Sygn. akt: KIO 3212/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 20
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 20 września 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 2 września 2024 r. przez wykonawcę CONTROL PROCESS S.A.
z
siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Międzygminny
Kompleks Unieszkodliwiania Odpadów ProNatura sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy,
przy udziale uczestników przystępujących do postępowania odwoławczego:
A.
wykonawcy MTM Budownictwo sp. z o.o.
z siedzibą w Tarnowie – po stronie
o
dwołującego,
B.
wykonawcy Strabag sp. z o.o.
z siedzibą w Pruszkowie – po stronie zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy CONTROL PROCESS S.A.
z siedzibą w Warszawie kwoty 20 000,00 zł
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….………………….
Sygn. akt: KIO 3212/24
Uzasadnienie
Międzygminny Kompleks Unieszkodliwiania Odpadów ProNatura sp. z o.o. z siedzibą
w Bydgoszczy
(dalej: „Zamawiający” lub „ProNatura”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, dalej:
„ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego
pn. „Budowa instalacji recyklingu organicznego wraz z infrastrukturą
towarzyszącą – projektowanie i roboty budowlane wraz z dostawą urządzeń w ramach
Projektu pn. „Instalacja recyklingu organicznego poprzez fermentację bioodpadów w MKUO
ProNatura Sp. z o.o. w B
ydgoszczy”” (Numer referencyjny: MKUO ProNatura ZP/NO/43/24,
dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 23 sierpnia 2024 r. pod numerem: 506378-2024.
Wartość wskazanego zamówienia przekracza progi unijne.
września 2024 r. wykonawca CONTROL PROCESS S.A. z siedzibą w Warszawie
(dalej: „Odwołujący” lub „CONTROL PROCESS”) wniósł odwołanie wobec niezgodnych
z
przepisami ustawy Pzp postanowień zawartych w dokumentach zamówienia,
przygotowanych przez Zamawiającego na potrzeby niniejszego Postępowania, tj.: wobec
sporządzenia tych dokumentów w sposób naruszający zasadę zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców jak również w sposób nadmierny
w stosunku do potrzeb
Zamawiającego i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia
poprzez:
zastrzeżenie w cz. III ust. 4 pkt 5 Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”)
obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia
w
postaci dostawy oraz montażu maszyn i urządzeń, wchodzących w skład instalacji
fermentacji stanowiącej przedmiot zamówienia;
określenie w cz. III ust. 1 pkt 1.2 ppkt 4 lit. A1 SWZ warunku udziału w postępowaniu
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i niezapewniający należytej
oceny minimalnej zdolności wykonawcy do wykonania tego zamówienia, na skutek
wskazania zbyt wysokiej wartości robót budowlanych, stanowiących doświadczenie
referencyjne wykonawcy (min. 15 000 000,00 zł brutto każda z robót);
wyznaczenie w cz. VII ust. 1 SWZ terminu składania ofert krótszego niż ustawowy
minimalny termin 35 dni, licząc od dnia przekazania przez Zamawiającego ogłoszenia
o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 121 pkt 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 118 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez
zastrzeżenie w cz. III ust. 4 pkt 5 SWZ obowiązku osobistego wykonania przez
wykonawcę kluczowych części zamówienia w postaci dostawy oraz montażu maszyn
i
urządzeń, wchodzących w skład instalacji fermentacji stanowiącej przedmiot
zamówienia, czym Zamawiający naruszył zasadę uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, jak również zasadę proporcjonalności;
2) art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy
Pzp poprzez określenie w cz. III ust. 1
pkt 1.2 ppkt
4 lit. A1 SWZ warunku udziału w postępowaniu w sposób
nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i niezapewniający należytej oceny
minimalnej zdolności wykonawcy do wykonania tego zamówienia, na skutek wskazania
zbyt wysokiej wartości robót budowlanych, stanowiących doświadczenie referencyjne
wykonawcy (min. 15 000 000,00 zł brutto każda z robót);
3) art. 138 ust. 1 ustawy
Pzp poprzez wyznaczenie w cz. VII ust. 1 SWZ terminu składania
ofert krótszego niż ustawowy minimalny termin 35 dni, licząc od dnia przekazania przez
Zamawiającego ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz
nakazanie
Zamawiającemu wprowadzenia zmian w dokumentach zamówienia, mających na
celu
doprowadzenie do ich zgodności z przepisami prawa poprzez:
usunięcie w SWZ postanowienia zawartego w cz. III ust. 4 pkt 5 SWZ w brzmieniu:
Zamawiający zastrzega do osobistego wykonania przez Wykonawcę następujących
kluczowych zadań (art. 121 PZP):
Zgodnie z art. 121 pkt 1 PZP Zamawiający zastrzega obowiązek osobistego wykonania
kluczowych części zamówienia w postaci realizacji dostawy oraz montażu maszyn
i
urządzeń wchodzących w skład instalacji fermentacji stanowiącej przedmiot
zamówienia.
oraz usunięcie analogicznego postanowienia zawartego w ust. 5.1.6 ogłoszenia
o
zamówieniu;
zmianę postanowienia zawartego w cz. III ust. 1 pkt 1.2 ppkt 4 lit. A1 SWZ w brzmieniu:
dwie roboty budowlane polegające na budowie lub rozbudowie hali o powierzchni
zabudowy co najmniej 2000 m² o wartości co najmniej 15 000 000,00 zł brutto każda;
i nadanie temu postanowieniu następującego brzmienia:
dwie roboty budowlane polegające na budowie lub rozbudowie hali o powierzchni
zabudowy co najmniej 2000 m² o wartości co najmniej 10 000 000,00 zł brutto każda,
oraz analogiczną zmianę postanowienia zawartego w ust. 5.1.9 ogłoszenia
o
zamówieniu;
zmianę postanowienia zawartego w cz. VII ust. 1 SWZ w brzmieniu:
Oferty należy składać do dnia 25 września 2024 roku do godz. 10:00 za pośrednictwem
Platformy
na
stronie
profilu
nabywcy
https://platformazakupowa.pl/mkuo_pronatura/aukcje w zakładce dedykowanej
postępowaniu https://platformazakupowa.pl/transakcja /969371
i nadanie temu postanowieniu następującego brzmienia:
Oferty należy składać do dnia 26 września 2024 roku do godz. 10:00 za pośrednictwem
Platformy
na
stronie
profilu
nabywcy
https://platformazakupowa.pl/mkuo_pronatura/aukcje w zakładce dedykowanej
postępowaniu https://platformazakupowa.pl/transakcja /969371
oraz
analogiczną zmianę postanowienia zawartego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz
odpowiednie dostosowanie dokumentów zamówienia do wprowadzonej zmiany
związanej z terminem składania ofert (w tym przede wszystkim w zakresie postanowień
dot
yczących terminu otwarcia ofert i terminu związania ofertą).
Pismem z dnia 13
września 2024 r. Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp w związku z dokonanymi przez
Zamawiającego w dniu 11 września 2024 r. zmianami w dokumentacji zamówienia, zgodnymi
z
żądaniami odwołania.
W złożonej pismem z dnia 20 września 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
ProNatura wskazał, że w dniu 11 września 2024 r. dokonał zmiany SWZ, która konsumuje
żądania odwołania w całości.
Stosownie do art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, „Izba umarza postępowania odwoławcze,
w
formie postanowienia, w przypadku: (…) 2) stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się
z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne”. Zbędność postępowania odwoławczego
wynika z faktu, że czynność, wobec której zostało wniesione odwołanie, nie istnieje na dzień
rozpoznawania przedmiotowej sprawy przez Krajową Izbę Odwoławczą. Rolą ustalenia stanu
rzeczy na moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest uwzględnienie aktualnego
stanu faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba jest więc w takim przypadku
zobowiązana uwzględnić czynności Zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu
odwołania, do czasu wydania orzeczenia w sprawie. Skład orzekający – na podstawie
dokument
ów przekazanych przez Odwołującego oraz Zamawiającego wraz ze złożonymi
pismami procesowymi
– ustalił, że ProNatura w dniu 11 września 2024 r. dokonał modyfikacji
treści SWZ (pismo z dnia 10 września 2024 r.), w sposób który czyni zadość żądaniom
zawartym w odwołaniu. Tym samym czynność stanowiąca podstawę wniesienia środka
ochrony prawnej przestała istnieć. Innymi słowy ustał tzw. substrat zaskarżenia niezbędny do
tego, aby Izba mogła rozpoznać odwołanie merytorycznie. Jak bowiem wskazała Krajowa Izba
Odwoławcza w postanowieniu z dnia 10 sierpnia 2023 r. o sygn. akt KIO 2263/23 „(…) Jeżeli
więc dojdzie do zajścia w sprawie okoliczności, których wystąpienie negatywnie wpływa na
możliwość zbadania sprawy co do meritum, a dalsze procedowanie staje się bezcelowe,
proces powini
en zostać umorzony z powodu zbędności wydania wyroku. Inaczej mówiąc,
pojęcie zbędności jako przyczyny umorzenia postępowania odwoławczego, związane jest
z
szeroko pojętą następczą bezprzedmiotowością dalszego prowadzenia postępowania
odwoławczego, więc jego wynik nie powinien mieć charakteru rozstrzygnięcia
merytorycznego, a powinien być jedynie jego formalnym zakończeniem (…)”. W ocenie składu
orzekającego w rozpoznawanej sprawie doszło właśnie do takiej sytuacji. Zmiana SWZ
spowodowała bowiem, że zarzuty odwołania straciły swoją aktualność. Reasumując, Izba
działając na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp uznała, że zaszła przesłanka do umorzenia
postępowania odwoławczego, gdyż w okolicznościach tej sprawy dalsze postępowanie stało
się z innej przyczyny zbędne.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się
z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajem
nie, a przez art. 574 ustawy Pzp należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu uiszczonego wpisu od odwołania, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji
orzeczenia.
Przewodnicząca:
……………….……………………