art. 436 pkt 3 i art. 16 pkt 1 ustawy oraz art. 353(1) kodeksu cywilnego i art. 5 kodeksu
cywilnego w zw. z art. 483 § 1 kodeksu cywilnego w zw. z art. 484 § 2 kodeksu cywilnego w
zw. z art. 8 ust. 1 ustawy
, przez zastrzeżenie § 5 ust. 6 wzoru umowy- załącznik nr 2 do SWZ,
maksymalnej wysokości kar umownych możliwych do nałożenia na wykonawcę przez
zamawiającego w wysokości 40% wartości wynagrodzenia wykonawcy z tytułu realizacji
przedmiotu zamówienia, podczas, gdy w/w maksymalna wartość kar umownych jest rażąco
wygórowana, świadczącą o naruszeniu przez zamawiającego zasad zachowania uczciwej
konkurencji, przejrzystości i proporcjonalności, prowadzącą do ograniczenia kręgu
wykonawców mogących się ubiegać o zamówienie, a co w efekcie świadczy o nadużyciu
przez
zamawiającego dominującej pozycji organizatora przetargu przez narzucenie
wykonawcom skrajnie niekorzystnych warunków umowy, co ma wpływ na wynik
postępowania.
art. 16 pkt 1 i 2 ustawy oraz art. 353(1) kodeksu cywilnego i art. 5 kodeksu cywilnego
w zw. z art. 483 § 1 kodeksu cywilnego w zw. z art. 484 § 2 kodeksu cywilnego w zw. z art. 8
ust. 1 ustawy, przez
wykorzystanie pozycji dominującej organizatora przetargu i określenie w
§ 2 ust. 3 i 4 wzoru umowy- załącznik nr 2 do SWZ, rażąco wygórowanych kar umownych w
wysokości 50% wynagrodzenia za dane zlecenie w przypadku opóźnienie w przyjeździe
karetki.
Wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
odnośnie zarzutu nr 1 – dokonania zmiany:
a)
SWZ przez wprowadzenie zapisu w rozdziale 21 SWZ:
"21. Opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert
Zamawiający przy wyborze ofert będzie kierował się kryteriami podanymi w poniższej tabeli.
L.p. Kryterium
Znaczenie procentowe kryterium (Rj)
Maksymalna ilość punktów,
jakie może otrzymać oferta za dane kryterium
Cena R1 = 60 %
60 punktów
Certyfikat ISO 9001 i/lub ISO 45001 i / lub ISO 14001 wydany/e przez jednostkę
akredytowaną przez Polskie Centrum Akredytacji i związany/e z przedmiotem zamówienia
R2 = 40 %
40 punktów
kryterium
– cena
C = R1 x Cmin / Cb
Cmin
– cena oferty najtańszej
Cb
– cena oferty badanej
R1
– znaczenie procentowe kryterium cena
kryterium
– certyfikat/y
Ocena zostanie dokonana w oparciu o załączone do oferty certyfikat / certyfikaty w
następujący sposób:
Certyfikat ISO 9001 i/lub ISO 45001 i / lub ISO 14001 wydany / wydany/e przez jednostkę
akredytowaną przez Polskie Centrum Akredytacji i związany/e z przedmiotem zamówienia: -
wykonawca
, który załączy do oferty wskazany/e certyfikat/y otrzyma – 40 pkt.
- wykonawca
, który nie dołączy do oferty certyfikatu/ów otrzyma – 0 pkt.
Wzór końcowy do obliczenia całkowitej ilości punktów przyznanych ofercie:
Całkowita ilość punktów dla oferty badanej = punkty otrzymane przez ofertę w kryterium „
Cena” + punkty otrzymane przez ofertę w kryterium „Certyfikat” / „Certyfikaty”"
b) ogłoszenia o zamówieniu w sekcja 5.1.10. przez nadanie mu brzmienia:
"Kryteria oceny ofert
Kryterium 1: Nazwa kryterium: Cena - Waga: 60 %
Kryterium 2: Nazwa kryterium: „Certyfikat” / „Certyfikaty”- Waga: 20%"
odnośnie zarzutu nr 2 – dokonania zmiany:
a)
SWZ i ogłoszenia o zamówieniu przez wprowadzenie warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej:
"Warunek będzie spełniony jeżeli wykonawca w okresie ostatnich trzech lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie
należycie wykonał lub wykonuje co najmniej:
jedno porównywalne zamówienie, za zamówienie porównywalne Zamawiający uzna usługę,
która dotyczyła wykonywania przewozów transportem sanitarnym na kwotę nie niższą niż
900 000,00 zł (słownie: dziewięćset tysięcy 00/100) przez okres nie krótszy niż 1 rok. W
przypadku gdy wykonawca aktualnie wykonuje zamówienie Zamawiający uzna, że warunek
jest spełniony, jeżeli od rozpoczęcia realizacji zamówienia do dnia wystawienia dokumentu
potwierdzającego jego należyte wykonywanie upłynęło co najmniej 12 miesięcy, a wartość
zamówienia wykonanego do tego momentu wynosi co najmniej 900 000,00 zł
brutto;
Przez 1 zamówienie (zadanie) Zamawiający rozumie wykonanie zamówienia w ramach 1
umowy. Przez zamówienia wykonane należy rozumieć:
a)
zamówienia rozpoczęte i zakończone w w/w okresie;
b)
zamówienia zakończone w w/w okresie, których rozpoczęcie mogło nastąpić wcześniej
niż w w/w okresie."
b)
SWZ przez
wprowadzenie w rozdziale 15 SWZ podmiotowego środka dowodowego w
pkt 8 tabeli:
"na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i
zawodowej wykonawca
przedłoży wykaz usług wykonanych, a w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których
usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te usługi zostały
wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są
referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były
wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z
uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać
tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub
ci
ągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert."
odnośnie zarzutu nr 3: dokonania zmiany §3 ust. 8 wzoru umowy- załącznik nr 2 do
SWZ przez wprowadzenie zapisu:
"Wynagrodzenie wykonawcy
może zostać zmienione przez zmianę cen jednostkowych,
adekwatnie do przedstawionego przez
wykonawcę wzrostu cen materiałów i kosztów w
przypadku, gdy: poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją
zamówienia, określony miesięcznymi wskaźnikami cen towarów i usług konsumpcyjnych
publikowanymi w formie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w stosunku
do początkowego terminu ustalania zmiany wynagrodzenia, jakim jest dzień składania ofert,
będzie wskazywać na wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych o więcej niż 4%;"
odnośnie zarzutu nr 4: dokonania zmiany §3 ust. 8 lit. d) wzoru umowy- załącznik nr 2
do SWZ przez nadanie mu brzmienia:
"Maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia wykonawcy, jaką dopuszcza Zamawiający w
efekcie zastosowania niniejszych postanowień wynosi 30% całkowitego wynagrodzenia
wykonawcy
należnego na podstawie niniejszej umowy".
odnośnie zarzutu nr 5: dokonania zmiany §5 ust. 6 wzoru umowy- załącznik nr 2 do
SWZ przez nadanie mu brzmienia:
"Łączna maksymalna wysokość kar umownych, którą mogą dochodzić strony wynosi 20 %
wartości wynagrodzenia brutto obliczonego za ostatnie trzy miesiące przed dniem naliczenia
kar umownych. Limit kar umownych, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie obejmuje kary
umownej, o której mowa w ust. 9 (która nie podlega wliczeniu do limitu kar).".
odnośnie zarzutu nr 6: dokonania zmiany §2 ust. 3 i 4 wzoru umowy- załącznik nr 2 do
SWZ przez nadanie mu brzmienia:
"3. Czas reakcji na zgłoszenie wynosi maksymalnie 30 minut na terenie Krakowa (tryb CITO
– „na ratunek”). W tym czasie wykonawca jest zobowiązany podstawić odpowiednia karetkę
wraz z załogą w miejsce wskazane przez zamawiającego celem realizacji usługi. Jeżeli
przyjazd karetki w trybie CITO nastąpi po upływie 30 minut od zgłoszenia, Zamawiający
obniży należne wykonawcy za tą usługę wynagrodzenie o 5%.
4. Strony przewidują również zamawianie karetek „T” na umówioną godzinę (tryb planowy).
W trybie planowym zamówienie powinno być złożone na 5 godzin przed godziną przyjazdu,
a jeżeli transport ma być wykonywany poza granicami administracyjnymi Krakowa na 12
godzin przed godziną przyjazdu. Jeżeli przyjazd karetki w trybie planowym nastąpi po upływie
15 minut od zleconej godziny przyjazdu, Zamawiający obniży należne wykonawcy za tą
usługę wynagrodzenie o 5%."
Nadto
o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego.
Odwołujący wskazał, że posiada interes faktyczny i prawny we wniesieniu odwołania, bowiem
nie upłynął jeszcze termin złożenia ofert odwołujący ma możliwość złożenia oferty i uzyskania
zamówienia, wobec czego jest zainteresowany tym, aby postępowanie zostało
przeprowadzone zgodnie z przepisami ustawy.
W dniu 18 września 2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i oświadczył, że
uwzględnił częściowo odwołanie w zakresie zarzutu 3, 4 i 6, zgodnie z treścią tej odpowiedzi,
w pozostałym zakresie wniósł o oddalenie odwołania, którego zarzuty nie mają żadnego
pokrycia ani w przepisach prawa ani w stanie faktycznym.
W dniu 19 września 2024 r. odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania w całości.
Termin posiedzenia z udziałem stron był wyznaczony na dzień 20 września 2024 r.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołujący jednoznacznie i wyraźnie oświadczył, że cofa odwołanie w całości. Taki stan
faktyczny nadaje się do subsumpcji pod normę prawną art. 520 ust. 1 i 2 ustawy, które
stanowią, że odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy i cofnięte
odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do
Prezesa Izby. W tym stanie rzeczy Izba wydała postanowienie o umorzeniu postępowania,
działając na podstawie art. 568 ust. 1 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy, tj.
stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437) na podstawie par. 9 ust. 1 pkt. 3 lit a cyt. rozporządzenia
nakazując zwrot odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 90%
uiszczonego wpisu.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:……………………….