Sygn. akt: KIO 3196/24
WYROK
Warszawa, dnia
23 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2024 r. przez wykonawcę Stowarzyszenie SWI z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez Centralnego Zamawiającego – Starowowolskie Centrum
Usług Wspólnych działające w imieniu i na rzecz Gminy Stalowa Wola
Uczestnik po stronie
Zamawiającego - wykonawca ENTRAST sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 odwołania i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności
badania i oceny ofert, w tym odrzucenie oferty wykonawcy ENTRAST
sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b)
ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. W
pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego - wykonawcę Stowarzyszenie SWI
z
siedzibą w Warszawie w części 2/3 oraz
Uczestnika
po stronie Zamawiającego wnoszącego
sprzeciw -
wykonawcę ENTRAST sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w części 1/3 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez Odwołującego -
wykonawcę Stowarzyszenie SWI z siedzibą w Warszawie, tytułem wpisu od odwołania;
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), poniesioną
przez O
dwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, a także kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), poniesioną przez Uczestnika po stronie
Zamawiającego wnoszącego sprzeciw - wykonawcę ENTRAST sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 17 zł 00 gr (słownie
siedemnaście złotych zero groszy) poniesioną przez tego wykonawcę w związku
z uiszczeniem o
płaty skarbowej od pełnomocnictwa;
zasądza od Uczestnika po stronie Zamawiającego wnoszącego sprzeciw - wykonawcy
ENTRAST sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie rzecz Odwołującego - wykonawcy
Stowarzyszenia
SWI z siedzibą w Warszawie kwotę 1 288 zł 67 gr (słownie: jeden tysiąc
dwieście osiemdziesiąt osiem złotych sześćdziesiąt siedem groszy), stanowiącą należną
Odwołującemu, po stosunkowym rozdzieleniu, część kosztów postępowania odwoławczego.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3196/24
UZASADNIENIE
Centralny
Zamawiający – Starowowolskie Centrum Usług Wspólnych działające
w imieniu i na rzecz Gminy Stalowa Wola,
dalej jako: „zamawiający”, prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez możliwości negocjacji
na
podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych,
zwanej dalej „ustawą Pzp”, na realizację zadania pn.: „Świadczenie usług Inżyniera Kontraktu
związanych z realizacją projektu pn. Modernizacja cyfrowa w Gminie Stalowa Wola i jej
jednostkach organizacyjnych
”, numer referencyjny: ZP–II.271.105.2024.BZ.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
23.05.2024 roku numer: 2024/BZP 00337585
. Wartość zamówienia nie przekracza progów
unijnych
, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
września 2024 roku wykonawca Stowarzyszenie SWI z siedzibą w Warszawie,
zwany
dalej: „odwołującym”, wniósł odwołanie od czynności i zaniechań zamawiającego,
polegających na:
1. Wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty ENTRAST Sp. z o.o., dalej
jako: „wykonawca”,
mimo że:
1) w
ykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu;
2) oferta w
ykonawcy podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 w związku
z art.
16 ustawy Pzp, ponieważ została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
3) oferta w
ykonawcy podlega odrzuceniu z powodu zaoferowania ceny rażąco niskiej.
2. U
znaniu, że wykonawca, za pomocą złożonych podmiotowych środków dowodowych,
wykazał spełnienie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego wymaganej zdolności
technicznej;
3. Zaniechaniu odrzucenia w
ykonawcy z postępowania, w sytuacji gdy wykonawca przedstawił
oświadczenia mające na celu wyeliminowanie konkurencji w postępowaniu;
4. Z
aniechaniu odtajnienia i udostępnienia nieskutecznie zastrzeżonego jako tajemnica
przedsiębiorstwa uzasadnienia oraz wyjaśnień rażąco niskiej ceny wykonawcy;
5. Zaniechaniu wyboru oferty o
dwołującego, jako oferty najkorzystniejszej w postępowaniu,
co
ma bezpośredni wpływ na wybór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu,
o czym o
dwołujący dowiedział się z zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia
27.08.2024 r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp w zw. z 128 ust. 1
ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy, a zamiast tego dokonanie
wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej, w sytuacji gdy w
ykonawca nie wykazał spełnienia
warunków udziału w postępowaniu;
z ostrożności
zaniechanie w powyższym zakresie wezwania wykonawcy do udzielenia wyjaśnień złożonych
podmiotowych środków dowodowych w trybie art. 128 ust 4 Pzp;
2) art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw z art. 14 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy,
a zamiast tego dokonanie wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej, w sytuacji gdy oferta
w
ykonawcy podlegała odrzuceniu ponieważ została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, tj. w
ykonawca przedłożył w postępowaniu nieprawdziwe lub wprowadzające
w
błąd wiadomości o swoim przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia
szkody,
z ostrożności
zaniechanie w powyższym zakresie wezwania wykonawcy do udzielenia wyjaśnień złożonych
podmiotowych środków dowodowych w trybie art. 128 ust. 4 Pzp;
3) art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. art. 18 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 w zw. z art. 74 ust. 1 ustawy
Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przez błędną ocenę
skuteczności zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa uzasadnienia oraz wyjaśnień
rażąco niskiej ceny, a co za tym idzie nieuzasadnione utajnienie tych dokumentów
przez z
amawiającego, a w konsekwencji dokonanie wadliwego wyboru jako najkorzystniejszej
oferty w
ykonawcy, którego oferta podlega odrzuceniu.
W oparciu o pow
yższe odwołujący wnosił o:
1. merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie odwołania,
2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji Postępowania - na okoliczności
wskazane odwołaniem, a także o:
3. unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy jako najkorzystniejszej,
4. odrzucenie oferty w
ykonawcy jako złożonej przez wykonawcę niespełniającego warunków
udziału w postępowaniu, oraz której cena jest rażąco niska,
5. odrzucenie oferty w
ykonawcy, jako złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
6. odtajnienie uzasadnienia i wyjaśnień wykonawcy w zakresie ceny zaoferowanej w ofercie
wykonawcy,
7. dokonanie ponownej oceny i badania ofert oraz wybór oferty najkorzystniejszej,
z
uwzględnieniem, że oferta wykonawcy podlega odrzuceniu.
Ponadto,
odwołujący wnosił o obciążenie kosztami postępowania odwoławczego
zamawiającego, w tym zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów
zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Uzasadnienie zarzutów odwołania
I. Ad. zarzut wskazany w pkt II ppkt 1
Odwołujący wskazywał, że projekt pn.: „Opracowanie na drodze prac badawczo -
rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji” miał na celu wytworzenie produktu,
zatem finalnie projekt został zakończony i zostały osiągnięte założone w projekcie cele w dacie
19.03.2019 r. Pozostałe czynności, tj. rozwój i rozbudowa platformy nastąpiła po finalnie
zakończonym projekcie, a więc po tej dacie. Następnie odwołujący przytoczył definicję
projektu,
podawan
ą przez Project Management Institute (PMI), międzynarodową organizację
non-
profit, zrzeszającą ekspertów i entuzjastów zarządzania projektami, wskazaną
m.in. w
opracowaniu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pt. „Zarządzanie projektami” - „projekt
(przedsięwzięcie) to nic innego jak ograniczone czasowo działanie realizowane w celu
stworzenia unikalnego produktu, dostarczenia unikalnej usługi lub osiągnięcia unikalnego
rezultatu. Inaczej mówiąc – jest to zbiór wszystkich działań niezbędnych do osiągnięcia
sprecyzowanego celu”.
Odwołujący podkreślił, że celem referencyjnego projektu było wytworzenie produktu,
a t
ym samym trudno mówić, aby w ramach wskazanego projektu wykonawca mógł wykonać
także rozwój tego produktu czy rozbudowę.
Odwołujący powołał się również na informacje zamieszczone na stronie internetowej:
https://rpo.lubuskie.pl/documents/10184/306491/3+Lipca+2020.xlsx/633f62bb-2fe8-4614
99ce-71139fafb04c
, z których wynika, że projekt pn.: „Opracowanie na drodze prac badawczo-
rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji
” przez Recumed sp. z o.o., realizowany
był w okresie od 20.03.2017 r. do 19.03.2019 r., co dowodzi, że wykonawca mógł uczestniczyć
we wskazanej przez siebie roli w tym konkretnym projekcie jedynie przez 4 dni. O
dwołujący
podkreślił, że o tym, że wskazany projekt zakończył się 19.03.2019 r. świadczy także fakt,
że beneficjent projektu tj. Recumed sp. z o.o., zobligowany wymaganiami projektu, na swojej
stronie internetowej http://recumed.pl/projekty/ oraz w Bazie Konkurencyjności link:
https://archiwumbazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/publication/list/
zlecał
usługi i dostawy związane z w/w projektem jedynie w okresie od 20.03.2017r. do 19.03.2019r.
Odwołujący dodał, że ostatnie zamówienie realizowane przez Recumed sp. z o.o.
w
ramach projektu opublikowane zostało w Bazie Konkurencyjności 13.08.2018 r.,
zaś na stronie internetowej Recumed sp. z o.o. 6.10.2017 r., przy czym żadne z ogłoszeń
nie
dotyczyło usługi Inżyniera kontraktu. Odwołujący także wskazał, że Recumed sp. z o.o.
zgodnie z § 9 umowy dotyczącej dofinasowania projektu zobowiązany był
m.in. do
przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w ramach Projektu w sposób zapewniający w szczególności zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców.
Zdaniem odwołującego, przytoczone przez niego dowody potwierdzają, że usługa
Inżyniera kontraktu świadczona przez ENTRAST sp. z o.o. na rzecz Recumed sp. z o.o.
nie
mogła dotyczyć projektu pn.: „Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji”, gdyż projekt był realizowany w konkretnym
wskazanym w umowie
o dofinansowanie terminie, w określonym zakresie.
Jeżeli natomiast produkt stworzony w ramach wskazanego projektu był rozwijany,
w zakresie wskazanym przez w
ykonawcę, a usługi ENTRAST sp. z o.o., związane byłyby
z dalszym rozwojem systemu (produktu) stworzonego w ramach projektu, to zgodnie
z
powołaną definicją projektu opracowaną przez Project Management Institute (PMI), prace te
dotyczyłyby nowego projektu, realizowanego poza projektem finansowanym z Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 1 Regionalnego Programu
Operacyjnego
– Lubuskie 2020. Tymczasem w wyjaśnieniach wykonawca potwierdził,
że potwierdza, że wskazane w Wykazie wykonanych usług - Załączniku nr 6, zamówienie
dotyczyło właśnie projektu: „Opracowanie na drodze prac badawczo - rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji”. W wyjaśnieniach wykonawca podał również wartość
realizowanego zamówienia jako wartość projektu dofinasowanego tj. 5 053 575,00 zł
oraz
wartość rozwoju poszczególnych modułów systemu, gdzie wykonawca wskazał
nieprecyzyjnie: „koszty z tym związane nie podlegały dofinasowaniu. Finalnie wartość projektu
wzrosła o co najmniej 1 000 000 zł”. Według odwołującego, nawet jeśli Recumed sp. z o.o.,
rozwijał produkt stworzony w ramach projektu „Opracowanie na drodze prac badawczo -
rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji
” to rozwój platformy do rehabilitacji nie był
objęty wskazanym projektem i wartość rozwoju platformy do rehabilitacji („co najmniej 1 000
000 zł”), nie stanowi wartości projektu wykazanego na potwierdzenie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu, tj. projektu pn. „Opracowanie na drodze prac badawczo –
rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji”.
Następnie odwołujący kwestionował możliwość uzyskania przez ENTRAST sp. z o.o.
wymaganego przez z
amawiającego doświadczenia podczas realizacji referencyjnego
projektu
Odwołujący
podnosił,
że
informacja
przedstawiona
na
stronie
https://mapadotacji.gov.pl/projekty/755450/,
odnosząca się do referencyjnego projektu
wskazuje na jego zakres. Zgodnie z tą informacją projekt miał polegać na stworzeniu platformy
do
rehabilitacji, zaś jego finalnym efektem miało być otrzymanie produktu gotowego
do
wdrożenia komercyjnego. Zdaniem odwołującego, oznacza to, że w ramach referencyjnej
usługi wykonawca nie mógł świadczyć funkcji Inżyniera Kontraktu nad projektem obejmującym
dostawę i uruchomienie sytemu oraz wdrożenie e-usług na poziomie dojrzałości 4,
gdyż w projekcie tym nie nastąpiło wdrożenie komercyjne platformy dla klientów, a co za tym
idzie nie został spełniony warunek wdrożenia e-usług na poziomie dojrzałości 4.
Dopiero gdy
produkt zostanie lub został sprzedany, rozpocznie lub rozpoczął się etap jego
wdrażania na poziomie dojrzałości 4, a więc zapewnienie możliwości komunikacji
elektronicznej pomiędzy stworzoną platformą i konkretnym odbiorcą, w tym przypadku
użytkownikiem opaski. Odwołujący powołał się przy tym na publikację pt. „Standard opisu
elektronicznej usługi publicznej w działaniu 2.1 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa
„Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”. Odwołujący podkreślił także, że jednym
z
elementów przedmiotu zamówienia jest nadzór nad wdrożeniem e-usług min. na 4 poziomie
dojrzałości, co oznacza, że w ramach realizowanego przez zamawiającego projektu
pn.
„Modernizacja cyfrowa w Gminie Stalowa Wola i jej jednostkach organizacyjnych”
zamierza wdrożyć e-usługi na poziomie dojrzałości 4, co z kolei oznacza, że podmiot
świadczący usługę Inżyniera Kontraktu powinien mieć doświadczenie w nadzorowaniu
projektów polegających nie tylko na stworzeniu platformy cyfrowej
umożliwiającej komunikację
pomiędzy systemem a osobą korzystającą z systemu, ale także nad jego wdrożeniem
do
działania.
Dodatkowo z
amawiający wymagał, aby nadzorowany projekt obejmował dostawę
i
wdrożenie systemu klasy ERP, systemu zarządzania oświatą oraz systemu obiegu
dokumentów wraz z wykonaniem integracji pomiędzy tymi systemami. Według odwołującego
z z
ałącznika nr 6 nie wynika, aby referencyjna usługa obejmowała dostawę i wdrożenie
systemu klasy ERP, systemu zarządzania oświatą oraz systemu obiegu dokumentów
wraz z
wykonaniem integracji pomiędzy tymi systemami. Nie wynika to także z referencji
przedstawionych przez Recumed sp. z o. o. Dopiero w odpowiedzi na wezwanie
zamawiającego wykonawca oświadczył, że: „projekt obejmował swym zakresem (...) dostawę
i wdrożenie systemu klasy ERP, systemu zarządzania oświatą oraz systemu obiegu
dokumentów wraz z wykonaniem integracji pomiędzy tymi systemami (…) Prace badawczo
rozwojowe (B+R) połączone z systemem oświaty to strategia mająca na celu zintegrowanie
działalności badawczej, rozwojowej oraz innowacyjnej z edukacją na różnych poziomach – od
szkół podstawowych po uczelnie wyższe. Taka integracja pozwala na rozwijanie
nowoczesnych technologii, wspieranie innowacyjnych projektów oraz kształcenie kadr
w
obszarach kluczowych dla przyszłości gospodarki. Sygnalizuje się, że integracja prac
badawczo-
rozwojowych z systemem oświaty to strategiczne działanie, które przynosi korzyści
zarówno dla uczniów, studentów, nauczycieli, jak i dla całego systemu edukacyjnego
oraz
przemysłu. Taka współpraca pozwala na lepsze przygotowanie kadr do pracy
w
dynamicznie zmieniającym się środowisku, a także wspiera rozwój innowacji,
które są kluczowe dla przyszłości gospodarki”.
Zdaniem odwołującego wyjaśnienia wykonawcy w tym zakresie są enigmatyczne
i nie
wskazują, że projekt pn. „Opracowanie na drodze prac badawczo - rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji” obejmował dostawę i wdrożenie systemu klasy ERP,
systemu zarządzania oświatą oraz systemu obiegu dokumentów wraz z wykonaniem integracji
pomiędzy tymi systemami, tym bardziej, że z opisu projektu znajdującego się
w
ogólnodostępnych źródłach nie
wynika, że w ramach projektu zakupiono i wdrożono
jakikolwiek system klasy ERP, system
zarządzania oświatą czy też system obiegu
dokumentów. Według odwołującego samo przekazanie wyników prac badawczych
czy
też „Prace badawczo-rozwojowe (B+R) połączone z systemem oświaty” to nie to samo
co
wdrożenie systemu zarządzania oświatą, co było treścią warunku udziału w postępowaniu.
Zdaniem odwołującego wątpliwe jest także, aby w ramach referencyjnego projektu zakupiono
i wdrożono jakikolwiek system ERP, gdyż żadne z zamówień opublikowanych przez Recumed
s
p. z o.o. w Bazie Konkurencyjności czy też na stronie internetowej beneficjenta
nie
obejmowało swoim zakresem zakupu (dostawy) i wdrożenia systemu klasy ERP. Z drugiej
zaś strony jest zamówienie obejmujące zakup usług księgowych co stawia pod wątpliwość
realizację zakupu oprogramowania ERP.
Następnie odwołujący wskazywał, że wykonawca nie wykazał spełniania warunku
doświadczenia w pełnieniu funkcji Inżyniera Kontraktu w projekcie, który obejmował „zakup
sprzętu serwerowo-macierzowego”. W Załączniku nr 6 – Wykazie usług, jest mowa o zakupie
„sprzętu teleinformatycznego”. Podobnie referencje potwierdzają zakup jedynie „sprzętu
teleinformatycznego” a nie „sprzętu serwerowo-macierzowego”, które nie są pojęciami
tożsamymi. Dopiero w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z dnia 12.07.2024 r.
wykonawca
oświadczył, że: „projekt obejmował swym zakresem (…) zakup sprzętu
serwerowo-
macierzowego”. Tymczasem to oświadczenie wykonawcy nie znajduje
potwierdzenia w
ogólnodostępnym opisie projektu „Opracowanie na drodze prac badawczo –
rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji”, a także ogłoszenie o zamówieniu
na zakup takiego
sprzętu nie znajduje się w Bazie Konkurencyjności czy też na stronie
internetowej beneficjenta.
Recumed sp. z o. o.
prowadziła jedyne postępowanie dot. dostawy
komputerów przenośnych w ramach projektu oraz postępowanie na zakup usługi hostingu
danych na potrzeby realizacji projektu,
co potwierdza fakt, że w projekcie nie realizowano
zakupu sprzętu serwerowo-macierzowego.
Reasumując odwołujący stwierdził, że wykonawca nie spełnia warunku udziału
w
postępowaniu.
II. Ad. zarzut wskazany w pkt II ppkt 2
Odwołujący wskazał, że przez złożenie wyjaśnień podmiotowych środków
dowodowych, zawierających sprzeczne ze sobą informacje i informacje niezgodne ze stanem
faktycznym oraz wprowadzające w błąd co do zakresu posiadanego doświadczenia,
w celu
przysporzenia korzyści, w postaci uzyskania zamówienia publicznego, wykonawca
ENTRAST s
p. z o.o. wypełnił przesłanki odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7
ustawy Pzp.
Zdaniem odwołującego oferta wykonawcy została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji a przedstawione przez w
ykonawcę informacje są sprzeczne
w zakresie:
okresu realizacji usługi Inżyniera kontraktu w projekcie „Opracowanie na drodze prac
badawczo-
rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji”,
zakresu nadzorowanych w ramach pełnienia usługi Inżyniera kontraktu działań w projekcie
„Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji”,
zakresu referencyjnego projektu pn. „Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji”.
Odwołujący dodał, że brak przewidzenia przez zamawiającego w tym postępowaniu
fakultatywnych przesłanek wykluczenia wskazanych w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp,
nie oznacza, że na zamawiającym nie ciąży obowiązek badania czy podane
przez
wykonawców informacje są prawdziwe i nie mają na celu wprowadzenia w błąd
zamawiającego. Odwołujący powołał się przy tym na zasadę uczciwej konkurencji, wyrażoną
w art. 16 ustawy Pzp.
Odwołujący stwierdził, że zamawiający po zbadaniu podmiotowych środków
dowodowych powziął słuszne wątpliwości do posiadanego przez wykonawcę doświadczenia
w zakresie pełnienia przez niego funkcji Inżyniera kontraktu na referencyjnym projekcie
i to
zarówno w odniesieniu do okresu pełnienia wskazanej funkcji, jak i zakresu
nadzorowanego projektu. Dlatego też zwrócił się o wyjaśnienia w tym zakresie zarówno
do wykonawcy, jak i
podmiotu na rzecz którego usługa miała być pełniona. Odwołujący
podkreślił przy tym, że na wezwanie do złożenia wyjaśnień odpowiedział tylko wykonawca,
natomiast
podmiot wystawiający referencje pozostał bierny. Pomimo, iż wyjaśnienia
wykonawcy, w ocenie o
dwołującego, były lakoniczne i wewnętrznie sprzeczne, a podmiot
na
rzecz którego usługa miałaby być wykonana pozostawił wątpliwości zamawiającego
bez odpowiedzi, z
amawiający uznał wyjaśnienia wykonawcy za wystarczające i dokonał
wyboru oferty ENTRAST s
p. z o.o. jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Odwołujący wskazał, że dokonał analizy dokumentów dostępnych publicznie i prowadzi
ona do jednoznacznej konkluzji, że wykonawca chcąc uzyskać przysporzenie korzyści,
w
postaci uzyskania zamówienia publicznego, wprowadził zamawiającego w błąd podając
nieprawdziwe informacje dotyczące przedstawionego w postępowaniu doświadczenia.
Odwołujący powołał się na wcześniejszą argumentację, gdzie wykazał, że referencyjna usługa
związana z projektem pn.: „Opracowanie na drodze prac badawczo - rozwojowych
innowacyjnej
platformy do rehabilitacji”, nie mogła być świadczona w okresie wskazanym
przez w
ykonawcę, a sam projekt nie zawierał elementów wskazanych w warunku udziału
w
postępowaniu i nie opiewał na wartość jakiej wymagał zamawiający.
Ponadto, odwołujący wskazał, że pomiędzy podmiotem udzielającym referencji,
tj. Recumed sp. z o. o. a w
ykonawcą tj. ENTRAST sp. z o.o. zachodzą powiązania,
które pozwalają na domniemanie, iż wprowadzenie w błąd zamawiającego miało charakter
zamierzonego działania mającego na celu uzyskanie zamówienia publicznego pomimo,
iż wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem odwołującego,
w
ątpliwości co do charakteru stosunków łączących wystawiającego referencje i wybranego
wykonawcy nasuwają się po przeanalizowaniu dokumentów rejestracyjnych obu spółek.
Odwołujący podał, że właścicielem 85% udziałów w spółce Recumed sp. z o. o., a także
prezesem zarządu tejże spółki jest zgodnie z KRS Pan Marcin Moździerski, który też podpisał
referencje dla wykonawcy.
Jednocześnie Pan Marcin Moździerski jest jedynym właścicielem
udziałów w spółce o nazwie FLOTYLLA SOKÓLSKA sp. z o.o., a Prezesem w tejże spółce
jest Pan Andrzej Krawczyk, będący współwłaścicielem oraz pełniący jednocześnie funkcję
prezesa z
arządu w spółce ENTRAST sp. z o.o. – wykonawcy wybranego w przedmiotowym
postępowaniu. Zdaniem odwołującego, wskazane powiązania pomiędzy prezesem zarządu
Recumed sp. z o. o., a prezesem z
arządu wykonawcy ENTRAST sp. z o.o., mogą sugerować,
iż w postępowaniu podanie nieprawdziwych informacji nie było omyłką czy też nadinterpretacją
a miało na celu świadome wprowadzenie zamawiającego w błąd w celu uzyskania zamówienia
publicznego i wyeliminowania konkurencji
. Odwołujący powołał się przy tym na swoje
doświadczenie z którego wynika, że podobny proceder, powiązane ze sobą osobowo spółki
wykorzystywały także w innych postępowaniach, wystawiając sobie wzajemnie referencje
dostosowane do danego postępowania a niekoniecznie mające odzwierciedlenie
w
rzeczywiście wykonywanych usługach.
Zdaniem odwołującego oferta wykonawcy ENTRAST sp. z o.o. powinna zostać
odrzucona z postępowania na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 16 ustawy Pzp.
III. Ad. zarzut wskazany w pkt II ppkt 3
Odwołujący podkreślił, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
obowiązuje zasada i jest ona wzmocniona przez dyspozycję art. 18 ust. 3 ustawy Pzp,
z
którego wynika, że wykonawca nie może zastrzec informacji udostępnianych na stronie
prowadzonego postępowania, a wskazanych w art. 222 ust. 5 ustawy Pzp. Ograniczenie
zasady jawności wynika też z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, który wskazuje, że: nie ujawnia się
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1913),
jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być
one
udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa”. Odwołujący powołał się również na treść przepisu art. 11 ust. 2 ustawy
z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący podkreślił,
że w celu skutecznego zastrzeżenia określonych informacji jako stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa wykonawca musi spełnić łącznie następujące warunki:
1. musi wskazać (oświadczyć) które konkretnie informacje są objęte zastrzeżeniem tajemnicy
przedsiębiorstwa;
2. musi wyjaśnić (omówić) dlaczego (w jaki sposób) wskazane informacje wypełniają wszystkie
znamiona tajemnicy przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, poprzez dokładne opisanie i odpowiednie uzasadnienie, że informacje te łącznie
spełniają następujące wymagania:
a) są to informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą;
b) informacje te jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są
powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo
dostępne dla takich osób,
c) uprawniony do korzystania z tych informacji lub rozporządzania nimi podjął,
przy
zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności;
d) uczestnik postepowania musi wykazać zasadność twierdzenia, iż wskazane informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa (np. poprzez przedłożenie stosownych dowodów).
Odwołujący podał, że uniemożliwiono mu wykazanie nieskutecznego zastrzeżenia
przez w
ykonawcę wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, które zostały objęte tajemnicą,
zwłaszcza, że nie umożliwiono mu zapoznania się także z uzasadnieniem zastrzeżenia
informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa. Odwołujący dodał, że w przypadku zastrzeżenia
przez wykonawcę określonych wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny jako stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa konieczne staje się wykazanie przez wykonawcę, że informacje
zawarte w takich wyjaśnieniach spełniają warunki definicji tajemnicy przedsiębiorstwa
w
rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co powinno mieć miejsce właśnie
w uzasadnieniu zastrzeżenia. W praktyce najtrudniejsze jest udowodnienie, że konkretna
informacja zawarta w wyjaśnieniach przedstawia realną wartość gospodarczą. Odwołujący
zauważył, że brak możliwości zapoznania się odwołującego z treścią uzasadniania w sposób
oczywisty wskazuje na naruszenie przez z
amawiającego jednych z naczelnych zasad
wynikających z ustawy Pzp – zasady zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców jak też zasady przejrzystości. Dodał też, że w myśl jednolitej linii orzeczniczej
KIO jest wręcz niedopuszczalne aby samo uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy było objęte
tajemnicą przedsiębiorstwa. Uzasadnienie bowiem jest elementem jawnym, a jego głównym
zadaniem jest umożliwienie weryfikacji przez konkurencję prawidłowości wykazania
przez
wykonawcę objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa składnych dokumentów.
Resumując odwołujący stwierdził, że zamawiający naruszył przepisy ustawy wskazane
w treści odwołania, co czyni odwołanie koniecznym i w pełni zasadnym.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje:
Przedmiotem
zamówienia jest „świadczenie usług Inżyniera Kontraktu związanych
z
realizacją projektu pn. Modernizacja cyfrowa w Gminie Stalowa Wola i jej jednostkach
organizacyjnych
” w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia
na lata 2021-
2027, priorytet FEPK.01 Konkurencyjna i cyfrowa gospodarka, działanie
FEPK.01.02 Cyfryzacja.
W rozdziale VIII SWZ
– Informacja o warunkach udziału w postępowaniu –
zamawiający podał, że:
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy potwierdzający spełnienie
następujących warunków dotyczących (…)
4) Z
dolności technicznej lub zawodowej:
a)
Wykonawca winien wykonać zadania odpowiadające swoim rodzajem przedmiotowi
zamówienia tj. minimum:
Warunek zostanie spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, iż wykonał w okresie ostatnich 4 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy -
to w tym okresie wykonał:
co najmniej dwa zadania polegające na świadczeniu usług Inżyniera Kontraktu, każda o
wartości nie mniejszej jak 150 000,00 zł brutto, świadczonymi w ramach następujących
projektów:
• wartość każdego projektu wynosiła nie mniej jak 6 000 000,00 zł brutto (Zamawiający
dopuszcza możliwość sumowania wartości zadań w ramach tego samego projektu, pod
warunkiem, że wartość projektu wynosi min. 6 000 000,00 zł);
• każdy z projektów obejmował co najmniej:
wdrożenie e-usług min. na 4 poziomie dojrzałości,
dostawę i wdrożenie systemów dziedzinowych,
zakup sprzętu serwerowo-macierzowego,
zakup rozwiązań podnoszącego poziom cyberbezpieczeństwa, - wdrożenie rozwiązań,
które w tzw. części publicznej spełniały wymagania standardu WCAG 2.1 na poziomie AA
oraz co najmniej jedna z usług Inżyniera Kontraktu obejmowała swym zakresem:
dostawę i wdrożenie systemu klasy ERP, systemu zarządzania oświatą oraz systemu obiegu
dokumentów wraz z wykonaniem integracji pomiędzy tymi systemami.
co najmniej jedna z usług Inżyniera Kontraktu obejmowała swym zakresem wsparcie
w rozliczaniu
Projektu.”.
29.07.2024 r. zamawiający wezwał wykonawcę ENTRAST do złożenia podmiotowych
środków dowodowych, w tym wykazu wykonanych usług wraz z dowodami, potwierdzającymi
ich należyte wykonanie.
W odpowiedzi na ww. pismo wykonawca ENTRAST złożył Wykaz usług (wykonanych)
załącznik nr 6 do SWZ, gdzie w poz. 1 wskazał:
„Usługa Inżyniera kontraktu w projekcie pn. Opracowanie na drodze prac badawczo-
rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji.
Usługa polegała na przygotowaniu projektu, wsparciu technicznym w zakresie
przeprowadzenia analizy, projektowania, budowy, dostawy i uruchomienia systemu
oraz
wdrożenia e-usług na poziomie dojrzałości 4, a także zakupu sprzętu
teleinformatycznego, w tym rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa IT oraz rozliczeniu
finansowym
”.
Podmiot na rzecz, którego usługa została wykonana: Recumed Sp. z o.o.
Czas realizacji: od 15.03.2019 r. do 30.11.2021
Wartość brutto wykonanej usługi /zł/: 6 053 575,00
Doświadczenie: Własne
Do wykazu wykonawca załączył referencje od Recumed Sp. z o.o. z 8.10.2023 r.
Pismem z 12.07.2024 r.
zamawiający wezwał wykonawcę ENTRAST do złożenia
wyjaśnień w zakresie przedłożonych dokumentów, w tym Wykazu wykonanych usług.
Pismem z
19.08.2024 r. wykonawca udzielił wyjaśnień wskazując, że:
„ENTRAST wyjaśnia, że projekt pomimo że był dofinansowany ze środków publicznych
to
faktycznie był realizowany w okresie od 20.03.2017 r. do 30.11.2021 r. gdyż ze względów
technicznych i organizacyjnych realizacja projektu rozpoczęła się w okresie późniejszym,
a
Entrast świadczył usługi w okresie wskazanym w referencji. W tym okresie Entrast realizował
parce polegające na przygotowaniu i kierowaniu projektem, wsparciem technicznym zespołu
w zakresie przeprowadzenia analizy, projektowaniu, budowy, dostawy i uruchomienia sytemu
oraz wdrożenia e-usług na poziomie dojrzałości 4, a także zakupu sprzętu
teleinformatycznego, w tym rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa IT oraz rozliczeniu
finansowym. Ponadto, w okresie wskazanym w referencji Entrast
realizował usługi inżyniera
kontraktu w zakresie rozwoju i rozbudowy platformy (analiza dokumentacji, nadzór
na
wykonawcą, zarzadzanie projektem oraz inne prace projektowe, nie wymienione
ww. katalogu.
Jednocześnie wyjaśniam, że projekt był dofinansowany ze środków publicznych i adnotacje
dot.
źródła
dofinansowania
opublikowane
stronie
pod
adresem
URL:
http://recumed.pl/projekty/: „Opracowanie na drodze prac badawczo - rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji, realizowany od 201703-20 do 2019-03-19
dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej
1 Regionalnego Programu Operacyjnego
– Lubuskie 2020” jest informacją zgodną
z wnioskiem o dofinansowanie i nie
obejmuje okresu wydłużających się, okresu trwałości
oraz
faktycznej pracy Entrast np. rozliczenia się z instytucją wspierającą, czy też jakimkolwiek
regulatorem prawnym w zakresie potrzebnym dla wsparcia.
Potwierdzamy, że wartość naszej usługi opiewała na kwotę min. 180 000, 00 zł, a także
że projekt obejmował swym zakresem wdrożenie usług elektronicznych min. na 4 poziomie
dojrzałości, dostawę i wdrożenie systemów dziedzinowych, zakup sprzętu serwerowo-
macierzowego, zakup rozwiązania podnoszącego poziom cyberbezpieczeństwa, wdrożenie
rozwiązań, które w tzw. części publicznej spełniały wymagania standardu WCAG 2.1
na
poziomie AA, dostawę i wdrożenie systemu klasy ERP, systemu zarządzania oświatą oraz
systemu obiegu dokumentów wraz z wykonaniem integracji pomiędzy tymi systemami oraz
wsparcie w rozliczaniu Projektu.
W odniesieniu do prośby Zamawiającego o wyjaśnienie rozbieżności wartości
realizowanego projektu pod nazwą „Opracowanie na drodze prac badawczo – rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji” na rzecz firmy Recumed sp. z o. o., a mianowicie:
z
rzedstawionych przez firmę Entrast sp. z o. o. referencji wynika, że realizowany projekt
„Opracowanie na drodze prac badawczo – rozwojowych innowacyjnej platformy
do
rehabilitacji” opiewał na kwotę 6 053 575,00 zł brutto,
Uprzejmie wyjaśniam, że różnica w kwotach wynika z tego, że projekt był realizowany w
okresie od 20.03.2017 r. do 30.11.2021 r., gdzie poszczególne moduły systemu był rozwijane,
a koszty z tym związane nie podlegały dofinasowaniu. Finalnie wartość projektu wzrosła
o co
najmniej 1 000 000 zł poprzez rozwój platformy o elektronicznej o moduły klasy ERP
oraz
kompleksowe rozwiązania szkoleniowe, które bezsprzecznie należy potraktować jako
elementy do zarządzania szeroko rozumianą oświatą.
Na koniec Entrast wyjaśnia, że firma Recumed Sp. z o.o. realizowała prace badawczo-
rozwojowe. Prace badawczo-
rozwojowe (B+R) połączone z systemem oświaty to strategia
mająca na celu zintegrowanie działalności badawczej, rozwojowej oraz innowacyjnej
z
edukacją na różnych poziomach – od szkół podstawowych po uczelnie wyższe.
Taka integracja pozwala na rozwijanie nowoczesnych technologii, wspieranie innowacyjnych
projektów oraz kształcenie kadr w obszarach kluczowych dla przyszłości gospodarki.
Sygnalizuje się, że integracja prac badawczo-rozwojowych z systemem oświaty
to
strategiczne działanie, które przynosi korzyści zarówno dla uczniów, studentów, nauczycieli,
jak i dla całego systemu edukacyjnego oraz przemysłu. Taka współpraca pozwala na lepsze
przygotowanie kadr do pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku, a także wspiera
rozwój innowacji, które są kluczowe dla przyszłości gospodarki.”.
Ponadto, pismem z 24.06.2024 r. wykonawca ENTRAST złożył wyjaśnienia dot. rażąco
niskiej ceny zastrzegając jednocześnie informacje w nich zawarte jako tajemnicę
przeds
iębiorstwa.
27.08.2024 r. zamawiający poinformował wykonawców biorących udział
w
postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej, tj. oferty złożonej przez wykonawcę
ENTRAST sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Wobec powyższej czynności odwołanie wniósł odwołujący.
18.09.2024 r. zamawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź
na odwołanie w której oświadczył, iż uwzględnia w całości wniesione odwołanie.
20.09.2024 r. -
w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron i uczestników
postępowania odwoławczego - wykonawca ENTRAST sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie –
uczestnik postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego wniósł sprzeciw wobec
uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron i u
czestnika postępowania odwoławczego złożone
na pismach i podane do protokołu rozprawy zważyła, co następuje.
3 września 2024 roku zamawiający przekazał informację o wniesieniu odwołania
wraz z
jego kopią wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego
za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail.
5 września 2024 roku wykonawca ENTRAST sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zwany
dalej:
„ENTRAST” lub „uczestnikiem postępowania odwoławczego”, zgłosił przystąpienie
do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Izba stwierdziła, że zgłoszenie przystąpienia ww. wykonawcy jest skuteczne,
zgodne z art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie
o
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez niego
szkody z uwagi na kwestionowane czynności zamawiającego.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
I.
W ocenie Izby odwołanie należało uwzględnić częściowo, tj. w zakresie zarzutu nr 1
odwołania, czyli naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b)
ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy, a zamiast tego dokonanie
wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej, w sytuacji gdy wykonawca nie wykazał spełnienia
warunków udziału w postępowaniu.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp z
amawiający odrzuca ofertę,
jeżeli została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
Stosownie do art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp z
amawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty.
W ocenie Izby dowody przedłożone przez odwołującego potwierdzają, że wykonawca
ENTRAST
nie spełnia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności zawodowej,
tj. w zakresie wymaganego
doświadczenia wykonawcy (opisanego w rozdziale VIII punkt 1
ppkt 4 lit. a) SWZ).
W załączniku nr 6 do SWZ – Wykaz wykonanych usług, stanowiącym podmiotowy
środek dowodowy, wykonawca ENTRAST – w pozycji 1 tego wykazu – wskazał:
„Usługa Inżyniera kontraktu w projekcie pn. Opracowanie na drodze prac badawczo-
rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji
”
i
wyjaśnił, że: „Usługa polegała na przygotowaniu projektu, wsparciu technicznym w zakresie
przeprowadzenia analizy, projektowania, budowy, dostawy i uruchomienia systemu
oraz
wdrożenia e-usług na poziomie dojrzałości 4, a także zakupu sprzętu
teleinformatycznego, w tym rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa IT oraz rozliczeniu
finansowym”.
Usługa świadczona była na rzecz Recumed sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze
od 15.03.2019 r. do 30.11.2021 r., w
artość brutto: 6 053 575,00 zł.
Wykonawca ENTRAST
przedstawił również referencje firmy Recumed sp. z o.o.,
w
którym podmiot ten potwierdzał, że wykonawca realizował na rzecz Recumed sp. z o.o.
usługę: „Inżyniera kontraktu w projekcie pn. Opracowanie na drodze prac badawczo-
rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji
. Usługa polegała na przygotowaniu
projektu, wsparciu technicznym w zakresie przeprowadzenia analizy, projektowania, budowy,
dostawy i uruchomienia systemu oraz wdrożenia e-usług na poziomie dojrzałości 4,
a
także zakupu sprzętu teleinformatycznego, w tym rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa
IT oraz rozliczeniu finansowym
. Całkowita wartość projektu ww. projektu wyniosła
575,00 zł brutto (dofinansowanie, koszty pośrednie, VAT oraz wkład własny)
Usługa została zrealizowana należycie i była realizowana w okresie od 15.03.2019 r.
do
30.11.2021 r. Wartość usługi opiewała na kwotę 180 000,00 zł.”.
Przede wszystkim stwierdzić należy, że wykonawca ENTRAST w sposób
nieuprawniony powołał się na referencyjną usługę Inżyniera kontraktu w projekcie
pn.
„Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych innowacyjnej platformy
do rehabilitacji
”, a to z uwagi na okres wykonywania przez tego wykonawcę ww. usługi
na rzecz Recumed sp. z o.o.
Jak wynika z wykazu usług, jak i z referencji, wykonawca
ENTRAST
realizował usługę w okresie od 15.03.2019 r. do 30.11.2021 r.
Tymczasem z
dowodów przedstawionych przez odwołującego wynika, że projekt
„Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych innowacyjnej platformy do rehabilitacji”
by
ł realizowany od 20.03.2017 do 19.03.2019 r. i był dofinansowany z Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 1 Regionalnego Programu
Operacyjnego
– Lubuskie 2020. Znamienne jest, że taka sama informacja jest zamieszczona
na oficjalnej stronie internetowej Recumed sp. z o.o.
– Beneficjenta projektu, a jednocześnie
podmiotu na rzecz którego wykonawca ENTRAST świadczył referencyjną usługę, i który
to
wystawił referencje na rzecz tego wykonawcy (potwierdza to dowód nr 1 załączony
do
odwołania – screen ekranu strony Recumed sp. z o.o.). Ponadto, z dowodów
przedstawionych przez odwołującego wynika, że Beneficjent projektu (Recumed sp. z o.o.)
zlecał usługi i dostawy związane z tym projektem jedynie w okresie od 20.03.2017 r.
do 19.03.2019 r.
(ww. dowód nr 1 oraz dowód nr 2 i 3 złączone do odwołania – screeny ekranu
„Baza Konkurencyjności”). Taka sama informacja odnośnie okresu realizacji projektu
pn.
„Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych innowacyjnej platformy
do
rehabilitacji”, tj. od 20.03.2017 do 19.03.2019 r. wynika z dowodu przedłożonego
przez
odwołującego na rozprawie, tj. z pisma z 12.09.2024 r. Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Lubuskiego. W piśmie tym, w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji
publicznej,
wskazano, że terminem rozpoczęcia projektu nr RPLB.01.01.00-08-0014/16
pn.
„Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych innowacyjnej platformy
do rehabilitacji przez Recumed sp. z o.o.
” był dzień 20 marca 2017 r., a terminem zakończenia
tego projektu
był dzień 19 marca 2019 roku. Są to informacje zbieżne z tymi zamieszczonymi
na stronie Recumed sp. z o.o. Tym samym, negowanie tego dowodu przez uczestnika
postępowania odwoławczego, tylko i wyłącznie z tego powodu, że odwołujący nie przedstawił
treści pytań w odpowiedzi na które została udzielona przedmiotowa informacja publiczna,
nie
było zasadne.
Należy też przywołać definicję projektu, na którą powoływał się odwołujący w swoim
odwołaniu: „projekt (przedsięwzięcie) to nic innego jak ograniczone czasowo działanie
realizowane w celu stworzenia unikalnego produktu, dostarczenia unikalnej usługi
lub
osiągnięcia unikalnego rezultatu. Inaczej mówiąc – jest to zbiór wszystkich działań
niezbędnych do osiągnięcia sprecyzowanego celu” (definicja Project Management Institute
(PMI), międzynarodowej organizacji non-profit, zrzeszającej ekspertów i entuzjastów
zarządzania projektami). Z tą definicją projektu zgodził się również w toku rozprawy uczestnik
postępowania odwoławczego. Zatem, projekt jest definiowany przez działania niezbędne
do
osiągnięcia zamierzonego celu. Skoro, zarówno Beneficjent projektu, jak i Instytucja
Zarządzająca – wskazywali na konkretny okres realizacji referencyjnego projektu, to oznacza,
że w tym czasie został osiągnięty cel tego projektu. Celem projektu było zaś opracowanie
innowacyjnej, kompleksowej platformy do
rehabilitacji, wykorzystującej opaskę zaopatrzoną
w czujniki elektro
miograficzne (EMG), dzięki której jest możliwa samodzielna rehabilitacja
w
domu (…). Jak słusznie zauważył odwołujący, ewentualne pozostałe czynności, tj. rozwój
i
rozbudowa platformy nastąpiły po finalnie zakończonym projekcie, a więc po tej dacie.
Nie ulega zatem wątpliwości, że projekt został w istocie zrealizowany do 19.03.2019 r.
Tymczasem
wykonawca
ENTRAST
świadczył
usługę
Inżyniera
kontraktu
dopiero od 15.03.2019 r., tj. przez 4 dni w okresie realizacji przedmiotowego projektu,
który miał jasno określone ramy czasowe. Niemożliwe jest (a wykonawca ENTRAST
nie
wykazał okoliczności przeciwnej), aby w tym okresie zrealizował usługę Inżyniera kontraktu
w przedmiotowym projekcie
przy założeniach wynikających z warunku udziału
w
postępowaniu.
Odnośnie argumentacji uczestnika postępowania odwoławczego, że usługa Inżyniera
kontraktu była świadczona w istocie w okresie od 15.03.2019 r. do 30.11.2021 r. na co miały
wskazywać zarówno referencje pochodzące od Recumed sp. z o.o., jak i złożone przez
uczestnika postępowania odwoławczego w toku rozprawy dowody, w tym: dowód nr 1 –
informacja o zatwierdzeniu wniosku o
płatność datowana na dzień 19.12.2023 r., dowód nr 2
– karta aneksu do umowy z dnia 26.05.2023 r., to zauważyć należy, że nie świadczą
one o
tym, że projekt pn. „Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych innowacyjnej
platformy do rehabilitacji przez Recumed sp. z o.o.
” był w istocie realizowany w innym
(dłuższym) okresie. Słusznie zauważył odwołujący, że realizacja projektu wiąże się
z
osiągnięciem zakładanego celu – tutaj było to opracowanie innowacyjnej platformy
do rehabilitacji. I
na świadczenie usługi Inżyniera kontraktu w ramach takiego projektu
powoływał się wykonawca ENTRAST, wykazując własne doświadczenie. Jak już zostało
wskazane, dowody przedstawione przez odwołującego potwierdzają, że zarówno Beneficjent
przedmiotowego projektu
– firma Recumed sp. z o.o. (na swojej stronie internetowej),
jak i
Instytucja Zarządzająca – Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, za okres
realizacji projektu przyjmują okres: od 20.03.2017 r. do 19.03.2019 r. Prawdopodobnie później
świadczone były usługi także związane z tym projektem, a polegające na przeprowadzeniu
badań przemysłowych czy prac rozwojowych, jak i rozliczeniu projektu, ale nie można
twierdzić, że stanowią one istotę tego projektu, który został już zrealizowany.
Tym samym Izba uznała, że z uwagi na okres świadczenia referencyjnej usługi
Inżyniera kontraktu w ramach ww. projektu, tj. przez 4 dni – nie jest możliwe, aby wykonawca
uzyskał doświadczenie wymagane przez zamawiającego, a zatem powoływanie się na tę
usługę przez wykonawcę ENTRAST było nieuprawnione.
Izba uznała także, że potwierdził się zarzut odwołującego dotyczący nie spełnienia
wymogu zamawiającego odnoszącego się do wartości projektu w ramach którego była
świadczona usługa Inżyniera kontraktu (wartość projektu nie mniejsza niż 6 000 000 mln zł).
Wprawdzie
referencje złożone przez wykonawcę potwierdzają, że całkowita wartość projektu
wyniosła 6 053 575,00 zł brutto (przy czym zaznaczono, że kwota ta zawiera dofinansowanie,
koszty pośrednie, VAT oraz wkład własny). Powstaje też pytanie co obejmuje ten „wkład
własny”. Podobnie pismo Recumed sp. z o.o. z 9.09.2024 r. przedstawione na rozprawie
(dowód nr 5 złożony przez uczestnika postępowania odwoławczego) wskazuje, że w ramach
realizacji projektu wartość prac wyniosła w sumie ponad 6 000 000,00 zł. Jednakże znowu
należy odwołać się do oficjalnych danych przedstawionych zarówno przez:
a) Beneficjenta projektu, czyli Recumed sp. z o.o.
– dowód nr 1, załączony przez
odwołującego do odwołania – gdzie wskazano, że wartość projektu to 5 053 575,00 zł,
w tym wysokość dofinansowania ze środków unijnych to 3 583 398,33 zł, jak i:
b)
Instytucję Zarządzającą – dowód złożony na rozprawie przez odwołującego –
odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z 12.09.2024 r., w której
również potwierdzono, że wartość wydatków w projekcie wyniosła 4 884 452,93 zł.
Uczestnik postępowania odwoławczego wskazywał na to, że w ramach projektu
ponoszone były również wydatki niekwalifikowane, jednak nie przedstawił dowodów w tym
zakresie.
Natomiast z dowodu nr 2 złożonego przez uczestnika postępowania odwoławczego
– karty aneksu do umowy z dnia 26.05.2023 r. wynika, że wartość projektu ogółem wyniosła
452,93 zł (co pokrywa się z informacją wynikającą z dowodu przedłożonego przez
odwołującego na rozprawie), przy czym wydatki kwalifikowane to wartość 4 844 684,06 zł,
dofinansowanie
– 3 507 872,14 zł, wkład UE - 3 507 872,14 zł, wkład własny – 1 376 580,79
zł.
Wobec powyższego Izba uznała, że nie został również spełniony warunek udziału
w
postępowaniu dotyczący doświadczenia wykonawcy w odniesieniu do wymogu wartości
projektu nie mniejszej niż 6 000 000,00 zł w ramach którego była świadczona referencyjna
usługa Inżyniera kontraktu.
W ocenie Izby potwierdził się także zarzut odwołującego kwestionujący spełnienie
przez wykonawcę ENTRAST warunku udziału w postępowaniu dotyczącego doświadczenia,
z
tego względu, iż projekt pn. „Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych
innowacyjnej platformy do rehabilitacji” nie obejmował zakupu sprzętu serwerowo-
macierzowego.
Nie ulega wątpliwości, że projekt ten obejmował zakup sprzętu
teleinformatycznego
i to nie było sporne między stronami. Należy jednak zauważyć, że nie
każdy sprzęt teleinformatyczny będzie jednocześnie sprzętem serwerowo-macierzowym.
Sprzęt macierzowo-serwerowy – zresztą jak wynika z opinii prywatnej złożonej przez
uczestnika postępowania odwoławczego – składa się głównie z serwerów, macierzy
dyskowych i sprzętu sieciowego. Dowody złożone w tym postępowaniu, jak też i referencje
oraz wykaz usług potwierdzają tylko i wyłącznie, że w ramach projektu był zakupiony sprzęt
teleinformatyczny. Brak
dowodów potwierdzających zakup sprzętu serwerowo-macierzowego.
Gdyby w ramach projektu był w istocie zamawiany sprzęt serwerowo- macierzowy, to zostałby
on tak bezpośrednio określony w dokumentach.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że także zarzut odwołującego w powyższym
zakresie potwierdził się.
Natomiast zarzut odwołującego, że:
1) projekt pn.
„Opracowanie na drodze prac badawczo-rozwojowych innowacyjnej platformy
do rehabilitacji
” nie obejmował (wymaganych przez zamawiającego w ramach postawionego
warunku udziału w postępowaniu) wdrożenia e-usług min. na 4 na poziomie dojrzałości,
2) świadczona usługa Inżyniera kontraktu w ramach projektu nie obejmowała dostawy
i
wdrożenia systemu klasy ERP, systemu zarządzania oświatą oraz systemu obiegu
dokumentów wraz z wykonaniem integracji między tymi systemami
opiera się w głównej mierze na domysłach i wątpliwościach odwołującego. Odwołujący nie
przedstawił przekonujących dowodów pozwalających na uznanie zasadności podnoszonych
przez niego twierdzeń w powyższym zakresie. Z tych też względów Izba uznała, że zarzut
odwołującego w tym zakresie nie potwierdził się.
Reasumując, Izba uznała, że wykonawca ENTRAST nie spełnia warunku udziału
w
postępowaniu dotyczącego doświadczenia wykonawcy i z tego względu stwierdziła,
że oferta tego wykonawcy podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy
Pzp.
II.
W ocenie Izby nie potwierdził się natomiast zarzut nr 2 odwołania, tj. zarzut naruszenia
art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z art. 14 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy,
w sytuacji gdy oferta w
ykonawcy podlegała odrzuceniu, ponieważ została złożona
w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. w
ykonawca przedłożył w postępowaniu
nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorstwie, w celu
przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji: czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych
lub
wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy
albo
przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody. Z kolei art. 14
ust. 2 i 3 ww. ustawy zawiera
przykładowy katalog takich czynów.
Zdaniem Izby, o
dwołujący nie wykazał ziszczenia się przesłanek zaistnienia czynu
nieuczciwej konkrecji.
Przede wszystkim należy wskazać, że to na odwołującym spoczywał
ciężar dowodu. Odwołujący winien był wykazać wszystkie przesłanki zaistnienia czynu
nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący wyłącznie w sposób ogólny powoływał się na złożenie przez wykonawcę
wyjaśnień podmiotowych środków dowodowych, zawierających sprzeczne ze sobą informacje
i informacje niezgodne ze stanem faktycznym
oraz wprowadzające w błąd co do zakresu
posiadanego doświadczenia. Nie jest to jednak tożsame z rozpowszechnianiem
nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości. Odwołujący nie wykazał także
celowego działania wykonawcy. Powoływanie się przez odwołującego na powiązania
pomiędzy podmiotem udzielającym referencji a wykonawcą ENTRAST nie oznacza,
że wprowadzenie w błąd zamawiającego miało charakter zamierzony. Odwołujący tego
w
żaden sposób nie udowodnił, a swoje twierdzenia oparł wyłącznie na domniemaniach.
Nie
wykazał też, że było to działanie celowe – mające na celu przysporzenie korzyści
czy
wyrządzenie szkody.
O
dwołujący powoływał się na własne doświadczenie, z którego rzekomo miało
wynikać, że podobny proceder, powiązane spółki wykorzystywały w innych postępowaniach,
wystawiając sobie wzajemnie referencje, dostosowane do postępowania, a niekoniecznie
mające odzwierciedlenie w rzeczywiście wykonywanych usługach. Jednak – co istotne –
odwołujący nie podał nawet jednego przykładu takiego postępowania. Zatem uczynił jedynie
daleko id
ącą aluzję, nie dając najmniejszych szans na odniesienie się do tej argumentacji
uczestnikowi postępowania odwoławczego. Taka argumentacja w żadnej mierze nie zasługuje
na uwzględnienie.
Zarzut ten opiera się wyłącznie na spekulacjach i domniemaniach odwołującego
o
rzekomym wpływie powiązań osobowych istniejących pomiędzy spółkami na treść
składanych w postępowaniu informacji, co w żaden sposób nie zostało ani logicznie
przedstawione, ani tym bardziej udowodnione.
Wobec powyższego Izba oddaliła zarzut nr 2. odwołania.
III.
Ostatni z zarzutów – zarzut nr 3. odwołania, tj. zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 ustawy
Pzp w zw. art. 18 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 Pzp w zw. z art. 74 ust. 1 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez błędną ocenę skuteczności zastrzeżenia
jako tajemnicy przedsiębiorstwa uzasadnienia oraz wyjaśnień rażąco niskiej ceny, a co za tym
idzie nieuzasadnione utajnienie tych dokumentów przez zamawiającego, a w konsekwencji
dokonanie wadliwego wyboru jako najkorzystniejszej oferty w
ykonawcy, którego oferta
podlega odrzuceniu
Izba uznała za uzasadniony, lecz orzekła o jego oddaleniu z uwagi na brak wpływu na wynik
postępowania, ze względu na to, że oferta wykonawcy ENTRAST podlega odrzuceniu.
Zgodnie z art. 18 ust. 1
– 3 ustawy Pzp:
1. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
2. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem
o udzielenie
zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
3. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(Dz.U. z
2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji,
zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których
mowa w art. 222 ust. 5.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji: p
rzez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są
powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo
dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi
podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że Izba nie podziela stanowiska uczestnika
postępowania odwoławczego odnośnie braku wykazania szkody przez odwołującego
w
zakresie tego zarzutu, z uwagi na brak postawienia równoczesnego zarzutu zaniechania
odrzucenia oferty
wykonawcy ze względu na rażąco niską cenę.
Po drugie, Izba uznała, że zarzut jest uzasadniony. Zamawiający bowiem w sposób
nieuprawniony
utrzymał tajemnicę informacji zastrzeżonych przez wykonawcę ENTRAST
jako tajemnica
przedsiębiorstwa nie tylko w stosunku do wyjaśnień w zakresie zaoferowanej
ceny, ale również w stosunku do samego uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa, co jak słusznie zauważył odwołujący, uniemożliwiło mu wykazanie
nieskutecznego zastrzeżenia przez wykonawcę wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny.
Zasadnie też odwołujący powoływał się na jednolitą linię orzeczniczą Krajowej Izby
Odwoławczej, iż niedopuszczalne jest, aby samo uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa objęte było tajemnicą przedsiębiorstwa.
Z powyższych względów Izba uznała, że zarzut się potwierdził. Jednak Izba orzekła
o
jego oddaleniu z uwagi na brak wpływu na wynik postępowania. Zgodnie bowiem
z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania
wykonawców.
O kosztach
postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy Pzp
oraz w oparciu o § 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3
w zw. z
§ 5 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
W oparciu o powyższe Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę 7500,00 zł uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania, a także kwotę
3600,00 zł poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, a ponadto
kwotę 3600,00 zł poniesioną przez uczestnika postępowania odwoławczego, wnoszącego
sprzeciw,
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 17 zł poniesioną przez tego
uczestnika,
tytułem opłaty skarbowej od złożonego pełnomocnictwa.
Mając na uwadze, że jeden z zarzutów odwołania został uwzględniony, a dwa zostały
oddalone,
Izba uznała za stosowne podzielić koszty postępowania odwoławczego i obciążyć
odwołującego kosztami w części 2/3 oraz uczestnika postępowania odwoławczego,
wnoszącego sprzeciw w części 1/3.
W konsekwencji Izba zasądziła od uczestnika postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, wnoszącego sprzeciw, na rzecz odwołującego kwotę 1288,67 zł, stanowiącą
należną odwołującemu, po stosunkowym rozdzieleniu, część kosztów postępowania
odwoławczego.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..