Sygn. akt: KIO 3202/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 20 września 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 2 września 2024 r. przez wykonawcę MTM Budownictwo sp. z o.o.
z
siedzibą w Tarnowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Międzygminny
Kompleks Unieszkodliwiania Odpadów ProNatura sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy,
przy udziale uczestników przystępujących do postępowania odwoławczego:
A.
wykonawcy CONTROL PROCESS S.A.
z siedzibą w Warszawie – po stronie
o
dwołującego,
B.
wykonawcy Strabag sp. z o.o.
z siedzibą w Pruszkowie – po stronie zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
MTM Budownictwo sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie kwoty 20 000,00 zł
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….………………….
Sygn. akt: KIO 3202/24
Uzasadnienie
Międzygminny Kompleks Unieszkodliwiania Odpadów ProNatura sp. z o.o. z siedzibą
w Bydgoszczy
(dalej: „Zamawiający” lub „ProNatura”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, dalej:
„ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego
pn. „Budowa instalacji recyklingu organicznego wraz z infrastrukturą
towarzyszącą – projektowanie i roboty budowlane wraz z dostawą urządzeń w ramach
Projektu pn. „Instalacja recyklingu organicznego poprzez fermentację bioodpadów w MKUO
ProNatura Sp. z o.o. w B
ydgoszczy”” (Numer referencyjny: MKUO ProNatura ZP/NO/43/24,
dalej:
„Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 23 sierpnia 2024 r. pod numerem: 506378-2024.
Wartość wskazanego zamówienia przekracza progi unijne.
września 2024 r. wykonawca MTM Budownictwo sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie
(dalej: „Odwołujący” lub „MTM”) wniósł odwołanie na niezgodne z przepisami czynności
Zamawiającego podjęte w Postępowaniu, polegające na:
sformułowaniu w Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”) obowiązku
osobistego wykonania przez w
ykonawcę kluczowych części zamówienia w postaci
realizacji dostawy oraz montażu maszyn i urządzeń wchodzących w skład instalacji
fermentacji stanowiącej przedmiot zamówienia;
sformułowaniu w SWZ warunku podmiotowego w zakresie doświadczenia
zawodowego
– (warunek A3) w odniesieniu do realizacji dwóch zamówień, z których
każde obejmowało zaprojektowanie i dostawę technologii fermentacji odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji o wydajności min. 30 000 Mg/rok i wartości co
najmniej 50 000 000,00 zł brutto każda.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 2 oraz 4 ustawy Pzp, art. 121 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 118 ust. 1 ustawy
Pzp, a także 112 ust. 1 oraz 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp oraz art. 462 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez
nieuzasadnione przedmiotem zamówienia, nieproporcjonalne i ograniczające
konkurencję a także dyskryminujące, sformułowanie w SWZ obowiązku osobistego
wytworzenia przez wykonawcę części zamówienia w postaci realizacji dostawy oraz
montażu maszyn i urządzeń wchodzących w skład instalacji fermentacji stanowiącej
przedmiot zamówienia;
2) art. 112 ust. 1 oraz 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp poprzez nieuzasadnione przedmiotem
zamówienia, nieproporcjonalne i ograniczające konkurencję a także dyskryminujące,
sformułowanie w SWZ warunku udziału dotyczącego doświadczenia zawodowego
(warunek oznaczony jako A3) na poziomie min. 50 000 000,00 zł brutto każde z dwóch
zamówień referencyjnych.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz
nakazanie Zamawiającemu:
dokonanie modyfikacji wymogu SWZ (CZĘŚĆ III KWALIFIKACJA PODMIOTOWA
WYKONAWCÓW
INFORMACJA
O
PRZEDMIOTOWYCH
ŚRODKACH
DOWODOWYCH, pkt 4. Udostępnienie zasobów, ppkt 5) w sposób zgodny z żądaniem
odwołania – tj. poprzez usunięcie ograniczenia dotyczącego obowiązku osobistej
realizacji przez wykonawcę dostawy oraz montażu maszyn i urządzeń wchodzących
w
skład instalacji fermentacji stanowiącej przedmiot zamówienia (w konsekwencji
również odpowiednie zmiany w zakresie Formularza ofertowego – Załącznik nr 2 do
SWZ
– pkt 7 i 8);
dokonanie modyfikacji warunku A3 poprzez obniżenie wartości każdego
z
wymaganych zamówień referencyjnych do wartości 34 000 000,00 zł netto każde.
Pismem z dnia
17 września 2024 r. Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp – w związku z dokonaną przez
Zamawiającego w dniu 11 września 2024 r. modyfikacją SWZ, która jest w całości zgodna
z
żądaniami odwołania wniesionego przez MTM. Odwołujący wskazał, że w świetle
dokonanych przez ProNatura
czynności na dzień dzisiejszy zaskarżona odwołaniem treść
SWZ i warunki oraz ograniczenia kwestionowane w nim nie istnieją i zostały przez
Zamawiającego usunięte modyfikacją z dnia 11 września 2024 r. MTM podkreślił, że
w
konsekwencji na dzień dzisiejszy nie istnieje już w sprawie spór, który Izba miałaby
rozstrzygnąć (brak substratu zaskarżenia), skoro zaskarżona treść SWZ ma odmienną
(zgodną z żądaniem Odwołującego) treść. Uwzględniając powyższe okoliczności – w ocenie
Odwołującego – w sprawie zaistniały przesłanki określone w art. 568 pkt 2 ustawy Pzp do
umorzenia postępowania odwoławczego.
W złożonej pismem z dnia 20 września 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
ProNatura wskazał, że w dniu 11 września 2024 r. dokonał zmiany SWZ, która konsumuje
żądania odwołania w całości.
Stosownie do art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, „Izba umarza postępowania odwoławcze,
w
formie postanowienia, w przypadku: (…) 2) stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się
z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne”. Zbędność postępowania odwoławczego
wynika z faktu, że czynność, wobec której zostało wniesione odwołanie, nie istnieje na dzień
rozpoznawania przedmiotowej sprawy przez Krajową Izbę Odwoławczą. Rolą ustalenia stanu
rzeczy na moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest uwzględnienie aktualnego
stanu faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba jest więc w takim przypadku
zobowiązana uwzględnić czynności Zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu
odwołania, do czasu wydania orzeczenia w sprawie. Skład orzekający – na podstawie
dokument
ów przekazanych przez Odwołującego oraz Zamawiającego wraz ze złożonymi
pismami procesowymi
– ustalił, że ProNatura w dniu 11 września 2024 r. dokonał modyfikacji
treści SWZ (pismo z dnia 10 września 2024 r.), w sposób który czyni zadość żądaniom
zawartym w odwołaniu. Tym samym czynność stanowiąca podstawę wniesienia środka
ochrony prawnej przestała istnieć. Innymi słowy ustał tzw. substrat zaskarżenia niezbędny do
tego, aby Izba mogła rozpoznać odwołanie merytorycznie. Jak bowiem wskazała Krajowa Izba
Odwoławcza w postanowieniu z dnia 10 sierpnia 2023 r. o sygn. akt KIO 2263/23 „(…) Jeżeli
więc dojdzie do zajścia w sprawie okoliczności, których wystąpienie negatywnie wpływa na
możliwość zbadania sprawy co do meritum, a dalsze procedowanie staje się bezcelowe,
proces powinien zostać umorzony z powodu zbędności wydania wyroku. Inaczej mówiąc,
pojęcie zbędności jako przyczyny umorzenia postępowania odwoławczego, związane jest
z
szeroko pojętą następczą bezprzedmiotowością dalszego prowadzenia postępowania
odwoławczego, więc jego wynik nie powinien mieć charakteru rozstrzygnięcia
merytorycznego, a powinien być jedynie jego formalnym zakończeniem (…)”. W ocenie składu
orzekającego w rozpoznawanej sprawie doszło właśnie do takiej sytuacji. Zmiana SWZ
spowodowała bowiem, że zarzuty odwołania straciły swoją aktualność. Reasumując, Izba
działając na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp uznała, że zaszła przesłanka do umorzenia
postępowania odwoławczego, gdyż w okolicznościach tej sprawy dalsze postępowanie stało
się z innej przyczyny zbędne.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się
z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajemnie, a przez art. 574 ustawy Pzp należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu uiszczonego wpisu od odwołania, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji
orzeczenia.
Przewodnicząca:
……………….……………………