Sygn. akt: KIO 33/24
Warszawa, 24 stycznia 2024 roku
WYROK
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2024 roku
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 02 stycznia 2024 roku przez
Odwołującego – Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Target sp. j. A.
Ł., M. R., Aspekt sp. z o.o. (ul. Gwiaździsta 15a lok. 400, 01-651
Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Muzeum Marynarki
Wojennej w Gdyni (ul. Zawiszy Czarnego 1B, 81-374 Gdynia)
przy udziale
uczestnika po stronie Zamawiającego – Nord Security sp. z o.o. (ul.
Partyzantów 76, 80-254 Gdańsk)
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty Wykonawcy Nord Security sp. z o.o. oraz nakazuje dokonanie ponownego
badania i oceny ofert,
w tym wezwanie Wykonawców: 1) Nord Security sp. z o.o., 2)
W
ykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Agencja
Ochrony Osób i Mienia Dogmat sp. z o.o., Patrol Dogmat s.c. M. P., R. K., Biuro
Ochrony Dogmat sp. z o.o., D&S Dogmat sp. z o.o., Grupa Ochrony Dogmat sp. z o.o.
do złożenia szczegółowych wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, w tym
przedstawienie szczegółowej kalkulacji ceny (w tym stawki roboczogodziny) wraz z
dowodami potwierdzającymi elementy kalkulacji i potwierdzającymi ewentualne
szczególne dla wykonawcy okoliczności uzasadniające możliwość obniżenia ceny/stawki
roboczogodziny,
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
(ul. Zawiszy Czarnego 1B, 81-374 Gdynia) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego:
kwotę 7500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy)
uiszczoną przez Odwołującego - Wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Konsorcjum: Target sp. j. A. Ł., M. R., Aspekt sp. z o.o.
(ul. Gwiaździsta 15a lok. 400, 01-651 Warszawa) tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego,
zasądza od Zamawiającego Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (ul. Zawiszy
Czarnego 1B, 81-374 Gdynia) na rzecz
Odwołującego - Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Target sp. j. A. Ł., M. R., Aspekt
sp. z o.o. (ul. Gwiaździsta 15a lok. 400, 01-651 Warszawa) kwotę 11100 zł 00 gr
(słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego, tj. wpisu od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika Odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 33/24
UZASADNIENIE
Zamawiający Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym z możliwością przeprowadzenia negocjacji,
którego przedmiotem są: „usługi ochrony fizycznej osób i mienia dla Muzeum Marynarki
Wojennej w Gdyni w okresie 01.02.2024
– 31.01.2025.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 7.12.2023r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod nr 2023/BZP 00538818/01.
Odwołujący Konsorcjum: TARGET Spółka Jawna A. Ł. M. R., ASPEKT sp. z o.o.
wniósł
odwołanie od czynności Zamawiającego polegającej na:
wyborze najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę Nord Security sp. z o.o.,
pomimo, iż oferta tego Wykonawcy winna podlegać odrzuceniu;
- zaniechaniu
czynności wezwania wykonawcy Nord Security sp. z o.o. do złożenia
szczegółowych wyjaśnień w zakresie wyliczenia zaoferowanej ceny;
- zaniechaniu
czynności wezwania wykonawcy Konsorcjum: Lider: Agencja Ochrony Osób i
Mienia Dogmat s
p. z o.o., Partnerzy: Patrol Dogmat Spółka Cywilna M. P. R. K., Biuro
Ochrony Dogmat sp. z o.o., D&S Dogmat sp. z o.o., Grupa Ochrony Dogmat sp. z o.o. (dalej
także Konsorcjum Dogmat) do złożenia szczegółowych wyjaśnień w zakresie wyliczenia
zaoferowanej ceny;
- zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy Nord Security sp. z o.o.
, którego oferta zawiera
rażąco niską cenę; zaniechania odrzucenia oferty Wykonawcy Konsorcjum Dogmat, którego
o
ferta zawiera rażąco niską cenę.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 239 ust. 1 i 2 w związku z art. 226 ust. 1 pkt 8 oraz art.224 ust. 4 ustawy Prawo
zamówień publicznych;
- art. 224 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych w związku z art. 224 ust. 4 ustawy
Prawo zamówień publicznych;
art. 226 ust. 1 pkt. 8 w związku z art. 224 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych;
- art. 16 ustawy
Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie przygotowania i
przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu uwzględnienia
odwołania w całości; unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; wezwania do
złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny Wykonawców: Nord Security sp. z o.o.,
Dogmat; dokonania ponownej ocenę ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego oraz
odrzucenie ofert Wykonawców: Nord Security sp. z o.o., Konsorcjum Dogmat, jako że
zawierają rażąco niską cenę; zasądzenia kosztów na rzecz Odwołującego w tym kosztów
zastępstwa według norm przepisanych.
Odwołujący zwrócił uwagę Zamawiającemu pismem z dnia 21 grudnia 2023r. oraz z dnia 27
grudnia 2023r. na uzasadnione przesłanki wskazujące na fakt, iż oferty Wykonawcy Nord
Security sp. z o.o., Konsorcjum
Dogmat, mogą zawierać rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia i wniósł o wezwanie wykonawców do złożenia wyjaśnień w zakresie
zaoferowanej ceny. Odwołujący przedstawił Zamawiającemu w piśmie z dnia 21 grudnia
2023r. wyliczenia kosztów pracy, wskazując na minimalną stawkę roboczogodziny kosztową
pracodawcy w wysokości 33,51 zł (w okresie 01.01. - 30.06.2024r.) i 34,01 zł (od dnia 1 lipca
2024r.).
Cena oferty Wykonawcy Nord Security sp. z o.o.
za jedną roboczogodzinę wynosi: 32,08 zł
netto. Cena oferty Wykonawcy
Dogmat za jedną roboczogodzinę wynosi: 33,06 zł netto.
W opinii Odwołującego, zaoferowane przez Wykonawców: Nord Security sp. z o.o.,
Konsorcjum Dogmat, stawki godzinowe
nie zabezpieczają stawki wynikającej z przepisów
określających minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024r. Okoliczność ta powinna
wzbudzić wątpliwości Zamawiającego co do możliwości realizacji przedmiotowego
zamówienia w sposób wynikający z dokumentacji przetargowej.
Ponadto zdaniem Odwołującego, powyższe uchybienia stanowią także naruszenie art. 16
ustawy
Prawo zamówień publicznych, bowiem Zamawiający nie przeprowadził postępowanie
w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców. Dokonał wyboru oferty, która powinna być odrzucona.
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której zwarł wniosek o oddalenie odwołania.
W treści odwołania wskazał, że żadna z zaoferowanych cen nie wypełniała znamion ceny
rażąco niskiej, określonych w art. 224 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, w
związku z czym Zamawiający nie był zobligowany do badania rażąco niskiej ceny.
Zamawiający wskazał także, że każdy z wykonawców złożył oświadczenia o zgodności ceny
z przepisami dotyczącymi minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej
stawki godzinowej w 2024 r. oraz z przepisami dotyczącymi zwalczania nieuczciwej
konkurencji.
Zwrócił uwagę, że różnice w cenie w ofertach złożonych przez dwóch z wyżej
wymienionych wykonawców nie były duże, co oznaczało, że wykonanie zamówienia za
wskazane przez tych wykonawców stawki jest realne.
Zamawiający powołał się na postanowienia Specyfikacji Warunków Zamówienia, z których
wynika, że realizacja zamówienia przy udziale osób z orzeczonym stopniem
niepełnosprawności jest możliwa, za wyjątkiem osób, których stopień niepełnosprawności
uniemożliwia lub utrudnia wykonanie przedmiotu zamówienia, jak również osób z dysfunkcją
narządów mowy, ruchu, słuchu lub zaburzeniami psychicznymi. Dopuszczenie do
wykonywania zamówienia wyżej wymienionych osób wpisuje się w funkcjonującą od wielu lat
praktykę stosowaną przez przedsiębiorstwa z branży usług ochrony, zgodnie z którą do
ochrony obiektów użyteczności publicznej, jak np. budynki sądów lub instytucji kultury,
kierowane są osoby z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. W instytucji kultury
prowadzonej przez Zamawiającego od lat faktyczne czynności ochroniarskie mogą być
świadczone są przy udziale osób z niepełnosprawnością. Zamawiający wskazał, że stawka
za roboczogodzinę w przypadku Odwołującego wynosi 33,94 złotych netto, a więc
Odwołujący również nie uwzględnił w swych wyliczeniach minimalnej stawki roboczogodziny,
która wedle jego wyliczeń ma wynosić od 1 lipca 2024 r. 34,01 złotych.
Wykonawca Nord Security sp. z o.o. wniósł pismo procesowe, w którym oświadczył, że
zaoferowana przez niego stawka
jednej roboczogodziny w wysokości: 32,08 zł netto pozwala
na rzetelną realizację przedmiotowego zamówienia z uwzględnieniem skierowania do
realizacji zamówienia wyłącznie osób posiadających orzeczony lekki stopień
niepełnosprawności. Ponadto wszyscy skierowani do realizacji zamówienia pracownicy Nord
Security s
p. z o. o. będą zatrudnieni na postawie umowy o pracę z wynagrodzeniem 4 242 zł
brutto do dnia 30 czerwca 2024r. oraz 4 300 zł brutto od dnia 01 lipca 2024r. Wykonawca
Nord Security sp. z o.o.
oświadczył, że do realizacji zamówienia zamierza skierować
wyłącznie osoby z orzeczonym lekkim stopniem niepełnosprawności (tj. wszystkie
skierowane do realizacji osoby będą posiadały orzeczony lekki stopień niepełnosprawności i
będą posiadały ważne badania lekarskie, dopuszczające ich do pracy). Do zatrudnienia
wszystkich skierowanych do realizacji zamówienia osób Wykonawca Nord Security sp. z o.o.
otrzyma pomoc publiczną w kwocie 500 zł. Dofinansowanie to pozwala pracodawcy obniżyć
koszt zatrudnienia pracownika.
Odwołujący oświadczył, że cofa zarzuty odwołania dotyczące zaniechania przez
Zamawiającego odrzucenia ofert Wykonawców Nord Security sp. z o.o. oraz Konsorcjum
Dogmat. Do rozpoznania zostały skierowane pozostałe zarzuty podniesione w odwołaniu
dotyczące zaniechania wezwania przez Zamawiającego Wykonawców Nord Security sp. z
o.o. i Konsorcjum Dogmat do złożenia szczegółowych wyjaśnień w zakresie wyliczenia
zaoferowanej ceny oraz wobec dokonania wyboru oferty Wykonawcy Nord Security sp. z o.o.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z artykułem 224 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, jeżeli zaoferowana
cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do
przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia
lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w
tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części
składowych.
P
ismem z 21 grudnia 2023r. Odwołujący zwrócił uwagę Zamawiającemu na uzasadnione
przesłanki wskazujące na fakt, iż oferty Wykonawców Nord Security sp. z o.o., Konsorcjum
Dogmat, mogą zawierać rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia i wniósł o
wezwanie wykonawców do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanych przez nich cen.
Odwołujący przedstawił Zamawiającemu w piśmie z dnia 21 grudnia 2023r. wyliczenia
kosztów pracy, wskazując na minimalną stawkę roboczogodziny kosztową pracodawcy w
wysokości 33,51 zł (w okresie 01.01. - 30.06.2024r.) i 34,01 zł (od dnia 1 lipca 2024r.).
Cena oferty Wykonawcy Nord Security sp. z o.o.
za jedną roboczogodzinę wynosi: 32,08 zł
netto. Cena oferty Wykonawcy Konsorcjum
Dogmat za jedną roboczogodzinę wynosi:
zł netto.
Zamawiający miał zatem podstawy do tego, aby powziąć wątpliwości w zakresie wysokości
zaoferowanej stawki roboczogodziny
– czy rzeczywiście uwzględnia ona przepisy prawa w
zakresie wynagrodzenia i czy w związku z tym nie jest rażąco niska. W skierowanym piśmie
do Zamawiającego (z 21 grudnia 2023 roku) Odwołujący dokonywał obliczeń stawki
roboczogodziny z uwzględnieniem kosztów pracodawcy związanych z zatrudnieniem
pracowników w oparciu o przepisy prawa. Już we wskazanych pismach Odwołujący
wskazywał, że „w przypadku zatrudnienia pracownika z lekkim stopniem niepełnosprawności
przysługuje pracodawcy dofinansowanie w wysokości 500,00 zł, tym samym wysokość
kosztów zatrudnienia wynosi odpowiednio; 33,51 zł (01.01. – 30.06.2023r.) i 34,01 zł (od
dnia 1 lipca 2023r.)”. Zatem Zamawiający był zobowiązany wezwać Wykonawców Nord
Security sp. z o.o. i Konsorcjum Dogmat do złożenia wyjaśnień, gdyż zaoferowana przez
tych Wykonawców cena jest niższa niż stawka uwzględniająca już dofinansowanie
pracodawcy zatrudniającego pracownika z lekkim stopniem niepełnosprawności.
Zamawiający nie odniósł się w żaden sposób do kalkulacji Odwołującego, przedstawionej w
pi
śmie z 21 grudnia 2023 roku. Nie przedstawił żadnych kalkulacji, czy innych informacji,
które podważałyby zgodność przyjętej przez Odwołującego kalkulacji z przepisami prawa.
Nie obalił zatem argumentów Odwołującego. Zamawiający przedstawił jedynie ogólną,
subiektywną ocenę, że stawki zaoferowane przez Wykonawców nie są rażąco niskie. Jest to
jednak jedynie subiektywna ocena Zamawiającego, nie poparta żadnymi dowodami, faktami.
N
a chwilę badania i oceny ofert Zamawiający nie znał i nadal nie zna podstaw i możliwości
obniżenia stawki przez obu Wykonawców (Nord Security sp. z o.o. i Konsorcjum Dogmat).
Tymczasem to właśnie od Wykonawców Zamawiający może i powinien czerpać wiedzę o
tym, jakie
składowe przyjęli do kalkulacji ceny (stawki roboczogodziny), jakie są szczególne
dla nich okoliczności pozwalające na obniżenie ceny/stawki roboczogodziny. To wykonawcy
składający ofertę powinni wyjaśnić elementy wpływające na cenę oraz przedstawić
obliczenia wraz z dowodami. Wszelkie szczególne okoliczności, które wpływają na
możliwość obniżenia ceny przez wykonawcę powinny zostać przedstawione w treści
wyjaśnień. Zamawiający na chwilę badania i oceny ofert nie miał żadnej wiedzy co do
istnienia okoliczności szczególnych dla wykonawców - nie zostały one ujęte w treści ich ofert.
P
onadto wykonawcy nie byli dotychczas wzywani do wyjaśnień, zatem nie mieli okazji do
przedstawienia takich informacji.
Trafnie wskazano w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej o sygn. akt KIO 599/22: „Z faktu, iż
istnieje możliwość takiego dofinansowania, nie można wyprowadzać tezy, że zamawiający
tego rodzaju okoliczności winien uwzględniać niejako „z urzędu” i że zwalnia go to od
przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w zakresie zaoferowanych cen.
Zamawiający nie ma wiedzy co do poziomu dofinansowania otrzymywanego przez
poszczególnych wykonawców. Dopiero złożone wyjaśnienia, poparte dowodami, pozwalają
zamawiającemu na ocenę, czy i w jaki sposób obniżenie stawki godzinowej przez
wykonawcę było uprawnione.”
Formułując zarzut Odwołujący odniósł się do konkretnych obliczeń, przyjął dane w zakresie
kosztów pracodawcy związanych z zatrudnieniem pracowników wynikające z przepisów
prawa. Kontrargumentacja wobec tak postawionych zarzutów powinna zatem obejmować
kalkulację. Takiej kalkulacji nie przedstawił ani Zamawiający, ani Wykonawca Nord Security
sp. z o.o., który zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
Jak wskazano powyżej, kontrargumentacja wobec zarzutów Odwołującego (opierających się
na obliczeniach)
powinna obejmować kalkulację, stąd w treści sentencji niniejszego wyroku
nakazano wezwanie wykonawców do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny
(stawki roboczogodziny), w tym
przedstawienie szczegółowej kalkulacji. Operowanie na
liczbach jest w tym przypadku
podstawową drogą do ustalenia, czy zaoferowana stawka jest
prawidłowa, czy zawiera niezbędne składowe wynikające z przepisów prawa w uzasadnionej
wysokości. Zamawiający ma możliwość każdorazowo wyjaśniać wszelkie elementy/składowe
takiej kalkulacji
– wyjaśnianie treści oferty jest uprawnieniem wynikającym z przepisów
prawa. Nie jest uzasadniona
bezradność Zamawiającego (jaką prezentował w trakcie
rozprawy) i twierdzenie, że Zamawiającemu nie są znane podstawy do przyjęcia przez
wykonawcę takiej, czy innej wartości w kalkulacji. Dlatego w treści sentencji nakazano
również wezwanie wykonawców do złożenia wraz z kalkulacją dowodów w zakresie
elementów kalkulacji, a także, w przypadku gdy istnieją szczególne okoliczności
uzasadniające możliwość obniżenia zaoferowanej ceny/stawki roboczogodziny, wykonawca
powinien
zostać zobowiązany do złożenia dowodów na potwierdzenie istnienia takich
okoliczności. Nie powinno nastręczać wykonawcom żadnych trudności złożenie takich
dowodów, np. dokumentów potwierdzających dofinansowanie z PFRON, czy (co było
wskazywane w trakcie rozprawy)
– oświadczeń pracowników wskazanych do realizacji usługi
(w formularzu ofertowym) o rezygnacji z przynależności do PPK.
Należy wskazać, że przedstawione stanowisko procesowe (w piśmie procesowym)
Wykonawcy Nord Security sp. z o.o. nie obaliło argumentacji Odwołującego. Przede
wszystkim wskazywana przez Wykonawcę Nord Security sp. z o.o. okoliczność, że otrzymuje
dofinansowanie z PFRON,
wciąż nie uzasadnia zastosowania obniżonej stawki. Jak
wskazano powyżej, kalkulacja Odwołującego, jaką przedstawił Zamawiającemu w piśmie z
grudnia 2023 roku, wskazywała na stawki (…) już po uwzględnieniu dofinansowania z
PFRON w kwocie 500 złotych. Stawka przyjęta przez Wykonawcę Nord Security sp. z o.o.
jest niższa. Stąd w dalszym ciągu nie są znane podstawy do obniżenia stawki
roboczogodziny przez tego Wykonawcę, a zatem stawka roboczogodziny przyjęta przez
Wykonawcę Nord Security sp. z o.o. wydaje się rażąco niska, co stanowi podstawę do
wezwania tego Wykonawcy do złożenia wyjaśnień co do zaoferowanej ceny.
Wykonawca Konsorcjum Dogmat w ogóle nie zgłosił przystąpienia do postępowania
odwoławczego, zatem nie zdecydował się bronić prawidłowości przyjętej ceny. Skierowanie
wezwania do złożenia wyjaśnień przez tego Wykonawcę w zakresie zaoferowanej ceny (jak
w sentencji wyroku) jest również zasadne.
O
koliczność podnoszona przez Zamawiającego, że nie było podstaw arytmetycznych do
wezwania wykonawców do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, wynikających
z art. 224 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, jest niewystarczająca i
nieprzekonująca w sytuacji, gdy Odwołujący przedstawił jako argumenty – konkretne
obliczenia, z których wynika, że zaoferowane przez obu Wykonawców (Nord Security sp. z
o.o. i Konsorcjum Dogmat) stawki są zaniżone w stosunku do obliczeń stawek dokonanych
prz
ez Odwołującego (z uwzględnieniem kosztów, jakie musi ponieść pracodawca,
wynikających z przepisów prawa), do których Zamawiający w żaden sposób się nie odniósł,
ani nie wykazał nieprawidłowości przedstawionych obliczeń.
Również powoływane przez Zamawiającego ogólne oświadczenie Wykonawców zawarte w
formularzu ofertowym
mające potwierdzać, że obliczenia ceny uwzględniają przepisy prawa,
są niewystarczające i nieprzekonujące w sytuacji, gdy Odwołujący przedstawił konkretne
obliczenia, które podają w wątpliwość takie oświadczenia.
Dodatkowo należy wskazać, że w sytuacji gdy stawka roboczogodziny zaoferowana przez
Odwołującego czy innych wykonawców, którzy złożyli oferty w postępowaniu (niż wymienieni
w treści odwołania) również budzi uzasadnione wątpliwości Zamawiającego – Zamawiający
ma możliwość skierowania do tych wykonawców wezwanie o udzielenie wyjaśnień co do
wysokości zaoferowanej ceny.
W konsekwencji za zasadne należało uznać zarzuty podniesione przez Odwołującego w
zakresie naruszenia przez Zamawiającego art. 224 ust. 1 i 4 ustawy Prawo zamówień
publicznych. Zamawiający, pomimo zasadnych wątpliwości wykazanych przez
Odwołującego, zaniechał wezwania Wykonawców Nord Security sp. z o.o. oraz Konsorcjum
Dogmat do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, czym naruszył powyższy
artykuł.
Dokonanie wyboru oferty Wykonawcy Nord Security sp. z o.o. bez zbadania oferty tego
Wykonawcy, było czynnością niezasadną.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574, 575 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1a) oraz § 5 pkt 2b), § 7 ust. 1 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów
postępowania uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania, koszty z tytułu zastępstwa
proces
owego pełnomocnika Odwołującego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..