Sygn. akt KIO 3205/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 19
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udzia
łu stron w dniu 19 września 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2024 r. przez wykonawcę FCC Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Zabrzu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Pyskowice,
przy udziale uczestników:
A.
Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA Spółka Akcyjna z siedzibą we
Wrocławiu – po stronie odwołującego
B.
PreZero Service Południe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Rudzie Śląskiej – po stronie zamawiającego
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
FCC Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zabrzu
kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
równowartość uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ......................................................
Sygn. akt KIO 3205/24
Uzasadnienie
Gmina Pyskowice, zwana
dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów
ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz.
0), zwanej dalej „ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
na
„odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych
z nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy w latach 2025-2026”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 21 sierpnia 2024 r., pod numerem 2024/S 162-500084.
W dniu 2
września 2024 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej)
wykonawca
FCC Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zabrzu,
zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie wobec treści dokumentacji postępowania,
tj.
czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
1) o
pisaniu przedmiotu zamówienia w sposób naruszający uczciwą konkurencje i równe
t
raktowanie wykonawców,
zaniechaniu podzielenia zamówienia na części,
niedopuszczeniu do składania ofert częściowych (str. 8 SWZ).
Odwołujący zarzucili Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 17 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1
ustawy PZP oraz art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy PZP poprzez
ukształtowanie przedmiotu zamówienia w sposób ograniczający konkurencję i wyłączający
dostęp do zamówienia wykonawcom zdolnym do wykonania usługi odbioru
i zagospodarowania odpadów, tj. poprzez połączenie w jednym zamówieniu, bez
dopuszczenia możliwości składania ofert częściowych, usługi odbioru, transportu
i zagospodarowania odpadów komunalnych oraz usługi zorganizowania i prowadzenia
Punktu Sel
ektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) już od drugiego miesiąca
od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego w sytuacji, gdy prowadzenie
PSZOK wymaga uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów komunalnych, które to
zezwolenie jest wydawane w ramach skomplikowanej i długotrwałej procedury, co w istocie
oznacza, że w obecnym brzmieniu SWZ zamówienie obejmujące odbiór i zagospodarowanie
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości będzie mógł należycie zrealizować
wyłącznie taki wykonawca, który posiada już zezwolenie na zbieranie odpadów na terenie
Zamawiającego, tj. w istocie tylko ten wykonawca, który obecnie prowadzi PSZOK w Gminie
Pyskowice i realizuje usługę objętą postępowaniem dla Zamawiającego mimo, iż do
czynności obejmującej tylko odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych zezwolenie
na zbieranie nie jest prawnie wymagane, podczas gdy w rzeczywistości zamówienie jest
podzielne na części, zaś biorąc pod uwagę konieczność zachowania uczciwej konkurencji
i proporcjonalności, zasadne jest dokonanie podziału na części oraz dopuszczenie
możliwości składania ofert częściowych osobno na odbiór i zagospodarowanie odpadów
oraz na utworzenie i prowadzenie PSZOK (zarzut nr 1),
2) art. 91 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy PZP
poprzez określenie w dokumentach
zamówienia powodów niedokonania podziału zamówienia na części w sposób oczywiście
sprzeczny z zakresem i specyfiką zamówienia jaką jest odbiór, transport i zagospodarowanie
odpadów komunalnych oraz prowadzenie PSZOK, poprzez wskazanie, iż Zamawiający nie
zamierza dokonać podziału zamówienia na części z powodów natury technicznej
i organizacyjnej wskazując jednocześnie, iż podział zamówienia na części nie zwiększyłby
konkurencyjności w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw pomimo, iż w rzeczywistości
przedmiot zamówienia ma charakter podzielny, zaś brak podziału zamówienia na części
i wydzielenia czynności i obowiązków związanych z prowadzeniem PSZOK do odrębnej
części wyłącza możliwość ubiegania się o zamówienie przez innych wykonawców niż ten,
który aktualnie prowadzi PSZOK na terenie Gminy Pyskowice, co w sposób bezsprzeczny
ogranicza konkurencję wśród wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych złożeniem
oferty w p
ostępowaniu (zarzut nr 2).
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz
nakazanie Zamawiającemu:
1) dokonania
zmiany treści dokumentacji postępowania w taki sposób, aby Zamawiający
dokonał podziału zamówienia na części, tj.:
a) część nr 1 zamówienia, w ramach której Zamawiający udzieli zamówienia na usługę
odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych na terenie Gminy Pyskowice,
b)
część nr 2 zamówienia, w ramach której Zamawiający udzieli zamówienia na usługę
utworzenia i prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych – PSZOK na
terenie Gminy Pyskowice,
przy czym każdy wykonawca będzie mógł złożyć ofertę na jedną
lub obie części zamówienia,
c) ewentualnie w
ykreślenia z dokumentacji postępowania obowiązku prowadzenia mobilnej
zbiórki przez pierwsze 2 miesiące realizacji umowy i obowiązku utworzenia PSZOK-u po
upływie tych 2 pierwszych miesięcy trwania umowy,
2) dokonania zmiany dokumentacji p
ostępowania w taki sposób, aby do momentu
uruchomienia PSZOK-
u, który ma wybudować Zamawiający zgodnie z OPZ, Zamawiający
dopuszcza tzw. mobilną zbiórkę odpadów w miejscu dostępnym dla wszystkich
mieszkańców gminy, dwa razy w danym miesiącu (w dwie soboty w godzinach od 08:00 do
wykreślenia z SWZ i ogłoszenia o zamówieniu wszystkich obowiązków i zapisów
dotyczących prowadzenia PSZOK i posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów
komunalnych przez wykonawcę.
Z informacji, którą Zamawiający przekazał Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 6
września 2024 r., wynika, że zawiadomienie o złożeniu odwołania wraz jego kopią
oraz wezwaniem do przystąpienia do postępowania odwoławczego zostało zamieszczone na
stronie internetowej prowadzonego postępowania w dniu 3 września 2024 r. oraz dodatkowo
przekazane e-
mailowo wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu. Do dnia wydania
postanowienia przez Izbę na posiedzeniu niejawnym do akt sprawy odwoławczej wpłynęły 2
zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego – pierwsze zostało złożone przez
wykonawcę Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA Spółka Akcyjna z siedzibą
we Wrocławiu, który przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego,
a drugie
złożył wykonawca PreZero Service Południe Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rudzie Śląskiej (zwany dalej „wykonawcą PreZero”), który
przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Obydwa
przystąpienia zostały uznane przez Izbę za złożone w sposób skuteczny.
Następnie w dniu 9 września 2024 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
w której oświadczył, że uwzględnił odwołanie w całości. Pismem z dnia 18 września 2024 r.
wykonawca PreZero
poinformował Izbę, że nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego odwołania w niniejszej sprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Zgodnie z regulac
ją art. 522 ust. 1 ustawy PZP „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu”.
Natomiast według treści przepisu art. 522 ust. 2 ustawy PZP „Jeżeli uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu”.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania w całości, natomiast
wykonawca, który w sposób skuteczny przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec tej czynności Zamawiającego, Krajowa Izba
Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze w tej sprawie podlega umorzeniu na
podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 2 ustawy PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku tego
postępowania na podstawie regulacji art. 574-576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy § 9
ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z § 5 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.,
poz. 2437). Z uwagi na to, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione we
wniesionym odwołaniu, przy jednoczesnym braku sprzeciwu ze strony uczestnika
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, Krajowa Izba Odwoławcza
nakazała zwrócić Odwołującemu kwotę 15 000 zł 00 gr z tytułu uiszczonego wpisu od
odwołania.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: .....................................................