KIO 3226/24 WYROK Warszawa, dnia 23 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 20.11.2024

Sygn. akt: KIO 3226/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 23 

września 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:    

Przewodniczący:  

Mateusz Paczkowski 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na 

rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w dniu 4 

września 2024 r. przez wykonawcę MDW GROUP sp. z o.o. z siedzibą w Zgorzelcu 

w 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gmina Sulików 

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  MDW  GROUP  sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Zgorzelcu i: 

2.1 zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr  (słownie: 

dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę MDW GROUP sp. z o.o. 

siedzibą  w  Zgorzelcu  tytułem  wpisu  od  odwołania,  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę MDW GROUP sp. z o.o. 

z  siedzibą  w  Zgorzelcu  tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego Gmina 

Sulików tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, 

zasądza  od  wykonawcy  MDW  GROUP  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Zgorzelcu  na  rzecz 

zamawiającego Gmina Sulików kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 

zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: 

………………………….. 


Sygn. akt: 

KIO 3226/24 

UZASADNIENIE 

Gmina Sulików (dalej: „Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 

września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm. dalej: 

„ustawa  Pzp”)  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym

pn.: 

„Budowa  Publicznego  Przedszkola  z  oddziałem  żłobkowym  w  Sulikowie  w  celu 

zapewnienia  dostępu  do  publicznej  edukacji  przedszkolnej  i  opieki  nad  dziećmi  do  lat  3” 

formule  „Zaprojektuj  i  wybuduj”  (znak  postępowania:  IW-ZA.271.8.2024).

Wartość 

szacunkowa 

zamówienia  jest  poniżej  progów  unijnych.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane  w 

Biuletynie  Zamówień  Publicznych  z  dnia  11  lipca  2024  r.  pod  numerem 

2024/BZP 00407603.

W dniu 4 

września 2024 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, 

w przedmiotowym 

postępowaniu  złożył  wykonawca  MDW  GROUP  sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Zgorzelcu 

(dalej: „Odwołujący”).  

Odwołanie złożono wobec na niezgodne z przepisami ustawy Pzp:  

1.  czynność  Zamawiającego  w  postaci  odrzucenia  oferty  Odwołującego  z  uwagi 

na 

okoliczność,  że  złożone  przez  Odwołującego  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie 

uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny,  ponieważ  –  zdaniem  Zamawiającego  –  Odwołujący 

przedstawił „ogólną niepopartą dowodami kalkulację” ergo jego oferta zawiera rażąco niską 

cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  pomimo  niewskazania  przez  Zamawiającego 

żadnych  konkretnych  elementów  kalkulacji  ceny  oferty,  które  wzbudzać  miały  wątpliwości 

Zamawiającego i przez to wymagały wyjaśnienia, podczas gdy Odwołujący w wyznaczonym 

terminie  złożył  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco 

niskiej  ceny  o  stopniu  szczegółowości  odpowiadającej  treści  otrzymanego  wezwania,  którą 

poparł  dowodami  w  postaci  kalkulacji  ceny  oferty  (w  formie  rozbicia  ceny  ofertowej,  dalej 

„RCO”), wobec czego Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 224 ust. 1 i ust. 2 

pkt 1) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8) oraz art. 224 ust. 6 ustawy Pzp;  

2.  zaniechanie  Zamawiającego  w  postaci  braku  wezwania  Odwołującego  do  złożenia 

dalszych wyjaśnień w zakresie kalkulacji ceny oferty ze wskazaniem konkretnych elementów 

kalkulacji,  które  miałyby  podlegać  wyjaśnieniu,  zwłaszcza  w  obliczu  nader  ogólnego 

wezwania  do  złożenia  wyjaśnień,  które  skutkowało  równie  ogólnym  uzasadnieniem 

odrzucenia oferty Odwołującego, wobec czego Odwołujący zarzucił Zamawiającemu art. 224 

ust. 1 i ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp. 


Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:  

1. unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;  

2.  powtórzenia  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  Odwołującego,  w  tym 

wezwanie  Odwołującego  do  złożenia  dalszych  wyjaśnień  w  zakresie  kalkulacji  ceny  oferty 

ze 

wskazaniem konkretnych elementów kalkulacji, które miałyby podlegać wyjaśnieniu. 

Ponadto  Odwołujący  wniósł  o  zasądzenie  od  Zamawiającego,  na  rzecz  Odwołującego 

kosztów  postępowania,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego  na  podstawie  rachunku, 

który zostanie złożony do akt postępowania odwoławczego 

Odwołujący  wskazał,  że  spełnia  materialnoprawne  przesłanki  do  wniesienia  odwołania. 

Odwołujący  jest  bowiem  wykonawcą,  który  złożył  ofertę  w  postępowaniu,  która  –  przy 

uwzględnieniu odrzucenia ofert z niższą od Odwołującego ceną – powinna zostać oceniona 

najwyżej (Odwołujący zaoferował bowiem najkorzystniejszą cenę za realizację zamówienia, 

przy  jednoczesnym  przyjęciu  maksymalnego  okresu  gwarancji  wynoszącego  72  miesiące). 

Tym samym to właśnie Odwołującemu powinno zostać udzielone przedmiotowe zamówienie, 

względnie  –  Odwołujący  również  powinien  zostać  zaproszony  do  negocjacji  (o  ile 

Zamawiający  zdecyduje  się  na  ich  prowadzenie),  co  jednak  nie  miało  miejsca  z  uwagi 

na 

bezzasadne  odrzucenie  oferty  Odwołującego.  Tym  samym  Odwołujący  został 

pozbawiony  możliwości  uzyskania  zamówienia  i  osiągnięcia  zysku  z  jego  realizacji, 

co 

dowodzi  istnienia  po  stronie  Odwołującego  interesu  i  szkody  uprawniających 

do 

skorzystania ze środków ochrony prawnej. 

Odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem  ustawowego  terminu  określonego  w  art.  515 

ust.  1  pkt  2)  lit.  a) 

ustawy  Pzp.  Informację  stanowiącą  podstawę  dla  wniesienia  odwołania 

Odwołujący  uzyskał  w  dniu  30  sierpnia  2024  r.  (informacja  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego).  W związku  z powyższym  odwołanie  wniesione  w  dniu  4  września  2024  r. 

należy uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie. 

Wpis  od  odwołania  w  kwocie  10  000,00  złotych  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero 

groszy)  został  uiszczony  przelewem  na  rachunek  bankowy  Urzędu Zamówień  Publicznych. 

Odwołujący  prawidłowo  przekazał  kopię  odwołania  Zamawiającemu  oraz  załączył 

potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.  

Stanowisko Odwołującego: 

Uzasadniając zarzut  nr 1 Odwołujący  wskazał  po pierwsze,  że przeprowadzenie procedury 

wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  w  sposób  efektywny,  a  nade  wszystko  zgodny  z  przepisami 

ustawy  Pzp  wymaga 

–  o  czym  zdaje  się  zapominać  Zamawiający  –  nie  tylko  wskazania 


podstawy prawnej jej wszczęcia, ale również zakresu wezwania w postaci wyszczególnienia 

zagadnień,  które  podlegać  mają  wyjaśnieniu.  Precyzyjna  treść  wezwania  jest  warunkiem 

sine  qua  non  rzetelnej  oceny,  czy  wykonawca  podołał  obowiązkowi  udowodnienia, 

że prawidłowo  skalkulował  cenę  swojej  oferty.  W  ocenie  Odwołującego  Zamawiający  nie 

dopełnił tego obowiązku. Odwołujący zwrócił uwagę, iż wezwanie stanowi w istocie syntezę 

poszczególnych  ustępów  przepisu  art.  224  ustawy  Pzp.  Odwołujący  podał  też, 

że Zamawiający  nie  jest  zwolniony  z  obowiązku  skonkretyzowania  zakresu  wezwania  -  nie 

jest  nim  odwołanie  się  do  art.  224  ust.  3  i  4  ustawy  Pzp  bez  odniesienia  się  do  zakresu 

danego  zamówienia.  Odwołujący  dodał  też,  że  przedmiot  zamówienia  obejmuje  zarówno 

wykonanie  dokumentacji  projektowej,  jak  i  realizację  na  jej  podstawie  robót  budowlanych, 

czyli szereg zróżnicowanych świadczeń, a wykonawcy nie byli zobligowani do złożenia wraz 

z ofertą jakiejkolwiek kalkulacji. Zamawiający ograniczył formularz ofertowy do jednej pozycji 

– ceny brutto oferty za realizację całego przedmiotu zamówienia. Odwołujący podkreślił przy 

tym

,  że  nie  kwestionuje  postanowień  dokumentów  zamówienia,  niemniej  jednak  zwrócił 

uwagę na konsekwencję takiego ich skonstruowania, jaką była konieczność sprecyzowania 

elementów kalkulacji ceny oferty podlegających wyjaśnieniu w procedurze RNC.  

Niezależnie od  powyższego Odwołujący  podkreślił,  że  nie  tylko zastosował  się do  pouczeń 

wynikających  z  dokumentów  zamówienia,  ale  również  złożył  wyjaśnienia,  w  których 

ustosunkował  się  do  wszystkich  składników  cenotwórczych.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  ujęte 

one  zostały  w  formie  RCO  wskazujących  na  udział  wszystkich  kosztów  niezbędnych 

do 

realizacji  zamówienia  w  zaoferowanej  cenie  całkowitej.  Wspomniane  kalkulacje  zostały 

sporządzone  w  oparciu  o  wieloletnie  doświadczenie  Odwołującego  w  realizacji  podobnych 

zamówień  i  –  wbrew  zapatrywaniom  Zamawiającego  –  stanowią  dowody,  o  których  mowa 

w art. 224 ustawy Pzp, bowiem przepis ten nie ogranicza wezwanego wykonawcy w doborze 

sposobów dowodzenia prawidłowości kalkulacji ceny oferty. 

Zdaniem  Odwołującego,  nie  sposób  zatem  czynić  Odwołującemu  zarzutu,  że  przedstawił 

ogólną  niepopartą  dowodami  kalkulację,  skoro  –  po  pierwsze  –  Zamawiający  nie 

sprecyzował elementów kalkulacji ceny, które miały być w nich ujęte, po drugie – przedmiot 

zamówienia  składa  się  z  szeregu  różnych  świadczeń,  których  koszty  realizacji  składają się 

na zryczałtowane wynagrodzenie wykonawcy, po trzecie  – Odwołujący przedstawił w treści 

Wyjaśnień dowody, do których Zamawiający w ogóle się nie odniósł. Odwołujący nie może 

ponosić  negatywnych  konsekwencji  niedołożenia  przez  Zamawiającego  należytej 

staranności w sformułowaniu Wezwania. 

W  świetle  przedstawionego  powyżej  uzasadnienia  zarzutu  z  pkt  1  petitum  odwołania, 

warunkach  istnienia  po  stronie  Zamawiającego  wątpliwości  dotyczących  prawidłowości 

kalkulacji  ceny  oferty  (o  czym  świadczy  chociażby  zaniechanie  ich  przytoczenia 

uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego),  w  ocenie  Odwołującego  uzasadnione 


konieczne  było  kontynuowanie  z  Odwołującym  procedury  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny 

przez  wystosowanie  do  niego  kolejnego,  skonkretyzowanego  co  do  okoliczności  mających 

podlegać wyjaśnieniu, wezwania. 

Zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający  powinien  był  nie  tyle  odrzucić  ofertę  Odwołującego, 

co 

wezwać  go  do  uszczegółowienia  wyjaśnień,  czego  Zamawiający  bezpodstawnie 

zaniechał.  Owo  zaniechanie  znalazło  odzwierciedlenie  w  lakonicznym  uzasadnieniu 

odrzucenia  oferty  Odwołującego,  w  ramach  którego  jedyną  okolicznością  faktyczną 

wskazaną przez Zamawiającego jest rzekome zaniechanie poparcia wyjaśnień (a konkretnie 

RCO)  dowodami.  W  pozostałym  zakresie  uzasadnienie  to  sprowadza  się  do  stwierdzenia, 

że wyjaśnienia nie rozwiały wątpliwości Zamawiającego, które – jak wskazano powyżej – nie 

zostały  w  ogóle  wyartykułowane  w  treści  wezwania.  Jakkolwiek  bowiem  ciężar  dowodu, 

że oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  spoczywa  na  wezwanym  do  złożenia  wyjaśnień 

wykonawcy,  to  jednak  dowód  zasadności  odrzucenia  oferty  takiego  wykonawcy  obciąża 

zamawiającego. 

Stanowisko Zamawiającego: 

Zamawiający  pismem  z  dnia  19  września  2024  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc 

oddalenie odwołania w całości. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy,  na  podstawie  zgromadzonego  w 

sprawie  materiału 

dowodowego  oraz  oświadczeń,  a  także  stanowisk,  Krajowa  Izba Odwoławcza  ustaliła 

zważyła, co następuje: 

Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona 

żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  odwołanie  nie  zawierało  braków 

formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie. 

Izba  ustaliła  ponadto,  że  Odwołujący  wykazał  przesłanki  skorzystania  ze  środków  ochrony 

prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie nie przystąpił żaden 

wykonawca. 

Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje


Biorąc  pod  uwagę  stanowiska  Stron  oraz zgromadzony  materiał  dowodowy,  Izba  uznała, 

że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Pismem  z  dnia  20  sierpnia  2024  r.,  na  podstawie  art.  224  ust.  1  i  ust.  2  pkt  1)  i  2)  ustawy 

Pzp, Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień, w tym dowodów w zakresie 

wyliczenia ceny  lub  kosztu,  lub  ich istotnych części  składowych,  wskazując,  że wyjaśnienia 

mogą  dotyczyć  w  szczególności  zakresu  wymienionego  w  art.  224  ust.  3  ustawy  Pzp  oraz 

przypominając o treści art. 224 ust. 4 ustawy Pzp. 

W  dniu  23  sierpnia  2024  r.  Odwołujący  złożył  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny, 

wskazując,  że:  „złożona  przez  nas  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku 

do 

innych ofert złożonych w niniejszym postępowaniu. Wynika to z prostej reguły krzyżowej, 

pozwalającej  na  uzyskanie  informacji  dotyczącej  średniej  arytmetycznej.  Zgodnie  bowiem 

tą regułą należy policzyć sumę wszystkich złożonych ofert, następnie podzielić przez ilość 

ofert złożonych. Należy także pamiętać, że do sumowania nie wlicza się ofert, które wpłynęły 

po  upływie  terminu  składania  ofert  (w  tym  postępowaniu  nie  było  takiej  oferty),  oraz  nie 

wlicza się ofert, które zawierają błąd w obliczaniu ceny – także nie było w tym postępowaniu 

takich  ofert”.  Odwołujący  zamieścił  tabelaryczne  zestawienie  ofert,  które  wpłynęły 

postępowaniu z podaniem nazw wykonawców, cen brutto i wartości procentowej średniej 

arytmetycznej cen ofert. 

Dalej  Odwołujący  wskazywał,  że:  „Oferta  złożona  przez  nas  nie  spełnia  wymogu  rażąco 

niskiej  ceny  w  stosunku  do  pozostałych  ofert,  ponieważ  wartość  procentowa  średniej 

arytmetycznej  wynosi  78,26%,  zatem  jest  tańsza  o  ponad  21%.  Dodatkowo  po  otrzymaniu 

protokołu  postępowania,  należy  policzyć  rażąco  niską  cenę  do  kwoty  szacowania  wartości 

zamówienia  powiększoną  o  należny  podatek  VAT.  Czyli  w  protokole,  który  został 

dostarczony  dnia  22.08.2024  r.  wynika,  że  Zamawiający  oszacował  wartość  na  kwotę 

11.233.351,99  zł  netto.  Podatek  VAT  wynosi:  2.583.670,96  zł,  co  sumarycznie  brutto 

przedstawia:13.817.022,95 zł. Rażąco niska cena, jak wynika z treści ustawy, to kwota, która 

jest niższa o 30% od szacowanej wartości brutto, czyli 68,72%. Mając na uwadze te dane, 

nie mamy  pewności,  że Zamawiający nie przeszacował  wartość zamówienia,  po  drugie  nie 

uwzględnił,  ponieważ  nie  jest  w  stanie  sposobu  organizacji  każdego  przedsiębiorstwa, 

także nie jest w stanie wyliczyć wartości dodanej, która pozwala na optymalizację kosztów, 

wydatków  oraz  nakładów  na  cały  zakres  realizacji”.  Powyższy  wywód  został  poparty 

przywołaniem  przez  Odwołującego  orzeczeń  Izby  z  dnia  2  stycznia  2023  r.  (sygn.  akt  KIO 

3358/22),  z  dnia  24  lutego  2022  roku  (sygn.  akt:  KIO  207/22)

  oraz 

Sądu  Okręgowego 

w Katowicach z dnia 21 czerwca 2010 r. (sygn. akt: XIX Ga 175/10). 


W  dalszej  kolejności  Odwołujący  w  wyjaśnieniach  wskazał,  że:  „Jedynie  co  może  budzić 

wątpliwości  u  Zamawiającego  to  możliwość  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia,  lub  wynikających  z  odrębnych 

przepisów.  Poniżej  udowodnimy,  że  wątpliwości  Zamawiającego  są  bezzasadne,  ponieważ 

w  tym  postępowaniu  cena  jaką  Zamawiający  oczekiwał  to  cena  ryczałtowa  a  nie 

kosztorysowa.  Cena ryczałtowa zgodnie z  definicją i  ugruntowanym  orzecznictwie Krajowej 

Izby Odwoławczej polega na umówieniu się z góry na wynagrodzenie za wykonanie pełnego 

zakresu  zamówienia  w  jednej  kwocie  absolutnej,  tj.  jednej  sumie  pieniężnej  lub  wartości 

globalnej.  Kwotę  tę  ostateczną,  absolutną  policzyliśmy  na  podstawie  opisu  Programu 

Funkcjonalno-

Użytkowego,  który  jest  załącznikiem  do  dokumentów  postępowania.  Całość 

prac  została  dokładnie  policzona  w  oparciu  o  wiedzę  i  duże  doświadczenie  osób 

realizujących wcześniejsze takie przedsięwzięcia. W naszym zespole rzetelne przygotowanie 

i policzenie to podstawa pracy.  

W naszej pracy od wielu lat korzystamy z wypracowanej metody obniżenia kosztów zarówno 

materiałowych  jak  i  robocizny,  mając  na  względzie  aktualne  przepisy  prawa  pracy 

wynagrodzenia  minimalnego.  Wieloletnie  doświadczenie  pozwala  nam  łączyć  niektóre 

zakresy  prac  robót  budowlanych  obniżając  tym  samym  koszty  materiałowe,  transportowe 

i wykonawcze

”.  

Odwołujący  zamieścił  przy  tym  tabelę,  która  według  Odwołującego  miała  wyjaśnić:  „jak 

kształtuje się procentowy udział czynników decydujący o niskich cenach w składanych przez 

nasz  ofertach

”.  Tabela  ta  prezentowała  osiem  pozycji  kosztowych  (Koszty  zatrudnienia 

pracowników  wraz  z  kosztami  po  stronie  pracodawcy,  Koszty  materiałów  do  realizacji 

zamówienia,  Koszty  administracyjne,  Koszty  zarządu,  Leasing  i  inne  opłaty,  oraz  daniny, 

Koszty  BHP,  koszty  nieprzewidziane,  Zysk  do  opodatkowania)  wraz  z  ich  wartością  netto 

oraz udziałem procentowym względem całościowej ceny netto oferty. 

Następnie  Odwołujący  w  drugiej  tabeli  przedstawił:  „symulacje  kosztów  bezpośrednich 

budowy  w  ujęciu  na  poszczególne  pozycje.  Wzięliśmy  pod  uwagę  koszty  z  tabeli  powyżej 

zakresie sumy kosztów: - pozycja nr 1 – koszty zatrudnienia pracowników wraz z kosztami 

po  stronie  pracodawcy;  -  pozycja  nr  2 

–  koszty  materiałów  do  realizacji  zamówienia;  - 

pozycja  nr  6 

–  koszty  BHP;  -  pozycja  nr  7  –  koszty  nieprzewidziane.  Łączna  wartość  tych 

czterech kosztów wynosi 6 869 910,00 zł netto”. Tabela ta prezentowała czternaście pozycji -

bezpośrednich  kosztów  budowy  w  ujęciu  o  ceny  materiałów  i  robocizny  III  kwartał  2024 

(Dokumentacja  projektowa  wraz  z  uzgodnieniami,  Zabezpieczenie  terenu  budowy, 

Przygotowanie  terenu  pod  budowę,  Prace  ziemne  etap  I,  Budowa  budynku  usługowego 

do 

stanu surowego zamkniętego, Instalacje elektryczne, wod-kan-co oraz inne, Wykończenie 

budynku  do  stanu  deweloperskiego,  Wykończenie  budynku  do  stanu  „pod  klucz”, 

Wyposażenie  obiektu,  Prace  ziemne  etap  II,  Mała  architektura  zewnętrzna, 


Zagospodarowanie  terenu,  Sieci  przyłączeniowe,  Pozostałe  koszty  nieprzewidziane)  wraz 

ich  wartością  netto  oraz  udziałem  procentowym  względem  łącznej  wartości  netto  tychże 

kosztów. 

Odwołujący  powołał  się  też  na  posiadanie  wyspecjalizowanego  zespołu  z  doświadczeniem 

w pracach realizowanych w systemie zaprojektuj-wybuduj

, wymieniając przy tym realizowane 

w  ostatnich  24  miesiącach  zlecenia.  Zdaniem  Odwołującego:  „Z  tego  wynika,  że  temat 

realizacji  budowy/przebudowy/projektowania  żłobków  oraz  przedszkoli  nie  jest  nam  obcy. 

Wiele  z  prac  budowlanych  wykonujemy  we  własnym  zakresie,  korzystając  z  wieloletniego 

doświadczenia  w  tym  zakresie.  Korzystamy  również  z  nowoczesnych  technologii 

budownictwie, co pozwala nam znacząco obniżyć koszty oraz przyśpieszyć czas realizacji. 

Głównym atutem naszego doświadczenia jest doświadczenie ludzi pracujących w tej branży, 

ponieważ  stawiamy  na  stałe  doskonalenie  kadry  w  postaci  kursów,  szkoleń  i  dostępu 

do 

informacji  (często  płatnych)  pozwalających  na  poszerzenie  wiedzy  w  tym  zakresie. 

historii  naszej  firmy  nigdy  nie  zdarzyło  się,  aby  jakakolwiek firma  lub  samorząd  nałożyła 

kary  za  nieterminową  realizację  powierzonego  zadania.  Mając  na  uwadze,  że  wyżej 

wymieniona  inwestycja  budowy  Publicznego  Przedszkola  z  oddziałem  Żłobkowym,  jest 

to 

strategiczna  z  punktu  widzenia  inwestycja  dla  Gminy  Sulików,  oparta  na  działaniu 

długoterminowym  w  zakresie  realizacji  zadania  dla  obywateli  miasta,  dołożymy  wszelkich 

starań  aby  takową  wykonać,  w  jak  najszybszym  terminie,  zachowując  przy  tym  najwyższą 

jak

ość  wykonanych  prac.  Kolejnym  naszym  atutem  w  zakresie  know-how  jest  także 

długoletnia  współpraca  z  przedsiębiorcami  oferującymi  odpowiedniej  jakości  materiały 

budowlane, a wypracowana współpraca i terminowość zapłaty, pozwoliła nam na uzyskanie 

dodatkowych  korzyści  w  postaci  zwiększonych  opustów,  rabatów,  oraz  terminów  płatności 

negocjowanych indywidualnie do każdego przedsięwzięcia. Nasi partnerzy nigdy nie zawiedli 

nas  w  zakresie  terminu  dostaw  poszczególnych  materiałów  budowlanych,  współpracując 

nami  na  zasadzie  „just  in  time”.  Polega  to  na  dostarczaniu  w  wyznaczonym  czasie 

określonej  puli  materiałów,  które  pozwoliło  nam  uniknąć  kosztów  magazynowania 

dodatkowego  transportu  do  miejsca  docelowego.  Tym  samym  ograniczenie  tych  kosztów 

do  absolutnego  minimum  czyni  naszą  firmę  wyjątkowo  konkurencyjną  na  rynku  lokalnym. 

Doskonale  przygotowana  kadra,  nie  tylko  zarządzająca  ale  i  realizująca,  jest  głównym 

atutem w działalności naszego przedsiębiorstwa. Przystępując do niniejszego postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  mamy  na  uwadze,  że  zapłata  za  całość  prac 

ma 

charakter  ryczałtowy.  Zatem  prace  wskazane  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  mają 

charakter  w

iążący  dla  obu  stron,  a  poziom  ryzyka  dotyczący  niezdefiniowanych  prac 

(tzw. 

ukrytych  prac)  jest  ryzykiem  tylko  i  wyłącznie  po  stronie  wykonawcy.  Opieramy  się 

na 

własnym  doświadczeniu  w  zakresie  realizacji  takich  prac,  a  także  poniżej  wskazujemy, 


że sposób  interpretacji,  liczenia,  a  co  za  tym  idzie  wskazania  ceny  w  ofercie  nie  stanowi 

rażąco niskiej ceny”. 

Następnie  Odwołujący  przywołał  wyrok  Izby  z  dnia  12  kwietnia  2023  r.  (sygn.  akt:  KIO 

Na  zakończenie  Odwołujący  podkreślił,  że  stoi  na  stanowisku,  że:  „należyte  policzenie 

wartości wskazanej w ofercie nie stanowi rażąco niskiej ceny, a jest to połączenie wszystkich 

doświadczeń  kadry,  współpracy  z  dostawcami  na  uzyskanie  konkurencyjnej  ceny  na  rynku 

lokalnym. Trudno porównać naszą ofertę z innymi złożonymi, ale na pierwszy rzut oka widać, 

że  pewne  łańcuchy  powiązań  zakresu  prac  w  naszym  przypadku  mają  wartość  dodaną, 

niepoliczalną w sposób bezpośredni w zakres cenowy. Niemniej jednak jest to niewątpliwie 

nasz największy atut pod względem konkurencyjności na rynku”. 

Do  wyjaśnień  Odwołujący  załączył  protokół  odbioru  końcowego  robót  z  dnia  1  września 

r. zadania pn. „Dostosowanie budynku Publicznego Przedszkola nr 4 i Integracyjnego 

Żłobka Publicznego nr 1 do obowiązujących przepisów ochrony przeciwpożarowej”, protokół 

odbioru  końcowego  robót  z  dnia  1  września  2023  r.  zadania  pn.  „Dostosowanie  budynku 

Publicznego Przedszkola nr 6 i Integracyjnego Żłobka Publicznego nr 1 do obowiązujących 

przepisów  ochrony  przeciwpożarowej”  oraz  umowę  nr  CRU.758.2023  z  dnia  5  grudnia 

2024 r.  na  opracowanie  dokumentacji  projektowo-

kosztorysowej  remontu  pomieszczeń 

Integracyjnego Żłobka Publicznego nr 1 w Bogatyni. 

W  dniu  30  sierpnia  2024  r.  Zamawiający  zawiadomił  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego,

na podstawie przepisu art. 226 ust. 1 pkt 8) ustawy Pzp 

w zw. z art. 224 ust. 6 Pzp. Podając 

przy tym 

następujące uzasadnienie faktyczne czynności: 

„Oferta  [Odwołującego]  wzbudziła  wątpliwości  Zamawiającego  oraz  zawierała  cenę  o  30% 

niższą od przypadku o których mowa w art. 224 ust. 2 pkt. 1 ustawy [Pzp] (…). Zamawiający 

wezwał  Wykonawcę  na  podstawie  art.  224  ust.  1  oraz  ust.  2  pkt.  1  [ustawy  Pzp] 

do 

wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  (…).  Wykonawca  (…)  odpowiedział  na  wezwanie. 

Przedstawione  w  odpowiedzi  wyjaśnienia  nie  rozwiały  wątpliwości  Zamawiającego 

co do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi 

dokumentach  zamówienia.  Wykonawca  przedstawił  ogólną  niepopartą  dowodami 

kalkulację”. 

W art. 224 ust. 1 ustawy Pzp wskazano, że jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne 

części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą 

wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 


przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów 

zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. 

Poza tym, w art. 224 ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp 

wskazano, że w przypadku gdy cena całkowita 

oferty  złożonej  w  terminie  jest  niższa  o  co  najmniej  30%  od  wartości  zamówienia 

powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług,  ustalonej  przed  wszczęciem 

postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert  niepodlegających 

odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  1  i  10,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie 

wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności 

oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. 

Jak  wskazano  w  art.  224  ust.  3  ustawy  Pzp,  wyjaśnienia,  o  których  mowa  w  ust.  1,  mogą 

dotyczyć w szczególności:  

1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;  

2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo 

związanych z realizacją robót budowlanych;  

3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;  

4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r. 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych 

właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie;  

5)  zgodności  z  prawem  w  rozumieniu  przepisów  o  postępowaniu  w  sprawach  dotyczących 

pomocy publicznej;  

6)  zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;  

7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;  

8)  wypełniania  obowiązków  związanych  z  powierzeniem  wykonania  części  zamówienia 

podwykonawcy.  

Zgodnie  z  art.  224  ust.  4  ustawy  Pzp, 

w  przypadku  zamówień  na  roboty  budowlane  lub 

usługi, zamawiający jest obowiązany żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej 

w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4 i 6. 

Przy  czym  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu 

spoczywa na wykonawcy (art. 224 ust. 5 ustawy Pzp). 


Według art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, 

podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli 

złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. 

Nadto,  zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  8)  ustawy  Pzp, 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Przechodząc  do  oceny  zarzutu  nr  1  należy  przypomnieć,  iż  Odwołujący  zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie art. 224 ust. 1 i ust. 2 pkt 1) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8) oraz 

art. 224 ust. 6 ustawy Pzp

. Odwołujący podnosił, że odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi 

na 

okoliczność,  że  złożone  przez  Odwołującego  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie 

uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny,  ponieważ  –  zdaniem  Zamawiającego  –  Odwołujący 

przedstawił „ogólną niepopartą dowodami kalkulację” ergo jego oferta zawiera rażąco niską 

cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  pomimo  niewskazania  przez  Zamawiającego 

żadnych  konkretnych  elementów  kalkulacji  ceny  oferty,  które  wzbudzać  miały  wątpliwości 

Zamawiającego i przez to wymagały wyjaśnienia, podczas gdy Odwołujący w wyznaczonym 

terminie  złożył  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco 

niskiej  ceny  o  stopniu  szczegółowości  odpowiadającej  treści  otrzymanego  wezwania,  którą 

poparł dowodami w postaci kalkulacji ceny oferty (w formie RCO).  

Odrzucając  ofertę  Odwołującego,  Zamawiający  wskazał,  że  „Przedstawione  w odpowiedzi 

wyjaśnienia  nie  rozwiały  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w dokumentach  zamówienia. 

Wykonawca przedstawił ogólną niepopartą dowodami kalkulację”. 

Należy  przy  tym  mieć  na  względzie  treść  wezwania  Zamawiającego  z  dnia  20  sierpnia 

2024 r.  Bezspornym  jest  bowiem

,  iż  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  złożenia 

wyjaśnień,  w  tym  dowodów  w zakresie  wyliczenia  ceny  lub  kosztu,  lub  ich  istotnych  części 

składowych,  wskazując,  że  wyjaśnienia  mogą  dotyczyć  w  szczególności  zakresu 

wymienionego  w art. 224  ust.  3  ustawy  Pzp 

oraz  przypominając  o  treści  art.  224  ust.  4 

ustawy Pzp.  

Ustawodawca  w  art.  224  ust.  3  ustawy  Pzp  wprowadził  przykładowy,  otwarty  katalog 

czynników wpływających na wysokość ceny lub kosztu, których dotyczyć mogą wyjaśnienia 

wykonawcy. Ustawa Pzp nie ogranicza więc wykonawcy do argumentacji w oparciu o inne, 

niewymienione w przepisie okoliczności. Należy też mieć na względzie treść art. 224 ust. 4 

ustawy  Pzp,  który  podobnie  jak  art.  224  ust.  3  ustawy  Pzp,  jest  pewną  wytyczną  dla  obu 


stron  postępowania.  Należy zatem  uznać,  że  w przypadku  zamówień  na  roboty  budowlane 

lub  usługi  tak  samo,  jak  zamawiający  zobowiązany  jest  do  żądania  wyjaśnień  w  zakresie 

wyliczenia  kosztów  pracy  oraz  zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy 

zabezpieczenia  społecznego,  tak  samo  wykonawca  zobowiązany  jest  do  udzielenia 

wyjaśnień w tym zakresie. Warto zauważyć, że taki nakaz dla wykonawcy nie został wprost 

wyrażony w przepisie. Wynika on jednak z tego, iż ciężar dowiedzenia, że oferta nie zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa właśnie na wykonawcy, a sankcję za niewykazanie 

stanowi  odrzucenie  oferty.  W  sytuacji  więc,  gdy  zapytanie  zamawiającego  dotyczyć  będzie 

czynników, o których mowa w art. 224 ust. 3 pkt 4 i 6 ustawy Pzp, aby uniknąć odrzucenia 

swojej oferty, wykonawca będzie musiał udzielić wyjaśnień przynajmniej w tym zakresie. 

Należy  także  wskazać,  że  w  przypadku  skierowania  przez  zamawiającego  wezwania, 

wykonawca  jest  zobowiązany  do  udzielenia  wyjaśnień,  gdyż  to  na  wykonawcy  właśnie 

spoczywa  ciężar  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu.  Aby 

uniknąć odrzucenia oferty, wykonawca w każdym przypadku musi odnieść się do wezwania 

zamawiającego,  nawet  gdyby  finalnie  okazało  się  ono  niezasadne,  gdyż  zamawiający 

omyłkowo  lub  niepotrzebnie  wszczął  procedurę  wyjaśniającą.  To  bowiem  wyjaśnienia 

wykonawcy stanowią podstawę do oceny przez zamawiającego, czy cena oferty jest rażąco 

niska,  czy  też  nie.  Oceniając  wyjaśnienia  wykonawcy,  w  pierwszej  kolejności  istotnym  jest, 

aby  wpłynęły  one  w  wyznaczonym  przez  zamawiającego  terminie,  wynikającym  z  treści 

wezwania.  Rzecz  jasna  sam  fakt  udzielenia  wyjaśnień  przez  wykonawcę  w  wyznaczonym 

przez  zamawiającego  terminie  nie  jest  wystarczający  dla  ewentualnego  uniknięcia 

odrzucenia oferty. Koniecznym jest bowiem, aby wykonawca pamiętał o dołożeniu należytej 

staranności przy ich konstruowaniu, co należy rozumieć jako odniesienie się do wszystkich 

kwestii  poddanych  pod  wątpliwość  przez  zamawiającego.  Należy  też  zastrzec,  że  ze 

względów  przezorności, wykonawca powinien  dokonać wszelkich  starań, aby już  pierwotne 

wyjaśnienia  przestały  budzić  podejrzenia  zamawiającego.  Wykonawca  w  swoich 

wyjaśnieniach nie jest bowiem ograniczony treścią wezwania i może poza wskazanymi przez 

zamawiającego kwestiami rozszerzyć swoją argumentację.

Tymczasem odpowiedź Odwołującego z dnia 23 sierpnia 2024 r. w postaci wyjaśnień rażąco 

niskiej  ceny,  choć  niewątpliwie  wpłynęła  w  zakreślonym  przez  Zamawiającego  terminie, 

to 

nie  można  zdaniem  Izby  uznać,  że  była  wystarczająca  dla  wykazania,  że  oferta 

Odwołującego  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny.  Tym  niemniej  nie  można  zignorować  tego, 

jaki sposób Odwołujący udzielił pierwotnych wyjaśnień, w odniesieniu do treści wezwania 

Zamawiającego.  W  przepisie  art.  224  ust.  5  ustawy  Pzp,  mowa  jest  o  wykazaniu,  czyli 

udowodnieniu, że cena nie jest rażąco niska. Chodzi tu przede wszystkim o przedstawienie 


konkretnych  informacji,  pozwalających  później  zamawiającemu  na  realną  weryfikację 

wyceny. Dla wypełnienia obowiązku przez wykonawcę nie wystarczy zatem, aby ograniczył 

się on wyłącznie do ogólnych stwierdzeń, że w zaoferowanej cenie wykona zamówienie. Jak 

podaje  się  w  orzecznictwie  Izby:  „Wyjaśnienia  sposobu  kalkulacji  ceny  nie  powinny 

ograniczać  się  do  zapewnień  wykonawcy,  a  wskazywać  konkretne  dane  i  ustalone  koszty, 

aby zamawiający mógł sprawdzić czy przyjęty poziom poszczególnych składników cenowych 

jest  właściwy  –  zamawiający  powinien  dowiedzieć  się  w  jakiej  wysokości  wyceniono  koszt 

pracy  specjalistów,  aby  zweryfikować  kalkulację  ceny  w  ramach  zgodności  z  przepisami 

dotyczącymi kosztów pracy” (wyrok Izby z dnia 7 marca 2022 r. sygn. akt: KIO 421/22) oraz

„wyjaśnienia  wykonawcy  nie  mogą  stanowić  jedynie  formalnej  odpowiedzi  na wezwanie 

zamawiającego,  zawierającej  ogólne  informacje  o  działalności  wykonawcy  lub  deklaracje 

co 

do  realizacji  zamówienia  za  zaoferowaną  cenę,  niepoparte  stosownymi  dowodami. 

Wyjaśnienia wykonawcy muszą być na tyle konkretne i szczegółowe, aby na ich podstawie 

zamawiający  był  w  stanie  dowiedzieć  się,  jakie  okoliczności  właściwe  wzywanemu 

do 

wyjaśnień  wykonawcy,  spowodowały  obniżenie  ceny  jego  oferty,  w  jaki  sposób 

okoliczności  te  spowodowały  obniżenie  ceny  i  jakich  oszczędności  wykonawca mógł  dzięki 

nim dokonać (wyrok Izby z dnia 16 stycznia 2020 r. sygn. akt: KIO 2664/19). 

Mając  więc  na  względzie  powyższe,  w  ocenie  Izby  wyjaśnienia  Odwołującego  w  zakresie 

wyjaśnień ceny oferty, wyjąwszy zawartą w początkowych fragmentach wyjaśnień polemikę 

z samym faktem dokonania czynności wezwania do wyjaśnień przez Zamawiającego (jak już 

wyżej  wskazano  -  wykonawca  w  każdym  przypadku  musi  odnieść  się  do  wezwania 

zamawiającego, nawet gdyby finalnie okazało się ono niezasadne, tym niemniej Odwołujący 

nie zarzucał w odwołaniu niezasadności wystosowania wezwania) oraz cytowane w dalszych 

częściach  orzecznictwo  Izby  oraz  sądu  okręgowego,  sprowadzało  się  w  istocie 

do 

gołosłownych  zapewnień  Odwołującego  co  do  tego,  iż  cena  nie  jest  rażąco  niska. 

Zarówno  w  treści  wyjaśnień,  jak  i  odwołania,  Odwołujący  powoływał  się  na  to,  że  ustalone 

postępowaniu  wynagrodzenie  było  ryczałtowe.  Należy  jednak  wskazać,  że  procedura 

wyjaśniania  rażąco  niskiej  ceny  nie  zależy  od  przyjętej  przez  zamawiającego  formy 

wynagrodzenia  za  roboty  budowlane 

i  nie  zwalnia  wykonawcy  z  zachowania  należytej 

staranności przy udzielaniu wyjaśnień w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego. Nie można 

więc uznać za wystarczających zapewnień Odwołującego, że „Całość prac została dokładnie 

policzona  w  oparciu  o  wiedzę  i  duże  doświadczenie  osób  realizujących  wcześniejsze  takie 

prz

edsięwzięcia. W naszym zespole rzetelne przygotowanie i policzenie to podstawa pracy”. 

Podobnie  za  niewykazane  należy  zakwalifikować  dalsze  twierdzenia  Odwołującego 

rzetelności,  wiedzy,  doświadczeniu  („W  naszej  pracy  od  wielu  lat  korzystamy 

wypracowanej  metody  obniżenia  kosztów  zarówno  materiałowych  jak  i  robocizny,  mając 


na 

względzie  aktualne  przepisy  prawa  pracy  i  wynagrodzenia  minimalnego.  Wieloletnie 

doświadczenie pozwala nam łączyć niektóre zakresy prac robót budowlanych obniżając tym 

samym  koszty  materiałowe,  transportowe  i  wykonawcze”).  Natomiast  przedstawione  przez 

Odwołującego dwie tabele stanowią jedynie wyszczególnienie kosztów, które po wykonaniu 

odpowiedniego  działania  istotnie  składają  się  na  sumaryczną  wartość  wymienionych 

kosztów.  Odwołujący  jednakże  nie  tłumaczy  jednak  choćby  w  minimalnym  stopniu,  skąd 

wynika  przyjęcie  danej  stawki  dla  którejkolwiek  z  pozycji  zestawień  tabelarycznych.  Dalej 

Odwołujący powoływał się na zdobyte doświadczenie w realizacjach zleceń i jak wydaje się 

w  tym  kontekście  załączył  do  wyjaśnień  ww.  protokoły  odbioru  robót  i  umowę.  Również 

poinformowanie 

przez  Odwołującego  o  posiadanym  doświadczeniu  w  realizacji  innych 

projektów  nie  może  być  ocenione  inaczej  niż  jako  ogólna  informacja  o  działalności 

wykonawcy. W dalszych fragmentach Odwołujący również przytacza wyłącznie subiektywne 

twierdzenia  o 

okolicznościach  wpływających  na  obniżenie  ceny,  takie  jak  korzystanie 

nowoczesnych  technologii  w  budownictwie,  doświadczenie  kadry,  brak  kar 

za 

nieterminową  realizację,  zapewnienie  o  dołożeniu  wszelkich  starań  o  wykonanie 

zamówienia  w  jak  najszybszym  terminie,  zachowując  przy  tym  najwyższą  jakość 

wykonanych prac, długoletnia współpraca z przedsiębiorcami.  

Podsumowując, nie sposób w ocenie Izby uznać, ażeby przedstawione przez Odwołującego 

wyjaśnienia  w  zakresie  zaoferowanej  ceny  były  wyczerpujące  i  wystarczające  w  stosunku 

do 

treści  wezwania  Zamawiającego,  które  przecież  wyraźnie  wskazywało  na  ustawowy 

katalog  okoliczności,  o  którym  mowa  w  art.  224  ust.  3  ustawy  Pzp.  Wyjaśnienia 

Odwołującego  nie  refowały  do  wezwania  Zamawiającego  w  stopniu  wystarczającym 

na 

stwierdzenie,  iż  zostały  udzielone  z  należytą  starannością,  co  należy  rozumieć  jako 

odniesienie  się  do  wszystkich  kwestii  poddanych  pod  wątpliwość  przez  Zamawiającego. 

Wyjaśnienia  Odwołującego  w  istocie  sprowadzały  się  do  ogólnych  zapewnień  o możliwości 

obniżenia ceny oraz przedstawieniu dwóch tabel z rozbiciem kosztów. Nie sposób wywieść, 

jak  bliżej  nieokreślone  metody,  czy  też  posiadane  doświadczenia  bądź  długoletnia 

współpraca z partnerami pozwalały Odwołującemu na przyjęcie podanych stawek. Zdaniem 

Izby 

więc, dokonana przez Zamawiającego ocena wyjaśnień Odwołującego była prawidłowa, 

tym samym zarzut nr 1 nie zasługiwał na uwzględnienie. 

Odnosząc się zaś stricte do zarzutu nr 2, tj. naruszenia art. 224 ust. 1 i ust. 2 pkt 1) ustawy 

Pzp  poprzez  zaniechanie 

Zamawiającego  w  postaci  braku  wezwania  Odwołującego 

do 

złożenia dalszych wyjaśnień w zakresie kalkulacji ceny oferty ze wskazaniem konkretnych 

elementów  kalkulacji,  które  miałyby  podlegać  wyjaśnieniu,  zwłaszcza  w  obliczu  nader 

ogólnego wezwania do złożenia wyjaśnień, które skutkowało równie ogólnym uzasadnieniem 


odrzucenia  oferty  Odwołującego,  w  konsekwencji  powyżej  zaprezentowanej  oceny 

zakresie  zarzutu  nr  1,  Izba  oddaliła  również  zarzut  nr  2.  Jak  zostało  to  już  wyżej 

podkreślone przez Izbę, wyjaśnienia udzielone przez Odwołującego nie referowały w stopniu 

wystarczającym do wezwania Zamawiającego, wobec czego niezasadnym byłoby ponowne 

wzywanie  Odwołującego  do  wyjaśnień.  Należy  wskazać,  że  co  do  zasady  wykonawca 

ma 

wyłącznie  jedną  szansę  na  przedstawienie  swojej  argumentacji  w  celu  rozwiania 

wątpliwości  zamawiającego  co  do  zaoferowania  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu.  Niemniej 

jednak,  wielokrotne  przedstawianie  wyjaśnień  przez  wykonawcę  jest  dopuszczalne  jedynie 

sytuacji,  gdy  pierwotne  wezwanie  zamawiającego  było  niekonkretne,  niepełne,  a  kolejne 

wezwania  zamawiającego  odnoszą  się  do  wątpliwości  zamawiającego,  które  nie  zostały 

uprzednio  wyartykułowane  albo  wyartykułowano  jest  w sposób  niejasny.  W  pozostałych 

przypadkach, to znaczy gdy pierwotne wezwanie zamawiającego jest precyzyjne, natomiast 

wyjaśnienia  wykonawcy  są  nieprzekonujące,  lakoniczne,  czy  też  niepoparte  dowodami, 

ponawianie  zapytania  do  wykonawcy  należy  uznać  za  niedopuszczalne.  Jak  podnosi  się 

w orzecznictwie  Izby: 

„Wykonawca  biorący  udział  w  postępowaniu,  jako  profesjonalista, 

zobowiązany jest udzielić wyczerpujących wyjaśnień na pierwsze wezwanie zamawiającego, 

które  jasno  określało  zakres  wymaganych  wyjaśnień.  Niewywiązanie  się  przez  wykonawcę 

ciężaru wykazania prawidłowości ceny oferty nie może uzasadniać ponownego wzywania 

do  wyjaśnień,  gdyż  stanowiłoby  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców”  (tak  Izba  w wyroku  z  dnia  18  listopada  2021  r.  sygn.  akt:  KIO 

O kosztach 

postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 

ustawy Pzp oraz w oparciu o 

przepisy § 8 ust. 2 w zw. z § 5 pkt 1) rozporządzenia w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r.  poz. 2437).

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:  …………………………..