Sygn. akt: KIO 3331/24
POSTANOWIENIE
Warszawa,
25 września 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Prowadzisz
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 12 września 2024 roku przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie
Zabytki, Badania, Projekty, Realizacje M. G., Archeologia, Architektura, Prawo
z siedzibą w Warszawie oraz Pracownia Archeologiczna M. M. z siedziba
w Rzeszowie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Skarb Państwa - Generalny Dyrektor
Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Szczecinie
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego wykonawcy Fundacja Dziedzictwa
Archeologicznego z siedzibą we Wrocławiu
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego wykonawcy I. K. zamieszkałego w
Krakowie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie Zabytki, Badania, Projekty, Realizacje M. G.,
Archeologia, Architektura, Prawo z siedzibą w Warszawie oraz Pracownia
Archeologiczna M. M. z siedziba w Rzeszowie kwoty 13 500
zł 00 gr (trzynaście tysięcy
pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………
Sygn. akt KIO 3331/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
Oddział w Szczecinie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
o wartości zamówienia powyżej progów unijnych pn.: „Zawarcie umowy ramowej nr IV
na wykonanie niezbędnych badań archeologicznych i ekshumacji wraz
z opracowaniem wyników badań w liniach rozgraniczenia na terenie inwestycji
drogowych prowadzonych prz
ez GDDKiA O/Szczecin”.
Sprawa nr GDDKiA O/Sz.D-3.2421.15.2024.
W dniu 12 września 2024 roku Odwołujący działając na podstawie na podstawie art.
513 pkt 1 pkt 2 w zw. z art. 505 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień
publicznych (dalej jako: „Pzp”), wniósł odwołanie od czynności i zaniechań Zamawiającego –
w tym m.in. od:
wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawców: I. K., Aleksandry 21/203, 30-837
Kraków, zwany dalej również: „K.” oraz Fundacja Dziedzictwa Archeologicznego, ul.
Jagiellończyka 36/6, 50-239 Wrocław, zwanej dalej również: „Fundacja”–
odpowiednio
wykonawcy
wskazani
pod
poz.
i
w
Informacji
o wyborze najkorzystniejszej oferty
– pismo Zamawiającego z dnia 02.09.2024 r.
(w załączeniu), poprzedzonego wadliwą czynnością badania i oceny ww. ofert(oferty
podlegające odrzuceniu/wykluczeniu zgodnie z zarzutami i argumentacją jak poniżej),
zaniechania odrzucenia oferty K.
ze względu na zawarcie w ofercie rażąco niskiej
ceny
realizacji zamówienia, w tym nieskuteczne zanegowanie istniejącego
na podstawie przepisów Pzp domniemania istnienia rażąco niskiej ceny, poprzez
złożenie ogólnikowych i niewystarczających wyjaśnień, w tym niezawierających
dowodów,
zaniechania
wykluczenia
i
odrzucenia
oferty
K.
ze
względu
na niepotwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, względnie –
w przypadku uznania, że dopuszczalne byłoby uzupełnienie –zaniechanie wezwania
do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych(referencja, wykaz usług) –
w związku z tym, że uzupełnione przez K. referencje nie potwierdzają faktu
należytego wykonania zamówienia (pomimo wyraźnego w tym zakresie wezwania
przez Zamawiającego) oraz ze względu na to, że wskazana w wykazie usługa wraz
z referencją nie potwierdza spełnienia warunku postawionego w SWZ),
zaniechania wykluczenia i odrzucenia oferty Fundacji
ze względu na niepotwierdzenie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, względnie – w przypadku uznania,
że dopuszczalne byłoby uzupełnienie – zaniechanie wezwania do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych(wykazu osób) –w związku z tym, że pierwotnie
złożony przez Fundację wykaz osób jak i uzupełniony następnie wykaz osób w poz.
Kierownik 7 wskazuje Pana P. K.
, którym –z informacji posiadanych przez
Odwołującego -Fundacja nie dysponowała, w tym zarówno na etapie składania
wykazu, jak też nie zostały poczynione pomiędzy Fundacją a ww. osobą jakiekolwiek
ustalenia co do możliwości wykazania ww. osoby w wykazie osób jak również
co do zaangażowania tej osoby w przyszłości, w przypadku realizacji zamówienia,
a
tym samym przedłożone dokumenty nie potwierdzają spełnienia warunku
postawionego w SWZ
oraz wprowadzają Zamawiającego w błąd,
zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej wśród pięciu
wyłonionych wykonawców w Postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1 – 3 Pzp przez naruszenie
zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz w sposób przejrzysty
i proporcjonalny, a także naruszenie innych pozostających w związku art. 16 pkt 1 – 3 Pzp
przepisów, tj.:
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp
przez bezzasadne zaniechanie czynności odrzucenia oferty
K.
, mimo iż oferta Wykonawcy zawiera rażąco niską cenę w stosunku
do przedmiotu zamówienia, w szczególności przez złożenie ogólnikowych
i niewystarczających wyjaśnień, w tym niezawierających dowodów;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b, c Pzp
przez bezzasadne zaniechanie czynności
odrzucenia oferty K.
, mimo iż oferta Wykonawcy nie spełnia warunków udziału w
Postępowaniu lub który nie złożył w przewidzianym terminie podmiotowego środka
dowodowego, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu
(względnie naruszenie art. 128 ust. 1 Pzp – w przypadku uznania, że możliwe jest
wystosowanie wezwania do uzupełnienia lub naruszenie art. 128 ust. 4 Pzp przez
zaniechanie wezwania do wyjaśnień, z powodów opisanych w treści uzasadnienia
odwołania),
3) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b, c Pzp
przez bezzasadne zaniechanie czynności
odrzucenia oferty Fundacja, mimo iż oferta Wykonawcy nie spełnia warunków udziału
w Postępowaniu lub który nie złożył w przewidzianym terminie podmiotowego środka
dowodowego, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu
(względnie naruszenie art. 128 ust. 1 Pzp – w przypadku uznania, że możliwe jest
wystosowanie wezwania do uzupełnienia lub naruszenie art. 128 ust. 4 Pzp poprzez
zaniechanie wezwania do wyjaśnień, z powodów opisanych w treści uzasadnienia
odwołania);
4) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8, pkt 2 lit b, c Pzp
przez wybór oferty K.
oraz w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b, c Pzp
przez wybór oferty Fundacji jako
najkorzystniejszych w Postępowaniu, pomimo, że oferty ww. wykonawców powinna
podlegać odrzuceniu oraz wykluczeniu na podstawie ww. przepisów;
5) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
przez zaniechania dokonania czynności polegającej
na wyborze oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w Postępowaniu, pomimo,
że oferta Odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą (jedną spośród pięciu) w świetle
kryteriów oceny ofert określonych w SWZ, a nie podlegających odrzuceniu.
oraz ewent. innych przepisów wskazanych w treści uzasadnienia odwołania
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, albowiem ww. naruszenia mają istotny wpływ
na wynik Postępowania oraz o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na wyborze ofert K. oraz Fundacja –
odpowiednio wykonawcy wskazani pod poz. 3) i 4) jako najkorzystniejszych
w Postępowaniu,
odrzucenia ww. ofert, względnie wezwania do uzupełnienia/wyjaśnienia
podmiotowych środków dowodowych,
dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej wśród pięciu
wyłonionych wykonawców w Postępowaniu na skutek wykonania zaniechanych
czynności.
Odwołujący podał, że ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania. W wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp, interes Odwołującego w uzyskaniu
zamówienia może doznać uszczerbku (szkody), gdyż objęte odwołaniem czynności
Zamawiającego uniemożliwiają Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia
i jego ewentualną realizację. Zgodnie z ustalonymi w SWZ wymaganiami, prawidłowa ocena
ofert K.
i Fundacji przez Zamawiającego powinna skutkować odrzuceniem tych ofert z
Postępowania, a przynajmniej wezwaniem do uzupełnienia/wyjaśnienia stosownych
dokumentów, co w konsekwencji może umożliwić dokonanie wyboru oferty Odwołującego
jako oferty najkorzystniejszej. Odwołujący jest uczestnikiem postępowania, jego oferta
została prawidłowo złożona i nie zawiera błędów oraz została sklasyfikowana na miejscu
ym, a tym samym po odrzuceniu dwóch ww. wykonawców istnieje możliwość wyboru
oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej (zakwalifikowanie do grona 5-ciu
wykonawców uznanych jako najkorzystniejszych w Postępowaniu). Z ostrożności podał, że
również w przypadku gdyby zarzuty odwołania, potwierdziły się w odniesieniu do jednego
z wykonawców, Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia, ponieważ na skutek
ustalonej przez Zamawiającego odwróconej procedury badania ofert, wynik Postępowania
nie będzie ostatecznie przesądzony. Naruszenie wskazanych powyżej przepisów, ma istotny
wpływ na wynik Postępowania, w czym należy równolegle upatrywać interes we wniesieniu
niniejszego odwołania, albowiem wpływa to na sytuację prawną i faktyczną Odwołującego
w Postępowaniu. Uchybienia mogą zostać naprawione przez nakazanie Zamawiającemu
wykonania czynności zgodnych z obowiązującymi przepisami Pzp, przy uwzględnieniu
zarzutów niniejszego odwołania.
Izba
stwierdziła:
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień ustawy z 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa”, „Pzp”) skutkujących odrzuceniem odwołania.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopię dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Pismem z dnia
25 wrzesień 2024 roku, w tym samym dniu, wpłynęło pismo
Odwołujacego o treści:
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia powyżej
progów unijnych pn. :„Zawarcie umowy ramowej nr IV na wykonanie niezbędnych badań
archeologicznych i ekshumacji wraz Kancelaria Radców Prawnych L. M. Spółka Partnerska
ul. Biała 3 lok. 53, 00-895 Warszawa tel.: +48(22) 825 40 10 fax: +48(22) 378 20 65 e-mail:
[email protected] NIP: 5272850407 REGON 380063055 KRS: 0000729722 z opracowaniem
wyników badań w liniach rozgraniczenia na terenie inwestycji drogowych prowadzonych
przez GDDKiA O/Szczecin”, sprawa nr GDDKiA O/Sz.D3.2421.15.2024,zwanym dalej
„Postępowaniem”.
Działając na podstawie art.520 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień
publicznych, dalej jako: „Pzp”, w imieniu Zabytki, Badania, Projekty, Realizacje M. G.,
Archeologia, Architektura, Prawo, ul. Mickiewicza 50, 01-650 Warszawa, NIP:
7181660731orazPracownia Archeologiczna M. M., ul. Kresowa 31A, 35-
101 Rzeszów, NIP:
8133182033, jako wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
publicznego(pełnomocnictwo wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w aktach
sprawy), niniejszym cofam odwołanie w całości oraz wnoszę o zwrot wpisu od odwołania w
wysokości określonej ustawą Pzp, na rachunek z którego wpis został uiszczony.
Do Izby wpłynęło pismo Zamawiającego z dnia 24 września 2024 roku – „Odpowiedź
na odwołanie”, gdzie Zamawiający częściowo uwzględnił odwołanie. Pismem z dnia 25
września 2024 roku wykonawca Fundacja Dziedzictwa Archeologicznego z siedzibą we
Wrocławiu wniósł sprzeciw: Zgodnie z treścią art. 523 ust. 1 PZP wnosimy sprzeciw dot.
uznania odwołania w części dotyczącej odrzucenia naszej oferty po otrzymaniu pisma
Zamawiającego datowanego na dzień 24.09.2024 r. otrzymany w dniu 25.09.2024 r.
Do Izby w dniu 25 września 2024 roku wpłynęło pismo z dnia 24 września 2024 roku
wykonawcy I. K.
zamieszkałego w Krakowie, wnosząc o oddalenie odwołania jako
bezzasadnego.
Izba stwierdza
, że w tej sprawie odwoławczej odwołanie zostało skutecznie
wycofane przed terminem posiedzenia i rozprawy z udziałem stron. Wymaga odnotowania,
że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy. Cofnięcie odwołania
przez Odwołującego, zgodnie art. 568 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 roku Prawo
zamówień publicznych oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 31
grudnia 2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę
Odwoławczą (Dz.U. 2020 poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze podlega
umorzeniu.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. poz. 2437), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem
należnego wpisu od odwołania.
Przewodnicząca: …………………………………