Sygn. akt: KIO 3206/24
WYROK
Warszawa, dnia
17 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Krzysztof Sroczyński
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2024 r. przez Odwołującego wykonawcę P&P Solutions spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Konstancinie-Jeziornej
w postępowaniu, w którym Zamawiającym jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi z siedzibą
w Warszawie
przy udziale wykonawcy Crayon Poland
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – P&P Solutions spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Konstancinie-Jeziornej i:
2.1.zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie: piętnastu
tysięcy złotych) uiszczoną przez Odwołującego P&P Solutions spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Konstancinie-Jeziornej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Zamówień
Publicznych.
Przewodniczący: ……………………………
Sygn. akt: KIO 3206/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi z siedzibą w Warszawie, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą Pzp” lub „Pzp”)
postępowanie pn. „Dostawa pakietów subskrypcji usług standardowych oraz oprogramowania
standardowego przez okres 36 miesięcy, nr postępowania: BA.zp.23.1.22.2024, (zwane dalej:
„postępowaniem”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 25 czerwca 2024 r. pod numerem S 122/2024 377094-2024.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy, jest wyższa od kwot
wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 26 lipca 2024 r. P&P Solutions
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Konstancinie-Jeziornie (zwany
dalej: „Odwołującym”) wniósł odwołanie wobec następujących
czynności i zaniechań zamawiającego polegających na niezasadnym odrzuceniu oferty Odwołującego
z p
ostępowania z uwagi na rzekome ziszczenie się wobec oferty Odwołującego przesłanek odrzucenia
oferty
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez jego niewłaściwe zastosowanie, tj. bezpodstawne uznanie,
że treść oferty Odwołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia, ze względu na zaoferowanie
w niej produktów, które nie mogą zostać nabyte w rzekomo wymaganym przez Zamawiającego kanale
dystrybucji MPSA/EA, podczas gdy w dokumentach Zamówienia brak jest jakichkolwiek wymogów
co do kanału dystrybucji, a oferowane przez Odwołującego produkty są produktami tożsamymi i
posiadają takie same właściwości (funkcjonalności) względem wymagań postawionych w dokumentach
zamówienia a więc pozostają w całkowitej zgodności z OPZ;
2. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez jego niewłaściwe
zastosowanie, tj. bezpodstawne uznanie, że oferta Odwołującego zawiera rażąco niską cenę, podczas
gdy Odwołujący złożył pełne i kompleksowe wyjaśnienia w zakresie wyliczenia ceny i wykazał,
że zaoferowana cena nie jest ceną rażąco niską.
3. art. 16 ustawy Pzp poprzez przeprowadzenie Postępowania w sposób niezapewniający zachowania
uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o rozpatrzenie i uwzględnienie odwołania
oraz nakazanie Z
amawiającemu:
1. u
nieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
2. u
nieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
3. p
owtórzenia przez Zamawiającego czynności badania i oceny ofert.
Odwołujący wyjaśnił, że ma interes w uzyskaniu zamówienia będącego przedmiotem
postępowania, bowiem może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp. Odwołujący złożył w przedmiotowym Postępowaniu ofertę, która w związku z odrzuceniem
oferty złożonej przez wykonawcę Operator Chmury Krajowej Sp. z o. o. wobec niemożliwego
do konwalidowania braku złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, winna zostać uznana
za najkorzystniejszą. Z powodu dokonania przez Zamawiającego niezgodnych z prawem czynności
i zaniechań, złożona przez Odwołującego oferta została jednakże bezzasadnie odrzucona.
Powyższe bezprawne działanie Zamawiającego uniemożliwia uzyskanie zamówienia przez
Odwołującego, może też doprowadzić do powstania po stronie Odwołującego strat finansowych i do
utraty spodziewanych korzyści.
Odwołujący wskazał ponadto, że naruszenie wskazanych powyżej przepisów ustawy Pzp
niewątpliwie miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania, a zatem biorąc pod
uwagę art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp Krajowa Izba Odwoławcza winna uwzględnić niniejsze
odwołanie. Efektem wskazanych powyżej czynności i zaniechań Zamawiającego jest bowiem
uniemożliwienie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej oferty, co w istotny sposób
wpłynęło na wynik postępowania.
W uzasadnieniu O
dwołujący w pierwszej kolejności opisując okoliczności faktyczne wskazał,
że w Rozdziale 4 ust. 1 i 2 Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”) wskazano, że przedmiotem
zamówienia jest dostawa pakietów subskrypcji usług standardowych oraz oprogramowania
standardowego w postaci licencji produktów gwarantowanych M365 E3 FUSL EEA Sub Per User,
Teams EEA Sub Per User i Defender O365 P1 Sub Per User,
uprawniających Zamawiającego do
korzystania
z nich przez 36 miesięcy od dnia prawidłowej dostawy potwierdzonej protokołem odbioru. Szczegółowe
wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia i jego funkcjonalności opisano w pkt 1.1 oraz 1.2 Opisu
Przedmiotu Zamówienia („OPZ”) stanowiącym załącznik nr 1 do umowy.
W dniu 22 lipca 2024 r., Odwołujący złożył ofertę, której całkowita cena wyniosła 6 415 932,00 zł
brutto i złożyły się na to ceny za zakres podstawowy w wysokości 5 832 660,00 zł brutto oraz za zakres
opcjonalny 583 272,00 zł brutto.
W dniu 25 lipca 2024 r. Zamawiający działając na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp wezwał
Odwołującego do złożenia wyjaśnień wraz z dowodami w zakresie wyliczenia ceny, ponieważ jak
wskazano w uzasadnieniu niniejszego wezwania, ceny zaoferowane przez Odwołującego wydały się
Zamawiającemu rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i wzbudziły jego wątpliwości co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w SWZ.
W dniu 30 lipca 2024 r. Odwołujący złożył w swojej ocenie pełne i kompleksowe wyjaśnienia
w zakresie wyliczenia ceny i dołączył do nich szereg dowodów potwierdzających, że zaoferowanej ceny
nie można uznać za rażąco niską. Wśród złożonych dowodów Odwołujący przedstawił korespondencję
z jednym ze swoich partnerów handlowych (objętą tajemnicą przedsiębiorstwa), w treści której pojawiło
się pytanie o rabat dotyczący produktów, których nazwy subskrypcji licencji produktów gwarantowanych
tj. Microsoft 365 E3 EEA, różnią się od ww. nazw licencji produktów gwarantowanych, tj. Microsoft M365
E3 FUSL EEA Sub Per User.
W dniu 2 sierpnia 2024 r. Zamawiający działając na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp wezwał
Odwołującego do złożenia wyjaśnień treści oferty ponieważ powziął wątpliwości co do możliwości
realizacji zamówienia przez Odwołującego, tj. dostarczenia produktów gwarantowanych, które jak
wskazano w uzasadnieniu ww. wezwania powinny spełniać wszystkie określone przez Zamawiającego
wymagania określone w dokumentach zamówienia gwarantujące prawidłową realizację przedmiotu
zamówienia, w tym m.in. udzielenie wsparcia technicznego Premier Support lub Unified Support.
Zamawiający zwrócił się w ww. zakresie z pytaniem czy zaoferowane przez Odwołującego produkty
gwarantowane posiadają i gwarantują Zamawiającemu korzystanie ze wszystkich wymaganych i
użytkowanych przy udziale producenta pakietów usług, takich jak wsparcie techniczne Premier Support
lub Unified Support lub możliwość wyłączenia konta Zamawiającego na spersonalizowanej stronie
producenta i usunięcie danych Zamawiającego z centrów przetwarzania producenta. Ponadto
Zamawiający za pośrednictwem Microsoft Polska Sp. z o.o., ustalił, że Odwołujący nie znajduje się na
liście Partnerów uprawnionych do oferowania produktów w modelu Enterprise Agreement dla podmiotów
rządowych na terenie Polski, model dystrybucyjny umowy Enterprise Agreement (EA) przewiduje jeden
łańcuch dystrybucji: Microsoft – Partner LSP – Klient i nie przewiduje modelu odsprzedaży przez
pośredników.
W dniu 7 sierpnia 2024 r. Odwołujący złożył pełne i kompleksowe wyjaśnienia treści oferty,
w których wskazano, że Odwołujący zaoferował produkty w kanale dystrybucji CSP/NCE (Cloud
Solutions Provider / New Commerce Experience), a nie MPSA/EA (Microsoft Products and Services
Agreement / Enterprise Agreement). W wyjaśnieniach wskazano, że pomimo, iż oferowane produkty są
identyczne, mogą być oznaczone przez Microsoft (a więc ich producenta) innymi numerami
katalogowymi
i/lub nieznacznie innym nazewnictwem. Wyjaśniono, że różnica ta wynika wyłącznie z
przyporządkowania produktów do odrębnych kanałów dystrybucji i że nie ma ona wpływu na zakres
funkcjonalny oferowanego oprogramowania. Wyjaśniono, że produkty kryjące się za przedmiotowymi
oznaczeniami są identyczne/tożsame. Wskazano też, że zaoferowane produkty gwarantują
Zamawiającemu korzystanie ze wszystkich wymaganych usług, takich jak wsparcie techniczne Premier
Support, możliwość wyłączenia konta Zamawiającego na spersonalizowanej stronie Producenta oraz
usunięcie
danych
Zamawiającego
z centrów przetwarzania Producenta.
Pomimo złożenia pełnych i kompleksowych wyjaśnień dotyczących sposobu wyliczenia ceny
oraz treści oferty, a tym samym potwierdzenia, że zaoferowana przez Odwołującego cena nie nosi
znamion ceny rażąco niskiej, a także, że Odwołujący oferuje produkty w pełni odpowiadające wymogom
SWZ, ponieważ są to takie same produkty jak oznaczone inną nazwą produkty wymienione w SWZ,
Zamawiający w dniu 23 sierpnia 2024 r. odrzucił ofertę odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.
Takie działanie Zamawiającego narusza w ocenie Odwołującego przepisy ustawy Pzp.
W pierwszej kolejności należy Odwołujący zaznaczył, że licencja na oprogramowanie
zaoferowana przez Odwołującego w pełni odpowiada wymaganiom Zamawiającego przedstawionym w
pkt 1.1 oraz 1.2 OPZ oraz pozostaje z nimi w całkowitej zgodności. Treść oferty Odwołującego jest więc
zgodna z warunkami zamówienia i tym samym nie podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp.
Odwołujący podkreślił, że przedmiotem zamówienia objętego postępowaniem jest określony
produkt o określonych funkcjonalnościach, nie zaś dostarczenie go w ramach jednego, konkretnego
kanału sprzedaży i dystrybucji dostępnego dla poszczególnych partnerów Microsoft.
Jak wynika z ww. wyjaśnień treści oferty, Odwołujący zaoferował produkt o funkcjonalnościach,
które Zamawiający określił w swoich wymaganiach przedstawionych w OPZ. Odwołujący zapewnił
w ww. wyjaśnieniach, że pomimo innego oznaczenia, oferta dotyczy identycznego produktu, o który
chodzi Zamawiającemu. Powyższa różnica w oznaczeniu produktu spowodowana jest dystrybuowaniem
go
w odrębnych kanałach dystrybucji. W przypadku nazwy wymienionej w SWZ jest to kanał dystrybucji
MPSA/EA zaś w przypadku nazwy wymienionej w wyjaśnieniach treści oferty Odwołującego jest to kanał
dystrybucji CSP/NCE. Powyższa różnica nie ma wpływu na funkcjonalność produktu ani na jego cechy
i sprowadza się jedynie do innego oznaczenia.
Tego
w ocenie Odwołującego nie dostrzega Zamawiający, który w uzasadnieniu odrzucenia
oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp skupił się nie na produktach, które
zgodnie z SWZ i OPZ zamierza nabyć, lecz na kanałach dystrybucji tych produktów, insynuując, że
jeden z nich był rzekomo przez Zamawiającego wymagany (MPSA/EA), a zatem drugi był
niedopuszczalny (CSP/NCE).
Odwołujący zauważył, że w żadnym miejscu dokumentacji postępowania
nie postawiono wymogu, by zaoferowane produkty koniecznie musiały być dystrybuowane w kanale
MPSA/EA.
Cała argumentacja Zamawiającego co do wymogu posiadania statusu partnerstwa MPSA/EA opiera się
w istocie jedynie na założeniu, że wykonawca powinien był się tego domyślić. Nie był to zatem warunek
zamówienia, a więc oferta Odwołującego nie mogła zostać uznana za niezgodną z warunkami
zamówienia z powodu różnicy w zakresie kanału dystrybucji produktu. Przeciwne ukształtowanie
dokumentacji p
ostępowania z całą pewnością naruszałoby przepisy ustawy Pzp, wobec
nieuzasadnionego zamykania dostępu do rynku części potencjalnych wykonawców tylko dlatego, że
korzystają z innego kanału dystrybucji.
Odwołujący zwrócił uwagę, że sam Zamawiający udzielając w dniu 17 lipca 2024 r. odpowiedzi
na pytania zadane przez wykonawców wskazał, że kwestia tego, za pośrednictwem jakiego kanału
dystrybucji pozyskiwany jest produkt pozostaje dla niego bez znaczenia.
Na oznaczone numerem 22 pytanie:
Zwracamy się z prośbą o doprecyzowanie obecnego i przyszłego modelu współpracy:
a. W obrębie jakiego programu Zamawiający obecnie współpracuje z Microsoft ? Czy jest to
umowa MCA (w programie CSP), czy Enterprise Agreement (w programie EA) ?
b. W zakresie realizacji zamówienia podstawowego (produktów gwarantowanych), w obrębie
jakiego programu Zamawiający chce współpracować z Microsoft przez okres obowiązywania umowy 36
mies? Czy jest to umowa MCA (w programie CSP), czy może Enterprise Agreement (w programie EA) ?
c. W zakresie realizacji zamówienia z prawa opcji, w obrębie jakiego programu Zamawiający
chce współpracować z Microsoft przez okres obowiązywania umowy 36 mies? Czy jest to umowa MCA
(w programie CSP), czy może Enterprise Agreement (w programie EA) ?
Zamawiający udzielił odpowiedzi:
“Zamawiający informuje, że pytanie nie dotyczy przedmiotu zamówienia, na udzielenie którego
przeprowadzane jest obecnie postępowanie”.
W świetle powyższej odpowiedzi wykonawcy mogli zasadnie założyć (i takie założenie przyjął również
Odwołujący), że dla Zamawiającego istotne są funkcjonalności produktu, nie zaś jego katalogowa nazwa
uzależniona wyłącznie od kanału dystrybucji, w ramach którego produkt jest pozyskiwany.
Błędne założenie Zamawiającego, że wymagany i opisany w OPZ produkt można nabyć jedynie
w kanale dystrybucji MPSA/EA pociągnęło za sobą kolejne nieuzasadnione zapisami dokumentów
postępowania wnioski. Mianowicie, z uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego wyczytać można,
że zdaniem Zamawiającego Odwołujący, ani partner Odwołującego udzielający Odwołującemu rabatu
na wymagane licencje, nie posiadają statusu LSP (Licensing Solutions Provider), który jest niezbędny do
realizowania zamówień z kanału dystrybucji MPSA/EA.
W powyższym kontekście Odwołujący w wyjaśnieniach treści oferty wskazał, że w żadnym
z dokumentów postępowania nie określono wymogu posiadania przez danego wykonawcę statusu LSP.
Powyższe wykazuje jedynie zdaniem Odwołującego, że dokumenty postępowania zostały ukształtowane
z zachowaniem odpowiedniej logiki. Skoro bowiem w ww. dokumentach nie postawiono wymogu by
oferowany produkt można było nabyć jedynie za pośrednictwem kanału dystrybucji MPSA/EA, to nie
postawiono również wymogu posiadania przez wykonawców statusu LSP, niezbędnego do realizowania
zamówień z kanału dystrybucji MPSA/EA.
W dokumentacji postępowania postawiono natomiast konkretne wymogi co do ilości oferowanych
produktów oraz ich funkcjonalności. W tym zakresie produkty zaoferowane przez Odwołującego w jego
ocenie
w pełni odpowiadają wymogom SWZ oraz OPZ, a tym samym wbrew twierdzeniom
Zamawiającego, oferta Odwołującego w pełni odpowiada warunkom zamówienia. Powyższe Odwołujący
potwierdza
ł dołączając do odwołania dowody pochodzące od dwóch niezależnych dystrybutorów licencji
na produkty Microsoft -
APN Promise S.A. oraz Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o. Z powyższych
dowodów wprost wynika, że produkty dostępne w kanale dystrybucji CSP/NCE są tożsame z tymi
dostępnymi w modelu MPSA/EA.
Mimo, że na etapie składania wyjaśnień treści oferty Odwołujący zapewniał Zamawiającego o
tym, że produkty dostępne w kanałach dystrybucji są de facto tymi samymi produktami i gwarantują
dostęp do wszystkich wymaganych w dokumentach zamówienia usług, Zamawiający w uzasadnieniu
odrzucenia oferty Odwołującego nie odniósł się do tych konkretnych usług, tylko do cech kanału
dystrybucji CSP/NCE. Zamawiający stwierdził w powyższym zakresie, że kanał dystrybucyjny CSP nie
spełnia wymagań warunków zamówienia i przytoczył na potwierdzenie swojej tezy poszczególne zapisy
OPZ i wzoru umowy. Pomimo faktu, że Zamawiający nie zakwestionował funkcjonalności zaoferowanych
produktów tylko cechy kanału dystrybucji, z ostrożności Odwołujący odniósł się do poszczególnych
argumentów Zamawiającego następująco:
1) w zakresie pkt 1.2 ppkt 6 OPZ -
Dostarczone oprogramowanie instalowane u Zamawiającego
musi pozwalać na swobodne przenoszenie pomiędzy stacjami roboczymi lub serwerami (np. w
przypadku wymiany lub uszkodzenia sprzętu).
Jako u
zasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego wskazano, że „W kanale dystrybucji CSP
nie ma możliwości instalacji dowolnej liczby oprogramowania serwerowego na dowolnym serwerze
przeznaczonym do użytku zmawiającego np. SharePoint”.
W ocenie Odwołującego przytoczony wyżej argument Zamawiającego co do braku możliwości
instalacji dowolnej liczby oprogramowania serwerowego na dowolnym serwerze przeznaczonym do
użytku zamawiającego np. SharePoint jest całkowicie niezrozumiały i wykracza swoim zakresem poza
zapisy OPZ. Ponadto Zamawiający odniósł się w swojej argumentacji jedynie do serwerów pomijając
stacje robocze podczas gdy zapis OPZ dotyczy transferu pomiędzy stacjami roboczymi lub serwerami,
a przecież w przypadku oprogramowania Microsoft 365, licencje związane są z zasady ze stacjami
roboczymi. Jest tak również w przypadku licencji dystrybuowanych za pośrednictwem kanału MPSA.
Wymogu w takiej postaci jak przedstawił to Zamawiający nie ma w OPZ, a ww. interpretacja
Zamawiającego wygląda na próbę wprowadzenia nowych wymagań bądź nowych interpretacji wymagań
OPZ na etapie oceny ofert, czego Zamawiający oczywiście robić nie może. Mimo tego Odwołujący
wyjaśnia, że oferowane przez Odwołującego oprogramowanie, które ma zostać zainstalowane
u Zamawiającego pozwala na swobodne przenoszenie pomiędzy stacjami roboczymi lub serwerami
(np. w przypadku wymiany lub uszkodzenia sprzętu). Potwierdza to korespondencja z dystrybutorem
licencji w kanale CSP
– Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o. którą Odwołujący wraz z tłumaczeniem
dołączył do odwołania.
Dystrybutor w ww. wiadomości wyjaśnił, że licencja nie jest związana z danym sprzętem
komputerowym tylko z użytkownikiem. Jak wynika z niżej wymienionego artykułu dotyczącego
przedmiotowego oprogramowania dostępnego na stronie Microsoft, przedmiotowa licencja faktycznie
związana jest nie ze sprzętem tylko z użytkownikiem, który w razie awarii może uzyskać dostęp
do swojego oprogramowania za pośrednictwem internetu i pobrać ją nawet na 4 inne urządzenia.
Funkcjonalność, o której mowa w OPZ jest więc zdaniem Odwołującego zapewniona ponieważ
oprogramowanie instalowane u Zamawiającego, które Odwołujący zamierza nabyć w kanale dystrybucji
CSP pozwala na swobodne przenoszenie pomiędzy stacjami roboczymi lub serwerami.
2) w zakresie pkt 1.2 ppkt 8 OPZ -
Dostarczone Produkty muszą mieć możliwość objęcia ich
wsparciem technicznym Dostawcy na rzecz Zamawiającego – Premier Support lub Unified Support.
Jako u
zasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego wskazano, że „Z uzyskanych informacji od
Dostawcy produktów (Microsoft), wynika, że obecnie oferowane kontrakty supportowe przez Microsoft
(Unified Enterprise Support) nie są dostępne w kanale dystrybucji CSP”.
Odwołujący wskazał, że w kanale dystrybucji CSP/NCE reseller (w przedmiotowej sprawie –
Odwołujący) musi zakupić licencje od dystrybutora, który posiada wymieniony rodzaj wsparcia
technicznego, w związku z czym dostarczane licencje są nim objęte. Na potwierdzenie tej informacji
Odwołujący złożył dowód w postaci potwierdzenia przez dystrybutora CSP – Lenovo Technology B.V.
Sp. z o.o., że licencje sprzedawane w modelu CSP są objęte wsparciem technicznym Premier Support.
Powyższe nie może budzić wątpliwości, gdyż nawet producent oprogramowania i udzielający
licencji sprzedawanych w modelu CSP
– Microsoft – potwierdza na swoich stronach, że w ramach
modelu CSP istnieje możliwość uzyskania wsparcia technicznego Premier Support.
W
przywołanym przez Odwołującego artykule dostępnym na stronie Microsoft znajdują się
podstawowe informacje o współpracy z Microsoft w modelu CSP (Cloud Solution Provider). Jak wynika z
treści artykułu, w programie CSP dostępne są dwa modele współpracy: model pośredni i model z fakturą
bezpośrednią. Pośród warunków współpracy w modelu bezpośrednim (a wręcz wymagań niezbędnych
do podjęcia współpracy z Microsoft), w którym to modelu działa na przykład dystrybutor licencji
odsprzedawanych przez Odwołującego - Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o., znajduje się obowiązek
zapewnienia wsparcia technicznego -
zaawansowanej pomocy technicznej dla partnerów (ASfP) lub
Premier Support for Partners (PSfP).
Powyższe zdaniem Odwołującego potwierdza treść artykułu ze strony Microsoft,
w którym wskazano minimalne wymagania dotyczące rejestracji jako partner CSP rozliczany
bezpośrednio, czyli tak jak dystrybutor licencji odsprzedawanych przez Odwołującego - Lenovo
Technology B.V. Sp. z o.o. Z treści artykułu wynika, że w celu rejestracji jako partner CSP rozliczany
bezpośrednio dany podmiot musi najpierw przejść kontrolę kredytową, a potem zakupić plan pomocy
technicznej ASfP lub PSfP (Premium Support). Dopiero wtedy podmiot może zarejestrować się jako
partner Microsoft w modelu CSP rozliczany bezpośrednio.
Dodatkowo, w powyższym zakresie Odwołujący odniósł się do postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego na „Dostawę subskrypcji pakietu „Microsoft 365” lub rozwiązania
równoważnego na potrzeby Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A. wraz z usługami towarzyszącymi”
nr referencyjny: DZA.DIT.25.22.2024/TP przeprowadzonego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu,
w którym przedmiot zamówienia był niemal identyczny jak w niniejszym postępowaniu i w którym w
Rozdziale VI ust. 5 SWZ i w cz. II ust. 2 OPZ Zamawiający zawarł wymóg zapewnienie wsparcia
technicznego Premier Support. Jak wynika z informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, w ww.
postępowaniu wybrano wykonawcę działającego w kanale CSP. Potwierdza to, że korzystając z kanału
dystrybucji CSP/NCE jak najbardziej istnieje możliwość objęcia dostarczanych produktów wsparciem
technicznym dostawcy na rzecz Zamawiającego, określanym jako Premier Support.
3) w zakresie pkt 1.2 ppkt 13 OPZ -
Zamawiający wymaga zagwarantowania przez Wykonawcę
niezmienności cen jednostkowych na zaoferowane Produkty subskrypcyjne dla realizacji zamówień
opcjonalnych w okresie dostępności Produktów.
Jako u
zasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego wskazano, że „Zgodnie z tym cena wartości
zamówień opcjonalnych powinna być ustalona na 36 miesięcy. Ceny w EA są blokowane na cały okres
obowiązywania umowy, natomiast w CSP ceny są blokowane maksymalnie na rok. W związku z tym
oferowany przez Wykonawcę kanał dystrybucji nie spełnia tego wymogu”.
Odwołujący w kontekście powyższego wskazał, że niezależnie od tego, w jaki sposób dystrybutor
zmienia ceny w cyklu życia produktu, oferta złożona przez Odwołującego wskazuje konkretną cenę,
która będzie miała zastosowanie do Zamawiającego w całym okresie umowy zawartej w wyniku
Postępowania. Innymi słowy to Odwołujący (jak co do zasady dzieje się w każdym postępowaniu o
udzielenie zamówienia) jest gwarantem niezmienności cen. Zważając, że w myśl ww. warunku to
Wykonawca zobowiązany jest do zagwarantowania Zamawiającemu niezmienności cen, należy
wskazać, że powyższy wymóg również został przez Odwołującego spełniony przez fakt złożenia oferty.
4) w zakresie
§ 7 pkt 1 projektu umowy - Celem Stron jest zapewnienie możliwości korzystania z
produktów gwarantowanych, dostarczanych w ramach umowy, jako całości, jak i wszystkich jego
elementów/pakietu usług standardowych i aktualizacji, w pełnym zakresie i bez dodatkowych kosztów.
Jako dalsze u
zasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego wskazano, że „W kanale
dystrybucyjnym EA jest pakiet korzyści Software Assurance (SA) – który daje dodatkowe korzyści
obejmujące szkolenia, wsparcie i możliwość aktualizacji do najnowszych wersji oprogramowania bez
dodatkowych kosztów. Kanał dystrybucji CSP nie oferuje pakietu SA”.
Zdaniem Odwołującego Zamawiający argumentuje powyższym, że brak jest możliwości objęcia
zaoferowanych przez Odwołującego licencji pakietem Software Assurance (SA) dostępnym jedynie
w modelu MPSA/EA. Warto wskazać, że w żadnym miejscu dokumentacji postępowania nie postawiono
wymogu, by oferowane licencje musiały być objęte konkretnie pakietem Software Assurance (SA).
W przeciwnym razie Zamawiający nie otrzymałby prawdopodobnie żadnej oferty, ponieważ również
w przypadku licencji subskrypcyjnych dostępnych za pośrednictwem kanału dystrybucji MPSA
nie występują produkty obejmujące pakiet Software Assurance (który to pakiet może być przypisany
wyłącznie do licencji wieczystych). Microsoft gwarantuje możliwość aktualizacji oprogramowania w
pełnym zakresie i bez dodatkowych kosztów w przypadku każdego pakietu subskrypcyjnego w całym
okresie obowiązywania niezależnie od modelu dostawy. Tym samym ww. cel wyznaczony we wzorze
Umowy jest w przypadku oferty Odwołującego spełniony. W celu potwierdzenia należy odnieść się do
artykułu ze strony Microsoft, w którym wyjaśniono, że istnieją cztery sposoby zaktualizowania aplikacji
Microsoft 365.
Mianowicie są to automatyczna aktualizacja z internetu, skorzystanie z programu Microsoft
Configuration Manager, automatyczna aktualizacja z lokalizacji lokalnej, instalacja zaktualizowanej wersji
aplikacji Microsoft 365. Zaznaczyć należy, że wszystkie te cztery sposoby dotyczą aplikacji Microsoft
365, niezależnie czy temu samemu oprogramowaniu wchodzącemu w jej skład przyporządkowano
określenie Microsoft M365 E3 FUSL EEA Sub Per User czy Microsoft 365 E3 EEA.
Odwołujący powołał się na dokument z treścią strony Microsoft wykazujący, że w ramach
przedmiotowego oprogramowania Microsoft 365 producent oferuje tzw. „autopoprawkę” czyli nic innego
jak funkcję automatycznej aktualizacji oprogramowania.
Dodatkowo, Odwołujący zaznaczył, że w dotychczasowych przetargach w jakich brał udział
Odwołujący, zamawiający publiczni ani pozostali wykonawcy nie kwestionowali takiego oznaczenia
oferowanej licencji, jakiego dokonał Odwołujący w przedmiotowym postępowaniu. W celu udowodnienia,
Odwołujący powołuje się na tożsame postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w których
należało zaoferować, podobnie jak w przedmiotowym postępowaniu, licencję na oprogramowanie
Microsoft.
1) Przetarg pn. „Subskrypcja oprogramowania narzędziowego wspierającego i rozszerzającego
funkcjonalności
w
ramach
pracy
biurowej
oraz
zdalnej”
znak
postępowania:
ZWiDIT.2611.6.2024.158.APR [APLIK3,OSE2024] przeprowadzony przez Naukową i Akademicką Sieć
Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy
Na podstawie opisu przedmiotu zamówienia w przedmiotowym postępowaniu idąc tokiem
rozumowania Zamawiającego również można by domniemywać, że NASK zażądał licencji
rozprowadzanej w kanale dystrybucji MPSA. Jak jednak wynika z informacji o wyborze najkorzystniejszej
oferty, a więc oferty złożonej przez Odwołującego, NASK wybrał ofertę Odwołującego, który ofertuje
licencje w modelu dystrybucji CSP. Warto zwrócić uwagę, że składając ofertę Odwołujący odpowiedział
na ogłoszenie NASK sugerujące licencje dystrybuowane w kanale MPSA oferując licencje
dystrybuowane w kanale CSP i jednocześnie nie zaoferował produktów równoważnych. NASK wybrał
ofertę Odwołującego i żaden z konkurentów nie zakwestionował tego wyboru poprzez wniesienie
odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Następnie doszło do podpisania umowy. Potwierdza to, że
produkt zaoferowany przez Odwołującego w niniejszym Postępowaniu jest produktem, którego dotyczy
OPZ. Odrębne oznaczenie produktu w zależności od modelu dystrybucji tego nie zmienia.
2) Przetarg pn. „Dostawa 12 miesięcznej subskrypcji oprogramowania biurowego dla
Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Znak sprawy:
21/TP/COI/2023” przeprowadzony przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w
Krakowie
W przedmiotowej sprawie sytuacja wyglądała niemal identycznie jak w przypadku
ww.
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego przez NASK. W warunkach,
gdy zapisy OPZ sugerowały dostarczenie licencji dystrybuowanych w kanale MPSA, Odwołujący złożył
ofertę w której zaoferowano licencje dystrybuowane w kanale CSP. Zamawiający wybrał ofertę
Odwołującego jako najkorzystniejszą, żaden z konkurentów, którzy również złożyli oferty
w ww. postępowaniu nie skorzystał ze środków ochrony prawnej i doszło do podpisania umowy
z ww. zamawiającym.
3) Przetarg pn. „uzupełnienie subskrypcji M365 na okres do dnia 24 października 2024 r.”
przeprowadzony przez Telewizja Polska S.A.
W przypadku ww. postępowania, w zakresie którego Odwołujący zaoferował identyczny produkt
jak w przedmiotowym Postępowaniu, zamawiający – TVP S.A. w warunkach postawienia analogicznych
wymogów co do licencji jak w przedmiotowym Postępowaniu postąpił identycznie jak w dwóch
ww. postępowaniach wskazanych w pkt 1) i 2). Warto jednak zwrócić uwagę na treść wyjaśnień treści
oferty, które Odwołujący złożył w toku postępowania i które następnie Zamawiający zaakceptował
dokonując wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej. Odwołujący wyjaśnił:
„Jednocześnie Wykonawca potwierdza, że produkty wskazane przez Zamawiającego w Opisie
przedmiotu zamówienia, tj.: M365 E3 ShrdSvr ALNG SubsVL MVL PerUsr (Original), o numerze SKU:
AAA-10756 oraz Microsoft Teams Rooms, o numerze SKU: V9B-
00001, są produktami tożsamymi co do
zakresu funkcjonalnego z produktami zaoferowanymi przez Wykonawcę. Jedyną różnicą jest kanał
dystrybucji (sprzedaży), w którym dla subskrypcji wskazanych przez Zamawiającego, zakup odbywa się
bezpośrednio od firmy Microsoft, natomiast dla subskrypcji zaoferowanych przez Wykonawcę, zakup
odbywa się przez Partnera firmy Microsoft (Odsprzedawcę) w tzw. modelu CSP (Cloud Solution
Provider). Wykonawca zwraca jednocześnie uwagę na fakt, że sposób dostawy subskrypcji (poprzez
przypisanie ich do tenanta Zamawiającego) i sposób zarządzania nimi (poprzez panel administracyjny
Zamawiającego) są również identyczne w obu przypadkach, tj. nie zależą od kanału dystrybucji/zakupu
licencji
”.
Dowód ten potwierdza, że produkt oferowany przez Odwołującego w przedmiotowym
Postępowaniu w pełni odpowiada wymogom OPZ i jest tym samym produktem, którego oczekuje
Zamawiający, a działanie Odwołującego na przestrzeni innych postępowań o udzielenie zamówienia
publicznego jest spójne i akceptowane przez uczestników rynku.
W świetle powyższego Odwołujący zauważył, że działanie Zamawiającego w przedmiotowym
postępowaniu dalece odbiega od powszechnie przyjętych standardów rynkowych.
Jednocześnie, z daleko idącej ostrożności warto zaznaczyć, że produkt oferowany przez
Odwołującego nie jest produktem równoważnym w stosunku do produktu opisanego przez
Zamawiającego, a produktem identycznym. Tego zdania był również Zamawiający ponieważ żadne z
działań podjętych przez Zamawiającego nie potwierdza, że weryfikował on zaoferowany produkt pod
względem równoważności.
Odwołujący przywołał okoliczność, że w swoim orzecznictwie Krajowa Izba Odwoławcza
wskazywała "Istotnie: "(…) oferta równoważna to taka, która przedstawia produkt, który nie jest
identyczny, tożsamy z produktem referencyjnym, ale posiada pewne, istotne dla zamawiającego,
zbliżone do produktu referencyjnego cechy i parametry. Pojęcie równoważności bowiem nie może
oznaczać tożsamości produktów, ponieważ przeczyłoby to istocie oferowania produktów równoważnych
i czyniłoby możliwość oferowania produktów równoważnych pozorną i w praktyce niemożliwą do
spełnienia. Zaś rozwiązanie równoważne nie może oznaczać, że inne zaproponowane w ramach tej
równoważności urządzenie ma spełniać wszystkie parametry konkretnego urządzenia, określonego
producenta, przyjętego przez projektanta, gdyż naruszałoby to zasadę równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji. (…)" (wyrok z dnia 19 marca 2010 r., KIO 189/10).
Z tego powodu nie było konieczności aby Odwołujący stosował się do opisanej w dokumentacji
Postępowania procedury odnośnie wskazywania i identyfikacji produktów równoważnych, albowiem
oferta Odwołującego dotyczy produktu tożsamego, nie zaś równoważnego. Z tego powodu Odwołujący
nie dokonywał też modyfikacji formularza oferty, ten wskazywał bowiem, że nazwy produktu należy
„odpowiednio zmodyfikować w przypadku oferowania produktów równoważnych”, to zaś nie miało
miejsca.
Odwołujący ponownie podkreślił, że zaoferował bowiem dokładnie taki produkt (o takich samych,
identycznych funkcjonalnościach), jak wymagany przez Zamawiającego, który w kanale dystrybucyjnym
z którego korzysta Odwołujący (a który Zamawiający odpowiadając na pytania dopuścił) ma inny numer
katalogowy i nazewnictwo.
Podsumowując – Odwołujący zaoferował licencję spełniającą oczekiwania Zamawiającego
i pozostającą w zgodności z warunkami zamówienia. Odrzucenie oferty Odwołującego z powodów
wymienionych w piśmie Zamawiającego z dnia 23 sierpnia 2024 r. jest więc bezzasadne.
W odniesieniu do zarzutu
dotyczącego odrzucenia oferty Odwołującego ze względu
na bezpodstawne uznanie, że oferta Odwołującego zawiera rażąco niską cenę Odwołujący wskazał,
że Zamawiający nie miał ustawowego obowiązku wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień w
zakresie rażąco niskiej ceny. Wezwania do złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny dokonano
bowiem
na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, którego zastosowanie jest fakultatywne i ma miejsce,
gdy Zamawiającemu – jak wskazano wprost w treści przepisu - „wydaje się”, że zaoferowana cena
lub koszt, lub ich istotne części składowe mogą być rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia
lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia.
Na podstawie informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego z 23 sierpnia 2024 r. można
wywnioskować, że Zamawiający wezwał Odwołującego do wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny
bo wydawało mu się, że zaoferowana cena może być rażąco niska, a następnie dopiero w wyniku
złożenia wyjaśnień nabrał wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia. Zamawiający przyjął bowiem, że Odwołujący
zaoferował inny produkt, niż oczekiwał tego Zamawiający.
W ocenie Odwołującego jeżeli Zamawiający przyjął, iż Odwołujący wycenił niewłaściwy przedmiot
zamówienia to nie powinien uznawać, że doszło do zaoferowania rażąco niskiej ceny bo to implikuje
wniosek, że zaoferowano właściwy przedmiot zamówienia, tylko za zbyt niską cenę. Choćby z tej
przyczyny zarzut powinien zostać zdaniem Odwołującego oddalony.
Zdaniem Odwołującego z wyjaśnień treści oferty złożonych w toku postępowania
jak i z uzasadnienia niniejszego o
dwołania wynika, że Odwołujący zaoferował identyczny, w pełni
tożsamy funkcjonalnie produkt względem wymagań Zamawiającego postawionych w dokumentacji
postępowania. Skoro zaoferowano właściwy i odpowiadający wymogom SWZ i OPZ przedmiot
zamówienia
i w wyjaśnieniach w zakresie wyliczenia ceny prawidłowo uzasadniono, że po zaoferowanej cenie
Odwołujący jest w stanie wykonać przedmiot zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w dokumentach zamówienia, to oferta Odwołującego nie powinna była zostać odrzucona na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.
Odwołujący stwierdził, że udzielił wyczerpujących wyjaśnień, odpowiedział na wszystkie pytania
i wątpliwości Zamawiającego oraz przedstawił szczegółowe wyliczenie w zakresie zaoferowanej ceny.
W ten sposób Odwołujący jasno przedstawił w jaki sposób i z uwzględnieniem jakich konkretnie
czynników cenotwórczych wyliczono zaoferowaną cenę, a tym samym udowodnił, że cena ta jest realna
i że można zrealizować zamówienie za tę cenę rezerwując sobie dodatkowo odpowiedni zysk. Jako
dowody
w zakresie wyliczenia ceny Odwołujący złożył szereg załączników, a w tym wyciąg z cennika Microsoft
dla oferowanych produktów, wyciągi z wewnętrznego systemu Wykonawcy, listy referencyjne Microsoft
oraz pozostałe dowody stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. Rzetelność przedstawionych kalkulacji
nie została przez Zamawiającego w żaden sposób zakwestionowana. Z przedstawionych wyliczeń
wynika, że zaoferowana przez Odwołującego cena jest ceną realną. Nie jest to cena, którą można by
uznać za „nierealistyczną, nieadekwatną do zakresu i kosztów prac składających się na dany przedmiot
zamówienia, zakładającą wykonanie zamówienia poniżej jego rzeczywistych kosztów i w takim sensie
nie jest ceną rynkową, tzn. generalnie nie występuje na rynku, na którym ceny wyznaczane są m.in.
poprzez ogólną sytuację gospodarczą panującą w danej branży i jej otoczeniu biznesowym, postęp
technologiczno-
organizacyjny oraz obecność i funkcjonowanie uczciwej konkurencji podmiotów
racjonalnie na nim działających” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 sierpnia 2015 roku, KIO
Z kolei różnica cen w ofertach poszczególnych wykonawców, która wystąpiła w niniejszym
Postępowaniu jest zjawiskiem naturalnym. Potwierdza to zdaniem Odwołującego Krajowa Izba
Odwoławcza w wyroku z 5 marca 2024 r. sygn. KIO 393/24, w którym wskazano, że „Nie może również
stanowić uzasadnienia zarzutu sam fakt występowania różnic pomiędzy cenami w ofertach różnych
wykonawców. Różnice pomiędzy ofertami składanymi w postępowaniach o udzielenie zamówienia są
naturalnym zjawiskiem i są elementem konkurencji pomiędzy wykonawcami”. Odwołujący przytoczył
również treść uzasadnienia wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z 17 kwietnia 2023 r., sygn. KIO 880/23,
w którym wskazano, że „Zestawienie wartości stanowiących różnicę w cenach nie może stanowić
jednoznacznego dowodu, że cena jednego przedsiębiorcy jest realna, a każda niższa cena jest ceną
nierynkową”. Nie można mieć wątpliwości, że "(…) różne podmioty o różnej historii na rynku, różnej
wiarygodności finansowej, różnych relacjach handlowych, innej specyfice pracy oraz doświadczeniu,
uzyskają różne ceny ofertowe w zakresie oferowanej usługi. Nie świadczy to natomiast o oferowaniu
ceny rażąco niskiej, a o prawidłowym funkcjonowaniu konkurencyjnej gospodarki rynkowej i zawsze w
na rynku konkurencyjnym znajdą się podmioty, które oferują wykonanie danej usługi w znacznie wyższej
cenie niż ich konkurent" (Wyrok KIO z 11.04.2023 r., KIO 740/23).
W ocenie
Odwołującego jedynym argumentem w odniesieniu do art. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy
Pzp jest to, że przedstawione oferty rzekomo dotyczą innego produktu, niż wymagany przez
Zamawiającego, co jak twierdzi nie ma nic wspólnego z realnością lub nie samych kalkulacji
przedstawionych przez Odwołującego. Nadto zaś jak wynika z argumentacji przedstawionych powyżej
zaoferowany przez Odwołującego produkt odpowiada całkowicie wymogom OPZ, a tym samym
argumentacja Zamawiającego nie potwierdziła się, co oznacza, że działania Zamawiającego naruszyły
ustawę Pzp.
W kontekście naruszenia zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości postępowania poprzez ich niezastosowanie Odwołujący wskazał,
że Zamawiający w żadnym miejscu dokumentacji postępowania nie wymagał aby dostarczany produkt
pochodził z konkretnego kanału dystrybucji (a odpowiadając na pytania wykonawców wskazał, że nie ma
to dla p
ostępowania znaczenia).
W świetle powyższego, twierdzenie, że Odwołujący złożył ofertę niezgodną z warunkami
zamówienia jest niedopuszczalne. Interpretacja warunków zamówienia nie zależy bowiem od tego,
co znajduje się w ofertach złożonych przez innych wykonawców czy jakie dodatkowe sposoby ich
interpretowania Zamawiający wskaże już po złożeniu ofert. Warunki zamówienia znajdują się w SWZ
i w załącznikach do SWZ. Tylko na podstawie takich dokumentów zamówienia, dokonywać można
kontroli zgodności oferty danego wykonawcy z warunkami zamówienia, zaś dokonywanie takiej kontroli
w oparciu o inne elementy nie jest dopuszczone żadnym przepisem ustawy Pzp.
Nie sposób zatem zdaniem Odwołującego zrozumieć, dlaczego Zamawiający postanowił
obarczyć Odwołującego konsekwencjami za podjęcie czynności dopuszczonych przez Zamawiającego
i pozostających w zgodności z jego wymaganiami.
Odwołujący przywołał treść komentarz do ustawy Pzp autorstwa A. Gawrońskiej-Baran
Gawrońska-Baran Andrzela i in., Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany,
Opublikowano: LEX/el. 2022),
w którym wskazuje się, że „Zamawiający jako gospodarz postępowania
ustala jego ramy, określa m.in., jakie są jego wymogi odnośnie do opisu przedmiotu zamówienia,
jakie kryteria kwalifikacji muszą zostać spełnione przez wykonawców, wskazuje na obowiązki w zakresie
podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych, jak również określa wszelkiego rodzaju wymogi
o charakterze technicznym i organizacyjnym. Wszelkiego rodzaju wymogi zamawiający określa
w publikowanych ogłoszeniach, jak również w dokumentach zamówienia, przy czym po upływie
stosownych terminów, np. terminu złożenia oferty, wymogi określające sposób postępowania
zamawiającego w stosunku do wykonawców, którzy biorą udział w postępowaniu, są wiążące w ramach
tego postępowania dla wykonawców, a przede wszystkim dla zamawiającego. Zamawiający nie może
po upływie terminu składania ofert postępować w odmienny sposób, niż wynika to z dokumentów
zamówienia, co przejawia się nie tylko w zakazie wprowadzania dodatkowych, niewyartykułowanych
wcześniej, wymogów, pod kątem spełnienia których zamawiający chciałby badać wykonawców
lub złożone przez nich oferty, lecz również w zakazie pomijania poszczególnych zapisów dokumentów
zamówienia i ominięcia aspektów nimi objętych w procesie badania poszczególnych ofert lub weryfikacji
potencjału wykonawców. Należy stwierdzić, że wykonawca, analizując dokumenty zamówienia,
musi dysponować kompletem informacji odnośnie do wymagań zamawiającego i wiedzieć, co jest
od niego oczekiwane na poszczególnych etapach postępowania”. Powyższe potwierdza wyrok Sądu
Okręgowego w Szczecinie z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. VIII Ga 432/13, w którym wskazuje się,
że „(...) instytucje zamawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie wykonawców
oraz działają w sposób przejrzysty. Oznacza to, że postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone
jest według jasnych i z góry sprecyzowanych reguł i istnieją środki do weryfikacji prawidłowości ich
zachowania, zaś zamawiający podejmuje przewidywalne decyzje na podstawie wcześniej ustalonych
kryteriów”.
Zamawiający nie powinien więc zdaniem Odwołującego, biorąc pod uwagę stworzone przez
niego dokumenty zamówienia oraz fakt, że jest gospodarzem Postępowania i ma wpływ na jego
kształtowanie, pozostawiać swoimi decyzjami pola do wieloznacznego rozumienia swoich oczekiwań
wobec wykonawców lub precyzować swoich oczekiwań względem wykonawców dopiero po złożeniu
przez nich ofert. Budzącym duży sprzeciw jest fakt, że Zamawiający doprowadził do tego nie na etapie
ogłoszenia
o zamówieniu i przed terminem złożenia ofert, tylko już w chwili ostatecznego badania i oceny złożonych
ofert
. Zamawiający dokonał zasadniczego i decydującego kroku, jakim było odrzucenie oferty
Odwołującego
Jak wskazuje w ww. komentarzu A. Gawrońska-Baran, „Wymaga podkreślenia, że zamawiający
posiada każdorazowo możliwość swobodnego wyartykułowania swoich potrzeb, w związku z czym
wszelkie zaniechania w tym względzie nie mogą obciążać wykonawców”. Jeżeli więc Zamawiający
postawił wymogi, które Odwołujący spełnił, to Zamawiający nie był uprawniony do wyciągania na tej
podstawie jakichkolwiek konsekwencji wobec Odwołującego. W dalszej części komentarza trafnie
wskazuje się, że „Zamawiający muszą pamiętać, iż przenoszenie ciężaru i skutków braku precyzji
zamawiającego na wykonawców, które może się skończyć nawet odrzuceniem oferty, stanowi w istocie
nadużycie prawa”.
Takie działanie stanowi również naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, a w związku z powyższym należy stwierdzić, że Zamawiający w konsekwencji swoich
bezprawnych działań dokonał naruszenia art. 16 ustawy Pzp poprzez zaniechanie jego zastosowania.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca
Crayon Poland sp. z o. o.
z siedzibą w Warszawie. W dniu 13 września 2024 r. wykonawca zgłaszający
przystąpienie złożył pismo procesowe razem z załącznikami, w którym wniósł o oddalenie odwołania w
całości
W dniu
12 września 2024 r. Zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie,
w której przedstawił argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania w całości, jako całkowicie
bezzasadnego.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego
postępowania, złożonych dowodów oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co
następuje:
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił materialnoprawne
przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 Pzp.
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła skuteczność
zgłoszonego przystąpienia przez wykonawcę Crayon Poland sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie
(zwanego
dalej jako: „przystępujący”), do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego. W związku z tym ww. wykonawca stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia;
- art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt
w stosunku do przedmiotu zamówienia;
- art. 224 ust. 6 Pzp
– Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta
wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu;
- art. 16 Pzp
– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia
w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Izba
ustaliła i zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron i
uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Ustawodawca zobowiązał więc Zamawiającego do odrzucenia
ofert tych wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny z wymaganiami
określonymi
w warunkach zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji, parametrów technicznych
i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia.
Aby zastosować podstawę odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp musi być możliwe
do uchwycenia na czym konkretnie polega niezgodność oferty, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie jest
zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie postanowieniami
wynikającymi z określonych warunków zamówienia. Odrzuceniu podlega zatem wyłącznie oferta,
której treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Zaznaczenia wymaga, że punktem wyjścia dla
ustalenia zgodności oferty wykonawcy z wymaganiami Zamawiającego są postanowienia w nich
zawarte, w których zostały jasno i przejrzyście wyrażone oczekiwania zamawiającego. Wobec
powyższego,
w pierwszej kolejności należy odnieść się do postanowień w nich zawartych, w których zamawiający
określił stawiane wykonawcom wymagania, z uwzględnieniem wszelkich modyfikacji treści Specyfikacji
Warunków Zamówienia (dalej SWZ). Pamiętać bowiem należy, że wykonawca składając ofertę nie może
domyślać się co Zamawiający miał na myśli opisując przedmiot zamówienia, lecz winien przygotować
ofertę w sposób spełniający wszystkie warunki zamówienia. Za niedopuszczalne należy uznać
twierdzenie o niezgodności oferty wykonawcy na podstawie niezawartych w treści warunków
zamówienia wymagań lub subiektywnej, rozszerzającej interpretacji ich zapisów jak również dokonanie
oceny oferty przez pryzmat oczekiwań nieznajdujących odzwierciedlenia w warunkach zamówienia.
Wykonawca bowiem przygotowując swoją ofertę, opiera się na dosłownym brzmieniu postanowień w
nich zawartych.
P
odkreślić należy, że zamawiający aby odrzucić ofertę na podstawie przywołanego przepisu jest
zobowiązany przeprowadzić analizę porównawczą treści oferty oraz warunków zamówienia,
które stanowią merytoryczne postanowienia oświadczeń woli odpowiednio: zamawiającego,
który w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia precyzuje i uszczegóławia, jakiego
świadczenia oczekuje po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, oraz wykonawcy, który
zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie wyboru złożonej przez niego oferty
(zdefiniowanej w art. 66 kodeksu cywilnego) jako najkorzystniejszej. Dokonanie takiego porównania
przesądza o tym, czy treść złożonej w postępowaniu oferty odpowiada warunkom zamówienia.
Niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia zachodzi więc, gdy zawartość merytoryczna złożonej
w
danym
postępowaniu
oferty
nie odpowiada ukształtowanym przez zamawiającego i zawartym w SWZ wymaganiom. Istotnym jest,
że niezgodność oferty z warunkami zamówienia musi po pierwsze być oczywista i niewątpliwa,
czyli zamawiający musi mieć pewność co do niezgodności oferty z jego oczekiwaniami, przy czym
postanowienia SWZ powinny być jasne i klarowne (tak też: wyrok z dnia 22 września 2020 roku,
sygn. akt: KIO 1864/20; wyrok z dnia 20 stycznia 2020 roku, sygn. akt: KIO 69/20).
Przekładając powyższe rozważania na stan faktyczny zaistniały w rozpoznawanej sprawie
w pierwszej kolejności uznać należy, że na uwzględnienie nie zasługiwał zarzut wskazujący na
bezpodstawne uznanie, że treść oferty Odwołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Odwołujący w zakresie tego zarzutu podnosił, że w dokumentacji postępowania brak jest jakichkolwiek
wymogów co do kanału dystrybucji produktów, w szczególności w żadnym miejscu dokumentacji
postępowania nie postawiono wymogu, by zaoferowane produkty koniecznie musiały być dystrybuowane
w kanale MPSA/EA (Microsoft Products and Services Agreement / Enterprise Agreement), a tym samym
dopuszczalne było zaoferowanie produktów w kanale dystrybucji CSP/NCE (Cloud Solutions
Provider/New Commerce Experience).
Przedmiot zamówienia został określony w rozdziale 4 ust. 1 SWZ, gdzie Zamawiający wskazał,
że przedmiotem umowy jest dostawa pakietów subskrypcji usług standardowych oraz oprogramowania
standardowego uprawniających do korzystania z nich przez Zamawiającego przez okres 36 miesięcy od
dnia prawidłowej dostawy potwierdzonej protokołem odbioru, lecz nie wcześniej niż 15 września 2024 r.,
zwanych dalej produktami gwarantowanymi. Analogiczne zapisy zawiera
§ 1 ust. 1 projektu umowy,
stanowiący załącznik nr 1 do SWZ oraz pkt 1.1 opisu przedmiotu zamówienia, stanowiącego załącznik
nr 1 do projektu umowy
(dalej „OPZ”). Z kolei w pkt 1.2 Zamawiający wskazał, że Gwarantowane
Produkty subskrypcyjne oraz prawo do aktualizacji do najnowszej wersji
licencji muszą umożliwiać ich
wykorzystanie w okresie od ich aktywacji przez okres 36-ciu
miesięcy. W dalszej kolejności Zamawiający
wskazał w Rozdziale 4 ust. 2 SWZ, że W ramach przedmiotu umowy, o którym mowa w ust. 1,
wykonawca dostarczy
subskrypcje licencji produktów gwarantowanych wskazanych poniżej:
Symbol katalogowy
Nazwa Produktu
Liczba
85P-00001
M365 E3 FUSL EEA Sub Per User
8Y8-00001
Teams EEA Sub Per User
KF5-00002
Defender O365 P1 Sub Per User
Nazwy
produktów gwarantowanych wskazano również w § 1 ust. 2 projektu umowy, jak również
powtórzono w pkt 1.1 OPZ Specyfikacja ilościowa wraz ze wskazaniem symboli katalogowych. Nazwy
produktów wraz z symbolami katalogowymi zostały również wskazane w formularzu oferty, stanowiącym
załącznik nr 2 do SWZ.
Jak wynika ze stanowisk przedstawionych przez strony
w toku rozprawy, jak również
dokumentacji postępowania (w szczególności wyjaśnień Odwołującego z dnia 7 sierpnia 2024 r.) za
bezsporny należało uznać fakt, iż wskazane nazwy oraz symbole katalogowe przypisane są do
produktów
oferowanych
przez producenta oprogramowania
– firmę Microsoft w ramach kanału dystrybucji MPSA/EA. Bezsporne
jest także że w ramach drugiego z kanałów dystrybucji CSP/NCE produkty oferowane są pod innymi
nazwami i symbolami katalogowymi, odpowiednio:
Microsoft 365 E3 EEA (no Teams) (CFQ7TTC0LFLX:0010)
Microsoft Teams EEA (CFQ7TTC0MZJF:0004) oraz
Microsoft Defender for Office 365 (Plan 1) (CFQ7TTC0LH04:0001).
Przedmiotowy model dystrybucji MPSA/EA przewidziany jest dla
dużych organizacji, które mają
ponad 500
użytkowników w swoim środowisku pracy oraz podmiotów administracji publicznej, które
mają ponad 250 użytkowników. Zgodnie z oświadczeniem Microsoft z dnia 2 sierpnia 2024 r. model
dystrybucyjny umowy Enterprise Agreement (EA) przewiduje jeden łańcuch dystrybucji: Microsoft –
Partner LSP (Licensing Solutions Provider)
– Klient i nie przewiduje modelu odsprzedaży przez
pośredników.
W ocenie Izby
powyższe zapisy dokumentacji postępowania wskazują, że Zamawiający w jej
treści określił w sposób jasny i jednoznaczny warunki odnoszące się do realizacji przedmiotu
zamówienia. Wbrew twierdzeniom Odwołującego wymóg dostarczenia produktów w ramach określonego
kanału dystrybucji (tj. MPSA/EA) nie stanowi insynuacji Zamawiającego, lecz wynika wprost z
powyższych zapisów dokumentacji. Należy podkreślić, że bezsprzecznie przedmiot zamówienia został
opisany na
zasadach określonych w art. 99 ust. 5 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem przedmiot
zamówienia można opisać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub
szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego
wykonawcę, jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny i
zrozumiały sposób, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy "lub równoważny". Jak z kolei wynika z art.
99 ust. 2 ustawy Pzp określone w opisie przedmiot zamówienia jego cechy mogą odnosić się w
szczególności do określonego procesu, metod produkcji bądź realizacji wymaganych dostaw.
Zamawiający zamieszczając w dokumentacji postępowania nie tylko nazwę lecz również numer
katalogowy
produktu wskazał w sposób jednoznaczny nie tylko znak towarowy i pochodzenie samego
produktu, lecz
także szczególny proces, który charakteryzuje produkty i usługi dostarczane przez
konkretnego wykonawcę (tj. Microsoft). W ocenie Izby opis przedmiotu zamówienia poza określonym
produktem
– licencjami na określone oprogramowanie charakteryzował również cechy przedmiotu
zamówienia odnoszące się do określonego przez producenta Microsoft procesu i metody realizacji
dostaw wymaganego oprogramowania
tj. dostarczenie opisanych licencji w określonym modelu czy też
kanale dystrybucyjnym (MPSA/EA).
Wbrew twierdzeniom Odwołującego przedmiotu zamówienia nie
można bowiem sprowadzać wyłącznie do dostawy produktu (oprogramowania) o określonych
funkcjonalnościach, lecz obejmuje on także realizację dostaw licencji na określone oprogramowanie przy
zastosowaniu określonej metody realizacji wymaganych dostaw. Metoda ta zaś wynika jednoznacznie
z przy
wołanego wprost symbolu katalogowego i nazwy produktu. Wymagania w zakresie metody dostaw
zostały również odrębnie opisane w pkt 1.2 OPZ
Minimalne wymagania ogólne w zakresie dostaw,
podczas gdy do cech funkcjonalnych
produktów referuje pkt 1.3 w której określono specyfikację
techniczno-eksploatacyjn
ą i cechy użytkowych produktów. W świetle powyższego za niezasadny należy
uznać zarzut Odwołującego, iż Zamawiający bezpodstawnie w uzasadnieniu odrzucenia skupił się na
kanale
dystrybucji nie zaś cechach i funkcjonalnościach produktów. Określona metoda realizacji dostaw
produktów została bowiem przez Zamawiającego określona w warunkach zamówienia i Zamawiający
zasadnie
mógł ocenić ofertę Odwołującego pod kątem spełniania tych warunków, zaś wobec
jednoznacznego stwierdzenia, że oferowany przez Odwołującego przedmiot zamówienia tych warunków
nie spełnia, odrzucić ofertę jako niezgodną z warunkami zamówienia.
O braku znaczenia
dla Zamawiającego metody realizacji wymaganych dostaw tj. że kwestia cech
kanału dystrybucji za pośrednictwem którego pozyskiwany jest produkt pozostaje dla Zamawiającego
bez znaczenia
nie świadczy wbrew twierdzeniom Odwołującego odpowiedź Zamawiającego na pytanie
nr 22
udzielone w ramach wyjaśnień z dnia 17 lipca 2024 r. o treści “Zamawiający informuje, że pytanie
nie dotyczy przedmiotu zamówienia, na udzielenie którego przeprowadzane jest obecnie postępowanie”.
W ocenie Izby stwierdzenia podnoszonego przez Odwołującego nie sposób wyczytać z treści
odpowiedzi,
która de facto stanowi brak odpowiedzi na pytanie skierowane do Zamawiającego. Jak
wskazuje
Odwołujący na jej podstawie poczynił określone założenia tj. że dla Zamawiającego istotne są
funkcjonalności produktu, nie zaś jego katalogowa nazwa uzależniona wyłącznie od kanału dystrybucji.
Powyższe założenie w świetle treści SWZ w której te zostały wprost wskazane katalogowe nazwy
produktów dostarczanych w ramach określonego modelu dystrybucji należy uznać za błędne i sprzeczne
z literalnym brzmieniem d
okumentacji postępowania.
Odnosząc się do argumentacji Odwołującego dotyczącej wymogu posiadania statusu
partnerstwa LSP
wskazać należy, że wymóg ten jako taki nie stanowił warunku udziału w postępowaniu.
Należy bowiem podkreślić, że Zamawiający dopuścił oferowanie rozwiązań równoważnych do
wskazanych wprost w opisie przedmiotu zamówienia. Jak jednak wynika z oświadczenia producenta
oprogramowania firmy Microsoft zaoferowanie
realizacji przedmiotu umowy z wykorzystaniem produktów
wskazanych w dokumentacji postępowania i oznaczonych określonym symbolem katalogowym
jednoznacznie determinuje model dystrybucyjny (EA)
, który przewiduje jeden łańcuch dystrybucji:
Microsoft
– Partner LSP – Klient i nie przewiduje modelu odsprzedaży przez pośredników. Ustalenia
Zamawiającego odnośnie braku posiadania przez Odwołującego statusu partnera LSP wynikają z faktu,
że Odwołujący w złożonej ofercie nie zadeklarował rozwiązania równoważnego, lecz wprost zaoferował
produkty
o określonych symbolach katalogowych, dla których przypisana jest w sposób jednoznaczny
metoda realizacji dostaw tj. za pośrednictwem partnerów o statusie LSP w kanale dystrybucji MSPA/EA.
Nie można się zatem zgodzić z Odwołującym, że brak bezpośrednio wyartykułowanego w dokumentacji
postępowania wymogu posiadania przez wykonawców statusu partnera LSP jest jednoznaczny z
brakiem wymagania
realizacji przedmiotu zamówienia za pośrednictwem kanału dystrybucji MPSA/EA w
przypadku
oferowania produktów o określonych w dokumentacji symbolach katalogowych.
Izba uznała za nieprzydatne dla rozstrzygnięcia sprawy dowody złożone przez Odwołującego w
postaci korespondencji z dystrybutorami licencji na produkty Microsoft
odnoszącej się do tożsamości
oprogramowania oferowanego w ramach odrębnych kanałów dystrybucji. Podstawą odrzucenia oferty
Odwołującego – co wynika z treści uzasadnienia odrzucenia oferty zawartej w informacji o wyniku
postępowania z dnia 23 sierpnia 2024 r. oraz na co wskazuje sam Odwołujący – był fakt że
proponowany przez
Odwołującego kanał dystrybucyjny (CSP) nie spełnia wymagań warunków
zamówienia. Tego również nie zaś funkcjonalności zaoferowanych produktów dotyczyły wskazywane
przez Zamawiającego w tejże informacji niezgodności.
Odnosząc się do argumentacji Odwołującego oraz dowodów odnoszących się do wskazanych
przez Zamawiającego w informacji o wyborze niezgodności, w ocenie Izby Odwołujący nie wykazał za
ich pośrednictwem zasadności zarzutów podnoszonych w odwołaniu. W pierwszej kolejności odnosząc
się do niezgodności związanej z pkt 1.2 ppkt 6 OPZ należy wskazać, że przedstawiona korespondencja
z dystrybutorem oprogramowania z dnia 29 sierpnia 2024 r. nie zawiera potwierdzenia
spełniania
wymogu
. Zgodnie z jego treścią Dostarczone oprogramowanie instalowane u Zamawiającego musi
pozwalać na swobodne przenoszenie pomiędzy stacjami roboczymi lub serwerami (np. w przypadku
wymiany lub uszkodzenia sprzętu). Przedstawiona korespondencja wskazuje zaś na powiązanie
urządzenia z użytkownikiem oraz warunków korzystania z oprogramowania przez użytkownika. Nie
zawiera ona również odniesienia do warunków realizacji usługi określonych w przedmiotowym
postępowaniu, lecz stanowi odpowiedź na pytanie abstrahujące od całości tych warunków tj. charakteru
dostaw oprogramowania
(oprogramowania instalowane u Zamawiającego). Spełniania warunku nie
potwierdza również przytoczona treść artykułu, gdyż nie wskazuje ona potwierdzenia możliwości
wykorzystania
oprogramowania instalowanego u Zamawiającego do swobodnego przenoszenia
pomiędzy stacjami roboczymi lub serwerami w zakresie. Artykuł zawiera informację że nt. produktu
platforma Microsoft 365
oraz informację na ilu urządzeniach można tę platformę zainstalować
(ograniczone
do
urządzeń).
W ocenie Izby dowody te nie potwierdza
ją spełniania przez oferowane rozwiązanie wymogu
wskazanego przez Zamawiającego.
Odnosząc się do niezgodności związanej z wymogiem wskazanym w pkt 1.2 ppkt 8 OPZ,
przewidującym, że „Dostarczone Produkty muszą mieć możliwość objęcia ich wsparciem technicznym
Dostawcy na rzecz Zamawiającego – Premier Support lub Unified Support” w ocenie składu
orzekającego również w tym zakresie spełnienie wymagań Zamawiającego nie zostało potwierdzone. Z
przedstawionych dokumentów w postaci korespondencji z podmiotem trzecim z dnia 29 sierpnia 2024 r.
oraz tłumaczenia artykułu wskazują na możliwość objęcia produktów wsparciem na poziomie Premier
Support, jednak
jest to możliwość warunkowa. Treść artykułu jednoznacznie wskazuje, że jej uzyskanie
jest
uzależnione od spełnienia przez dany podmiot określonych wymogów producenta oprogramowania,
a także decyzji biznesowej takiego podmiotu w zakresie zwiększenia poziomu wsparcia technicznego.
Jak
wskazuje
w odwołaniu Odwołujący może to być poziom zaawansowanej pomocy technicznej dla partnerów (ASfP)
lub poziom Premier Support for Partners (PSfP).
Zarówno treść oferty, złożonych w toku postępowania
wyjaśnień jak również odwołania i dowodów nie potwierdza, że oferowany przedmiot zamówienia będzie
objęty wsparciem technicznym na poziomie wymaganym przez Zamawiającego, w szczególności że
przedmiot ten będzie świadczony przez konkretnego podwykonawcę oraz że podwykonawca ten
korzysta na potrzeby realizacji przedmiotowego zamówienia z wsparci na wymaganym w dokumentacji
postępowania poziomie. Za nieprzydatny dla oceny argumentacji Odwołującego Izba uznała w tym
zakresie dowód w postaci dokumentacji postępowania prowadzonego przez innego zamawiającego tj.
Polską Agencję Inwestycji i Handlu. W pierwszej kolejności należy wskazać, że decyzje podejmowane
przez innych zamawiających w innych postępowaniach nie stanowią dowodu na potwierdzenie
zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia w ramach warunków i wymagań określonych przez
Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu. Niezależnie od powyższego Izba pragnie wskazać, że
z treści dowodu nie wynika jaki przedmiot świadczenia i metoda jego realizacji została zaoferowana
przez wykonawcę w przywoływanym przez Odwołującego postępowaniu.
W odniesieniu do
niezgodności związanej z pkt 1.2 ppkt 13 OPZ (Zamawiający wymaga
zagwarantowania przez Wykonawcę niezmienności cen jednostkowych na zaoferowane Produkty
subskrypcyjne dla realizacji zamówień opcjonalnych w okresie dostępności Produktów) wskazać należy,
że ponieważ warunek określa zagwarantowanie tej okoliczności jego spełnienie powinno jednoznacznie
wynikać z treści zobowiązania i cech oferowanego świadczenia, nie zaś opierać się na domniemaniach
wynikających z wyłącznie z faktu złożenia oferty. W przypadku oferty Odwołującego gwarancja taka nie
wynika z treści złożonej oferty, a ponadto o jej braku świadczy treść przedłożonych przez Odwołującego
wyjaśnień ceny z dnia 30 lipca 2024 r. Z ich treści jednoznacznie wynika, że swoją kalkulację oparł na
warunkach przewidzianych dla licencji rocznych/12-
miesięcznych i na ich podstawie oparł koszt dla
świadczenia w okresie 36 miesięcy. Dodatkowo Odwołujący w ww. wyjaśnieniach podkreślił, że jako
Partner Microsoft
– producenta zamawianego oprogramowania oferując licencje na produkty Microsoft
po określonych cenach musi uwzględniać stosunek wiążący go z producentem. Z tego względu
kalkulując ceny za licencje przyjął za punkt wyjścia ceny z cennika Microsoft, obowiązujące na dzień
złożenia oferty. Z powyższego jak i z innych dokumentów nie wynika zagwarantowanie cen
jednostkowych, przeciwnie przywołana została okoliczność, która potencjalnie może mieć wpływ na
zmianę cen w stosunku do stawek z dnia złożenia ofert. W tych okolicznościach nie sposób uznać, że
wykonawca w złożonej ofercie zagwarantował spełnienie ww. warunku.
Przechodząc do ostatniego z warunków wskazanych przez Zamawiającego jako podstawa do
stwierdzenia niezgodności oferty Odwołującego z wymaganiami zamówienia tj. § 7 pkt 1 projektu umowy
zgodnie z którym celem Stron jest zapewnienie możliwości korzystania z produktów gwarantowanych,
dostarczanych w ramach umowy, jako całości, jak i wszystkich jego elementów/pakietu usług
standardowych i aktualizacji, w pełnym zakresie i bez dodatkowych kosztów, i wynikającego z niego
braku zaoferowania pakietu
korzyści Software Assurance (dalej „pakiet SA”, Izba uznała że zarzuty
Odwołującego w tym zakresie nie znalazły potwierdzenia. W pierwszej kolejności należy wskazać, że
Odwołujący w żadnym punkcie nie wykazał aby zaoferowany przez Odwołującego sposób realizacji
przedmiotu zamówienia poprzez kanał dystrybucji CSP obejmował swoim zakresem pakiet SA.
Odwołujący skupił się w pierwszej kolejności na wskazaniu, iż taki wymóg nie mógł istnieć, gdyż jego
wprowadzenie uniemożliwiłoby złożenie jakiejkolwiek oferty z uwagi na uwarunkowania w zakresie
pakietu SA oferowanego w ramach kanału MSPA (wyłącznie dla licencji wieczystych). Jednocześnie
Odwołujący pomija fakt, że pakiet ten jest włączony jako elementem świadczenia związanego z
produktami
w ramach kanału dystrybucji EA. Wynika to m. in. z oficjalnych dokumentów producenta
oprogramowania tj. Software Assurance benefits summary oraz Licensing agreements comparison for
commercial and government organizations. Postawienie takiego warunku
w żaden sposób nie
wyklucza
ło
zatem
złożenia
oferty
w przedmiotowym postępowaniu. W dalszej kolejności argumentacja Odwołującego sprowadzała się do
ograniczenia zakresu przedmiotowego pakietu SA
wyłącznie do kwestii aktualizacji oprogramowania i
wskazania że taki zakres usług (tj. aktualizacja) oferowany jest w każdym
pakiecie subskrypcyjnym w
całym okresie obowiązywania niezależnie od modelu dostawy. Takie założenie należy uznać za
nietrafione. Z
godnie z informacją zawartą na stronie producenta oprogramowania pakiet SA stanowi
unikatowy zestaw technologii, usług i praw umożliwiających efektywne korzystanie z produktów firmy
Microsoft.
Tym samym nie sposób uznać, że zapewnienie aktualizacji oprogramowania (zwłaszcza
wobec faktu, że Odwołujący nie wskazał który model zarządzania aktualizacjami zaoferował) spełnia cel
i wymagania określone w przywołanym przez Zamawiającego wymogu umownym.
Odnosząc się do przywoływanej argumentacji i dowodów związanych z rozstrzygnięciami w
innych postępowaniach o udzielenie zamówienia należy ponownie wskazać, że decyzje podejmowane
przez innych
zamawiających w innych postępowaniach nie stanowią dowodu na potwierdzenie
zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia w ramach warunków i wymagań określonych przez
Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu. Ponadto z przedstawionych dowodów nie wynika aby
którekolwiek z postępowań charakteryzowało si Niezależnie od powyższego odnosząc się do
poszczególnych dowodów Izba pragnie wskazać, iż z dowodu nr 7 tj. dokumentacji dot. postępowania
prowadzonego przez
Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy pn.
„Subskrypcja oprogramowania narzędziowego wspierającego i rozszerzającego funkcjonalności w
ramach pracy biurowej oraz zdalnej
” nie wynika jaki produkt i w jakim kanale dystrybucyjnym został
zaoferowany w przywoływanym postępowaniu. Z analogiczną sytuacją mamy do czynienia w przypadku
dowodu nr 8 tj. dokumentacji postępowania pn. „Dostawa 12 miesięcznej subskrypcji oprogramowania
biurowego dla Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Znak sprawy:
21/TP/COI/2023
” przeprowadzony przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w
Krakowie.
W obu tych przypadkach przedstawiono wyciąg z SWZ, formularz ofertowy bez zidentyfikowania
produktu i sposobu jego realizacji
, w szczególności nie wynika z nich okoliczność że zaoferowano w
przedmiotowych postępowaniach licencje w modelu dystrybucji CSP. Ponadto nie sposób przyjąć, że
warunki przedmiotowych postępowań i sposób opisu przedmiotu zamówienia był analogiczny jak w
postępowaniu, którego dotyczy odwołanie. Również w odniesieniu do dowodu nr 9 tj. postępowania pn.
„uzupełnienie subskrypcji M365 na okres do dnia 24 października 2024 r.” przeprowadzony przez
Telewizja Polska S.A.
wskazać należy, że jego przedmiotem były produkty o innych nazwach i
oznaczeniach katalogowych n
iż w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego nabywane na
krótszy okres. Tym samym nie sposób zgodzić się z twierdzeniem, że dowód ten potwierdza, że produkt
oferowany przez Odwołującego w przedmiotowym Postępowaniu w pełni odpowiada wymogom OPZ i
jest tym samym produktem, którego oczekuje Zamawiający.
W odniesieniu do podnoszonej
w odwołaniu kwestii związanej z oceną równoważności wskazać
należy, że wbrew twierdzeniu Odwołującego brak weryfikacji zaoferowanego produktu przez
Zamawiającego pod kątem równoważności nie jest jednoznaczna z faktem, iż Zamawiający ocenił
zaoferowane przez
Odwołującego produkty jako identyczne z opisanymi przez Zamawiającego
produktami.
Brak weryfikacji w pierwszej kolejności jest pochodną faktu, że Odwołujący składając ofertę
w przedmiotowym postępowaniu w formularzu ofertowym zadeklarował realizację przedmiotu
zamówienia poprzez dostawę produktów o nazwach i symbolach katalogowych wskazanych w
dokumentacji postępowania tj.
• 85P-00001
M365 E3 FUSL EEA Sub Per User
• 8Y8-00001
Teams EEA Sub Per User
• KF5-00002 Defender O365 P1 Sub Per User
Jak ustalono dostawa
produktów o ww. ściśle sprecyzowanych w dokumentacji postępowania
nazwach i symbolach katalogowych mogła być realizowana jedynie na warunkach przewidzianych
modelu dystrybucji MPSA/EA.
Skoro Zamawiający otrzymał od Odwołującego oświadczenie zawarte w
formularzu ofertowym
, iż taki sposób realizacji przedmiotu zamówienia jest mu oferowany, to trudno
oczekiwać aby wobec tak jednoznacznego oświadczenia Odwołującego podejmował czynności
zmierzające do ustalenia równoważności świadczenia Odwołującego. Jak słusznie wskazał
Zamawiający i co wynika z treści dokumentacji postępowania, postanowienia SWZ, w tym warunki
zamówienia zostały ukształtowane w sposób umożliwiający Zamawiającemu powzięcie wiedzy, czy ma
do czynienia z wymaganymi
produktami gwarantowanymi, czy też z produktami równoważnymi
opisanymi w
dokumentacji postępowania.
Odwołujący w swojej argumentacji stara się de facto, wbrew wymaganiom SWZ, wprowadzić
obok produktu gwarantowanego oraz produktów równoważnych trzecią kategorię nienależącą do tych
dwóch
grup czyli tzw.
„produktu identycznego/tożsamego” tj. produktu o takich samych, identycznych
funkcjonalnościach, a różniącego się wyłącznie numerem katalogowym i nazewnictwem ze względu na
kanał dystrybucji, z którego korzysta Odwołujący. Odwołujący pomija jednak przy tym konsekwentnie
okoliczność wskazywaną już we wcześniejszej części uzasadnienia, że metoda realizacji wymaganych
dostaw tj. że kwestia cech kanału dystrybucji za pośrednictwem którego pozyskiwany jest produkt oraz
świadczenia i usługi związane z cechami i charakterem danego kanałem/modelem dystrybucji stanowią
nieodłączny element produktu o określonym symbolu katalogowym. Przyjęcie argumentacji
Odwołującego sprowadzałoby się do uznania, że producent oprogramowania – firma Microsoft tworzy
stosowane w skali globalnej
odrębne modele dystrybucyjne, warunki licencyjne oraz umowne, odrębne
kategorie
grup klientów, odrębne kategorie własnych partnerów wraz z warunkami i procedurami
weryfikacji
tych partnerów i nadawania odpowiedniego statusu, jedynie w tym celu aby ostatecznie
poszczególne modele dystrybucji różniły się wyłącznie numerem katalogowym oraz nazwą nadaną
po
szczególnym licencjom. Taka argumentacja stoi w sprzeczności zarówno z zasadami logiki i
doświadczenia życiowego, jak również dokumentami pochodzącymi od producenta oprogramowania, w
tym w szczególności dokumentami zgromadzonymi w toku przedmiotowego postępowania.
Z tych przyczyn zarzuty odwołania w zakresie niezgodności oferty Odwołującego z warunkami
zamówienia nie zasługiwały na uwzględnienie.
W ocenie Izby na uwzględnienie nie zasługiwał również zarzut w zakresie podnoszonego przez
Odwołującego bezpodstawne uznanie, że jego oferta zawiera rażąco niską cenę podczas gdy
Odwołujący złożył pełne i kompleksowe wyjaśnienia w zakresie wyliczenia ceny i wykazał, że
zaoferowana cena nie jest ceną rażąco niską. Na wstępie wskazać należy, iż użyte w art. 224 ust. 1
ustawy Pzp
sformułowanie „budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia” wskazuje na wrażenie zamawiającego charakteryzujące się dużym stopniem
subiektywności. Przepisy ww. ustawy w tym zakresie nie wskazują żadnych przesłanek uzasadniających
konieczność wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień. Zamawiający może powziąć wątpliwości w
oparciu o szereg czynników, w tym doświadczenie nabyte przy udzielaniu tego rodzaju usług, znajomość
cen obowiązujących na rynku, ceny innych ofert złożonych w postępowaniu itp.
W przedmiotowym stanie faktycznym wbrew twierdzeniom
Odwołującego wątpliwości te nie były
wynikiem treści złożonych przez Odwołującego wyjaśnień. Wezwanie do wyjaśnienia ceny z dnia 25
lipca 2024 r.
zostało przez Zamawiającego skierowane do Odwołującego w oparciu o informacje zawarte
w formularzu ofertowym
, w którym Odwołujący zaoferował realizację przedmiotu zamówienia przy
zastosowaniu produktów o wskazanych w dokumentacji postępowania nazwach i numerach
katalogowych.
Fakt, iż na etapie wyjaśnień Odwołujący złożył wyjaśnienia i dowody odnoszące się do
innego sposobu realizacji przedmiotu zamówienia niż wskazany pierwotnie w ofercie tj. produktów o
innych numerach katalogowych
dostarczanych w innym modelu dystrybucji nie miał zatem wpływu na
powzięcie wątpliwości przez Zamawiającego w tym zakresie w momencie kierowania wezwania do
wyjaśnień ceny ofertowej. Podstawą decyzji Zamawiającego o skierowaniu wezwania była ocena
wysokości ceny za realizację przedmiotu zamówienia zgodnego z opisem zawartym w dokumentacji
postępowania tj. produktów o wskazanych w dokumentacji nazwach i numerach katalogowych
oferowanych w konkretnym modelu dystrybucyjnym (MPSA/EA). Informacje o zaoferowaniu tego
konkretnego sposobu realizacji zamówienia nie stanowiły efektu przyjęcia określonych założeń przez
Zamawiającego jak podnosi Odwołujący, lecz wynikały z oświadczenia Odwołującego zawartego w
treści formularza oferty konkretyzującego i jednoznacznie identyfikującego produkty i sposób realizacji
przedmiotu zamówienia przez Odwołującego.
W odpowiedzi na
przedmiotowe wezwanie Odwołujący przedstawił wyjaśnienia i załączył
dowody odnoszące się do produktów o innych symbolach katalogowych dostarczanych przy
zastosowaniu innych modelów dystrybucji. Tym samym złożone przez Odwołującego wyjaśnienia nie
odnos
iły się do treści złożonej przez niego oferty, lecz odmiennego sposobu realizacji przedmiotu
zamówienia niż wskazany pierwotnie przez samego Odwołującego w treści oferty. Zamawiający
wymagał wyjaśnienia ceny za realizację przedmiotu zamówienia przy zastosowaniu produktów
określonych co do nazw i symbolu katalogowego w dokumentacji postępowania i tak samo określonych
w formularzu ofert Odwołującego, co znalazło swój bezpośredni wyraz w treści wezwania w którym
nazwy i symbole te zostały przywołane. Wezwanie dotyczyło następujących elementów oferty
Odwołującego:
w zakresie podstawowym
Lp
Symbol
katalogowy
oferowanego
produktu [A]
Nazwa produktu
[B]
Cena jednostkowa
brutto w PLN -1
szt. produktu za 36
miesięcy [C]
Liczba
produktów
[D]
Wartość
brutto
w
złotych polskich za 36
miesięcy
[Kol. C x Kol. D] [E]
85P-00001
M365 E3 FUSL
EEA Sub Per User
8Y8-00001
Teams EEA Sub
Per User
KF5-00002
Defender O365
P1 Sub Per User
w zakresie opcji
Lp Symbol
katalogowy
oferowanego
produktu
[A]
Nazwa produktu
[B]
Cena
jednostkowa
brutto w
złotych
polskich za 1
miesiąc [C]
Maksymal
na liczba
produktów
[D]
Liczba
miesięcy
[E]
Cena brutto w
złotych polskich
za 36 miesięcy
[Kol. C x Kol. D x
Kol. E]
[F]
85P-00001
M365
E3
FUSL
EEA Sub Per User
8Y8-00001
Teams EEA Sub
Per User
KF5-00002
Defender O365 P1
Sub Per User
Tymczasem w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego Odwołujący złożył wyjaśnienia i załączył
dowody odnoszące się do produktów o innych symbolach katalogowych tj. Microsoft 365 E3 EEA (no
Teams) (CFQ7TTC0LFLX:0010), Microsoft Teams EEA (CFQ7TTC0MZJF:0004) oraz Microsoft
Defender for Office 365 (Plan 1) (CFQ7TTC0LH04:0001) dostarczanych w ramach innego modelu
dystrybucyjnego (CSP/NCE).
W świetle powyższego prawidłowość wyliczenia ceny, rzetelność
przedstawionych kalkulacji i dowodów wyjaśnień dla takiego sposobu realizacji przedmiotu umowy ma
znaczenie drugorzędne, gdyż podstawową kwestią przy ocenie czynności Zamawiającego w zakresie
odrzucenia oferty jest fakt, iż Odwołujący nie udzielił w odpowiedzi na wezwanie wyjaśnień i nie
przedstawił dowodów odnoszących się do treści wezwania oraz treści złożonej przez siebie oferty.
Odrzucenie oferty nie
było zatem skutkiem rzekomego, lecz faktycznego i jednoznacznego udzielenia
przez Odwołującego wyjaśnień odnośnie innego produktu i sposobu realizacji przedmiotu zamówienia
niż zaoferowany przez samego Odwołującego w treści oferty. Takie działanie należy traktować
równoznacznie z przewidzianą w art. 224 ust. 6 Pzp ustawie sytuacją, zgodnie z którą odrzuceniu, jako
oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w
wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w
ofercie ceny lub kosztu.
W świetle powyższego oraz okoliczności faktycznych sprawy zarzut naruszenia
art. 226 pkt. 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
nie zasługiwał na uwzględnienie.
W świetle przywołanych wcześniej okoliczności za niezasadny należy zatem zarzut odnoszący
się do naruszenia art. 16 ustawy Pzp poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób
niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji,
równego
traktowania
wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości. W ocenie Izby Zamawiający w sposób jednoznaczny określił w
dokumentacji postępowania oczekiwany produkt finalny oraz sposób i zasady jego dostarczenia.
Okoliczności te nie mogą budzić wątpliwości również w świetle zasad dostarczania licencji określonych
przez producenta oprogramowania
– firmę Microsoft. Nie sposób przyjąć aby Odwołującemu, będącemu
licencjonowanym partnerem firmy Microsoft zasady te nie były znane oraz aby nie mógł on odczytać
wprost
oczekiwanego sposobu realizacji przedmiotu zamówienia z dokumentacji postępowania.
Wskazanie bowiem wprost w dokumentacji nazwy oraz symboli katalogowych przypisanych do
produktów oferowanych przez producenta oprogramowania – firmę Microsoft w ramach konkretnego
modelu dystrybucji (MPSA/EA)
nie wskazuje na konieczność interpretowania zapisów SWZ i nie
pozostawia w tym zakresie
wątpliwości czy wieloznaczności odnośnie oczekiwań Zamawiającego wobec
wykonawców.
Mając na uwadze powyższe okoliczności Izba orzekła jak w sentencji.
Zgodnie z art. 575 ustawy Pzp
Strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Biorąc pod uwagę powyższe, o kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na
podstawie art. § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący: …………………………….