Sygn. akt KIO 3170/24 POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 19
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu
bez udziału stron w Warszawie w dniu 19 września 2024 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 września 2024 r.
przez
wykonawcę PKS spółka z o.o. z siedzibą w Korczynie, poczta Strawczyn w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Magnuszew przy udziale wykonawcy Prefabet
Group spółka z o.o. w Warszawie przystępującego do postępowania odwoławczego po
stronie
zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy PKS
spółka z o.o. z siedzibą w Korczynie, poczta Strawczyn poniesionej z tytułu wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320) na niniejsze postanowienie w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 3170/24
Uzasadnienie
Zamawiający:
Gmina Magnuszew, ul. Saperów 24, 26-910 Magnuszew, prowadzi
postępowanie, którego przedmiotem jest: „Dowóz dzieci i uczniów do szkół w gminie
Magnuszew w roku szkolnym 2024/2025 wraz z zapewnieniem opieki w czasie przewozu”
Ogłoszenie nr 2024/BZP 00459156 z dnia 2024-08-14
Odwołujący: PKS Kielce Sp. z o.o., 26-067 Strawczyn, Korczyn 138, wniósł dnia 2 września
2024 roku odwołanie wobec czynności Zamawiającego polegającej na :
a) Nieudostępnieniu Odwołującemu szczegółowych wyjaśnień Wykonawcy Prefabet Group
Sp. z o.o. w zakresie rażąco niskiej ceny, pomimo iż Wykonawca ten nie zastrzegł skutecznie
tajemnicy przedsiębiorstwa,
b) Wyborze Wykonawcy Prefabet Group Sp. z o.o.,
II.
Zarzuca Zamawiającemu Naruszenie:
a)
art. 18 ust.3 ustawy pzp albowiem Wykonawca Prefabet Group Sp. z o.o. nie wykazał
jakoby kalkulacja cenowa kosztów stanowiła tajemnicę przedsiębiorstwa a jedynie posłużył
się standardową „formułką” w tym zakresie bez jakiegokolwiek odniesienia do stanu
faktycznego,
b)
art. 116 ust.2 pzp bowiem Wykonawca Prefabet Group Sp. z o.o. posiada sprzeczne
interesy
– poprzez zaangażowanie swoich zasobów technicznych w inne przedsięwzięcia
gospodarcze , tj. kontrakt w Gminie Pionki co może mieć negatywny wpływ na realizację
zamówienia – Wykonawca cztery z sześciu zaoferowanych pojazdów przeznaczył do
realizacji kontraktu w gminie Pionki,
c)
art. 239 ustawy pzp przez wybór oferty Prefabet Group Sp. z o.o. w sytuacji kiedy
oferta tego Wykonawcy zawiera rażąco niską cenę , nie została zastrzeżona tajemnica
przedsiębiorstwa a Zamawiający pomimo takiego obowiązku nie udostępnia kalkulacji
Odwołującemu celem jej weryfikacji i ewentualnego wniesienia odwołania, Wykonawca ten
posiada konflikt interesów poprzez zaangażowanie zasobów do realizacji innego
przedsięwzięcia gospodarczego a dodatkowo złożone przez niego dowody rejestracyjne 2
pojazdów były nieaktualne, co może świadczyć o zbyciu jego pojazdów co w konsekwencji
prowadzi do niezgodności oferty z SWZ.
Wniósł o nakazanie Zamawiającemu uchylenie czynności polegającej na wyborze oferty
Prefabet Group Sp. z o.o., odrzucenie oferty Wykonawcy Prefabet Group Sp. z o.o.
ujawnienie szczegółowej kalkulacji cenowej Prefabet Group Sp. z o.o., przeprowadzenia
ponownie czynności badania i oceny ofert,
Przystępujący po stronie zamawiającego: Prefabet Group spółka z o. o. zgłosił przystąpienie
do postępowania odwoławczego
Izba rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu ustaliła, co następuje.
Dnia 9
września 2024 r. zamawiający działający przez organ gminy, jakim jest Burmistrz,
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego wobec unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
i powrotu do czynności badania i oceny ofert. Wskazał przy tym, że
żądane w odwołaniu dokumenty udostępni odwołującemu traktując je jako jawne, a także
mając na to zgodę przystępującego.
S
kład orzekający rozpatrując sprawę na podstawie stanu rzeczy ustalonego w toku
postępowania odwoławczego (vide art. 552 ustawy pzp), uznaje, że wobec braku przedmiotu
zaskarżenia, dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego stało się bezprzedmiotowe.
Powyższe wypełnia przesłanki z art. 568 pkt 2 ustawy pzp (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 )w
związku z tym, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.
Wobec powyższego, przy zbędności dalszego prowadzenia postępowania odwoławczego,
postępowanie to podlega umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy pzp.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
575 ustawy pzp oraz § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz.
U. poz. 2437), z których wynika, że jeżeli dalsze postępowanie stało się zbędne, zgodnie z
art. 568 pkt 2 ustawy pzp koszty znosi się wzajemnie co oznacza, że Izba orzeka o
dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………..