Sygn. akt: KIO 3294/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 2
3 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 23 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2024 r. przez wykonawcę Intaris sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa – Komendę
Główną Straży Granicznej
przy udziale:
A. Uczestnik po stronie Odwołującego -wykonawca NTT Technology sp. z o.o. z siedzibą
w
Zakręcie;
B.
Uczestnik po stronie Zamawiającego – wykonawca Computex spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w Warszawie;
C. Uczestnik po stronie Zamawiającego – wykonawca MBA System sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie;
D.
Uczestnik po stronie Zamawiającego – wykonawca Suntar sp. z o.o. z siedzibą
w Tarnowie
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz wykonawcy
Intaris sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….….…………
Sygn. akt: KIO 3294/24
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Komenda Główna Straży Granicznej, zwana dalej „Zamawiającym”,
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego w celu zawarcia umowy ramowej na
podstawie przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023r., poz. 1605, ze zm.),
zwanej dalej:
„ustawą Pzp”, na realizację zadania pn.: „Modernizacja i utrzymanie platformy
teleinformatycznej Straży Granicznej. Zakup stanowisk końcowych”, numer referencyjny:
40/BF/BŁil/24.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 28 sierpnia 2024 r. numer
publikacji ogłoszenia: 515120-2024,
numer wydania Dz.U. S: 167/2024.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne, określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawca
Intaris sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (zwany dalej „Odwołującym”)
w dniu
9 września 2024 r. wniósł odwołanie od
czynności Zamawiającego, polegających
na
sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 4 ustawy Pzp
w zw. z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) ustawy Pzp
poprzez sporządzenie
opisu
przedmiotu
zamówienia
w
sposób
utrudniający
uczciwą
konkurencję,
podczas gdy
obowiązkiem Zamawiającego było takie sporządzenie opisu przedmiotu
zamówienia, który nie ograniczałby uczciwej konkurencji, a także mając na uwadze
okoliczność, że obowiązkiem Zamawiającego jest sporządzenie takiego opisu przedmiotu
zamówienia, który będzie stanowił wyraz prawdziwych i uzasadnionych potrzeb
Zamawiającego, jednocześnie zgodnych z przepisami.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o:
1. merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania i jego
uwzględnienie w całości,
2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania, a także
dowodów, które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie,
3. nakazanie Zamawiającemu dokonania czynności modyfikacji dokumentów zamówienia
zgodnie z treścią odwołania,
4. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie
z
fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie.
W
uzasadnieniu
odwołania
Odwołujący
kwestionował
wymogi
opisane
przez
Zamawiającego w OPZ w zakresie „Monitor – typ 1” oraz „Monitor – typ 2” (rozdział
2.4. i 2.5. OPZ) i sformułował szczegółowe wnioski odwołania w tym zakresie. A mianowicie
Odwołujący wnosił o
nadanie postanowieniom OPZ
w zakresie monitorów typ 1 i 2
następującej treści:
Monitor
– typ 1
Dodatkowe wymagania:
monitor musi pochodzić od tego samego producenta, co komputer stacjonarny AIO typ 1
opisany w pkt. 2.2
monitor musi posiadać taki sam kolor co komputer stacjonarny AIO typ 1 opisany w pkt. 2.2
Monitor
– typ 2
Dodatkowe wymagania:
monitor musi pochodzić od tego samego producenta, co komputer stacjonarny AIO typ 2
opisany w pkt. 2.3
monitor musi posiadać taki sam kolor co komputer stacjonarny AIO typ 2 opisany w pkt. 2.3
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 10
września 2024 roku Zamawiający przekazał Wykonawcom uczestniczącym
w
postępowaniu informację o wniesionym odwołaniu wraz z jego kopią oraz wezwaniem
do
przystąpienia do postępowania odwoławczego za pośrednictwem strony internetowej
prowadzonego postępowania.
W dniu 12
września 2024 roku wykonawca Computex spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w Warszawie zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Ponadto, w dniu 13 września 2024 roku swoje przystąpienia do postępowania
odwoławczego zgłosili:
wykonawca NTT Technology sp. z o.o. z siedzibą w Zakręcie – po stronie Odwołującego
oraz
– wykonawca MBA System sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i
– wykonawca Suntar sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie
po stronie Zamawiającego.
Izba ustaliła, że zgłoszenia przystąpień do postępowania odwoławczego
ww.
Wykonawców są zgodne z wymogami określonymi w art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
W dniu
16 września 2024 roku Zamawiający przekazał Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia odwołanie
w
całości. Ponadto Zamawiający wskazał, że udzielając odpowiedzi na pytania Wykonawców
do treści SWZ dokonał w dniu 12 września 2024 roku modyfikacji Załącznika nr 1
Opis
przedmiotu zamówienia pkt 2.4. Monitor typ 1 wiersz w tabeli „Dodatkowe wymagania”
i pkt 2.5. Monitor typ 2
wiersz w tabeli „Dodatkowe wymagania”. Zamawiający wyjaśnił,
że wprowadzona zmiana do treści SWZ jest zgodna z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Do
odpowiedzi na odwołanie Zamawiający załączył odpowiedzi na pytania Wykonawców
do
treści SWZ i zmiany SWZ z dnia 12 września 2024 roku.
Izba ustaliła, że odpowiedzi na pytanie nr 8 i nr 9 odnoszą się do zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, a wskazane w nich modyfikacje treści SWZ są zgodne
z
wnioskami Odwołującego.
Mając powyższe na uwadze, Izba uznała, że w niniejszej sprawie zachodzą
przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o przepis art. 568 pkt 2
ustawy Pzp.
Zgodnie bowiem
z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp Izba umarza postępowania odwoławcze,
w
formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
W sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia czynność, wobec której zostało
wniesione odwołanie, na dzień rozpoznawania sprawy przez Izbę, nie istnieje,
ponieważ Zamawiający w dniu 12 września 2024 roku dokonał modyfikacji treści Specyfikacji
Warunków Zamówienia w zakresie objętym zarzutami odwołania, uwzględniając
jednocześnie w pełnym zakresie żądania Odwołującego.
Tym samym nie istnieje tzw.
substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba
mogła rozpoznać odwołanie merytorycznie i stwierdzić, czy Zamawiający dopuścił się
naruszenia przepisów ustawy Pzp, czy też nie. Zatem, postępowanie odwoławcze staje się
zbędne, gdyż przedmiot zaskarżenia, tj. czynność sporządzenia opisu przedmiotu
zamówienia w zakresie kwestionowanych przez Odwołującego postanowień SWZ, przestał
istnieć, co stanowi podstawę umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o powołany
powyżej przepis art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. W konsekwencji dalsze postępowanie
odwoławcze stało się zbędne, gdyż stan faktyczny uległ zmianie, a Wykonawcom
przysługuje prawo do wniesienia odwołania na nowe postanowienia dokumentów
zamówienia.
Wobec powyższego, nie zachodziła też konieczność wezwania Uczestników
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego do wniesienia sprzeciwu
wobec
uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów odwołania w całości (uwzględnienie
przez Zamawiającego zarzutów odwołania przy braku sprzeciwu ze strony tychże
Uczestników prowadziłoby również do umorzenia postępowania odwoławczego z innej
podstawy prawnej).
Izba zwraca
także uwagę, że zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 ustawy Pzp Izba,
wydając orzeczenie, bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia
postępowania odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może
dojść do zmian w toku postępowania o udzielenie zamówienia, co Izba zobowiązana jest
uwzględnić wydając orzeczenie.
Mając powyższe na uwadze Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w oparciu
o przepis art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych
rodzajów
kosztów
postępowania
odwoławczego,
ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Stosownie do
§ 9 ust. 2 powołanego rozporządzenia: w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości ze względu na stwierdzenie, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, zgodnie
z art. 568 pkt
2 ustawy, koszty znosi się wzajemnie.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji i nakazała dokonanie
na rzecz O
dwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
zł uiszczonej przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Przewodnicząca: ……………….………………