Sygn. akt: KIO 3186/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 20 września 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 2 września 2024 r. przez wykonawcę Strabag sp. z o.o. z siedzibą
w Pruszkowie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Międzygminny Kompleks
Unieszkodliwiania Odpadów ProNatura sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy,
przy udziale uczestnika po stronie
odwołującego – wykonawcy MTM Budownictwo sp. z o.o.
z
siedzibą w Tarnowie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie kwoty 18 000,00 zł (słownie:
osiem
naście tysięcy złotych 00/100) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….………………….
Sygn. akt: KIO 3186/24
Uzasadnienie
Międzygminny Kompleks Unieszkodliwiania Odpadów ProNatura sp. z o.o. z siedzibą
w Bydgoszczy
(dalej: „Zamawiający” lub „ProNatura”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, dalej:
„ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego
pn. „Budowa instalacji recyklingu organicznego wraz z infrastrukturą
towarzyszącą – projektowanie i roboty budowlane wraz z dostawą urządzeń w ramach
Projektu pn. „Instalacja recyklingu organicznego poprzez fermentację bioodpadów w MKUO
ProNatura Sp. z o.o. w B
ydgoszczy”” (Numer referencyjny: MKUO ProNatura ZP/NO/43/24,
dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 23 sierpnia 2024 r. pod numerem: 506378-2024.
Wartość wskazanego zamówienia przekracza progi unijne.
września 2024 r. wykonawca Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (dalej:
„Odwołujący” lub „Strabag”) wniósł odwołanie na niezgodną z przepisami czynność
Zamawiającego podjętą w Postępowaniu, polegającą na ustaleniu treści Specyfikacji
Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”), w tym załącznika nr 6 do SWZ „Projektowane
postanowienia umowy” (dalej: „Umowa”) w sposób naruszający przepisy ustawy Pzp oraz
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm., dalej:
„k.c.”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 5 k.c., art. 353
k.c. i art. 387 k.c.
w związku z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp i art. 134
ust.1 pkt 6 ustawy Pzp
poprzez wyznaczenie terminu realizacji przedmiotu zamówienia
oraz terminów pośrednich w Części I punkt 6 SWZ oraz § 4 ust. 1 Umowy w sposób
sprzeciwiający się naturze stosunku zobowiązaniowego, naruszający bezwzględnie
obowiązujące przepisy prawa i równowagę stron, prowadzący do nadużyć prawa
podmiotowego, a także czyniący świadczenie obiektywnie niemożliwym do wykonania
na warunkach Umowy i skutkujący nieważnością stosunku zobowiązaniowego;
2) art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp
w związku z art. 16 pkt 1-3, art. 8
ust. 1 ustawy Pzp, art. 353
k.c. w zw
iązku z art. 647 i art. 649 k.c. poprzez
nieuzasadnione i bezpodstawne przerzucenie na wykonawcę w § 17 ust. 2 Umowy
w zw
iązku z Częścią XII punkt 1 podp. 2 SWZ odpowiedzialności i ryzyka finansowego
realizacji przedmiotu umowy w przedłużonym czasie, z przyczyn nieleżących po stronie
w
ykonawcy, w tym zależnych od Zamawiającego lub zależnych od działania organów
administracji publicznej, zmiany warunków atmosferycznych, działania siły wyższej.
Zamawiający przewiduje w takiej sytuacji możliwość zmiany wyłącznie terminu
realizacji oraz ter
minów pośrednich, bez możliwości zmiany wynagrodzenia,
w
przypadku gdy dojdzie do opóźnień wynikających z działań lub zaniechań
Zamawiającego lub w innych przypadkach np. opóźnień w wydaniu decyzji czy zgód
ze strony organów administracyjnych, czy zaistnienia warunków atmosferycznych
uniemożliwiających prowadzenie robót, podczas gdy takie ryzyko stanowi wyłączne
ryzyko Zamawiającego, a jego przerzucenia na wykonawcę jest klauzulą abuzywną
określoną w art. 433 pkt 3 ustawy Pzp;
3) art. 8 ust. 1 oraz 453 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
w związku z art. 353
k.c.
, art. 568 § 1 k.c.,
art. 638 k.c.
i art. 656 § 1 k.c. poprzez ustalenie w treści § 16 ust. 3 Umowy, że redukcja
zabezpieczenia należytego wykonania umowy następuje w terminie 30 dni od uznania
umowy za wykonaną, tj. od dnia podpisania protokołu odbioru końcowego przedmiotu
umowy bez zastrzeżeń lub usunięcia stwierdzonych w nim wad i usterek, podczas gdy
zgodnie z zapisami § 7 ust. 2 wzoru Umowy od momentu sporządzenia Protokołu
Odbioru
Końcowego biegnie okres rękojmi, z kolei na podstawie § 6 ust. 16 i 18
Zamawiający jest zobowiązany do dokonania odbioru końcowego, w przypadku, gdy
występują jedynie wady i usterki nieistotne – a data podpisania takiego protokołu jest
uważana za datę odbioru końcowego. Z chwilą dokonania odbioru końcowego
Zamawiający przejmie przedmiot Umowy i będzie go użytkował. Przy
zaproponowanym
zapisie umowy oznaczać będzie to, że zgodnie z art. 568 § 1 k.c.
okres rękojmi rozpocznie się z chwilą wydania przedmiotu umowy Zamawiającemu,
lecz w
odniesieniu do zabezpieczenia należytego wykonania umowy okres rękojmi,
skutkujący redukcją kwoty zabezpieczenia, zostanie odroczony na bliżej nieokreślony
czas. Tym samym w okresie rękojmi na gruncie Umowy, wykonawca będzie zmuszony
do utrzymywania ZNWU w kwocie wyższej niż wynika to z art. 453 ust. 2 ustawy Pzp;
4) art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp i art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw
iązku z art. 353
k.c. i art. 647
k.c. w zw
iązku z art. 484 § 2 w związku z art. 483 k.c. i art. 473 § 1 k.c. ze względu na
sformułowanie postanowień dotyczących kar umownych w sposób nadużywający
swobody Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych, uniemożliwiający
wykonawcy prawidłowe oszacowanie ryzyk związanych z realizacją umowy oraz
mogący prowadzić do niczym nieuzasadnionego wzbogacenia się Zamawiającego jak
również ograniczać możliwości wykonawcy w zakresie przysługujących mu
instrumentów prawnych, poprzez:
a)
określenie w § 14 ust. 1 pkt 1 Umowy kary umownej w wysokości 0,1 % za każdy
rozpoczęty dzień zwłoki;
b)
określenie w § 14 ust. 1 pkt 1 Umowy kary umownej w wysokości 0,05 % za każdy
rozpoczęty dzień zwłoki;
c)
brak w § 14 ust. 1 pkt 2 rozwiązań pozwalających na umorzenie kary umownej za
zwłokę w dotrzymaniu terminu pośredniego, w sytuacji terminowego wykonania
przedmiotu umowy;
d)
wprowadzenie do wzoru umowy w § 14 ust. 1 pkt 4 kary umownej w przypadku
odstąpienia od Umowy przez wykonawcę, które zostanie uznane przez
Zamawiającego za nieuzasadnione – co w praktyce prowadzi do sankcjonowania
każdej próby odstąpienia od Umowy przez wykonawcę oraz niweczy karę
zastrzeżoną w tym przypadku na rzecz wykonawcy;
e)
wprowadzenie do wzoru umowy w § 14 ust. 4 kary umownej naliczanej za zwłokę
w przywróceniu stanu zgodności z umową, w sytuacji w której osiągnięcie tego
rezultatu zostanie powierzone przez Zamawiającego podmiotowi trzeciemu, na
działanie którego wykonawca nie będzie miał żadnego przełożenia.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz
nakazanie Zamawiającemu dokonanie następujących czynności – zmiany treści SWZ oraz
wzoru Umowy stanowiącego załącznik nr 6 do SWZ w sposób wskazany w pkt I.2. petitum
odwołania.
września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo Strabag,
w
którym Odwołujący oświadczył, że cofa w całości odwołanie wniesione w przedmiotowej
sprawie.
Mając na uwadze wskazane oświadczenie Izba uznała, że odwołanie zostało
skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy i postanowiła umorzyć postępowanie
odwoławcze oraz nakazać dokonanie zwrotu na rzecz Odwołującego 90% uiszczonego wpisu
od odwołania. Powyższe powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez
merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy Pzp, umorzyła
postępowanie odwoławcze orzekając w formie postanowienia, zgodnie z art. 568 pkt 1 ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy
Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozl
iczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodnicząca: