Sygn. akt: KIO 3203/24
WYROK
Warszawa, dnia 23
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolantka:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 2
września 2024 r. przez wykonawcę NBQ spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Szczecinie przy ul. Tadeusza Apolinarego Wendy 10C (70-655 Szczecin)
w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad
z siedzibą w Warszawie przy ul. Wroniej 53 (00-874 Warszawa)
w imieniu i na rzecz, którego działa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Olsztynie
z siedzibą w Olsztynie przy Alei Warszawskiej 89 (10-083 Olsztyn)
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy DTŚ spółki akcyjnej
z siedzibą w Katowicach przy ul. Mieszka I 10 (40- 877 Katowice)
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę NBQ spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Szczecinie i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 4 118 zł 88 gr (słownie: cztery tysiące sto osiemnaście złotych osiemdziesiąt
osiem
groszy) stanowiącą koszty ww. wykonawcy poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz dojazdu pełnomocnika na rozprawę, a także kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty zamawiającego poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
2.2. zasądza od wykonawcy NBQ spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Szczecinie na rzecz
zamawiającego Skarbu Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad
z siedzibą w Warszawie kwotę w wysokości 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty strony postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 3203/24
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą
w Warszawie zwany dalej „zamawiającym” w imieniu i na rzecz, którego działa Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp”,
w trybie przetargu nieograniczonego, pn.:
Pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją
Robót oraz zarządzanie Kontraktem pn.: „Budowa obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej
nr 20” o numerze: O/OL.D-3.2410.1.2024, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 2 kwietnia 2024 r., pod numerem publikacji 192718-2024 (nr wydania Dz.
U. S: 65/2024).
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi jest wyższa od kwot
wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 2
września 2024 r. wykonawca NBQ Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie (zwany
dalej:
„odwołującym”) wniósł odwołanie od czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu oraz niedokonania odrzucenia oferty wykonawcy DTŚ S.A. z siedzibą
w Katowicach, jako oferty zawierająco rażąco niską cenę.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
wadliwą ocenę oferty wykonawcy DTŚ S.A. z siedzibą w Katowicach (art. 224 ust 6 Pzp)
w konsekwencji dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z naruszeniem przepisów Pzp tj.
art. 16 pkt 1 i 2, art. 17 ust. 2, 239 ust. 1 i 2, art. 223 i art. 224 Pzp
– w konsekwencji zaniechanie
odrzucenia i wybór oferty DTŚ S.A. z siedzibą w Katowicach;
art. 233 ust 1 Pzp przez nieuzasadnione ponowne wezwanie wykonawcy do złożenia
wyjaśnień;
w zakresie zaniechania odrzucenia oferty DTŚ S.A. z siedzibą w Katowicach naruszenie
przepisów art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 6, pomimo, że oferta ta odpowiadała
SWZ, jest ofertą zawierającą rażąco niską cenę;
4) zaniechanie badania, czy wykonawca posiada wymagane zdolności do wykonania
przedmiotu umowy z uwagi na zaangażowanie wykonawcy w inne przedsięwzięcia art. 116
ust. 2 Pzp.
W związku z przywołanymi zarzutami odwołujący wniósł o:
unieważnienie czynności zamawiającego polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej
oferty wykonawcy DT
Ś S.A. z siedzibą w Katowicach;
nakazanie zamawiającemu dokonania ponownego: badania i oceny ofert, odrzucenie oferty
DTŚ S.A. z siedzibą w Katowicach jako zawierającej rażąco niską cenę ponieważ złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu oraz jako
oferty podmiotu nieposiadającego wymaganych zdolności, a także wyboru oferty
o
dwołującego jako oferty najkorzystniejszej w części zamówienia.
W uzasadnieniu odwołania, odwołujący przedstawił stanowisko odnoszące się do
podniesionych zarzutów.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca
DTŚ S.A. z siedzibą w Katowicach.
W dniu 16
września 2024 r. zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie,
w której przedstawił argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania w całości.
Wykonawca
zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego w dniu 17 września 2024 r. przekazał pismo procesowe zawierające
stanowisko
popierające wniosek o oddalenie odwołania w całości jako oczywiście
bezzasadnego.
W dniu 17 września 2024 r. odwołujący złożył pismo procesowe wraz z załącznikami,
w którym zaprezentował dodatkową argumentację ponad stanowisko zawarte w uzasadnieniu
odwołania.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania, złożonych
dowodów oraz biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła skuteczność
przystąpienia zgłoszonego przez wykonawcę DTŚ S.A. z siedzibą w Katowicach (zwanego
dalej: „przystępującym”), do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego.
W związku z tym ww. wykonawca stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
1) dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do
akt sprawy przez zamawiającego w dniu 18 września 2024 r. oraz uzupełnioną na posiedzeniu
przez złożenie nośnika typu pendrive, w tym w szczególności:
specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej jako: „SWZ”) tom I-IV wraz z załącznikami;
ofertę złożoną przez przystępującego;
wezwanie z dnia 28 maja 2024 r. skierowane do przystępującego, a dotyczące udzielenia
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów związanych z wyliczeniem ceny oferty – w celu ustalenia,
czy zaoferowana cena oraz jej istotne części składowe zawierają rażąco niską cenę oraz czy
uwzględniają wszystkie wymagania zawarte w SWZ;
- pismo
przystępującego z dnia 14 czerwca 2024 r. wraz z załącznikami stanowiące odpowiedź
na powyżej wskazane wezwanie;
wezwanie z dnia 9 lipca 2024 r. skierowane do przystępującego z prośbą o przedstawienie
dodatkowych wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny oferty oraz treści oferty;
pismo przystępującego z dnia 12 lipca 2024 r. wraz z załącznikami stanowiące odpowiedź
na powyżej wskazane wezwanie;
informację o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z dnia 23 sierpnia 2024 r.;.
2) dokumenty
załączone do pisma odwołującego z 17 września 2024 r.:
informacje o cenach usług hotelarskich;
- pismo znak O/BY.D-3.2410.2.21.2023.64.MP z dnia 24 maja 2024 r.;
oświadczenia konsultantów przedłożone przez DTŚ S.A.;
oświadczenia wykonawcy NBQ spółka z o.o.;
oświadczenie wykonawcy MGGP S.A. w Tarnowie;
oświadczenie wykonawcy Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych Eko - Invest S.A.
w Szczecinie;
oświadczenie BBF spółka z o.o. w Poznaniu;
- tabel
ę z rozliczeniem ilości dniówek przewidzianych przez przystępującego;
- w
zór umowy § 22 do 23 – dokumentacja postępowania.
Izba ustaliła co następuje
W dniu 28 maja 2024 r. pismem nr O/OL.D-3.2410.1.2024.9, z
amawiający wezwał
przystępującego do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów dotyczących wyliczenia
ceny oferty
– w celu ustalenia, czy zaoferowana cena oraz jej istotne części składowe
zawierają rażąco niską cenę oraz czy uwzględniają wszystkie wymagania zawarte w SWZ
(podstawa prawna wezwania: art. 224 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz 223 ust. 1 Pzp).
W treści
wezwania zamawiający wskazał na następujące działy określone w formularzu cenowym:
•
Dział 1 Formularza Cenowego – „Koszty administracyjne od rozpoczęcia Usługi do
wystawienia ostatniego Świadectwa Przejęcia”
1. Poz. 1.2 Formularza Cenowego
– „Środki transportu Konsultanta”
2. Poz. 1.3 Formularza cenowego
– „Środek transportu Zamawiającego”
•
Dział 2 Formularza Cenowego – „Usługi nadzoru i zarządzanie”
•
Dział 3 Formularza Cenowego – „Działania promocyjne”
1. Poz. 3.1 Formularza cenowego
– „Zdjęcia naziemne i lotnicze w okresie od rozpoczęcia
realizacji Robót do wystawienia ostatniego Świadectwa Przejęcia”
2. Poz. 3.3 Formularza cenowego
– „Materiały filmowe do emisji w Internecie w okresie od
rozpoczęcia realizacji Robót do wystawienia ostatniego Świadectwa Przejęcia”
3. Poz. 3.5 Formularza cenowego - Informacyjna strona internetowa kompleksowa(projekt,
realizacja, utrzymanie) w okresie od rozpoczęcia realizacji umowy do wystawienia ostatniego
Świadectwa Przejęcia
•
Dział 4 Formularza Cenowego – „Koszty administracyjne od wystawienia ostatniego
Świadectwa Przejęcia do wystawienia Ostatecznego Świadectwa Płatności”
1. Poz. 4.2 Formularza Cenowego
– „Środki transportu Konsultanta (cena jednej jednostki
czasu nie więcej niż 50 % ceny jednej jednostki czasu dla pozycji 1.2)”
2. Poz. 4.3 Formularza Cenowego
– „Środek transportu Zamawiającego”
Przystępujący udzielił wyjaśnień na powyższe wezwanie pismem nr L. Dz. PO/JK/ 1325
/2024 z dnia 14 czerwca 2024 r.
W wyjaśnieniach przystępujący odniósł się do wszystkich
d
ziałów formularza cenowego wymienionych w wezwaniu z dnia 28 maja 2024 r. W przypadku
pkt 1.2 i 1.3 formularza cenowego
dotyczących środków transportu konsultanta
i zamawiającego przystępujący wyjaśnił dodatkowo, że Wartym zaakcentowania w tym
miejscu jest fakt, że zgodnie z bieżącą linią orzeczniczą KIO, wskazane wyżej elementy
składowe wyceny - środki transportu) trudno uznać za istotne elementy składowe ceny oferty.
Są to bowiem wymagania, którym Wykonawca bezwzględnie będzie musiał sprostać
wypełniając zapisy OPZ. Przystępujący odniósł się do czynników wskazanych w art. 224 ust.
3 Pzp,
do których nawiązał zamawiający w wezwaniu z dnia 28 maja 2024 r. Ponadto
przystępujący załączył do wyjaśnień następujące dowody, odnoszące się do materii
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny:
- z
ałącznik nr 2A – Wyliczenia w zakresie środków transportu konsultanta – Projektowanie;
- z
ałącznik nr 2B – Wyliczenia w zakresie środków transportu konsultanta – Realizacja;
- z
ałącznik nr 2C – Wyliczenia w zakresie środków transportu konsultanta – Przeglądy;
- z
łącznik nr 3 – Wykaz posiadanych środków transportu;
- z
ałącznik nr 4 – Wyliczenia w zakresie środków transportu zamawiającego;
- z
ałącznik nr 4 A – Skan dowodu rejestracyjnego;
- z
ałącznik nr 4 B – Cennik strefy płatnego parkowania w Szczecinie;
- z
ałącznik nr 5 A – 5U – Zobowiązania kluczowej kadry;
- z
ałącznik nr 6 – Szczegółowe rozbicia wyliczenia stawek w podziale dla umów
gospodarczych;
- z
ałącznik nr 7 – Przykładowa oferta działań promocyjnych;
- z
ałącznik nr 8 – Przykładowa oferta usług geodezyjnych.
W nawiązaniu do przekazanych wyjaśnień, zamawiający pismem nr O/OL.D-
3.2410.1.2024.23 z dnia 9 lipca 2024 r. poprosił przystępującego o przedstawienie
dodatkowych wyjaśnień (podstawa prawna wezwania: art. 224 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz 223
ust. 1 Pzp).
W treści wezwania zamawiający wskazał:
W nawiązaniu do Państwa wyjaśnień (pismo nr L. Dz. PO/JK/ 1325 /2024 z dnia 14 czerwca
2024 r.), złożonych w odpowiedzi na nasze wezwanie w trybie 224 ust. 1 i ust. 2 pkt 1) oraz
223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, prosimy o przedstawienie dodatkowych
wyjaśnień w poniższym zakresie:
•
Dział 1 Formularza Cenowego – „Koszty administracyjne od rozpoczęcia Usługi do
wystawienia ostatniego Świadectwa Przejęcia”
➢ Poz. 1.3 Formularza cenowego
– „Środek transportu Zamawiającego”
1) W Załączniku nr 4 do obliczenia miesięcznego kosztu samochodu Zamawiającego
w okresie realizacji (38 m-
cy) dla całej pozycji „pozostałe usługi” (w tym myjnia 4 x m-c,
sprzątanie wnętrza samochodu raz w miesiącu, abonament na korzystanie z miejsc
postojowych w strefie płatnego parkowania w mieście Szczecin) przyjęli Państwo kwotę 240
zł, natomiast już sam abonament na korzystanie z miejsc postojowych w strefie płatnego
parkowania kosztuje 240 zł.
Prosimy o wyjaśnienie powyższej kwestii, tym bardziej, że w okresie przeglądów przyjęto
kwotę 300 zł.
2) Z wyliczeń przedstawionych w tabeli w Załączniku nr 4 dla okresu realizacji (38 m-cy)
wynika, że koszt miesięczny utrzymania środka transportu Zamawiającego wynosi 1 636,88
zł, natomiast do dalszych obliczeń (pod tabelą) przyjęli Państwo średnią wartość na 1 miesiąc
w kwocie 1 295,87 zł.
Prosimy o wyjaśnienie powyższej kwestii.
Przystępujący udzielił wyjaśnień na kolejne wezwanie pismem nr L. Dz. PO/JK/
1479/2024 z dnia 12 lipca 2024 r.
W wyjaśnieniach przystępujący odniósł się do obu punktów
wymienionych w wezwaniu z dnia 9 lipca
2024 r. Ponadto przystępujący załączył do wyjaśnień
następujące dowody:
- z
ałącznik nr 4 – Wyliczenia w zakresie środków transportu zamawiającego;
- z
ałącznik nr 4 C – Oferta usług sprzątania środka transportu;
- z
ałącznik nr 4 B – Cennik strefy płatnego parkowania w Szczecinie.
W dniu 23 sierpnia 2024 r. pismem nr O/OL.D-3.2410.1.2024.33, z
amawiający
poinformował wykonawców, którzy złożyli oferty o wyborze najkorzystniejszej oferty. Jako
najkorzystniejsza
została wybrana oferta złożona przez przystępującego. Oferta odwołującego
z
ostała sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 16 pkt Pzp
– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
przejrzystości;
- art. 17 ust. 2 Pzp
– Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami
ustawy.;
- art. 239 ust. 1 i 2 Pzp
– 1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
2. Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do
ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.;
- art. 223 Pzp
– 1. W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców
wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub
innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między
zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem
ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
2. Zamawiający poprawia w ofercie:
1) oczywiste omyłki pisarskie,
2) oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych
poprawek,
3) inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty
‒ niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, zamawiający wyznacza wykonawcy odpowiedni
termin na wyrażenie zgody na poprawienie w ofercie omyłki lub zakwestionowanie jej
poprawienia. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za wyrażenie zgody na
poprawienie omyłki.;
- art. 224 Pzp
– 1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają
się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od
wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub
ich istotnych części składowych.
2. W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30 %
od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się
o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej
z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, w szczególności
istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie wyjaśnień,
o których mowa w ust. 1.
3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć w szczególności:
1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo
związanych z realizacją robót budowlanych;
3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667)
lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej;
6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
8) wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
4. W przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi, zamawiający jest obowiązany
żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4
i 6.
5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na
wykonawcy.
6. Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który
nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz
z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
7. Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne, zamawiający zawiadamia
Prezesa Urzędu oraz Komisję Europejską o odrzuceniu ofert, które według zamawiającego
zawierały rażąco niską cenę lub koszt z powodu udzielenia pomocy publicznej, a wykonawca,
w terminie wyznaczonym przez zamawiającego, nie udowodnił, że pomoc ta jest zgodna
z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej.;
- art. 233 ust. 1 Pzp
– W toku aukcji elektronicznej zamawiający na bieżąco przekazuje
każdemu wykonawcy informacje umożliwiające mu ustalenie pozycji jego oferty w klasyfikacji
ofert, w szczególności informacje o uzyskanej punktacji oraz o punktacji oferty, która uzyskała
najwyższą liczbę punktów.;
- art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub
koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
- art. 116 ust. 2 Pzp
– Oceniając zdolność techniczną lub zawodową, zamawiający może, na
każdym etapie postępowania, uznać, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności,
jeżeli posiadanie przez wykonawcę sprzecznych interesów, w szczególności zaangażowanie
zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze
wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia.
Izba zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba odniosła się do zarzutów dotyczących kwestii rażąco
niskiej ceny.
Na wstępie rozważań w tym zakresie skład orzekający uznał za zasadne
wskazać, że argumentacja zawarta w uzasadnieniu odwołania była bardzo ogólnikowa,
wskazywała de facto na mało istotne części składowe ceny oraz została sformułowana w taki
sposób, że tak naprawdę nie można było ustalić, dlaczego oferta przystępującego miałaby
podlegać odrzuceniu i w czym przejawiać się miała nierealność i nierynkowość zaoferowanej
ceny przez
tego wykonawcę. Uzasadnienie odwołania koncentrowało się na pomniejszych
pozycjach f
ormularze cenowego, takich jak działania promocyjne, środki transportu, stawka
dniówki w wysokości 250 zł czy koszt zatrudnienia personelu biurowego. Przy czym
odwołujący wyceny tych pozycji w żaden sposób nie odniósł do ogólnej ceny zaoferowanej
przez
przystępującego zwłaszcza, że w większości przypadków sama wycena tych pozycji nie
była nawet kwestionowana przez odwołującego. Odwołujący nie kwestionował kluczowych
z punktu widzenia realizacji zamówienia pozycji kosztorysowych i skoncentrował się na
kosztach pobocznych,
których nie można było uznać za istotną część składową oferty
wykonawcy.
Odwołujący dopiero w piśmie z 17 września 2024 r. przedstawił argumentację,
która precyzowała i poszerzała jego stanowisko względem argumentacji zawartej
w uzasadnieniu odwołania. Co istotne, w tym miejscu Izba zdecydowała się wskazać, że
znaczna część argumentacji przedstawionej przez odwołującego w piśmie z 17 września 2024
wykraczała poza zakres zarzutów podniesionych i uzasadnionych w odwołaniu. W piśmie z 17
września 2024 r. odwołujący zwracał szeroko uwagę na kwestie wynagrodzenia ekspertów
kluczowych
wymienionych przez przystępującego oraz przyjęte przez przystępującego
nakłady pracy. Odwołujący przedstawił w ww. piśmie wyliczenia i argumentację, które
zamykały się konkluzji wskazującej, że przystępujący znacznie nie doszacował ilości dniówek
i to wyłącznie dla ekspertów kluczowych. Próżno było szukać w uzasadnieniu odwołania
argumentacji odnoszącej się do tych stwierdzeń. Odwołujący dopiero w piśmie z 17 września
2024 r. powołał się na powyżej wskazane argumenty. Izba w przedmiotowej sprawie, kierując
się dyspozycją zawartą w art. 555 Pzp pozostawiła tą część stanowiska odwołującego bez
rozpoznania. Zgodnie z tym przepisem
Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były
zawarte w odwołaniu. Zastosowanie przepisu art. 555 Pzp skutkuje tym, że nie tylko nie jest
możliwe zgłoszenie nowych zarzutów w dalszym toku postępowania odwoławczego tj. po
upływie terminu do wniesienia odwołania. Niedopuszczalne jest również rozszerzenie
podstawy faktycznej zarzutów po upływie terminu do wniesienia odwołania. Taka sytuacja
miała miejsce w okolicznościach przedmiotowej sprawy – odwołujący przy okazji pisma z 17
września 2024 r. rozszerzył podstawę faktyczną zarzutów po upływie terminu do wniesienia
odwołania. W związku z tym ta część argumentacji odwołującego została pozostawiona bez
rozpoznania
. W konsekwencji Izba pominęła również dowody złożone przez odwołującego
w
kontekście tej argumentacji. Dowody te zostały oznaczone jako załączniki nr 3-9 do pisma
z 17 września 2024 r. Tym samym Izba rozpoznała zarzuty wynikające z uzasadnienia
odwołania. Stanowisko odwołującego z pisma z 17 września 2024 r. zostało rozpoznane
wyłącznie w tym zakresie, który wyraźnie nawiązywał do uzasadnienia odwołania.
Pierwszy argument
dotyczący zagadnienia rażąco niskiej ceny, wskazany
w uzasadnieniu odwołania odnosił się do kosztów środków transportu konsultanta wskazanych
przez przystępującego. W tym zakresie skład orzekający stwierdził, że zgodnie z ostatnim
akapitem pkt 2.2.1. Tomu III SWZ czyli Opisu Przedmiotu Z
amówienia (zwanego dalej jako:
„OPZ”) Zamawiający dopuszcza, po uprzednim uzgodnieniu z Kierownikiem Projektu, pracę
każdego z Weryfikatorów dokumentacji projektowej (Inni Eksperci) poza Biurem Konsultanta.
Mając na uwadze powyższy fragment skład orzekający stwierdził, że przystępujący w ramach
założeń do kalkulacji środków transportu konsultanta w okresie projektowania, mógł przyjąć
zgodnie z SWZ,
że weryfikatorzy będą wykonywać swoją pracę, po uzgodnieniu
z Kierownikiem Projektu, poza Biurem Konsultanta.
Ponadto przystępujący argumentował, że
takie założenia mógł poczynić, bowiem z jego dotychczasowych doświadczeń we współpracy
z
zamawiającym wynikało, że zgody w tym zakresie były udzielane. Izba nie znalazła powodów
do
pominięcia tego wyjaśnienia szczególnie, że odwołujący go nie zakwestionował. W dalszej
kolejności należało wskazać, że przystępujący w okresie projektowania założył dwa własne
samochody do dyspozycji personelu konsultanta (z
ałącznik nr 2A do wyjaśnień z 14 czerwca
2024 r.), a na każdy z samochodów przewidział 1150 km miesięcznie co daje łącznie
miesięcznie 2300 km, a nie 1150 km jak podnosił odwołujący. Nawet, mimo tak przyjętych
założeń, w dalszym ciągu na tej pozycji przystępujący przewidział znaczną rezerwę kwotową
miesięcznie w wysokości 798,70 zł netto. W tym aspekcie skład orzekający zwrócił jeszcze
uwagę na to, że zgodnie z pkt 2.4. OPZ Konsultant wyposaży swój Personel w odpowiednią
ilość środków transportu (samochody) i łączności (telefony komórkowe), zapewniającą
sprawne pełnienie Usługi. Liczba samochodów będzie dostosowana do potrzeb Personelu
Konsultanta oraz charakterystyki Robót do wykonania, co oznaczało, że zamawiający nie
narzucił wykonawcom ilości pojazdów, jakie zamierza przeznaczyć do realizacji zamówienia
w ramach środków transportu konsultanta, pozostawiając wykonawcom w tym zakresie
swobodę. Dodatkowo skład orzekający podkreślił, że zgodnie z wyjaśnieniami
przystępującego kwota przewidziana na środki transportu konsultanta uwzględniała
wykonywanie usług remontowych, koszty łączności, myjni, opłat materiałowych (GPS),
ubezpieczenia oraz paliwa.
Tym samym Izba nie znalazła podstaw do uznania, że
przystępujący nieprawidłowo wycenił przedmiotową pozycje kosztową.
Kolejne zarzuty
sformułowane przez odwołującego były związane z wyceną kosztów
zatrudnienia p
ersonelu pomocniczego (jak należało rozumieć odwołujący miał na myśli
personel biurowy). W tym przypadku o
dwołujący nie kwestionował wyceny pozycji jako takiej,
ale
informację zawartą w wyjaśnieniach ceny przystępującego, związaną z możliwością
korzystania przez
tego wykonawcę z programów pomocowych i współpracy z Urzędami Pracy.
W ocenie składu orzekającego wbrew twierdzeniom odwołującego, przystępujący w swoich
wyjaśnieniach nie wskazał, że kalkulację kosztów związanych z zatrudnieniem personelu
biurowego, oparł na wykorzystaniu programów pomocowych z Urzędu Pracy. Koszty
zatrudnienia personelu biurowego
przystępujący przedstawił w załączniku nr 6 do wyjaśnień
z 14 czerwca 2024 r.
Przystępujący na stronie 10 wyjaśnień z 14 czerwca 2024 r. zaznaczył
jedynie dodatkowo, że jeśli tylko zostaną otwarte programy w tym zakresie zamierza również
skorzystać ze wsparcia PUP w miejscu realizacji zamówienia, tj. dofinansowania prac
interwencyjnych w oparciu o art. 59 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1100 z późn. zm.) w zakresie personelu biurowego. Stanowisko
odwołującego wskazujące, że przystępujący będzie na pewno korzystał z programu
pomocowego w Urzędzie Pracy w świetle powyżej zacytowanego fragmentu Izba uznała za
zbyt daleko idące. Ponadto zgodnie z postanowieniami § 13 ust. 4 i ust. 5 Tomu II SWZ czyli
Projektowanych
Postanowień Umowy (zwanych dalej jako: „PPU”) personel biurowy musi być
zatrudniony na umowę o pracę w wymiarze pełnego etatu. Zgodnie natomiast z treścią pkt.
2.1 OPZ z
amawiający wymaga zatrudnienia personelu biurowego:
- dla okresu projektowania oraz okresu realizacji r
obót min. 1 osobę, np.: do obsługi
sekretariatu, do obsługi techniczno-administracyjnej itp.;
- d
la okresu przeglądów i rozliczenia kontraktu min. 1 osobę, np.: sekretariat, obsługa
techniczno- administracyjna itp.
W formularzu cenowym w poz. 1.4. personel biurowy
przystępujący przewidział kwotę 6 000
zł miesięcznie na zatrudnienie pracownika biurowego. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za
pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz. U. z 2023 poz. 1893) od
lipca 2024 r. do grudnia 2024
r. całkowity koszt zatrudnienia pracownika na minimalnej
krajowej wynosi 5 180,64 zł miesięcznie (roczny koszt – 62 167,68 zł). Biorąc pod uwagę
powyższe, argumentacja odwołującego także z tego powodu okazała się bezzasadna,
ponieważ kwota 6 000 zł miesięcznie przewyższa koszty zatrudnienia pracownika na umowę
o pracę, które wynoszą 5 180,64 zł miesięcznie.
Odwołujący wskazał również na argument dotyczący kosztu zatrudnienia personelu
kluczowego na poziomie 250 zł za dzień. W tym zakresie w pierwszej kolejności należało
stwierdzić, że w ramach pkt 2.1. formularza cenowego, który dotyczył wyceny ekspertów
kluczowych,
przystępujący nie zaoferował stawki 250 zł dniówki. Stawki te wahały się od 350
zł do 500 zł dniówki, co już właściwie czyniło zarzut odwołującego chybionym. Niemniej jak
słusznie zwrócił uwagę zamawiający od 1 lipca 2024 r. minimalna stawka godzinowa wynosiła
28,10 zł, co daje stawkę dzienną w wysokości 224,80 zł, tym samym nawet przywołana przez
odwołującego kwota 250 zł przewyższała tą stawkę. Dodatkowo jako dowód, że przyjęte
w formularzu cenowym kwoty
były realne, przystępujący do wyjaśnień z 14 czerwca 2024 r.
załączył zobowiązania osób, które zamierza skierować do realizacji przedmiotowego
zamówienia, ze wskazaniem uzgodnionej stawki dniówkowej (załączniki od 5A do 5U do
wyjaśnień z 14 czerwca 2024 r.). Odwołujący nie wskazywał aby zaoferowane przez
przystępującego stawki przewidziane dla wymaganej kadry były niezgodne z obowiązującymi
przepisami, zarówno w zakresie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, jak i w przypadku
zawierania umów gospodarczych – charakteryzujących się zasadą swobody umów. Co więcej,
stawki te
uwzględniały rezerwę (w tym zysk) dla każdej pozycji. Zasadniczą pozycję kosztową
usług nadzoru inwestorskiego stanowi praca osób realizujących takie usługi, uwzględniająca
ich kwalifikacje, wykształcenie oraz pozycję na rynku. Tym samym wykonawca kalkulując cenę
za tego typu usługi bierze pod uwagę przede wszystkim koszty pracy osób je realizujących,
które ze względu na specyfikę tych kosztów mogą być bardzo różne dla poszczególnych
wykonawców. Tego typu kosztów nie da się w sposób jednoznaczny „zweryfikować” i poddać
analizie
– poza kosztami minimalnego wynagrodzenia za pracę. Założenie takie wynika
z faktu,
że przy kosztach osobowych praca lub usługa jest warta tyle na ile zostanie wyceniona
przez osobę ją świadczącą, która wie najlepiej, ile jest warta praca, którą ma wykonywać.
W związku z tym Izba uznała, że zamawiający nie miał podstaw do kwestionowania wyjaśnień
przystępującego w tym zakresie.
Odwołujący zwrócił uwagę na koszt działań promocyjnych wskazując, że przystępujący
w wyjaśnieniach odwołał się do kosztów ogólnozakładowych wykonawcy związanych z tym,
że dane zadanie wykonywane jest przez pracownika wykonującego także inne prace.
W ocenie składu orzekającego stanowisko odwołującego okazało się chybione ponieważ
przystępujący wskazał, że wartość przyjęta w formularzu cenowym została skalkulowana
w oparciu o
ofertę otrzymaną od podmiotu, z którym przystępujący pozostaje w stałej
współpracy gospodarczej (oferta ta stanowiła załącznik nr 7 do wyjaśnień z 14 czerwca 2024
r.).
Poza tym, jak słusznie zauważył zamawiający, powyższa oferta opiewała na niższą kwotę
niż wskazana w formularzu cenowym przystępującego, co pozwalało potraktować wyjaśnienia
za wiarygodne.
Dodatkowo skład orzekający uznał za zasadne wskazać, że informacja
o zespole IT i zapleczu informatycznym
przystępującego, jaka pojawiła się w wyjaśnieniach
ceny, miała charakter informacji dodatkowej, o czym świadczy sformułowanie Niezależnie od
powyższego, od którego rozpoczynał się ostatni akapit str. 12 wyjaśnień z 14 czerwca 2024 r.
Tym samym można było co najwyżej uznać, że przedstawienie tych informacji służyło
podkreśleniu, że przystępujący może też zapewnić dodatkowe wsparcie informatyczne
w ramach własnych zasobów, na co wprost wskazywał w swoich wyjaśnieniach – Niezależnie
od powyższego Wykonawca zatrudnia również w pełnym wymiarze czasu pracy informatyka
oraz dodatkowego informatyka, zatrudnionego na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Wykonawca posiada również własną strukturę IT oraz serwery FTP, co pozwoli – w razie
wystąpienia takiej potrzeby – na udzielenie wsparcia merytorycznego dotyczącego świadczeń
promocyjnych wymagających wiedzy informatycznych i zaplecza sprzętowego” (str. 12
wyjaśnień z dnia 14 czerwca 2024 r.). W oparciu o powyższe Izba uznała, że argumentacja
odwołującego, również w tym zakresie nie zasługiwała na uwzględnienie.
Oddzielny zarzut
ściśle związany z zagadnieniem rażąco niskiej ceny dotyczył sposobu
kalkulacji środków transportu zamawiającego i ponownego wezwania do złożenia wyjaśnień
w tym zakresie.
Izba ustaliła, że przystępujący już w pierwszych wyjaśnieniach z 14 czerwca
2024 r. oświadczył, że użyczy do dyspozycji zamawiającego własny samochód i przedstawił
szczegółową, wyczerpującą informację na temat sposobu skalkulowania ceny w zakresie
działu formularza cenowego – środek transportu zamawiającego. Zamawiający po otrzymaniu
wyjaśnień stwierdził omyłkę rachunkową w załączniku nr 4 w zakresie wyliczenia kosztów
miesięcznych dla środków transportu zamawiającego (wyliczona kwota 1 636,88 zł,
a następnie przyjęta do dalszych obliczeń średnia wartość na 1 miesiąc w kwocie 1 295,97 zł)
i poprosił o wyjaśnienie przystępującego. Przystępujący pismem z dnia 12 lipca 2024 r.
wyjaśnił, że przez omyłkowo obliczył średnią wartość na 1 miesiąc, dzieląc wartość dla 38
miesięcy (realizacja) przez 48 miesięcy zamiast przez 38 miesięcy. Dodatkowo w załączniku
nr 4 do obliczenia miesięcznego kosztu samochodu zamawiającego w okresie realizacji (38
m-
cy) dla całej pozycji pozostałe usługi - np. myjnia 4 x m-c, sprzątanie wnętrza samochodu
raz w miesiącu, abonament na korzystanie z miejsc postojowych w strefie płatnego
parkowania w mieście Szczecin, zamawiający zauważył, że przystępujący wskazał kwotę 240
zł (do wyjaśnień został załączony również cennik abonamentu za korzystanie z miejsc
postojowych, z którego wynikało, że wskazana kwota to koszt tego abonamentu).
Jednocześnie w wyjaśnieniach przystępujący oświadczył, że cena przyjęta dla środka
transportu z
amawiającego zawiera wszystkie wymagania OPZ w tym zakresie, w tym usługi
remontowe, łączności, sprzątania, myjni, abonamentu za korzystanie z miejsc postojowych
w strefie płatnego parkowania w mieście Szczecin (przyjęto miesięczną kwotę abonamentową
dla najdroższej podstrefy miasta Szczecin – Załącznik nr 4B), opłat i materiałów (GPS),
ubezpieczenia oraz paliwa
– 2 500 km/m-c w okresie realizacji oraz 1250 km/m/c w okresie
przeglądów i rozliczeń. Cena jednostkowa przyjęta przez Wykonawcę w Formularzu cenowym
zapew
nia rezerwę zarówno w okresie realizacji, jak i w okresie przeglądów oraz rozliczeń, co
zostało wykazane w Załączniku nr 4. Zamawiający poprosił o wyjaśnienie powyższej kwestii.
W konsekwencji czego, p
rzystępujący w ramach założonej kwoty dla środków transportu
z
amawiającego skorygował omyłkę w wyliczeniach, przekazując poprawiony załącznik nr 4
wraz z wyjaśnieniami z dnia 12 lipca 2024 r. Jednocześnie zaznaczając, że wykazaną kwotę
na rezerwę oraz zakładany koszt w ramach pozostałych usług: sprzątanie, myjnia itp. zgodnie
z OPZ,
Wykonawca może przeznaczyć na dowolne elementy kosztów eksploatacyjnych
środka transportu Zamawiającego wyszczególnionych w Załączniku nr 4 w okresie realizacji
i która w zupełności wystarczy na pokrycie kosztów: myjni 4 x w miesiącu oraz sprzątania
wnętrza samochodu i parkowania w strefie A w Szczecinie zgodnie z OPZ.
Izba stwierdziła, że w stanie faktycznym tej sprawy, przystępujący złożył pierwotnie
wyjaśnienia (z 14 czerwca 2024 r.), które były konkretne, rzetelne i odpowiadały na treść
wezwania z
amawiającego. Wyjaśnienia te zostały poparte adekwatnymi dowodami, co
umożliwiło zamawiającemu zwrócenie się do przystępującego o przedstawienie
uzupełniających wyjaśnień. Jeśli pierwotne wyjaśnienia ceny, które były co do istoty
prawidłowe, w jakimś aspekcie wymagają przedstawienia przez wykonawcę dodatkowych
informacji, wówczas zamawiający może zwrócić się o doprecyzowanie poprzednio złożonych
wyjaśnień. W okolicznościach przedmiotowej sprawy zamawiający miał prawo do ponownego
wezwania
przystępującego do złożenia wyjaśnień.
Co istotne w przypadku oferty p
rzystępującego i skierowanego do niego wezwania do złożenia
dodatkowych wyjaśnień podstawową kwestią, na jaką należało zwrócić uwagę, była kwota
rezerwy, jaką w ramach wyjaśnień pozycji 1.3. formularza cenowego Środek transportu
Zamawiającego, od początku założył przystępujący na cały okres realizacji zamówienia,
a którą to kwotę odwołujący przemilczał.
Ponadto w ramach pierwotnie udzielonych z
amawiającemu wyjaśnień ceny doszło do omyłki
przy przygotowaniu kalkulacji dla pozycji
środek transportu zamawiającego, ale błąd ten nie
oznacza
ł, że pozycja została niedoszacowana przez przystępującego. Świadczyła o tym
przede wszystkim skala rezerwy, jaką na tą pozycję przewidział przystępujący w ramach
swojej kalkulacji. D
la tej pozycji, wycenionej na kwotę 2500 zł miesięcznie, rezerwa nadal
opiewa
ła (już po skorygowaniu i pomniejszeniu jej o koszt mycia auta cztery razy w miesiącu
i sprzątania raz w miesiącu jego wnętrza) na kwotę 713,12 zł miesięcznie, czyli przystępujący
w dalszym ciągu mógł wykazać się zapasem finansowym na pokrycie kosztów związanych
z utrzymaniem pojazdu dedykowanego dla z
amawiającego. Korekta dokonana przez
przystępującego polegała na wyraźnym wyodrębnieniu kosztu mycia pojazdu i jego sprzątania,
co stanowi
ło koszt niespełna 150 zł miesięcznie (ok. 1800 zł rocznie), przy blisko
czteromilionowej wartości zamówienia. W tych okolicznościach, przy jednoznacznie
widocznych rezerwach dla tej pozycji i ogólnemu przekonaniu o rynkowości i realności
zaoferowanej przez p
rzystępującego ceny działanie zamawiającego, nakierowane na
uzyskanie od przystępującego dodatkowych wyjaśnień, było działaniem prawidłowym.
Jak tra
fnie podkreślono w wyroku z 7 lutego 2024 r., sygn. akt: KIO 146/24 dopuszczalna na
gruncie ustawy PZP jest sytuacja, w której wyjaśnienia rażąco niskiej ceny zawierają omyłki.
Wskazać należy, że często takie omyłki występują w samych ofertach, a jednak ustawa PZP
wprowadza możliwość ich poprawiania np. w sytuacji gdy nie powodują istotnych zmian
w treści oferty (art. 223 ust. 2 pkt 3). Złożenie wyjaśnień ceny jest jednak tym trudniejsze, że
często jest ograniczone krótkimi terminami narzucanymi przez zamawiających. Ryzyko
popełnienia błędu jest więc realne. Wskazać jednak należy, uwzględniając cel przepisu art.
224 ust. 1 pkt 8 oraz art. 224 ust. 6 ustawy PZP, że drobne omyłki i błędy kalkulacyjne, które
nie wpływają na ogólny odbiór wyjaśnień, tj. nie powodują, że wyjaśnienia nie uzasadniają
podanej
w ofercie ceny lub kosztu, zdaniem Izby, nie powinny stanowić powodu do odrzucenia
oferty wykonawcy z uwagi na rażąco niską cenę. Przepisy dotyczące ceny rażąco niskiej nie
służą temu by usuwać z postępowania wykonawców, których wyjaśnienia obarczone są
jakimiś brakami, a temu by chronić zamawiających i interes publiczny przed narażeniem na
ryzyko nieprawidłowej realizacji zamówienia z uwagi na niedoszacowanie ceny oferty.
W ocenie składu orzekającego analogiczna sytuacja wystąpiła w przypadku wyjaśnień
złożonych przez przystępującego. Ogólne wyjaśnienia ceny złożone przez przystępującego
wykazały realność zaoferowanej ceny, podobnie jak kwota, którą przystępujący przewidział
dla samej tylko pozycji 1.3 f
ormularza cenowego, co uzasadniało skierowanie do tego
wykonawcy
wezwania do złożenia dodatkowych wyjaśnień w zakresie dostrzeżonych przez
z
amawiającego drobnych omyłek i nieścisłości.
Stanowiska odwołującego nie potwierdziły również złożone przez niego dowody, które zostały
załączone do pisma procesowego z 17 września 2024 r. Pierwszy dowód obejmował
informacje o cenach usług hotelarskich. W uzasadnieniu odwołania koszt dojazdu i noclegu
został powiązany ze stawką personelu w wysokości 250 zł za dzień, którą odwołujący błędnie
przyporządkował do wynagrodzenia ekspertów kluczowych. Izba w tym zakresie uznała
zasadność argumentacji zamawiającego i przystępującego, co zostało szczegółowo
przedstawione powyżej. Na marginesie skład orzekający wskazał, że koszt noclegów nie był
przedmiotem wezwania z dnia 28 maja 2024 r., zatem
dowód ten okazał się nieprzydatny na
potrzeby rozstrzygnięcia. Dowód oznaczony nr 2 dotyczył pisma o sygn. O/BY.D-
3.2410.2.21.2023.64.MP z dnia 24 maja 2024 r.
Pismo to zawierało informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty w innym postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego. Dowód
ten Izba potraktowała jako niewystarczający dla potwierdzenia stanowiska odwołującego,
ponieważ odwołujący nie wykazał jak okoliczności związane z tamtym postępowaniem
przekładały się na to postępowanie. Poza tym czynności podjęte przez zamawiających
w innych postępowaniach nie są probierzem prawidłowości działań w kolejnych
postępowaniach tego samego zamawiającego. Pozostałe dowody załączone do ww. pisma
zostały pominięte ponieważ dotyczyły argumentacji, która wychodziła poza zakres zarzutów
opisanych
w odwołaniu.
Reasumując Izba oddaliła wszystkie zarzuty związane z kwestią rażąco niskiej ceny
w ofercie przystępującego, które zostały wskazane w pkt 1-3 petitum odwołania.
Potwierdzenia nie
znalazł także ostatni z zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Odwołujący nie wykazał, aby zamawiający miał podstawy do uznania, że w stosunku do
p
rzystępującego wystąpiły okoliczności wymienione w przepisie art. 116 ust. 2 Pzp. Zarzut ten
okazał się całkowicie gołosłowny i opierał się na mało skonkretyzowanych wątpliwościach
o
dwołującego. Odwołujący w ramach tego zarzutu nie przedstawił jakiejkolwiek analizy co do
zaangażowania przystępującego w realizację innych zadań, ograniczając się do wskazania
liczby tych zadań (około 16 kontraktów) i przytoczenia informacji o ilości posiadanych przez
przystępującego pojazdów (22 samochody). W szczególności odwołujący nie przeprowadził
analizy co do warunków realizacji tych kontraktów (sformułowanie: Zakładając, że warunki ich
realizacji są zbliżone, wskazywało na to, że odwołujący pozostawał w tej materii wyłącznie
w sferze swoich domysłów), stopnia ich zaawansowania, sposobu wykorzystania i ilości
pojazdów w ramach poszczególnych kontraktów, czy choćby takiej kwestii jak to, czy
poszczególne kontrakty przystępujący realizuje samodzielnie czy wspólnie z innymi
wykonawcami lub przy udziale podwykonawców, co czyniło zarzut ogólnikowym. Odwołujący
nie uzasadnił ani nawet nie próbował uprawdopodobnić swoich twierdzeń.
W złożonych wyjaśnieniach przystępujący oświadczył, że jest właścicielem łącznie 22 środków
transportu, z czego do realizacji przedmiotowego zamówienia zamierza przeznaczyć 2
samochody, jako środki transportu konsultanta oraz 1 samochód, jako środek transportu
z
amawiającego. Przystępujący w wyjaśnieniach nie wskazał, aby którykolwiek
z przeznaczonych do realizacji zamówienia samochodów miał być wykorzystywany równolegle
do realizacji innej umowy. W zakresie personelu, p
rzystępujący w wyjaśnieniach wskazał, że
jego zaangażowanie w realizację innych inwestycji o podobnym, a nawet tożsamym
charakterze, pozwala mu na optymalne wykorzystanie kadry. Ponadto postanowienia
SWZ (§
11 ust. 13 PPU) dopuszcza
ły, po spełnieniu odpowiednich warunków, możliwość podjęcia
przez p
ersonel czynności na innych kontraktach. Przystępujący przedstawił wraz
z wyjaśnieniami zobowiązania, zarówno ekspertów kluczowych, jak i innych ekspertów, do
pełnienia obowiązków na wskazanych stanowiskach zgodnie z postanowieniami SWZ,
w przypadku powierzenia
przystępującemu realizacji zadania.
W związku z powyższym, zamawiający nie miał podstaw, aby powziąć wątpliwości, co do
posiadania przez
przystępującego wymaganych zdolności. Przystępujący wystarczająco
udowodnił, że będzie dysponował odpowiednimi zasobami na potrzeby realizacji zamówienia.
W konsekwencji Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 116 ust. 2 Pzp/
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu i na podstawie
art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. a) i b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na poczet kosztów postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania, koszty poniesione przez odwołującego
i zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz koszty poniesione przez
odwołującego z tytułu dojazdu pełnomocnika na posiedzenie i rozprawę. Jednocześnie Izba
zasądziła od odwołującego na rzecz zamawiającego koszty związane z wynagrodzeniem
pełnomocnika (na podstawie rachunku złożonego na rozprawie).
Przewodniczący: …………………………….