Sygn. akt: KIO 3227/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
23 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 23 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 4 września 2024 r. przez wykonawcę
Open Mind sp. z o.o.
z siedzibą w Szczecinie
w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miasto Szczecin -
Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych
Uczestnik po stronie
Zamawiającego – wykonawca „BRAMAR” M. R., R. R. sp. j. z siedzibą
w Radomiu
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Open Mind sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie
kwoty 9 000
zł 00 gr (słownie:
dziewięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 3227/24
UZASADNIENIE
Gmina Miasto Szczecin -
Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych (zwany dalej:
„Zamawiającym”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym bez możliwości negocjacji na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605, ze zm.), zwanej dalej
„ustawą Pzp”, na realizację zadania pn.: „Wymiana wrót hangarowych w hangarze
samolotowym Aeroklubu Szczecińskiego przy ul. Przestrzennej 10 w Szczecinie – ETAP II”,
numer referencyjny: ZBiLK.DZP.AT.171-68-TP/24.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 24 lipca 2024 roku, numer: 2024/BZP 00426986.
Wartość zamówienia nie przekracza
prog
ów unijnych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
Wykonawca
Open Mind sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie (zwany dalej:
„Odwołującym”) w dniu 4 września 2024 roku wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami
ustawy Pzp
czynności Zamawiającego polegających na:
• odrzuceniu oferty złożonej przez Odwołującego pomimo, iż w stosunku do Odwołującego
brak było podstaw odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
oraz na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp;
• wyborze jako najkorzystniejszej oferty BRAMAR M. R., R. R. Sp. j, pomimo iż
najkorzystniejszą ofertę, zgodnie z kryteriami oceny ofert, złożył Odwołujący;
• zaniechaniu wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści jego oferty
w zakresie związanym z przyjętymi rozwiązaniami technicznymi zawartymi w ofercie
podwykonawcy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 a contrario ustawy Pzp
poprzez
jego błędne zastosowanie i odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na rażąco
niską cenę, pomimo że cena wskazana przez Odwołującego w ofercie i uzasadniona
w
wyjaśnieniach nie jest rażąco niska, co wynika z oferty otrzymanej od firmy
AL-STAL sp. z
o.o., która dotyczy wrót hangarowych zgodnych z warunkami zamówienia,
a
nawet posiadających właściwości techniczne istotnie lepsze od warunków przewidzianych
w dokumentach zamówienia;
2) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
poprzez jego błędne zastosowanie i odrzucenie oferty
złożonej przez Odwołującego w efekcie błędnego przyjęcia, że treść oferty jest niezgodna
z
warunkami zamówienia, pomimo że Odwołujący złożył ofertę dokładnie odpowiadającą
treści warunków zamówienia,
3) art. 223 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie
i nie wezwanie O
dwołującego do wyjaśnień dotyczących treści jego oferty w zakresie
związanym z rozwiązaniami technicznymi zawartymi w ofercie podwykonawcy,
czym
naruszył zasadę uczciwej konkurencji.
W oparciu o powyższe, Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
2. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
3. powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych
w
odwołaniu
oraz o:
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika zgodnie ze spisem kosztów.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje.
W dniu
5 września 2024 roku Zamawiający przekazał Wykonawcom informację
o wniesionym
odwołaniu wraz z jego kopią za pośrednictwem Platformy zakupowej
Zamawiającego.
W tym samym dniu wykonawca
„BRAMAR” M. R., R. R. sp. j. z siedzibą w Radomiu,
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba stwierdziła, że zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego
ww. Wykonawcy
spełnia wymagania określone w art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
W dniu 19 września 2024 roku Zamawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Także w dniu 19 września 2024 roku Uczestnik postępowania odwoławczego
po
stronie Zamawiającego złożył pismo wnosząc o oddalenie odwołania i przedstawiając
swoje stanowisko w sprawie.
W dniu 20 sierpnia 2024 roku
– przed otwarciem rozprawy - Odwołujący złożył
Prezesowi
Krajowej Izby Odwoławczej
oświadczenie
o cofnięciu
odwołania.
Oświadczenie zostało podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentowania
Odwołującego.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy
Pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy, a stosownie do treści art. 520 ust. 2 Pzp cofnięte odwołanie
nie
wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa
Izby.
Zgodnie z art. 568 pkt 1 ustawy
Pzp Izba umarza postępowanie odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
Wobec powyższego Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437).
Stosownie do § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) powołanego powyżej rozporządzenia:
w
przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek
cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień,
na
który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron
lub
uczestników postępowania odwoławczego - odwołującemu zwraca się 90% wpisu;
w
takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty
uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
Biorąc powyższe pod uwagę Izba orzekła jak w sentencji i nakazała zwrot na rzecz
Odwołującego kwoty 9 000,00 zł, uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodnicząca: ……………….…………………